Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lauantaina klo 13.00 paikallista aikaa ajettiin Hockenheimissa Virallinen Harjoitus. Siihen mennessä sadetta oli jatkunut koko tauon ajan, mutta sen voimakkuus oli ollut koko ajan laskusuunnassa ja se oli muuttunut lähinnä tihkuksi. Polttava aurinko kuivatti rataa koko ajan ja siten pitkällä radalla oli jo useissa paikoissa täysin kuivaa ja muissa radan osissa kuivia ajopaikkoja. Joka tapauksessa rata oli edelleen märkä. Ennakoissa Michelinin Kevyen Sateen miesten arveltiin menevän radalle ensin.

Heidän renkailleen ajo-olot olisivat olleet ideaaliset. Sen sijaan tavalliset märän kelin renkaiden kuljettajat olisivat joutuneet vaikeuksiin ja joutuneet pelaamaan uhkapeliä kilpailutilanteessa lauantaisessa säässä. Pitäisikö mennä varikolle vaihtamaan kuivan kelin renkaat alle vai ajaako sadekelin renkailla ja viilentää niitä kunnes rata olisi kokonaan niille käyttökelvoton?

Vastoin ennakkoa Michelinin Kevyen Sateen kuljettajista koko session aloitti Keke Rosberg harvinaisesti, mutta ei tosin kovinkaan odotetusti ensimmäisenä. Rosberg oli lähteä radalle kun hän yllättäen pysäytti auton. Turvavyön pidikkeet eivät olleet kunnolla kiinni. Tai oikeammin ne olivat vioittuneet. Vyölukoista kaikkiaan neljä toimi kuten piti, viides oli vioittunut ja kuudes lukko oli hajonnut. Koko turvavyön vaihtoon tai lukkojen korjaamiseen olisi kulunut kallista aikaa ja lopulta Williamsin paikalle kiirehtineet mekaanikot korjasivat vain osin vaurioituneen viidennen vyölukon ja kuudennen hajonneen lukon tilalle tehtiin melkoisen riskialtis korjausliike.

Hajonnut lukko kytkettiin viidenteen lukkoon ja sidottiin lopulta kiinni pitävällä remmillä joka oli sidos teräslankaa ja hyvin vahvaa ilmastointiteippiä. Loppuosa turvavöistä johdettiin rikki menneen vyön osien välistä kiinni muihin lukkoihn ja kun tämä erikoinen ja nopein mahdollinen korjausliike hätätilanteen varalta oli tehty niin Rosberg lähti varikolta ja ajoi kuin riivattu radalla. Mahdollisessa kovassa kolarissa Rosberg olisi saattanut pahimmassa tapauksessa lentää kuin räsynukke ulos autosta tai ainakin jäädä pahasti jumiin vioittuneisiin turvavöihin.

Rosberg lopetti kuitenkin voivottelut mahdollisesta karsiutumisesta ja oli edelleenkin oikuttelevasta turbomoottorista ja osin edelleen märästä radasta huolimatta session kärjessä ajalla 1.52.003. Toisen aika-ajorenkaiden sarjansa Rosberg aikoi käyttää heti kun rata vain olisi tarpeeksi kuiva ja kun turvavyöjärjestelmä olisi todella korjattu. Tultuaan varikolle radalle menivät lähinnä Michelinin Kevyen Sateen renkaita käyttäneet kuljettajat. Nelson Piquet, Derek Warwick, Patrick Tambay, Michele Alboreto ja Rene Arnoux vain tyytyivät odottamaan ja istumaan autoissaan. Tai juttelemaan mukavia Tambayn tapaan.

Piquet otti alleen välittömästi aika-ajorenkaat, aika-ajomoottorin ja aika-ajoon tarkoitettua polttoainetta tankkiinsa ja alkoi odottaa radan parempaa kuivumista. Hän ei ollut lähtenyt radalle kokeilemaan Michelinin Kevyitä Saderenkaita. Samoin kuin Piquet teki myös Warwick, mutta Tambay päätti ottaa erilaisen ratkaisun käyttöönsä. Samoin myös Alboreto ja Arnoux. Kaikki kolme lähtivät melkein samoilla ideoilla liikkeelle kuin Piquet, mutta moottorinsa rasitusta peläten he ottivat käyttöönsä kisarenkaita ja tavallista kisabensaa ja aikoivat vasta ratkaiseviin vetoihinsa ottaa käyttöön terästetyt aika-ajobensat ja käyttöön sopivat aika-ajorenkaat.

Mahdollisesti myös aika-ajomoottorinkin, mutta räjähdysten yleisyyden takia Hockenheim ei ollut mikään säästörata niille. Lopulta Tambay lähti huippumiehistä radalle 20 minuutin kuluttua session alusta. Jacques Laffitekin meni pitkän odottelun jälkeen radalle, mutta oli lähinnä tientukko muille nopean kierroksen yrittäjille. Michele Alboreton yritys vaikutti saavan saksalaisyleisöön jotain riemua, mutta sekin yritys jäi Alboreton auton irtoamiseen ja spinnaukseen. Ensimmäisten aika-ajorenkaiden kulutusten jälkeen sessiossa alkoi jälleen tauko-osuus, mutta sitten radan ollessa täysin lopullisesti kuiva vihdoin ja viimein 40 minuutin kuluttua session alusta tarkoitti sitä, että infernaalinen moottoreiden pauhu täytti Hockenheimin radan vihdoin ja viimein ansaitusti.

Virallisessa Harjoituksessa käytiin ankaraa kisailua paremmuudesta ja sitä oltiin odotettu ja toivottu. Ensin Elio de Angelis näytti saavan paalupaikan ajalla 1.47.065 joka oli lähes sama aika kun hänen haamuaikansa edellisenä päivänä. Valitettavasti Alain Prost oli rahtusen häntä nopeampi ajalla 1.47.012. Derek Warwick näytti olevan ensin heistä vain kymmenyksen päästä, mutta ajovirhe Sachsissa maksoi hänelle aikaa. Hänen aikansa oli lopulta vain 1.48.382, mutta silti hän oli kolmas. Myös Patrick Tambay ajoi vahvan ajan 1.48.425 mikä nosti odotuksia pitkästä aikaa myös Renaultin leirissä. Nelson Piquet oli viides ajalla 1.48.584 vaikka ei kahden ensimmäisen sektorin perusteella ollut kaukanakaan Prostista tai de Angelisin ajasta. Niki Laudalla yritystä tuntui piisaavan.

