Rallycross 2014

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1404
Sijainti
Home
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/646551/MMarvon+saanut+rallicross+ei+teeskentele+ekologista
MM-arvon saanut rallicross ei teeskentele ekologista

MUUT | Turun Sanomat 28.6.2014 21:15
Rallicrossin MM-osakilpailun varikolla Kouvolassa kaikilla tuntuu olevan sama näkemys: tämä laji voi kasvaa isoksi.

Marginaalilajina pidetyn rallicrossin EM-sarja muuttui täksi kaudeksi MM-sarjaksi, ja laji on ollut vahvassa nosteessa. Yleisöä, sponsoreita ja mediahuomiota on selvästi aiempaa enemmän.

Taustapiruna on markkinointiyhtiö IMG, joka ryhtyi viime vuoden alussa sarjan promoottoriksi.

– Etsimme uusia projekteja moottoriurheilusta, ja rallicross oli se, jonka todella halusimme. Se on mielestämme paras tuote tv:tä ajatellen, IMG:n moottoriurheilujaoston toimitusjohtaja Martin Anayi kertoo Kouvolan Tykkimäen radan varikolla.

Juuri tässä on syy rallicrossin nousuun ja kasvupotentiaaliin. Laji on kuin tehty televisiota varten. Lyhyet ja hektiset kisat ovat sponsoreille tärkeän PlayStation-sukupolven mieleen.

Hyvä vertailukohta on rallin MM-sarja, jonka promoottorin paikkaa IMG myös harkitsi vakavasti.

– Rallicross on paljon helpompi toteuttaa. Laskimme rallin kustannukset, ja yhden osakilpailun tv-tuotanto maksaa yhtä paljon kuin koko kausi rallicrossissa. Eikä ralli varmasti tuota 12:ta kertaa enempää rahaa, Anayi perustelee.

Ylpeästi äänekästä

Lajin vahvuutena nähdään myös tietynlainen paluu moottoriurheilun juurille.
– Tämä on ainoa moottoriurheilulaji, joka ei yritä olla vihreämpi ja hitaampi. Tässä on kyse tehosta, MM-sarjassa ajava entinen F1-maailmanmestari Jacques Villeneuve sanoo.

– Eivät muutkaan lajit oikeasti ole vihreitä, ne luovat vain sen illuusion. Se on hyödytöntä.

Anayi on samaa mieltä. Koska moottoriurheilu ei yksinkertaisesti ole ekologista, sen ei tulisi teeskennellä.

– Meidän ei pitäisi häpeillä sitä, mitä olemme. Olemme äänekkäitä ja meluisia, ja meillä on oikeat moottorit, Anayi sanoo.

– Katsojat haluavat lisää tehoa. Kukaan ei ole kysynyt, missä sähköautot ovat.

Helppoa seurattavaa

Ensimmäinen MM-kausi on ollut menestys, mutta promoottori toppuuttelee vielä kasvuodotuksia. Sarja ei voi paisua liian nopeasti.

– Haluamme edetä varovasti ja kasvaa luonnollista vauhtia. Ensi vuodelle suunnitelmissa on kaksi uutta kisaa, Anayi kertoo.

Tv-näkyvyyden lisäksi Anayi näkee tärkeänä, että rallicross-kuskeista tulee tunnettuja hahmoja. Tällä hetkellä sarjan tunnetuimmat nimet ovat muiden lajien ex-tähtiä, kuten Villeneuve ja Petter Solberg.

Myös rallin ex-maailmanmestari Marcus Grönholm ymmärtää rallicrossin kasvavan suosion.

– Tätä on helppo seurata, kaiken näkee yhdeltä paikalta, poikansa otteita Kouvolassa seuraava Grönholm sanoo.

– Eihän tämä nyt ihan ralli ole, mutta makea laji.

Kouvolassa kova noste

Kouvolassa yleisöä vaikuttaisi olevan enemmän kuin viime vuonna, jolloin kisalla oli EM-arvo.

– Tärkeintä on, että yleisö löytää tapahtuman. Olemme tehneet paljon promootiota, kertoo kisan promoottori ja AKK Sportsin toimitusjohtaja Tiina Lehmonen.

– Selvä ero on viime vuoteen, tiimit panostavat ihan eri tavalla, kun tämä on nyt MM-sarja.

