Formula 1 - alennustila

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
No pitihän se kokeilla. Ja ilman Ricardo Tormoa tai Lausitzia. Tuli itse asiassa lopulta 41 rataa. Jenkeistä otin tuoreiden F1-ratojen lisäksi pari muuta uutta, kun en niiden perinteisten nykykunnosta ole niin kartalla. Aika Espanjapainotteinenhan tuo lista on, siellä kun harrastetaan F1-kelpoisten ratojen pykäämistä.

Abu Dhabi/Yas Marina
Albert Park
Alcaniz/Motorland Aragon
Algarve/Portimao
Austin/COTA
Bahrain
Barber Motorsports Park
Brno
Buddh International Circuit
Catalunya
Dubai
Fuji
Gilles Villeneuve
Hockenheim
Hungaroring
Imola
Indianapolis
Interlagos
Jerez
Losail
Magny Cours
Mexico City
Miller Motorsport Park
Monaco
Monteblanco
Monza
Moscow Raceway
Motegi
Mugello
Navarra
Nürburgring
Paul Ricard
Red Bull Ring
Sepang
Shanghai
Silverstone
Singapore/Marina Bay
Sochi
Spa-Francorchamps
Suzuka
Valencia Urban
Yeongam

-Edit- 42. Brno unohtui.
Se on ainakin sanottava, että jos kisoja olisi noin paljon ja ne ajettaisiin nimenomaan aakkosjärjestyksessä olisi kisakalenteri todellinen logistinen painajainen, koska kauden aikana jouduttaisiin siirtymään tiheällä tahdilla maanosasta toiseen ja pahimmillaan kahden kisan välillä jouduttaisiin siirtymään lähes toiselle puolelle maapalloa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Se on ainakin sanottava, että jos kisoja olisi noin paljon ja ne ajettaisiin nimenomaan aakkosjärjestyksessä olisi kisakalenteri todellinen logistinen painajainen, koska kauden aikana jouduttaisiin siirtymään tiheällä tahdilla maanosasta toiseen ja pahimmillaan kahden kisan välillä jouduttaisiin siirtymään lähes toiselle puolelle maapalloa.
No sen nyt sanoit, mut liittykö sanomasi yhtään mihinkään? Rautalanka-kielestä huolimatta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se on ainakin sanottava, että jos kisoja olisi noin paljon ja ne ajettaisiin nimenomaan aakkosjärjestyksessä olisi kisakalenteri todellinen logistinen painajainen, koska kauden aikana jouduttaisiin siirtymään tiheällä tahdilla maanosasta toiseen ja pahimmillaan kahden kisan välillä jouduttaisiin siirtymään lähes toiselle puolelle maapalloa.
No enhän minä nyt tuossa mitään kisakalenteria lähtenytkään miettimään, vaan listasin F1-kelpoisia ratoja. 26 noista laskujeni mukaan olisi Eurooppa/Arabia-kiertue, eli menisi suht pienillä siirroilla (Arabiaan tosin ei mennä rekoilla, tuskin Sochiinkaan).

Tulipa juuri mieleeni, että olisihan vielä Istanbulissa yksi ihan kelpo rata, jos siitä on yhtään pidetty huolta.

-Edit- Tarkistinpa vielä senkin, että pelkästään 2000-luvulla on ajettu 29 radalla (jos tämän kauden Mexico lasketaan jo mukaan). Kisaa. Testejä tietysti muuallakin.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Se on ainakin sanottava, että jos kisoja olisi noin paljon ja ne ajettaisiin nimenomaan aakkosjärjestyksessä olisi kisakalenteri todellinen logistinen painajainen, koska kauden aikana jouduttaisiin siirtymään tiheällä tahdilla maanosasta toiseen ja pahimmillaan kahden kisan välillä jouduttaisiin siirtymään lähes toiselle puolelle maapalloa.
No sitä varten on UPS, DHL, TNT, Kaukokiito, Posti ja Kiitolinja.

