Formula 1 - alennustila

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No pitihän se kokeilla. Ja ilman Ricardo Tormoa tai Lausitzia. Tuli itse asiassa lopulta 41 rataa. Jenkeistä otin tuoreiden F1-ratojen lisäksi pari muuta uutta, kun en niiden perinteisten nykykunnosta ole niin kartalla. Aika Espanjapainotteinenhan tuo lista on, siellä kun harrastetaan F1-kelpoisten ratojen pykäämistä.

Abu Dhabi/Yas Marina
Albert Park
Alcaniz/Motorland Aragon
Algarve/Portimao
Austin/COTA
Bahrain
Barber Motorsports Park
Brno
Buddh International Circuit
Catalunya
Dubai
Fuji
Gilles Villeneuve
Hockenheim
Hungaroring
Imola
Indianapolis
Interlagos
Jerez
Losail
Magny Cours
Mexico City
Miller Motorsport Park
Monaco
Monteblanco
Monza
Moscow Raceway
Motegi
Mugello
Navarra
Nürburgring
Paul Ricard
Red Bull Ring
Sepang
Shanghai
Silverstone
Singapore/Marina Bay
Sochi
Spa-Francorchamps
Suzuka
Valencia Urban
Yeongam

-Edit- 42. Brno unohtui.
Valencian katurata on ymmärtääkseni mennyttä kalua nykyään...

Japseilta löytyy sen sijaan myös esim. Autopolis ja Sugo, jotka nyt ainakin Formula Nippon-käytössä kestävät. Aussit repivät ratojaan kovalla tahdilla mutta eivät niin kovalla etteikö sieltä edelleen joku Adelaide, Eastern Creek tai Surfers Paradise löytyisi. Euroopasta en Zandvoortia (tai Assenia) unohtaisi etenkään nyt kun hollantilaisten F1-kiinnostus on kymmenkertaistunut, ja Donington on kai edelleen ihan hyvässä hapessa huolimatta siitä ettei päivitystä koskaan tullutkaan. Argoiltakin löytyisi vaihtoehtoina San Luis (turvaluokitus?), Buenos Aires (radan kunto?) ja Rio Hondo.

Jenkkien radoista mainitsemasi Miller ja Barber taas eivät hyvällä tahdollakaan taitaisi F1-kelpoisia olla...lähinnä Long Beachilla taitaisi olla jonkinlaisia edellytyksiä F1-autojen isännöimiseen kun Sonoma, Road Atlanta ja Laguna Secakin ovat kukin koon tai kaksi liian pieniä. Elkhart Lake ja Watkins Glen olisivat toki profiilinsa osalta ylivoimaisesti parhaat vaihtoehdot, mutta ensin mainittu taitaisi kaivata pikku remonttia ja jälkimmäinen vähän isompaakin.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
Aika hakusessa on Bernie, jos tosiaan kuvittelee jonkun konetyypin tai äänten olevan syypää formuleiden alennustilaan. Ylipäätänsä maailmassa on paljon enemmän viihde- ja urheilutarjontaa kuin aiemmin, ei sitä jatkuvilla typerillä pikku sääntöviilailuilla mihinkään muuteta, eikä maailman taloustilannekaan asioita kohenna. Ja Bernien takia formuloissa ei osata hyödyntää verkkopuolta kuin lähinnä nolosti. Bernie itse onkin pahin ongelma, mistä paras esimerkki viime kauden surkupupaisa tuplapistefiasko. Myös aika-ajojen kanssa on sähelletty vuosien varrella älyttömästi, nykyinen systeemi tosin on varsin onnistunut. Joku valtataisteluhan tuolla taustalla on.

Ei suurta massa kiinnosta kovin paljoa tekniset yksityiskohdat. Yksi pitkän tähtäimen virhe on se, että kuskeista on tehty niin särmättömiä kaikkien tyhmien etikettien takia, siis julkisuuskuvaltaan.

Se mikä kyllä voisi parantaa lajia, vaikka onkin kaksipiippuinen juttu, olisi kisojen jakeminen kahdeksi viikonlopun aikana. Tosin jos aika-ajot olisivat perjantaina, ei niitä kovin helposti pystyisi ainakaan livenä katsomaan. Ja jos olisi kaksi kisaa, niin sitten kyllä voisi paalupaikastakin pisteen antaa. Mutta toisaalta formulat on perinteisesti kestävyyslaji ja voi olla että tämmönen muutos vesittäisi lajia.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mahtoikohan Intian, Turkin ja Korean GP:t kaataa mahdollisesti myös se, että paikallinen väestö oli huonosti edustettuina katsomoissa? :doubtful:

Jos Bernie nyt haluaisi pois Monzasta, Silverstonesta ja Spasta, niin se olisi todella huono juttu, varsinkin kun noi vetää todella hyvin väkeä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Bernie nyt haluaisi pois Monzasta, Silverstonesta ja Spasta, niin se olisi todella huono juttu, varsinkin kun noi vetää todella hyvin väkeä.
Paitsi Spa. Spa:n katsojaennätys on 66000. Tosin kapasiteettikaan ei ole kuin 70000.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Aika hakusessa on Bernie, jos tosiaan kuvittelee jonkun konetyypin tai äänten olevan syypää formuleiden alennustilaan. Ylipäätänsä maailmassa on paljon enemmän viihde- ja urheilutarjontaa kuin aiemmin, ei sitä jatkuvilla typerillä pikku sääntöviilailuilla mihinkään muuteta, eikä maailman taloustilannekaan asioita kohenna.
Minusta tämä viihdetarjonta on heikentynyt tasoltaan ja urheilutarjonta muuttunut maksulliseksi.
Jos formulat ei olisi maksullisia, katsojia saattaisi riittää yhä. En tosin tiedä monessako maassa on maksullista, mutta mikäli muuallakin on niin että pitää maksaa, menee sitä mielenkiintoa lähteä paikan päälle monelta samalla.

Kotimaisissa sarjoissa ikäänkuin olisi tasokin laskenut. Uusia lajeja en ole osannut seurata, mutta nämä yleisimmät lajit kaikki vaikuttavat tasoaan laskeneen. Paitsi ehkä lentopallo.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Jonkun F1-radan pomo sanoi tässä jokin aika sitten, että nämä uudet moottorit ja niiiden pienemmät äänet ovat tuoneet enemmän lapsiperheitä katsomaan F1:ä. Missä ovat edulliset perheliput? Onko niitä? Jos ei, niin sehän saattaisi saada niitä lapsia/ nuoria "koukkuun" tähän lajiin kun jo nuorena aloittavat lajin katsomisen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mikähän into on ajaa 3 tuntia perjantaina harjoituksia ja simuloida sunnuntain kisa jo valmiiksi?

- Tyhjille katsomoille.
- Moottoria säästellen.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mikähän into on ajaa 3 tuntia perjantaina harjoituksia ja simuloida sunnuntain kisa jo valmiiksi?

- Tyhjille katsomoille.
- Moottoria säästellen.
Minäkin olen vähän samaa pohtinut. Eipä noissa perjantain harjoituksissa kovin paljoa tunnu ikinä tapahtuvan. Periaatteessa voitaisiin ajaa perjantaisin vain yksi 2 tunnin treeni, tai sitten lauantaina ennen aika-ajoja vaikka yksi 2 tai 3 tunnin treeni.

Toisaalta tykkään tästä nykyisestäkin systeemistä, tulee paremmin tunnelmaa kun alkavat jo perjantaina ajelemaan. Lisäksi testirajoitusten vuoksi tallit pystyvät kokeilemaan sitten perjantaisin noita uusia juttuja autoihinsa. Mutta jos kuluja pitäisi alkaa säästää niin ehkä noiden harjoitusten karsiminen olisi semmoinen mitä voisi harkita.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Minäkin olen vähän samaa pohtinut. Eipä noissa perjantain harjoituksissa kovin paljoa tunnu ikinä tapahtuvan. Periaatteessa voitaisiin ajaa perjantaisin vain yksi 2 tunnin treeni, tai sitten lauantaina ennen aika-ajoja vaikka yksi 2 tai 3 tunnin treeni.

Toisaalta tykkään tästä nykyisestäkin systeemistä, tulee paremmin tunnelmaa kun alkavat jo perjantaina ajelemaan. Lisäksi testirajoitusten vuoksi tallit pystyvät kokeilemaan sitten perjantaisin noita uusia juttuja autoihinsa. Mutta jos kuluja pitäisi alkaa säästää niin ehkä noiden harjoitusten karsiminen olisi semmoinen mitä voisi harkita.
Toisaalta taas 'paljon harjoittelu' tietää sitä, että kaikki autot saadaan aina vimosen päälle säätöihin kisaa varten. Jää sekin yllätysmonumentti käyttämättä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Minäkin olen vähän samaa pohtinut. Eipä noissa perjantain harjoituksissa kovin paljoa tunnu ikinä tapahtuvan. Periaatteessa voitaisiin ajaa perjantaisin vain yksi 2 tunnin treeni, tai sitten lauantaina ennen aika-ajoja vaikka yksi 2 tai 3 tunnin treeni.