Maailman Nopein Kuljettaja tuntui ajavan vähän liiankin nopeasti ajoittain.:D Stadionilla Lauda tuli ainakin yhtä vaihdetta liian kovaa mutkaan ja yritti luistaa McLareninsa rallityyliin sivuluisussa mutkan läpi huonoin tuloksin. MP4/2 toimi vähän aikaa Hockenheimin virallisena ruohonleikkurina ja sitten Lauda vielä rikkoi etusiipensä. Vaihdettuaan siivekkeen varikolla Lauda lähti yrittämään toisella aika-ajorenkaan sarjalla uudestaan ja kuten edelliselläkin huippukierroksella hän ajoi nurmikon kautta leveäksi onnistuen tällä kertaa pitämään kuitenkin autonsa enimmäkseen radalla ja saamaan ajan tauluun. Virhe saattoi maksaa hänelle jopa paalupaikan ja alle 1.47:n ajan ajamisen.

Tosin Lauda ehti muutenkin vain hieman viivan jälkeen saada moottoririkon autoonsa ja Laudan oli tyytyminen seiskapaikkaan toisen aika-ajorenkaan sarjan ajalla 1.49.004. Perjantain aika 1.48.912 ei riittänyt koska Michele Alboreto paransi aikaansa nipistäen itsensä uskomattomasti Goodyearin D-seoksilla Laudan edelle ajalla 1.48.847. Alboreto oli siis kuudes. Molemmat Ferrarin kuljettajat kärsivät jousituksen säätöongelmista johtuen liian nopeasta rengaskulumisesta aika-ajorenkaiden osalta ja Alboreton ohella myös Rene Arnoux joutui ratkaisevassa sessiossa käyttämään D-seoksia aika-ajorenkaiden asemasta.

Ferrarin kuljettajien näkemykset olivat kuitenkin erilaiset. Siinä missä Arnoux arveli Forghierin radalle D-seoksilla arvioidun maksimin mukaan olevan 1.49:n paikkeilla niin Alboretolla tuntui ehkä huippukierroksesta johtuen tunteet olevan kovilla ja italialainen arveli pystyvänsä jopa 1.48:n aikoihin sillä renkaalla. Ei kuitenkaan pystynyt kovasta yrityksestä huolimatta. Ja taisi Alboretokin vähän nostataa ajohenkeään sillä kehumisella.:rolleyes: Arnoux oli pettynyt sillä pysymällä lähellä maksimirajaa hän olisi ollut aivan Laudan perässä ja kahdeksas. Ei kuitenkaan ollut.

Muilla kuin Ferrarin miehillä ei Goodyearin renkaita käyttävillä kuljettajilla ollut ongelmia samalla tavalla, mutta tarkkana renkaiden kanssa kuitenkin piti olla. Ferrarin miehet testasivat jälleen turhaan myös autonsa jousitusuudistusta, mutta se ei ratkaissut rengasongelmaa. Mauro Forghierin mukaan Ferrarin rengaskulutus Hockenheimissa oli naurettava. Jopa Lotuksen autotkin kuluttivat vähemmän renkaita kuin heidän autonsa juuri Hockenheimissa. Tai siltä se ainakin näytti. Rene Arnoux ei ollut D-seoksilla tallikaverinsa vauhtia kovasta yrityksestä huolimatta ja oli 10:s ajalla 1.49.857.

Tosin ranskalaisen aika oli sentään lähempänä D-seoksen oikeaa aikamittaa kuin tallikaverinsa superaika sellaisella renkaalla. Ja aika oli yleensäkin Hockenheimin radalla renkaan tunnettuun kuluvuuteen nähden varsin hyvä. Teo Fabi oli kahdeksas ajalla 1,49.302. Fabi oli äärimmäisen ilahtunut tuloksesta. Etenkin kun Fabi pystyi nyt keskittymään vain ja ainoastaan formula 1:siin. Parannusta oli italialaisen mukaan odotettavissa seuraaviin kisoihin.

Ayrton Senna oli Virallisen Harjoituksen 9:s ja äärimmäisen helpottunut hyvästä perjantain ajastaan johtuen. Perjantaina hänen aikansa oli ollut 1.49.395 ja lauantaina aika oli viime hetkellä 1.49.831 mikä oli pudottanut hänet muutaman pykälän alemmaksi, mutta Hartin turbomoottorin sytytysvaurion takia hänen aikansa olisi voinut olla todella huono.

Ennen ratkaisevaa aikakierrosta Sennan aikakierros oli ollut 2:n minuutin paikkeilla. Viimeisen 10:n minuutin ajan radalla ei tapahtunut oikeastaan enää paljon mitään. Elio de Angelis tosin yritti saada paalupaikkaa lähes epätoivoisella pakkoyrittämisellä. Hän käytti kaikki saatavilla olleet D-seoksensa ja vasta Peter Warrin selvä käsky olla tuhlaamatta enää renkaita esti häntä yrittämästä enempää. Nigel Mansellin murheet vara-autolla jatkuivat ja hän oli 16:sta ajalla 1.51.715.

