Formula 1 - alennustila

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9787
Sijainti
Helsinki
Itse olen myös hiekan lisäämisen kannalta. Pikkasen asfalttia reunaan, muuten turva-alue pitää olla hiekotettu, tällöin myös FIM näyttää :thumbup:.

Onko lajin todelliset ongelmat kabinetin puolella? eli toisiko johtajien vaihtaminen muutoksiin johtavan ketjureaktion, mikä näkyisi myös radalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olivatko sen ajan kisat laajassa perspektiivissä yhtään sen tylsempiä kuin 10-15-20-vuotta myöhemminkään. Jos muisti ei ihan heitä häränpyllyä, niin esim. surullisenkuuluisat trullijunat loistivat poissaolollaan. Ja vapaat rengassäännöt antoivat talleille pelivaraa ja liikkumatilaa taktiikoihin. Kisoissa nähtiin mukavasti tapahtuia, ja ohituksia muulloinkin kuin varikkokäyntien aikana. Mistään kersseistä tai avattavista takasiivistä ei tuolloin osattu edes uneksia.
Ohitustilastojen valossa kisat ennen vuotta 1994 olivat selvästi tapahtumarikkaampia kuin sen jälkeen. Toki KERS, DRS ja muut muutokset ovat viime vuosina taas nostaneet ohitusten kokonaismäärää, aluksi jopa ylittäen 80-luvun määrät.

Ja juu, ohitukset eivät ole mikään itseisarvo (määrä ei takaa laatua), mutta se on yksi kvantitatiivinen tapa mitata asioita. 80-luvun ja 90-luvun alkupuolen ohitusten arvoa määriteltäessä tulee muistaa, että autojen keskinäiset nopeuserot olivat aivan toista luokkaa kuin nykyään. Kun lisäksi autot hajoilivat helpommin ja renkaat ja jarrut kuluivat kisan aikana, valtaosa ohituksista oli pelkkiä sijoitustenvaihtoja vailla taistelua. Tosin, silloin valtaosaa niitä ei nähty televisiosta, koska ohjaus keskittyi kärjen kuskeihin. Siitä (siis kärkikamppailusta) lähinnä autojen epäluotettavuus ja suorituskyvyn vaihtelu kisan sisällä teki mielenkiintoista.

Trullijunia ei ollut, koska edelläajavaa pystyi seuraamaan ja toisaalta autojen nopeuserot olivat suurempia. Sanoisin kuitenkin, että 80-luvun ja 90-luvun alun kisoja ja niiden lähetyksiä pidettäisiin tänä päivänä tylsinä, väittäisin jopa tylsempinä kuin nykyisiä kisoja. Siis jos nostalgia-aspektia ei lasketa.

-Edit- Mitä tulee viittaukseen Senna-Prost -aikakauteen ja yhden tallin dominointiin, niin tilannehan on nykyään varsin verrannollinen. Yksi talli vie valtaosan kisoista vailla uhkaajaa ja tallikaverusten välillä kipinöi niin radalla kuin vähän sen ulkopuolellakin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kun täällä oli vähän aiemmin keskustelua noista 1980-luvun tai vanhempien aikojen kisoista niin lähinnä huono TV-ohjaus teki niistä kisoista tylsiä mikäli teki ja aina ei sittenkään. Ohituksia riitti aivan helkkaristi yleensä kisoissa varsinkin takarivin ohittajasankareiden toimesta silloin kun Alain Prostit ja huippumiehet valittivat ohitusten vaikeutta ehkä Keke Rosbergia huomioimatta ja omanlaisensa poikkeus oli tietenkin myös Belfastin Tiikerin eli John Watsonin McLarenin huippuohitusnäytöksetkin.