Toisaalta tykkään tästä nykyisestäkin systeemistä, tulee paremmin tunnelmaa kun alkavat jo perjantaina ajelemaan. Lisäksi testirajoitusten vuoksi tallit pystyvät kokeilemaan sitten perjantaisin noita uusia juttuja autoihinsa. Mutta jos kuluja pitäisi alkaa säästää niin ehkä noiden harjoitusten karsiminen olisi semmoinen mitä voisi harkita.
Ihan mielenkiintoinen ja tavallaan niin kovin tuttukin ehdotus. Tosin silloin vuosina 1989-1991 mietitty ehdotus olisi pitänyt sisällään erikoisesti vain yhden ainoan Vapaan Harjoituksen perjantaina 2 tunnin mittaisena, yhden ainoan Aika-ajon lauantaina 2 tunnin mittaisena ja tunnin mittaisen Warm-Upin sunnuntaina. Monacon tapauksessa tuo 2 tunnin vapaa harjoitus olisi pidetty torstaina.

Lisäksi tuolloin Esikarsinta olisi pidetty tietenkin normaalin pituisena ja mahdolliset ja pelkästään kokonaan uusia ratoja koskeneet Tutustumisharjoitukset olisi pidetty vaihtelevasti 1-2 tunnin mittaisina aina kilpailuviikonloppua edeltäneenä torstaina. Tuolloin 2 tunnin aika-ajossa olisi ollut käytössä 4 sarjaa niitä varsinaisia aika-ajorenkaita eli nk. Liimarenkaita tai JJ:n sanoin Purkkarenkaita.

Toteutuneessa mallissa taas kahdessa aika-ajossa oli mahdollisuus toki käyttää vaikka perjantainakin kaikki 4 sarjaa jos tuntui, mutta yleensä kuljettajat käyttivät vain 1-2 sarjaa perjantaina ja loput lauantaina vaikka toisinkin päin oli mahdollista tehdä ja sadekeli oli tuolloin aina oma asiansa.

Ja tietenkin Esikarsinnan sankareilla jotka tuhlasivat omat Aika-ajorenkaansa jo Esikarsinnassa jatkoon päästäkseen pois lukien yleensä Esikarsinnassa mukana olevaa normaalin aika-ajon hitaimpia/karsintarajalla olleita talleja. Keliolosuhteet poikkeuksineen pystyivät siirtämään aivan viime kädessä kaiken vaikka sunnuntain Warm-Upiin asti, mutta yleensä lajissa ei ole ratkaistu kuin todella menneinä aikoina ja poikkeuksellisesti nykypäivää lähempänäkin jo Vapaiden Harjoitustenkin ajoilla lähtöruudut kisaan. Tuolloinkin kaikkea perusteltiin kustannusten hillitsemiseksi ja lähinnä mielenkiinnon lisäämiseksi.

Ja koko ehdotus valui hukkaan lopulta tiettävästi jonkun keskikastin tallin haluttomuuteen ja muistaakseni tuossa ehdotuksessa ongelmana ainakin osittain oli tuolloin erittäin nopeasti nouseva maailmanlaajuinen televisiolajin suosion kasvaminen. Vaikka toki lähetysaikaa olisi ollutkin enemmän niin yksittäisessä 2 tunninkin sessioissa olisi ollut tai ainakin pelättiin olevan myös entistäkin pidempiä tylsiä ajanjaksoja.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Pakko arvostaa CCMK:ta siitä ettei ikinä jätä paikkaa käyttämättä kun on mahdollisuus jauhaa diipadaapaa menneisyydestä. :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Pakko arvostaa CCMK:ta siitä ettei ikinä jätä paikkaa käyttämättä kun on mahdollisuus jauhaa diipadaapaa menneisyydestä. :thumbup:
Minusta vain yksinkertaisesti sopisi paremmin tähänkin päivään antaa enemmän aikaa käyttöön, mutta vähemmän muita sessioita säästökysymyksistä puhuttaessa. Etenkin Vapaita Harjoituksia voisi olla yksi vähemmän tai jopa kaksi vähemmän jos annettaisiin jopa 3 tuntia käyttöön yhteen sessioon mikä kyllä saattaisi olla jo ehkä vähän turhan pitkä.