Keke Rosbergin session alun kärkiaika riitti lopulta sijaan 19:sta. Syy oli siinä, että Rosberg odotti alun jälkeen hieman liian pitkään tallinsa toivomusten mukaisesti vielä turvavöiden korjauksenkin jälkeen varikolla ja jäi aika-ajorenkaan jäljellä olevalla sarjallaan sittemmin ruuhkaan. Tämän jälkeen Virallisen Harjoituksen viimeisiksi ajoivat Stefan Johansson ajalla 1.59.461 ja Mike Thackwell ajalla 1.59.516. Thackwell oli jälleen tilapäisajajan asemastaan huolimatta vastaan ajettavaa tallikaveria perässä tai muutenkaan. Molemmat ajajat olivat tosin sekuntikaupalla hitaampia kuin mitä edellisenä vuonna Michele Alboreto tai Danny Sullivan olisivat olleet. Välillä Johansson ja Thackwell olivat olleet heidän kauden 1983 aikojaan yli 5 sekuntia hitaampia. Lisäksi kilpailun tuomaristo pyöritteli päitään Tyrrellin 012-autojen hitaudelle. Näillä näkymin ilman mitään todella erikoista ihmettä Mike Thackwell oli harmittavasti karsiutumassa sillä 27 autoa ei aiottu ruudukossa ajattaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Virallisen Harjoituksen tietyllä tapaa huomaamattomat sankarit olivat RAM-tallin Philippe Alliot ja Jonathan Palmer. Tai oikeammin kunnian olisi voinut antaa myös tallin mekaanikoille jotka olivat saaneet aivan juuri ja juuri kilpa-autonsa korjattua Brands Hatchin romurallin jäljiltä perjantaiksi. Alliotin osalta ajat perjantaina ja lauantaina olivat 1.55.505 ja 1.55.795 ja Palmer ei lauantaina ajanut aikaa lainkaan. Perjantain aika 1.56.797 oli melkein 3 sekuntia kovempi kuin Stefan Johanssonin ajama 1.59.461 lauantain aika ja jo hieman yli 3 sekuntia kovempi kuin Johanssonin ajama perjantain aika 2.00.268. Mike Thackwellin ajat Palmeria vastaan olivat 2.01.320 ja 1.59.516. Palmerin syynä lauantain ajamattomuuteen oli krooninen sähkövika. Sijoitukset olivat siis Alliotin eduksi 22:s ja Palmerin osalta sijoitus oli 25:s.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tyrrell-autojen ero oli järkyttävä Alain Prostin ajamaan paalupaikkaan nähden. Noin 12 sekuntia oli siihen matkaa ja samalla molemmat Tyrrellin kuljettajat rikkoivat 110 % sääntöä ja jo pelkästään sen perusteella molempia kuljettajia uhkasi karsiutuminen. Mike Thackwellin tilanne oli kuitenkin paljon hankalampi kuin Stefan Johanssonin. Johanssonin aika muissa sessioissa riitti käytännössä 110 % ajan sisällä pysymiseen, mutta Thackwellillä ei riittänyt. Thackwelliä yritettiin saada mukaan kilpailuun. Toistaiseksi tilanne näytti erittäin huonolta Tyrrellin kuljettajan tai jopa kuljettajien kannalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Kun Ken Tyrrell esitti vaatimustaan saksalaiselle tuomaristolle niin heitä käytännössä Ken Tyrrellin esitys huvitti. He olivat pilkallisen huvittuneita myös siitäkin seikasta, että herra Tyrrell oli tullut vaatimaan juuri heiltä samaa erikoiskohtelua kuin mitä hän oli saanut Brands Hatchissa. Ken Tyrrell perusti erikoisluvan myöntämistä kilpailuun samalla periaatteella kuin mitä Jo Gartner oli saanut Englannin Brands Hatchin kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Jo Gartner oli ajanut Hockenheimin radalla jälleen tapansa mukaan hurjasti ja Brandsin kolarimiehen taivalta ei tällä erää ihme kyllä jatkettu. Gartnerin osalta ajat olivat perjantaina 1.58.457 ja lauantaina 1.55.594 ja ne riittivät kevyesti jatkoon ja 23:een lähtöruutuun. Gartnerin ei siis tarvinnut hakea erikoislupaa tuomareilta. Ken Tyrrellin väittely saksalaistuomariston kanssa jatkui yhä. Hänen mielestään erikoisluvalle oli perusteensa ja valitettavasti usein yllättävänkin kovilla kierroksilla käynyt tallipäällikkö valitti eräässä vaiheessa koko joukon päätuomaria ammattitaidottomaksi.

Päätuomari oli langettaa diskauksen koko tallille saman tien huolimatta Stefan Johanssoninkin mukaanpääsystä syyttäen tallia ja etenkin sen johtajaa vaarallisen hidastajuiseksi asemansa ymmärtämisen suhteen. Tunteet olivat kuumentua äärimilleen, mutta ihme kyllä mitään vakavampia syytteitä ei ollut tulossa Ken Tyrrellille suorapuheisuudestaan.

Kilpailun päätäntävaltaa johtanut päätuomari ilmoitti rauhoittumistauon jälkeen asiansa suoraan Tyrrelille. Saksan kilpailuun Mike Thackwellillä eikä Stefan Johanssoninlla ollut mitään asiaa. He olivat ylittäneet 110 % rajan ja heille oltiin lyömässä vaarallisen kuljettajan leimat jotta he eivät pääsisi kilpailuun. Jatkoa tälle tilanteelle oli seuraamassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Kun Ken Tyrrell vaati sitten perusteita tälle tuomiolle niin tuomariston mielestä Brands Hatchissa oli oikeastaan poikkeustilanne käynnissä. Jo Gartner olisi heidän päätäntävallan perusteella karsiutunut, mutta tuolloin Tyrrellin autot olivat sijoittuneet Gartnerin edelle ja koska Tyrrell oli silloin ja sittemmin myös Saksan Hockenheimissa ehdollisella koejaksolla ajamisten suhteen niin silloin jokainen juurikin Tyrrellin miesten taakse sijoittunut tai kaksi sijoittunutta kuljettajaa olivat oikeutettuja ajaman kilpailussa.

Hockenheimissa Tyrrellien taakse ei ollut sijoittunut kukaan ja Hockenheimin tuomariston mukaan erityisesti Mike Thackwellin kisaan mukaanpäästäminen olisi ollut hyvin arveluttavaa toimintaa. Kovin mielellään he eivät olisi myöskään päästäneet Stefan Johanssonia mukaan kilpailuun. Huolimatta siitä, että olisiko Tyrrell voittanut kiistansa koko sarjasta hylkäämisen osalta vai ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lopulta tuomariston puheille tuli Ken Tyrrellin ja kilpailun päätuomarin omaksi erotuomariksi itse Bernie Ecclestone joka vaati erikseen sitä, että Stefan Johansson lasketaan mukaan kilpailuun. Aluksi se ei tullut mielenkään päätuomarille, mutta pidettyään lyhyen yksityisen läksytystuokion käytävällä päätuomari suostui seuraaviin ehtoihin Tyrrellin tapauksessa. Ilmoittautumisaika sunnuntain kilpailuun alkoi käydä vähiin ja loppupuheenvuoron sisällöstä tärkein meni tällä tavalla:

Stefan Johansson pääsi kilpailuun, mutta Mike Thackwell ei. Mikäli kaikilta talleilta kuitenkin kerättäisin täydellisen yksimielinen suostumus Mike Thackwellin mukaanpääsyyn sunnuntain kilpailuun ja tuomaristolle voitiin erikseen antaa takuut siitä, että Thackwell ei aiheuttaisi vaarallisia tilanteita radalla kilpailussa tuomariston omasta mielestä liian hitaan ajonopeuden takia niin erikoislupa voitiin myöntää. Tuomaristo edellytti kuitenkin päätöksessään sitä, että Thackwellin asemaa ei hyväksyttäisi myöskään ilman lajin asiantuntijakaartin hyväksyntää kilpailuun. Toisin sanoen Thackwellillä olisi pitänyt olla vielä erillisiä suosituksia erikoisluvan myöntämiseen myös tallien yksimielisestä päätöksestä huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lopulta kaikki tallit tuntuivat allekirjoittavan suosituksen Mike Thackwellin mukaanpääsyyn Saksan kilpailuun ja samalla radalla piti nähdä 27 autoa. Ikävä kyllä Marco Piccinini osoittautui jälleen kieroksi kuin korkkiruuvi. Kirjaimellisesti. Piccinini ovelasti kertoi, että Ferrari-talli ei vastusta Thackwellin ajamista kilpailussa suoranaisesti. Allekirjoitettuaan paperin ja näennäisesti kaikkien hyväksyttyä Thackwellin mukaantulon tuomaristo kokoontui vielä hetkeksi lajin päättäjistä, tallien päälliköistä ja asiantuntijana toimineista tuomareista koostuneeseen joukkueeseen joka päätti mahdollisten erikoislupien jaosta ajajille jotka olivat syyllistyneet tuomariston mielestä raskauttaviin seikkoihin.

Erikoisluvan kilpailuun Thackwellille allekirjoittivat Bernie Ecclestone, Frank Williamsin puolesta Patrick Head ja Ron Dennisin puolesta John Barnard. Samalla myös useimmat tuomariston jäsenistä ja lajin muista päättäjistä allekirjoittivat erikoisluvan, mutta Marco Piccinini yllättäen kieltäytyi allekirjoittamasta erikoislupaa kilpailuun. Piccinini yksinkertaisesti kosti tällä liikkeellä aiemmasta tavallisen poikkeusluvan allekirjoituksesta poiketen Ken Tyrrellille hänen Ferrarin arvostelunsa muutaman edellisen kauden osalta.

Etenkin kauden 1983 Englannin Grand Prixin arvostelun ja Ferrarin syyttämisen huijaritalliksi Piccinini muisti edelleen liiankin hyvin tuoreista yhteenotoista heidän välillään. Piccinini ja Tyrrell olivat olleet muutenkin kolmanneksi eniten toistensa kimpussa tallipäälliköistä vuosien 1981-1984 välisenä aikana ja satunnaisesti sitä ennenkin.

Ainoastaan Alex Hawkridge ja Jackie Oliver olivat olleet enemmän Ken Tyrrellin kanssa riidoissa. Kun vielä muutama muukin merkkihenkilö ja kilpailun kohtelustaan katkera päätuomarikin jättivät allekirjoittamatta erikoislupaa niin ainoa muu henkilö saamaan Mike Thackwellin mukaan kauden 1984 Saksan Grand Prixiin oli Pariisissa majaillut Jean-Marie Balestre ja hänellä oli kaikkein vähiten halua auttaa Tyrrelliä sen ahdingossa. Kokoontuminen oli päättyä nyrkkitappeluun Ken Tyrrellin ja Marco Piccininin välillä ja syyttely jatkui molempien osalta aina kokouksen jälkikahakasta yöpuulle vetäytymiseen saakka.

Lopulta Mike Thackwell ei saanut lupaa Saksan Grand Prixiin kaudeksi 1984 ja siten Thackwell karsiutui kilpailusta hyvin pitkälti Marco Piccininin tempun ja kilpailun päätuomarin ja Ken Tyrrellin välisen typerän riidan vuoksi.

Pienten tallien ja sen kuljettajien eräs painajainen oli jälleen siellä missä tapahtuu. Tommy Byrne muisti silloisista tuoreista kuljettajista Marco Piccininin kieron ilmeen liiankin hyvin. Kusettaja-Piccinini oli palannut kehiin.:thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Sunnuntan Warm-Up oli jälleen varsin sateinen. Tai oikeammin sitä edeltänyt aika aamusta. Warm-Upiin tultaessa kilpailupäivän sää Hockenheimissa oli edelleen harmaiden pilvien reunustama ja sateen uhka oli todellinen edelleen. Ferrarin Michele Alboreto ja Rene Arnoux olivat varsin apealla tuulella Warm-Upin jälkeen. He olivat pyytäneet saada muuttaa vara-autonsa heille sopiviin jousitusjärjestelmiin ja vanhoilla osilla ajettavaksi. Ajat eivät edelleenkään olleet sitä luokka kuin odotettiin ja Mauro Forghieri oli hermoromahduksen partaalla. Minkä takia hän edes suunnittelee uusia osia kun kuljettajat ovat olleet koko ajan noin tyytymättömiä?

Marco Piccinini vuorostaan riiteli ja vittuili edelleen Ken Tyrrellin kanssa edellisen päivän Mike Thackwellin tapauksesta. Ken Tyrrell oli edelleen asiasta johtuen räjähdyspisteessä. Huolimatta sanan säilän mestaruudesta Piccinini ei kuitenkaan viitsinyt tulla Tyrrellin pilttuuseen asti kokeilemaan Ken-sedän kärsivällisyyttä liiaksi. Tai tulemaan myöhemmin Maurice Philippen järjestämille sovintokahveille jonne tuli kuitenkin Williamsin Patrick Head. Olisi voinut tulla nyrkkihierontaa.:eek: Noilla kahveilla Head oli varsin vähäsyömäinen henkilö. Dieetti tiedettiin muissakin talleissa ja siitä laskettiin leikkiä miehen päivän tuulen mukaan hyvässä hengessä. Niki Laudan McLarenista hajosi Warm-Upin aikana kaasutin ja sytytyskytkin.

Spiritin Huub Rothengatterille Warm-Up oli edelleen varsin vaikea. Spirit-talli oli hyvin pahoissa talousvaikeuksissa. Sillä oli ollut koko viikonloppuna käytössään vain kaksi moottoria ja pari laatikkoa työkaluja niiden mahdolliseen korjaukseen. Molemmat olivat hyvin kuluneita ja lisäksi maksamattomien moottorivelkojen vuoksi muut Hartin koneet seisoivat huollossa. Tallissa menossa olevista vaikeuksista huolimatta Rothengatter oli ajanut perjantaina ajan 1.56.112 ja lauantaina ajan 2.00.118 ja ollut perjantain ajan perusteella 24:s kilpailuun lähdettäessä.

