Formula 1 - alennustila

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
OT, mutta mikä on Hamiltonin paras kausi? 2007? 2008? 2014? 2015? Mikä tahansa se on, pystyn sanomaan akselilta Vettel/Kimi/Alonso jokaiselle kaksi parempaa kautta ainakin.
Vastaan että paras oli 2012 (joka oli siitä hassu kausi, että sekä Lewis, Alonso, Kimi että Vettel ajoivat erinomaiset kaudet), eikä tuossa 2015:ssäkään (jossa teki tarvittavan eli pisti Nicon nippuun tehokkaasti ja lähti sitten bailaamaan) ole enempää valittamista. 2007 oli Luikselta muuten vahva mutta lopun sulamisesta saa miinuspinnoja, 2008 ja 2010 oli nopea mutta tuli jonkun verran virheitä, 2009 oli vähän kuin Kimillä eli hukassa puoleenväliin asti, 2014 & 2016 päästi Nicon turhan lähelle, ja 2011 oli täysi katastrofi.

Mun mielestä ko. nelikon muutama vahvin kausi menee aika lailla tasan, ja ne on sitten ne huonommat kaudet, joissa tulee ehkä eroja Hamiltonin ja Alonson hyväksi.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Siinähän se tuli heti seuraavassa lauseessa.

Aiemmin kaudella mainitsinkin kuinka Mersu kolmena viime vuonna on alkanut lähestyä yhtä monta viikonloppua missä se on ollut paras paketti kuin Ferrari 2000-2004. Hamiltonin 188 kisasta varmaan noin 100:ssa hänellä on ollut paras paketti, prosentuaalisesti (ja määrällisesti) erittäin korkealla varmasti historiassa.

Aivan, sen takia en pidäkään Schumia ylivoimaisesti parhaana kuskina.

Kai kaikki ymmärtää kuinka ennen kuulumatonta 57-58/59 viikonloppua jossa yksi auto on paras paketti, oikeasti on? Varsinkin erinomaisella luotettavuudella?
Onhan se totta, että Hamiltonilla on ollut yhtä vaille joka kaudella auto, jolla tallin molemmat kuskit ovat voittaneet kilpailuja. Ainoa poikkeus on "Suomussalmen kuha" kaudella 2009, mutta kertooko se autosta vai jostakin muusta...

Tarttee tietty noteerata, että kuinka usein Lewis on tallikaverille hävinnyt. Kahdesti. 2011 ja nyt. 2011 selkeästi selkään Buttonilta (pisteissä sekä sijoituksellisesti) ja nyt muutamalla pisteellä Rosbergilta. Ei surkea saldo tallin sisäisistä skaboista kymmenen kauden ajalta. Kaudesta 2013 voi tietty jossitella ku Nico voitti kaks skabaa ja Lewis yhden, mutta tekniset viat 3-0 veivät Rosbergin mahdollisuuden tallin sisäisen pytyn viemiseen. Mutta, tekniset viat kuuluvat "reisinkiin" ja vasta vikan kisan jälkeen lasketaan bongot yhteen.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
F1:n yliarvostetuimmat kuskit: Vettel, Hamilton, Alonso. Aliarvostetuimmat: Ricciardo, Kimi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
F1:n yliarvostetuimmat kuskit: Vettel, Hamilton, Alonso. Aliarvostetuimmat: Ricciardo, Kimi.
En tiedä Kimistä, koska kyllä Kimikin on alisuorittanut viime vuosina aika vankasti. Mutta Ricciardosta samaa mieltä että ei ehkä ole niin arvostettu kuin mitä ansaitsisi. Paitsi että on nopea niin on myös fiksu ja viisaasti ajava kuljettaja, hyvä esimerkki nähtiin minusta Singaporen startissa jossa Ricciardo ajoi kaiken rytinän keskellä kaiken kaikkiaan fiksusti ja löysi itsensä huonon lähdönkin jälkeen vielä kakkossijalta. Ja vaikka Verstappenilla on ollut huonoa tuuriakin tällä kaudella niin en tiedä onko kaikki välttämättä selitettävissä huonolla tuurillakaan, vaan myös kuljettajan toiminnalla saattaa olla merkitystä siihen miten auto kestää ja miten "joutuu" noihin tilanteisiin jossa joku kolkkaa ulos radalta. Olihan esim. Ricciardonkin autossa kuulemma Singaporessa vikaa mutta hän onnistui sopivalla tavalla vauhtia säätelemällä (ja osittain varmasti tuurillakin) tuomaan auton maaliin asti ja vielä kakkossijalla. Minä en usko että esim. Max on tällaisessa yhtä hyvä, koska hänellä on vähän sellaista "Täysillä joka paikkaan ja periksi ei anneta yhtään" -mentaliteettia, eli ei välttämättä osaa katsoa kokonaiskuvaa niin hyvin kuin Ricciardo. Muutama pistekin kun on aina parempi kuin nolla pistettä.