AKK Sports järjestää myös Jyväskylän MM-rallin, ja kokemuksesta on paljon hyötyä Kouvolassa. Lehmonen ei näe rallin ja rallicrossin välillä vastakkainasettelua.

– Näen, että voimme saada rallille lisää faneja rallicrossin kautta ja päinvastoin. Meillä on jo yksi huipputuote ja haluamme tehdä tästä toisen.
Tänään on tarjolla tuhti, 2,5-tuntinen kattaus rallicross-herkkua. Kello 15.25 alkavassa lähetyksessä ruoditaan alkuerien tapahtumia studioisäntä Pekka Kaidesojan ja asiantuntijavieras, RX-kuski Toni Lukanderin voimin. Kello 16.30 loikataan suoraan lähetykseen jännittämään välierä- ja finaalilähdöt. Live-lähetyksen selostaa tuttuun tapaan Jani Alkio, joka saa tällä kertaa rinnalleen Lukanderin. Eikä siinä vielä kaikki: herrat Kaidesoja ja Lukander pistävät vielä Kouvolan historiallisen kisaviikonlopun annin nippuun kello 17.30 alkavassa puolituntisessa jälkistudiolähetyksessä.

TÄNÄÄN 29.6. NELONEN PRO 1 & RUUTU-PALVELU

klo 15.25 Ennakkostudio ja alkuerät
klo 16.30 Välierät ja finaali
klo 17.30 Jälkistudio
 

helge

Well-known member
Liittynyt
22.5.2009
Viestit
77
Oli muuten huikeen näköistä menoa tuolla Ruotsin kisassa tänään. Ainakin kolmessa autossa oli rengas/ripustus ongelmia mutta silti vaan ajettiin kaasu pohjassa maaliin asti.Paras näkemäni finaali aikoihin.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Katselin Ruudusta uusintana noita kisoja nyt kun havahduin että kausi on jo menossa. Oikein viihdyttävä ja tv-ystävällinen laji, täytyykin alkaa aktiivisemmin seuraamaan mikäli mediat mahdollistavat jatkossakin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Toomas Heikkinen nappasi uransa ensimmäisen voiton rallicrossin MM-sarjassa, tänään Belgiassa. MM-pisteissä hän on kolmantena ja kavensi eron kärkeen vain kahdeksaan pisteeseen.

Seuraavan kerran Rallicross karavaani on 7-8 päivä elokuuta Kanadassa, Trois-Rivièresissä.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1404
Sijainti
Home
Seuraavan kerran Rallicross karavaani on 7-8 päivä elokuuta Kanadassa, Trois-Rivièresissä.
Heikkisen lisäks myös Joni Wiman kilpailee viikonloppuna siellä. Mukana myös entinen CART/NASCAR kuski Patrick Carpentier.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Rallicrossin MM-sarjan kansainvälinen promoottori IMG Motorsport on tiedottanut tänään, ettei Suomessa ajeta rallicrossin MM-pisteistä vuonna 2015.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei muuta kuin Kemoraan tuunaamaan kunnon RX-rata katsomon eteen ;). Iitistä on turha unelmoida -valitettavasti.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Ei muuta kuin Kemoraan tuunaamaan kunnon RX-rata katsomon eteen ;). Iitistä on turha unelmoida -valitettavasti.
Joopa joo. Eiköhän lopeteta tää pelleily ja tuoda MM crossit Ahvenistolle!
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Joopa joo. Eiköhän lopeteta tää pelleily ja tuoda MM crossit Ahvenistolle!
:D :D :D