Rothengatterin autosta hajosi moottori joka tosin varsinaisesti onneksi rikkoi voimakkuudessaan vain moottorin kateosan ja joitakin sen kuoriosia. Vahingoittamatta kuitenkaan moottorin tärkeitä osia. Rothengatterilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa Spiritin vara-auto käyttöön ja yrittää ajaa joitakin hyvin hitaita kierroksia sillä. Hajonnut kisa-auton moottori yritettiin saada edes jotenkin kuntoon, mutta jo muutaman kerran aiemmin hajonneen saman moottorin kunnostaminen oli hyvin vaikeaa, hidasta ja vaativaa työtä.

Monta kertaa kone ei enää voinut hajota ennen lopullista käyttökelvottomuutta. Alain Prostin auton osalta riitti myös dramatiikkaa moottorin hajoamisen muodossa Warm-Upissa. Lotus ja Brabham olivat edelleen pelottavan vahvoja Hockenheimissa ja Teo Fabi teki siihen asti parhaan tuloksen ja oli session neljäs. Toki tuolloisen tilanteen mukaan 45 kierrosta aiottiin kuitenkin ajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Kilpailun startin eli klo 14.30 paikallista aikaa alkavan kilpailun lähestyessä Alain Prostin autossa tapahtui vielä viime hetken vika. Kisa-autosta hajosi polttoainepumppu ja siten Prost joutui ottamaan vara-auton mukaan kilpailuun. Melkoisen viime hetken näytöksen ja viivytyksen jälkeen saksalaisyleisö valmistautui jännittämään edessään olevaa kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan tähän sitten perjantain Virallisen Harjoituksen ajat sessiomuodossa:

Elio de Angelis: 1.48.033

Derek Warwick: 1.48.576

Nelson Piquet: 1.48.698

Niki Lauda: 1.48.912

Ayrton Senna: 1.49.395

Alain Prost: 1.49.439

Michele Alboreto: 1.49.782

Andrea de Cesaris: 1.50.338

Rene Arnoux: 1.50.830

Patrick Tambay: 1.51.414

Jacques Laffite: 1.51.428

Teo Fabi: 1.51.693

Manfred Winkelhock: 1.51.697

Thierry Boutsen: 1.52.144

Riccardo Patrese: 1.52.769

Nigel Mansell: 1.52.958

Francois Hesnault: 1.53.985

Eddie Cheever: 1.54.802

Philippe Alliot: 1.55.505

Huub Rothengatter: 1.56.112

Marc Surer: 1.56.450

Jonathan Palmer: 1.56.797

Jo Gartner: 1.58.457

Piercarlo Ghinzani: 1.59.505

Stefan Johansson 2.00.268

Mike Thackwell: 2.01.320

Keke Rosberg: 2.12.229

Keke Rosberg olisi lain kovinta kirjainta käyttäen alustavasti karsiutunut, mutta käytännössä hänet olisi huonoimmassakin tapauksessa otettu ruudukkoon Williamsin vetoomuksen ja yleensäkin tuomariston käyttämän asenteen vuoksi Tyrrellin tapauksen johdosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan sitten lauantain Virallisen Harjoituksen ajat sessiomuodossa:

Alain Prost: 1.47.012

Elio de Angelis: 1.47.065

Derek Warwick: 1.47.382

Patrick Tambay: 1.47.425

Nelson Piquet: 1.47.584

Michele Alboreto: 1.47.847

Niki Lauda: 1.49.004

Teo Fabi: 1.49.302

Ayrton Senna: 1.49.831

Rene Arnoux: 1.49.857

Andrea de Cesaris: 1.50.117

Jacques Laffite: 1.50.511

Manfred Winkelhock: 1.50.686

Marc Surer: 1.51.475

Thierry Boutsen: 1.51.551

Nigel Mansell: 1.51.715

Francois Hesnault: 1.51.872

Eddie Cheever: 1.51.950

Keke Rosberg: 1.52.003

Piercarlo Ghinzani: 1.54.546

Riccardo Patrese: 1.54.665

Jo Gartner: 1.55.594

Philippe Alliot: 1.55.795

Stefan Johansson: 1.59.461

Mike Thackwell: 1.59.516

Huub Rothengatter: 2.00.118

Jonathan Palmer: Ei aikaa

Kilpailusta karsiutui vetoomuksesta ja poikkeusluvan hakemisesta huolimatta Mike Thackwell. Palmer ei ajanut lainkaan kroonisen sähkövian takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioista ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:48.698 1:47.584
2 Teo Fabi Brabham-BMW 1:51.693 1:49.302
3 Stefan Johansson Tyrrell-Cosworth 2:00.268 1:59.461
4 Mike Thackwell Tyrrell-Cosworth 2:01.320 1:59.516 Karsiutui
5 Jacques Laffite Williams-Honda 1:51.428 1:50.511
6 Keke Rosberg Williams-Honda 2:12.229 1:52.003
7 Alain Prost McLaren-TAG 1:49.439 1:47.012
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:48.912 1:49.004
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:55.505 1:55.795
10 Jonathan Palmer RAM-Hart 1.56.797 Ei aikaa
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:48.033 1:47.065
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:52.958 1:51.715
14 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1.51.697 1.50.686
15 Patrick Tambay Renault 1.51.414 1.47.425
16 Derek Warwick Renault 1:48.576 1:47.382
17 Marc Surer Arrows-BMW 1.56.450 1.51.475
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.51.144 1.51.551
19 Ayrton Senna Toleman-Hart 1.49.395 1.49.831
21 Huub Rothengatter Spirit-Hart 1.56.112 2.00.118
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.52.769 1.54.665
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.54.802 1.51.950
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.59.505 1.54.546
25 Francois Hesnault Ligier-Renault 1.53.985 1.51.872
26 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.50.338 1.50.117
27 Michele Alboreto Ferrari 1.49.782 1.47.847
28 Rene Arnoux Ferrari 1.50.830 1.49.857
30 Jo Gartner Osella-Alfa Romeo 1.58.457 1.55.594
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lähtöruudukko

