Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kilpailun osalta radan näyttävin mies ainakin takajoukossa aluksi ja myöhemmin keskikastissa kamppaillut Francois Hesnault. Hesnault ajoi alkukolarinsakin jälkeen varsin näyttävästi ja oli lähes koko päivän suhteellisesti tallikaveriaan Andrea de Cesarista nopeampi. Hesnault huipensi oman ohitusnäytöksensä takasuoran ohituksiin Stefan Bellofista ja Stefan Johanssonista.

Ainoa vaara Hesnautillakin oli vain polttoaineen loppuminen viimeisillä kierroksilla. Harmittavasti Hesnault oli lopulta seitsemäs ja jäi ilman pisteitä. Toisaalta hänen koko kauttaan 1984 voitiin debytoivan kuljettajan asema huomioituna pitää varovaisen positiivisena yllätyksenä. Ainakaan hän ei missään tapauksessa ollut ruudukon hitain mies ja sadeajossa hänen lahjansa olivat kiistämättömiä Dijon-Prenoisin ajo huomioiden. Toisaalta Monacossa osuminen ensimmäisessä mutkassa päin tallikaveria ei ollut hyvää mainosta hänelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi sitten tallien ja kuljettajien mietteitä Zandvoortista:

Brabham: Nelson Piquet menetti jälleen kilpailun mahdollisen voiton öljynpaineisiin ja moottorivaurioon joka sittemmin kuitenkin muuttui moottoririkoksi. Teo Fabi oli varovaisen positiivisesti kahdeksas ennen ulosajoaan Tarzan-mutkassa. Sittemmin vaihtoi renkaat ja ajoi hyvän kilpailun olemalla viides ja taistelemalla pitkään Patrick Tambayn kanssa. Jatko tallissa kaudella 1985 on kuitenkin kysymysmerkki.

Tyrrell: Yllättäen Tyrrellin autot eivät olleet Zandvoortin radalla niin suurissa vaikeuksissa kuin mitä olisi pitänyt olla. Stefan Johansson ja Stefan Bellof järjestivät ohitusnäytöksen Jo Gartnerin, Jonathan Palmerin, Philippe Alliotin, Huub Rothengatterin ja Manfred Winkelhockin kanssa kilpailun alkuvaiheessa.

Ensimmäisen huippunäytöksen jälkeen Tyrrellin kuljettajat ajoivat keskenään kilpaa ja vaikka Bellof vaikutti olevan nopeampi kuin Johansson niin Johansson osasi paremmin jarruttaa takaosan mutkissa siinä missä nuori saksalainen ajoi välillä täysillä hiekoille välttäen vain täpärästi verkkoaidat tai metallikaiteen. Erinäisten pysähdysten jälkeen he kamppailivat Francois Hesnaultin ylivoimaisen tuntuisen turbo-Ligierin kanssa vielä toisen taistelunäytöksen, mutta jäivät sijoille 8 ja 9. Johansson oli Bellofin edellä.

Johansson aiotaan vaihtaa ilmeisesti Tolemanille ja Martin Brundle on palaamassa talliin Monzaan. Viimeistään ainakin Monzan jälkeen Brundle on jo riittävässä ajokunnossa. Tai yhtä hyvin koko kausi voi päättyä heti maanantaina pidettävässä Vetoomustuomioistuimen kokouksessa.

Williams: Molemmat kuljettajat olivat auton kykyjen yläpuolella ajettuaan niin hyvät sijat kuin 7 ja 8 Virallisessa Harjoituksessa. Toisaalta Rosbergia esteli hänen molemmilla aika-ajorenkaan sarjoillaan niin Niki Lauda kuin Philippe Alliot ja siitä Rosberg ei ollut iloinen. Laffitea vuorostaan Jonathan Palmer.

Rosberg oli enimmäkseen kilpailussa kolmantena kierrosten 9-52 ajan, mutta Nigel Mansell esti palkintohaaveet ja lopullisesti esti polttoaineen loppuminen. Laffite olisi voinut olla paremmallakin sijalla kuin kuutospaikalla ennen Hondan moottorin hajoamista. Jälleen surullinen viikonloppu.