Jos Ahvenistolla ei ajeta edes JM-luokan kisoja, tai SM-sarjan rallicrossia niin ennemmin maapallo pyörii toiseen suuntaan kuin Ahvenistolla ajetaan MM-rallicross -osakilpailu.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ensinnäkin täytyy sanoa, että Kouvolan radalla en ole koskaan käynyt, muuta kuin ohitse ajanut. Mutta hiukan ihmettelin, kun kisaa alettiin sinne puuhaamaan. Rata on varmaan ratana hieno, hiukan kuten Affenistokin, mutta kun se ei enää tänä päivänä riitä. Pitää olla isoa varikkoa, kunnon katsomot yms. Ja ei niitä taida Suomessa juuri tällä hetkellä olla ja hankala on nähdä muutosta tulevan. Ei näillä yleisömäärillä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Ensinnäkin täytyy sanoa, että Kouvolan radalla en ole koskaan käynyt, muuta kuin ohitse ajanut. Mutta hiukan ihmettelin, kun kisaa alettiin sinne puuhaamaan. Rata on varmaan ratana hieno, hiukan kuten Affenistokin, mutta kun se ei enää tänä päivänä riitä. Pitää olla isoa varikkoa, kunnon katsomot yms. Ja ei niitä taida Suomessa juuri tällä hetkellä olla ja hankala on nähdä muutosta tulevan. Ei näillä yleisömäärillä.
Kyllä itse väitän, että jos Ahvenistolla ajettaisiin niin yleisömäärät olisivat vähän eri tasoa kun mitä on totuttu. Ahvenisto jo nimenä kerää mielenkiintoa ympäri euroopan ja myös suomessa verrattuna johonkin never höörd tykkimäkeen. Kumminkin 20-vuotta EM crosseja siellä ajettiin. Ahvenistolle ollaan hakemassa nyt jo Fia Grade luokitusta koska ensi vuonna siellä on tarkoitus ajaa kansainvälinen FIA:n Formula 4 osakilpailu. Luulis että rallicross luokituskin onnistuisi suht kivuttomasti. Ahvenistolle on kehittämissuunnitelmat olemassa jotka sisältää istumakatsomot ja uuden varikkorakennuksen. Niitä ei voi vaan vielä rakentaa koska valituskierre pitää katsoa loppuun. Taitaa tämä ja ensi vuosi siinä mennä vielä. Kyllä itse katsoisin tuon Ahveniston crossin osalta vielä koska jo mielesäni puitteet ovat siellä jo nyt paremmat kuin tykkimäessä koskaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Komppaan tässä Zepiä

Olen kerran käynyt Tykkimäen skaboissa ja täytyy sanoa että puitteet yksinkertaisesti ovat liian vaatimattomat MM-arvolle. Jo pysäköinnistä lähtien, se kadunvarsipysäköinti ei vain ole riittävän tasoinen. Samoin WC-tiloja oli pari hassua bajamajaa alueen ulkopuolella.

En ole tilke-fani mutta perusasioiden pitää toimia jos MM-arvoa halutaan säilyttää.

Asiasta toiseen, huitaisen perjantaina Tukholmaan katsomaan miten Ruotsin kansallisessa osataan. On vielä double header STCC-kisan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Jossain vaiheessa lueskelin FIA:n vaatimuksia mm-tason rallicross-radalle. Tietysti en tähän hätään löydä kyseistä regulation-dokumenttia, mutta ulkomuistista luntaten ainakin seuraavat vaatimukset tekevät Ahveniston osalta tiukkaa:
-Pituus väh. 900 m.
-Lähtöpaikalta suoraa rataa ennen ensimmäistä mutkaa väh. 150(?) m.
-Minimileveys 8 m.
-Lisälenkki, joka lisää kierrosaikaan väh. 2 sekuntia. (Okei, Kouvolan rata ei myöskään tätä täytä.)

Eli vaikka Ahveniston rallicross-rata elvytettäisiinkin, niin ihan montun ahtauden vuoksi rata ei tule ilman suurta rahaa koskaan täyttämään FIA:n vaatimuksia, valitettavasti. Uusista radoista puhuminen taitaa olla samanlaista toivotaan-toivotaan-suunpieksentää, nykyisistä radoista Pesämäki on ehkä paras olosuhteiltaan parin vuoden takaisen rempan ansiosta. Pesämäen ongelma on sijainti jumalan selän takana. Tosin Höljesin korpeenkin saadaan vuosittain se kansainvaellus...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Jossain vaiheessa lueskelin FIA:n vaatimuksia mm-tason rallicross-radalle. Tietysti en tähän hätään löydä kyseistä regulation-dokumenttia, mutta ulkomuistista luntaten ainakin seuraavat vaatimukset tekevät Ahveniston osalta tiukkaa:
-Pituus väh. 900 m.
-Lähtöpaikalta suoraa rataa ennen ensimmäistä mutkaa väh. 150(?) m.
-Minimileveys 8 m.
-Lisälenkki, joka lisää kierrosaikaan väh. 2 sekuntia. (Okei, Kouvolan rata ei myöskään tätä täytä.)