Prost de Angelis
McLaren MP4/2 Lotus 95T
1.47.012 (228,658 km/h) 1.47.065

Warwick Tambay
Renault RE50 Renault RE50
1.47.382 1.47.425

Piquet Alboreto
Brabham BT53B Ferrari 126C4
1.48.584 1.48.847

Lauda Fabi
McLaren MP4/2 Brabham BT53B
1.48.912 1.49.302

Senna Arnoux
Toleman TG184 Ferrari 126C4
1.49.395 1.49.857

de Cesaris Laffite
Ligier JS23 Williams FW09B
1.50.117 1.50.511

Winkelhock Surer
ATS D7 Arrows A7
1.50.686 1.51.475

Boutsen Mansell
Arrows A7 Lotus 95T
1.51.551 1.51.715

Hesnault Cheever
Ligier JS23 Alfa Romeo 184T
1.51.872 1.51.950

Rosberg Patrese
Williams FW09B Alfa Romeo 184T
1.52.003 1.52.769

Ghinzani Alliot
Osella FA1F RAM 02
1.54.546 1.55.505

Gartner Rothengatter
Osella FA1F Spirit 101C
1.55.594 1.56.112

Palmer Johansson
RAM 02 Tyrrell 012
1.56.797 1.59.461

Karsiutui:

Thackwell
Tyrrell 012
1.59.516
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tyrrellin autojen huonous Hockenheimissa oli käsinkosketeltava kaiken kaikkiaankin. Tyrrellin miehet olivat keskimäärin koko viikonlopun ajan 2-3 sekuntia hitaampia kuin mitä Michele Alboreto ja Danny Sullivan olivat olleet kauden 1983 ajoilla samaan aikaan. Huonoimmillaan Johansson oli 5 sekuntia Sullivanin aikaa jäljessä ja Thackwell vielä sitäkin kauempana.

Huonoimmillaan Thackwellin ajat olivat 12 sekuntia Sullivania hitaammat viikonloppuna totuttelukierroksilla ja huonoimmilla yleisillä kierroksilla 8 sekuntia hitaammat. Laitan seuraavaksi Alboreton ja Sullivanin ajat kaudelta 1983 Hockenheimista ja sen että mihin lähtöruutuun he olisivat päässeet kauden 1984 Hockenheimissa:

Michele Alboreto: 1.56.398 (16.) Kauden 1984 kilpailussa Alboreto olisi lähtenyt ruudusta 25.

Danny Sullivan: 1.57.426 (21.) Kauden 1984 kilpailussa Sullivan olisi lähtenyt ruudusta 26.

Stefan Johansson: 1.59.461

Mike Thackwell: 1.59.516

Kauden 1983 kilpailusta molemmat olisivat karsiutuneet ja kauden 1984 kilpailusta karsiutui sisäpoliittisen taistelun seurauksena Thackwell.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Hockenheimin kilpailun mediapuoli Suomessa oli varsin erikoinen ja kilpailu taisi tulla televisiosta korkeintaan suorana yllätyslähetyksenä TV2:sta Matti Lammin selostamana. Mahdollisesti myös radiosta sillä Los Angelesin olympialaisia tuli kuitenkin Hockenheimin kilpailun aikaan tuutin täydeltä televisiosta. Tai ainakin TV1:llä ja muistaakseni myös TV2:nkin puolella tuli paljon olympialaisten lähetyksiä.

Tosin radiopuolellakin Kesäolympialaiset veivät niinä päivinä varsin paljon aikaa. Joskus ennen kilpailuviikonloppua taisi olla jotain epämääräistä mahdollista lähetyksen näyttämistä TV1:ssä kokonaisena jälkikäteen, mutta jälkilähetys peruttiin juurikin olympiaohjelmien takia. Österreichringin, Dallasin ja Monzan tapaan kuului Hockenheimin kilpailu näiden YLE:n televisioimien kauden 1984 formula 1:n yllätyslähetysten mahdolliseen sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan tähän vielä rengastaktiikoita eri tallien kesken Saksan Hockenheimin 1984 kilpailun osalta:

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Michelinin Kovilla renkailla. He eivät aikoneet vaihtaa renkaita kilpailun aikana.

Tyrrell ja Stefan Johansson: Johansson otti kilpailuun AA-seokset ja ei aikonut vaihtaa renkaita. Huhujen mukaan Tyrrelillä oli Saksan kilpailussa käytössään ylimääräinen painolasti alipainoisuushuhujen välttämiseksi, mutta talli joutui siitä huolimatta käymään vesitankkauksessa kierroksella 34.

Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun AA-seoksilla. He eivät aikoneet lähtökohtaisesti vaihtaa renkaita, mutta Hockenheimin radan kovuus renkaille tiesi sitä, että he saattaisivat joutua niin tekemään kilpailun loppupuolella.

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Michelinin Kovilla renkailla. He eivät aikoneet pysähtyä kilpailun aikana varikolla.

RAM: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla. He eivät aikoneet vaihtaa renkaita kilpailun aikana.

Lotus: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun AA-seoksilla ja toivoivat auton kestävän maaliin asti. Valitettavasti Lotus oli kuitenkin kaikkein todennäköisin vaihtamaan renkaat ns. Vaihtamattomista talleista johtuen auton liiallisesta rengaskulutuksesta.

ATS: Manfred Winkelhock aikoi yrittää ajaa kilpailun läpi Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla.

Renault: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Arrows: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun AA-seokset ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Toleman ja Ayrton Senna: Senna otti kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja aikoi olla pysähtymättä kilpailussa.

Spirit: Huub Rothengatter otti kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja aikoi olla pysähtymättä kilpailussa.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun AA-seokset ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Osella: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja aikoivat olla pysähtymättä kilpailussa.

Ferrari: Kuljettajista Michele Alboreto otti kilpailuun muiden Goodyear-kuljettajien tapaan AA-seokset, mutta Rene Arnoux otti ainoana miehenä radalle astetta pehmeämmän seoksen eli A-seoksen. Arnoux teki Mauro Forghierin mukaan varsin typerän ja riskialttiin päätöksen, mutta toisaalta ranskalaisella ei ollut mitään hävittävää. Varikkopysähdystäkään ei nähty ennakoidulla kierroksella 22 tai 23 vaan hieman myöhemmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Hockenheim 5.8.1984

100 000 katsojaa odotti verkkaisen innokkaasti 26 auton ryhmittymistä lähtöruudukkoon. Synkän näköiset pilvet purjehtivat radalla ja sen ympärillä. Pelätty sadeilma näytti tulevan kun muutama pisara vettä satoi jo radalle. Vaaraa märästä radasta ei lopulta onneksi ollut.

Kun BMW E21 eli Mustalais-Bemari oli asemansa mukaisesti virallisena Course Carina asettunut paikalleen niin sitä seurasi samalla myös Porsche 928 Medical Car ja radanhuollon esimiehen Audikin pääsi vielä lähtöruudukon peräosalle.

