Laitetaan seuraavaksi vielä kuljettajien ja tallien mietteitä Hockenheimin suhteen:
Brabham: BMW:n kotikilpailu ei todellakaan ollut mikään unelmien näytönpaikka heille. Nelson Piquet ja Teo Fabi ajoivat kuitenkin hyvät ajot tilanteeseen nähden. Piquet ajoi ensimmäiset 8 kierrosta kolmantena kunnes nousi odottamatta kärkeen ja pysyi siellä aina omaan keskeytykseensä asti. Fabi vuorostaan pysyi enimmäkseen sijoilla 4-6 kilpailun ajan kunnes joutui yhtä harmittavasti keskeyttämään kuten Piquet.
Tyrrell: Toistaiseksi Vetoomustuomioistuimen käsittelyyn asti Tyrrell Racing saa jatkaa ajamista Hockenheimin lisäksi myös Österreichringillä ja Zandvoortissa mikä on sille tervetullut uutinen. Ja ilman erillistä sanktion uhkaa. Stefan Bellof oli ajamassa Mosportissa Urheiluautojen MM-sarjaa ja koska Danny Sullivanin ja Ken Tyrrellin välit päättyivät riitaisasti niin Mike Thackwell vapautettiin Williamsin testipaikalta Sullivanin sijaan Tyrrellin yhden kisan mieheksi. Stefan Johanssonin osalta sopimus jatkuu toistaiseksi niin pitkään kun on tarpeen Martin Brundlen kuntoutumisen vuoksi.
Brundle on toipunutkin kovaa vauhtia. Ylimääräiset lisäpainot eivät auttaneet ylimääräisen vesilastinkaan kanssa ja vesitankkaus oli pakko tehdä autolle kilpailussa johon pääsi vain Johansson kiitos Marco Kusettaja Piccininin. Thackwell ei ollut ollenkaan iloinen tästä.
Kaiken kaikkiaan Thackwell teki jälleen niin hyvää työtä kuin vain pystyi tekemään ja ainoa mikä Johanssoniakin pilkkasi päivän työstä oli lähinnä kateellinen ruotsalaisten lehtimiesten kerho. Ruotsissa Johanssonin suoritus oli lehimiesten mukaan surkea, mutta onneksi Suomessa lajia jo ymmärretään paremmin ja siten Johansson teki sen mitä pystyi vaikka ainoa kunnon ohitus olikin vain Huub Rothengatterista koko kilpailupäivänä.
Williams: Karmean huono viikonloppu. Tekniset vaikeudet FW09B:n osalta jatkuivat yhä ja Keke Rosberg oli karsiutua kokonaan vähän aikaa koko kilpailusta. Lauantain Virallisessa Harjoituksessa sentään ajoi ajan. Myöhemmästä moottorinkin hajoamisesta huolimatta Rosberg oli 19:sta.
Ensimmäisellä kierroksella Rosberg oli 16:sta, toisella 12:sta, ohitusta ohituksen perään kierroksilla 3-8 ja lopulta kierroksella 9 oltiin jo neljäntenä. Vauhtia tuntui riittävän, mutta keskeytys vei hienon ajon suomalaiselta. Jacques Laffite vuorostaan ohitti kolme autoa lähdössä ja oli enimmäkseen ysipaikalla. Ennen keskeytystään Laffite oli jo vahvalla kasipaikalla ja tavoitteli pisteitä, mutta valitettavasti tekniikka petti häneltäkin.
McLaren: Alain Prost otti näyttävästi paalupaikan, mutta Niki Lauda oli vasta seitsemäs pilattuaan renkaansa parhailla vedoillaan perjantain Virallisessa Harjoituksessa ja ajettuaan nurmikoille lauantaina. Lauantain Virallisessa Harjoituksessa Laudan menoa haittasi myös moottorivaurio. Prost joutui starttaamaan kilpailuunkin vara-autolla. Toinen kaksoisvoitto kaudella 1984 varmistui lopulta yllättävänkin helposti.
RAM: Lyhyestä virsi kaunis. Jonathan Palmer ajoi parhaimmillaan sijalla 18 eli toiseksi viimeisenä ennen keskeytystä ja Philippe Alliot ajeli viimeisenä ylikuumentuneen autonsa takia ennen keskeytystä takanaan vain ennen häntä keskeyttäneet Ayrton Senna ja Marc Surer. Ainoastaan Spiritin ja Tyrrellin autot olivat heidän takanaan edes jossakin vaiheessa kilpailua. Muutoin meno oli radalla hitaan surullista. Palmeria ohiteltiin kierroksella jo 10 kierroksen jälkeen. Meno on suoraan sanottuna syvältä.
