Formula 1 - alennustila

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni formuloissa pitäisi autoihin liittyvien sääntöjen tiukentamisen sijaan höllätä niitä - antaa talleille enemmän pelivaraa. Että olisi enemminkin vain jotkut tietyt nykyistä suurpiirteisemmät reunaehdot autoille. Lajin pitäisi kuitenkin olla moottoriurheilun kuningas ja osaavien tahojen innovaation, nerokkuuden ja asialle omistautumisen pitäisi päästä esille nykyistä enemmän.
Vain, jos aikaansaadaan toimiva kulukatto. Muutoin tuo johtaa helposti paitsi yhden tallin nykyistä suurempaan ylivoimaan, myös kolmansiin autoihin tallien vähetessä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Miksi? Menisi todella naurettavaksi jos/kun keppivaihteiden palauttamisen jälkeen vaihtamisesta ja laatikoista alettaisiin säännöillä väkisin tekemään yhtä haastavia ja virheille alttiita kuin mitä ne olivat ennen. Ei vaihdekepin palauttaminen F1-autoon automaattisesti sitä tarkoittaisi että ajamisesta tulisi samannäköistä kuin ennen.

Ei puoliautomaattinen vaihteisto hyviä kisoja, näyttävyyttä ja tapahtumia formula ykkösistä ole poistanut ja se on juuri sopiva kompromissi manuaalin (eli keppivaihteiston) ja täysautomaatin välissä.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mikä ton Laudan todellinen tarkoitus Mersulla on? Järkevää sanottavaa tuntuu olevan yhtä vähän kuin Ecclestonella. Typeriä möläytyksiäkin yhtä paljon. Ei mielestäni ole kovin eduksi Mersulle. Viimeisimpänä heitti lajille kehitysehdotuksena nostaa varikkonopeus nykyisestä 80 km/h:sta 150 kilometriin tunnissa (poislukien Monaco ja Singapore). Kuulemma "Kaikkea pitäisi harkita, jotta saisimme lajista mielenkiintoisemman." :confused:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Mikä ton Laudan todellinen tarkoitus Mersulla on? Järkevää sanottavaa tuntuu olevan yhtä vähän kuin Ecclestonella.
Nii-i. Jaa-a. Se joku spagettijuttu Ferraristakin oli aika ylimielistä vittuilua kun nyt päässyt parhaaseen porukkaan. Toinen turhake tuntuu olevan Red Bullin Helmut Marko.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Kun nyt puhutaan alennustilasta, niin ainakin viimekaudella kansainvälisessä TV-kuvassa näytettiin polttoainetilanne grafiikkaa, jossa yksikkö oli litra, vaikka pitäisi puhua kiloista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kun nyt puhutaan alennustilasta, niin ainakin viimekaudella kansainvälisessä TV-kuvassa näytettiin polttoainetilanne grafiikkaa, jossa yksikkö oli litra, vaikka pitäisi puhua kiloista.
Ei enää menneillään olevalla kaudella ilmaista litroina, kilogrammoina näytetään.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Mun resepti formuloille: vapaa testausmahdollisuus, ei mitään rajoituksia formula-autojen siivekkeisiin tai muihin härpäkkeisiin. Turha säännöstely pois. Lisäksi tallit osaavat nykyään lukea Pirellin renkaita, joista on ikävä kyllä tehty liian kovat. Vaikeusastetta olisi enemmän, jos renkaat kuluisivat – siis kunnolla, että kuski joutuisi oikeasti miettimään, että mitä mä teen.

Michelin uudeksi rengasvalmistajaksi ensi kaudelle, kuten vanhoina hyvinä aikoina. Toki joo, varmaan Pirelli jatkaa, en tiedä sopimuksen kestoa, mutta toivottavasti renkaista saataisiin tehtyä sellaiset, että ne kuoriutuisivat sillä tavalla, että kuskien olisi osattava tehtävä vaikeita päätöksiä ja ajaminen ei olisi pelkkää selkäydin-ratin kääntämistä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jos täytyy jatkossakin olla eri rengasseoksia niin mitenkäs vaikuttaisi jos ne versiot aina arvottaisiin ennen kisaa/ei etukäteen annettaisi mitään tietoa.
Eli talleille tulisi aina pe yllätyksenä että minkälaiset renkaat tällä kertaa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Jos täytyy jatkossakin olla eri rengasseoksia niin mitenkäs vaikuttaisi jos ne versiot aina arvottaisiin ennen kisaa/ei etukäteen annettaisi mitään tietoa.
Eli talleille tulisi aina pe yllätyksenä että minkälaiset renkaat tällä kertaa.
Barcelonassa ainakin nähtäisiin melkoinen määrä varikkostoppeja kun arpa heittäisi tallien käyttöön kaksi pehmeintä rengasseosta ja vastaavasti vähiten renkaita rasittavilla radoilla nähtäisiin yhden stopin kisoja arvan heittäessä kaksi kovinta rengasseosta tallien käyttöön.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Huonosti menee rahamiehillä.

