Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vetoomustuomioistuimen lopullisessa teknisessä tarkastuksessa todettiin erikseen polttoainemäärien olleen veden seassa riittämättömät eli niistä ei tulisi syytettä tai se tultaisiin huomioimaan lopullisessa tuomiossa eri tavalla. Samoin useiden tärkeiden teknisten todistuslausuntojen perusteella myöskään kokonaan uutta syytettä reikäasian perusteella ei tulisi tai se tultaisiin huomioimaan lopullisessa tuomiossa eri tavalla. Hetkeksi aikaa Ken Tyrrellin ilme kirkastui, mutta vain hetkeksi aikaa. Vetoomustuomioistuimen päättäjät pitivät vain pienen tauon ja olivat lopulta lähes kahden ja puolen vuorokauden mittaisen maratonistunnon jälkeen valmiit julistamaan tuomionsa. Lyhyen tauon aikana herra Tyrrell oli saanut kuulla paljon kuiskutteluja niin hylkäyksen, mahdollisen Maailmanneuvoston istunnon kuin vapauttavankin tuomion osalta. Pian asia selviäisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ennen lopullista tuomiota Jean-Marie Balestre ja Bernie Ecclestone pitivät myös lyhyet puheenvuoronsa ja niissä ensimainittu suositti hylkäystä kokonaan ja jälkimainittu oli valmis puhumaan rajoitetusta hylkäyksestä ja yritti puhua Vetoomustuomioistuimelle tiettävästi pienemmän tuomion puolesta. Puheissaan tuomaristolle Bernie tiettävästi turvasi ainakin Tyrrellin tulevaisuuden lajissa kaudeksi 1985, mutta ei voinut mitenkään saada Tyrrelliä pois kauden 1984 tuomiosta. Pidettyään vielä hyvin pienen tauon todistajien kokoamisen ajan tuomaristo oli päättänyt asiasta. Koska Vetoomustuomioistuimen tuomarienkin omat äänet menivät istunnossa tasan niin mahdollisen hylkäyksen, vapautuksen tai Maailmanneuvoston koolle kutsuminen oli nyt tapauksen puheenjohtajalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Valitettavasti Jean-Marie Balestren ennakot siitä, että Vetoomustuomioistuin ei enää takuuvarmasti veisi asiaa Maailmanneuvoston käsittelyyn kävivät toteen. Tyrrell Racing Organisation tuomittiin 29.8.1984 lopullisesti hylätyksi sarjasta ja samalla jo 18.7.1984 langetettu alustava sarjasta hylkäämisen päätös astui voimaan. Lakipykälistä kiinnostuneet voivat lukea Kausikoosteen 8:sta osiosta parempaa selvitystä pykälistä.

Tähän laitan vain selväsanaisemmat lyhyet selvitykset mahdollisien vapauttavien seikkojen lisäksi. Vetoomustuomioistuin kun erillisesti jälkikäteen vapautti tai liitti lisäpöytäkirjoihin maininnan vapautuksesta tiettyjen syytteiden perusteella, mutta jätti silti jälkipolville kaikki entisetkin syytteet näkyville ihan kuin talli olisi todella syyllistynyt jokaiseen mainittuun syytteeseen.

Tyrrell tuomittiin kuitenkin lopullisesti seuraavien kauden 1984 F1:n sääntökirjassa esiintyneiden lakien mukaan:

152.6.14= Välitankkauksesta kilpailun aikana

152.14.1.2= Laittoman polttoaineen käytöstä

152.6.9= Autossa mukana olleiden laittomien polttoaineputkien käytöstä ja niiden käyttäminen ilman FIA:n hyväksymää turvaventtiiliä

152.6.11= Polttoaineputkiston riittämättömästä kestosta suhteessa lämpötilaan ja paineistukseen

152.4.2= Auton epävakaan painopisteen käytöstä

Näiden pääsyytteiden lisäksi annettiin tuomiot myös seuraavista pykälistä:

152.14.1.2.1= Polttoaineesta veden seassa (Syytteet sääntökirjan lain kohta 152.6.14 ja 152.14.1.2.1 ovat erillisen tarkastuksen jälkeen jälkikäteen hyväksytty vapauttavaksi seikaksi tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Tuomariston vapauttavaan päätökseen vaikuttivat polttoaineen erittäin vähäinen määrä joka sääntökirjankin mukaan saa perustua vähäisen hiilijalanjäljen lisäksi myös erittäin vähäiseen orgaaniseen määrään.)