Ja kyllä sitäkin pitää arvostaa että Ricciardo ajaa yleensä aina todella puhtaasti. Tekee paljon ohituksia, hakee niitä jopa melko aggressiivisesti ja yllättävissä paikoissa, mutta yleensä suorittaa nuo ohitukset hyvän jarrujen/renkaiden hallinnan ja hyvän ajoituksen ansiosta ilman että hänen tarvitsee liikkua siellä "harmaalla alueella" missä aika moni muu kuljettaja nykyisin liikuskelee.

Minä arvostan kyllä Ricciardon tosi korkealle paitsi kuljettajana niin myös ihan persoonana. Ei ole ihan sellainen PR-tomistojen muotista valettu mediabotti vaan Persoona isolla P:llä, mutta silti aina positiivinen sellainen. Eli ei ole sellainen egoistinen mulqvist vaan positiivisella tavalla persoonallinen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
F1:n yliarvostetuimmat kuskit: Vettel, Hamilton, Alonso. Aliarvostetuimmat: Ricciardo, Kimi.
'Yliarvostetuimmilla' yht. 9 mestaruutta.
'Aliarvostetuimmilla' yht. 1 mestaruus.

Ehkä se arvostus on tullut mestaruuksien myötä? Ajotaidoistahan se ei kerro muuta, kuin että on lyönyt tallikaverinsa mestaruustaistossa.
Mitä tulee Kimin aliarvostukseen, niin ehkä sitä on enemmän tietokoneiden ääressä kuin radan ääressä. Ainoa kuski Monzassakin joka sai katsomot kannustamaan nimeä huutamalla. Ja fani-tuotemyynti on todella korkealla.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
'Yliarvostetuimmilla' yht. 9 mestaruutta.
'Aliarvostetuimmilla' yht. 1 mestaruus.

Ehkä se arvostus on tullut mestaruuksien myötä? Ajotaidoistahan se ei kerro muuta, kuin että on lyönyt tallikaverinsa mestaruustaistossa.
Mitä tulee Kimin aliarvostukseen, niin ehkä sitä on enemmän tietokoneiden ääressä kuin radan ääressä. Ainoa kuski Monzassakin joka sai katsomot kannustamaan nimeä huutamalla. Ja fani-tuotemyynti on todella korkealla.
Niin, jokainen F1:tä seurannut voi varmaan todeta, että sitä mestaruutta ei voiteta pelkästään ajotaidolla. Suurin merkitys on autolla; esim. Vettelin Red Bull-mestaruudet tulivat ylivoimaisen auton avulla. Mutta ajotaidolla voi auton puutteita paikata, totta kai. Ainoa oikea tapa ratkoa kuskien paremmuutta olisi ottaa kisaohjelmaan kaudessa 2-3 kilpaa, jotka kunakin vuonna sponsoroisi jokin taho ja kisa ajattaisiin standardiautoilla, so. kaikilla täsmälleen sama auto - johan saataisiin yllätyksiä....ja väitän että Kimi ja Ricciardo olisivat vahvoja, kun ei siellä salassa tehtyjä päivitys-/taktiikka ym. sumplimisia pystyisi niin tehokkaasti tekemään.

Kyllä Kimin osalta kaava on ferrarilla tullut tutuksi: ensimmäisissä kisoissa pedataan Vettelille saumat, jotta pääsee pisteissä Kimin edelle - jos ei pääse, Vettel voi aina torpedoida Kimin kisan. Sen jälkeen onkin helppo vedota siihen, että Vettel on edellä pisteissä....

Arvostus tietenkin eri asia kuin suosio - ei kai siinä pitäisi olla epäselvää??
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
F1:n yliarvostetuimmat kuskit: Vettel, Hamilton, Alonso. Aliarvostetuimmat: Ricciardo, Kimi.
Onko sulla tässä viestissä joku pointti, vai onko tämä pelkkää trollausta? Tottakai hyvä auto on avain kuljettajan menestykseen. Milloin viimeksi mestaruus on voitettu sarjan toiseksi parhaimmalla autolla? Jos kuljettaja olisi aivan kädetön ja yliarvostettu, miksi mikään huipputalli kyseistä kaveria ylipäänsä palkkaisi?

