CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Oltuaan neljä vuotta aiemmin kaudella 1980 kaikkien aikojen nuorin F1-kuljettaja sarjassa ja vielä kisaan päässyt sellainen niin F2-sarjan lopettamisen jälkeen viimeiseksi sarjamestariksi siellä noussut Mike Thackwell oli edelleen erittäin nuori kuljettaja kaudella 1984 23-vuotiaana. Thackwell pääsi ajamaan keikkakuskina Montrealissa Jonathan Palmerin ollessa Le Mansin 24 tunnin ajossa. RAM-tallin auto ei ollut mistään kotoisin, mutta silti Thackwell teki sen mitä vähimmäisenä sinällään olisi pitänytkin tehdä eli oli parempi tallikaveriaan kaikessa Montrealin viikonloppuna eli niin Virallisessa Harjoituksessa kuin itse kilpailussakin ennen keskeytystä harmittavaan pakoputkivikaan.
Sittemmin hän pääsi vielä ajamaan Hockenheimissa Stefan Bellofin ajaessa Mosportissa Urheiluautojen MM-Sarjassa. Thackwell oli testannut jo talvikaudesta 1983-1984 lähtien enemmän tai vähemmän Williamsia ja Frank Williams tiesi Thackwellin tarvitsevan välillä myös kisaamistakin. Kun Thackwellin tilannetta Hockenheimissa miettii niin syytä häpeämiseen siellä ei ole. Tyrrell 012 ei ollut lähelläkään parastaan siellä, talli oli vesitankkikohun kourissa ja kaiken lisäksi Ferrarin Marco Piccinini esti hänen kisaansa pääsyn loppupelissä. Eli karsiutuminen oli tavallaan väärä palkinto sieltä hänelle. Totta oli myös se, että Thackwell jäi minimimaallisella autoon totuttelulla vain hyvin vähän Stefan Johanssonille joka myös oli tavallaan pelkkä korvaava kuski tallissa. Välillä Thackwell oli jopa Johanssonin edelläkin tietyllä tapaa.
Thackwellin kaksi näyttöajoa kaudella 1984 olivat niin hyviä, että hänestä tehtiin Tyrrellin virallinen hire-in-mies kauden päätteeksi kautta 1985. Frank Williams ja Patrick Head ovat suostuneet tähän sillä Thackwellin ajattamista huipputallin kolmanessa autossa kisoissa ei ole nähty syytä. Thackwellin alustavana tehtävänä on siis jatkaa Williamsin testimiehenä kaudella 1985 ja ajaa Tyrrell-tallissa 2-3 kisaa kaudella 1985.
Stefan Bellof olisi ensi kauden mukaan tuolloin estynyt ajamasta Tyrrellin autoa Montrealissa, Meadowlandsin ja Rooman tai jomman kumman näistä kilpailuista korvaavan varakilpailun eli todennäköisimmin Brands Hatchin kisoissa ja silloin puikkoihin astuu Thackwell. Valitettavasti niin Willi Maurer kuin Porsche ovat aloittamassa oikeustaistelua jonka lopputuloksena Bellof voidaan tuomita ajamaan vain Urheiluautoissa ja ainakaan missään tapauksessa ei enää Tyrrelillä ja siihen hätään Bellofin estyessä ajamasta tallissa kaudella 1985 Thackwellillä on tilaisuus vihdoin ja viimein jopa koko kauden käsittävään sopimukseen kaudella 1985 mikä olisi jo ansaittukin. Thackwellin uraa ovat tähän asti varjostaneet sponsoriongelmat ja ennen kaikkea vakava kauden 1981 kantapäät murtanut ja vakavia päävammoja tuottanut kilpa-autoiluonnettomuus. Tosin Danny Sullivanin tapauksen johdosta tällä kaudella edes hire-in-sopimukseen ei kannata sinällään luottaa. Joka tapauksessa Thackwellillä on ainakin aikaa saada paikka lajista ikänsä puolesta.
Arvosana: 6/10
Sittemmin hän pääsi vielä ajamaan Hockenheimissa Stefan Bellofin ajaessa Mosportissa Urheiluautojen MM-Sarjassa. Thackwell oli testannut jo talvikaudesta 1983-1984 lähtien enemmän tai vähemmän Williamsia ja Frank Williams tiesi Thackwellin tarvitsevan välillä myös kisaamistakin. Kun Thackwellin tilannetta Hockenheimissa miettii niin syytä häpeämiseen siellä ei ole. Tyrrell 012 ei ollut lähelläkään parastaan siellä, talli oli vesitankkikohun kourissa ja kaiken lisäksi Ferrarin Marco Piccinini esti hänen kisaansa pääsyn loppupelissä. Eli karsiutuminen oli tavallaan väärä palkinto sieltä hänelle. Totta oli myös se, että Thackwell jäi minimimaallisella autoon totuttelulla vain hyvin vähän Stefan Johanssonille joka myös oli tavallaan pelkkä korvaava kuski tallissa. Välillä Thackwell oli jopa Johanssonin edelläkin tietyllä tapaa.
Thackwellin kaksi näyttöajoa kaudella 1984 olivat niin hyviä, että hänestä tehtiin Tyrrellin virallinen hire-in-mies kauden päätteeksi kautta 1985. Frank Williams ja Patrick Head ovat suostuneet tähän sillä Thackwellin ajattamista huipputallin kolmanessa autossa kisoissa ei ole nähty syytä. Thackwellin alustavana tehtävänä on siis jatkaa Williamsin testimiehenä kaudella 1985 ja ajaa Tyrrell-tallissa 2-3 kisaa kaudella 1985.
Stefan Bellof olisi ensi kauden mukaan tuolloin estynyt ajamasta Tyrrellin autoa Montrealissa, Meadowlandsin ja Rooman tai jomman kumman näistä kilpailuista korvaavan varakilpailun eli todennäköisimmin Brands Hatchin kisoissa ja silloin puikkoihin astuu Thackwell. Valitettavasti niin Willi Maurer kuin Porsche ovat aloittamassa oikeustaistelua jonka lopputuloksena Bellof voidaan tuomita ajamaan vain Urheiluautoissa ja ainakaan missään tapauksessa ei enää Tyrrelillä ja siihen hätään Bellofin estyessä ajamasta tallissa kaudella 1985 Thackwellillä on tilaisuus vihdoin ja viimein jopa koko kauden käsittävään sopimukseen kaudella 1985 mikä olisi jo ansaittukin. Thackwellin uraa ovat tähän asti varjostaneet sponsoriongelmat ja ennen kaikkea vakava kauden 1981 kantapäät murtanut ja vakavia päävammoja tuottanut kilpa-autoiluonnettomuus. Tosin Danny Sullivanin tapauksen johdosta tällä kaudella edes hire-in-sopimukseen ei kannata sinällään luottaa. Joka tapauksessa Thackwellillä on ainakin aikaa saada paikka lajista ikänsä puolesta.
Arvosana: 6/10