Rosberg joskus aikoinaan kommentoi, että Senna oli ensimmäinen (ja suht pitkän aikaa ainoakin vissiin) F1-kuljettaja, joka otti suurinpiirtein kaikessa arkitoiminassaan huomioon formula-ajamisen. Ei katsellut televisiota kun kisoissa tarvitaan hyvää näköä, söi terveellisestri kodka siitä on etua ajamisen suhteen jne. Muilla kuskeillahan dieetit taisi olla aika pitkälti hampurilaista, röökiä, ynnä muuta vastaavaa.Eikö jo Senna ollut kova kuntoilemaan.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mersun-huijausyritys-sai-fia-n-reagoimaan-valittomasti/5218712Mercedes-tallin varikkoväen Britannian GP:ssä tekemä valepysähdys poikii jatkossa rangaistuksia, kertoo Kansainvälinen autoliitto FIA.
Mercedeksen mekaanikot tulivat Silverstonessa varikkoruudulle jo kierroksella 14, vaikka tallilla ei ollut aikomustakaan tuoda autojaan renkaidenvaihtoon vielä tuossa vaiheessa.
Moottoriurheilujohtaja Toto Wolff myönsi kisan jälkeen, että Mersu yritti tempulla saada kärkipaikkaa pitänyttä Williamsia reagoimaan ja tulemaan varikolle ennenaikaisesti.
Valestoppi on ollut jo tähän asti kielletty F1-säännöissä turvallisuussyistä, mutta taktikointia on vaikea erottaa esimerkiksi siitä, että talli muuttaa yhtäkkiä mielensä ja päättääkin pitää auton radalla.
Motorsport.comin mukaan FIA aikoo ojentaa talleja, että jatkossa vastaavia temppuja ei sallita. Tallien on pystyttävä todistamaan, että mekaanikkojen turhaan varikkokäyntiin oli todellinen syy.
– Varikkosuoralle meneminen tähän tapaan ilman hyvää syytä ei ole sallittua, mutta on vaikeaa todistaa, että kyseessä oli selvä rike, FIA:n tiedottaja kertoo.
23.11 Team personnel are only allowed in the pit lane immediately before they are required to work
on a car and must withdraw as soon as the work is complete.
Samaa itsekin ajattelin. Uutta tietoa että nykyään kiellettyä.Mun tietääkseni hämäyksiä on tehty iät ja ajat.
Kun Wolff on itse asian myöntänyt, niin jonkunlainen rangaistushan siitä pitäisi tallille antaa, kun se kerran kiellettyä. Mutta ei näemmä."Moottoriurheilujohtaja Toto Wolff myönsi kisan jälkeen, että Mersu yritti tempulla saada kärkipaikkaa pitänyttä Williamsia reagoimaan ja tulemaan varikolle ennenaikaisesti."
"Varikkosuoralle meneminen tähän tapaan ilman hyvää syytä ei ole sallittua, mutta on vaikeaa todistaa, että kyseessä oli selvä rike, FIA:n tiedottaja kertoo."
Noiden perusteella, niin mitäs sitä enää on niin vaikea todistella..? Toki hyvä syy on koittaa hämätä vastustajaa kait sitten
Must McLarenilla oli nerokkain hämäys aikoinaan Melbournessa, kun Häkkinen ajoi varikkosuoran läpi pysähtymättä. Siinä oli monilla monttu auki.Mun tietääkseni hämäyksiä on tehty iät ja ajat.
Hieman offtopi mutta kuulun just että IHF aikoo kanssa kieltää harhaituksen jääkiekossa FIA:n esimerkkiä seuraten. Stnan idiootit köyhyttää show ensin ja sitten ihmetellään miksi lajilla ei ole enää katsojia... :wall:Mersun huijausyritys sai FIA:n reagoimaan välittömästi
FIA laatiii uusia sääntöjä sääntöjen perään. Sitten ihmetellään, kun kisat on tylsiä?