Jo Hamiltonin ensimmäinen kausi todisti kaverin kiistattoman lahjakkuuden. Alonso voitti mestaruuden Schumacheria ja Ferraria vastaan. Vettel voitti kilpailun Toro Rossolla. Nämä ovat jotain sellaisia saavutuksia, jota kukaan yliarvostettu kuljettaja ei tule saavuttamaan. On hyvin mahdollista että nämä kyseiset herrat ovat parhaita kuljettajia koko lajin historiassa. Tietysti menneisiin aikoihin on vaikea verrata, mutta ainakin 90 ja 2000-luvun parhaimmistoa jokainen varmasti on.

Jokainen saa tietysti olla mitä mieltä tahansa, mutta F1 on joukkuelaji siinä missä jalkapallo tai jääkiekkokin. Ilman hyvää tallia ei edes huippukuljettaja pärjää.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Onko sulla tässä viestissä joku pointti, vai onko tämä pelkkää trollausta? Tottakai hyvä auto on avain kuljettajan menestykseen. Milloin viimeksi mestaruus on voitettu sarjan toiseksi parhaimmalla autolla? Jos kuljettaja olisi aivan kädetön ja yliarvostettu, miksi mikään huipputalli kyseistä kaveria ylipäänsä palkkaisi?

Jo Hamiltonin ensimmäinen kausi todisti kaverin kiistattoman lahjakkuuden. Alonso voitti mestaruuden Schumacheria ja Ferraria vastaan. Vettel voitti kilpailun Toro Rossolla. Nämä ovat jotain sellaisia saavutuksia, jota kukaan yliarvostettu kuljettaja ei tule saavuttamaan. On hyvin mahdollista että nämä kyseiset herrat ovat parhaita kuljettajia koko lajin historiassa. Tietysti menneisiin aikoihin on vaikea verrata, mutta ainakin 90 ja 2000-luvun parhaimmistoa jokainen varmasti on.

