Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioista ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:28.709 1:26.584
2 Teo Fabi Brabham-BMW 1:29.383 1:28.587
5 Jacques Laffite Williams-Honda 1:32.021 1:30.578
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1:33.386 1:28.818
7 Alain Prost McLaren-TAG 1:29.584 1:26.671
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:30.142 1:28.533
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:37.186 1:34.120
10 Jonathan Palmer RAM-Hart 1.36.876 1.35.412
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:28.014 1:27.538
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:31.715 1:28.969
14 Manfred Winkelhock ATS-BMW 2.00.593 1.32.866
15 Patrick Tambay Renault 1.31.532 1.29.253
16 Derek Warwick Renault 1:30.113 1:30.569
17 Marc Surer Arrows-BMW 1.31.108 1.31.513
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.32.636 1.31.342
19 Stefan Johansson Toleman-Hart 1.31.207 1.31.203
20 Pierluigi Martini Toleman-Hart 1.38.312 1.35.840 Karsiutui
21 Huub Rothengatter Spirit-Hart 1.38.255 1.34.719
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.30.710 1.29.382
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.32.365 1.29.797
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.33.456 1.33.562
25 Francois Hesnault Ligier-Renault 1.32.779 1.31.274
26 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.32.014 1.31.198
27 Michele Alboreto Ferrari 1.29.810 1.30.069
28 Rene Arnoux Ferrari 1.31.495 1.30.695
30 Jo Gartner Osella-Alfa Romeo 1.37.123 1.34.472
31 Gerhard Berger ATS-BMW 1.33.161 1.31.549
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lähtöruudukko

Piquet Prost
Brabham BT53B McLaren MP4/2
1.26.584 (241,153 km/h) 1.26.671

de Angelis Lauda
Lotus 95T McLaren MP4/2
1.27.538 1.28.533

Fabi Rosberg
Brabham BT53B Williams FW09B
1.28.587 1.28.818

Mansell Tambay
Lotus 95T Renault RE50
1.28.969 1.29.253

Patrese Cheever
Alfa Romeo 184T Alfa Romeo 184T
1.29.382 1.29.797

Alboreto Warwick
Ferrari 126C4 Renault RE50
1.29.810 1.30.113

Laffite Arnoux
Williams FW09B Ferrari 126C4
1.30.578 1.30.695

Surer de Cesaris
Arrows A7 Ligier JS23
1.31.108 1.31.198

Johansson Hesnault
Toleman TG184 Ligier JS23
1.31.203 1.31.274

Boutsen Berger
Arrows A7 ATS D7
1.31.342 1.31.549

Winkelhock Ghinzani
ATS D7 Osella FA1F
1.32.866 1.33.456

Alliot Gartner
RAM 02 Osella FA1F
1.34.120 1.34.472

Rothengatter Palmer
Spirit 101C RAM 02
1.34.719 1.35.412

Karsiutuneet:

Pierluigi Martini
Toleman TG184
1.35.840
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sunnuntain Warm-Upissa ei mitään todella pahaa tapahtunut tai ainakaan pitänyt tapahtua. Niki Lauda kuitenkin kärsi vielä kisapäivän aamuna edelleen vaikeasta selkäkivusta ja Elio de Angelis ajoi rajun ulosajon jonka seurauksena hänen olkapäänsä meni hetkeksi aikaa sijoiltaan. Olkapää kuitenkin oli erittäin liikkuva nivel ja kaikesta huolimatta italialainen sai luvan kilpailla Monzan kilpailussa. Tosin hän joutui käyttämään vahvoja kipulääkkeitä ja vain juuri ja juuri ennen kilpailua italialaisen ilmoitettiin olevan kunnossa. Ellei maailmanmestaruushaaveet olisi olleet pelissä niin Elio olisi todennäköisesti muussa tapauksessa vetäytynyt kilpailusta. Sen verran paljon ainakin hänellä oli myöhemmin kipuja kädessään kilpailun jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Williamsilla ei juurikaan oltu jälleen kovinkaan hienoissa keskinäisissä väleissä. Siltikin kaikki tehtiin kilpailun eteen, mutta Zandvoortin tapaista insinöörien vaihtotyöskentelyä ei enää jatkettu vaan Head palasi Keken auton pariin ja Neil Oatley palasi työskentelemään Jacquesin auton pariin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 1984 Monzan kilpailu kuului Yleisradion osalta jälleen niihin kilpailuihin joiden ainakin lähtökohtaisesti olisi pitänyt tulla televisiosta kaudella 1984. Tiettävästi tuo kilpailu saattoi tulla mahdollisesti suoranakin yllätyslähetyksenä TV1:stä, mutta mahdollisesti myös TV2:nkin puolelta. Radion puolelta varmuudella kilpailusta kuultiin ainakin urheilu-uutisissa tulokset vaikka tiedä sitten, että olisikohan tämänkin kilpailun kohdalla käynyt Brands Hatchin tavalla?

Tuolloin tv-kilpailu oli siirtynyt aivan viime hetkillä suoran lähetyksen osalta radion puolelle Raimo Häyrisen selostamaksi. Siihen asti radion puolelta kauden aikana varmuudella olivat kuuluneet ainakin Rio de Janeiro, Kyalami, Imola, Dijon-Prenois, Monaco, Montreal, Brands Hatch ja Zandvoort. Näistä kaikki muut paitsi Monaco olivat olleet suoria radiolähetyksiä. Television puolelta varmuudella olivat tulleet vain Zolder ja Monaco. Mahdollisesti myös Dallasista, Hockenheimista tai Österreichringin kilpailuista oli myös tullut lähetyksiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Italian kilpailun rengastaktiikka ei ollut kovinkaan monipuolinen vaikkakin muun muassa Michelinin ja Pirellin miehet lähtivätkin kilpailuun astetta pehmeämmillä renkailla kuin tavallisesti. Tässä kuitenkin taktiikoita:

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Michelinin Keskikovilla renkailla. Kumpikaan ei alustavasti aikonut käydä varikolla kilpailun aikana.

Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla. He eivät myöskään aikoneet ilman loppukierrosten mahdollista yllätyspysähdystä lukuunottamatta käydä varikolla kilpailun aikana.

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Michelinin Keskikovilla renkailla. Kumpikaan ei alustavasti aikonut käydä varikolla kilpailun aikana.

RAM: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Pirellin Ristijyväisillä renkailla. Kumpikaan ei alustavasti aikonut käydä varikolla kilpailun aikana.

