CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Kauden 1983 vaikean ensimmäisen Williams-kauden jälkeen Jacques Laffite lupasi niin Patrick Headille kuin Frank Williamsille olevansa nopeampi kaudella 1984 kuin oli siihen asti ollutkaan. Toisaalta taas Laffite oli vain vähän aiemmin melkein lähtenyt Ligierille takaisin jo vastoin sopimustaan, mutta Frank oli tallipäällikkönä sen kieltänyt. Kyalamin 1983 FW09:n debyytin jälkeen kaudesta 1984 piti tulla hyvä, mutta ei tullut. Siinä missä Keke Rosberg sentään taisteli tuulimyllyjä vastaan niin Laffiten kohdalla kauden 1983 tapainen rajallinen huippuluokan vauhti muuttui melkein lopullisesti olemattomaksi FW09:n huonoksi paljastumisen myötä. Lisäksi turboautoa Laffiten oli vieläkin vaikeampi ajaa kuin vanhaa Cosworthin autoa. Vaikeampi kuin hän oli odottanut.
Laffitella oli eräänlaisena pienenä ymmärrettävyytenä hänen ikänsä. Hän ei enää 41 vuoden ikäisenä halunnut ajaa aivan niin kovaa kuin nuorempana tai riskeerata huonolla autolla kaikkea vain vaikkapa sijan 17 takia ajaessaan sijalla 18. Toisaalta Williamsin ei edes Laffiten ajamana olisi koskaan pitänyt olla niillä sijoilla ja mitä pidemmälle kausi eteni niin sitä masentuneempi mies Jacques Laffite oli radalla. Ja välillä myös ratojen ulkopuolellakin. Kausi alkoi jälleen pettävän huonosti hänelläkin ja Laffiten huippuhetket kaudella osuivat oikeastaan aivan todellisesti niihin kisoihin jotka eivät vastanneet hänen tuloksiaan tai pistesuorituksiaan. Toisin sanoen hänen suorituksensa niissä olivat siis parempia kuin mitä sittemmin tapahtui.
Brasilian Riossa, Etelä-Afrikan Kyalamissa, Monacossa ja Zandvoortissa Hollannissa Laffite ajoi kauden parhaimmat ajonsa. Aivan kauden alussa kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa Laffitella riitti voittovauhtiinkin riittävää ajoa. Etelä-Afrikan Kyalamissa Laffite kuitenkin keskeytti huippuluokan kolmospaikalta ja sen jälkeen Laffite yksinkertaisesti tuntui kadonneen kuvioista. Seuraavan kerran todella näyttävästi Laffite ajoi Monacossa missä hän lähdössä ohitti 8 autoa avauskierroksella vain jäädäkseen kierroksen huippuajon jälkeen pussiin ja jääden sittemmin jopa nöyryyttävän selvästi nuorille Stefan Bellofille ja Ayrton Sennalle vaikka hänen nopeutensa tuntui riittävän vaikka mihin. Zandvoortissa taas Laffite oli jostakin syystä kisan alussa voittovauhdissa, mutta sittenkin tuli keskeytys.
Vaikka Jacques Laffite ei ollut kovinkaan hyvä kaudella 1984 ja missään nimessä Laffite ei sentään ollut niin huono kaudella 1984 kuin mitä kaudella 1983 Monzan ja Brands Hatchin peräkkäisillä karsiutumisilla oli niin Laffite ei kyennyt missään tapauksessa myöskään olemaan paljon sen yläpuolella koska silloinen pohjanoteeraus ja myös yleinen huonotuulisuus olivat ajaa hänet jo tuolloin pois Williamsilta. Ainoat ja ehkä osin virheellisesti huippuajoina pidetyt ajot Detroitista tai Dallasista eivät olisi ansainneet sitä nimeä. Detroitissa Laffite ajoi vain aivan alussa Rosbergin ja Johnny Cecotton kanssa hienoa kisaa, mutta sitten Laffite yksinkertaisesti alkoi ajaa kolmanneksi viimeisenä ja ajeli viimeisten joukossa koko päivän poimien vain sijoituksia ja oli lopulta jäännöspisteillä viimeisenä maaliin tulleena kuljettajana viides hylkäystenkin jälkeen kierroksen verran voittajaa Nelson Piquetin perässä. Sama homma toistui vielä sitäkin nöyryyttävämmin Dallasissa tavallaan.