Joka tapauksessa vihreän valon palaessa tapahtui jotakin hyvin epätavallista kauden 1984 mittapuulla. Elio de Angelis siirtyi suorastaan yllättävänkin selvästi kärkipaikalle, Alain Prost luistatti hieman autoaan pysyen vaivoin toisena ja Derek Warwick iski Prostin ohi hetkeksi heti Nordkurven jälkeen.

Stadionin osuudelle tultaessa järjestys oli tämä: de Angelis, Prost, Nelson Piquet, Warwick, Patrick Tambay, Ayrton Senna, Michele Alboreto, Niki Lauda, Teo Fabi, Marc Surer ja Rene Arnoux. Keke Rosberg oli hyvin pian 16:sta ja kovin ensimmäisen kierroksen vastuksista oli hänelle Francois Hesnault Ligierillä joka vaikutti pelottavan nopealta suoralla, mutta mutkissa lähes ajokelvottomalta. Samaa oli havaittavissa myös Andrea de Cesariksen Ligieristä vähän myöhemmin. Rosberg oli avauskierroksen jälkeen 16:sta. 25 autoa saapui maaliviivan ohi normaalisti. 26:s ja viimeisenä ollut Marc Surer vuorostaan ei.

Toisin sanoen polttoaineensyöttö oli tehnyt hänen autossaan lakon ja vaurioittanut hänen turbonsa. Sen jälkeen hän oli pudonnut heti viimeiseksi. Varikkokäynti ei auttanut ja hän keskeytti varikolle. Kilpailun neljännelle kierrokselle tultaessa Senna oli ohittanut Tambayn ja viidentenä hän alkoi välittömästi tähdätä kohti seuraavaa sijoitusta.

Valitettavasti viidennen kierroksen osalta Sennan matka päättyi rajuun ulosajoon. Takasiiveke irtosi 281,575 kilometrin tuntinopeudessa ja kolarista tuli jarrutuksesta huolimatta erittäin kova. Onneksi Senna osui seinään takaperin. Muutoin vakavan ja jopa hengenvaarallisen onnettomuuden mahdollisuus olisi ollut erittäin suuri.

Sennan pahin loukkaantuminen tilanteesta oli mustelma olkapäässä ja vahingoittunut itsetunto. Senna raivoissaan paiskasi ratin päin autoa ja tuohtuneena lähti pois paikalta heti kuin pääsi. Rosberg oli Sennan keskeytyshetken jälkeen jo seitsemäs. Kierroksella 7 de Angeliksen vauhti alkoi yllättäen hieman hidastua. Prost ja Piquet olivat aina olleet italialaisen mielestä turhankin lähellä häntä, mutta murheellisesti kone alkoi savuttaa ja jo ennen kahdeksatta kierrosta de Angelis oli ulkona kilpailusta johdettuaan 7 kierrosta kilpailussa.

Piquet teki taktisen valinnan ja hyötyi keskeytyksen aiheuttamasta sekaannuksesta Prostille ja siirtyi kärkeen Prostin vaaniessa ohituspaikkaa heti perässä. Hieman ennen de Angeliksen keskeytystä RAM:n Philippe Alliot oli keskeyttänyt kilpailun moottorin ylikuumenemiseen ja kierroksella 8 Thierry Boutsen oli myös keskeyttänyt kilpailun öljynpaineiden petettyä hänet. Samalla Lauda ohitti Tambayn, mutta ei millään tavalla kyennyt saamaan kiinni kärkikolmikkoa Piquet-Prost-Warwick. Hän sentään ohitti Warwickin myöhemmin.

Kierroksella 9 Williamsin suhteellisen hienosti alkanut kilpailu päättyi karmaisevasti Rosbergin ja hetkeä myöhemmin myös Jacques Laffiten osalta kierroksella 10. Rosbergin autoon vaikutti tulleen krooninen sähkövika, mutta todellisuudessa auton tietokoneistetun polttoaineensyötön kaasutunnistin oli mennyt rikki jonka jälkeen tietokone oli päättänyt katkaista polttoaineensyötön.

Yksi ainoa tunnistin ja tietokoneohjelman sekoaminen aiheutti Rosbergin kilpailun pieleen menemisen. Mitään muuta autosta ei ollut mennyt rikki tai ollut rikki ennen keskeytystä. Ennen keskeytystä Rosberg oli ajanut ajon jota pidettiin vaikuttavimpana sitten Dallasin ja saksalaisyleisön mielestä sitten Belfastin Tiikerin eli John Watsonin päivien. Rosberg oli jo neljäntenä...

Laffiten kilpailu päättyi vuorostaan myös nöyryyttävällä tavalla. Hänen autonsa moottorista oli hajonnut mäntä joka lievästi sanottuna kulki pitkin turbon putkistoa päätyen lopulta pakoputkeen ja tukkien koko pakokaasun ulosmenotien. Pakoputki kuumeni liikaa ja Laffiten ajaessa varikolle auto oli hajonnut pakoputkesta moottoriin asti ja kiitos siitä kuului yhdelle ainoalle männän kappaleelle pakoputkessa. Laffite oli ollut jo vahvalla kasipaikalla ennen keskeytystä.

Jonathan Palmerin turbo hajosi seuraavaksi kierroksella 11. Kierroksella 13 Alboreton moottoriin tuli krooninen sytytysvika ja hän päätti keskeyttää turhan ajamisen hajoavalla autolla. Kilpailun hurjin tilanne nähtiin Jo Gartnerin pikkuisen moottoririkon kehittyessä suureksi varikkopaloksi. Tai sen vaara oli ainakin olemassa kun itävaltalaisnuorukainen ei jostain ihmeen syystä tajunnut pysäyttää ilmiliekeissä olevaa autoaan turvallisempaan paikkaan kun varikolle.

Piercarlo Ghinzanin keskeyttäminen kierrosta myöhemmin kierroksella 14 toi harmittavan lopun muutaman viimeisen kilpailun ajan f1-maailmaa ilahduttaneelle pienelle Osella-tallille. Kierroksella 16 Riccardo Patrese keskeytti auton bensamittarin hajottua mikä oli varsin nöyryyttävä keskeytys sinällään. Kärkikamppailussa Piquet ja Prost taistelivat kaiken tämän jälkeen edelleen kilpailun johdosta.