152.4.2.2= Auton yleisesti laittomaksi todetun painojärjestelmän käyttö

152.3.3.3= Ylimääräisen aerodynaamisen apuvälineen hyödyntäminen (Syytteet sääntökirjan lain kohta 152.3.3 ja 152.3.3.3 ovat erilliseen tarkastuksen jälkeen jälkikäteen hyväksytty tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Tuomariston vapauttavaan päätökseen vaikuttivat teknisten asiantuntijoiden antamat lausunnot eikä tuomaristo myöskään katsonut aerodynaamista etua saavutettavan.)

Tyrrell talli tuomittiin raskauttavasti 4 eri sääntökohdan rikkomisesta ja vapautettiin jälkikäteen neljän eri sääntökohdan rikkomuksista. Valitettavasti yksikään vapautukseen mahdollisesti riittävä seikka ei kuitenkaan ylimääräisistä pykälistä huolimatta vapauttanut yhdenkään pykälän osalta täysin vapauttavasti syytteistä juurikin konkreettisen todistusaineiston puutteen takia. Tyrrell Racing ja Ken Tyrrell tultiin lopullisesti hylkäämään sarjasta ja liian monen sääntökohdan rikkomisen perusteella Maailmanneuvoston puheille asiaa ei ollut. Hylkäystuomio astui voimaan välittömästi ja siten talli oli suljettu kauden 1984 MM-sarjan kolmen viimeisen osakilpailun osalta ja sitä kiellettiin osallistumasta niihin tai edes saapumasta paikan päälle.

