Formula 1 - alennustila

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Näyttää vahvasti siltä että kysely korreloi melko vahvasti vastaajien iän kanssa. Lempivuosikymmen on se jolloin on lajia alkanut seuraamaan, jolloin sieltä on lämpimät muistot, vaikka kisat umpitylsiä pääasiassa olivatkin. Samasta syystä tankkausta halutaan, vaikka se oli yksi syypäistä tylsiin kisoihin. Silloin kun itse oli pieni ja lajia rupesi seuraamaan, tankattiin.
Siltä näyttää. Vaikea sanoa kilpailullisesti, että jälkikäteen ajatellen Schumin valta-aika erityisen kiinnostavaa seurattavaa olisi ollut. Sanon näin, vaikka meikälle selkeästi seuratuin vuosikymmen on ollut kyseessä.

Meikä sanoisi varmaan 80-luvun tai 90-luvun. Kasarin kisailu näyttää nettivideoiden perusteella hienolta ja autot olivat melkoisia, joskin tiedostan otantani vääristymiset. Ei niissä kokoelmavideoissa tylsiä pätkiä/kisoja näytetä, joita varmasti oli paljon silloin(kin). 90-luvulla tulee tietty suomalaislasit käyttöön (Häkkinen kilpailukykyisessä autossa) ja ylivoimaisten tallien kuskit sentään pyrkivät edes toisiaan vastaan kisaamaan. Poislukien kaudet -92 ja -93, kun ei Hillistä tai Patresesta ollut tallikavereita haastamaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jaa-a, mikähän mahtaisikaan olla valituksen määrä, kun ajeltaisiin välitankkauksineen täydellisillä renkailla ilman drs:ää jossain Imolassa. :rolleyes:

Aika kultaa muistot sopii noihin graafeihin paremmin kuin hyvin.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Jaa-a, mikähän mahtaisikaan olla valituksen määrä, kun ajeltaisiin välitankkauksineen täydellisillä renkailla ilman drs:ää jossain Imolassa. :rolleyes:

Aika kultaa muistot sopii noihin graafeihin paremmin kuin hyvin.
Jaa a, ei varmaan kummoinen jos aero / moottorisäännöt olisi paremmat. Ihan täyttä bullshittiä että välitankkaus ja hyvät renkaat sulkee kisailun pois.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Jaa a, ei varmaan kummoinen jos aero / moottorisäännöt olisi paremmat. Ihan täyttä bullshittiä että välitankkaus ja hyvät renkaat sulkee kisailun pois.
Mun mielestä se on vähän joko-tai: hyvät renkaat ja välitankkaus, tai sitten heikommat renkaat ilman välitankkausta. Ainakaan Pirellin visio huonoista renkaista ei toimi, joten... Ehkä on vain myönnettävä, että jos halutaan piripintaan toiminnalla täytetty kisa, niin sitten puolitoista tuntia on aivan liian pitkä aika nykyisillä moottorisäännöillä, kun moottoreita ei voi kuitenkaan huudattaa täydellä teholla alusta loppuun. Valitettavasti voimayksiköistä on tehty liian futuristista teknologiaa, joka maksaa aivan helvetisti, ja siksi on pakko olla tiukat rajoitukset yksiköiden määrässä. Mielenkiintoista kyllä se, että WEC-puolella LMP1-luokassa on pr-speksien puolesta paljon hienostuneemmat hybriditeknologiat mutta silti moottoripaketin hinta on murto-osa F1:n tasosta.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Onpas hämmentävän kusipäinen tyyppi tämä Franz Tost. Mielipiteitä saa olla ja olihan tässä yllättävän kärkäs haastattelija, mutta jumalauta millainen ihmisen irvikuva tämä Tost :thumbfh:

Sitä paitsi, jos ajattelee vain rahaa, niin saa asiaan suhtautua myös vähän pitemmällä tähtäimellä. Nyt jo alkaa näkymään sitä että saksalaisia ei kiinnosta koko laji enää vaikka saksalaisia kuskeja on paikat täynnä. Siinä kohtaa kun koko Eurooppaa ei enää kiinnosta, niin sitten ei kyllä kiinnosta ketään muutakaan ja vaihtuu ne Azerien öljyrahat muualle.
Luultavasti ääni Tostinkin kellossa muuttuu siinä vaiheessa, jos/kun tallihenkilökunta ajautuu vaikeuksiin paikallisviranomaisten kanssa. Intiassahan oli takavuosina kunnon väännöt veronmaksuista sun muista, ja jopa F1-kaluston takavarikointia väläyteltiin yhtenä vaihtoehtona. Asia kai jotenkin venkoiltiin kuntoon mutta takaisin ei sinne olla menty moneen vuoteen. Muutenkin naiivia jeesustella miten F1 ei ole politiikkaa, kun isännille tuo kisan hostaaminen on pelkkää politiikkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan täyttä bullshittiä että välitankkaus ja hyvät renkaat sulkee kisailun pois.
Ei ainakaan täyttä, jos bullshittiä ollenkaan. Nuo kaksi uudistusta johtaisivat siihen, ettei autojen keskinäisissä suorituskyvyissä tapahtuisi minkäänlaisia muutoksia kisan aikana. Se johtaa hyvin arvattaviin lopputuloksiin ja ohitustarpeen vähenemiseen. Juuri tästä syystä 2000-luvun kisat olivat F1-historian ohitusköyhimpiä (sen ohella, että ohittaminen oli myös muutenkin vaikeaa niillä säännöillä).
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onko muuten tuo yhden rengastoimittajan tulevaisuus tästä ikuisuuteen kiveen hakattu tai onko huhuja edes muista? Se nyt harvoja asioita, millä saisi vaihtelua tuloksiin kisoista toiseen.

