Formula 1 - 2014 - Australia - Kisa

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Komp. Olisi voinut olla jo Australiassa, jos ei olisi törmännyt seinään. Saatika tullut grid penaltia.
Jos ei olis tullu grid penaltia, olis startissa saattanut tulla Koba penaltia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis mihin verrattuna, viime kauteen vai?
Sitäkin. Korkeat keulat eivät koskaan ole olleet hyvän näköisiä ja homma meni aivan naurettavuuksiin asti. OK, säännöt johtivat aika erikoisen näköisiin konstruktioihin, mutta ihan hyvältä nuo kisassa loppujen lopuksi näytti. Enkä pitänyt korkealta kiertävien koneiden ininästäkään. Äänekkäitä hyttysiä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei RBR mikään paska talli ole, mutta toiminnassa voi nähdä kyllä merkkejä ylimielisyydestä ja sen vaarahan on olemassa tuollaisen menestysputken myötä.
Huonoja häviäjiä nuo ainakin ovat. Toivottavasti FIA pitää linjansa, viime kaudella tämä valittaminen kannatti joten totta kai kitinä aloitettiin jo hyvissä ajoin tänäkin vuonna.

Helmut Markolla oli niin kovat paineet todistaa Hymynaaman relevanttius, että piti härskillä kusetuksella nostaa jalustalle. Mission accomplished, paha FIA raivostutti australialaiset riistämällä omalta pojalta uran avauspodiumin epäluotettavien sensoritulosten perusteella. Red Bull on jälleen uhri!
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Eräs henkilö jossain väitti, että FIA:n ja Red Bullin bensamittarit näyttivät eri lukemia.

Vähän erikoista, mutta ei nyt liikaa laiteta Bullin vastuulle, koska kyllä jokaisen tai sanotaan monien pitäisi ymmärtää myös se ihan relevantti tosiasia, että tekniikkaan et voi ikinä luottaa.

Tietokoneiden älynväläykset prosessoreineen, esimerkiksi. Duunissa on monesti kovan kuormituksen vuoksi vetäneet koneet jotain omaa ripaskaa.

EDIT:

Maikkarin teksti:tv taas, että se oli Red Bullin anturin vika.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
FIA:n bugin vuoksi kaikki Ferrari -moottoriset autot ajoivat kisan koko ensimmäisen stintin "launch-modessa", ilman MGU-K:ta.
Normaalisti launch-moden pitäisi kytkeytyä automaattisesti pois päältä kun auto saavuttaa 100km/h nopeuden.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
FIA:n bugin vuoksi kaikki Ferrari -moottoriset autot ajoivat kisan koko ensimmäisen stintin "launch-modessa", ilman MGU-K:ta.
Normaalisti launch-moden pitäisi kytkeytyä automaattisesti pois päältä kun auto saavuttaa 100km/h nopeuden.
Nyt tulee niin paksua jöötiä etten usko. Olisivat jääneet täysin jalkoihin suorilla ilman sähköapuja.

e: paitsi että tein ajatustyötä ja tulin toisiin aatoksiin. Tarkoittiko tuo nyt sitä, että sähkövoimaa ei ollut ensimmäisellä stintillä saatavilla alle 100km/h:n vauhdissa? Tuosta nyt ei niin hirveästi olisi haittaa Melbournessa.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
FIA:n bugin vuoksi kaikki Ferrari -moottoriset autot ajoivat kisan koko ensimmäisen stintin "launch-modessa", ilman MGU-K:ta.
Normaalisti launch-moden pitäisi kytkeytyä automaattisesti pois päältä kun auto saavuttaa 100km/h nopeuden.
Lähdettä?
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Vaikuttaa kyllä paskapuheelta. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Räikkönen oli juuri kisan alussa nopeimmillaan. Voihan se olla, että jotain häikkää järjestelmässä oli, kuten aikaisemminkin uutisoitiin, mutta kyllä alusta lähtien kers on ainakin jollain tavalla toiminut. Muuten meno olisi näyttänyt kuin Hämiksellä konsanaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juu hankalaa on uskoa todeksi. Jos on totta, niin Ferrarin pitäisi olla periaattessa täysin Mersun vauhdissa, olis toi niin suuri menetys.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vaikuttaa kyllä paskapuheelta. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Räikkönen oli juuri kisan alussa nopeimmillaan. Voihan se olla, että jotain häikkää järjestelmässä oli, kuten aikaisemminkin uutisoitiin, mutta kyllä alusta lähtien kers on ainakin jollain tavalla toiminut. Muuten meno olisi näyttänyt kuin Hämiksellä konsanaan.
Ei vauhti välttämättä edes lisääntyisi, jos MGU-K olisi saatu käyttöön vasta ekan stintin jälkeen. Tämä siksi, että ekassa stintisssä on jouduttu käyttämäään aivan liikaa bensaa ettei jäisi täysin muiden jalkoihin. Kun MGU-K on saatu jälleen käyttöön, on aloitettu hirvittävät bensassäästötalkoot jolloin ei vauhtikaan parane.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Faktaa ei ole pöydällä, mutta ei ole myöskään mitään syytä miksi tuo ei voisi olla tottakin.
Kyllähän Ferrarilta jostain softaongelmista kisan jälkeen puhuttiinkin.