Prost oli parempi mutkissa, mutta Piquet oli nopeampi suorilla. Tämä johtui erityisesti Brabhamin vaihdesäädöistä kilpailuun. Vaihdelaatikkoon oli säädetty normaalit viisi ensimmäistä vaihdetta, mutta yli 2 sekuntia muita korkeammalle vaihdettava kuutosvaihde. Tämä kuitenkin rasitti vaihteistoa kohtuuttomasti. Tämän muun muassa Nigel Mansell Lotuksella oli tajunnut paremmin kuin Piquet. Ensin Piquetilta hajosi kakkosvaihde, sitten nelosvaihde ja lopulta kun kuutosvaihde vaurioitui pitkävälitteisenä vaihteena liian paljon niin Piquetin vauhti hidastui.

Tosin eroa oli kierroksella 22 tapahtuneen keskeytystilanteen ollessa käynnissä niin paljon muihin, että vain Niki Lauda siirtyi hänen edelleen. Piquet teki seuraavan kepposen mekaanikoilleen: Hän ilmoitti tiimiradiossa Michelinin Kovien renkaiden menneen pilalle ja syyn tästä voisi vierittää Michelinille. Kun Piquet sitten tuli varikolle niin renkaat vaihdettiin uusiin 10 sekunnissa, mutta Piquet hyppäsi autosta sillä hetkellä kun renkaat oli vaihdettu.

TV-kellon juostua 15 sekuntiin loppui laskenta ajanotosta ja nostettuaan kypärän päästään Piquet päästi melkoisen naurunremakan kepposestaan.:D Piquetin kilpailu oli jo täysin pilalla varikolle tultaessa ja brasilialainen halusi vain nähdä mekaanikkoryhmän työskentelyä paineen alla. He selviytyivät siitä hänen mukaansa hyvin.:thumbup:

Kun Piquetilta kysyttiin myöhemmin keskeytyksen todella tarkkaa syytä niin vaihteet oli hajottanut vain hammasrattaan pitkän vaihteen kohdalta ensin veltoksi lävistänyt irtomutteri ja myöhemmin joitakin muita tärinän takia irronneita muttereita oli päässyt tekemään tuhotöitään vaihteistosta. Piquet oli valittanut jo kierroksesta 20 eteenpäin kuutosen liian löysää päällemenoa tiimiradioon.

Kun Piquet keskeytti niin loppukilpailun tunnelma kärkikamppailun osalta tuntui muuttuneen pannukakuksi. Prost ja Lauda ajoivat melkoisen sulassa sovussa kärjessä ja mitään varsinaista kunnon kaksintaistelua ei näyttänyt tulevan Porschen PR-miesten edessä joten kilpailu tuntui ajetulta kärjen osalta. Ja mikäli ei McLarenista pitänyt niin silloin ei kisa vakuuttanut ollenkaan mielenkiinnollaan. Derek Warwick oli toki kolmantena, mutta aivan liian kaukana haastamaan ketään.

Teo Fabi oli hienosti neljäntenä ja vaikutti olevan kolmospaikan tavoittelija. Tambayn autoon tuli moottorivaurio kierroksella 23 ja sen jälkeen Tambay joutui säästämään autoaan loppuun asti. Mansell oli jo kuudentena lähdettyään 16:sta ruudusta. Mansellin strategia oli jossain määrin hyvin epätyypillinen britille. Hän oli säästänyt autoaan tallikaverinsa de Angeliksen yleistyyliin ja aikoi nyt hyödyntää säästöä kohtuuden rajoissa.

Valitettavasti Fabi joutui keskeyttämään moottoririkkoon kierroksella 27. Tai oikeammin moottorivaurioon sillä varsinaisesti autosta olivat vain kadonneet turbon paineet. Rene Arnoux tuli samalla kierroksella varikolle renkaanvaihtoon. Hän oli onnistunut säästämään renkaita peräti neljä kierrosta arvioitua pitempään. Tilanne kierroksella 28 oli siis seuraava: Prost, Lauda, Warwick, Tambay, Mansell, Hesnault, de Cesaris, Manfred Winkelhock, Eddie Cheever, Stefan Johansson ja Huub Rothengatter. Cheever keskeytti kierroksella 29 moottoririkkoon. Kierroksella 31 Winkelhock meni varikolle pitkään korjaukseen ja keskeytti. Hän oli ajanut hyvin hitaasti jo yli kaksi kierrosta.

Winkelhockilta hajosi niin vaihdelaatikko kuin turbon paineetkin. Kilpailu päättyi hänen osaltaan varikolle. Kilpailun loppupuolella Hesnault ja de Cesaris ajoivat sydämensä kyllyydestä viihdyttäen yleisöä. Taistelu oli samantapainen kuin edelliskauden loppupuolen Michele Alboreton ja Danny Sullivanin vastaavat kaksintaistelut. Johansson vuorostaan tuntui ajavan kuin riivattu, mutta ei saanut ketään kiinni Tyrrellin autolla. Kierroksella 33 Mansell ohitti viimein 10 kierroksen nopeusajon jälkeen Tambayn ja kierroksella 34 Johansson meni vain 6 sekuntia kestäneeseen vesitankkaukseen varikolle. Sen jälkeen Johansson vain palasi omalle paikalleen. Kisan lopulla tapahtui hyvin erikoisia asioita.

Derek Ongaron ohjeistama ruutulippumies oli valmiina, mutta Olivettin tietokonelaskenta oli alkujaankin vajaan kierroksen verran jäljessä koko kilpailun ajan ja ruutulippumies erehtyi laskennasta ja heilautti kilpailun poikki kierrosta liian aikaisin kierroksella 44. Kilpailun loppuminen sopi hyvin Hesnaultille ranskalaisen polttoainepulan takia. Kilpailun siis voitti Alain Prost, toiseksi sijoittui Niki Lauda, kolmanneksi sijoittui Derek Warwick, 4:ksi Nigel Mansell, 5:ksi Patrick Tambay, 6:ksi Rene Arnoux, 7:ksi Andrea de Cesaris, 8:ksi Francois Hesnault, 9:ksi Stefan Johansson ja 10:ksi Huub Rothengatter.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Tarkat mittaukset Sennan ulosajonopeudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tuli nähtyä aikanaan jossakin brasilialaisessa ohjelmassa tuo luku Sennan kolarinopeudesta kun näyttivät Ayrtonin debyyttikautta ja juuri tuota Hockenheimin kilpailua. Kyllä olisi ollut Tolemanille karmea tilanne jos vielä Sennakin olisi loukkaantunut niin olisi ollut melkoinen ajajalauma tulossa siihen talliin. Eivät kyllä tienneet vielä Hockenheimin aikaan toista kuljettajaa Sennalle eikä ihan hetkeen muutenkaan.
 
Ylös