Lotus: Elio de Angelis ajoi kuin Alain Prost, Nelson Piquet tai Niki Lauda tavallisesti Hockenheimissa. Hyvin lähellä kärkeä ja jopa ylivoimaisessa johdossa ennen keskeytystään. Tai siltä ainakin näytti. Nigel Mansell vuorostaan ajoi jälleen selviytyjän lailla. Mansellin Virallinen Harjoitus meni vaihteiden ja moottorin lisäksi täysin pieleen kun lauantaina Andrea de Cesaris esti hänen viimeisen yrityksensä aika-ajorenkailla.
Mansell kävi asiasta kuumana, mutta Peter Warr sätti Mansellia virheen tekemisestä. Mansellin asema on tiettävästi muutenkin taas uhattuna jo ennen kilpailua tallin kolmoskuljettaja Johnny Dumfriesin takia. Mansell toi pisteet kotiin tallille ja sen vähättely tuntuu varmasti britistä todella ikävältä.
ATS: Mitään edelliskauden Hockenheimin kaltaista karsiutumisnöyryytystä ei tapahtunut, mutta tallin päätös ajattaa pian kahta autoa ja Colin Seeleyn heittäminen ulos tallista ja sen toiminnasta vajaan kolmen päivän mukanaolon jälkeen on nöyryytystasoltaan lähes samaa luokkaa. Seeleyn piti selkeyttää johtajuutta ja vähentää Günther Schmidtin työtaakkaa. No Schmidt haluaa nähtävästi edelleen leikkiä tallipäällikköä.
Winkelhock ajoi tekniikasta ja sen puutteista kärsivällä autolla parhaimmillaan lähellä ysipaikkaa, mutta muutoin lähinnä sijoilla 11-12. Lopulta 11:sta keskeyttäessään ja silloin se merkitsti viimeistä sijaa.
Renault: Pariisissa ärähdellyt La Regien johtokunta sai edes jotain pientä iloa arkeensa Renaultin miesten Derek Warwickin ja Patrick Tambayn ajaessa hyvän Virallisen Harjoituksen. Warwick näytti pääsevän jopa johtoon, mutta de Angelis tönäisi häntä joten britti jättäytyi heti hieman taka-alalle. Sen seurauksena Warwick ei enää päässyt lähelle kärkipaikkaa koko päivänä.
Kolmas sija oli kuitenkin hyvä lohdutuspalkinto ja Warwick ei ole tiettävästi vielä kirjoittanut varsinaista allekirjoitusta jatkosopimuksesta talliin. Toivottavasti ei niin myös tee tämän kauden pettymysten takia. Tambay vuorostaan ajoi ehkä ensimmäistä kertaa kaudella 1984 varsin hyvinkin ja ilman moottorivauriota olisi voinut olla parempikin kuin vain viides. Ensimmäiset pisteet viiteen kilpailuun ranskalaiselle mikä on kuitenkin hyvä juttu.
Arrows: Molemmille tallin kuljettajille hyvät Virallisen Harjoituksen tulokset ottaen huomioon vain pelkän vara-auton käytön nopealla kierroksella vuorotellen johtuen kisa-autojen hajoamisesta ennen niitä. Marc Surer ohitti viisi kuljettajaa lähdössä, mutta joutui keskeyttämään jo ensimmäisellä kierroksella. Thierry Boutsen sai vuorostaan huonon lähdön ja tippui kuusi sijaa aina sijalle 21 saakka. Sen jälkeen nousi aina 14:sta saakka kunnes keskeytti. Ei hyvä kisa BMW:n johtajien edessä. Tosin ei ollut hyvä ATS:llekään. Tai Brabhamillekaan.
Toleman ja Ayrton Senna: Toistaiseksi Toleman ajattaa vain pelkästään Sennaa. Hieno alkukilpailu päättyi rajuun ulosajoon ja suunnattomaan turhautumiseen. Senna pääsi kuitenkin raivokohtauksestaan ihmeen nopeasti yli ja alkoi keskittyä jo Itävaltaan.