Laffiten oma reaalinen vauhti olisi sinä päivänä riittänyt ehkä kasipaikkaan tai ysipaikkaan, jopa huonompikin reaalinen vauhti olisi ollut normaalimmassa kisaolosuhteessa, hän saavutti ylipäänsä pisteensä kuin saavutti ja vain Piercarlo Ghinzanin rengasrikon, Nigel Mansellin uupumuksen ja vaihdelaatikon, Corrado Fabin uupumuksesta johtuneen viime hetken virheen takia ja Manfred Winkelhockin umpisurkean ATS-tallin auton ohittamisen jälkeen. Toisin sanoen jopa uskomattomankin hyvällä onnella hän oli kuitenkin neljäs. Kaiken kaikkiaan Laffite olisi voinut siis jäädä pisteittäkin kaudella ja tämä ei todellakaan enää miellyttänyt Frank Williamsia tai Patrick Headia. Siten Laffite sai kuulla joutuvansa ulos tallista ja hetken aikaa kuten kaudella 1983 oli Laffite lopettaa pitkän uransa siihen paikkaan.
Williamsin kausien 1983-1984 osalta voitiin lopulta sanoa, että Laffite oli ajoittain hyödyksi enemmän ja etenkin jälkimmäisellä kaudella juurikin radan ulkopuolella kuin itse radalla sillä ranskalaisen yleensä iloista persoonaa tarvittiin ylläpitämään edes jonkinlaista tiimihenkeä. Huonona piirteenä Laffite kuitenkin riiteli kaudella 1984 enemmän kuin koko kaudella 1983 koskaan tehnytkään ja edes Keke Rosbergia ei miellyttänyt ranskalaisen asenne auton säätöihin liittyneistä asioista joiden mukaan auto säädettiin enemmän Rosbergille kuin hänelle itselleen sopivaksi ja josta ranskalainen lehdistö alkoi pitämään Laffitea jotenkin sorrettuna kakkoskuljettajana Williamsilla. Koko kohussa mikään muu ei ollut totta paitsi se, että Keke Rosbergin ja Jacques Laffiten ajotavat ja ajosäädöistä pitämiset koko auton muidenkin ohjautuvuuksien ja asioiden osalta olivat ehkä koko kauden 1984 tallien kuljettajista eniten erilaisimmat.
Toisaalta vaikka Laffite piti tiettyyn rajaan asti FW09:n ja FW09B:n aliohjautuvuudesta niin auto kuitenkin kroonisesti ohjautuvana sellaisena oli jopa hänellekin liikaa. Lopullisesti koko huonon kahden Williams-kauden huipensi Estorilin jatkuva varikolla käyminen ja ajaminen lopulta kokonaan ilman moottorikatteita maaliin. Tuolloin hetken aikaa Laffite oli hyvin lähellä lopettaa uransa jopa Ligierin kanssa tehdystä sopimuksestakin huolimatta. Lopulta kuitenkin Guy Ligier sai houkuteltua Laffiten unohtamaan kauden 1982 aikaiset väärinkäsitykset ja suuret riidat ja aivan loppupelissä tuolloinkin asiat olisivat voineet hoitua yleisellä rauhoittumisella ja sittemmin sopivan ajan kuluttua pidetyllä kokouksella asian tiimoilta.
Valitettavasti Laffiten asiat olivat paljon pahemminkin pielessä kuin mitä olisi voinut olla. Laffite olisi voinut olla Ligierillä näinä kahtena Williamsin vuotena erittäinkin hyvässä vedossa sillä jostain syystä tallin kausien 1983-1984 autot eivät koskaan olleet heille sopivia. Ja aivan loppupelissä Laffite on ajanut oikeastaan koko uransa parhaat vuodet muutenkin ranskalaistallissa. Laffiten sopimus tallin kanssa kausista 1985-1986 ja optiona myös kauden 1987 käsittävä sopimus varmistui Estorilin alla ja heti kisan jälkeen se oli totta.