McLaren: Tuoreet maailmanmestarit valmistajien puolella osoittivat dominointinsa täysin Zandvoortissa. Niki Laudan hieman huono Virallinen Harjoitus ja Alain Prostin hetkellinen väärinkäsitykset kilpailun aikana olivat oikeastaan ainoat virheet tallille. Prost on Laudasta enää 1,5 pisteen päässä.

RAM: Jonathan Palmer oli 22:s Virallisessa Harjoituksessa, mutta Philippe Alliot oli viimeinen. Molemmat herrat estelivät niin Jacques Laffitea, Keke Rosbergia kuin Niki Laudaakin sen aikana. Lauda oli jopa käydä Alliotin kimppuun kun ranskalainen väitti, että Lauda puhuu pötyä estelyistä.:thumbdown

Kisassa olivat alussa varsin näyttäviä Tyrrellin kanssa, mutta myöhemmin taistelivat lähinnä keskenään. Alliot johti ensimmäiset 40 kierrosta pysähdyksestään huolimatta, mutta Palmer ohitti hänet kierroksella 41. Sen jälkeen sijoitukset olivat 10:s ja 11:sta edellä mainitun järjestyksen mukaisesti.

Lotus: Elio de Angelis on vielä mukana mestaruustaistelussa, mutta vain niukasti. Nigel Mansell osoitti jälleen sisukkuutta nousta palkinnoille kahden päivän teknisistä ongelmista huolimatta Virallisissa Harjoituksissa. Aluksi de Angelis oli parivaljakosta nopeampi, mutta se oli vain Mansellin omaa taktiikkaa säästää renkaita ensin ja ottaa palkinnot myöhemmin.

Tästä huolimatta Mansellin olisi Peter Warrin pitämän pikku hovinkin mielestä pitänyt päästää italialainen tallimääräyksellä mestaruuskamppailun vuoksi edelleen. Williamsille pääseminen olisi hänelle ehdottomasti tärkeää.

ATS: Manfred Winkelhock ajoi 16:sta turbovaurion takia Virallisessa Harjoituksessa ja ilmoitti vihaisesti niin siellä kuin kilpailun jälkeen, että ei halua enää ajaa ATS-tallissa kaudella 1985. Ei välttämättä aja enää tällä kaudellakaan. Kilpailunsa alun pyörähdyksen jälkeen ohitti niin Huub Rothengatterin, Philippe Alliotin kuin Jonathan Palmerinkin keskikastin suurtaistelussa.

Oli kierroksella 19 jo 18:sta, mutta samalla vaikeuksissa Elio de Angeliksen yrittäessä ohittaa häntä kierroksella. Lopulta keskeytti muutenkin pian liukastuttuaan Laffiten öljyihin.

Renault: Melko hyvä Virallinen Harjoitus, mutta huipputallin statuksen muistaen varsin huono kilpailu. Patrick Tambay oli parhaimmillaan kolmas ja muutoin yleisesti neljäs. Varikkostoppinsa jälkeen oli 9:s, mutta pääsi aina viidenneksi asti kunnes viitosvaihde petti hänet. Oli lopulta kuudes. Derek Warwick oli säännöllisesti kuudes kierrosten 11-20 ajan, mutta sitten Jacques Laffite ohitti hänet ja hänkin liukastui Laffiten öljyihin ja keskeytti.

Arrows: Thierry Boutsen oli tallin kantava voima Zandvoortissa. Varikkostopistaan huolimatta hän oli ysipaikalla jo kierroksella 46 uudestaan alunkin jälkeen, mutta Rene Arnoux pilasi idioottimaisuudellaan hänen kilpailunsa. Siten Boutsen siis keskeytti. Marc Surer ohitti alussa kolme kuljettajaa ja oli 16:sta, mutta sen jälkeen vauhti tuntui loppuneen siihen. Surer oli vasta 15:sta keskeyttäessään.

Toleman: Ayrton Senna oli varikon keskipiste sopimustaistelunsa takia ja tilanne on hyvin ikävä. Häntä uhkaa tallista sulkeminen Monzaan tai jopa koko loppukaudeksi sopimusrikostaan johtuen. Senna ajoi muutenkin huonoimman kilpailunsa pitkään aikaan. Hän ei juuri 10:n parhaan joukkoon yltänyt ennen keskeytystään ja ajo oli kaikkiaan varsin haluttoman oloista. Hänen mahdollinen tallikaverinsa on ehkä Stefan Johansson viimeistään Monzan jälkeen ja ehkä juurikin jo Monzassa, mutta kuka korvaa hänet mikäli talli päättää heittää hänet ulos tallista väliaikaisesti tai jopa kokonaan?

