Formula ykkösten karu tilanne, koko sarja uhkaa romahtaa
Formula ykkösten talouskriisi on esiintynyt viimeisen vuoden ajan otsikoissa melkein yhtä paljon kuin itse kisatapahtumat. Tälle kaudelle saatiin mukaan vielä kymmenen tiimiä ja 20 autoa, mutta FIA:n entisen puheenjohtajan Max Mosleyn mukaan ensi vuonna autoja saattaa olla paljon vähemmän.
- Vähintään puolet talleista ei pysty kilpailemaan, koska heillä ei ole tarpeeksi rahaa, ja se on minusta väärin. Kukaan ei tietenkään antaisi yhden tallin ajaa suuremmalla moottorilla kuin toisen, mutta jos jollakin tiimillä on viisi kertaa enemmän rahaa, vaikutus on aivan sama. Urheilulliselta näkökantilta se ei ole reilua, Mosley totesi Motorsport.com -sivuston siteeraamassa uutistoimisto DPA:n haastattelussa.
- Ainoa tapa ratkaista asia, on saada kaikki yksimielisiksi. Tiimit voidaan istuttaa saman pöydän ääreen ja todeta, että meillä on kollektiivisesti massiivinen ongelma sen vuoksi, että joillakin teistä on tarpeeksi rahaa, mutta suurimmalla osalla ei ole. Jos samaa rataa jatketaan, Formula ykköset romahtavat, ja pyydän teitä kaikkia olemaan tästä yhtä mieltä, Mosley jatkaa.
Talousvaikeuksissa ovat ainakin Force India, Sauber ja Lotus. Manor elvytettiin konkurssitilasta, mutta sen pitkäaikainen tulevaisuus on kaikkea muuta kuin varmaa.
Suuremmista tiimeistä Red Bull uhkaa vetäytyä F1:stä. Nykymeno ei sitä miellytä.
Viime vuonna käyttöön otettu hybriditekniikka on tehnyt F1-sarjassa kilpailemisesta entistä kalliimpaa. Suuret autonvalmistajat ovat tyytyväisempiä, koska F1 tarjoaa niille kehityslaboratorion. Itse F1-sarjaan liittyvää mielenkiintoa uusi tekniikka ei kuitenkaan palvele.
- Tietenkin se teknologia on upeaa, mutta suurin osa siitä on piilotettu yleisön katseiden ulottumattomiin. 90-95 % kaikesta tapahtuvasta ei ole ulkopuolisten nähtävillä, ja tallien sisälläkin pidetään salaisuuksia. Se on ollut valtava muutos, ja onko se sitten ollut hyväksi, minun mielestäni ollaan menty liian pitkälle, Mosley sanoo.
- Uskon, että tekniikan kehittyminen entistä monimutkaisemmaksi on hyvä asia, mutta jossain vaiheessa pitäisi vetää raja sille, kuinka paljon siihen voidaan tuhlata rahaa. Yritin tehdä asialle jotain viimeisinä vuosinani FIA:n johdossa, mutta en siinä onnistunut, Mosley jatkaa.
Mercedes on puolustellut uutta tekniikkaa. Mercedeksen moottoriurheilupomo Toto Wolff on vähätellyt F1-kriisiä, vaikka esimerkiksi Saksassa katsojaluvut ovat suorastaan romahtaneet. Tänä vuonna Saksan osakilpailua ei ollut varaa edes järjestää.
F1:n kaupallisten oikeuksien hallitsija Bernie Ecclestone lyttää Wolffin mielipiteet kovin sanoin.
- En aio katsella, kun F1 tuhoaa itse itsensä toisten tekemien virheiden takia. Fanit haluavat ääntä, tallit haluavat pienempiä kustannuksia. Kilvanajokin oli ennen parempaa, Ecclestone lataa.
Ecclestonen mukaan kukaan ei halunnut ryhtyä toimenpiteisiin.
- Tavallisesti virheistä opitaan, mutta me emme edes yritä oppia. Istumme vain paikallamme katsomassa, kun Formula ykköset katoaa. Toton hautakivessä voi olla kirjoitus "Minä tapoin Formula ykköset”, Ecclestone sanoo.
Ecclestone pyrkii sammuttamaan tulipaloa yhteistyössä kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa.
- Yritän vakuuttaa FIA:n. Jos jotkut ihmiset sitten valittavat, antaa heidän valittaa. Olen vakuuttunut, että voitamme. 50 vuoden työn jälkeen en tule sallimaan Formula ykkösten tuhoutumista puhtaan itsekkyyden takia.