Ja näin Laffiten osalta jääkin enää nähtäväksi se, että pystyykö hän ajamaan enää tasollaan mitä hän ajoi Ligierin vuosina oikeastaan aina kauteen 1982 saakka vai onko aika lopultakin jättänyt hänen uransa nopeuden osalta siihen. Aika näyttää sen. Tämän kauden arvosana voi olla jyrkänkin huono, mutta Laffite ei vain kerta kaikkiaan kyennyt kaudella ja etenkin edes jonkinlaisen rajallisesti huipputallin määritelmän täyttäneellä kalustolla oikein mihinkään. Siksi myös arvosana on omalta osaltani huono.
Arvosana: 5,5/10
Laffitella oli eräänlaisena pienenä ymmärrettävyytenä hänen ikänsä. Hän ei enää 41 vuoden ikäisenä halunnut ajaa aivan niin kovaa kuin nuorempana tai riskeerata huonolla autolla kaikkea vain vaikkapa sijan 17 takia ajaessaan sijalla 18. Toisaalta Williamsin ei edes Laffiten ajamana olisi koskaan pitänyt olla niillä sijoilla ja mitä pidemmälle kausi eteni niin sitä masentuneempi mies Jacques Laffite oli radalla. Ja välillä myös ratojen ulkopuolellakin. Kausi alkoi jälleen pettävän huonosti hänelläkin ja Laffiten huippuhetket kaudella osuivat oikeastaan aivan todellisesti niihin kisoihin jotka eivät vastanneet hänen tuloksiaan tai pistesuorituksiaan. Toisin sanoen hänen suorituksensa niissä olivat siis parempia kuin mitä sittemmin tapahtui.
Brasilian Riossa, Etelä-Afrikan Kyalamissa, Monacossa ja Zandvoortissa Hollannissa Laffite ajoi kauden parhaimmat ajonsa. Aivan kauden alussa kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa Laffitella riitti voittovauhtiinkin riittävää ajoa. Etelä-Afrikan Kyalamissa Laffite kuitenkin keskeytti huippuluokan kolmospaikalta ja sen jälkeen Laffite yksinkertaisesti tuntui kadonneen kuvioista. Seuraavan kerran todella näyttävästi Laffite ajoi Monacossa missä hän lähdössä ohitti 8 autoa avauskierroksella vain jäädäkseen kierroksen huippuajon jälkeen pussiin ja jääden sittemmin jopa nöyryyttävän selvästi nuorille Stefan Bellofille ja Ayrton Sennalle vaikka hänen nopeutensa tuntui riittävän vaikka mihin. Zandvoortissa taas Laffite oli jostakin syystä kisan alussa voittovauhdissa, mutta sittenkin tuli keskeytys.
Vaikka Jacques Laffite ei ollut kovinkaan hyvä kaudella 1984 ja missään nimessä Laffite ei sentään ollut niin huono kaudella 1984 kuin mitä kaudella 1983 Monzan ja Brands Hatchin peräkkäisillä karsiutumisilla oli niin Laffite ei kyennyt missään tapauksessa myöskään olemaan paljon sen yläpuolella koska silloinen pohjanoteeraus ja myös yleinen huonotuulisuus olivat ajaa hänet jo tuolloin pois Williamsilta. Ainoat ja ehkä osin virheellisesti huippuajoina pidetyt ajot Detroitista tai Dallasista eivät olisi ansainneet sitä nimeä. Detroitissa Laffite ajoi vain aivan alussa Rosbergin ja Johnny Cecotton kanssa hienoa kisaa, mutta sitten Laffite yksinkertaisesti alkoi ajaa kolmanneksi viimeisenä ja ajeli viimeisten joukossa koko päivän poimien vain sijoituksia ja oli lopulta jäännöspisteillä viimeisenä maaliin tulleena kuljettajana viides hylkäystenkin jälkeen kierroksen verran voittajaa Nelson Piquetin perässä. Sama homma toistui vielä sitäkin nöyryyttävämmin Dallasissa tavallaan.