Turvallisuuskysymyshän tämä on. Varikkotyöntekijät suoralla ovat aina riski, ja tällä säännöllään minimoidaan heidän siellä viettämänsä aika. Mielestäni ihan perusteltu sääntö.Stnan idiootit köyhyttää show ensin ja sitten ihmetellään miksi lajilla ei ole enää katsojia... :wall:
En itse kauheasti tiedä minkälaisia sensoreita ja muita härpäkkeitä noissa autoissa nykyyän on mutta itsekin kyllä kaipaisin enemmän sellaista vanhaa kunnon perstuntumaa tuohon touhuunEntinen F1-kuljettaja Juan Pablo Montoya on avannut suunsa Formula 1:sten kehityskohteista.
Kimi Räikkösen kanssa kaksi vuotta McLarenilla 2005 ja 2006 ajanut Montoya sanoo, että kuljettajat saavat liikaa apua tekniikasta.
– Jos otat pois rengas- ja lämpötilasensorit ja jätetään pelkät paineet, niin kilpailu paranee heti 10 prosentilla. Olen varma siitä, Montoya kertoi James Allen on F1 -verkkosivustolle.
– Kuljettajat ovat nyt laiskoja. Ei ole tunnetta. He näkevät, että lämpötila on liian korkealla, niin he vähentävät vauhtia. Jos he katsovat renkaita, vauhti vähentyy. Jos he katsovat jarruja, vauhti rauhoittuu. Jos otat kaiken sen pois, niin tästä tulee tunnejuttu taas. Jos ajat liian kovaa, niin renkaat kuluvat pois, Montoya listaa.
Kolumbialainen Montoya ajaa nykyään Pohjois-Amerikassa IndyCar-sarjaa. 39-vuotias Montoya voitti tänä vuonna arvostetun Indy500-kilpailun.
:ahem:Omasta mielestä autot saisi rungoltaan palata näihin aikoihin:
- Paluuta V8, V10 tai V12 moottoreihin ei enää ole. 1.6 koneisiin vaan lisää syöttöä ja lisää sähkötehoa.
- Renkaat sellaisiksi joilla voi ja pitää ajaa täysiä.
- Radiot mykäksi, kuski päättää stopeistaan ja tekemisistään. Ainoastaan vaaratilanteista saa ilmoittaa.
- Kaikki kuljettajan avustukset pois. Ei mitään jarrubalanssien säätelyä tai muuta nappikikkailua.
Tuohon on yksi suola lajissa kuin lajissa! Tuskin siellä tiimit on koko aikaa hämäilemässä! Muistan, että Häkkisen aikoina noita tehtiin kyllä paljon enemmän kuin nyt. Mutta ei edes joka kisassa. Jos muutaman kerran kaudessa hämätään ja turhaan rasitetaan pitlanea niin show what.http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mersun-huijausyritys-sai-fia-n-reagoimaan-valittomasti/5218712
Onko nuo "hämäysstopit" olleet pitkäänkin kiellettyjä? :doubtful: Nyt kun muistelen niin ei ole viime aikoina juuri tuollaisia hämäyksiä tehty kuin Silverstonessa.
Höpö höpö! suosittelen siirtymistä seuraamaan kuviokelluntaa... jos se on turvallisuusriski, helposti voidaan kieltää varikkomiehistön käyttö kisan aikana kokonaan.Turvallisuuskysymyshän tämä on. Varikkotyöntekijät suoralla ovat aina riski, ja tällä säännöllään minimoidaan heidän siellä viettämänsä aika. Mielestäni ihan perusteltu sääntö.
Tuohan näyttää ihan vuoden 2010 Caterhamilta/Lotukselta.Omasta mielestä autot saisi rungoltaan palata näihin aikoihin:
.
Keppivaihteet takasin!Montoya avannut suunsa nykymeiningistä
http://yle.fi/urheilu/raikkosen_ex-tallitoveri_haukkuu_kiihkeasti_nykyiset_f1-kuljettajat/8144261
En itse kauheasti tiedä minkälaisia sensoreita ja muita härpäkkeitä noissa autoissa nykyyän on mutta itsekin kyllä kaipaisin enemmän sellaista vanhaa kunnon perstuntumaa tuohon touhuun