Lotus: Hirvittävän rengaskulutuksen takia molemmat kuljettajat joutuivat lähtemään kilpailuun B-seoksilla. He eivät myöskään aikoneet käydä varikolla kilpailun aikana. C-seoksilla Lotuksen miehet olisivat joutuneet käymään kierrosten 25-40 aikana varikolla ja D-seosten osalta alle 10 kierroksen jälkeen.:eek:

ATS: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Pirellin Ristijyväisillä renkailla. Kumpikaan ei alustavasti aikonut käydä varikolla kilpailun aikana.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Michelinin Keskikovilla renkailla. Kumpikaan ei alustavasti aikonut käydä varikolla kilpailun aikana.

Arrows: Kuljettajista Marc Surer otti kilpailuun C-seokset ja ei aikonut käydä varikolla, mutta Thierry Boutsen otti alleen D-seokset ja aikoi käydä varikolla kilpailun aikana. Boutsen olisi pysähtynyt kierroksella 40.

Toleman ja Stefan Johansson: Johansson otti kilpailuun Michelinin Keskikovat renkaat. Hän ei aikonut käydä varikolla kilpailun aikana mikäli ei ollut pakko käydä ja silloinkin vasta loppukierroksilla hän tulisi varikolle.

Spirit: Huub Rothengatter otti kilpailuun Pirellin Ristijyväiset renkaat. Hän ei aikonut käydä varikolla kilpailun aikana.

Osella: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Ristijyväiset renkaat. He eivät aikoneet käydä varikolla kilpailun aikana.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Keskikovat renkaat. Kuljettajista Francois Hesnault olisi halunnut käyttää Michelinin Pehmeitä renkaita lähtöasemiensa parantamiseksi ja yleensäkin parempaan kilvanajoon. Talli ei kuitenkaan aikonut ottaa mitään riskejä ja ranskalaisen oli siten harmikseen noudatettava tallinsa käskyä.

Pehmeätkin renkaat olisivat taitavalla säästöajolla Pierre Dupasquierin mukaan saattaneet kestää Monzan radalla loppuun asti, mutta vanhan Kevyen Vyörenkaan kaltaista kestoa niillä ei ollut kuitenkaan taattu vaan pysähdys olisi saattanut tulla milloin tahansa kierrosten 20-45 välillä renkaankulutuksesta riippuen.

Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun C-seokset ja aikoivat ajaa niillä maaliin asti. Ferrari ei lähtenyt edellisen kauden tapaan leikkimään Monzan radalla sekarengastuksen kanssa mikä sinällään oli lopulta ihan oikea ratkaisu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monza 9.9.1984

Kun Course Carina toiminut Lancia Trevi VX ja Medical Carina toiminut Lancia Delta Integrale olivat asettuneet lähtöruudukon perälle niin paljon oli ehtinyt tapahtua sitä ennen. Manfred Winkelhockin auto oli sammunut lämmittelykierrokselle kokonaan. Ykkönen, kakkonen ja kolmonen puuttuivat vaihdelaatikosta kokonaan. Auto ei ollut käynnistynyt ensi starttauksen jälkeen muutenkaan. Winkelhockin pinna paloi lopullisesti ja hän ei halunnut enää koskaan olla missään tekemisissä ATS-tallin kanssa. Hän yksinkertaisesti nousi autosta ja marssi tiehensä. Lisäksi Marc Surer joutui starttaamaan varikkosuoralta sillä auto ei ollut lähtenyt kunnolla liikkeelle lämmittelykierroksella.

25 autoa siis lähti enää kilpailuun ja niistäkin 24 autoa ruudukon puolella. Valon vaihduttua vihreäksi Stefan Johansson jäi huitomaan käsiään, mutta starttia ei peruttu. Ruotsalaisen auto työnnettiin käyntiin ja niin hän yhdessä Surerin kanssa alkoivat ajaa muuta ryhmää kiinni. Kärkeen pääsi aivan pienen hetken ajaksi Elio de Angelis, mutta Nelson Piquet ohitti hänet helposti pelkän BMW:n moottorin turvin. Ensimmäiseen shikaaniin tultaessa yksikään auto ei ainakaan tuomariston mielestä ollut rangaistavasti ylittänyt Patresen Riccardon mukaan nimettyä viivaa.:eek:

Shikaanissa järjestys oli Piquet, de Angelis, Alain Prost, Patrick Tambay, Nigel Mansell, Teo Fabi, Eddie Cheever, Niki Lauda, Keke Rosberg, Derek Warwick, Riccardo Patrese, Michele Alboreto, Rene Arnoux, Andrea de Cesaris, Jacques Laffite, Francois Hesnault, Jo Gartner ja Thierry Boutsen. Heti tämän suuren joukon takana tulivat vielä Piercarlo Ghinzani, Gerhard Berger, Huub Rothengatter, Philippe Alliot, Jonathan Palmer, Surer ja Johansson. Sellainen oli järjestys hyvin ahtaassa ensimmäisessä shikaanissa. Pian tämän jälkeen erot alkoivat kuitenkin leventyä huomattaviksi. Parabolicassa Prost ohitti de Angeliksen ja Lauda ohitti Cheeverin ja oli siten jo seitsemäs.

Ensimmäisen kierroksen päätteeksi Tambay, Fabi, Mansell ja Lauda taistelivat nelospaikasta kiihkeästi ja takarivin sankareista Ghinzani oli noussut jo vahvaan keskijoukkoon yhdessä Surerin kanssa. Sen sijaan Hesnault ja Gartner saivat huippulähdöistään huonot palkinnot ja alkoivat tippua taaksepäin. Takarivin kuningas Berger hallitsi 20:n sijan huonommalla puolella olleita kuljettajia, mutta Johansson lähestyi sisua ja kiukkua täynnä ja ohitti alle kierrokseen neljä autoa huolimatta viimeisestä sijastaan ja ajoittain vaarallisistakin kohdista leikkaamalla rataa. Tambay ohitti myös de Angeliksen ja Piquet pysyi turvallisesti johdossa. Piquet ajoi Lesmossa jopa ulos radalta, mutta säilytti silti helposti etumatkansa. Prost oli ollut vaikeuksissa jatkuvasti ja Tambay ohitti hänet helposti. Voittaisiko Renault mahdollisesti täällä Monzassa?