Varmasti saamme vielä jotain vastauksia joko Ferrarilta tai FIA:lta nyt kun tuo huhu pyörii myllyssä ja toimittajat janoaa tietoa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ei vauhti välttämättä edes lisääntyisi, jos MGU-K olisi saatu käyttöön vasta ekan stintin jälkeen. Tämä siksi, että ekassa stintisssä on jouduttu käyttämäään aivan liikaa bensaa ettei jäisi täysin muiden jalkoihin. Kun MGU-K on saatu jälleen käyttöön, on aloitettu hirvittävät bensassäästötalkoot jolloin ei vauhtikaan parane.
Eihän sitä bensanvirtaustakaan pysty kai alyttömästi muuttamaan, RedBull ja Mersuhan saivat huomautuksen ja RB hylkäyksen FIA:lta aiheesta Melbournessa. Mielestäni vaihteeksi fiksu heitto Bernieltä että miksei voi vapauttaa virtausnopeutta. Jos kulutat bensaa liikaa, joudut kuitenkin säästämään jossain välissä, tai se loppuu kesken. Kaikilla on sitä löpöä kuitenkin se sama 100 kiloa niin miksei sitä saisi kuluttaa siihen tahtiin kuin tykkää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eihän sitä bensanvirtaustakaan pysty kai alyttömästi muuttamaan, RedBull ja Mersuhan saivat huomautuksen ja RB hylkäyksen FIA:lta aiheesta Melbournessa
Pystyyhän sitä muuttamaan paljonkin, mutta 100kg/h virtausta ei saa ylittää. Mikäli Ferrarilla on ollut toi ongelma ja ovat tietäneet saavansa MGU-K:n toimimaan ekan pysähdyksen jälkeen, ovat tällöin voineet kompesoida vauhdin puutetta ajamalla jatkuvasti bensavirtauksen maksimirajoilla. Alussa on yleensä tärkeintä pysyä vauhdissa mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ei vauhti välttämättä edes lisääntyisi, jos MGU-K olisi saatu käyttöön vasta ekan stintin jälkeen. Tämä siksi, että ekassa stintisssä on jouduttu käyttämäään aivan liikaa bensaa ettei jäisi täysin muiden jalkoihin. Kun MGU-K on saatu jälleen käyttöön, on aloitettu hirvittävät bensassäästötalkoot jolloin ei vauhtikaan parane.
Höh. Oli mennyt näin basic -juttu bensansäästöstä ohi, hyvä kun mainitsit asiasta. Eli siis auto pitää saada äkkiä kevyeksi ennen kuin alkaa säästötalkoot, hyvin loogista.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ei vauhti välttämättä edes lisääntyisi, jos MGU-K olisi saatu käyttöön vasta ekan stintin jälkeen. Tämä siksi, että ekassa stintisssä on jouduttu käyttämäään aivan liikaa bensaa ettei jäisi täysin muiden jalkoihin. Kun MGU-K on saatu jälleen käyttöön, on aloitettu hirvittävät bensassäästötalkoot jolloin ei vauhtikaan parane.
Eikös ainakin mersukuskit raportoineet, että bensaa ei tarvinnut juurikaan säästellä. Oletettavasti siis lisäkulutuksella ei olisi vauhtia saanut lisää, sillä muutenhan voisi puhua säästelemisestä. Tuntuukin kaukaa haetulta, että ferkku pystyisi lisäkulutuksella kompensoimaan tehoja niin paljon, että sillä pysyttäisiin täysillä tikkaavan force indian perässä ilman kersiä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös ainakin mersukuskit raportoineet, että bensaa ei tarvinnut juurikaan säästellä. Oletettavasti siis lisäkulutuksella ei olisi vauhtia saanut lisää, sillä muutenhan voisi puhua säästelemisestä. Tuntuukin kaukaa haetulta, että ferkku pystyisi lisäkulutuksella kompensoimaan tehoja niin paljon, että sillä pysyttäisiin täysillä tikkaavan force indian perässä ilman kersiä.
Tämähän ei tarkoita sitä, etteikö bensaa säästyisi tai, että bensan maksimivirtausta käytettäisiin jatkuvasti. Bensansäästö tulee ihan automaattisesti juurkin ERS:n lisätehojen ja renkaiden säästämisen vuoksi. Esimerkiksi, kun kiihdytyksissä käytetään sähkömoottoria avuksi, tällöin ei edes voida käyttää bensan maksimivirtausta hyväksi, koska se menisi sutimisena hukkaan. Ilman MGU-K:ta taas bensaa joudutaan käyttämään enemmän kiihdytyksissä, että pystyttäisiin samaan kiihtyvyyteen muiden kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös ainakin mersukuskit raportoineet, että bensaa ei tarvinnut juurikaan säästellä.
Bottas ainakin sanoi. Itse miellän tämän siten, että normaali ajonaikainen softa ja rutiini on säädetty sellaiseksi, ettei erillistä säästelyä tarvita (toki uusittu startti ja SC myös auttoivat tässä). Rosbergin tapauksessa toki myös suorituskyky, kun ei tarvinnut taistella. Valtteri sen sijaan vaikutti puskevan minkä autolta pystyi, eikä silti säästellyt bensaa. Sitä en muista näkyikö kummankaan takavalo vilkkuvan säästelyn merkiksi.
Oletettavasti siis lisäkulutuksella ei olisi vauhtia saanut lisää, sillä muutenhan voisi puhua säästelemisestä. Tuntuukin kaukaa haetulta, että ferkku pystyisi lisäkulutuksella kompensoimaan tehoja niin paljon, että sillä pysyttäisiin täysillä tikkaavan force indian perässä ilman kersiä.
Se, miten hommat ovat kunnossa mersutiimeissä ei sinällään kerro ferrarimoottoristen tilanteesta mitään. Jos Ferrarilla on ollut ongelmia vapauttaa sähköpuolen tehoja, niin asiaa on epäilemättä kompensoitu bensapuolen tehoilla siinä määrin kuin se polttoainerajoitusten puitteissa on ollut mahdollista. Virtausrajoitus sinällään toki pistää rajat tällekin "lisäkulutukselle".
 
Ylös