Tallin pääasiallisista työntekijöistä eli kuljettajista puhuen tämä kielto ei kuitenkaan koskenut heitä vaan ainoastaan muuta henkilöstöä. Lisäksi talli tulisi menettämään FOCA:n jakaman TV-rahan kauden 1984 osalta, yleiset matkustusedut, 13 MM-pistettä ja olevansa valtuutettu maksamaan kaikkien osapuolten oikeudenkäyntikulut ja erilliset 13 osakilpailun kilpailutuomaristonkin matkakulut kokonaisuudessaan. Tyrrell Racingille 29.8.1984 oli sen historian synkin päivä siihen asti ja samalla tallia uhkasi oikeudenkäynnin perusteella henkilökohtainen ja ammatillinen häpeä ja yleinen konkurssi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Alex Hawkridge, Jackie Oliver, Marco Piccinini ja Jean-Marie Balestre enemmän tai vähemmän alkoivat syytellä Ken Tyrrelliä huijariksi ja Tyrrellin kärsivällisyys herjailua kohtaan alkoi olla lopussa. Tilanteesta oli muodostua enemmän tai vähemmän näyttävä joukkotappelu kameroiden ja lehtimiesten edessä, mutta onneksi Ken Tyrrelliä estettiin käymästä kimppuun ja Bernie Ecclestonen, John Barnardin ja Patrick Headin väliintulo pakotti oikeastaan herra Tyrrellin herjailijat siirtymään muualle. Ikään kuin tämäkin olisi ollut jo liikaa niin Willi Maurer ilmoitti välittömästi haastavansa Ken Tyrrellin oikeuteen erillistä vahingonkorvausta varten ja samalla irtisanoi toistaiseksi Stefan Bellofin ajajasopimuksen. Bellof oli hurjana tilanteesta ja hän lievästi sanottuna haukkui salin ulkopuolella managerinsa pystyyn ja kävi kovilla kierroksilla muutenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Syyskuun 1984 lähestyessä autourheilumaailma kohisi tapaus Tyrrellin koko sarjasta hylkäämisen takia. Tapaus oli ainutlaatuinen ja samalla erittäin raju. Kohun taustasta ja koko rangaistuksesta väännettiin kovaa kättä. Ken Tyrrell sai kuulla alle viikon kuluttua tuomion julistamisen jälkeen sen, että Maredo ja De Longhi eivät enää tukisi tallia ja vaativat ns. Huijaritallilta jälkikäteen korvauksina maksamansa kauden 1984 sponsorisummat. Länsi-Saksan tiedotusvälineet olivat huolissaan uuden komeettansa Stefan Bellofin tulevaisuudesta lajissa. Tilanne ei näyttänyt kovinkaan hyvältä vaikka sinällään Bellofille kyllä kysyntää olisi ollut lajissa muutenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tyrrell-tallin puolustajat väittivät kohun keskellä, että FISA ja Jean-Marie Balestre oli jo kerran ajettu nurkkaan ja myöntämään omia virheitään mitä ranskalainen lajijohtaja ei juuri koskaan halunnut tehdä. Lisäksi osa syytteistä ja aivan erityisesti koko kauden hylkäyksen aiheuttanut tuomio oli sikälikin naurettava jo siitä syystä, että kaikissa kilpailuissa ei ollut edes vesitankkia käytössä. Enemmänkin talli olisi pitänyt puolustajien mielestä tuomita tiettyyn rajaan asti menettämään vain pisteitä ja valtavaan sakkoon kuin koko lajista hylkäämiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tosin Ken Tyrrell oli kaivanut kuoppaa jossain määrin itselleen jo vuodesta 1981 lähtien kun turbot olivat alkaneet menestyä. Tuolloin Tyrrell oli syyttänyt Ferraria, Renaultia ja Alfa Romeota monestakin asiasta. Sittemmin Alfa Romeon kanssa erityisesti Euroracingin aikakaudella Tyrrell oli jo tullut hyvin toimeen joskin Benettonin loikkaus sen leiriin oli aiheuttanut kuohuntaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vaikka aluksi jokainen FOCA:n talli oli lähes pitänyt Ken Tyrrellistä ja hänen tallistaan niin ennen pitkää jokainen talli siinä leirissä oli myös hänet hylännyt. Brabham, Williams ja McLaren olivat lähteneet esimerkiksi ajamaan omaa menestystään ja Lotuskin muisti muun muassa Ken Tyrrellin herjailut kaksoisjousitusasiassa ja muutamassa muussakin jutussa liiankin hyvin. Brabham oli myös ollut ongelmatalli sen mielestä koska se käytti BMW:n erikoispolttoainetta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Pienet ja keskisuuret tallit taas näkivät Ken Tyrrellin vain omanedun tavoittelijana ja onnenonkijana. Alex Hawkridgen mukaan Ken Tyrrell oli pudonnut huipulta ja yritti lähinnä räpiköidä sinne takaisin. Lisäksi myös Jackie Oliver oli aina syyttänyt Tyrrelliä kaikesta mitä hän oli tehnyt Imolan 1982 jälkeen kaikissa asioissa. Osellan ja Ligierinkin mielestä Tyrrell oli muun muassa väittänyt, että Osella ei kuuluisi koko lajiin ja Ligierin autot taas vuorostaan olivat laittomia ja palkintorahoihin epäoikeutettuja organisaation epäselvyyksien takia. Organisaation epäselvyydet olivat Matran omistusajoilta. ATS:n Günther