Jokainen saa tietysti olla mitä mieltä tahansa, mutta F1 on joukkuelaji siinä missä jalkapallo tai jääkiekkokin. Ilman hyvää tallia ei edes huippukuljettaja pärjää.
No kovin omituinen on lukutaito, jos viestini trollaukseksi mieltää? Siellähän se ponttini lukee ehdotuksen muodossa, lue uudestaan! Kuljettajien arvostus luodaan - niin kuin lähes kaikki nykyään- mediahypetyksen tekemien nostojen ja alaspainamisten avulla; sillä ei aina ole tekemistä kuitenkaan todellisuuden kanssa. Joitakin kuskeja ylistetään, toisia ei; esim. mikäli Kimi olisi tehnyt nuo kolme kolarointia näin lyhyen ajan sisään mitä Vettel on tehnyt ("en tiedä mitä tapahtui= torpedoin uhkaajani), voi jokainen pohtia, millaista ryöpytys olisi. Eli: on harmillista, että emme voi todistaa ajajien keskinäistä järjestystä edes yhden standardi-autokisan verran!
Jaa, en nyt osaa sanoa milloin on voitettu MM ilman että alla on ollut paras auto - Kimi sen ainakin voitti Hamiltonin nenän edestä autolla, joka oli keskinkertainen. Muitakin varmasti löytyy, suomalaisista mm. Keke Cosworthillaan - ei kekellä parasta auto tosiaan ollut.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Missä yhteydessä Ricciardon aliarvostus on näkynyt? Kun minä en ole nähnyt hänestä aikoihin mitään muuta kuin kehuvia artikkeleita ja suitsutusta yhdeksi parhaista kuskeista. Eli päinvastoin, Ricciardo arvostetaan hyvinkin korkealle, niinkuin oikein onkin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
No kovin omituinen on lukutaito, jos viestini trollaukseksi mieltää? Siellähän se ponttini lukee ehdotuksen muodossa, lue uudestaan! Kuljettajien arvostus luodaan - niin kuin lähes kaikki nykyään- mediahypetyksen tekemien nostojen ja alaspainamisten avulla; sillä ei aina ole tekemistä kuitenkaan todellisuuden kanssa. Joitakin kuskeja ylistetään, toisia ei; esim. mikäli Kimi olisi tehnyt nuo kolme kolarointia näin lyhyen ajan sisään mitä Vettel on tehnyt ("en tiedä mitä tapahtui= torpedoin uhkaajani), voi jokainen pohtia, millaista ryöpytys olisi. Eli: on harmillista, että emme voi todistaa ajajien keskinäistä järjestystä edes yhden standardi-autokisan verran!
Jaa, en nyt osaa sanoa milloin on voitettu MM ilman että alla on ollut paras auto - Kimi sen ainakin voitti Hamiltonin nenän edestä autolla, joka oli keskinkertainen. Muitakin varmasti löytyy, suomalaisista mm. Keke Cosworthillaan - ei kekellä parasta auto tosiaan ollut.
Itse taas sanoisin, että ennemminkin Räikkönen on yliarvostettu. Mclarenilla oli toki mahtava ja Lotuksellakin hyvä mutta koko Ferrariaika on ollut itseasiassa radalla melko keskinkertaista suorittamista. Jatkosopimukset on viime vuodet saanut lähinnä sen takia, että sopii hyvin tiimiin, tulee toimeen Vettelin kanssa, osaa ilmeisesti antaa autostakin hyvää palautetta, antaa hyvän markkina-arvon ja tuo kuitenkin varmasti kohtuullisia tiimipisteitä. Haluaisinkin tietää millä ihmeen meediotaidoilla osaat arvioida Räikkösen todelliset suoritukset mahtavaksi vaikka tulostaso on ollut laihahko? Mistä tiedät niin aukottomasti oliko 2007 Ferrari Mclarenia yhtään huonompi vaiko kauden loppupuolella jopa parempi? Keskinkertainen se ollut ainakaan millään mittarilla. Ymmärrän, että ollaan suomalaisella forumilla mutta eräiden täysin sokea Räikkösen fanittaminen lähentelee jo uskontoa. Syy vauhdin puutteeseen on aina jossain muussa kun kuljettajassa. Päinvastoin taas edellämainittu kolmikko on saanut saavutuksensa jollain kepulipelillä jota ei voi todistaa mutta näin sen vaan on oltava kun jumalainen Räikkönen ei pysty vastaamaan.

1995 Benetton ei ollut paras auto eikä Mclaren 1986. Nämä nyt ensin tulivat mieleen. 2005 ja ehkä edes 2006 Renault ei myöskään ollut nopein mutta luotettavuus toki auttoi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Kyllä 2007 on malliesimerkki vuodesta, jolloin parhaan ja toiseksi parhaan auton ero on ollut todella pieni. Samaan kastiin voisi laskea myös 2008 ja 2000.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Itse taas sanoisin, että ennemminkin Räikkönen on yliarvostettu. Mclarenilla oli toki mahtava ja Lotuksellakin hyvä mutta koko Ferrariaika on ollut itseasiassa radalla melko keskinkertaista suorittamista. Jatkosopimukset on viime vuodet saanut lähinnä sen takia, että sopii hyvin tiimiin, tulee toimeen Vettelin kanssa, osaa ilmeisesti antaa autostakin hyvää palautetta, antaa hyvän markkina-arvon ja tuo kuitenkin varmasti kohtuullisia tiimipisteitä. Haluaisinkin tietää millä ihmeen meediotaidoilla osaat arvioida Räikkösen todelliset suoritukset mahtavaksi vaikka tulostaso on ollut laihahko? Mistä tiedät niin aukottomasti oliko 2007 Ferrari Mclarenia yhtään huonompi vaiko kauden loppupuolella jopa parempi? Keskinkertainen se ollut ainakaan millään mittarilla. Ymmärrän, että ollaan suomalaisella forumilla mutta eräiden täysin sokea Räikkösen fanittaminen lähentelee jo uskontoa. Syy vauhdin puutteeseen on aina jossain muussa kun kuljettajassa. Päinvastoin taas edellämainittu kolmikko on saanut saavutuksensa jollain kepulipelillä jota ei voi todistaa mutta näin sen vaan on oltava kun jumalainen Räikkönen ei pysty vastaamaan.