Ensimmäistä kertaa sitten Dijonin Tambay oli osoittanut olevansa voittovauhdissa. Warwick sen sijaan taisteli onnettomasti jo Alfa Romeoiden kanssa ja uhkasi tippua keskikastin huonommalle puolelle. Alboreto tuskaili ja tifosot buuasivat taas omalle normaalille suosikilleen. Tifosoja ei paljon lämmittänyt Alboreton ohitukset molemmista Alfa Romeoista ja buuaukset jatkuivat Arnoux'n puolelle Ferrarin kuljettajista. Arnoux kun ei päässyt Alfa Romeoista ohi tai Warwickista. Ennen neljättä kierrosta Prost oli keskeyttänyt kolmannella kierroksella moottorin hajoamiseen. Häntä tuntui vaivaavan Monzan kirous. Siinä vaiheessa Piquet johti, Tambay oli toinen, Fabi kolmas, Lauda neljäs, Alboreto viides ja de Angelis kuudes. Arnoux keskeytti 14:sta sijalta vaihdelaatikon hajoamiseen kierroksella 5. Yllättäen Fabi spinnasi toisessa shikaanissa ja oli sijojen 8-10 paikkeilla ennen paluutaan varmalle kasipaikalle.

Fabi ei kuitenkaan vastoinkäymisestä huolimatta luovuttanut ajamista vaan jatkoi samaan hyvään malliin kuin aiemminkin. Siten Cheever oli peräti viidentenä, Alboreto neljäntenä ja Lauda kolmantena. Johansson suorastaan tuntui kiitävän Monzan radalla ja oli jo 11:sta. Ayrton Senna oli hieman melankolisen vaivautuneen oloinen Globo TV:n selostamossa ruotsalaisen ohitusnäytöksen takia. Hän vain suostui kehumaan Johanssonin ajoa hyväksi mielipidettä kysyttäessä. Kierroksella 6 Alliot keskeytti sähkövikaan.

Keskijoukossa kierroksella 7 sijojen 12-17 välillä tapahtui melkoisen eriskummallinen näytös: Keskikastin miehistä de Cesariksen kone hajosi syösten öljyä ja vaikeuksissa jo muutenkin olleet Hesnault ja Mansell osuivat joukosta suoraan siihen ja ajoivat ulos radalta. Muut kuljettajat ehtivät viime hetkellä väistää öljyläikän. Muussa tapauksessa olisi tullut hirveä joukkokolari. Mansell selvisi jatkamaan, mutta Hesnault keskeytti mikä aiheutti raivoa Ligierin pilttuussa. Pian Gitanes paloikin Ligierin pomojen huulilla rauhoitukseksi.:D Etenkin kun de Cesariskin keskeytti.

Kierroksella 8 päättyi ysipaikalta Rosbergin matka konerikkoon. Rosbergin autossa oli ollut moottorivaurio alusta asti turbon petettyä heti lähdön jälkeen. Tehottomalla moottorilla ei ollut mitään järkeä ajaa muutenkaan, mutta Rosberg teki hänelle maksettua työtä kuten pitikin. Eli yritti kaikkensa ja ajoi täysillä vastoinkäymisistä huolimatta.

Kierroksella 10 Laffite keskeytti myös moottoririkkoon ja meni varikolle keskeyttämään. Hän oli perinyt Rosbergin ysipaikan ja oli pysymässä sillä. Kierroksella 12 Fabi ohitti Alboreton ensimmäisessä shikaanissa ja oli neljäntenä. Kierroksella 13 Piquet ajoi viattoman tuntuisesti kanttarista, mutta valitettavasti siitä loikasta mukaan lähtenyt kivi rikkoi jäähdyttimen. Piquet näki koneen lämpöjen vain nousevan hidastuksestakin huolimatta.

Kierroksella 13 Mansell ajoi jostakin käsittämättömästä syystä uudestaan de Cesariksen öljyläikän yli ja keskeytti ulosajoon. Kierroksella 14 de Angelis vuorostaan keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Kierroksella 15 Piquetin koneen lämmöt nousivat liian kuumiksi ja moottori hajosi. Piquetin keskeytettyä mukana oli enää vain 15 autoa. Tambay oli perinyt johdon ja Laudan kakkospaikan ilo jäi lyhytikäiseksi kun Fabi ohitti hänet ja aikoi ottaa Tambayn 7 sekunnin johdon kiinni keinolla millä hyvänsä.

Samalla kierroksella Boutsen oli hienosti jo ysipaikalla, mutta joutui tulemaan sytytysvaurion korjaukseen varikolle. Lisäksi Boutsen pysähtyi vielä uudestaankin kierrosta myöhemmin kierroksella 16. Hän tippui viimeiseksi siinä vaiheessa. Kierroksella 19 Palmer tuli varikolle öljyvalon palaessa punaisella.

Korjaus nähtiin mahdottomaksi ja Palmer ajoi vielä kierroksen ja keskeytti kierroksella 20 luovuttaen öljynpaineiden takia koska moottoririkko olisi tullut kalliiksi. Öljyputkisto höyrystyi autosta täysin käyttökelvottomaksi. Järjestys oli siis Tambay, Fabi, Lauda, Alboreto ja Warwick. Melko pian Warwickin takana tulivat myös Cheever, Patrese, Johansson ja uskomattomasti Osellan autolla jyrännyt Ghinzani. Kierroksella 27 kärkikolmikko oli jo aivan toisissaan kiinni. Fabi ei päässyt Tambayn ohi ja Lauda vaikutti ajoittain varsin flegmaattiselta ratin takana. Silti kuitenkin tarkkaavaiselta. Maailman Nopein säästeli renkaitaan ja autoaan.

Samalla Boutsen kävi varikolla vaihtamassa renkaansa ja stoppi kesti 12 sekuntia. Kierroksella 31 Warwick keskeytti öljynpaineiden noustua liian korkeiksi. Kierroksella 39 Lauda teki vihdoin ja viimein ensimmäisen kunnon liikkeensä sitten kilpailun alun ohittaen Fabin ja kierroksella 42 Lauda ohitti Tambayn. Lauda ohitti klassisen kliinisellä ja taatulla Maailman Nopeimman Kuljettajan tyylillä käsikirjansa Formel 1:n mukaan.:thumbup: Tambay ja Fabi olisivat ansainneet voittaa tai edes saada normaalit taatut palkintonsa hyvästä ajosta. Toisin kuitenkin kävi. Kierroksella 43 Surer keskeytti myös loistavan ajon jälkeen seiskapaikalta moottoririkkoon ja sitten minuutin sisällä samalla kierroksella Fabi ja Tambay sydäntä särkevällä tavalla samaan vikaan.