Samallahan voisi olla kisa siitä, kuka hukkaa eniten vormula-autoja.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Aiheuttaa välittömän inflaation. Varsinkin kun kilpailujen keskimääräinen taso heikkenee radikaalisti. Siis jos mennään muillekin radoille.
Koukuttaa paremmin jos on useammin.
Off seasonille saisi sitten olla jotain muuta moottoriurheilua korvikkeeksi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itselle se automäärä pysyy sellaisena kiirellisimpänä asiana aina vaan. Kun 24/25:een saataisiin vaikka ensi vuodeksi niin
voisin olla rauhallinen ja huoleton.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koukuttaa paremmin jos on useammin.
Enpä usko. Nytkin alkaa olla jo sellainen määrä kisoja, ettei yhden väliin jääminen tunnu enää sellaiselta maailmanlopulta kuin vielä joskus. F1-kisa lakkaa olemasta "tapaus", se on vain jokaviikkonen kisa, jolla on kokonaisuuden kannalta jokseenkin pieni osamerkitys. Tulisiko siitä sellainen suuren joukon "pakko istua aina sunnuntaina telkkarin ääressä katsomassa", kuten monissa futispiireissä on? Olen ehkä pessimisti, mutten oikein jaksa uskoa että niin kävisi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Enpä usko. Nytkin alkaa olla jo sellainen määrä kisoja, ettei yhden väliin jääminen tunnu enää sellaiselta maailmanlopulta kuin vielä joskus. F1-kisa lakkaa olemasta "tapaus", se on vain jokaviikkonen kisa, jolla on kokonaisuuden kannalta jokseenkin pieni osamerkitys. Tulisiko siitä sellainen suuren joukon "pakko istua aina sunnuntaina telkkarin ääressä katsomassa", kuten monissa futispiireissä on? Olen ehkä pessimisti, mutten oikein jaksa uskoa että niin kävisi.
Juuri näin. Jos kausi olisi tyyliin 26 kisaa rytmillä kisa-kisa-tauko, niin helposti toinen perättäisistä kisoista jäisi katsomatta. Melkein sitten pitäisi olla yli 30 kisaa melkein viikottain, että kisasta tulisi viikottainen rutiini. Ja yli 30 kisan kauteen ei tuosta vain siirrytä, varsinkaan maailmanlaajuisessa sarjassa.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Enpä usko. Nytkin alkaa olla jo sellainen määrä kisoja, ettei yhden väliin jääminen tunnu enää sellaiselta maailmanlopulta kuin vielä joskus. F1-kisa lakkaa olemasta "tapaus", se on vain jokaviikkonen kisa, jolla on kokonaisuuden kannalta jokseenkin pieni osamerkitys. Tulisiko siitä sellainen suuren joukon "pakko istua aina sunnuntaina telkkarin ääressä katsomassa", kuten monissa futispiireissä on? Olen ehkä pessimisti, mutten oikein jaksa uskoa että niin kävisi.
Heitä futispiirejä on aika paljon. Formulat ei tarvisi uskollisia kuin osan väestä, koska maailmanlaajuinen.
Eipä näitä kisoja ole väliin jäänyt ainakaan mulla.
Kelle se on tapaus sitten, ei varmaan kovin monelle kun siirtyi maksulliseksi.
Hyvä tapa vierottaa, tämä maksullisuus. Uskollisia katsojia saatu lopettamaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos kisoja on kaudessa 25 tai yli, niin se on varma keino haudata laji.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Juuri näin. Jos kausi olisi tyyliin 26 kisaa rytmillä kisa-kisa-tauko, niin helposti toinen perättäisistä kisoista jäisi katsomatta. Melkein sitten pitäisi olla yli 30 kisaa melkein viikottain, että kisasta tulisi viikottainen rutiini. Ja yli 30 kisan kauteen ei tuosta vain siirrytä, varsinkaan maailmanlaajuisessa sarjassa.
F1-sarjan offseasonin pituutta voisi helposti lyhentää, koska tallit eivät enää aja testiä marraskuun lopusta maaliskuun alkuun, kuten joskus aiemmin tehtiin. En toisaalta itsekään välttämättä pitäisi tuosta, koska pitkä odotus uuden kauden alkuun nostattaa fiilistä loppua kohti, mutta ainakin se on mahdollista. Lapsena noita kisoja olisi katsonut vaikka kaksi kertaa viikossa, mutta nyt aikuisiällä olisi muutakin tekemistä, joten jopa joka toinen viikonloppu tuntuu välillä työläältä, koska yritän seurata myös MotoGP-sarjaa.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Kisojen määrä lienee kuitenkin sarjan tämän hetkisistä ongelmista niitä vähäpätöisempiä, säännöissä ja shown läpiviennissä sitä korjattavaa olisi. Jos tuota kisamäärää johonkin suuntaan pitäisi viilata, niin alaspäin. 16-17 olisi hyvä määrä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9787
Sijainti
Helsinki
Kisojen määrä lienee kuitenkin sarjan tämän hetkisistä ongelmista niitä vähäpätöisempiä, säännöissä ja shown läpiviennissä sitä korjattavaa olisi. Jos tuota kisamäärää johonkin suuntaan pitäisi viilata, niin alaspäin. 16-17 olisi hyvä määrä.
Samaa mieltä, palataan kahden kisan kuukausirytmiin,, mikä oli vuosina 1981-2003.
 