Eli vaikka Ahveniston rallicross-rata elvytettäisiinkin, niin ihan montun ahtauden vuoksi rata ei tule ilman suurta rahaa koskaan täyttämään FIA:n vaatimuksia, valitettavasti. Uusista radoista puhuminen taitaa olla samanlaista toivotaan-toivotaan-suunpieksentää, nykyisistä radoista Pesämäki on ehkä paras olosuhteiltaan parin vuoden takaisen rempan ansiosta. Pesämäen ongelma on sijainti jumalan selän takana. Tosin Höljesin korpeenkin saadaan vuosittain se kansainvaellus...
Mutta radan pituushan on juuri tuo noin 900 metriä. Siinä ei ongelmaa. Lähtöpaikasta riippuu onko ekaan mutkaan vähintään 150 metriä. Ei varmasti tuota ongelmia tämä sääntö. Minimileveys 8 metriä, no sanotaan, että riippuu mistä tuo mitataan. Onhan pääsuora kumminkin 17 metriä leveä. Lisälenkki voisi olla eka mutka vasemmalle eli kun ekan kerran ajetaan tuo pieni pätkä soraa jolloin varsinainen rata menisikin asfalttia pitkin. Nythän pitää muistaa muutkin puitteet kuin vain rata eli Hämeenlinnaan on tulossa kantolan tapahtumapuisto (festivaalialue) johon mahtuu 80 000 katsojaa joka tarkoittaa sitä, että myös maailmantähdet aina madonnasta lähtien voivat tulla sinne esiintymään. Mites olis jos vaikka yhdistäis nämä kaksi tapahtumaa toisiinsa? Olis kova juttu.
Olen sitä mieltä että alun alkaen edes em crosseja ei olisi pitänyt viedä kouvolaan vaan tuoda ne suoraan hämeenlinnaan. Mitä niilläkin rahoilla olis saatu aikaiseksi täällä mitä laitettiin kouvolan radan parannukseen.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Lisälenkki voisi olla eka mutka vasemmalle eli kun ekan kerran ajetaan tuo pieni pätkä soraa jolloin varsinainen rata menisikin asfalttia pitkin.
Tähän sellainen kommentti, että jo 70-luvun lopussa tajuttiin, ettei sinne ensimmäiseen asfalttimutkaan kannata lähettää viittä umpiluuta samalta lähtöviivalta yhtäaikaa. Todennäköisemmin ennenmmin kuin myöhemmin sattuu kovaa ja kalliisti.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Jossain vaiheessa lueskelin FIA:n vaatimuksia mm-tason rallicross-radalle. Tietysti en tähän hätään löydä kyseistä regulation-dokumenttia, mutta ulkomuistista luntaten ainakin seuraavat vaatimukset tekevät Ahveniston osalta tiukkaa:
Olisi hienoa jos sattuisit löytämään ko. dokumentin, haluaisin lueskella sen, ei noilta FIA:n sivuilta ole koskaan mitään tarvittavaa löytynyt...

Eli vaikka Ahveniston rallicross-rata elvytettäisiinkin, niin ihan montun ahtauden vuoksi rata ei tule ilman suurta rahaa koskaan täyttämään FIA:n vaatimuksia, valitettavasti.
Ja tuo Ihana Hornankattila on todennäköisesti se suurin ongelma: Kuinka voidaan sijoittaa varikolle kaikki nuo WorldRX:n motorhomet, hospitalityt yms yms. Missä Monster Girls:t ym näyttäytyvät? Kuinka varikolle sopii kaikki nämä ja monta tuhatta (toivottavasti) maksavaa katsojaa kun tänä päivänä ei edes Historic Grand Race:n aikana päästetä yleisöä varikolle...

WorldRX on isoa bisnestä tällä hetkellä, yrittävät olla vertailtavissa Red Bull GRC:n kanssa ja valitettavasti Ahvenisto tai Kouvola eivät ole kyseisen bisneksen tasolla... Eikä mikään muukaan rata Suomessa.

(mitäs jos Olympiastadionille tehtäis rata? :D)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Täällä Ruotsissa Solvallan rata kun on normaalisti maan raviurheilun keskus, on puitteet ihan eri luokkaa kun jossain Kouvolassa. On ravintolat, isot parkkialueet ja sisävessojakin jokaiselle oma.

Ainoa juttu vaan että asfaltti ei ole pysyvää vaan vetäistään pintaan tilapäisesti yhtä kisaviikonloppua varten.
 
Ylös