Österreichring 19.8.1984
Itävallan Grand Prix 1984 ajettiin pilvipoutaisessa ja lämpimässä säässä. Ilman lämpötila ei milloinkaan ylittänyt 25 astetta kilpailun aikana ja sää oli kaikkiaan kesäinen. Steiermarkin ja Styrian alueilla liikkuneet ukkospilvet tuntuivat pysähtyneen Alppien huippuihin ja siten vesisadetta ei nähty kilpailun aikana vaikka ajoittain ukkonen jyrisikin alueella. Jyrinä vaihtui pilvien sijaan pian varsin toisenlaiseen ääneen. Nimittäin F1-autojen turbomoottoreihin. Manfred Winkelhockin vaihdelaatikko korjattiin, mutta vaihteet oli aseteltu väärin koko autoon.
Kun Winkelhock kokeili liikkeellelähtöä niin mitään ei tapahtunut. Jostain syystä ATS-talli luovutti kokonaan asiassa eikä enää jatkanut korjaustöitä. Tosin ylimääräinenkään puoli tuntia ei olisi riittänyt sen korjaukseen. 25 autoa siis starttasi kilpailuun. Kun Porsche 928 Course Car ja samaa merkkiä ollut Medical Car ja Mainosauto olivat paikoillaan niin kilpailun piti alkaa. Startti oli erikoinen. Hyvin erikoinen. Valo muuttui ensin punaiseksi, sitten vihreäksi, välittömästi keltaiseksi ja lopulta taas punaisille. Elio de Angelis heilutti käsiään, Patrick Tambay pysäytti auton heti de Angeliksen taakse välttääkseen onnettomuuden ja Jacques Laffite näki pysäyttäessään autonsa ja hänen mukaansa liikennevalojärjestelmän oli kirkas ja vaihteli valojaan kuin viallinen jouluvalojärjestelmä kaupungin joulukuusessa.
Osa kuljettajista meni sekaisin täysin, mutta kaikkiaan suurin osa pääsi likkeelle. Alain Prost oli kärjessä, toisena tuli Nelson Piquet, kolmantena Niki Lauda ja Ayrton Senna peräti neljäntenä. Huub Rothengatter ajoi autonsa kirjaimellisesti pellolle kun Derek Ongaro ja toinen ratatuomareista syöksyi radalle heiluttamaan punaista lippua. Kärkikuljettajat toki hidastivat vauhtiaan, mutta eivät paljon. Heidän autonsa olivat lippujen heiluessakin kuin risteilyohjuksia.
Valojärjestelmän lähtövalo oli muuttunut sillä välin oranssiksi ja sammui pian teknisen sammutuksen johdosta. Ongaro tutki asiaa korjausmiesten kanssa ja selvisi, että valojärjestelmän hallintapöydässä oli sähkövika joka olisi tarkoittanut vihreän palamista jo joka tapauksessa. Myöskään keltainen valo ei ollut toiminut (Österreichringin rata oli tiettävästi ainoa jonka säätötaulussa oli vielä 1984 erillinen keltainen valo pysyvän erillisen hätäkatkaisimen lisäksi.) ja Ongaro oli joutunut vetäisemään katkaisimesta keltaisen valon päälle.
Vasta sitten keltainen valo ja myöhempi oranssi valo olivat palaneet normaalisti. Onneksi selvittiin ilman vahinkoja. Rothengatter palautettiin lähtöruudukkoon toista starttia varten. Samalla kilpailun tuomaristo lyhensi kilpailua yhdellä kierroksella vaikka myös kilpailun uusiminen tavallisessa mitassaan olisi ollut mahdollista vain sähköviasta johtuneen keskeytyksen vuoksi. Ongaron toinen käsi oli lähtövaloilla ja toinen käsi oli välittömästi hätäkatkaisimessa kiinni. Toinen startti oli paljon siistimpi heti Porschejen asetuttua ruudukon taakse.
Vihreän valon palaessa Teo Fabi jäi hieman paikoilleen, mutta muut pääsivät liikkeelle hyvin. Prost meni ensin johtoon, mutta ensimmäisen mutkan jälkeen kärkeen ajoi Piquet. Järjestys oli Piquet, Prost, Tambay, de Angelis, Derek Warwick, Lauda, Senna, Nigel Mansell ja Keke Rosberg. Takajoukon romurallisankariksi nousi välittömästi mutkiin ja suoriin hyökännyt Jo Gartner. Gartner osui Gerhard Bergeriin ja omaan tallikaveriinsa Piercarlo Ghinzaniin kaikkein pahiten. Berger oli lähteä seinään ilman esimerkillistä ohjausliikettä luistavaa autoa kohtaan ja Ghinzanin kolarista Gartner oikaisi nurmikon kautta varsin leveästi.
Lisäksi tämä Itävallan ns. Uusi Niki onnistui kolaroimaan tai hipaisemaan jossakin vaiheessa kilpailua myös Jonathan Palmeria, Philippe Alliotia ja Rothengatteria joten yritystä oli lievästi sanottuna liikaakin. Kierroksella 4 Ghinzani tuli varikolle vaihdelaatikkovian takia ja kahden kierroksen jälkeen keskeytti lopullisesti vaikkakin hän nousi autosta ulos jo paria kierrosta aiemmin. Rothengatter tuli varikolle samalla kierroksella. Gartnerin aiheuttaman hiekkarallin jälkeen Rothengatterin pakoputki, vaihdelaatikko ja moottori olivat vaurioituneet.
Gartneria ihastelleet ja kauhistelleet itävaltalaiset ja muunkin maalaiset katsojat harmittelivat suureen ääneen kun nuorukaisen moottori räjähti jo 17:sta sijalta. Rothengatter tuli taas varikolle ja nyt vahinkoja alettiin korjaamaan kesken kilpailun. Kaikki vaurioituneet osat aiottiin korjata ja siihen kuluikin oikeastaan koko loppupäivä. Warwick oli ohittanut de Angeliksen, mutta Lauda lähestyi kovaa vauhtia ja pian molemmat olivatkin hänen takanaan. Kierroksella 9 Lauda oli jo kolmantena. Senna vuorostaan ohitti nopeasti de Angeliksen ja olisi päässyt ohi Warwickistakin, mutta nuori brasilialainen aikoi ohittaa mutkassa jossa ei vain pystynyt ohittamaan.
Seurauksena oli nurmikolle ajautuminen ja vähän huonommalla onnella olisi kilpailukin voinut päättyä kunnon esteestä tapahtuneeseen ulosajoon. Lopulta Senna sentään rauhoittui edes vähän vaikkakin jatkoi kisaansa de Angeliksen takana. Kierroksella 9 Rosberg tuli sisään varikolle vaihtamaan renkaita ja lopulta myös etusiiven kun mekaanikot yrittivät ensin vain säätää siipeä.
Renkaat vaihdettiin 10 sekuntiin, mutta siivenvaihto mukaanlukien aikaa kului tuhottoman kauan myös Rosbergin mukaan ja mies pääsi radalle lähes viimeisten joukossa vajaan 2 minuutin varikkokäynnin jälkeen. Dramaattinen aliohjautuminen teki autosta ajokelvottoman ja hitaan. Se oli tuhonnut renkaat jo kerran ja tuhoaisi kovemmatkin AA-seokset ennen pitkää. Mikään ei auttanut. Rosberg lopetti ajamisen heti kun auto lähti ajokelvottomasti Rosbergin valitseman ajosuunnan sijaan väärään suuntaan ja kun Rosberg oli jo toiseksi viimeisenä. Luovutuspuheet ja muut ilkeät puheet eri medioissa käynnistyivät asian tiimoilta.
Tallineuvotteluissa Frank Williams pystyi hädin tuskin pidättelemään raivoaan tapahtuneesta. Tosin Frankin kiukkua lievensi se seikka, että Laffite oli tehnyt saman tempun jo viime kauden Zandvoortissa eli tilanne ei ainakaan ollut ainutlaatuisen uusi hänelle. Tilanne oli hyvin ikävä. Kertakaikkiaan. Laffite keskeytti kierroksella 12 moottoririkkoon ja Rosberg toi auton varikolle lopullisesti 15:sta kierroksen jälkeen ja kieltäytyi ajamasta sillä enää metriäkään sinä päivänä.
Samoihin aikoihin Tambay ja Warwick olivat jo käyneet varikolla kierroksella 10 ja 15. Tambayn pysähdys oli kestänyt 10 sekuntia ja Warwickin 12 sekuntia. La Regien taktiikkanerot olivat tehneet mahtavan munauksen kilpailua ajatellen. Kierroksella 15 Andrea de Cesaris keskeyttti sytytysvaurioon ja polttoaineensyöttövikaan. Kierroksella 18 Warwickin kilpailu päättyi moottorin jäähdytysvesijärjestelmän ylikuumenemiseen. Moottori vaurioitui liikaa ja siihen päättyi hänen kilpailunsa.
Samalla kierroksella myös Eddie Cheever keskeytti. Kärkikamppailussa Piquet ajoi kuin riivattu voittoa ajatellen kun taas Prost tyytyi lähinnä nappaamaan pisteitä kokonaispalkintoa eli mestaruutta ajatellen. Hänellä ei ollut mikään pakko voittaa tätä kilpailua. Siltä ainakin vaikutti.
Lauda taas vuorostaan ajoi koko ajan heitä hitaasti, mutta varmasti kiinni. Kierroksella 24 Rene Arnoux meni varikolle renkaanvaihtoon. Stoppi kesti 11 sekuntia ja Arnoux vaikutti aloittavan nousukamppailunsa. Kilpailun dramaattisin hetki tapahtui kierroksella 28 kun de Angeliksen moottori hajosi nelospaikalta öljyä valuen. Öljyä tuli niin paljon, että Rindt-Kurvessa oli todella liukasta. Piquet osui öljyyn, luisteli hetken ja oikaisi auton suoraksi jatkaen kärjessä. Prost ei valitettavasti nähnyt öljyä kunnolla ja ajaen kovempaa kuin Piquet samaan paikkaan hän luisteli päin seinää ja ulosajoon päättyi hänen kilpailunsa. Lauda oli jo toisena.
Senna oli jo kolmantena parhaimmillaan kilpailussa, mutta Tambay ohitti hänet pian. Kierroksella 30 Rothengatter palasi radalle seikkailemaan, mutta palasi pian takaisin varikolle. Kierroksella 32 Mansell keskeytti moottorivikaan. Kierroksella 34 Rothengatter lähti radalle viimeisen kerran ajamaan.
Hän ajoi ajoittain niin hiljaa, että Ongaro oli liputtaa hänet radalta pois mustalla lipulla. Lopulta sitä ei kuitenkaan tarvittu kun hollantilainen ei ollut varsinaisesti vaaraksi kenellekään hitaudestaan huolimatta. Kierroksella 35 Senna keskeytti öljynpaineiden liialliseen nousuun. Kierroksella 39 Lauda oli jo aivan Piquetin kannassa ja hän myös ohitti hänet heti kun he olivat ohittaneet kierroksella Michele Alboreton. Kotiyleisö hurrasi riemusta. Kierroksella 42 Tambay keskeytti moottorivikaan.
Tambayn keskeytettyä kierroksen 43 jälkeen järjestys oli seuraava: Lauda, Piquet, Alboreto, Fabi, Riccardo Patrese, Marc Surer, Thierry Boutsen, Arnoux, Francois Hesnault, Palmer, Alliot, Berger ja järkyttävästi jäljessä ollut Rothengatter. Kierroksella 45 Berger tuli yllättäen varikolle. Bensavalo oli ollut viallinen jo kierroksesta 36 lähtien ja mittari oli seonnut. Lopulta auton mittaristo palautettiin ennalleen ja Günther Schmidt kävi potkaisemassa vähän autoa kuntoon kun Berger lähti kaasuttaen varikolta. Bergerin vaihteet alkoivat mittarien toimiessa hajoamaan, mutta Berger sinnitteli. Kierroksella 48 Patresen bensa loppui varmalta viitospaikalta ja se oli kauhea pettymys Alfa Romeolle.
Kierroksella 51 ruutulippu heilui ja Niki Lauda oli voittanut Itävallan Grand Prixin. Toisena maaliin tuli renkaat aivan lopussa ajanut Nelson Piquet, kolmantena Michele Alboreto, 4:nä, Fabi, 5:ä ja 6:a Arrowsin miehet järjestyksessä Boutsen ja Surer aivan ruutulipulla tapahtuneen ohituksen jälkeen, 7:ä Arnoux, 8:a Hesnault, 9:ä Palmer, 10:ä Patrese polttoaineen loppumisesta huolimatta, 11:a Alliot ja 12:a ja varsinaisesti viimeisenä kuljettajana maaliviivan ylitti Berger jonka autosta hajosi viimeinenkin vaihde heti saman tien. Rothengatter ajoi koko päivänä 23 kierrosta joten ei ollut puhettakaan hänen hyväksymisestään 13:sta sijalle maalissa.