http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/646551/MMarvon+saanut+rallicross+ei+teeskentele+ekologista
TÄNÄÄN 29.6. NELONEN PRO 1 & RUUTU-PALVELU
klo 15.25 Ennakkostudio ja alkuerät
klo 16.30 Välierät ja finaali
klo 17.30 Jälkistudio
Tänään on tarjolla tuhti, 2,5-tuntinen kattaus rallicross-herkkua. Kello 15.25 alkavassa lähetyksessä ruoditaan alkuerien tapahtumia studioisäntä Pekka Kaidesojan ja asiantuntijavieras, RX-kuski Toni Lukanderin voimin. Kello 16.30 loikataan suoraan lähetykseen jännittämään välierä- ja finaalilähdöt. Live-lähetyksen selostaa tuttuun tapaan Jani Alkio, joka saa tällä kertaa rinnalleen Lukanderin. Eikä siinä vielä kaikki: herrat Kaidesoja ja Lukander pistävät vielä Kouvolan historiallisen kisaviikonlopun annin nippuun kello 17.30 alkavassa puolituntisessa jälkistudiolähetyksessä.MM-arvon saanut rallicross ei teeskentele ekologista
MUUT | Turun Sanomat 28.6.2014 21:15
Rallicrossin MM-osakilpailun varikolla Kouvolassa kaikilla tuntuu olevan sama näkemys: tämä laji voi kasvaa isoksi.
Marginaalilajina pidetyn rallicrossin EM-sarja muuttui täksi kaudeksi MM-sarjaksi, ja laji on ollut vahvassa nosteessa. Yleisöä, sponsoreita ja mediahuomiota on selvästi aiempaa enemmän.
Taustapiruna on markkinointiyhtiö IMG, joka ryhtyi viime vuoden alussa sarjan promoottoriksi.
– Etsimme uusia projekteja moottoriurheilusta, ja rallicross oli se, jonka todella halusimme. Se on mielestämme paras tuote tv:tä ajatellen, IMG:n moottoriurheilujaoston toimitusjohtaja Martin Anayi kertoo Kouvolan Tykkimäen radan varikolla.
Juuri tässä on syy rallicrossin nousuun ja kasvupotentiaaliin. Laji on kuin tehty televisiota varten. Lyhyet ja hektiset kisat ovat sponsoreille tärkeän PlayStation-sukupolven mieleen.
Hyvä vertailukohta on rallin MM-sarja, jonka promoottorin paikkaa IMG myös harkitsi vakavasti.
– Rallicross on paljon helpompi toteuttaa. Laskimme rallin kustannukset, ja yhden osakilpailun tv-tuotanto maksaa yhtä paljon kuin koko kausi rallicrossissa. Eikä ralli varmasti tuota 12:ta kertaa enempää rahaa, Anayi perustelee.
Ylpeästi äänekästä
Lajin vahvuutena nähdään myös tietynlainen paluu moottoriurheilun juurille.
– Tämä on ainoa moottoriurheilulaji, joka ei yritä olla vihreämpi ja hitaampi. Tässä on kyse tehosta, MM-sarjassa ajava entinen F1-maailmanmestari Jacques Villeneuve sanoo.
– Eivät muutkaan lajit oikeasti ole vihreitä, ne luovat vain sen illuusion. Se on hyödytöntä.
Anayi on samaa mieltä. Koska moottoriurheilu ei yksinkertaisesti ole ekologista, sen ei tulisi teeskennellä.
– Meidän ei pitäisi häpeillä sitä, mitä olemme. Olemme äänekkäitä ja meluisia, ja meillä on oikeat moottorit, Anayi sanoo.
– Katsojat haluavat lisää tehoa. Kukaan ei ole kysynyt, missä sähköautot ovat.
Helppoa seurattavaa
Ensimmäinen MM-kausi on ollut menestys, mutta promoottori toppuuttelee vielä kasvuodotuksia. Sarja ei voi paisua liian nopeasti.
– Haluamme edetä varovasti ja kasvaa luonnollista vauhtia. Ensi vuodelle suunnitelmissa on kaksi uutta kisaa, Anayi kertoo.
Tv-näkyvyyden lisäksi Anayi näkee tärkeänä, että rallicross-kuskeista tulee tunnettuja hahmoja. Tällä hetkellä sarjan tunnetuimmat nimet ovat muiden lajien ex-tähtiä, kuten Villeneuve ja Petter Solberg.
Myös rallin ex-maailmanmestari Marcus Grönholm ymmärtää rallicrossin kasvavan suosion.
– Tätä on helppo seurata, kaiken näkee yhdeltä paikalta, poikansa otteita Kouvolassa seuraava Grönholm sanoo.
– Eihän tämä nyt ihan ralli ole, mutta makea laji.
Kouvolassa kova noste
Kouvolassa yleisöä vaikuttaisi olevan enemmän kuin viime vuonna, jolloin kisalla oli EM-arvo.
– Tärkeintä on, että yleisö löytää tapahtuman. Olemme tehneet paljon promootiota, kertoo kisan promoottori ja AKK Sportsin toimitusjohtaja Tiina Lehmonen.
– Selvä ero on viime vuoteen, tiimit panostavat ihan eri tavalla, kun tämä on nyt MM-sarja.
AKK Sports järjestää myös Jyväskylän MM-rallin, ja kokemuksesta on paljon hyötyä Kouvolassa. Lehmonen ei näe rallin ja rallicrossin välillä vastakkainasettelua.
– Näen, että voimme saada rallille lisää faneja rallicrossin kautta ja päinvastoin. Meillä on jo yksi huipputuote ja haluamme tehdä tästä toisen.
TÄNÄÄN 29.6. NELONEN PRO 1 & RUUTU-PALVELU
klo 15.25 Ennakkostudio ja alkuerät
klo 16.30 Välierät ja finaali
klo 17.30 Jälkistudio