Spirit: Tallilla on pulaa oikeastaan kaikesta ja kaiken keskellä Huub Rothengatter sinnittelee. Kaksintaisteli lähinnä Johanssonin Tyrrellin kanssa koko päivän ja oli keskeyttämäisillään ennen ruutulipun yllättävää heilahdusta. Heti pysähdyttyään vaihdekeppi jäi hänen käteensä. Se kertoi paljon Spiritin auton heikosta kestävyydestä.
Alfa Romeo: Huonot sisäiset välit tallissa jatkuvat. Eddie Cheever syyttää Riccardo Patresea vastuunpakoilijaksi ja Patrese syyttää Cheeveriä härkäpäiseksi idiootiksi. Kumpikaan ei ole ottanut vastuuta Brands Hatchin tilanteista ja molemmat estelivät toisiaan Virallisessa Harjoituksessa. Molemmat kärsivät vielä moottorivauriot Virallisessa Harjoituksessa. Cheever ohitti viisi autoa lähdössä, mutta moottori vaurioitui liian kovasta alkurevityksestä.
Laskettuaan lämmöt alemmalle tasolle Cheever aloitti nousun uudestaan ja kierroksilla 11-23 hän oli jo yhdeksäs. Lopulta tippui taas kunnes kierroksella 29 tapahtui keskeytys. Patrese ajoi moottorivaurion takia onnettoman hitaasti ja oli sijoilla 13-15 pitkän aikaa. Lopulta olikin 13:sta 15:sta jäljellä olevasta kuljettajasta keskeyttäessään. Sitten Kyalamin yhtään pistettä ei ole tullut tallille.
Osella: Piercarlo Ghinzani oli nuorta tallikaveriaan Jo Gartneria nopeampi vaikka häneltä hajosi ennen nopeinta vetoaan Virallisessa Harjoituksessa peräti kaksi moottoria. Gartner oli kilpailussa parhaimmillaan 15:sta kierrosten 11-13 ajan ennen hurjaa moottoripaloaan varikolla. Ghinzani keskeytti vuorostaan sijalta 13 sähkövikaan. Harmin paikka.
Ligier: JS23:n kehitystyö on päättymässä ja Guy Ligier ei ole aikoihin käynyt katsomassa kisoja. Huonoon tilanteesen nähden hyvät Viralliset Harjoitukset kummaltakin kuljettajalta eli Andrea de Cesarikselta ja Francois Hesnaultilta. Hesnault ja de Cesaris olivat keskikastin kovimmat vastukset myös Rosbergille alkukierroksilla. Huonon alun jälkeen Hesnault saavutti tallikaverinsa jo 10:llä kierroksella ja lopullisesti kierroksesta 29 lähtien aina yllättävään ruutulipun heilautukseen asti herrat Hesnault-de Cesaris olivat radan viihdemiehiä aina Hesnaultin polttoaineen loppumiseen asti. Pisteet olisivat ehkä tulleet vielä vähän paremmalla Virallisen Harjoituksen tuloksilla. Ainoa huono puoli de Cesarikselle oli Mansellin estely Virallisessa Harjoituksessa ja ajoittain myös kilpailussa.
Ferrari: Tallin sisäinen kaaos jatkuu. Enzon Kädet eli Marco Piccinini ja Mauro Forghieri riitelevät edelleen keskenään, Piero Lardi on tiettävästi riidellyt Rene Arnouxin kanssa vakavista yksityisasioista ja Michele Alboreto tuntuu olevan vakavan hermoromahduksen partaalla kaikkien tärkeiden henkilöiden tapellessa enemmän tai vähemmän henkisesti toistensa kanssa. Virallisessa Harjoituksessa Alboreto ajoi vielä hyvin kuudenneksi, mutta jossain määrin romahti kilpailussa.
Ayrton Senna, Teo Fabi ja Niki Lauda menivät hänestä liiankin helposti ohi jo ennen yllättävän sytytysvaurion ilmaantumista autoon. Sytytys hajosi pian lopullisesti. Arnoux tallinsa sättimisestä huolimatta toi kuitenkin tallille taas tuloksen pöytään kuutospaikallaan. Silti Piccinini syytti ranskalaista yrityksen puutteesta jolloin Arnoux oli menettää kovan kilpailun jälkeen malttinsa kokonaan. Onneksi Scaramelli ehti sentään väliin ennen tilanteen kärjistymistä. Piccininin syntilistaan on luettavissa myös Thackwellin kilpailuun mukaan saamiseksi yritetyn vetoomuksen hyväksyminen, mutta tuomariston erikoisluvan allekirjoittamatta jättäminen. La Famiglian painajainen jatkuu yhä.