Viimeksi muokattu:

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Uusi Suomi sanoi:
Formula ykkösten karu tilanne, koko sarja uhkaa romahtaa
Formula ykkösten talouskriisi on esiintynyt viimeisen vuoden ajan otsikoissa melkein yhtä paljon kuin itse kisatapahtumat. Tälle kaudelle saatiin mukaan vielä kymmenen tiimiä ja 20 autoa, mutta FIA:n entisen puheenjohtajan Max Mosleyn mukaan ensi vuonna autoja saattaa olla paljon vähemmän.
- Vähintään puolet talleista ei pysty kilpailemaan, koska heillä ei ole tarpeeksi rahaa, ja se on minusta väärin. Kukaan ei tietenkään antaisi yhden tallin ajaa suuremmalla moottorilla kuin toisen, mutta jos jollakin tiimillä on viisi kertaa enemmän rahaa, vaikutus on aivan sama. Urheilulliselta näkökantilta se ei ole reilua, Mosley totesi Motorsport.com -sivuston siteeraamassa uutistoimisto DPA:n haastattelussa.

- Ainoa tapa ratkaista asia, on saada kaikki yksimielisiksi. Tiimit voidaan istuttaa saman pöydän ääreen ja todeta, että meillä on kollektiivisesti massiivinen ongelma sen vuoksi, että joillakin teistä on tarpeeksi rahaa, mutta suurimmalla osalla ei ole. Jos samaa rataa jatketaan, Formula ykköset romahtavat, ja pyydän teitä kaikkia olemaan tästä yhtä mieltä, Mosley jatkaa.

Talousvaikeuksissa ovat ainakin Force India, Sauber ja Lotus. Manor elvytettiin konkurssitilasta, mutta sen pitkäaikainen tulevaisuus on kaikkea muuta kuin varmaa.

Suuremmista tiimeistä Red Bull uhkaa vetäytyä F1:stä. Nykymeno ei sitä miellytä.

Viime vuonna käyttöön otettu hybriditekniikka on tehnyt F1-sarjassa kilpailemisesta entistä kalliimpaa. Suuret autonvalmistajat ovat tyytyväisempiä, koska F1 tarjoaa niille kehityslaboratorion. Itse F1-sarjaan liittyvää mielenkiintoa uusi tekniikka ei kuitenkaan palvele.

- Tietenkin se teknologia on upeaa, mutta suurin osa siitä on piilotettu yleisön katseiden ulottumattomiin. 90-95 % kaikesta tapahtuvasta ei ole ulkopuolisten nähtävillä, ja tallien sisälläkin pidetään salaisuuksia. Se on ollut valtava muutos, ja onko se sitten ollut hyväksi, minun mielestäni ollaan menty liian pitkälle, Mosley sanoo.

- Uskon, että tekniikan kehittyminen entistä monimutkaisemmaksi on hyvä asia, mutta jossain vaiheessa pitäisi vetää raja sille, kuinka paljon siihen voidaan tuhlata rahaa. Yritin tehdä asialle jotain viimeisinä vuosinani FIA:n johdossa, mutta en siinä onnistunut, Mosley jatkaa.

Mercedes on puolustellut uutta tekniikkaa. Mercedeksen moottoriurheilupomo Toto Wolff on vähätellyt F1-kriisiä, vaikka esimerkiksi Saksassa katsojaluvut ovat suorastaan romahtaneet. Tänä vuonna Saksan osakilpailua ei ollut varaa edes järjestää.