Tosin Tambaylla oli hajonnut myös kaasutin ja Fabilla moottori olisi todennäköisesti vain vaurioitunut ilman öljyputken hajottanutta ja putkistosta muutenkin irronutta mutteria. Loppukierroksilla tuntui sattuvan enemmän kuin useissa muissa kisoissa oli kauden aikana tapahtunut yhteensäkään. Järjestys oli Lauda, Alboreto, Cheever, Johansson, Patrese, Ghinzani, Berger, Rothengatter ja Boutsen. Yllättäen kierroksella 45 Cheeverin kisa jäi kesken polttoaineen loppumisen takia. Kierroksella 46 Johansson käänsi yllättäen varikolle. Häneltä oli hajonnut pyöränlaakeri ja sitä ei voinut korjata enää. Ainakaan ei missään tapauksessa Alex Hawkridgen mukaan kesken kisan ja niin Johansson pääsi juuri Patresen eteen varikolta.

Taistelu tuntui toivottomalta. Kierroksella 48 Ghinzani alkoi hidastaa hälyttävästi polttoaineongelmien takia, mutta aikoi silti yrittää maaliinpääsyä. Viimeisellä kierroksella Niki Laudan ajaessa 51 kierroksen jälkeen voittajana maaliin ja Michele Alboreton ollessa kaukainen selviytyjä toisella sijallaan nähtiin vielä jännittävät loppuratkaisut:

Oman 48:n kilpailukierroksen aloittanut Riccardo Patrese ohitti Stefan Johanssonin, ruotsalainen hidasti entisestään ja myös Piercarlo Ghinzani ohitti hänet. Hetkeä myöhemmin Osellasta loppui ehkä vielä murheellisemmin kuin Tambayn ja Fabin tapauksessa polttoaine ja Johanssonin auton pyöränlaakeri heilui uhkaavasti putoamaisillaan autosta, mutta auto kesti sen ja Johansson ajoi neljänneksi. Patrese oli vuorostaan säästöajollaan kolmas. Johansson ylitti maaliviivan vain juuri ja juuri ennen Jo Gartneria ja Gerhard Bergeriä. Itävallan nuorukaiset tulivat sijoilla 5-6 maaliin joskin Gartnerilta loppui myös bensa heti maaliviivan jälkeen.

Italian televisio sekoili ja ei osannut sijoittaa sijoja 4-7 oikeille paikoilleen. Lopulta Ghinzani oli seitsemäs maalissa vaikka välillä hänet laskettiinkin pisteille. Huub Rothengatter oli kahdeksas, Eddie Cheever bensan loppumisesta huolimatta yhdeksäs ja Thierry Boutsen oli viimeinen ja kymmenes maalissa lähinnä kolmen varikkopysähdyksen takia. Italian Grand Prix vuosimallia 1984 oli viimeisen 10 kierroksensa osalta parasta viihdettä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monzan kilpailu Italiassa oli ehkä ollut joillekin sekoittava ja lisäksi hieman erikoisen tylsä. Kaikkia katsojia tai lajin ystäviä ei välttämättä miellyttänyt Niki Laudan suoritus ajaa voittoon tavalla jossa kilpailun ensimmäiset kolme neljännestä säästetään autoa, moottoria, renkaita ja polttoainetta. Ja katsotaan samalla miten muut kuljettajat keskeyttävät.

Ja vielä siinäkin oli huono puolensa, että Lauda tuntui tekevän vain kaksi selkeää ohitusliikettä kilpailussa kärkitaistelun osalta ja ajavan täysillä vain viimeisen neljänneksen ajalla. Tätä seikkaa lievensi kuitenkin se seikka, että Lauda oli kilpailun alussa kuitenkin ohittanut paljonkin kuljettajia eikä ollut jäänyt pussiin shikaanien vastoinkäymisten takia.

Joka tapauksessa Lauda oli voittanut ja huolimatta Alain Prostin moottoririkosta tapahtuneen hyödyntämisen seurauksesta Lauda oli nyt 10,5 pistettä häntä edellä MM-Sarjassa. Mikäli hän voittaisi seuraavassa kahdessa kilpailussa edes jotenkin niin Prost ei saisi mitään etua mistään muusta sijoituksesta ja hän olisi maailmanmestari. Muilla pistesijoilla taistelua vielä voitaisiin nähdäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Michele Alboreto oli kaikkiaan kakkostilaansa hyvin tyytyväinen ja tifosot piristyivät edes vähän Alboreton seisoessa palkintokorokkeella. Ikävä kyllä ilmeistä ja väkinäisistä aplodeista ja vihellyksistä suosiollisesti oli nähtävissä tifosojen ja Ferrarin sen hetken menestyslama liiankin hyvin. Tallissa kuohui niin sisällä kuin ulkonakin ja asioille piti tulla muutoksia ja pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Riccardo Patrese oli jossain määrin yksi onnellisimpia kuljettajia Monzassa. Hän oli kuitenkin saavuttanut asemansa ja palkintonsa joissakin piireissä hyvin huonolla tavalla. Patrese kun oli ajanut säästöajolla melkein koko kilpailunsa ajan. Hän ei ollut ylittänyt 2,5 barin rajaa lähes ollenkaan koko kilpailun aikana ja oli säästänyt bensaa muun muassa katkaisemalla aina hetkeksi kaasunvirtauksen, pitämällä kierrosrajoitinta ja ajamalla aina toisten autojen nopeusimussa Monzan suorilla. Lisäksi hän oli säätänyt autonsa muutenkin enemmän kilpailuajoon ja ottanut myös Eddie Cheeverin suosiman isomman ahdinratkaisun sijaan Monzaan pienemmän ahtimen.

Patrese ei ollut pitänyt aiemmin Monzassa testatusta viidennen polven turbomoottorista ja ei myöskään bensansyöttöjärjestelmän uudesta päivityksestä. Viidennen polven turbomoottorista oli edelleenkin vain prototyyppi käytössä ja sitä ei ollut kisoissa nähty suurista ennakkopuheista ja huhuista huolimatta. Osasyy sille oli neljännenkin polven moottorilla liiallinen polttoaineen kuluminen. Patrese oli ennen viikonloppua tuntenut olevansa ansassa ja tiesi Alfa Romeon sopimuksen olevan hänelle suuri este kuten Cheeverillekin. Miehet eivät tulleet toimeen keskenään ja riitoja oli edelleen paljon.

Heidän ajokuvansakin erosivat toisistaan kuin yö ja päivä vaikka ei Patrese aina ollutkaan pelkkä säästöajon mies kuten Cheever oli häntä kerran moittinut kauden aikana heidän yhteenotoissaan. Monzassa kuitenkin Patrese oli hyödyntänyt tilanteen siinä missä Cheever keräsi lähinnä näyttävyyspisteitä ajaen taas kerran liian kovilla turbontehoilla, ottamalla ajoittain koneesta yhtä paljon bensaa kun oli mahdollista ilman auton ylikuumenemista ja käyttämällä enemmän huippunopean aika-ajoasetusten lisäksi myös ylipäänsä suurempaa ahdinta kilpailusa kuin Patrese.