Spirit: Huub Rothengatter oli Zandvoortin mediahuomion keskipiste ja keskeytyskin herätti hollantilaiset hurraamaan hänelle. Kotikisan huippuhetki oli ohittaa viisi autoa jo avauskierroksella Tarzan-kaarteessa ja ajaa pienen hetken ajan keskikastin ja takajoukon keskinäisessä ja tiiviissä kamppailussa. Väistämätön tekninen ongelma eli kaasutin vei tällä kertaa pienen tallin potentiaalisen kilpailun unohduksen suohon. Hollantilaisilla on ainakin mahtava kannustus omalle sankarilleen.

Alfa Romeo: Hyvin heikko suoranopeus ja turbojen hajoamiset aiheuttivat Virallisen Harjoituksen katastrofin. Eddie Cheeveriltä hajosi kaksi moottoria ja Riccardo Patreselta yksi moottori. Cheeverin osalta perjantaina ja Patresen osalta lauantaina. Cheever joutui Francois Hesnaultin kolaroimaksi ja toiseksi viimeiseltä ja viimeiseltä sijalta hän nousi 10:ksi kierroksella 38.

Valitettavasti kierroksella 65 ysipaikalta polttoaine loppui. Merkittiin kuitenkin lopputuloksiin. Patrese ajoi melko hyvin. Kierroksilla 38-39 hänen sijalukunsa vaihteli 6-7:n välillä Teo Fabin kanssa käydyn kamppailun johdosta, mutta sen jälkeen hän tippui alaspäin. Oli 9:s moottorin hajottua.

Osella: Piercarlo Ghinzani oli lauantain turbovian takia vasta 21:s ja Jo Gartner vasta 23:s Virallisten Harjoitusten jälkeen. Ghinzani ohitti peräti 4 kuljettajaa lähdössä, mutta putosi 17:sta sijalta nopeasti Francois Hesnaultin, Andrea de Cesariksen, Stefan Johanssonin ja Stefan Bellofin taakse ennen keskikastin joukkojen massaohitusta hänestä. Se johtui lähinnä polttoainepumpun hajoamisesta johtuneesta keskeytyksestä.

Gartner oli aluksi erittäin vahvoilla keskikastin valtavassa kamppailussa, mutta sitten turbovaurio iski autoon. Tehot katosivat ja lopulta Gartner ohitti kunnolla alun loistoajon jälkeen vain Huub Rothengatterin reilusti ajamalla. Lopulta pääsi kuitenkin maaliin asti.

Ligier: Moottorin hajoamisesta huolimatta Andrea de Cesaris näytti osaamistaan Virallisessa Harjoituksessa olemalla 14:sta. Francois Hesnault vuorostaan oli vasta 20:s johtuen muun muassa tallikaverinsa öljyläikän aiheuttamsta Monte Carlon rallityylin sivuluisusta. Huono lähtö aiheutti de Cesariksen kilpailusta painajaisen joskin ennen keskeytystä oli jo 10:s.

Hesnault vuorostaan oli kilpailun keskikastin kiistaton kuningas hänelle tuntemattomalla radalla lukuisten ohitusten jälkeen mikä oli hieno suoritus. Viimeiseltä, toiseksi viimeiseltä ja kolmanneksi viimeiseltä sijalta seiskapaikalle ajaminen oli loistavaa. Toisaalta pisteille pääseminen olisi ollut vielä tätäkin parempi asia. Ligier on vaikeuksissa jopa pienen Osellan toimesta valmistajien sarjassa.