Laffiten oma reaalinen vauhti olisi sinä päivänä riittänyt ehkä kasipaikkaan tai ysipaikkaan, jopa huonompikin reaalinen vauhti olisi ollut normaalimmassa kisaolosuhteessa, hän saavutti ylipäänsä pisteensä kuin saavutti ja vain Piercarlo Ghinzanin rengasrikon, Nigel Mansellin uupumuksen ja vaihdelaatikon, Corrado Fabin uupumuksesta johtuneen viime hetken virheen takia ja Manfred Winkelhockin umpisurkean ATS-tallin auton ohittamisen jälkeen. Toisin sanoen jopa uskomattomankin hyvällä onnella hän oli kuitenkin neljäs. Kaiken kaikkiaan Laffite olisi voinut siis jäädä pisteittäkin kaudella ja tämä ei todellakaan enää miellyttänyt Frank Williamsia tai Patrick Headia. Siten Laffite sai kuulla joutuvansa ulos tallista ja hetken aikaa kuten kaudella 1983 oli Laffite lopettaa pitkän uransa siihen paikkaan.
Williamsin kausien 1983-1984 osalta voitiin lopulta sanoa, että Laffite oli ajoittain hyödyksi enemmän ja etenkin jälkimmäisellä kaudella juurikin radan ulkopuolella kuin itse radalla sillä ranskalaisen yleensä iloista persoonaa tarvittiin ylläpitämään edes jonkinlaista tiimihenkeä. Huonona piirteenä Laffite kuitenkin riiteli kaudella 1984 enemmän kuin koko kaudella 1983 koskaan tehnytkään ja edes Keke Rosbergia ei miellyttänyt ranskalaisen asenne auton säätöihin liittyneistä asioista joiden mukaan auto säädettiin enemmän Rosbergille kuin hänelle itselleen sopivaksi ja josta ranskalainen lehdistö alkoi pitämään Laffitea jotenkin sorrettuna kakkoskuljettajana Williamsilla. Koko kohussa mikään muu ei ollut totta paitsi se, että Keke Rosbergin ja Jacques Laffiten ajotavat ja ajosäädöistä pitämiset koko auton muidenkin ohjautuvuuksien ja asioiden osalta olivat ehkä koko kauden 1984 tallien kuljettajista eniten erilaisimmat.
Toisaalta vaikka Laffite piti tiettyyn rajaan asti FW09:n ja FW09B:n aliohjautuvuudesta niin auto kuitenkin kroonisesti ohjautuvana sellaisena oli jopa hänellekin liikaa. Lopullisesti koko huonon kahden Williams-kauden huipensi Estorilin jatkuva varikolla käyminen ja ajaminen lopulta kokonaan ilman moottorikatteita maaliin. Tuolloin hetken aikaa Laffite oli hyvin lähellä lopettaa uransa jopa Ligierin kanssa tehdystä sopimuksestakin huolimatta. Lopulta kuitenkin Guy Ligier sai houkuteltua Laffiten unohtamaan kauden 1982 aikaiset väärinkäsitykset ja suuret riidat ja aivan loppupelissä tuolloinkin asiat olisivat voineet hoitua yleisellä rauhoittumisella ja sittemmin sopivan ajan kuluttua pidetyllä kokouksella asian tiimoilta.
Valitettavasti Laffiten asiat olivat paljon pahemminkin pielessä kuin mitä olisi voinut olla. Laffite olisi voinut olla Ligierillä näinä kahtena Williamsin vuotena erittäinkin hyvässä vedossa sillä jostain syystä tallin kausien 1983-1984 autot eivät koskaan olleet heille sopivia. Ja aivan loppupelissä Laffite on ajanut oikeastaan koko uransa parhaat vuodet muutenkin ranskalaistallissa. Laffiten sopimus tallin kanssa kausista 1985-1986 ja optiona myös kauden 1987 käsittävä sopimus varmistui Estorilin alla ja heti kisan jälkeen se oli totta.
Ja näin Laffiten osalta jääkin enää nähtäväksi se, että pystyykö hän ajamaan enää tasollaan mitä hän ajoi Ligierin vuosina oikeastaan aina kauteen 1982 saakka vai onko aika lopultakin jättänyt hänen uransa nopeuden osalta siihen. Aika näyttää sen. Tämän kauden arvosana voi olla jyrkänkin huono, mutta Laffite ei vain kerta kaikkiaan kyennyt kaudella ja etenkin edes jonkinlaisen rajallisesti huipputallin määritelmän täyttäneellä kalustolla oikein mihinkään. Siksi myös arvosana on omalta osaltani huono.
Arvosana: 5,5/10