Schmidt oli vuorostaan suuttunut Tyrrelille kaudella 1979 Ken Tyrrellin haukuttua tallia FISA:n vasallisksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lisäksi Tyrrell tunnettiin monista uskomattomista seikoista ja protesteista turboja vastaan. Vaikka vapaastihengittävillä talleilla oli lajin kaupallisina murrosvuosina paljon hampaankolossa turbotalleja vastaan niin silti kukaan muu kuin Ken Tyrrell ei ollut tehnyt niin paljon julkisia hyökkäyksiä tai syytöksiä niitä vastaan. Tai vastustanut FISA:n arvovaltaa lajissa. Ja jopa jo ennen Balestren valtakautta. Ken Tyrrell oli ollut ongelmallinen persoona Yvon Leonin mielestä jo Kreivi von Metternichin aikakaudella 1970-luvulla. Tuoreempiin yhteenottoihin kuului muun muassa Ferrarin laittoman turbiinin käyttö kaudella 1981, kauden 1982 kaikkien turbotallien hylkäyksen kohuyritys ja kauden 1983 suihkutuskohu yhdessä Williams-tallin kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Renaultin Urheilujohtajan antaman todistuslausunnon perusteella käytiin myös paljon kohua Ken Tyrrelliä vastaan. Hän kun ei ollut tavannut Ken Tyrrelliä tekopyhempää ihmistä koskaan uransa aikana moottoriurheilussa. Ken Tyrrell oli hänen mukaansa kaudella 1983 lopullisesti osoittanut olevansa sellainen. Hän protestoi tallia vastaan koko kauden aikana, mutta samalla hän yritti myös saada moottorisopimusta talliin kaudeksi 1984.:eek: Tapaus oli nolo, mutta samalla myös käytännöllinen yritys saada Michele Alboreto jäämään talliin. Ei sikäli, että hän olisi siinä onnistunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1984 hän oli vain entisestään raivostuttanut kilpaveljiään ja erityisesti turbotalleja ajattamalla autoja ilman niitä. Erityisesti nuoret tähdet Martin Brundle ja Stefan Bellof olivat kauden ensimmäisellä puoliskolla pitäneet Arrowsia, Tolemania, RAM:a, Osellaa ja ATS:ä pilkkanaan ja olleet vakaasti keskikastin kuninkaita useissa kilpailuissa. Kaikkein parhaimmissa kilpailuissa Tyrrellin autot olivat taistelleet jopa osakilpailuiden voitoista. Se ärsytti kilpailevia talleja kovasti sillä ne olivat lähteneet kalliiden turbomoottorien kanssa kilpailemaan ja kärsivät myös aluksi kaikille talleille tutuista turbojen lastentaudeista varsin usein.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lopullisesti kaikki vähänkin positiivisesti talliin suhtautuneet henkilöt olivat kaudella 1984 kääntyneet FOCA:n piirissä tavallaan sitä vastaan kun Tyrrell oli ainoana vastustanut 220 litran polttoainerajaa ja vaatinut jopa alennusta Concorden mukaiseen 195 litran rajaan kaudeksi 1985. Tyrrell ei ollut missään vaiheessa ennen hylkäystäkään valmis perumaan lausuntojaan tai muuttamaan mielipidettään minkään muun edun takia. Sillä ei ollut vielä ennen hylkäyspäätöstäkään mietittynä mitään muuta turbomoottoria kaudeksi 1985 vaan se aikoi edelleen ajattaa vapaastihengittävää autoa. Budjettirajoitusten takia myöskään korvaavaa uutta automallia ei ollut vielä mietitty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Huolimatta McLarenin ja Williamsin hyvän tahdon eleistä Tyrrelliä kohtaan kauden 1984 todistuslausunnoista näidenkään tallien piireissä ei juurikaan ollut mitään erityistä syytä jatkuvasti auttaa tallia. Tyrrell kun oli kiistellyt vanhoina aikoina ja aina kauteen 1981 asti näidenkin tallien kanssa. Jossain määrin myös Rio de Janeiron 1982 vesitankkikohussa Tyrrell ei ollut puolustanut muun muassa Williams-tallia paljonkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauteen 1984 mennessä F1 oli muuttunut jossain määrin nykyaikaiseksi kovaksi bisnekseksi. Kun Tyrrell-talli hylättiin niin se merkitsi yhtä tallia ja kahta autoa vähemmän lähtöruudukossa. Suurempia talleja ei juuri Tyrrell sinällään kiinnostanut, mutta pienempiä talleja Tyrrellin kaltaisen keskikastin tallin hylkääminen kiinnosti paljonkin. TV-raha ja yleensäkin muut FOCA:n edut kauden lopussa olivat jo tuolloin riippuvaisia loppusijoituksista ja kun oli yksi talli vähemmän keräämässä osuuttaan niin kilpailu jäljellä olevien kesken oli koventumassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauteen 1984 mennessä Tyrrellin asema lajissakin oli muuttunut paljon. Koko kauden hylkääminen tai edes lähimainkaan näin kova rangaistus ei olisi Jackie Stewartin päivinä 1970-luvun alussa tullut kysymykseenkään. Tyrrelillä oli paljon painoarvoa lajissa vielä 1970-luvun lopullakin. Valitettavasti kauden 1978 tai 1979 jälkeen talli ei ollut enää entisensä.