1995 Benetton ei ollut paras auto eikä Mclaren 1986. Nämä nyt ensin tulivat mieleen. 2005 ja ehkä edes 2006 Renault ei myöskään ollut nopein mutta luotettavuus toki auttoi.
Kummasti niillä Räikkösen mahtavilla ja hyvillä kausilla tallikaverina on ollut enemmän tai vähemmän keskinkertainen kuski (Cuutio, Massa, Grosjean) kun taas moninkertaiset mestarit (Alonso, Vettel) ovat lyöneet Räikkösen selvästi. Ja itse asiassa yhteiset kaudet Massan kanssa tämän loukkaantumiseen asti meni Massalle 2-1. Grosjeankin oli vauhdillisesti vähintään samalla tasolla, mutta hänellä toki oli vaikeuksia pitää Lotus radalla ja näin ollen Räikkönen saavutti enemmän pisteitä.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Kyllä 2007 on malliesimerkki vuodesta, jolloin parhaan ja toiseksi parhaan auton ero on ollut todella pieni. Samaan kastiin voisi laskea myös 2008 ja 2000.
Jep, taisi riippua aina radasta kumpi oli parempi. Oli hieno kausi kyllä.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Missä yhteydessä Ricciardon aliarvostus on näkynyt? Kun minä en ole nähnyt hänestä aikoihin mitään muuta kuin kehuvia artikkeleita ja suitsutusta yhdeksi parhaista kuskeista. Eli päinvastoin, Ricciardo arvostetaan hyvinkin korkealle, niinkuin oikein onkin.
Kyllä on Ricciardoa ylistävät artikkelit vähissä olleet kun vertaa Hamiltonin ja Vettelin vastaaviin....tai sitten sinulla on joitain tuntemattomia lehtiä luettavanasi.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Kummasti niillä Räikkösen mahtavilla ja hyvillä kausilla tallikaverina on ollut enemmän tai vähemmän keskinkertainen kuski (Cuutio, Massa, Grosjean) kun taas moninkertaiset mestarit (Alonso, Vettel) ovat lyöneet Räikkösen selvästi. Ja itse asiassa yhteiset kaudet Massan kanssa tämän loukkaantumiseen asti meni Massalle 2-1. Grosjeankin oli vauhdillisesti vähintään samalla tasolla, mutta hänellä toki oli vaikeuksia pitää Lotus radalla ja näin ollen Räikkönen saavutti enemmän pisteitä.
Joo, eri mieltä saa aina olla. Kimiä en puolusta sen takia että on suomalainen. On vain niin, että F!:n "dopingista" ei puhuta yhtään: sisäisiä sumplimisia ym. etuuksia annetaan, eikä tasapuolisesti. Sen takia väitän että ainoa todellinen paremmuus voitaisiin ratkaista vain sillä että ajettaisiin identtisillä autoilla. Ihmettelen tosin, että nämä jotka puhuvat "Kimi-uskonnosta" syyllistyvät itse Kimin mollaamiseen? Minähän vain väitän että Kimi on edelleen yksi nopeimmista - ja sen todistaisi se standardiautolla ajaminen! Aina voidaan vedota tallien sisäisiin sijoituksiin, mutta eivät nekään kerro totuutta - vai voiko joku vakavalla naamalla sanoa että Schumi tosiaan on 7 MM:n arvoinen???!! Vettelille tuli kiire ferrarille karkuun Ricciardoa, joka vei Vetteliä kuin rättiä jne. jne.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vettelille tuli kiire ferrarille karkuun Ricciardoa, joka vei Vetteliä kuin rättiä jne. jne.
Tartun nyt vain tähän. Veikkaan, että Vettel haki a) liksaa, jota meriiteilla kuuluu saada ja b) uusia haasteita, mestaruuksia eri autoilla. Toki saattoi myös Ricciardoa paeta, olisi ollut riski hävitä uudelleen ja olisi ollut vaikeampi neuvotella hyviä soppareita. Mut veikkaan vaihtoehtoa a. Pitää sitä jotain eläkepäivillekki saada :D
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tartun nyt vain tähän. Veikkaan, että Vettel haki a) liksaa, jota meriiteilla kuuluu saada ja b) uusia haasteita, mestaruuksia eri autoilla. Toki saattoi myös Ricciardoa paeta, olisi ollut riski hävitä uudelleen ja olisi ollut vaikeampi neuvotella hyviä soppareita. Mut veikkaan vaihtoehtoa a. Pitää sitä jotain eläkepäivillekki saada :D
Ja Ferrarilla oli pakottava saada iso stara talliin Alonson tilalle, joten oli valmis maksamaan siitä 'kunnolla'.
 
Ylös