F1:n kaupallisten oikeuksien hallitsija Bernie Ecclestone lyttää Wolffin mielipiteet kovin sanoin.

- En aio katsella, kun F1 tuhoaa itse itsensä toisten tekemien virheiden takia. Fanit haluavat ääntä, tallit haluavat pienempiä kustannuksia. Kilvanajokin oli ennen parempaa, Ecclestone lataa.

Ecclestonen mukaan kukaan ei halunnut ryhtyä toimenpiteisiin.

- Tavallisesti virheistä opitaan, mutta me emme edes yritä oppia. Istumme vain paikallamme katsomassa, kun Formula ykköset katoaa. Toton hautakivessä voi olla kirjoitus "Minä tapoin Formula ykköset”, Ecclestone sanoo.

Ecclestone pyrkii sammuttamaan tulipaloa yhteistyössä kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa.

- Yritän vakuuttaa FIA:n. Jos jotkut ihmiset sitten valittavat, antaa heidän valittaa. Olen vakuuttunut, että voitamme. 50 vuoden työn jälkeen en tule sallimaan Formula ykkösten tuhoutumista puhtaan itsekkyyden takia.
Bernie syyttää kaikkia muita, miten ois esimerkiksi kisanjärjestämismaksujen alentaminen?:thumbdown
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Bernie syyttää kaikkia muita, miten ois esimerkiksi kisanjärjestämismaksujen alentaminen?:thumbdown
Niin kauan kuin löytyy diktaattoreja ja sheikkejä joilla on varaa ja halua maksaa kisojen järjestämisestä jopa nykyistä enemmän ei Bernie alenna kisanjärjestämismaksua.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Yllättävän henkilökohtainen hyökkäys Bernieltä Totoa kohtaan. Pistää miettimään miksi noiden kahden välit ovat huonontuneet.
Totostahan muistaakseni sanottu että nousee joskus vielä tallipomonkin paikalta korkeammalle, eli olisikohan kulisseissa jo käyty taistelua Bernien syrjäyttämiseksi...? Toinen versio voi olla vaikkapa yritys kaapata kaupallisten oikeuksien hallintaa tallien suuntaan, sellaisessa hankkeessa Toto olisi varmasti esillä, kun on kahteen (tärkeään) talliin sidoksissa.
Ugh, olen nähnyt näyn.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
IsoAhven;2520307[/QUOTE sanoi:
Tuo tosin on ongelma, että kisat saa se joka eniten maksaa. Se ei kulje katsojien kans samalla viivalla.. totta siitä jonku lisenssihinnan voi pyytää, mut itse valinta pitäis olla eri kriteereillä. Toki tähän nyt joku webslave tulee valistaan, mut onhan tuo selvää, että loppupeleissä se joka maksaa eniten ,saa kisat.
Hyvä olisi olla kisat nykyisten lisäksi ainakin maissa joista on kuskeja. :tongue: Tai sitten Virossa. :idea:
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Suurten muutosten sijasta olisi syytä ennemminkin palata säännöissä takaisin päin. Toistelen omia sanojan mutta vuoteen 1997 sarja oli ainakin omaan makuuni täydellinen, josta sitten on askel askeleelta menty heikompaan suuntaan. Suurilla radikaaleilla muutoksilla karkoitetaan viimeisetkin sarjan pitkäaikaiset fanit, jotka mahdollisesti siirtäisivät seuraamisen jälkipolvilleenkin. Perinteet tuovat arvostuksen ja todellisen kiinnostavuuden, eivät keinotekoisesti tehdyt tapahtumat ja tasaisuus. Pitäisi istua alas ja miettiä mikä sarjan aikoinaan nosti huipulle ja pyrkiä palauttamaan mahdollisimman paljon näitä elementtejä mukaan, eikä paniikissa tehdä turhia keinotekoisia "viihteellisyyttä" lisääviä ratkaisuja. On vähän huono merkki, että nykyään katsoo mieluummin vanhoja kilpailuja tallenteena kuin uusia, vaikka kilpailun lopputulos onkin tiedossa.
 
Ylös