Valitettavasti Jean-Marie Balestren ennakot siitä, että Vetoomustuomioistuin ei enää takuuvarmasti veisi asiaa Maailmanneuvoston käsittelyyn kävivät toteen. Tyrrell Racing Organisation tuomittiin 29.8.1984 lopullisesti hylätyksi sarjasta ja samalla jo 18.7.1984 langetettu alustava sarjasta hylkäämisen päätös astui voimaan. Lakipykälistä kiinnostuneet voivat lukea Kausikoosteen 8:sta osiosta parempaa selvitystä pykälistä.
Tähän laitan vain selväsanaisemmat lyhyet selvitykset mahdollisien vapauttavien seikkojen lisäksi. Vetoomustuomioistuin kun erillisesti jälkikäteen vapautti tai liitti lisäpöytäkirjoihin maininnan vapautuksesta tiettyjen syytteiden perusteella, mutta jätti silti jälkipolville kaikki entisetkin syytteet näkyville ihan kuin talli olisi todella syyllistynyt jokaiseen mainittuun syytteeseen.
Tyrrell tuomittiin kuitenkin lopullisesti seuraavien kauden 1984 F1:n sääntökirjassa esiintyneiden lakien mukaan:
152.6.14= Välitankkauksesta kilpailun aikana
152.14.1.2= Laittoman polttoaineen käytöstä
152.6.9= Autossa mukana olleiden laittomien polttoaineputkien käytöstä ja niiden käyttäminen ilman FIA:n hyväksymää turvaventtiiliä
152.6.11= Polttoaineputkiston riittämättömästä kestosta suhteessa lämpötilaan ja paineistukseen
152.4.2= Auton epävakaan painopisteen käytöstä
Näiden pääsyytteiden lisäksi annettiin tuomiot myös seuraavista pykälistä:
152.14.1.2.1= Polttoaineesta veden seassa (Syytteet sääntökirjan lain kohta 152.6.14 ja 152.14.1.2.1 ovat erillisen tarkastuksen jälkeen jälkikäteen hyväksytty vapauttavaksi seikaksi tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Tuomariston vapauttavaan päätökseen vaikuttivat polttoaineen erittäin vähäinen määrä joka sääntökirjankin mukaan saa perustua vähäisen hiilijalanjäljen lisäksi myös erittäin vähäiseen orgaaniseen määrään.)
152.4.2.2= Auton yleisesti laittomaksi todetun painojärjestelmän käyttö
152.3.3.3= Ylimääräisen aerodynaamisen apuvälineen hyödyntäminen (Syytteet sääntökirjan lain kohta 152.3.3 ja 152.3.3.3 ovat erilliseen tarkastuksen jälkeen jälkikäteen hyväksytty tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Tuomariston vapauttavaan päätökseen vaikuttivat teknisten asiantuntijoiden antamat lausunnot eikä tuomaristo myöskään katsonut aerodynaamista etua saavutettavan.)
Tyrrell talli tuomittiin raskauttavasti 4 eri sääntökohdan rikkomisesta ja vapautettiin jälkikäteen neljän eri sääntökohdan rikkomuksista. Valitettavasti yksikään vapautukseen mahdollisesti riittävä seikka ei kuitenkaan ylimääräisistä pykälistä huolimatta vapauttanut yhdenkään pykälän osalta täysin vapauttavasti syytteistä juurikin konkreettisen todistusaineiston puutteen takia. Tyrrell Racing ja Ken Tyrrell tultiin lopullisesti hylkäämään sarjasta ja liian monen sääntökohdan rikkomisen perusteella Maailmanneuvoston puheille asiaa ei ollut. Hylkäystuomio astui voimaan välittömästi ja siten talli oli suljettu kauden 1984 MM-sarjan kolmen viimeisen osakilpailun osalta ja sitä kiellettiin osallistumasta niihin tai edes saapumasta paikan päälle.
Tallin pääasiallisista työntekijöistä eli kuljettajista puhuen tämä kielto ei kuitenkaan koskenut heitä vaan ainoastaan muuta henkilöstöä. Lisäksi talli tulisi menettämään FOCA:n jakaman TV-rahan kauden 1984 osalta, yleiset matkustusedut, 13 MM-pistettä ja olevansa valtuutettu maksamaan kaikkien osapuolten oikeudenkäyntikulut ja erilliset 13 osakilpailun kilpailutuomaristonkin matkakulut kokonaisuudessaan. Tyrrell Racingille 29.8.1984 oli sen historian synkin päivä siihen asti ja samalla tallia uhkasi oikeudenkäynnin perusteella henkilökohtainen ja ammatillinen häpeä ja yleinen konkurssi.