F1-sarjan liikevaihto nousi ennätyslukemiin
Formula 1 -sarja kerää enemmän tuottoja kuin koskaan aikaisemmin. Liikevaihto on noussut ennätykselliseen 1,4 miljardin dollarin summaan.

F1-talousjohtaja Duncan Llowarchin mukaan nousua ovat tuottaneet muun muassa osakilpailut Itävallassa ja Venäjällä, uusitut televisio-oikeudet Lähi-idässä sekä logistiikka.

- Luvut ovat hyviä, etenkin kun otetaan globaalin taloudellisen taantuman jatkuvat vaikutukset huomioon, Llowarch sanoi brittiläiselle Telegraph-sanomalehdelle.

Liikevaihdon kasvu tietää parempia aikoja F1-talleille, koska niiden saamat palkintorahat ovat kytköksissä tuottotasoon. Lisäksi taloudellinen menestys herättää kiinnostusta sijoittajissa. Potentiaalisia sijoittajia ovat ainakin qatarilainen rahasto sekä RSE Ventures, joka on muun muassa NFL-joukkue Miami Dolphinsin taustalla.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Barcelonassa ainakin nähtäisiin melkoinen määrä varikkostoppeja kun arpa heittäisi tallien käyttöön kaksi pehmeintä rengasseosta ja vastaavasti vähiten renkaita rasittavilla radoilla nähtäisiin yhden stopin kisoja arvan heittäessä kaksi kovinta rengasseosta tallien käyttöön.
Vaihtelua se olisi kuitenkin nykytilanteeseen, jos pakollisen stopin voisi tehdä taktisista syistä tyyliin ensimmäisellä kierroksella, tai sitten jos niitä stoppeja tarvittaisiin kymmenen kierroksen välein. Nykyiselläänkin voisi pysähdellä enemmän ja olla nopeampi tyhjän radan kisamatkalla, mutta jostain syystä pääsääntöisesti käytetään vähien stoppien köröttelytaktiikoita. Kai se on, että jos joku painais kovempaa vauhtia lyhempää stinttiä, muut kuitenkin reagoisivat siihen, eikä se sitten toimisikaan, niin parempi körötellä ja kattella mitä tapahtuu. Kaikki toimivat nyt niinkuin Kimi Lotuskausilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaihtelua se olisi kuitenkin nykytilanteeseen, jos pakollisen stopin voisi tehdä taktisista syistä tyyliin ensimmäisellä kierroksella, tai sitten jos niitä stoppeja tarvittaisiin kymmenen kierroksen välein.
Ongelma on siinä, että jos arpa heittää täysin radalle sopimattomat renkaat, ei setit riitä kisan läpiviemiseen. Tai vaihtoehtoisesti renkaat eivät tarjoa minkäänlaista pitoa, jolloin joko luistellaan ulkona tai körötellään mutkat mopovauhtia. Tällaiset vaihtoehdot eivät saisi kenenkään kannatusta.
Nykyiselläänkin voisi pysähdellä enemmän ja olla nopeampi tyhjän radan kisamatkalla, mutta jostain syystä pääsääntöisesti käytetään vähien stoppien köröttelytaktiikoita. Kai se on, että jos joku painais kovempaa vauhtia lyhempää stinttiä, muut kuitenkin reagoisivat siihen, eikä se sitten toimisikaan, niin parempi körötellä ja kattella mitä tapahtuu. Kaikki toimivat nyt niinkuin Kimi Lotuskausilla.
Tallit käyttävät tietenkin sitä taktiikkaa, joka tietokoneen mukaan on nopein. Pirellin tietenkin pitäisi tuoda pehmeämpiä renkaita, jotta saataisiin enemmän stoppeja. Jostain syystä valinnat ovat nyt olleet konservatiivisempia kuin aiemmilla kausilla.
 
Ylös