Zandvoort 26.8.1984
Hollannissa ajettu osakilpailu aloitettiin Warm-Upin onnettomuudesta huolimatta ajallaan ja romahtaneen katsomon alueen pääsykieltoa ja tilapäispalkkeja lukuunottamatta kaikki oli varsin tavallista aurinkoisessa säässä ajetussa kilpailussa. Tai siltä ainakin näytti. Course Carina toiminut BMW E21 eli ns. Mustalaisen Bemari asettui saman merkin, mutta eri automallin Medical Carin kanssa lähtöruudukon taakse ja kun vihreä valo sitten syttyi ja kaikki 27 autoa syöksyivät kohti Tarzan-kaarretta niin johtoon asettui Nelson Piquet, perässään Alain Prost, Patrick Tambay, Elio de Angelis, Keke Rosberg, Derek Warwick, Jacques Laffite, Michele Alboreto, Thierry Boutsen, Teo Fabi ja Niki Lauda.
Laudalla oli ollut yllättävänkin huono startti. Ensimmäisellä kierroksella Manfred Winkelhock ajoi ulos radalta ja auto sammui. Tilanteen epäilyttävästä luonteesta huolimatta ratavirkailijat ja tuomaristo tuli siihen tulokseen, että vaarallisen ulosajo-alueen sisällä autoa saa työntää käyntiin tai eteenpäin ainakin pois vaarallisesta paikasta. Winkelhock hän pääsi jatkamaan. Hän myös vaihtoi heti vääränlaiset Lyhytjyväiset Pirellin renkaat Pitkäjyväisiin renkaisiin ja aikoi yrittää niillä maaliin asti. Francois Hesnault ja Eddie Cheever vuorostaan kolaroivat keskenään.
Hesnault oli lähtenyt miehen tavallisesta linjasta (tai näin ainakin haluttiin uskoa.) poiketen hakemaan ohituspaikkaa uhkarohkealla tavalla ja valitettavasti yliohjauksesta kärsinyt Ligier JS23 ei totellut kuljettajaansa ja seurauksena oli osuma. Tästä huolimatta molemmat pääsivät jatkamaan matkaansa.
Höyryn sanoin Rinnakkaisen suorassa lähetyksessä Keke Rosberg oli kilpailun alkuvaiheen paras kuljettaja ja Keke antoi taas katsojilleen ja kuulijoilleen viihdettä koko rahan edestä. Rosberg ohitti nopeasti Tambayn ja oli jo de Angeliksen kannassa kiinni kun taas Lauda vuorostaan ohitti Fabin, Boutsenin ja Alboreton kannassa hän oli myös kiinni. Pian Rosberg oli ohittanut myös de Angeliksen ja Lauda Alboreton.
Siinä vaiheessa kilpailua Piquet oli ajanut kärjessä sekuntia nopeampia kierroksia kuin Prost, mutta ranskalaisen takana tullut Rosberg ajoi vain 0,5 sekuntia nopeampia kierroksia kuin Prost säännöllisesti ja vain kerran sekuntia nopeammin kierrokseen kuin hän. Niin nopeita kierroksia Williams saavutti yhden kymmentä kohti. Sellainen ei ollut kovinkaan uhkaavaa sillä Prost kykeni halutessaan ajamaan kovempaa saavuttamatta kuitenkaan mitenkään brasilialaista Piquetia kärkipaikkaa ajatellen.
Prost ei halunnut voittaa muita kuin Laudan ja siten hän ei aikonut ottaa mitään riskejä Piquetin tai edes voitonkaan suhteen. Syy siihen oli liiankin hyvin Prostin muistissa vuoden takaisesta Zandvoortista. Silloin Prost oli ajanut epätyypillisen aggressiivisesti ja pilannut oman ja brasilialaisen kilpailun ja mahdollisen maailmanmestaruutensa vältettävissä olleeseen kolariin. Lauda poimi Warwickin päänahan ja pian myös Laffiten. Tambay ja de Angelis olivat myös jäämässä Laudan hampaisiin.
Hetkeä ennen kierrosta 7 ja Alboreton keskeytystä järjestys oli Piquet, Prost, Rosberg, Tambay, de Angelis, Lauda, Laffite, Warwick, Boutsen, Alboreto, Ayrton Senna, Fabi ja Rene Arnoux. Keskeytyshetkellä Alboreto päästi ohi Sennan ja Fabin ja oli ajaa kolarin oman tallikaverinsa kanssa ennen kun moottori hajosi häneltä. Piercarlo Ghinzani keskeytti kierroksella 8 polttoainepumpun repeämiseen. Kierroksella 9 Lauda oli jo neljäntenä. Kierroksen 10 aikana Piquetin matka päättyi öljynpaineiden ylikuumentumisen seurauksena tapahtuneeseen moottorivaurioon.
Keskeytyksen jälkeen Prost siirtyi johtoon ja hänellä oli 8 sekuntia Laudaan eroa. Rosberg oli ohimenevän pienen hetken ajan toisena, mutta silloin Lauda oli yhtä pikaisen kolmospaikkansa jälkeen jo toisena. Rosberg ei kuitenkaan luovuttanut.
Suomalaisen sisukkuus ärsytti Laudaa, mutta toisaalta itävaltalainen kävi kovilla kierroksilla muutenkin sillä hän ei tuntunut saavan Prostia kiinni. Piquetin keskeyttäessä Hollannin televisiopalvelun eli NOS:n kuvaajat kohdistivat huomionsa paikallisten suureen sankariin eli Huub Rothengatteriin tämän tullessa varikolle.
Rothengatterilla oli kaasutinvaurio ja pieniä korjauksia autoon tehtiin. Rothengatter jäi pian jatkamaan viimeisenä ajoaan.
Kierroksesta 11 eteenpäin siis vaikutti taas siltä, että vain Prost tai Lauda voittaisi kilpailun. Järjestys oli tässä vaiheessa Prost, Lauda, Rosberg, Tambay, de Angelis, Warwick, Laffite, Fabi, Boutsen, Senna ja Arnoux. Puolen tusinaa kierrosta myöhemmin Tambay ja de Angelis osuivat Winkelhockin tielle kierrosta ohittamista varten. Winkelhock oli turhautunut ja päästi Äreän Härän asenteensa peliin. Se tiesi sitä, että hän blokkaili törkeästi ja oli osua kaksikin kertaa pahasti de Angelista.
Hesnault takarivin taistoissa vuorostaan tuntui saavan ylimääräistä vauhtia päälle ja ajeli Zandvoortin shikaaneja suoriksi ajoittain suorastaan rallityyliin.:thumbup: Kierroksella 17 Marc Surer tuli varikolle keskeyttämään. Syy oli rikkoutunut pyöränlaakeri ja vaurioitunut ripustus.
Kierroksella 19 keskeytti jo muutenkin hieman vaisusti ajanut Senna moottoririkkoon. Kierroksella 22 tilanne oli ratkaisevan muuttuva jossain määrin kilpailun osalta: Lauda oli vähentänyt Prostin johdon enää neljän sekunnin mittaiseksi, Fabi kävi renkaanvaihdossa varikolla ja peräti kolme kuljettajaa keskeytti vajaan kierroksen sisällä.
Fabin varikkostoppi kesti 9 sekuntia, mutta nopeasta pysähdyksestä mielenkiinto kohdistui radan varteen. Laffiten moottori räjähti ja se alkoi syöstä öljyä radalle. Winkelhock ja Warwick eivät ehtineet väistää öljyvanaa ja ajoivat ulos radalta hiekka-alueelle keskeyttäen. Prostin ero alkoi mystisesti vähentyä entisestään Laudaan ja syy selvisi siihen pian. Hänelle oltiin näytetty vääriä varikkotauluja ja samalla annettu virheellisesti tietoa tiimiradiossa siitä, että Rosberg on kilpailussa toisena 17 sekuntia häntä jäljessä. Prost oli ajanut väärällä nopeudella kilpailussa.
Lisäksi tiimiradiossa oltiin pyydetty vahingossa häntä aiemmin ajamaan kilpailua vain Rosbergia vastaan eikä Laudaa vastaan. Kun väärinkäsitys selvisi niin Prost ajoi välittömästi isomman eron Laudaan. Prost pelkäsi sitäkin, että Lauda ohittaisi hänet ja Keskikova rengas kului McLarenin autossa muihin Michelinin renkaita käyttäviin tallien eri autoihin nähden huomattavasti vähemmän.
Kierroksella 27 Rothengatter kävi varikolla taas kerran kaasutinvaurion takia ja tällä kertaa hänelle vaihdettiin Pirellin Pitkäjyväiset renkaat alle myöskin vaikka se pysähdyksen pituutta lisäsikin. Kierroksella 31 Andrea de Cesaris tuli varikolle keskeyttämään kilpailun moottoririkon takia.
Moottorista levisi myös vaarallinen tulipallon alku, mutta onneksi eräs Ligierin mekaanikoista oli tuonut paikalle kylmää vettä täynnä olevan sangon ja kaatoi sen välittömästi auton moottorin päälle. Hurja onnettomuus vältettiin nopealla reagoinnilla. Kierroksella 34 Philippe Alliot tuli varikolle renkaanvaihtoon ja palasi takajoukkoihin nopeasti.
Kierroksella 37 Tambay ja Boutsen tulivat varikolle renkaanvaihtoon. Tambayn stoppi kesti 14,99 sekuntia, mutta Boutsen teki suorastaan Arrowsin mittapuulla ja muutenkin uskomattoman nopean stopin ja palasi radalle vain hieman Tambayn jälkeen. Pysähdys kesti 8 sekuntia. Kierroksella 38 järjestys oli siis viiden kärjen osalta Prost, Lauda, Rosberg, de Angelis ja Nigel Mansell.
Stefan Bellof tuli Tyrrelillään samalla kierroksella varikolle niin renkaanvaihtoon kuin myös vesitankkaukseen. Kierroksella 45 Arnoux oli aivan hetken aikaa kuudentena pitkään paikkaa pitäneen Fabin jälkeen, mutta meni varikolle renkaanvaihtoon kierroksella 46. Kierroksella 48 Eddie Cheever tuli varikolle renkaanvaihtoon ja hänen pysähdyksensä kesti 15,41 sekuntia.
Kierroksella 51 Riccardo Patrese keskeytti moottoririkkoon. Tässä vaiheessa ilmeisesti tilastomiehillä tai Olivettin ajanoton kanssa tuli taas virhe sillä Rothengatter ajoi kyllä radalla vielä kaikkiaan muutaman kierroksen pitempään aina kierrokselle 58 saakka, mutta keskeytykseksi merkittiin lopullisesti hajonnut kaasutin kierroksella 53. Joka tapauksessa Mansell alkoi yllättäen kiristää vauhtiaan ja Rosberg hiljentää sitä. Rosberg kiroili mielessään sitä, että polttoaine ei riittäisi maaliin asti ilman säästöajoa. Pian realiteetit olivat selvät.
Hän olisi korkeintaan hyvällä onnella viides ja vain puolittaisella turboteholla pitäisi ajaa korkeintaan. Ennen pitkää sitäkin alemmin pitäisi ajaa jotta edes ruutulipun olisi nähnyt kilpailun päätteeksi. Mansell ohitti de Angeliksen ja Rosbergin Ohitukset tapahtuivat peräkkäisillä kierroksilla ja Prostin ohittaessa koko kolmen miehen joukkoa kierroksella. Prost ei heti päässyt ohi mikä vähensi hänen Laudaan ollutta 15 sekunnin mittaista eroa. Päästyään kolmospaikasta taistelevista kuljettajista eroon Prost teki jälleen välimatkaa Laudaan.
Kierroksella 59 Boutsen keskeytti sillä Arnoux oli hidastanut liikaa ja Boutsen oli osunut häneen. Belgialainen keskeytti irronneen pyörän takia. Arnoux jatkoi matkaansa. Kierroksella 65 Stefan Johansson kävi varikolla tekemässä vesitankkauksen. Cheever keskeytti samalla kierroksella polttoaineen loppumiseen. Kierroksella 66 Rosberg alkoi hiljentää jo liiankin paljon ja näki toiveensa päästä maaliin turhiksi. Edes 1,2 barin säästöajolla ei ollut mitään järkeä jatkaa radalla. Samalla Arnoux keskeytti sähkövikaan. Kierroksella 68 Rosberg toi autonsa varikolle. Polttoaine oli hänen mielestään täysin lopussa.
Kilpailun voitti siis Alain Prost, Niki Lauda oli toinen, Nigel Mansell oli kolmas, Elio de Angelis 4:s, Teo Fabi 5:s, Patrick Tambay 6:s, Francois Hesnault oli toistaiseksi näyttävimmän kilpailunsa jälkeen 7:s, Stefan Johansson 8:s, Stefan Bellof 9:s, Keke Rosberg 10:s keskeytyksestään huolimatta, Jonathan Palmer 11:sta, Philippe Alliot 12:sta, Rene Arnoux 13:sta keskeytyksestään huolimatta, Jo Gartner 14:sta ja Eddie Cheever sai viimeisenä sijoituksen keskeytyksestä huolimatta eli hän oli 15:sta.