Cheever oli viimeisellä kierroksellaan ennen polttoaineen loppumista tuntunut olevansa Alboretoakin nopeampi ja olisi halunnut ajaa tämän kiinni. Euroracingillä juhlittiin kolmatta sijaa Patresen ajamana ansaitusti, mutta silti tilanne oli ongelmallinen ja paha. Kaudella 1983 oli jo nähty palkintosijoituksia ja nyt haluttiin saada voittokin.

Ikävä kyllä sitä ei ollut mahdollista saavuttaa ja Alfa Romeota uhkasi edelleen koko F1-toiminnan loppuminen. Etenkin kun Benettonilla alettiin koko ajan havitella omaa tallia ja Autodelta ei aikonut palata lajiin. Myöskään Marlboron rahaa ei ollut tulossa tallille joten sen rahoituskin alkoi olla epävakaalla pohjalla vaikka Benetton oli luvannut rahoittavansa sitä myös kaudella 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ruotsin lehdissä kirjoitettiinkin sitten päivän nimen eli Stefan Johanssonin nelostilasta alkuhämmästyksen jälkeen oikein urakalla. Hänen nimensä oli hetkessä noussut koko F1-maailman tietoon. Hänen upea ajonsa viimeiseltä sijalta 51 kierroksen aikana neljänneksi ja ehkä kolmaskin tila olisi ollut mahdollinen ilman pyöränlaakerin hajoamista.

Johanssonia oli siihen asti Ruotsin tiedotusvälineissä lähinnä pilkattu ja pidetty epäonnistuneena entisenä lupauksena lajissa. Edes alempien luokkien suoritukset eivät tuntuneet kelpaavan ruotsalaislehdistölle. Suomalaisissa lehdissä Johanssonin suoritusta pidettiin myös erittäin hyvänä ja Keke Rosbergkin kehui sinällään varsin paljon Johanssonin suoritusta. Parempaa olisi ehkä lajin siinä vaiheessa parhaalle tilapäiskuljettajalle luvassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Alex Hawkridge julisti jo heti kilpailun päätyttyä sunnuntaina löytäneensä välittömästi Johanssonille tallipaikan Tolemanille kauden kahteen viimeiseen kilpailuun ja hän myös tarjosi hänelle sopimusta kausille 1985-1986. Johansson allekirjoitti sopimuksen jo kilpailun jälkeisenä maanantaina, mutta se sopimus laskettiin julkisuuteen vasta jonkin verran myöhemmin.

10.9.1984 tiedettiin Johanssonin ajavan vain kahdessa viimeisessä kilpailussa. Hawkridge loisti ylpeydestä, mutta samalla jonkin verran pilasi tallin tunnelmaa haukkumalla nuoren Pierluigi Martinin taitamattomaksi kuljettajaksi vaikkakin myöhemmin hän vakuutti olevansa häneen vain pettynyt ja kiisti ehdottomasti käyttäneensä liian rajua kieltä.

Candylla ei kuitenkaan pidetty Hawkridgen vähättelevistä kommenteista sillä Martinin ilmoitettiin olevan musertunut saamastaan kohtelustaan tallissa ja tallin odotukset häntä kohtaan saattoivat olla ehkä vähän liiankin korkealla jo sikälikin, että lisenssiajoaan, Brabhamin testejä ja yhtä ainoaa promootioajon kierrosta lukuunottamatta Martini ei ollut ennen Monzan viikonloppua ajanut Tolemanin autoa metriäkään.

Toki ylimääräinen hermostuneisuus ja ehkä sinällään sarjan tavallaan helpoimmaksi nimetyn radan vaikeudet ja karsiutuminen vaikutti kritiikkiin häntä kohtaan paljon enemmän kuin mikään varsinainen asenne.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Stefan Johansson vakuutti ajollaan myös Il Commendatoren. Enzo Ferrari ihaili suuresti nuorta ruotsalaista kuljettajaa ja halusi hänet ehdottomasti talliinsa keinolla millä hyvänsä. Il Commendatoren sanottiin olleen Johanssonin suorituksesta vähintään yhtä kiinnostunut kuin aikanaan Didier Pironin ajosta kaudella 1980. Siten Johansson oli tietämättään Ferrarin tähtäimessä jo heti Monzan 1984 jälkeen. Enzo ei aikonut piitata myöskään Tolemanin sopimuksesta ruotsalaiseen kausiksi 1985-1986, mutta kieltämättä se tulisi vaikuttamaan asioihin.

Harmistuneena siitä hän alkoi jälleen hoputtaa Pironin kuntoa kautta 1985 varten ja ranskalainen oli jälleen parantunut taas astetta parempaan kuntoon. Ikävä kyllä hän ei vieläkään ollut omasta mielestään aivan täysin parantunut ja se ärsytti Enzoa. Hän halusi nähdä Pironin ajamassa, mutta hänen kärsivällisyytensä alkoi loppua. Pian ranskalaisen olisi sanottava selvästi kyllä tai ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jo Gartnerille viides sija Monzassa oli uran paras sija bensan loputtua maaliviivan jälkeen. Ikävä kyllä Gartner ei voinut saada suorituksestaan pisteitä koska hänet oli ilmoitettu kilpailemaan vain osalle kautta. Myöskään Enzo Osellan vetoomukset Piercarlo Ghinzanin saamiseksi pisteelle eivät auttaneet. Protesti kun olisi ollut Patresen viivan loukkaaminen ja lisäksi myös kärkikuljettajien törkeä estely kierroksilla. Kun Gartneria ja Bergeriä vertaa niin Berger antoi useammin tietä toisille kilpailun aikana kuin Gartner. Gartner ajautui lisäksi taas ajotavastaan pieneen yhteenottoon Niki Laudan kanssa. Laudan mielestä Gartner leikkasi hänen tielleen useammin kuin kerran kilpailun aikana kierroksella ohittamisen tilanteissa.