Jännitystä riitti ainakin 1980-luvulle asti melkein kokonaan (Ennen kuin Imolasta 1989 lähtien alkoi näkyä vihdoin ja viimein vähän useammankin kuljettajan kunnolliset väliaikatiedot säännöllisesti.) siinä, että millä sijoilla kuljettajat ajavat kisassa varsinkin kuuden kärjen ulkopuolella. Toki olihan joitakin kisoja joissa vähän paremmin näytettiin kuskeja ja väliaikoja ja sitten poikkeuksellisesti 1987 Detroit olikin ihan kaikkien kuljettajien sijoituksen näyttänyt kisa. Tosin vain kerran kisassa, mutta kuitenkin.:eek:

Taktista valinnanvapautta renkaidenkin suhteen oli, mutta joskus sen vastapainoksi kisat olivat liian yksipuolisia ja jopa tylsiä silloin kun kaikki kuljettajat ajoivat esimerkiksi liian kovilla renkailla kisan läpi varikolla käymättä. Vuonna 1985 ja vuonna 1988 ainakin oli yllättävän montakin kisaa missä näin kävi. Vuonna 1988 se siten vain pahensi asiaa kun McLaren ajoi voitosta voittoon Monzaa huomioimatta. Vuonna 1985 McLaren hallitsi myöskin joskin ei läheskään niin paljon kuin esimerkiksi vuonna 1984 tai 1988 ja jossain määrin vuonna 1986 ennen todella kovaa taantumista sinä vuonna joka sitten teki vuodesta 1987 muun muassa Alain Prostille vaikean.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Malesia luopuu kisasta, samoin kai Singapore. Tämä dominopeli tietää formuloiden ja Ecclestonelle ongelmia. Ehkä Zandvoort, Imola ym tekevät paluun.... ;)
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Malesia luopuu kisasta, samoin kai Singapore. Tämä dominopeli tietää formuloiden ja Ecclestonelle ongelmia. Ehkä Zandvoort, Imola ym tekevät paluun.... ;)
Aina tulee uusia diktatuureja, ja onhan noita vielä entisiäkin sellaisia joilla ei ole ollut vielä F1-kisaa. Nähdäänkö seuraavaksi Kazakstanin GP? Vai nähdäänkö Bernie kättelemässä tyytyväisenä Kim-Jong Unia Pjongjangin GP:n katsomossa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Millä perusteella Singapore jäisi pois? :doubtful: Ainakin puitteet todella upeat, ja vaikea sitä on kuvitella muuna kuin iltakisana. Muuten sitten, toivoisin että edes jossain määrin voisi palata vanhaan, jossa usealla kuskilla oli ihan realistinen mahdollisuus voittoon. Nyt vuosikausia on ollut ongelmana se, että joku talli on ollut aivan älyttömän ylivoimainen. Ensin Brawn GP 2009, sitten Red Bull, nyt Mersu. Muutenkin kisat olleet kaikin puolin usein niin tylsiä, että vielä kun Englannin Valioliiga meni Viasatille, eikä MTV:n totalin hinta silti pudonnut mihinkään, lähti paketti jäähylle.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Millä perusteella Singapore jäisi pois? :doubtful: Ainakin puitteet todella upeat, ja vaikea sitä on kuvitella muuna kuin iltakisana. Muuten sitten, toivoisin että edes jossain määrin voisi palata vanhaan, jossa usealla kuskilla oli ihan realistinen mahdollisuus voittoon. Nyt vuosikausia on ollut ongelmana se, että joku talli on ollut aivan älyttömän ylivoimainen. Ensin Brawn GP 2009, sitten Red Bull, nyt Mersu. Muutenkin kisat olleet kaikin puolin usein niin tylsiä, että vielä kun Englannin Valioliiga meni Viasatille, eikä MTV:n totalin hinta silti pudonnut mihinkään, lähti paketti jäähylle.
Järjestäjä sai tavoitteet täytettyä (Singaporen näkyvyyden parantaminen maailmalla turismin lisäämiseksi) ja heillä ei ole enää mitään syytä jatkaa Bernien lompakon paisuttamista.

Lienekkö myös ehdot koventuneet uuden omistajan myötä, koska sijoittaja haluaa aina katteen sijoitukselle joka näkyy hintojen nousuna.