Radikaaleilla muutoksilla sääntöihin ei saada kuin tallierot kasvamaan. Lieköhän tasaisempia kausia ollut suorituskyvyn suhteen kuin '97?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko muuten tuo yhden rengastoimittajan tulevaisuus tästä ikuisuuteen kiveen hakattu tai onko huhuja edes muista? Se nyt harvoja asioita, millä saisi vaihtelua tuloksiin kisoista toiseen.
Tarjouskilpailu 2017-2019 on single supplieristä, vaikka Pirelli ja Michelin kummatkin ovat lähettäneet hakemuksen. Joten sikäli on hakattu ainakin tuohon asti.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ei ainakaan täyttä, jos bullshittiä ollenkaan. Nuo kaksi uudistusta johtaisivat siihen, ettei autojen keskinäisissä suorituskyvyissä tapahtuisi minkäänlaisia muutoksia kisan aikana. Se johtaa hyvin arvattaviin lopputuloksiin ja ohitustarpeen vähenemiseen. Juuri tästä syystä 2000-luvun kisat olivat F1-historian ohitusköyhimpiä (sen ohella, että ohittaminen oli myös muutenkin vaikeaa niillä säännöillä).
Jännästi tuo ohittelu ja kisailu onnistuu muissa sarjoissa joissa on välitankkaus + kunnolliset renkaat. Laitetaan samantien menestyspainot niin saadaan sarjasta vielä teennäisempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jännästi tuo ohittelu ja kisailu onnistuu muissa sarjoissa joissa on välitankkaus + kunnolliset renkaat. Laitetaan samantien menestyspainot niin saadaan sarjasta vielä teennäisempi.
Jännästi lähes kaikki muut formulasarjat ovat yksityyppiluokkia, jolloin paitsi kalusto on tasavertaista, siihen voidaan tarkoituksellisesti suunnitella ohittamista edistäviä ratkaisuja. F1:ssä tarkoituksellisesti suunnitellaan takanatulevan ohittamista vaikeuttavia ratkaisuja, koska jokainen tekee autonsa itse.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Jännästi lähes kaikki muut formulasarjat ovat yksityyppiluokkia, jolloin paitsi kalusto on tasavertaista, siihen voidaan tarkoituksellisesti suunnitella ohittamista edistäviä ratkaisuja. F1:ssä tarkoituksellisesti suunnitellaan takanatulevan ohittamista vaikeuttavia ratkaisuja, koska jokainen tekee autonsa itse.
Tuon nyt voisi kiertää vakioimalla takasiiven tai edes merkittäviä osia siitä. Ohittamista ei tarvitse lähteä erityisesti helpottamaan (tältä osin), kunhan sitä ei myöskään voi mahdottomasti vaikeuttaa. Takasiivistähän kiellettiin jo alempi siipielementti, millä pyrittiin puhdistamaan takana ajavan ilmaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.grandprix247.com/2015/08/02/video-new-look-2017-formula-1-cars/

A new video created by Giorgio Piola has been released showing what Formula 1 cars of the future might look like compared to the current cars.

The animated graphic depicts the dominant Mercedes W06. The most notable changes, in addition to overall car width increasing from 1.8 to 2 metres are as follows:

Rear tyre width increase from 42 cm to 45 cm
Front wing width increase from 82.5 cm to 92.5 cm
Rear wing, top element height decrease from 94.5 cm to 80 cm
Bottom element height decrease from 74.5 cm to 60 cm
Rear wing endplates placed at 25 and 30 degree incline
Turning vanes placed at 30 and 45 degree incline
Longer rear diffuser
Taitaa olla valistuneita arvauksia nuo mitat, kun tuskin ne vielä mustaa valkoisella on.

 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Tuollaiset viistomaiset kulmat ja nuolenomaiset muodot ovat kuin jostain teinien autopelistä. Eivät realistisia eivätkä millään tavoin tee autoista "aggressiivisempia". Päin vastoin autoista tulee lelujen näköisiä. En usko, että tuollaista muotokieltä oikeasti on F1-sarjaan tulossa.

Nyt alkaa liikkua huhua siitä, että sääntöuudistusta lykättäisiin vuodella kauteen 2018, koska uudistusten kanssa tulee muuten liian kiire. Periaatteessa paketti pitäisi lyödä lukkoon helmikuuhun mennessä. Asiasta saatetaan päättää tämän kuun 18. päivä pidettävässä kokouksessa. (Historian perusteella siitä päätetään ensi vuoden maaliskuussa.)
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Gil de Ferran sanoo, että F1 on liian täydellistä oman etunsa kannalta.