Ferrari: Taas uudesta jousitusjärjestelmästä tai mistään muustakaan ei ollut mitään apua ja Virallisen Harjoituksen jälkeen tallin mieliala oli surkea. Michele Alboreto oli kilpailun ensimmäinen keskeyttäjä. Rene Arnoux oli ensin seitsemäs kierroksella 28, mutta Nigel Mansell ohitti hänet britin pienien vaikeuksien jälkeen helposti. Parhaimmillaan Arnoux oli kuudes ennen varikkostoppiaan, mutta sen jälkeen ei ollut kasipaikkaa paremmalla sijalla missään vaiheessa ennen keskeytystään. Todella surkea suoritus La Famiglialta. Seuraavaksi onkin sitten kotikilpailu edessä Monzassa ja siellä ei juuri tulosta parempaan ole odotettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 71 1.37.21.468
2. Niki Lauda McLaren 71 + 10,283
3. Nigel Mansell Lotus 71 + 1.19.544
4. Elio de Angelis Lotus 70 + 1 kierros
5. Teo Fabi Brabham 70 + 1 kierros
6. Patrick Tambay Renault 70 + 1 kierros
7. Francois Hesnault Ligier 69 + 2 kierrosta
8. Stefan Johansson Tyrrell 69 + 2 kierrosta
9. Stefan Bellof Tyrrell 69 + 2 kierrosta
10. Keke Rosberg Williams 68 + 3 kierrosta/polttoaine loppui
11. Jonathan Palmer RAM 67 + 4 kierrosta
12. Philippe Alliot RAM 67 + 4 kierrosta
13. Rene Arnoux Ferrari 66 + 5 kierrosta/sähkölaitteet
14. Jo Gartner Osella 66 + 5 kierrosta/turbovaurio
15. Eddie Cheever Alfa Romeo + 6 kierrosta/polttoaine loppui

Keskeyttäneet

Thierry Boutsen Arrows kierros 59 kolari Arnouxin kanssa ja vääntynyt oikea etupyörä ripustuksineen

Huub Rothengatter Spirit kierros 53 kaasutin

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 51 moottori

Andrea de Cesaris Ligier kierros 31 moottori

Jacques Laffite Williams kierros 23 moottori

Derek Warwick Renault kierros 22 ulosajo Laffiten öljyvuodon takia

Manfred Winkelhock ATS kierros 22 ulosajo Laffiten öljyvuodon takia

Ayrton Senna Toleman kierros 19 moottori

Marc Surer Arrows kierros 17 pyöränlaakeri

Nelson Piquet Brabham kierros 10 öljynpaineet

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 8 polttoainepumppu repeytyi rikki

Michele Alboreto Ferrari kierros 7 moottori
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi MM-pisteet kuljettajien osalta 13/16 osakilpailun jälkeen:

1 Niki Lauda 54 pistettä

2 Alain Prost 52,5 pistettä

3 Elio de Angelis 29,5 pistettä

4 Rene Arnoux 24,5 pistettä

5 Nelson Piquet 24 pistettä

6 Derek Warwick 23 pistettä

7 Keke Rosberg 20 pistettä

8 Michele Alboreto 15 pistettä

9 Nigel Mansell 13 pistettä

10 Patrick Tambay 10 pistettä

11= Ayrton Senna 8 pistettä

11= Teo Fabi 8 pistettä

13 Jacques Laffite 4 pistettä

14= Eddie Cheever 3 pistettä

14= Riccardo Patrese 3 pistettä

14= Thierry Boutsen 3 pistettä

17= Andrea de Cesaris 2 pistettä

17= Piercarlo Ghinzani 2 pistettä

19 Marc Surer 1 piste

Kuljettajien MM-sarjasta puuttuivat Martin Brundlen ja Stefan Bellofin pisteet toistaiseksi. Mahdollisesti kokonainen hylkäys oli odotettavissa heti Zandvoortin kilpailun jälkeisenä maanantaina pidetyssä Vetoomustuomioistuimen istunnossa. Mikäli pisteet palautettaisiin niin Martin Brundle olisi ollut 8 pisteen turvin jaetulla 11:sta tilalla ja Stefan Bellof olisi ollut 13:sta Jacques Laffiten edellä 5 pisteen voimin. Mikäli Tyrrell nähtäisiin Monzasta eteenpäin niin viimeistään Nürburgringillä ja ehkä jo Monzassa nähtäisiin Martin Brundle uudelleen kilpailemassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan vielä valmistajien MM-sarjan pisteet 13/16 osakilpailun jälkeen:

1 McLaren 106,5 pistettä

2 Lotus 42,5 pistettä

3 Ferrari 39,5 pistettä

4 Renault 33 pistettä

5 Brabham 32 pistettä

6 Williams 24 pistettä

7 Toleman 8 pistettä

8 Alfa Romeo 6 pistettä

9 Arrows 4 pistettä

10= Ligier 2 pistettä

10= Osella 2 pistettä

Valmistajien MM-sarjasta puuttuivat Tyrrellin 13 pistettä. Niiden avulla Tyrrell olisi ollut 7:s taulukossa siinä vaiheessa. Ehdonalaisen kilpailuajan ajalta Brands Hatchista Zandvoortiin asti talli ei ollut saanut pistettäkään ja Österreichringin kilpailusta molemmat tallin kuljettajat olivat karsiutuneet. Mikäli tallin pisteet aiottiin pitää ja sitä ei hylättäisi niin pisteitä ei ollut odotettavissa ainakaan Monzassa.

Nürburgringin ja Estorilin varaan ei tallin myöskään kannattanut laskea paljoakaan. Mahdollisesti talli saattaisi joutua myös ajattamaan Stefan Johanssonia vielä yhden kilpailun ajan. Muutoin Martin Brundle tulisi jatkamaan ajamistaan tallin kuljettajana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun kolme kilpailua oli kaudesta 1984 enää jäljellä niin kuljettajien maailmanmestaruus oli enää kolmen kuljettajan välinen taistelu. Niki Laudan ja Alain Prostin ohella ainoastaan Elio de Angelis oli enää mukana hyvin teoreettisesti. Italialaisen tehtävä oli käytännössä mahdoton. Hänen olisi pitänyt voittaa kolme viimeistä kilpailua peräjälkeen ja lisäksi Lauda ei olisi saanut saada 2 pistettä enempää tai Prost 3,5 pistettä enempää mestaruuden saavuttamseksi. Varsinaisesti mestaruuskamppailu oli siis Laudan ja Prostin välinen kaksintaistelu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Zandvoortin kilpailun jälkeisenä maanantaina pidettiin pitkään odotettu Vetoomustuomioistuimen istunto tapaus Tyrrelliä koskien. Ensin koko istunto oli päättyä jo heti alkuunsa hylkäystuomioon, mutta lopulta Ken Tyrrellin raivoisan vastustuksen ja koko istunnon materiaaliaineiston valtavan käsittelyn myötä istunto venyi kolmen päivän mittaiseksi mediapeliksi josta ei tunteita puuttunut. Ennen jossain välin tulevaa pitkää selvitystä kyseisestä istunnosta lyhyesti voitiin todeta, että Ken Tyrrellin osalta tilanne vaikutti aluksi jopa paremmalta kuin mitä tavallisen istunnon jälkeen heinäkuussa.

Ennen suurta istuntoa oli pidetty sarja pienempiä kokoavia istuntoja ennen varsinaista vetoomuskäsittelyä. Niiden pohjalta Tyrrell-talli vaikutti pääsevän jatkamaan kilpailemista sarjassa. Eräässä vaiheessa Ken Tyrrell oli lievempää rangaistusta vastaan valmis tunnustamaan syyllisyyden muutaman kilpailun kohdalta. Silloin ainoastaan Detroitin kilpailu olisi hylätty ja ehkä 2-3 muuta kilpailua tuloksineen, mutta esimerkiksi Stefan Bellofin Monacon kolmospaikka olisi säilynyt pisteineen sillä näissä käsittelyissä sen hylkääminen olisi ollut kohtuutonta ja olisi loppupelissä erikoista muutenkin. Eihän Bellofin autossa edes ollut vesitankkia Monacon kilpailussa.

Pitää jossakin hyvässä välissä laittaa Tyrrellin istunnosta muutama pidempi juttu mahdollisen Danny Sullivanin ja Ligierin kuljettajia Andrea de Cesarista ja Francois Hesnaultia kuvaavan juttusarjan ohella. Näistä tietenkin Sullivanin juttu olisi miehen lyhyeksi jääneen F1-uran yhteenvetoa.

Taidan pitää toisin sanoen taukoa tämän toikin osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.8.1984 kokoonnuttiin Vetoomustuomioistuimen toimesta käsittelemään tapaus Tyrrelliä. Alkukohteliaisuuksien jälkeen käytiin läpi edellisiä istuntoja ja aiempaa tavallisen tuomioistuimen päätöstä. Tuolloin Tyrrell Racing oli alustavasti ollut hylätty koko sarjan osalta. Sittemmin se oli onnistunut hankkimaan itselleen oikeusteitse kilpailuluvan ja myöhemmin saanut muiltakin tiimeiltä hyväksynnän ajaa kilpaa niiden kanssa kunnes Vetoomustuomioistuin tuomitsisi asian. Ken Tyrrell oli ollut luottavainen ja oli sitä oikeastaan aina viime hetkeen asti.

Kaikista syytteistä kun ei mitenkään voisi tulla hylkäystä ja siten hän saisi jatkaa lajissa kauden 1984 loppuun asti normaalisti. Ken Tyrrellin järkytykseksi Vetoomustuomioistuin kuitenkin julisti aiemmat tulokset voimaan lähes kuulematta paljonkaan todistajia ja tämän seurauksena Tyrrell raivostui silmittömästi ja tilanteesta seurasi varsin pitkäkestoinen kamppailu mediapelin pitkässä näytelmässä. Lopulta muutaman tunnin mittaisesta kuulemisesta tuli lähes kaksi päivää kestänyt maratonistunto jonka aikana kutsuttiin jälleen paljon uusia todistajia ja samalla käytiin läpi entistä aineistoa paljon kattavammin kuin aiemmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vetoomustuomioistuimen istunnossa kuultiin todistajanlausunnoissa ensimmäiseksi luonnollisesti Saksan Autoliiton ja Hockenheimin kilpailutuomareita. Heidän mukaansa Ken Tyrrell oli aiheuttanut ongelmia Saksassa tekemällä protesteja Autoliiton omia sääntöjä vastaan ja samalla hyökännyt sanallisesti rajusti tuomariston päätäntävaltaa vastaan tapaus Mike Thackwellin asiassa. Marco Piccinini todisti myös Ferrarin Toiminnanjohtajan ominaisuudessa Ken Tyrrelliä vastaan.

Kusettaja-Piccinini oli tuomariston edessä elementissään ja tuntui kaunistelevan, mutta myös vääristelevän Ken Tyrrellin käytöstä häntä kohtaan. Tyrrellin katse oli varsin murhaava kun Piccinini alkoi kertoa murheen kyydittämää tarinaa hänen huonosta kohtelustaan häntä kohtaan tuomaristolle. Viimeisen kolmen vuoden ajalta paljastui montakin seikkaa miesten tarinassa.

Kun välillä palattiin melodramaattisesta tarinoinnista takaisin lajin pariin niin Saksan osakilpailun tekninen tarkastuslautakunta FIA:n oman päätarkastajan kanssa ei voinut selkeästi todistaa sitä, että Tyrrell olisi muka käyttänyt säännönmukaista auton painoa tai jopa ylimääräisiä lisäpainoja autossa kilpailun aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraavaksi kutsuttiin todistamaan Itävallan kilpailutuomaristo jonka mukaan Ken Tyrrell oli painostava henkilö. Pyydettäessä tarkennusta asiaan Österreichringin kilpailupäättäjät totesivat Hockenheimin virkaveljiensä tavalla samaa siitä, että Tyrrell ei aina osannut hillitä itseään ja käytti myös voimakasta painostusta hyväkseen. Hockenheimissa Tyrrell oli melkein hyökännyt kilpailun päättävän tuomarin kimppuun ja väliin oli tarvittu myös Bernie Ecclestone. Ecclestone oli joutunut puuttumaan myös Piccininin ja Tyrrellin väliseen kiistaan rajuin ottein.

Tyrrell tunnettiin tavastaan ajoittain mitätöidä myös tuomariston ammattitaito ja pätevyys tehtäviin jos nämä tuomitsivat nimenomaan hänen autonsa laittomiksi. Österreichringin kilpailussa Tyrrell oli arvostellut myös lajin uutta sähköistä painojärjestelmää jolla autot punnittiin. Siellä hänen tallinsa auto oli ollut alipainoinen ja kilpailun tuomaristo oli pakotettu diskaamaan hänen tallinsa ulos kilpailusta. Mikäli olisi ollut heistä kiinni niin tämän raskauttavan syytteen perusteella Tyrrell rikkoi heidän mielestään kilpailulupansa ehtoja ja ansaitsi ehdottomasti tulla suljetuksi sarjasta. Hockenheimin kilpailun tuomaristo oli samaa mieltä heidän kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sitten kutsuttiin vielä Zandvoortin kilpailun tuomaristo todistamaan. Heidän mielestään Ken Tyrrell oli käyttäytynyt melko asiallisesti kilpailun aikana kaikkiaan. Ainoastaan tapaus Huub Rothengatterissa tuomaristoa oli ärsyttänyt Ken Tyrrellin jatkuva painostus sääntökirjan pilkuntarkassa noudattamisessa. Aivan samalla tavalla heidänkin olisi kannattanut tuomita Tyrrell Racing koko sarjan diskaukseen vain aihetodisteiden ja henkilökohtaisten seikkojen perusteella. Sehän olisi ollut pilkuntarkkaa lakitekstin noudattamista.:eek: Kyse oli ollut silloin 110 % säännön noudattamisesta.

Kilpailun aikana kuten myös Hockenheimissakin ja Österreichringillä olisi ollut niin vesitankkausta huomattiin käytetyn kilpailun virallisilta videonauhoilta ja FOCA:n oman kuvausyksikön videomateriaalista. Tiimiradioliikenne kuultiin hyvin tarkkaan. Mielenkiintoisena erikoispiirteenä suurin osa keskusteluista oli mennyt puuroksi sillä melu oli ollut kovaa ja lisäksi muun muassa Stefan Johansson ei paljon ollut puhunut tiimiradioon erityisesti Zandvoortissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kuljettajien omissa todistuslausunnoissa niin Stefan Bellof kuin Stefan Johanssonkin totesivat tallipäällikkönsä olevan äärimmäisen reilu heitä kohtaan ja kuljettajat kokivat hänen olevan kovilla näin vakavien syytösten edessä. Heidän mukaansa vain rajoitetut pisteiden poisottamiset ja silloinkin vain yksimielisesti olisivat kannattavia. Muussa tapauksessa tuomaristo tekisi tallia kohtaan väärin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaiken kaikkiaan 13 kilpailun tuomaristoa antoivat lausuntonsa ja niiden mukaan toistaiseksi Ken Tyrrellin tallin tuomioon menivät äänet 7-6. Tiukkaa oli tuomaristojen kesken ja Vetoomustuomioistuin aikoi antaa vielä kaikkien todistajien annettua lausuntonsa vielä yhden uuden mahdollisuuden vaikuttaa tuomion antamiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun sitten tuli aika käsitellä uutta syytteistöä Ken Tyrrell kysyi, että miksi entisiä syytteitä on vieläkin tallella? Tuomariston mukaan muutamaan syytökseen oli lisäkäsittelyn perusteella ja kolmen aiemman kokoavan pienemmän istunnon perusteella tullut erillinen erityisliite joissa kerrottiin Tyrrellin olevan lähtökohtaisesti syytön seuraaviin syytteisiin:

Polttoaineen määrään vedessä

Painopisteen epävakauteen kaikissa kilpailuissa (tämä syyte oli muutettu koskemaan vain kaikkein eniten rikkoneisiin kilpailuihin kuten Detroitiin ja Dallasiin.)

Teknisen uudelleenaukaisuun liittyvien seikkojen epäselvyyksiin (tämä syyte oli jälleen rajoitettu koskemaan vain tiettyjä kilpailuja.)

