Tänään Jerezissä MopoGP-kisassa 122551 katsojaa.
Tuossa vertailua radoilta, joissa sekä MotoGP että F1 ajavat, MotoGP:n lipunhinta n. 25%:
www.reddit.com/r/formula1/comments/2qvg8y/motogp_vs_formula_1_attendance/
Saksassakin muistaakseni MotoGP keräsi hyvät yleisöt Sachsenringillä, joista F1 saattoi vain unelmoida Hockenheimissa.
MotoGP:n businessmallissa on kieltämättä eroja F1:een. Uudemmista F1-radoista MotoGP:ssä vain Sepang ja COTA. Toki, esim. Abu Dhabi, Sochi, tai Korea eivät MotoGP:lle sovellu, mutta esim. Kiinan taru MotoGP:ssä jäi lyhyeksi. Ehkä rahakkaat nousukasvaltiot haluavat panostaa pelkästään F1:een sen suuremman katsojamäärän takia. Tai sitten MotoGP haluaa pitää kisansa siellä, missä fanit ovat. Tuoretta tietoa MotoGP:n TV-katsojamääristä ei minulla ole, 2010 se oli
300m (vrt. F1 600m). F1:n katsojamäärä on romahtanut
425m:aan, mutta olettaisin, että MotoGP:llä tuskin ainakaan suurta kasvua, ehkä jopa päinvaston maksu-TV:n takia. Toki, ainakin 2010 MotoGP:n liikevaihto oli vain €200m verrattuna F1:n €780m:aan, ja lisäksi se tuotti voittoa vain €5m, vrt. F1: €330m.
Eli, erittäin yksinkertaistetusti F1:n ja MotoGP:n ero: F1:llä enemmän TV-katsojia -> enemmän TV-tuloja. F1:llä enemmän TV-katsojia -> nousukasvaltiot haluaa F1:n MotoGP:n sijaan. MotoGP saa 130,000 katsojaa radalla, F1 100,000 lipun hinnan ollessa nelinkertainen -> F1:n lipputulot kolminkertaiset.
Tietenkin, jos jos kiinnostus F1:een jatkaa hiipumista, niin nousseet järjestämisoikeus- ja TV-maksut ovat saattaneet muodostaa kuplan. Kohta TV-yhtiöt eivät halua maksaa entisenkaltaisia summia. Ja kun yleisö pienenee, niin halukkaita maita kisaisänniksi ei vättämättä ole entiseen malliin (vaikka F1-kisa lieneekin joillekin maille kunniakysymys). Ja jos kiinnostus hiipuu, niin välttämättä halvemmat liputkaan ei nosta katsojamääriä.
Silti, ajatus F1:n täydellisestä romahtamisesta on aika kaukaa haettua. Sen sortin monopoli F1:llä on, että vaihtoehtoa on vaikea löytää autopuolelta. Uuden sarjan perustaminen olisi työlästä, WEC:n formaatti on vain hieman hankala uudelle katsojalle, IndyCar ei ole tarpeeksi vahva haastamaan F1:tä, ja NASCAR on liian erilaista. MotoGP:n näen ainoana sarjana, joka voisi haastaa F1:n valta-aseman, koska se on jo kuninkuusluokka pyörien puolella. Tosin se veisi aikaa, tai sitten F1:n todella pitäisi romahtaa ja kuskien ja valmistajien hajaantua eri sarjoihin, jolloin autourheilulta puuttuisi selkeä kuninkuusluokka.