Gartner ei tuntunut uskovan korviaan ja muutenkin oli käydä Laudalle kovilla kierroksilla. Laudan mielestä nuorukaisen olisi syytä oppia tavoille ja tutkituttaa päänsä sillä menolla. Tuollainen ajotapa johtaisi ennen pitkää loukkaantumisiin tai kuolemaan. Joka tapauksessa Gartnerin kisa ei olisi missään tapauksessa ilman toisten keskeyttämisiä ollut alkua lukuunottamatta mitenkään kovin hyvä Monzassa. Alun jälkeen hän oli jäänyt keskikastissa pussiin ja lisäksi ollut yllättävänkin helposti ohitettavissa jopa tallikaverinsa Piercarlo Ghinzanin osalta. Gartner ei osannut oikein kertoa Itävallan medialle syytä hieman tavallista vaisumpaan kisaansa. Hän ei myöskään halunnut isommin kommentoida Laudan ärhentelyä hänelle myöhemmin kilpailun jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Itävallan kolmen sijoituksen päivän Monzassa täydensi Gerhard Berger joka toi kaaosmaiselle ATS-tallille yhden pisteen. Tai pikemminkin olisi tuonut. Hänet olisi kannattanut ilmoittaa tallin teknisistä ongelmista huolimatta jo kauden avaukseen Rioon ja siitä eteenpäin. Osalle kautta tulleet kuljettajat eivät voineet saada sääntöjen mukaan pisteitä. Günther Schmidt oli Enzo Osellan kanssa samaa mieltä siitä, että kaikkien tallien sijoitukset pitäisi saada pisteiden osalta yhtä arvokkaiksi. Berger oli hänen mukaansa osoittanut enemmän lahjakkuutta kuin ajoittain törkeä ja tallia haukkunut Manfred Winkelhock. Valitettavasti Winkelhockin poislähdön eräs syy oli myös kyllästyminen lopullisesti tallipäällikkö Schmidtin erittäin kuohuvaan temperamenttiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten tallien ja kuljettajien mietteitä Monzan kilpailusta. Tästä eteenpäin kauden loppuun asti Tyrrell-tallia ei enää ymmärrettävistä syistä johtuen esiinny listalla ja siten järjestys menee muutoin normaalisti.

Tässä mietteitä:

Brabham: Nelson Piquet otti helposti paalun ja Teo Fabi täydensi hyvää suoritusta jo Virallisissa Harjoituksissa. Aivan lyhyen hetken jälkeen Piquet siirtyi kilpailun johtoon ja pysyi siinä 15 kierroksen ajan. Lopulta harmittoman tuntuinen irtokivi osui jäähdyttimeen ja sehän Piquetin onnella tietenkin rikkoi sen ja aiheutti ennen pitkää moottorin hajoamisen. Fabilla vuorostaan oli kauden paras kilpailu. Välillä hän toki spinnasikin. Fabi oli jo kierroksella 15 taas kolmantena. Keskeytys oli ikävä asia. Harmin paikka jälleen kerran BMW:n parhaalle tallille.

Williams: Keke Rosbergille ja Jacques Laffitelle kilpailu oli lupaavan oloinen, mutta ei koskaan ehtinyt kunnolla muokkautua heille sopivaksi. Rosberg otti yllättävänkin huonon lähdön ja oli ensimmäisen shikaanin jälkeen hetken aikaa ajautumassa keskikastiin. Hän jäi pieneksi hetkeksi molempien Alfa Romeon autojen taakse, mutta selviydyttyään heistä oli vasta kymmenentenä. Lopulta Williamsit ajoivat sijoilla 9-10 ennen keskeytyksiään. Laffitenkin vauhti tuntui hyvältä, mutta moottori hajosi häneltäkin. Murheellinen kilpailu.

McLaren: Selkäkivuistaan piittaamatta Niki Lauda ajoi jälleen voittoon vaikkakin harmillisesti tallikaveri Alain Prostin kanssa jäi taas todella paljon odotettu kaksintaistelu näkemättä. Kauden viides voitto oli aivan alun vaikeuksia lukuunottamatta Laudalle melko helppo saavuttaa kun taas Prost saa jälleen miettiä Monzan Kirouksen syvintä merkitystä. Lauda on kuitenkin ansainnut sen kun muistaa viime vuoden Monzan tapahtumat ja kaksinkamppailut Osellan kanssa Bernien varikkotyöntämisen ohella.:D Mestaruuskamppailu on huipentumassa.

RAM: Philippe Alliot ja Jonathan Palmer kärsivät vaikeuksista. Palmer joutui lauantain Virallisessa Harjoituksessa ajamaan parhaat aikansa Alliotin autolla koska tallilla ei ollut taaskaan vara-autoa käytössä. Ja Palmerin autosta oli moottori hajalla. Sunnuntain kilpailussa tallin viime aikojen rajallinen luotettavuus päättyi lopullisesti. Alliot oli 21:s keskeyttäessään jo kuudennen kierroksen jälkeen ja Palmer oli 13:sta 15:sta jäljellä olevan kuljettajan joukossa mennessään varikolle ja keskeyttäessään viimeiseltä tilalta kierrosta myöhemmin.

Lotus: Oltuaan nopein perjantain Virallisissa Harjoituksissa Elio de Angelis kärsi selkäkipujensa lisäksi turbovauriosta lauantaina ja oli siten kolmas. Johdettuaan aivan pienen hetken verran kilpailua startissa de Angelis ei voinut toivoakaan kilpailun voittoa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen B-seokset eivät myöskään pitäneet de Angeliksen ajotavasta ja alkoivat aliohjautua liikaa B-seosten luonnollisen alkukierrosten kylmyyden takia. Hänen kohtalokseen tuli olla jo toisella kierroksella kuudennella paikalla ja tippua lisää ja lisää Goodyearin muiden kevyempien seosten alkaessa toimia.

Lopulta de Angelikselle tuli vaihdelaatikkovika. Nigel Mansell oli hieman vaisun oloinen Virallisissa Harjoituksissa ja kilpailun alussa. Sijalla 7 pysyttiin kierroksen 1-5 ajan, mutta hänelläkin liiallinen B-seosten kurittaminen alhaisilla lämmöillä kostautui ja hän tippui keskikastiin. Mansell liukastui päivän aikana kahdesti Andrea de Cesariksen öljyihin. Keskeytys tapahtui jälkimmäisen liukastelun aikaan ysipaikalta hiekoille. Talli on tippunut valmistajien kolmospaikalle.

ATS: Rikinkatkuinen viikonloppu tallilta. Jopa heidän omalla mittakaavalla. Manfred Winkelhock oli vielä saatu mukaan maanittelun ja vaikka minkä suostuttelun turvin. Monzassa hänen jo hieman liiankin pitkäpinnaiseksi osoittautunut luonne kuohui yli. Winkelhock ärisi jo Gerhard Bergerin ajattamisesta turhaan tallin toisessa autossa. Perjantain Virallisessa Harjoituksessa D7:sta särkyi jousitus, lauantaina Virallisissa Harjoituksissa vaihdelaatikko ja sunnuntaina autosta ennen starttia hajosivat vielä kolme vaihdetta ja kone ei suostunut lähtemään käyntiin. Winkelhock poistui ovet paukkuen Monzan rata-alueelta.

