Olivatko sen ajan kisat laajassa perspektiivissä yhtään sen tylsempiä kuin 10-15-20-vuotta myöhemminkään. Jos muisti ei ihan heitä häränpyllyä, niin esim. surullisenkuuluisat trullijunat loistivat poissaolollaan. Ja vapaat rengassäännöt antoivat talleille pelivaraa ja liikkumatilaa taktiikoihin. Kisoissa nähtiin mukavasti tapahtuia, ja ohituksia muulloinkin kuin varikkokäyntien aikana. Mistään kersseistä tai avattavista takasiivistä ei tuolloin osattu edes uneksia.
Ohitustilastojen valossa kisat ennen vuotta 1994 olivat selvästi tapahtumarikkaampia kuin sen jälkeen. Toki KERS, DRS ja muut muutokset ovat viime vuosina taas nostaneet ohitusten kokonaismäärää, aluksi jopa ylittäen 80-luvun määrät.
Ja juu, ohitukset eivät ole mikään itseisarvo (määrä ei takaa laatua), mutta se on yksi kvantitatiivinen tapa mitata asioita. 80-luvun ja 90-luvun alkupuolen ohitusten arvoa määriteltäessä tulee muistaa, että autojen keskinäiset nopeuserot olivat aivan toista luokkaa kuin nykyään. Kun lisäksi autot hajoilivat helpommin ja renkaat ja jarrut kuluivat kisan aikana, valtaosa ohituksista oli pelkkiä sijoitustenvaihtoja vailla taistelua. Tosin, silloin valtaosaa niitä ei nähty televisiosta, koska ohjaus keskittyi kärjen kuskeihin. Siitä (siis kärkikamppailusta) lähinnä autojen epäluotettavuus ja suorituskyvyn vaihtelu kisan sisällä teki mielenkiintoista.
Trullijunia ei ollut, koska edelläajavaa pystyi seuraamaan ja toisaalta autojen nopeuserot olivat suurempia. Sanoisin kuitenkin, että 80-luvun ja 90-luvun alun kisoja ja niiden lähetyksiä pidettäisiin tänä päivänä tylsinä, väittäisin jopa tylsempinä kuin nykyisiä kisoja. Siis jos nostalgia-aspektia ei lasketa.
-Edit- Mitä tulee viittaukseen Senna-Prost -aikakauteen ja yhden tallin dominointiin, niin tilannehan on nykyään varsin verrannollinen. Yksi talli vie valtaosan kisoista vailla uhkaajaa ja tallikaverusten välillä kipinöi niin radalla kuin vähän sen ulkopuolellakin.