Jossain määrin kausien 1976-1977 kuusipyöräisen auton panostus, jatkuvat pettymykset kausilla 1978-1980 sponsoripuolella ja kaudesta 1981 eteenpäin lähes koko ajan tallia varjostaneet hyvien aikojen seurauksena tapahtuneet huonot ajat talousvaikeuksineen kauden 1983 tilapäistä helpotusta helpotusta lukuunottamatta olivat pudottaneet tallin oikeastaan vain keskikastiin tai hieman sitä paremmaksi kuuluvaan joukkoon.

Jossain määrin aina kauteen 1984 asti talli oli kuitenkin melkein aina kyennyt voittamaan kilpailuja joskin erittäin harvoin ja lähinnä yksittäisesti Jackie Stewartin jälkeisellä aikakaudella. Osasyynä tallin suorituskyvyn putoamiseen saattoi tähän olla myös lajin ammattilaistuminen ja suurten tehdastallien lopullisen suurten rahamäärien tulva lajiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Toisaalta Tyrrellin rangaistusta mietittäessä siihen oli käytetty uskomattomasti aikaa ja rahaa verrattuna vaikkapa Brabhamin kohuoikeudenkäynteihin tai huhuhin kaudella 1983. Tuolloin huhut realisoituivat vain vähäksi aikaa ja lopulta viiden päivän rangaistushuhun jälkeen yhden ainoan istunnon jälkeen Brabham-talli oli todettu syyttömäksi ja muun muassa Nelson Piquet oli saanut pitää maailmanmestaruutensa. Siitä erityisesti Ranskassa Renault ja ranskalaiset lajiystävät jaksoivat arvuutella tapaus Tyrrellin rangaistusmittaan verrattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Brabhamin viiden päivän kohu ja hylkäysuhkaan kaudella 1983 oli naurettavan pieni verrattuna kauden 1984 Tyrrellin kolmen kuukauden mittaiseen oikeustaisteluun ja hylkäystuomioon ja mediakohuun verrattuna. Siihen oli käytetty hirvittävästi aikaa, käsitelty todisteita erikoisella tavalla ja kertaalleen pakotettu FISA myöntämään omat virheensä koko lajin oikeudenkäytöstä.

Vaikka täydellinen syyttömyyden tai syyllisyyden olettama kauden 1984 ajalta oli jo silloin epäselvä niin melko lailla yhtä avointa keskustelua syyllisyydestä tai syyttömyydestä on käyty joissakin piireissä jopa näihin päiviin asti. Törkeää se kuitenkin oli ja koko kauden hylkäystuomio oli ainakin äärimmäisen kova rangaistus ja se oli maksaa koko Tyrrell Racingin olemassaolon oikeuden ja tuhota muun muassa Stefan Bellofin ja Martin Brundlen uran. Toki molemmat nuorukaiset saivat sentään jatkaa uraansa, mutta vaikutuksia sillä tulisi kuitenkin aina olemaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 1984 Tyrrell Racingin hylkäyksestä aiheutuneet kustannukset tallille olivat seuraavaa luokkaa:

FOCA:n TV-rahan menetys: Miljoona dollaria

FOCA:n maksamat kauden 1984 palkintorahat yhteensä 13 osakilpailun osalta: 1,0834 miljoonaa dollaria (Näistä suurimmat yksittäiset osuudet Monacon 200 000 dollarin ja Detroitin 250 000 dollarin palkintorahat.)

De Longhin ja Maredon sponsorirahat: Yhteensä 500 000 dollaria

FISA:lle maksettavat oikeudenkäyntikulut muiden oikeudenkäyntikulujen ohella: 500 000 dollaria.

Lisäksi tallia odotti vielä Willi Maurerin haluama vähintään 250 000-500 000 dollarin vahingonkorvausmaksu erillisestä oikeudenkäynnistä. Pahimmillaan siitäkin olisi maksettava jopa miljoonan dollarin kulut. Kaikesta muusta lankesi tallille yhteensä 3,0834 miljoonan dollarin kulut. Mikäli vielä Maurer voittaisi oman oikeudenkäyntinsä niin talli olisi lähes konkursissa ja jo nykyinen korvausmaksu oli ajamassa sen konkurssiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 1984 osalta tulevissa juttusarjoissa ei siis tämän enempää tulla Tyrrelliä käsittelemään sarjasta hylkäämisen takia.
 
Ylös