Berger vuorostaan ajoi jo mukiinmenevän hyvin, mutta oli jäädä radan varteen kierroksella 15 hänen nelosvaihteensa hajottua. Siitä huolimatta Berger pysyi radalla, taisteli Osellan miesten kanssa välillä hiekoille ajaen ja ei ollut lähtöä lukuunottamatta missään vaiheessa 20:tä sijaa huonompi. Olisi tuonut tallille pisteen ensimmäistä kertaa uransa toisessa kilpailussa ilman osakausiluonteisuutaan. Se olisi ollut ATS:n ensimmäinen piste sitten Imolan 1982..

Renault: Talli kärsi jatkuvasti teknisistä murheista ja se ei voinut olla vaikuttamatta Patrick Tambayn ja Derek Warwickin lähtöasetelmiin. Tambay ei juuri alun jälkeen nelospaikkaa huonommalla sijalla ollut, johti pitkään kilpailua ja olisi ilman Niki Laudaa voinut myös sen voittaa. Tambay ajoi ainakin sitten Dijonin kilpailun jälkeen kauden parhaan kilpailunsa. Tambay harmittavasti kuitenkin keskeytti. Warwickille tuli Monzassa kauden ehdottomasti huonoin kilpailu. Warwick oli jäädä keskikastin kuninkaaksi ja ei ollut päässyt Alfa Romeoiden ohi monenkaan kierroksen jälkeen. Oltuaan hetken verran heidän edellään Eddie Cheever meni silti hänen ohitseen. Oli kuitenkin viides kierrosten 19-31 ajan ennen keskeytystään.

Arrows: Marc Surer ilmoitti hieman erikoisella tavalla joko lopettavansa F1:ssä tai ainakin mies aikoo pitää välivuoden kaudella 1985 kyllästymisensä takia Monzassa ennen kilpailua. Polttoaineensyöttöongelman takia hän oli 15:sta Virallisten Harjoitusten jälkeen ja Thierry Boutsen oli perjantain kolarin ja lauantain pakoputkirikon takia vasta 19:sta. Surer ajoi kenties ehkä kauden näyttävimmän ja parhaan kilpailunsa Monzassa. Oli jo kierroksella 32 seiskapaikalla ja olisi voinut nousta paremmillekin pisteille ennen keskeytystään. Boutsenin kilpailun pilasi lähinnä ylimääräiset varikkokäynnit. Muuten hänkin olisi saanut pisteitä.

Toleman, Stefan Johansson ja Pierluigi Martini: Ayrton Senna oli Monzassa vilttiketjussa ja sai todistaa harmikseen Stefan Johanssonin suoritusta siellä. Hän oli kuitenkin iloinen siitä, että hänelle on tulossa haaste vastaan. Pierluigi Martini oli alusta alkaen vaikeuksissa ja karsiutui lopulta varsin selvästi parannuksista huolimatta. Johansson oli moottorivikansa ja yläkierrosten takia vaikeuksissa. Johansson oli noussut kuitenkin pisteelle jo kierroksella 32 ja oli parhaimmillaan kolmantena kisassa. Hän teki jopa varikkokäynnin kisan lopulla yllättäen ja kaasutti silti rikkoutuneella autollaan kuin olisi ajanut kilpailun voitosta. Pyöränlaakeri hajosi heti kisan jälkeen hänen päästyään varikolle. Uran ensimmäiset pisteet tuntuvat taatusti hyvältä hänestä.

Spirit: Huub Rothengatter oli yllättynyt melko virheettömästä viikonlopustaan ja etenkin selviytymisestä ilman juuri mitään teknisiä vikoja. Rothengatter oli lopulta kahdeksas yhtä virheettömän ajon jälkeen. Ikävä kyllä Mauro Baldi korvaa hänet kahdessa viimeisessä kilpailussa ilman kylmää käteistä tallin toiseen autoon.

Alfa Romeo: McLarenin automallia jäljittelevät uudet päivitykset ylimääräisine siipipintoineen ja takaosan järjestelmiensä osalta antoivat Alfa Romeolle vauhtia Monzaan. Riccardo Patrese valitsi säästöajon kun taas Eddie Cheever halusi aivan välttämättä lähteä taas täysillä kisaan. Cheever olikin kisan parhaita ajajia. Lukuisia ohituksia, pisteillä oleminen jo 14:sta kierrokselta lähtien ja jopa pakintosija oli totta kunnes polttoaine loppui jälleen hänen ajaessaan taas kerran liian paljon polttoainetta kuluttavalla ajotavalla.

Siitä huolimatta Cheever ansaitsi ajostaan aplodeja etenkin kun he ajoivat Derek Warwickin ja Stefan Johanssonin kanssa kilpaa kisan puolivälistä lähtien sijoilla 5-7. Patrese vuorostaan piti katseensa koko ajan palkinnossa ja myös saavutti sen James Huntin kritisoinnista ja muutaman muunkin epäilijän puheista huolimatta. Tosin Patreselta oli loppua kaikesta säästelystäkin huolimatta polttoaine maalissa.

Osella: Ei aivan vähän katkera paikka kotikilpailuksi. Piercarlo Ghinzani oli omalla autollaan kisan keskikastin kuningas ja yllätti ajollaan oikeastaan lähes kaikki. Kierroksella 46 hän oli jo kuudentena. Hän pääsi jo neljänneksi ennen kuin autosta loppui polttoaine... Jo Gartner piti lipun korkealla ja oli viides, mutta ei saanut pisteitä osakausiluonteensa takia.

Ligier: JS23B-automalli oli jo valmiina Paul Ricardissa, mutta Andrea de Cesaris ei halunnut ajaa sillä metriäkään. Tavallisella JS23-mallilla de Cesaris oli vasta 16:sta ja Francois Hesnault 18:sta Virallisten harjoitusten jälkeen. Molemmat keskeyttivät myös keskikastista kisapäivänä de Cesariksen ollessa 12:sta ja Hesnault oli vaihtelevasti sijoilla 13-17. Toinen ajoi ulos tallikaverin öljyläikän takia ja toinen keskeytti moottoririkkoon. Kausi 1984 on samaa painajaista kuin kausi 1983. Pari pistettä ei ole paljon lohduttanut tallia. Etenkään koko kauden mitalta ja siitä puhuttaessa.