Kieltämättä haluaisin F1:een enemmän jonkinlaista randomi-tekijää. Eikä mitään puhtaasti show-temppua. Sen sijaan autoja, jotka hädin tuskin kestävät maaliin saakka ja osa ei edes kestä. Autoja, joilla jokainen kierros on haaste parhaillekin kuskeille. Ja ratoja, jotka rankaisevat, jos keskittyminen herpaantuu, eikä kuski pysy valkoisten viivojen välissä.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Gil de Ferran sanoo, että F1 on liian täydellistä oman etunsa kannalta.

Kieltämättä haluaisin F1:een enemmän jonkinlaista randomi-tekijää. Eikä mitään puhtaasti show-temppua. Sen sijaan autoja, jotka hädin tuskin kestävät maaliin saakka ja osa ei edes kestä. Autoja, joilla jokainen kierros on haaste parhaillekin kuskeille. Ja ratoja, jotka rankaisevat, jos keskittyminen herpaantuu, eikä kuski pysy valkoisten viivojen välissä.
Tämä on kyllä kinkkinen juttu. Mekaanikkojen ja muiden alueiden eliittimiesten pitäisi formuloissa lyödä viisaat päänsä yhteen, jotta autoista saataisiin haastavemmat. Nykyajan tekniikka on formuloissa tärkeää, mutta olen miettinyt, että onko sitä oltava niin paljon kuin nämä polttoainevirtaukset, joita isot bossit seuraa siellä kuin hai laivaa.

Helpommin sanottu kuin tehty se, että lajin tilanne on tämä. Vaatii pitkän prosessin toiminnan sitkeyden ja tahdon. Löytyykö sitä? Tuskin. Bernie-setä onneksi jakaa rahaa ja kaikilla on kivaa. Ei tässä toki Ecclestonea voi siitä syyttää. Vai voiko? Kenen vika?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Gil de Ferran sanoo, että F1 on liian täydellistä oman etunsa kannalta.

Kieltämättä haluaisin F1:een enemmän jonkinlaista randomi-tekijää. Eikä mitään puhtaasti show-temppua. Sen sijaan autoja, jotka hädin tuskin kestävät maaliin saakka ja osa ei edes kestä. Autoja, joilla jokainen kierros on haaste parhaillekin kuskeille. Ja ratoja, jotka rankaisevat, jos keskittyminen herpaantuu, eikä kuski pysy valkoisten viivojen välissä.
Minäkin olen kritisoinut tätä paljon että nyky-ykkösistä puuttuu kokonaan yllätyksellisyys. Vaikka ennenkin saattoi olla pitkiäkin jaksoja että joku talli dominoi niin kuitenkin kisoissa oli aina joku pieni jännitysmomentti kun autojen luotettavuus oli mitä oli ja radat oli sellaisia että pienikin lipsahdus saattoi maksaa koko kisan. Aina silloin tällöin tuli näitäkin kisoja jossa ne tekniset ongelmat/ajovirheet kasaantuivat koko kärkipäälle ja nähtiin joku todellinen yllätysvoittaja ja ihan yllättäviä ukkoja palkintopallilla ja pisteillä. Nyt autot on niin luotettavia että todella harvoin tulee sellaista tilannetta että useammalle kuljettajalle sattuisi teknisiä ongelmia samaan kilpailuun, ja radat on sellaisia että jos lipsahtaa ulos niin pistää vaan siellä "kiihdytyskaistalla" kunnolla hanaa niin parhaassa tapauksessa hyötyy siitä että on ajanut ulos. Ja onhan tuota kuskienkin suunnalta tainnut kuulua että nykyformulat on kuljettajan kannalta aika helppoja ajaa, myös fyysiset vaatimukset on ehkä pienemmät kuin männävuosina. Minun mielestäni tämä yllätysmomentti pitäisi jotenkin saada palautettua ykkösiin - silloin ei haittaisi niin paljon edes Mersun kaltainen dominointi vauhdin suhteen kun aina itäisi edes se pieni toivo että vehkeet porsii. Vaikka Mersullakin jokunen tekninen ongelma on ollut niin silti nämä nykyautot on niin luotettavia että kun Mersut karkaavat horisonttiin niin tulee ensimmäisenä sellainen olo että "tämä kisa oli sitten siinä".

Minä haluaisin että ykköset olisivat "äärimmilleen viritettyjä pommeja" joissa koko ajan tasapainoteltaisiin vauhdin ja luotettavuuden ohuella reunalla. Kyllähän se aina ärsytti kun esim. Häkkisen auto porsi kärkipaikalta mutta se toi myös kisaan paljon lisää jännitystä kun sai jännittää ihan viimeiselle kierrokselle asti että kestääkö vehkeet. Ja haluaisin myös että autot tarjoaisivat kuljettajillekin enemmän haastetta. Että mitkään 16-vuotiaat nöösipojat ei tulisi suoraan kartingista ykkösiin ja alkaisi samantien pärjäämään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös