Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Kauden 1984 Itävallan Grand Prix oli eräällä tavalla lopullinen näytönpaikka myös Renaultille. La Regie oli viimeksi voittanut täällä hieman yli vuosi sitten kaudella 1983 Alain Prostin toimesta. Tuolloin Prost oli selvinnyt voittoon Nelson Piquetin ja Rene Arnouxin kustannuksella. Arnoux oli kärsinyt rengasongelmista ja vaihdevauriosta ja samasta vaihdevaurioviasta oli kärsinyt myös Piquet. Gerard Larrousse ja Jean Sage toivoivat molemmat osin jo työpaikkojensakin puolesta, että Renault voittaisi täällä. Pahinta oli, että La Regie ei kunnolla menestynyt edes täälläkään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Jo Gartnerin villit otteet ja lukuisat pyörähdykset radalla myös lauantaina Virallisessa Harjoituksessa eivät miellyttäneet kuljettajia ja Gartner kiinnitti tempuillaan jopa Alain Prostin ja Niki Laudan huomion itseensä. Prostin mukaan Gartner ajoi ulos radalta rajun ajotyylinsä takia enemmän kun hän oli koko f1-uransa aikana koskaan ajanutkaan.

Niki Lauda vuorostaan Maailman Nopeimpana Kuljettajana tuntui olevan ensimmäisenä sanomassa nuoren maanmiehensä ajo-otteita aivan liian villiksi. Laudan mukaan Gartnerin ajotapa oli aivan liian hurja kuninkuusluokkaan ja jopa hengenvaarallinen. Gartner ainakin varasti Itävallan tempuillaan tosiaan aiemmin kaudella kauden hurjapääksi sanotun Stefan Bellofin paikan radan näyttävimpänä kuljettajana. Gartner tosiaan näytti puhkuvan intoa ja useat kanssakilpailijat arvioivat romua nähtävän radalla silloin kun hän ajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Niin. Ainakin tavallaan liian hengenvaarallisia. Etenkin kun Bellof ajoi Ykkösellä aivan kuin Formula Fordia hurjimmillaan ja otti ihan hauskana juttuna Gartneriin kohdistuneet kritiikinpurkaukset Itävallankin kisaviikonloppuna vaikka hänellä itsellään kisa oli ollut aika lailla toivotonta tuulimyllyjä vastaan taistelua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioista ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:26.928 1:26.173
2 Teo Fabi Brabham-BMW 1:29.893 1:27.201
3 Stefan Johansson Tyrrell-Cosworth 1.37.292 1:36.282 Karsiutui ja olisi mahdollisesti suljettu ulos kilpailusta
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth (1.37.535) (1:37.893) Karsiutui, diskattiin ja suljettiin kilpailusta ulos
5 Jacques Laffite Williams-Honda 1:29.228 1:31.498
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1:28.760 1:29.012
7 Alain Prost McLaren-TAG 1:26.203 1:27.098
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:26.715 1:27.312
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:34.495 1:44.304
10 Jonathan Palmer RAM-Hart 1.34.622 1.34.128
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:27.531 1:26.318
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:28.430 1:27.558
14 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1.33.276 1.30.853
15 Patrick Tambay Renault 1.27.748 1.27.123
16 Derek Warwick Renault 1:27.928 1:26.748
17 Marc Surer Arrows-BMW 1.31.701 1.31.655
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.31.255 1.31.189
19 Ayrton Senna Toleman-Hart 1.29.463 1.29.200
21 Huub Rothengatter Spirit-Hart Ei aikaa 1.35.605
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.30.966 1.30.736
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.31.250 1.31.045
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.33.172 Ei aikaa
25 Francois Hesnault Ligier-Renault 1.32.582 1.32.270
26 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.36.771 1.31.588
27 Michele Alboreto Ferrari 1.29.694 1.30.000
28 Rene Arnoux Ferrari 1.31.003 1.31.313
30 Jo Gartner Osella-Alfa Romeo 1.35.212 1.33.019
31 Gerhard Berger ATS-BMW 1.31.904 Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lähtöruudukko

Piquet Prost
Brabham BT53B McLaren MP4/2
1.26.173 (248,236 km/h) 1.26.203

de Angelis Lauda
Lotus 95T McLaren MP4/2
1.26.318 1.26.715

Tambay Warwick
Renault RE50 Renault RE50
1.26.748 1.27.123

Fabi Mansell
Brabham BT53B Lotus 95T
1.27.201 1.27.558

Rosberg Senna
Williams FW09B Toleman TG184
1.28.760 1.29.200

Laffite Alboreto
Williams FW09B Ferrari 126C4
1.29.228 1.29.694

Patrese Winkelhock
Alfa Romeo 184T ATS D7
1.30.736 1.30.853

Arnoux Cheever
Ferrari 126C4 Alfa Romeo 184T
1.31.003 1.31.045

Boutsen de Cesaris
Arrows A7 Ligier JS23
1.31.189 1.31.588

Surer Berger
Arrows A7 ATS D7
1.31.655 1.31.904

Hesnault Gartner
Ligier JS23 Osella FA1F
1.32.270 1.33.019

Ghinzani Palmer
Osella FA1F RAM 02
1.33.172 1.34.128

Alliot Rothengatter
RAM 02 Spirit 101C
1.34.495 1.35.605


Karsiutuneet:

Johansson
Tyrrell 012
1.36.282

Bellof
Tyrrell 012
(1.37.535)

Stefan Bellof hylättiin alipainoisena ajamisesta lauantaina jolloin erikseen mitätöitiin myös hänen perjantain aikansa. Lisäksi Bellof ja mahdollisesti myös Stefan Johansson olisi suljettu kilpailusta Tyrrellin rikkoessa ehdonalaisen kilpailulupansa ehtoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Sunnuntain Warm-Upissa Manfred Winkelhockin ATS-tallin auto hajosi niin pahasti vaihdelaatikon ja moottorin osalta, että koko kilpailuun pääsy vaikutti olevan uhattuna. Siirtoaika mahdollisesti tehtävän peruutuksen osalta oli jo umpeutunut eikä Tyrrellin autoja enää olisi sulkupäätöksen myötä päästetty muuten kuin yksimielisellä sopimuksella ja se olisi koskenut vain Stefan Johanssonia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Itävallan Österreichringin kilpailu vuosimallia 1984 kuuluu myös sarjaan mahdollisesti Suomessa aikanaan televisiosta näytetty kilpailu. Kilpailupäivänä TV1:n puolelle oli kyllä tiettävästi aiemmin arvioitu yllätyslähetystä, mutta sen mahdollisen ohjelmapaikan siellä vei varmasti kilpailupäivänä näytetty Pesäpallon Itä-Länsi-kamppailu.

Tuota kuuluisaa ottelua selosti uutistenlukijan paikalta urheilutoimittajaksi siirtynyt Kari Hiltunen. Hiltusen selostamaa pesäpallopeliä kehuttiin erittäin paljon lehdissä tapahtuman jälkeen koska Hiltunen oli rauhallisen hiljainen selostaja jonka selostustyyli sopi mainiosti pesäpallon tapaiseen urheilulajiin. Sen sijaan jalkapalloon, jääkiekkoon tai moottoriurheilun puolelle selostajaksi häntä ei toivottu. Myöhemmin Hiltunen tulisi olemaan kovankin kritiikin aihe, mutta silloin ei vielä juuri ollut.

Mahdollisesti tuo kilpailu tuli siis TV2:sta yhtä mahdollisena suorana yllätyslähetyksenä selostajana joko Matti Lammi tai Juha Jokinen. Jokinen ainakin oli ehdolla selostamaan mahdollista TV1:n yllätyskisaa, mutta myös TV2:llakin hän saattoi sitä selostaa kilpailupäivänä. Radiosta kilpailua tuskin tuli ellei sitten koosteena olisi tullut sillä radiossa selostettiin myös Itä-Länsi-ottelua pesäpallon puolelta kilpailupäivänä. Ja ainakin muistaakseni meni vielä juuri päällekäin Itävallan kilpailun kanssa joskin koko kilpailu jonkin verran myöhästyi yleensäkin lähtöuusinnan takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan sitten seuraavaksi jälleen Tyrrellin vertailua edellisen kauden Itävallan kilpailuun ja Michele Alboreton ja Danny Sullivanin suorituksiin:

1983:

Michele Alboreto: 1.36.079 (18.)

Danny Sullivan: 1.36.772 (23.)

1984:

Stefan Johansson: 1.36.282 (27.)

Stefan Bellof: 1.37.535 (28.)

Alboreto olisi ollut kauden 1984 lähtöruudukossa 27:s ja karsiutunut. Sullivan olisi karsiutunut myös ruudukosta ja ollut vielä Johanssoniakin hitaampi. Toki olisi ollut nopeampi kuin Bellof. Johansson olisi ollut kauden 1984 ajallaan kauden 1983 lähtöruudukossa 19:sta heti Alboreton takana. Bellof olisi karsiutunut heittämällä myös edellisen kauden lähtöruudukolla ajettaessa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Itävallan Grand Prix 1984 oli myös Formula 1-historian 400:s Grand Prix. Edelliset sadan luvun kilpailut ja sitä kautta leikkimielisesti sadanpäämiehen tittelit olivat saavuttaneet 300:n Grand Prixin voittaja Ronnie Peterson kauden 1978 Etelä-Afrikan Grand Prixista, 200:n Grand Prixin voittaja Jackie Stewart kauden 1971 Monacon Grand Prixista ja 100:n Grand Prixin voittaja Stirling Moss kauden 1961 Saksan Liittotasavallan Grand Prixista. Kuka saavuttaisi 400:n kilpailun voiton niin se jäi nähtäväksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan seuraavaksi sitten varikkotaktiikkaa kauden 1984 Itävallan kilpailusta. Tyrrellin karsiutumisten takia sitä ei luonnollisesti tässä jutussa esiinny:

Brabham: Molemmat kuljettajat ottivat matkaan Michelinin Kovat renkaat. He eivät aikoneet pysähtyä kilpailussa.

Williams: Kuljettajista Keke Rosberg otti matkaan A-seokset ja Jacques Laffite AA-seokset. Rosbergin mukaan A-seosten olisi pitänyt riittää säästelevällä ajolla maaliin asti, mutta mahdollisesti ne olisi pitänyt vaihtaa 40 kierroksen jälkeen koska tahansa. Laffite vuorostaan aikoi olla pysähtymättä koko kilpailun aikana renkaita varten.

McLaren: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Kovat renkaat. He eivät aikoneet pysähtyä kilpailussa.

RAM: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat. He eivät aikoneet pysähtyä kilpailussa.

Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun AA-seokset. He eivät aikoneet pysähtyä kilpailussa.

ATS, Manfred Winkelhock ja Gerhard Berger: Kuljettajista Manfred Winkelhock aikoi lähteä kilpailuun riskillä. Hän valitsi alleen Pirellin Ristijyväiset renkaat ja niiden piti riittää maaliin asti, mutta tarvittaessa varikkopysähdys olisi tapahtunut kierroksilla 40-45 ja siitä eteenpäin. Toisaalta Winkelhock ei luottanut Mario Mezzanotten arvioon rengaskestävyydestä sinällään ja uskoi pystyvänsä ajamaan maaliin asti.

Pirelli pelkäsi kilpailun muuttuvan liian kuumaksi sen renkaille jolloin Ristijyväisellä olisi pitänyt tulla varikolle jo kierroksella 36 ja siitä eteenpäin ja se olisi tarkoittanut ainakin yhtä pysähdystä. Gerhard Berger vuorostaan lähti kilpailuun Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla ja aikoi olla pysähtymättä kilpailussa.

Renault: Molemmat kuljettajat tekivät tallinsa hyväntahtoisen kilpailutaktiikan mukaisesti ja syy meni kokonaan tästä virheestä taktiikasta vastanneiden henkilöiden niskaan. Heitä kehoitettiin paremman kilpailukykyisyyden nimissä ottamaan alleen Michelinin Pehmeät renkaat.:thumbfh: Keskikovilla renkailla olisi pitänyt Michelinin vähintään ajaa Österreichringin radalla.

Niilläkin olisi kestänyt ainakin puoliväliin asti kilpailua vaihtamatta, mutta ei. Toisaalta Pehmeiden renkaiden piti kyllä kestää kauemmin kuin kestivät, mutta siltikin niillä olisi pitänyt tehdä pian pysähdys. Lopulta Patrick Tambay pysähtyi jo kierroksella 10 ja Derek Warwick kierroksella 15. Kovilla renkailla Renault olisi voinut menestyä kilpailussa paremminkin kuin mitä sittemmin menestyi. Tosin rengastaktiikkavirhe tulisi jäämään varjoon...

Arrows: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun AA-seokset. He aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Toleman ja Ayrton Senna: Senna otti kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja aikoi olla pysähtymättä kilpailussa.

Spirit: Huub Rothengatter otti kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja aikoi olla pysähtymättä kilpailussa.

Alfa Romeo: Molemmat kuljetttajat ottivat kilpailuun AA-seokset. He aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Osella: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Ferrari: Kuljettajista Michele Alboreto otti kilpailuun AA-seokset ja aikoi olla pysähtymättä kilpailussa, mutta Rene Arnoux otti alleen B-seokset ja aikoi pysähtyä kierroksella 27. Lopulta Arnoux pysähtyi jo kierroksella 24 renkaiden kulumisen takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Österreichring 19.8.1984

Itävallan Grand Prix 1984 ajettiin pilvipoutaisessa ja lämpimässä säässä. Ilman lämpötila ei milloinkaan ylittänyt 25 astetta kilpailun aikana ja sää oli kaikkiaan kesäinen. Steiermarkin ja Styrian alueilla liikkuneet ukkospilvet tuntuivat pysähtyneen Alppien huippuihin ja siten vesisadetta ei nähty kilpailun aikana vaikka ajoittain ukkonen jyrisikin alueella. Jyrinä vaihtui pilvien sijaan pian varsin toisenlaiseen ääneen. Nimittäin F1-autojen turbomoottoreihin. Manfred Winkelhockin vaihdelaatikko korjattiin, mutta vaihteet oli aseteltu väärin koko autoon.

Kun Winkelhock kokeili liikkeellelähtöä niin mitään ei tapahtunut. Jostain syystä ATS-talli luovutti kokonaan asiassa eikä enää jatkanut korjaustöitä. Tosin ylimääräinenkään puoli tuntia ei olisi riittänyt sen korjaukseen. 25 autoa siis starttasi kilpailuun. Kun Porsche 928 Course Car ja samaa merkkiä ollut Medical Car ja Mainosauto olivat paikoillaan niin kilpailun piti alkaa. Startti oli erikoinen. Hyvin erikoinen. Valo muuttui ensin punaiseksi, sitten vihreäksi, välittömästi keltaiseksi ja lopulta taas punaisille. Elio de Angelis heilutti käsiään, Patrick Tambay pysäytti auton heti de Angeliksen taakse välttääkseen onnettomuuden ja Jacques Laffite näki pysäyttäessään autonsa ja hänen mukaansa liikennevalojärjestelmän oli kirkas ja vaihteli valojaan kuin viallinen jouluvalojärjestelmä kaupungin joulukuusessa.

Osa kuljettajista meni sekaisin täysin, mutta kaikkiaan suurin osa pääsi likkeelle. Alain Prost oli kärjessä, toisena tuli Nelson Piquet, kolmantena Niki Lauda ja Ayrton Senna peräti neljäntenä. Huub Rothengatter ajoi autonsa kirjaimellisesti pellolle kun Derek Ongaro ja toinen ratatuomareista syöksyi radalle heiluttamaan punaista lippua. Kärkikuljettajat toki hidastivat vauhtiaan, mutta eivät paljon. Heidän autonsa olivat lippujen heiluessakin kuin risteilyohjuksia.

Valojärjestelmän lähtövalo oli muuttunut sillä välin oranssiksi ja sammui pian teknisen sammutuksen johdosta. Ongaro tutki asiaa korjausmiesten kanssa ja selvisi, että valojärjestelmän hallintapöydässä oli sähkövika joka olisi tarkoittanut vihreän palamista jo joka tapauksessa. Myöskään keltainen valo ei ollut toiminut (Österreichringin rata oli tiettävästi ainoa jonka säätötaulussa oli vielä 1984 erillinen keltainen valo pysyvän erillisen hätäkatkaisimen lisäksi.) ja Ongaro oli joutunut vetäisemään katkaisimesta keltaisen valon päälle.

Vasta sitten keltainen valo ja myöhempi oranssi valo olivat palaneet normaalisti. Onneksi selvittiin ilman vahinkoja. Rothengatter palautettiin lähtöruudukkoon toista starttia varten. Samalla kilpailun tuomaristo lyhensi kilpailua yhdellä kierroksella vaikka myös kilpailun uusiminen tavallisessa mitassaan olisi ollut mahdollista vain sähköviasta johtuneen keskeytyksen vuoksi. Ongaron toinen käsi oli lähtövaloilla ja toinen käsi oli välittömästi hätäkatkaisimessa kiinni. Toinen startti oli paljon siistimpi heti Porschejen asetuttua ruudukon taakse.

Vihreän valon palaessa Teo Fabi jäi hieman paikoilleen, mutta muut pääsivät liikkeelle hyvin. Prost meni ensin johtoon, mutta ensimmäisen mutkan jälkeen kärkeen ajoi Piquet. Järjestys oli Piquet, Prost, Tambay, de Angelis, Derek Warwick, Lauda, Senna, Nigel Mansell ja Keke Rosberg. Takajoukon romurallisankariksi nousi välittömästi mutkiin ja suoriin hyökännyt Jo Gartner. Gartner osui Gerhard Bergeriin ja omaan tallikaveriinsa Piercarlo Ghinzaniin kaikkein pahiten. Berger oli lähteä seinään ilman esimerkillistä ohjausliikettä luistavaa autoa kohtaan ja Ghinzanin kolarista Gartner oikaisi nurmikon kautta varsin leveästi.

Lisäksi tämä Itävallan ns. Uusi Niki onnistui kolaroimaan tai hipaisemaan jossakin vaiheessa kilpailua myös Jonathan Palmeria, Philippe Alliotia ja Rothengatteria joten yritystä oli lievästi sanottuna liikaakin. Kierroksella 4 Ghinzani tuli varikolle vaihdelaatikkovian takia ja kahden kierroksen jälkeen keskeytti lopullisesti vaikkakin hän nousi autosta ulos jo paria kierrosta aiemmin. Rothengatter tuli varikolle samalla kierroksella. Gartnerin aiheuttaman hiekkarallin jälkeen Rothengatterin pakoputki, vaihdelaatikko ja moottori olivat vaurioituneet.

Gartneria ihastelleet ja kauhistelleet itävaltalaiset ja muunkin maalaiset katsojat harmittelivat suureen ääneen kun nuorukaisen moottori räjähti jo 17:sta sijalta. Rothengatter tuli taas varikolle ja nyt vahinkoja alettiin korjaamaan kesken kilpailun. Kaikki vaurioituneet osat aiottiin korjata ja siihen kuluikin oikeastaan koko loppupäivä. Warwick oli ohittanut de Angeliksen, mutta Lauda lähestyi kovaa vauhtia ja pian molemmat olivatkin hänen takanaan. Kierroksella 9 Lauda oli jo kolmantena. Senna vuorostaan ohitti nopeasti de Angeliksen ja olisi päässyt ohi Warwickistakin, mutta nuori brasilialainen aikoi ohittaa mutkassa jossa ei vain pystynyt ohittamaan.

Seurauksena oli nurmikolle ajautuminen ja vähän huonommalla onnella olisi kilpailukin voinut päättyä kunnon esteestä tapahtuneeseen ulosajoon. Lopulta Senna sentään rauhoittui edes vähän vaikkakin jatkoi kisaansa de Angeliksen takana. Kierroksella 9 Rosberg tuli sisään varikolle vaihtamaan renkaita ja lopulta myös etusiiven kun mekaanikot yrittivät ensin vain säätää siipeä.

Renkaat vaihdettiin 10 sekuntiin, mutta siivenvaihto mukaanlukien aikaa kului tuhottoman kauan myös Rosbergin mukaan ja mies pääsi radalle lähes viimeisten joukossa vajaan 2 minuutin varikkokäynnin jälkeen. Dramaattinen aliohjautuminen teki autosta ajokelvottoman ja hitaan. Se oli tuhonnut renkaat jo kerran ja tuhoaisi kovemmatkin AA-seokset ennen pitkää. Mikään ei auttanut. Rosberg lopetti ajamisen heti kun auto lähti ajokelvottomasti Rosbergin valitseman ajosuunnan sijaan väärään suuntaan ja kun Rosberg oli jo toiseksi viimeisenä. Luovutuspuheet ja muut ilkeät puheet eri medioissa käynnistyivät asian tiimoilta.

Tallineuvotteluissa Frank Williams pystyi hädin tuskin pidättelemään raivoaan tapahtuneesta. Tosin Frankin kiukkua lievensi se seikka, että Laffite oli tehnyt saman tempun jo viime kauden Zandvoortissa eli tilanne ei ainakaan ollut ainutlaatuisen uusi hänelle. Tilanne oli hyvin ikävä. Kertakaikkiaan. Laffite keskeytti kierroksella 12 moottoririkkoon ja Rosberg toi auton varikolle lopullisesti 15:sta kierroksen jälkeen ja kieltäytyi ajamasta sillä enää metriäkään sinä päivänä.

Samoihin aikoihin Tambay ja Warwick olivat jo käyneet varikolla kierroksella 10 ja 15. Tambayn pysähdys oli kestänyt 10 sekuntia ja Warwickin 12 sekuntia. La Regien taktiikkanerot olivat tehneet mahtavan munauksen kilpailua ajatellen. Kierroksella 15 Andrea de Cesaris keskeyttti sytytysvaurioon ja polttoaineensyöttövikaan. Kierroksella 18 Warwickin kilpailu päättyi moottorin jäähdytysvesijärjestelmän ylikuumenemiseen. Moottori vaurioitui liikaa ja siihen päättyi hänen kilpailunsa.

Samalla kierroksella myös Eddie Cheever keskeytti. Kärkikamppailussa Piquet ajoi kuin riivattu voittoa ajatellen kun taas Prost tyytyi lähinnä nappaamaan pisteitä kokonaispalkintoa eli mestaruutta ajatellen. Hänellä ei ollut mikään pakko voittaa tätä kilpailua. Siltä ainakin vaikutti.

Lauda taas vuorostaan ajoi koko ajan heitä hitaasti, mutta varmasti kiinni. Kierroksella 24 Rene Arnoux meni varikolle renkaanvaihtoon. Stoppi kesti 11 sekuntia ja Arnoux vaikutti aloittavan nousukamppailunsa. Kilpailun dramaattisin hetki tapahtui kierroksella 28 kun de Angeliksen moottori hajosi nelospaikalta öljyä valuen. Öljyä tuli niin paljon, että Rindt-Kurvessa oli todella liukasta. Piquet osui öljyyn, luisteli hetken ja oikaisi auton suoraksi jatkaen kärjessä. Prost ei valitettavasti nähnyt öljyä kunnolla ja ajaen kovempaa kuin Piquet samaan paikkaan hän luisteli päin seinää ja ulosajoon päättyi hänen kilpailunsa. Lauda oli jo toisena.

Senna oli jo kolmantena parhaimmillaan kilpailussa, mutta Tambay ohitti hänet pian. Kierroksella 30 Rothengatter palasi radalle seikkailemaan, mutta palasi pian takaisin varikolle. Kierroksella 32 Mansell keskeytti moottorivikaan. Kierroksella 34 Rothengatter lähti radalle viimeisen kerran ajamaan.

Hän ajoi ajoittain niin hiljaa, että Ongaro oli liputtaa hänet radalta pois mustalla lipulla. Lopulta sitä ei kuitenkaan tarvittu kun hollantilainen ei ollut varsinaisesti vaaraksi kenellekään hitaudestaan huolimatta. Kierroksella 35 Senna keskeytti öljynpaineiden liialliseen nousuun. Kierroksella 39 Lauda oli jo aivan Piquetin kannassa ja hän myös ohitti hänet heti kun he olivat ohittaneet kierroksella Michele Alboreton. Kotiyleisö hurrasi riemusta. Kierroksella 42 Tambay keskeytti moottorivikaan.

Tambayn keskeytettyä kierroksen 43 jälkeen järjestys oli seuraava: Lauda, Piquet, Alboreto, Fabi, Riccardo Patrese, Marc Surer, Thierry Boutsen, Arnoux, Francois Hesnault, Palmer, Alliot, Berger ja järkyttävästi jäljessä ollut Rothengatter. Kierroksella 45 Berger tuli yllättäen varikolle. Bensavalo oli ollut viallinen jo kierroksesta 36 lähtien ja mittari oli seonnut. Lopulta auton mittaristo palautettiin ennalleen ja Günther Schmidt kävi potkaisemassa vähän autoa kuntoon kun Berger lähti kaasuttaen varikolta. Bergerin vaihteet alkoivat mittarien toimiessa hajoamaan, mutta Berger sinnitteli. Kierroksella 48 Patresen bensa loppui varmalta viitospaikalta ja se oli kauhea pettymys Alfa Romeolle.

Kierroksella 51 ruutulippu heilui ja Niki Lauda oli voittanut Itävallan Grand Prixin. Toisena maaliin tuli renkaat aivan lopussa ajanut Nelson Piquet, kolmantena Michele Alboreto, 4:nä, Fabi, 5:ä ja 6:a Arrowsin miehet järjestyksessä Boutsen ja Surer aivan ruutulipulla tapahtuneen ohituksen jälkeen, 7:ä Arnoux, 8:a Hesnault, 9:ä Palmer, 10:ä Patrese polttoaineen loppumisesta huolimatta, 11:a Alliot ja 12:a ja varsinaisesti viimeisenä kuljettajana maaliviivan ylitti Berger jonka autosta hajosi viimeinenkin vaihde heti saman tien. Rothengatter ajoi koko päivänä 23 kierrosta joten ei ollut puhettakaan hänen hyväksymisestään 13:sta sijalle maalissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Nelson Piquetilla ei tuntunut olevan minkäänlaista keinoa voittaa Niki Laudaa tämän kotikilpailussa. Maailmanmestaruudenkin kannalta voitto olisi tarvittu kuuden pisteen sijaan Itävallassa. Nyt mestaruus alkoi näyttää hyvin epätodennäköiseltä saavutettavaksi. Toisaalta yhtä asiaa Piquet kylläkin ihmetteli ensin ja myöhemmin ei ihmetellyt. Hän oli saanut loppumetreillä kilpailussa (ei ruutulipulla tai parin viimeisen kierroksen aikana vaan aiemmin) eräällä kierroksella Laudaa viisi sekuntia kiinni kierrokseen ja yhtäkkiä oli jäänyt tälle pahimmillaan lähes saman verran heti kun McLaren oli vain alkanut kiihdyttää vauhtiaan. Piquetin ei tarvinnut kauan odottaa vastaustaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Niki Laudan suoritus kotikilpailussa tuntui niin virheettömän ja varman oloiselta. Etenkin ulkopuolisen silmistä. Todellisuudessa Lauda oli leikitellyt ajatuksella, että kertoisiko koko asiasta vai ei? Lopulta Lauda tuttu virnistys kasvoillaan alkoi puhua asiaansa tarkemmin. Lauda oli saavuttanut erään tavoitteensa ja se oli ollut kotikilpailun voittaminen. Samalla Laudalla oli kuitenkin hieman muutakin kerrottavaa. Hänen autoistaan oli kesken kilpailun hajonnut aivan kokonaan nelosvaihde ja muut vaihteet olivat alkaneet vaurioitua vähin erin kilpailun aikana.

Kilpailun loppumetreillä Lauda oli eräässä vaiheessa hidastanut niin paljon autoaan, että Nelson Piquet oli ajanut häntä kiinni yhteen kierrokseen viisi sekuntia, seuraavalla kolme sekuntia ja vielä yhdellä kierroksella 2 sekuntia ennen kun Laudan McLaren oli omaksunut uuden ajotavan. Lauda oli kerran todennut lehtimiehille erään asian josta Keke Rosbergkin oli ammentanut oppejaan. Österreichringin radalla pystyi periaatteessa pärjämään kahdella vaihteella pääsääntöisesti kilpailussa ja vielä kahdella muullakin vaihteella joten kuten.

Kakkosvaihde ja viitosvaihde (tai vaihtoehtoisesti jopa kuutonen riittävän pitkässä vaihdelaatikossa.) riitti radalla selviytymiseen sillä niitä tarvittiin kaikkein eniten. Ykkösvaihdetta ei tarvittu muuten kuin vain liikkeelle lähtöä varten ja kolmosta lähinnä kakkosvaihteen puuttuessa. Kilpailun loppuvaiheessa Laudalta oli hajonnut nelosvaihde ja vaurioitunut kolmonen ja ykkönen.

Toimivia vaihteita oli enää kaksi eli kakkonen ja vitonen. Lauda käytti niitä ja ajoittain myös vaurioittunutta kolmosta ja selvisi maaliin joskin viimeisellä kierroksella myös kolmosvaihde ja ykkösvaihde hajosivat autosta. McLarenin tutkimuksissa kilpailun jälkeen selvisi, että Lauda olisi joutunut pian keskeyttämään mikäli kilpailu olisi jatkunut kierroksen tai kaksi sillä vaihteisto oli aivan lopussa. Lopulta Niki Lauda oli kuitenkin voittanut ja tavallaan ottanut viimeisen askeleen kohti maailmanmestaruutta. Viikon kuluttua ajettaisiin Hollannissa ja siellä Itävallan menestyksen jatkuminen kiinnittäisi hänet entistäkin tarkemmin mestaruuteen. Alain Prost ja tiettyyn rajaan asti myös Nelson Piquet olivat hänelle erittäin vaaralisia vastustajia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Porschelle McLarenin menestys oli niin hyvä kaudella 1984, että Stuttgartin yhtiön moottorivälittäjä TAG sai jatkaa moottorisopimusta tallin kanssa vähintään kahden vuoden ajan ja ehkä jopa kolmen vuoden ajan. Siten McLarenin menestys tuntui erittäin taatulta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Derek Warwick teki ehkä uransa kannalta siinä vaiheessa pahimman mahdollisen virheen. Hän allekirjoitti lopullisen vahvistavan sopimukseen Renault-talliin myös kausille 1985-1986. Alustavan sopimuksen hän oli allekirjoittanut jo Brands Hatchissa. Sopimus oli vedenpitävä, mutta siinä oli takaportti. Mikäli emotalli joutuisi syystä tai toisesta vetäytymään lajista (mikä näytti 1984 jo valitettavan todennäköiseltä mitä pidemmälle kausi oli edennyt.) niin Renaultin piti sopimuksen nojalla järjestää hänelle paikka toisesta Renault-moottoreita käyttävästä tallista. Kauden 1984 mittapuulla tapahtunut vetäytyminen kauden päätteeksi olisi tarkoittanut Warwickille paikkaa kaudeksi 1985 joko Lotukselta tai Ligieriltä. Patrick Tambay vuorostaan empi vielä jatkamistaan Renault-tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Warwickin ehkä pahin moka oli kuitenkin ollut myös Williamsin sopimuksesta kieltäytyminen kauden 1984 tallineuvotteluissa. Jacques Laffiten tilalle haluttiin mieluusti toinen kuljettaja sillä Laffite ei ollut kaudella 1984 kyennyt pitämään lupaustaan paremmista tuloksista ja Laffite oli jo muutenkin halunnut takaisin Ligierille koko sopimuskautensa ajan enemmän tai vähemmän aivan alkua lukuunottamatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Ayrton Sennaa kohdistuneiden huhujen lisäksi ehkä mielenkiintoisimpia huhuja oli myös Keke Rosbergin keskeytyksen arviointi Itävallassa. Suomalaislehdissä keskeytyksen syiden mielipide vaihteli puhtaasta luovuttamisesta aina vääränkokoiseen renkaan vannekokoon asti. Aliohjautumisesta ei vielä paljon tuolloin lehdissä puhuttu. Huomattavan paljon vähemmän puhuttiin aliohjautumisesta tuolloin lehdistössä kuin mitä tultaisiin puhumaan kahta vuotta myöhemmin Keken ajaessa McLarenilla.

Ainoastaan lajia tarkasti seuranneilla lehtimiehillä yleensäkin oli selvää Rosbergin keskeytyksen syyt ja jossain määrin heidän piirinsä osasi paremmin huonoimmillaankin arvata keskeytyksen syytä aina kroonisesta aliohjautumisesta ohjausvaurioon saakka. Suomalaisia alkoi elo-syyskuun 1984 aikana huomattavasti aiemmin kiinnostaa myös erilaiset muiden kuljettajien ja tallien tallinvaihtouutiset kuin mitä vielä edellisellä kaudella, kaudella 1982 tai sitä aiemmin.

Jopa lajia seuraamattomissakin piireissä alettiin esittää paljon spekulaatioita ensi kauden F1-tallipaikoista. Keke Rosbergin tiedettiin ajavan Williamsilla kaudella 1985. Siksi oli merkittävää, että kaudella 1984 alettiin puhua muidenkin kuljettajien tallipaikoista yleisesti kuin vain pelkän Keke Rosbergin tallipaikoista. Tietyissä piireissä toki spekuloitiin myös Rosbergin ns. Luovutuksen vaikutusta seuraavan kauden sopimuskuvioihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan sitten kuljettajien ja tallien mietteitä Österreichringin jälkeen:

Brabham: Hyvä ns. Kranaattimoottori auttoi molempia miehiä Virallisessa Harjoituksessa. Teo Fabin auto juuttui melkein kokonaan paikalleen, sammui ja lopulta lähti pienellä työntämisellä uudelleen liikkeelle varsinaisessa lähdössä. Nelson Piquetin voiton esti vain liiallinen renkaiden kuluminen ja takaosan levoton ohjaus juurikin renkaista johtuen. Siten Niki Lauda pääsi hänen edelleen kun pääsi. Fabi taas vuorostaan ehkäpä jopa arvostelijansa yllättäen ajoi yhtä yllättävän aggressiivisesti läpi kilpailun. Fabi oli jo 10:s kierroksella 18, jatkoi edelleen hyviä otteitaan kilpailun loppuun asti ja oli lopputuloksissa neljäs. Hyvä viikonloppu kaikkiaan.

Tyrrell: Onneton suoranopeus Cosworthin osalta teki tallista lähtökohtaisesti karsiutumisuhan alaisen. Sarjasta talli ollaan aikeissa sulkea välittömästi koska Stefan Bellof ajoi aikansa Virallisessa Harjoituksessa alipainoisena. Stefan Johansson oli loppuun asti kiinni lähtöruudukossa kunnes Huub Rothengatter sai yhden ainoan käyttökelpoisen ajan itselleen. Pahalta näyttää.

Williams: Onneton kilpailu lisää yhtä onnettomaan kauteen. Keke Rosberg oli Virallisessa Harjoituksessa turbopainevaurion takia vaikeuksissa ja samoin oli Jacques Laffite polttoainejärjestelmävaurion kanssa lauantaina. Kilpailussa Rosberg oli 8:s ennen erikoiselta näyttänyttä keskeytystään. Laffite oli vuorostaan parhaimmillaan 9:s huonosta lähdöstä huolimatta, mutta keskeytti konerikkoon. Tallissa aiotaan pitää vakava keskustelu Kekenkin sanoin isolla K:lla.

McLaren: Alain Prost oli moottoriviasta huolimatta toinen Virallisessa Harjoituksessa vara-autolla ja Niki Lauda oli neljäs kroonisesta yliohjautumisesta huolimatta. Prost oli Nelson Piquetin kannassa kiinni, mutta liukastui Elio de Angeliksen öljystä ja keskeytti. Lauda vuorostaan ajoi uransa ehkä upeimpaan voittoon kotiyleisön edessä ja nousi myös MM-sarjan johtoon 4,5 pisteen turvin. Laudalta puuttui viimeisen 10 kierroksen ajan kokonaan nelosvaihde ja muut vaihteet olivat katoamassa loppua kohti ajettaesssa.

RAM: Jonathan Palmer oli 24:s huolimatta vaihdelaatikkovauriosta Virallisessa Harjoituksessa ja Philippe Alliot oli 25:s. Molemmat ajoivat melkein viimeisinä läpi päivän teknisten murheiden riivaamina. Tosin molemmat olivat harvinaisesti myös estämättä ketään kilpailun aikana. RAM:lle molempien autojen maaliinsaanti oli ainoa ilo pitkään jatkuneen keskeytysputken jälkeen. Parempaa ei ole juuri tulossa.

Lotus: Jos Elio de Angelis oli vielä edes jotenkin mukana mestaruustaistossa ennen Itävallan kilpailua niin nyt mestaruuden meneminen vaatii jo vähintään suurta ihmettä. Italialainen tippui lähdössä viidenneksi ja myöhemmin pysyi melko taatulla neljännellä tilalla ennen keskeytystään. Keskeytyksen myötä mestaruus on lähes unohdettu asia. Nigel Mansell vuorostaan tippui yhden sijan lähdössä, mutta painoi isomman vaihteen päälle jo varhain nousten kuudenneksi jo 16:sta kierroksella, mutta keskeytti toisen saman sarjan verran kuluttua eli kierroksella 32 moottorivikaan viitospaikalta. Mansellia on ahdistellut Peter Warr Johnny Dumfriesilla ja tämä ei näytä hyvältä.

ATS: Kaaoksessa oleva talli otti Gerhard Bergerin mukaan ja kahden auton tekninen huolto ei pelannut ollenkaan. Manfred Winkelhock kärsi hirvittävistä teknisistä vaikeuksista ja ajoi ykköskuljettajan oikeudella tallin ainoaa jäljellä olevaa autoa lauantaina yksinään. Berger ei saanut siten ajaa lauantaina metriäkään kun kaikki autot seisoivat yhtä poislukien korjauksessa. Sunnuntain kilpailun lämmittelyssä tapahtunutta vaihdelaatikkovikaa ei saatu korjattua edes kilpailun tauolla ja siten Winkelhock ei ajanut lainkaan kilpailussa. Berger vuorostaan selvisi Jo Gartnerin osumasta ja ohitti RAM:n miehet Alliotin ja Palmerin ja oli jo 11:sta kierroksella 36. Ikävä kyllä bensavalon palaessa ja mittarin sekoillessa Berger tuli varikolle tarpeettomasti ja menetti siinä sijoituksia. Lopulta Berger oli 12:sta kun auto petti alta maaliviivan jälkeen.

Renault: Potentiaalinen huippusuoritus pilattiin lähtemällä liian pehmeillä renkailla. Derek Warwick ja Patrick Tambay saivat hyvät lähdöt, mutta varikkokäynnit tekivät kaikesta turhan vaikeaa. Tambay oli kuudes ennen pysähdystä ja Warwick oli viides ennen omaansa. Jäähdytysjärjestelmä Warwickin autossa lukitti moottoritoiminnan ja keskeytys oli siten harmittava. Tambay oli parhaimmilaan kolmas ennen keskeytystä.

Arrows: Viikonloppu alkoi huonosti, mutta lopussa kiitos seisoi. Thierry Boutsen ajoi hyvin epätavallisesti peräti kaksi kolaria Virallisessa Harjoituksessa ja joutui käyttämään vara-autoa parhaaseen kierrosaikaansa. Marc Surer vuorostaan kärsi kroonisesta aliohjauksesta. Kilpailun alussa Boutsen ajoi turvallisesti keskikastissa, mutta Surer olisi ollut Jo Gartnerin seuraava ohitettava ennen itävaltalaisen tuleen syttynyttä moottoria. Kilpailun jälkipuoliskolla molempien autojen suorituskyky parani ja lopulta parivaljakko taisteli keskenään. Boutsen vei kamppailun kymmenyksen erolla ruutulipulla. Jackie Oliverille tilanne oli hieno sillä Arrows sai ensimmäiset turbopisteensä ja samalla tärkeitä pisteitä tallikilvan kannalta.

Toleman: Ayrton Sennalla oli hyvin erikoinen viikonloppu. Hän oli yksin ja edelleen ilman tallikaveria. Lisäksi hänellä oli kaksi autoa käytössään. Kisa-autossa ohjaus toimi mutkissa, mutta moottorissa oli vaurioita. Vara-autossa tehoa riitti muillekin jaettavaksi, mutta ohjausvaurio teki autosta käyttökelvottoman mutkissa. Vaikeuksista huolimatta Senna oli silti 10:s Virallisessa Harjoituksessa. Ensimmäisessä lähdössä Senna oli jopa neljäs ja toisessa seitsemäs lähdön jälkeen. Sitten hän ohitti Elio de Angeliksen kolmen kierroksen ajaksi, mutta menetti yhden sijan. Lopulta oli jopa kolmas ennen öljynpaineiden nousua ja keskeytystä. Senna on huhujen keskipisteenä näinä päivinä. Tolemanilla on aseet käytössä sopimusrikon varalle.

Spirit: Kiertokanki vaurioitti perjantaina moottorin niin, että Rothengatter ei pystynyt ajamaan lainkaan. Toisen moottorin hajottua tallin oli pakko lainata yksi moottori RAM:ltä ja sen jälkeen lainakone kesti vain yhden nopean kierroksen verran. Se riitti ja Huub Rothengatter oli mukana kilpailussa. Ensimmäisessä lähdössä ajoi ulos radalta, mutta pääsi silti toiseen lähtöön. Lopulta autosta oli hajonnut Jo Gartnerin aiheuttaman kolarin takia niin paljon osia, että Rothengatterin kierrokset jäivät 23:een koko päivänä. Siitäkin huolimatta miehellä riitti ajamisen intoa.

Alfa Romeo: Tiettävästi kiistakumppanit Riccardo Patrese ja Eddie Cheever pysyvät Alfa Romeolla myös 1985 koska kukaan muu talli ei ole suostunut heidän palkkahaluihinsa. Molempien heikot sijat Virallisissa Harjoituksissa johtuivat teknisistä ongelmista. Kilpailussa Cheever oli 9:s ennen keskeytystään. Patresella oli ainakin näyttävin kisa aikoihin hänen ajettuaan kerrankin täysillä vastoin yleistä säästölinjaansa. Jo kierroksella 36 hän oli kuudentena ja Patrick Tambayn keskeytettyä melko varmalla viitospaikalla. Valitettavasti ei ymmärtänyt hiljentää vauhtiaan vaan halusi ajaa täysillä myös lopussa. Bensa loppui kolme kierrosta ennen maalia. Oli kuitenkin 10:s.

Osella: Molemmat kuljettajat eli Piercarlo Ghinzani ja Jo Gartner kärsivät teknisistä vaikeuksista ja milloin Gartner ei niistä kärsinyt niin hän keräsi kritiikkiä jopa sarjan parhaimmiltakin kuskeilta otteistaan radalla. Hänen hurjuutensa radalla sai kehuja jopa itse Stefan Bellofilta jonka kilpa-ajajan asenne tiedetään hyvin. Kuljettajakokouksessa ennen lauantaita Bellof, Francois Hesnault ja muut nuorukaiset puolustivat Gartnerin ajotyyliä. Sen sijaan Niki Lauda ja sarjan veteraanikuljettajat kävivät kokouksessa kuumana ja varoittivat vakavasti Gartneria tekemästä liian rajuja temppuja.

Lauantaina Virallisessa Harjoituksessa molemmat vuorottelivat yhdellä autolla kun muut autot olivat korjauksessa varikolla. Gartner ohitti lähdössä neljä autoa, mutta samalla osui myös useasti toisiin kuljettajiin. Ohitti vielä yhden kuljettajan ennen keskeytystään sijalta 17. Ghinzanin kilpailu oli vaihdelaatikkovian vuoksi hyvin lyhyt ja hän oli jo tippumassa viimeiseksi. Hän ei olisi tarvinnut tallikaverin järjestämää osumaa autoonsa...

Ligier: Andrea de Cesarikselta hajosi kaksikin moottoria, mutta silti hän oli Virallisessa Harjoituksessa 16:sta. Tallikaveri Francois Hesnault näytti jopa nopeammalta kuin italialainen, mutta kärsi kroonisesta aliohjautumisesta. Siten Hesnault oli vasta 21:s. Kilpailussa de Cesaris keskeytti 17:sta sijalta, mutta Hesnault ajoi yllättävänkin hyvän kilpailun ohjausvauriosta huolimatta ja oli 8:s maalissa.

Ferrari: Ferraria häiritsi pidon puute läpi viikonlopun. Siten Michele Alboreto oli 12:sta ja Rene Arnoux 15:sta Virallisen Harjoituksen jälkeen. Molemmat eivät itsessään ajaneet kilpailussa kovin hyvin, mutta lopussa etenkin Alboreto sai itseään niskasta kiinni ja ajoi itsensä samalle kierrokselle Niki Laudan kanssa vaikka välillä olikin jo kierroksella ohitettu. Kolmas sija otettiin lämmöllä vastaan Ferrarilla. Arnoux ajoi ehkä huonoimman Ferrari-ajonsa koskaan. Hän tuntui tasoltaan kadonneen kuin tuhka tuuleen.

Renkaanvaihdosta huolimatta hän oli vasta 7:s, ei saanut edes yhtä pistettä ja oltuaan vähän aikaa jopa Arrowsien edellä aiemmin menetti pisteet heille ajovirheen seurauksena ja ei myöskään saanut niitä takaisin kisan lopussa. Ranskalaisen paikka tallissa on vakavan tutkinnan alla huhujen mukaan muutenkin. Ja Marco Piccinini on syyttänyt häntä edelleen huonoista suorituksista.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 51 1.24.12.851
2. Nelson Piquet Brabham 51 + 23,525
3. Michele Alboreto Ferrari 51 + 48,998
4. Teo Fabi Brabham 51 + 56,312
5. Thierry Boutsen Arrows 50 + 1 kierros
6. Marc Surer Arrows 50 + 1 kierros
7. Rene Arnoux Ferrari 50 + 1 kierros
8. Francois Hesnault Ligier 49 + 2 kierrosta
9. Jonathan Palmer RAM 49 + 2 kierrosta
10. Riccardo Patrese Alfa Romeo 48 + 3 kierrosta/polttoaine loppui
11. Philippe Alliot RAM 48 + 3 kierrosta
12. Gerhard Berger ATS 48 + 3 kierrosta/vaihdelaatikko

Keskeyttäneet

Patrick Tambay Renault kierros 42 moottori

Ayrton Senna Toleman kierros 35 öljynpaineet

Nigel Mansell Lotus kierros 32 moottori

Alain Prost McLaren kierros 28 ulosajo de Angeliksen öljyjen takia

Elio de Angelis Lotus kierros 28 moottori

Huub Rothengatter Spirit kierros 23 Ei ajanut 90 % voittajan kierrosmääristä

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 18 moottori

Derek Warwick Renault kierros 17 moottorin jäähdytysjärjestelmän sulkuportti hajosi tuoden jäähdytysvedet turboon ja liika viilennys vaurioitti moottorin

Andrea de Cesaris Ligier kierros 15 polttoaineensyöttö ja sytytysvaurio

Keke Rosberg Williams kierros 15 ohjaus

Jacques Laffite Williams kierros 12 moottori

Jo Gartner Osella kierros 6 moottori

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 4 vaihdelaatikko

Ei osallistunut kilpailuun:

Manfred Winkelhock ATS vaihdelaatikko

Karsiutuneet:

Stefan Johansson Tyrrell

Stefan Bellof Tyrrell

Molemmat Tyrrellin autot olivat myös alustavasti suljettuja kilpailusta sääntörikkomusten vuoksi joista Stefan Bellofin tuomio oli ehdoton.
 
Ylös