Ferrari: McLarenin tapainen takapään aerodynamiikkauudistus, ylimääräiset siipipinnat ja viidennen polven turbomoottorin kehitystyö eivät johtaneet mihinkään muuhun kuin Alfa Romeoiden taakse Virallisen Harjoituksen jälkeen. Molemmat kuljettajat eli Michele Alboreto ja Rene Arnoux ovat arvostelleet tallia kauden aikana ja siitä ei ole pidetty. Mauro Forghieri oli saada raivokohtauksen kun molemmat herrat taas kerran päättivät hylätä lähes kaikki vaivalla tehdyt uudistukset ja ajaa kilpailun edellisillä kehitysosilla.

Arnoux ei missään vaiheessa ollut kymmenettä paikkaa korkeammalla, mutta Alboreto ajoi sentään järkevästi ja yllättävänkin kypsästi koko kisan läpi. Toiseksi ajanut Alboreto oli tähän asti mietityn uransa perusteella harvinaisen hiljainen ja nöyrä kaveri. Alboreto tuntuu olevan tällä hetkellä paineiden alla koko Ferrarin paras ja järkevin mies tallissa. Samalla Ferrari nousi Lotuksen ohi toiseksi valmistajien sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 51 1.20.29.065
2. Michele Alboreto Ferrari 51 + 24,249
3. Riccardo Patrese Alfa Romeo 50 + 1 kierros/polttoaine melkein loppui maalissa
4. Stefan Johansson Toleman 49 + 2 kierrosta/pyöränlaakeri hajosi maalissa
5. Jo Gartner Osella 49 + 2 kierrosta/polttoaine loppui maalissa* (Gartner ei saavuttanut pisteitä osakausiluonteisuuden takia.)
6. Gerhard Berger ATS 49 + 2 kierrosta* (Berger ei saavuttanut pisteitä osakausiluonteisuuden takia.)
7. Piercarlo Ghinzani Osella 48 + 3 kierrosta/polttoaine loppui
8. Huub Rothengatter Spirit 48 + 3 kierrosta
9. Eddie Cheever Alfa Romeo 45 + 6 kierrosta/polttoaine loppui
10. Thierry Boutsen Arrows 45 + 6 kierrosta

Keskeyttäneet

Patrick Tambay Renault kierros 43 kaasutin/moottorivaurio

Teo Fabi Brabham kierros 43 moottori/öljyputken mutteri

Marc Surer Arrows kierros 43 moottori

Derek Warwick Renault kierros 31 öljynpaineet

Jonathan Palmer RAM kierros 20 öljynpaineet

Nelson Piquet Brabham kierros 15 moottori/jäähdytin

Elio de Angelis Lotus kierros 14 vaihdelaatikko

Nigel Mansell Lotus kierros 13 ulosajo Andrea de Cesariksen moottorin jättämän öljyläikän takia

Jacques Laffite Williams kierros 10 turbo

Keke Rosberg Williams kierros 8 moottori

Andrea de Cesaris Ligier kierros 7 moottori

Francois Hesnault Ligier kierros 7 ulosajo Andrea de Cesariksen moottorin jättämän öljyläikän takia

Philippe Alliot RAM kierros 6 sähkölaitteet

Rene Arnoux Ferrari kierros 5 vaihdelaatikko

Alain Prost McLaren kierros 3 moottori

Ei osallistunut kilpailuun:

Manfred Winkelhock ATS vaihdelaatikko

Karsiutuneet:

Pierluigi Martini Toleman
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi MM-pisteet kuljettajien osalta 14/16 osakilpailun jälkeen:

1 Niki Lauda 63 pistettä

2 Alain Prost 52,5 pistettä

3 Elio de Angelis 29,5 pistettä

4 Rene Arnoux 24,5 pistettä

5 Nelson Piquet 24 pistettä

6 Derek Warwick 23 pistettä

7 Michele Alboreto 21 pistettä

8 Keke Rosberg 20 pistettä

9 Nigel Mansell 13 pistettä

10 Patrick Tambay 10 pistettä

11= Ayrton Senna 8 pistettä

11= Teo Fabi 8 pistettä

13 Riccardo Patrese 7 pistettä

14 Jacques Laffite 4 pistettä

15= Eddie Cheever 3 pistettä

15= Thierry Boutsen 3 pistettä

15= Stefan Johansson 3 pistettä

18= Andrea de Cesaris 2 pistettä

18= Piercarlo Ghinzani 2 pistettä

20 Marc Surer 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan vielä tallien MM-kilvan pistetilanne 14/16 osakilpailun jälkeen:

1 McLaren 115,5 pistettä

2 Ferrari 45,5 pistettä

3 Lotus 42,5 pistettä

4 Renault 33 pistettä

5 Brabham 32 pistettä

6 Williams 24 pistettä

7 Toleman 11 pistettä

8 Alfa Romeo 10 pistettä

9 Arrows 4 pistettä

10= Ligier 2 pistettä

10= Osella 2 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Williamsilla oli 10.9.1984 ilmoitettavanaan parikin asiaa. Ensiksi sen uusi automalli FW10 oli lähes valmiina, mutta ennen seuraavaa uutta tiedotustilaisuutta talli ei aikonut paljastaa sen mahdollista käyttöä kaudella 1984. Talli oli todennäköisesti valmis käyttämään sitä vasta kaudella 1985. Toinen asia oli murskaava Jacques Laffitelle, mutta todella hienoa Nigel Manselille. Mansellista tuli Williamsin kuljettaja kaudeksi 1985 maanantaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Keke Rosberg ei ollut asiasta aluksi kovinkaan iloinen. Eikä vielä pitkään aikaan.

Jossain määrin Mansellin meneminen Williamsille oli vaihtelevasti shokki. Peter Warrin mukaan Williams tekisi pahimman mahdollisen virheen ottamalla hänet talliin. Mahdollisesti Mansellin loikkaamisella Williamsille tulisi olemaan myös kauden 1984 lopun osalta omat seurauksensa. Se olisi saattanut tietää Johnny Dumfriesin ajattamista kauden kahdessa viimeisessä osakilpailussa. Toisaalta taas Mansellin arvioitiin varovasti menestyvän kauden 1985 aikana, mutta silti jotkut olisivat ottaneet Keken pariksi vaikka Derek Warwickin tai pakotettua välivuotta viettäneen John Watsonin kuin Nigel Mansellin. Mansell itse uskoi vahvasti päässeensä huipputalliin ja aikoi myös näyttää kykynsä siellä.
 
Ylös