Toki Aasian tietoinen hintojen nostaminen (Signapore ja Malesia) voi olla strateginen päätös järjestäjältä koska he nimenomaan haluavat lisää näkyvyyttä ja tunnettavuutta pohjois-amerikan mantereella. Näin raivataan tilaa kalenterissa muille paikoille...
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
No niin, nyt kun on menty 3 vuotta kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla paketilla, millä Kaikkien Aikojen Yliarvostetuin keräsi kaksi mestaruutta ja Herra Keskinkertainen yhden, sekä molemmat järkyttävän määrän muita tilastoja, aika olisi että voimasuhteet muuttuisi niin saataisiin tämä ***** sarjakin henkiin taas.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No niin, nyt kun on menty 3 vuotta kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla paketilla, millä Kaikkien Aikojen Yliarvostetuin keräsi kaksi mestaruutta ja Herra Keskinkertainen yhden, sekä molemmat järkyttävän määrän muita tilastoja, aika olisi että voimasuhteet muuttuisi niin saataisiin tämä ***** sarjakin henkiin taas.
Älä huoli. Ensi vuonna Red Bull dominoi. :eek::D
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
No niin, nyt kun on menty 3 vuotta kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla paketilla, millä Kaikkien Aikojen Yliarvostetuin keräsi kaksi mestaruutta ja Herra Keskinkertainen yhden, sekä molemmat järkyttävän määrän muita tilastoja, aika olisi että voimasuhteet muuttuisi niin saataisiin tämä ***** sarjakin henkiin taas.
Kerro toki lisää tästä herra Yliarvostetuimmasta? Ollut koko uransa ihan hemmetin nopea ja on yksi top5 kuskeista kautta aikojen. Siitä puhuu niin vauhti kuin tilastotkin.

Ylivoimaisella autolla se Schumacherkin niitä tilastoja laittoi uuteen uskoon useiden vuosien ajan. Silloin ei edes tallikaveri ollut lähellekään Rosbergin tasoa mitä Hamiltonilla.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
No niin, nyt kun on menty 3 vuotta kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla paketilla, millä Kaikkien Aikojen Yliarvostetuin keräsi kaksi mestaruutta ja Herra Keskinkertainen yhden, sekä molemmat järkyttävän määrän muita tilastoja, aika olisi että voimasuhteet muuttuisi niin saataisiin tämä ***** sarjakin henkiin taas.
Seuraavat kuukaudet on F1 fanin parasta aikaa eli unelmoidaan tasaisesta kaudesta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Seuraavat kuukaudet on F1 fanin parasta aikaa eli unelmoidaan tasaisesta kaudesta.
Kova usko Red Bulliin, että hyödyntävät sääntömuutokset ja nousevat Mersun rinnalle. Moottorierot tulevat kaventumaan entisestään, joten se on aika pitkälle itse autosta kiinni.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Kerro toki lisää tästä herra Yliarvostetuimmasta? Ollut koko uransa ihan hemmetin nopea ja on yksi top5 kuskeista kautta aikojen. Siitä puhuu niin vauhti kuin tilastotkin.

Ylivoimaisella autolla se Schumacherkin niitä tilastoja laittoi uuteen uskoon useiden vuosien ajan. Silloin ei edes tallikaveri ollut lähellekään Rosbergin tasoa mitä Hamiltonilla.
Siinähän se tuli heti seuraavassa lauseessa.

Aiemmin kaudella mainitsinkin kuinka Mersu kolmena viime vuonna on alkanut lähestyä yhtä monta viikonloppua missä se on ollut paras paketti kuin Ferrari 2000-2004. Hamiltonin 188 kisasta varmaan noin 100:ssa hänellä on ollut paras paketti, prosentuaalisesti (ja määrällisesti) erittäin korkealla varmasti historiassa.

Aivan, sen takia en pidäkään Schumia ylivoimaisesti parhaana kuskina.

Kai kaikki ymmärtää kuinka ennen kuulumatonta 57-58/59 viikonloppua jossa yksi auto on paras paketti, oikeasti on? Varsinkin erinomaisella luotettavuudella?
 
Viimeksi muokattu:

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
OT, mutta mikä on Hamiltonin paras kausi? 2007? 2008? 2014? 2015? Mikä tahansa se on, pystyn sanomaan akselilta Vettel/Kimi/Alonso jokaiselle kaksi parempaa kautta ainakin.
 
Ylös