Formula 1 - alennustila

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Horner on sellainen kaksinaismoralistinen kusipääpaska, että varmasti Red Bullilta pois lähdettyään ensimmäisenä asianaan kirjoittaa kirjan kaikista niistä tavoista, millä Red Bull on F1-sarjassa huijannut. Talli on vuosia nillittänyt liiallisesta rajoittamisesta ainakin Adrian Neweyn suulla ja nyt Horner on ehdottamassa ers-yksikön standardointia, koska talli ei osaa tehdä omastaan kilpailukykyistä. Lässyn lässyn läälää. En koskaan pitänyt täysin järkevänä ajatuksena jäädyttää moottorikehitystä (osittain) jo ensimmäisen kauden jälkeen, mutten yhtään pidä siitäkään ajatuksesta, että nyt lobataan kilpaa kehityksen sallimista vain yhden kauden jälkeen, koska suurin osa talleista on ongelmissa. No ainakaan vielä ei ole tarvinnut kuunnella uhkauksia kilpailevasta sarjasta tai formuloiden jättämisestä...
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Horner on myös näitä tekopyhiä jamppoja jotka tuomitsi tallimääräyksien käyttämisen kun hetken päästä oli itte jäädyttämässä Vettelin ja Webberin sijoja.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mitä te oikein kuvittelette? Kyllä tuolla haialtaassa jokainen ajaa omaa ja tallinsa etua aina siten kuin se milloinkin on tarkoituksenmukaisinta. Ei siellä ole mitään arvoa sillä, että on "johdonmukainen". Miten siellä joku palkollinen tallipäällikkö voisi mitenkään muuten toimiakaan edes teoriassa? Aika nopeasti menisi mies vaihtoon.

Julkiset kannanotot ovat yksi asia ja sitten on myös se kabinettipeli, joka on vielä härskimpää ja mm. yksi syy, mitä Ferrarin tallipäällikköruletissa käytettiin. Sillä on ratkaiseva merkitys tallien etujen edistämisessä.

Älkää olko niin sinisilmäisiä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oman edun hakeminen on yleensä lajille tuhollista ja myöhemmin sen kautta myös itselle tuhollista. Pikku tallien kiriisi keroo juuri tästä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Coulthard oli vakuuttunut nykymoottorista kokeiltuaan Williamsin autoa.

Downforcea on paljon vähemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Saa nähdä, että millaisena alennustila tulee jatkumaan. Englannissa, Saksassa ja Italiassa katsojaluvut tuntuu alustavasti ainakin laskeneen ja Saksassa ainakin varmasti laskivat katsojaluvut tällä kaudella.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Jaahas tuli pidettyä lomaa F1 sirkuksen seuraamisesta melkeenpä koko edellis kausi. Edelleenkin olen samaa mieltä jota mainostin vuosi sitten, ettei tämmöinen Hybridi juttu tiukkine rajoituksineen ole mitään autourheilua. Hybridi nykypäivää juu juu, näinköhän tulee hybridit ikinä olemaan mitään nykypäivää, koska tuo tekniikka on niin tuhottoman kallista sekä vikaherkkää.

Tietyissä määrin tämmöiset bensan säästämiset ja tekniset kikkailut ovat osa minunkin mielestä mooottoriurheilua, mutta ei näin että näillä ratkotaan käytönnössä koko tulosluettelo. Moottoriurheiluun kuuluu voima nopeus auton äärirajoille vieminen, ikävä ettei nämä uudet moottorit ja säännöt enää sitä tunnetta antaneet että kilpaillaan tosissaan.

Lueskelin tuossa vähän artikkeleita ja Red Bull näköjään ehdottanut nykyisen järjestelmän hylkäämistä, ja siirtymistä tupla turbo v6 moottoreihin. Ääriimäisen fiksu idea minun mielestäni, Turhaa tekniikkaa pois ja tilalle sitä vanhanliiton yksikertaista voimaa. Muutos mikä F1-ykkösiin tehtiin oli mielestäni liian raju. Olisi pitänyt ottaa vähintään target että kokeilaan ensin V6 turboja, joillain maltillisilla bensan kulutus rajoituksilla. Oltaisiin jätetty nämä hybridi pelleilyt muille, niin olisi ollut huomattavasti tasaisempi tilanne moottorivalmistajilla lähteä tekemään moottoria, eikä olisi nähty näin valtavia eroja eri valmistajien kesken.

V6 moottorit ja virtaus rajoitukset niin, että moottoreista saisi ulos sen 900-1000hp. Kisoihin jokin sopiva rajoitus bensa lastin suhteen, ettei tuota moottoria ihan koko kisaa pystyisi luukuttamaan urku auki. Olisi tämä egologisestikkin ollut jo fiksuin ratkaisu, koska turboilla kyllä saadaan irti tehoa korkealla hyötysuhteella. Vielläpä tekniikalla joka on myö siviilli puolella se realistinen tapa säästää ympäristöä, sekä polttoainetta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Jaahas tuli pidettyä lomaa F1 sirkuksen seuraamisesta melkeenpä koko edellis kausi. Edelleenkin olen samaa mieltä jota mainostin vuosi sitten, ettei tämmöinen Hybridi juttu tiukkine rajoituksineen ole mitään autourheilua. Hybridi nykypäivää juu juu, näinköhän tulee hybridit ikinä olemaan mitään nykypäivää, koska tuo tekniikka on niin tuhottoman kallista sekä vikaherkkää.

Tietyissä määrin tämmöiset bensan säästämiset ja tekniset kikkailut ovat osa minunkin mielestä mooottoriurheilua, mutta ei näin että näillä ratkotaan käytönnössä koko tulosluettelo. Moottoriurheiluun kuuluu voima nopeus auton äärirajoille vieminen, ikävä ettei nämä uudet moottorit ja säännöt enää sitä tunnetta antaneet että kilpaillaan tosissaan.

Lueskelin tuossa vähän artikkeleita ja Red Bull näköjään ehdottanut nykyisen järjestelmän hylkäämistä, ja siirtymistä tupla turbo v6 moottoreihin. Ääriimäisen fiksu idea minun mielestäni, Turhaa tekniikkaa pois ja tilalle sitä vanhanliiton yksikertaista voimaa. Muutos mikä F1-ykkösiin tehtiin oli mielestäni liian raju. Olisi pitänyt ottaa vähintään target että kokeilaan ensin V6 turboja, joillain maltillisilla bensan kulutus rajoituksilla. Oltaisiin jätetty nämä hybridi pelleilyt muille, niin olisi ollut huomattavasti tasaisempi tilanne moottorivalmistajilla lähteä tekemään moottoria, eikä olisi nähty näin valtavia eroja eri valmistajien kesken.

V6 moottorit ja virtaus rajoitukset niin, että moottoreista saisi ulos sen 900-1000hp. Kisoihin jokin sopiva rajoitus bensa lastin suhteen, ettei tuota moottoria ihan koko kisaa pystyisi luukuttamaan urku auki. Olisi tämä egologisestikkin ollut jo fiksuin ratkaisu, koska turboilla kyllä saadaan irti tehoa korkealla hyötysuhteella. Vielläpä tekniikalla joka on myö siviilli puolella se realistinen tapa säästää ympäristöä, sekä polttoainetta.
Toisaalta jo taloudellisuusajon vuosinakin 1980-luvulla tulosluettelo muodostui ajoittain bensansäästöstä selvinneistä kuljettajista. Sinällään tietysti sitä aiemminkin vanhempaan aikaan kun normaalia yleistä välitankkausta ei juuri ollut. Taloudellisuusajamisen alkuvuosina 1984-1985 vielä kilpailuissa olikin sinällään järkeä kun syntyi totuttelujakson jälkeenkin kunnon kilpa-ajoa ja vasta bensalastien pienentäminen näytti sen katastrofin kunnolla. Mikäli aletaan tavoittelemaan noita edellisen turboaikakauden kilpailujen reaalisia huipputeholukuja (pois lukien joitakin aivan järjettömiä 1000-1500 hevosvoiman tehohuippuja ns. Tappokytkintä käyttäen, moottoriohjelman ohitusta käyttäen, muutoin säätövivun, napin painuttua pysyvästi pohjaan joiden päätteeksi joko bensa loppui tai auto räjähti moottorin osalta tuleen.) niin autojen ahtimiakin pitäisi muokata ja samalla erilaisia tehokkaampia jäähdytyskeinoja pitäisi miettiä.

Tietysti kaksilohkoinen tai kaksi tai jopa kolmiportainen turbomoottori ratkaisisi joitakin ongelmia, mutta samalla sellaisista saisi enemmän irti myös nykyisilläkin menetelmillä. Ja mitä kunnon kilpa-ajamiseen tulee niin pois lukien aivan kärkeä ei kyllä viime vuonna ollut mitään äärimmäistä ongelmaa itse kilpailuissa yleensä, mutta huonon tv-ohjauksen takia tunnelma saattoi välittyä äärimmäisenä tylsyytenä ainakin huonoimmillaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Bensan säästäminen 80-luvulla oli kuitenkin varsin erilainen kokemus kuin nykyään. Siihen aikaan autoissa oli kaiketi vain bensamittari, josta kuljettaja itse päivysti menoveden määrää. Jos oli edes sitä. Nykypäivänä homma menee niin, että tallit saavat varikolle kymmeniä kertoja sekunnissa tiedon siitä, kuinka paljon auto kulutti bensaa edellisen sekunnin murto-osan aikana. En nyt välitä muistaa, kiellettiinkö bensatilanteen raportointi radiossa jo vai vieläkö se on sallittua, mutta ainakin kuljettajalle voidaan siitä huolimatta viedä tarkat luvut siihen ohjausmonikulmion keskellä olevaan näyttöön.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Bensan säästäminen 80-luvulla oli kuitenkin varsin erilainen kokemus kuin nykyään. Siihen aikaan autoissa oli kaiketi vain bensamittari, josta kuljettaja itse päivysti menoveden määrää. Jos oli edes sitä. Nykypäivänä homma menee niin, että tallit saavat varikolle kymmeniä kertoja sekunnissa tiedon siitä, kuinka paljon auto kulutti bensaa edellisen sekunnin murto-osan aikana. En nyt välitä muistaa, kiellettiinkö bensatilanteen raportointi radiossa jo vai vieläkö se on sallittua, mutta ainakin kuljettajalle voidaan siitä huolimatta viedä tarkat luvut siihen ohjausmonikulmion keskellä olevaan näyttöön.
Ei kai niissä sitäkään ollut. Muistelisin Keken jossain haastattelussa maininneen, että McLaren aikoinaan varikkomiehet laskeskelivat sitä bensankulutusta ihan vain ruutupaperilla. Ja että Prostilla oli maaliintullessa näiden kalkulointien mukaan negatiivinen määrä bensaa tankissa. Ja Keke oli tietenkin radanvarressa bensattomassa autossa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei kai niissä sitäkään ollut. Muistelisin Keken jossain haastattelussa maininneen, että McLaren aikoinaan varikkomiehet laskeskelivat sitä bensankulutusta ihan vain ruutupaperilla. Ja että Prostilla oli maaliintullessa näiden kalkulointien mukaan negatiivinen määrä bensaa tankissa. Ja Keke oli tietenkin radanvarressa bensattomassa autossa.
Kyllä niissä jonkinlainen oli: http://youtu.be/n9XQE3nY9kY?t=5m50s
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Oli niissä autoissa ihan tietokoneet bensankulutuksen seuraamiseen. Ne ei vaan alkuaikoina olleet kovinkaan tarkkoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Juuri olin tulossa sitä samaa sanomaan eli kyllä niissä autoissa oli bensamittarit ja ajotietokoneohjelmat jo vanhempaankin aikaan. Yksinkertaisesti tekniikan tarkkuus oli siten aivan muuta luokkaa kuin mitä tietokoneen näytössä ratin takana luki. Eräänlaisia tietokoneohjelmia oli jopa jo 1970-luvun autoissa, mutta jostain syystä niitä harvemmin ennen 1980-luvun puoltaväliä yleensä näytettiin lähetyksistä ja osin ehkä siitäkin syystä sitten luullaan, että eihän niissä vanhoissa autoissa ollut sellaisia...:rolleyes:.

Tavalliset mittarit olivat mukana jo hyvinkin vanhoina aikoina. Ja yleensäkin alkoihan niitä nappeja olla jo melko paljonkin käytössä ja vaikka itse ratissa ei vielä edessä olisikaan ollut niin sitten niitä oli ratin takana tai itse auton ohjaamossa vanhempaan aikaan.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Mikäli litterointini ei ihan pieleen mene niin tuo ei ole bensamittari (määrä) vaan painemittari. Yksikkökin näyttäisi olevan paunaa neliötuumalle.
we've got the oil pressure gauge here and it also gives fuel pressure. There is a switch that can give one or the other.
edit. onhan siellä myöhemmin esillä polttoaineen riittävyysmittarikin.
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Jotenkin pitäisi saada lisää mielenkiintoa sarjaan varsinkin isojen autovalmistajien kannalta katsoen, olisi helvetin hienoa kun sarjassa olisi entisaikojen tyylin juuri ainakin BMW ja Toyota mukana, vaikka pelkästään moottorivalmistajina. Tai omat tehdastallit ja yksityistalleille sitten moottorit halvalla. Kallista lystiähän tämä on ja kun lasketaan panostus/tuotto suhdetta niin aika harvaa varmaan kiinnostaa. Hondalle iso hatunnosta come-backin vuoksi!:ahem:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Kaudella 2015 korkeintaan 18 autoa viivalla.

Siinä teille alennustilaa.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Alennustila alkoi siitä, kun insinöörit alkoi suunnitella autoja vain omasta mielestä ihan helvetin nopeiksi. Forumin "asiantuntijat" "asiapuolella" antoi lisää vinkkejä. Kuskit vaan ajaa. :thumbup:

Miksi ihmeessä niille kuskeille maksetaan?? :D:D
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Kaudella 2015 korkeintaan 18 autoa viivalla.

Siinä teille alennustilaa.
Viimeisen viiden vuoden aikana sarjasta ei ole poistunut ainuttakaan F1-tallia, joten toistaiseksi tilanne on vakaa. Vaikka Marussia saikin tuuripisteet vuosien odottelun jälkeen, niin noita häntäpään talleja on erottanut muista GP2-tason talleista ainoastaan budjetin koko.
 
Ylös