Vaihtoehtoisesti nykyisiä sessioita voisi vähentää tuntiin perjantaisin, lauantaihin vähentää puoli tuntia tai heittää kokonaan pois ja palauttaa tilalle Warm-Up. 30 minuutin tai vaikka tunnin mittaisena. Vaikkakin lähinnä vain jos valituksia tulisi ja ylimääräistä aikaa pitäisi jostakin hakea. Testipuolenkin kanssa arvotaan nykyään jatkuvasti testipäivistä ja niiden pysymisestä myös kauden aikana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Yllätyksistä puheen ollen jäi mieleen 1990-luvun puolivälissä käytössä ollut testaussääntö, jonka aikana talli sai testata yhdellä kilpailukalenterissa olevalla radalla kauden aikana (ennen kisaa, kisan jälkeen testaaminen siellä vapaata). Tästä seurasi joskus yllätyksiä, kun joku talli pääsi tutulle radalle. Esimerkiksi 1993 Magny-Coursissa Ligierit ajoivat kakkosriviin. Kisa ei sitten mennyt ihan niin hyvin.
 

Vuostimo

Member
Liittynyt
5.9.2014
Viestit
18
Pakko arvostaa CCMK:ta siitä ettei ikinä jätä paikkaa käyttämättä kun on mahdollisuus jauhaa diipadaapaa menneisyydestä. :thumbup:
Minusta on mukava lukea näitä CCMK:n kommentteja, tulee "vanhat hyvät ajat" mieleen, tai mitään
hyviä aikoja olleet.
Ainahan näistä säännöistä, maksukuskeista, radoista ym. ym. on jauhettu...

Loppukaneettina seuraava sanonta, joka sopii tähänkin aiheeseen: Jotta ymmärtää nykyisyyden, pitää tuntea historia :ahem:
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Minusta on mukava lukea näitä CCMK:n kommentteja, tulee "vanhat hyvät ajat" mieleen, tai mitään
hyviä aikoja olleet.
Ainahan näistä säännöistä, maksukuskeista, radoista ym. ym. on jauhettu...

Loppukaneettina seuraava sanonta, joka sopii tähänkin aiheeseen: Jotta ymmärtää nykyisyyden, pitää tuntea historia :ahem:
Erittäin hyvin sanottu. Muinoin ei vaan ollut nettiä, joka nykyään nostaa negatiiviset asiat kärpäsistä härkäsiks varsinkin anonyymissa kanssakäymisessä. Esimerkkinä, vaikka ois kuinka iso hittibiisi YouTubessa niin enempi siellä paskaa annetaan kommenteissa kuin kehuja.

Liekö juuri tämän tyyppinen kulttuuri syy sille miksi Bernie on vältellyt somea?????
Virallinen F1 YouTube -kanavahan on poistanut kommentit käytöstä!
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Bernie ei tykkää netistä, koska hän ei voi räjäytttää sitä. Varikolla helppoa kun ei tarvii päästää niitä jotka arvostelee tai unohtaa joulukortin.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Pitkästä aikaa viihdyttävä kisa, kun oli poikkeavia taktiikoita, teknisiä ongelmia ja ohituksia nähtiin myös kärkipäässä. Tietysti suomalaismenestys siivitti vielä positiivisia fiiliksiä (kauankohan siitä on, kun viimeksi kisan jälkeen on ollut hyvä fiilis :)) Vielä, kun saataisiin voitosta kamppailua loppukauden kisoihin niin tästä voi tulla vielä jännä kausi.

Mutta jälleen nähtiin, että kun rengaskuluman kanssa joudutaan pähkäilemään, lisää se viihdearvoa kisaan. Eli pehmeämpää seosta vaan kehiin niin saadaan taktiikoihin variaatioita. Ja tietysti moottorikehityksen avaamiselle plussaa, kun taas nähdään koneiden poksumisia... Ricciardon entranssi maaliviivalle oli varsin näyttävä. Hiekkaa tai nurmea olisin tässäkin kisassa toivonut kurvien ulkopuolelle enemmän niin olisi pitkäksi menot rokottaneet enemmän. Pienillä muutoksilla saadaan paljon parannuksia.

Asiasta kolmanteen... harmi, kun nykyään ei enää näytetä pressitilaisuuksia. Ne olivat usein kisan loputtua parasta antia ja nykyiset palkintopallihaastattelut taas usein hyvin geneeristä muminaa ja oksettavaa mielistelyä eikä haastattelijatkaan varsinaisesti edukseen ole esiintyneet muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Miksi tuota ei siis tajuta muuttaa tai edes lisätä pressitilaisuudet noiden sponsorikehumisten jatkoksi lähetykseen. Nykyään joutuu lukemaan nuo tekstiversiona seuraavana päivänä ja hyvällä tuurilla parin kolmen päivän päästä joku laittaa videon nettiin, kun kisa on ehtinyt jo unohtua.
 
Ylös