Muut vanhat syytteet lakiteksteineen olivat edelleen lähtökohtaisesti voimassa ja huolimatta lisäpöytäkirjojen teknisistä selvityksistä huolimatta kyseissä oli kuitenkin vain noteeraukset erillistä lisähuomiota varten ja mahdollisesti tulevaa tuomiota lieventämään olevia muotoseikkoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun uusien syytteiden aika tuli niin periaatteessa kaksi niistä syytöksistä olivat edelleen samoja vanhoja syyteasioita polttoaineen määristä ja lyijypainon epäselvyyksiä koskevia, mutta kokonaan uusi syyte koski auton pohjassa sijaitsevien reikien asemaa. Ken Tyrrell alkoi jälleen kiehua kiukusta salissa ja tuomaristo joutui taas varoittamaan häntä liiasta sanailusta istunnossa. Tyrrellin mukaan kun tuomaristo oli takertunut liikaa pikkuseikkoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vetoomustuomioistuimen ensimmäinen syyte koski ensimmäisen syytteen lisäksi löydettyä ylimääräistä ensimmäistä jaetta jossa määriteltiin lähtökohtaisesti sääntöjenkin perusteella, että edes mikroskooppisenkaan pieniä polttoainejäämiä tai edes polttoaineen jättämää hiilijalanjälkeä ei olisi saanut esiintyä veden joukosta. Sitä oli kuitenkin löytynyt. Ken Tyrrellin mukaan tuomaristo juonitteli häntä vastaan Balestren toimesta. Tämän jälkeen tuomaristo antoi Tyrrellile viimeisen varoituksensa. Yksikin temppu vielä ja hänet hylättäisiin muitta mutkitta ja lisäksi hänet tuomittaisiin sakkoihin oikeuden häirinnästä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Toinen uusi syyte koski lyijypainon liikkuvia osia eli toisin sanottuna ns. Lyijypalloja sisältänyttä kangaspussia joka oli sidottu Tyrrell 012-auton painopisteen muodostajaksi. Kauden 1984 F1-sääntökirjan mukaan auton mahdollisena painopisteenä toimiva lyijypaino tai vaihtoehtoisesti käytettävä lyijykotelo tuli olla lähtökohtaisesti liikkumaton. 7:n kilpailutuomariston todistajalausunnon perusteella (Kyalamista Österreichringille asti joista poikkeuksena Rio de Janeiron, Dijon-Prenoisin, Monacon, Montrealin, Brands Hatchin ja Zandvoortin tuomariston vapauttavat lausunnot.) Tyrrell 012-auton lyijypaino oli tuomittu epävakaaksi liikkuvaksi painopisteeksi joka oli sääntökirjan mukaan kielletty.

Vetoomustuomioistuin oli ottanut huomioon erityisesti Detroitin kilpailun tuomariston lausunnon rangaistusta koventavana seikkana, että auton lyijypainon ja lyijykotelon aukaisutöitä ei ollut kunnolla pystytty tekemään ja kun oli niin painopisteen kiinteiden osien liikkumattomuutta ei ollut tarkastusten jälkeenkään kyetty takaamaan koko kilpailumittaa varten. Painopisteen oli todettu siis liikkuneen kilpailun aikana tai olleen erittäin epävakaa.

Lisäksi Vetoomustuomioistuimen päättäjät olivat Dallasin kilpailun tuomariston todistajalausunnon mukaan samaa mieltä sääntöjen rikkomisesta. Sääntökirjan 4:n pykälän 2:sta momenttia oli siten pysyvästi rikottu sillä perusteella ainakin Dallasin kilpailussa, että auton painopisteen epävakauden takia ei voitu todistaa auton olleen koko aikaa sääntöjen mukaisella painorajalla eli 540 kilossa. Dallasin kilpailun tuomariston mukaan he hakivat tuomiota Tyrrell Racingin sulkemiselle kauden 1984 MM-sarjasta myös sen perusteella, että välttämättä koko kauden muissakaan 12:sta kilpailussa talli ei ollute kyennyt takaamaan autojensa minimipainoa.

Kauden 1984 sääntökirjan mukainen neljäs pykälä ja toinen momentti omassa osiossaan tarkoitti sitä, että F1-autossa pystyttiin käyttämään ylimääräistäkin painoa tai painopistettä. Ehdot sille tosin olivat ne, että painopiste kuten vaikkapa Tyrrell 012-autossa käytettävä lyijypaino oli kuitenkin kyettävä sinetöimään ja tarvittaessa siirtämään pois autosta aukaisutöissä käytettävillä työkaluilla ilman ylimääräisiä murheita tai aikaa vieviä muita teknisiä seikkoja. Ja viimeinen seikka oli tietenkin se, että mahdollinen lyijypaino ei tietenkään saanut olla liikkuva osa autossa. Detroitin ja Dallasin tuomariston langettavan raskauttavan todistajalausunnon perusteella Tyrrell Racing tulisi olemaan nyt suurissa vaikeuksissa.
 
Ylös