Oltuaan enemmän tai vähemmän joko lajin paras talli tai parhaiden joukossa ja otettuaan kaksi edellistä valmistajien MM-taulukon ykköstilaa Ferrari putosi tänä vuonna toiseksi ja sekin oli tietyllä tapaa liian hyvä suoritus. Mestaruus olisi ollut ihme, mutta tallin asenneongelmat huomioiden ansaitsematon. Reaalinen sijoitus pyöri sijoilla 3-4 ja ei kaikkein pahimmissa lausunnoissa edes lähimaillakaan neljän parhaan tallin joukossa. Edellisellä kaudella Rene Arnoux ja Patrick Tambay olivat säännöllisesti kisavoitoissa ja jopa mestaruudessakin pitkään kiinni, mutta tällä kaudella ei ranskalaisesta tai Italian suuresta toivosta Michele Alboretosta siihen ollut.
Vaikka La Famiglian suorituksia katsoisi tifosonakin niin kerta kaikkiaan tallin ajoittain armottomankin mentaliteetin mukaan kausi ei ollut hyvä vaikka se olisi ollut sitä edelleen tifosojen mielestä ja vielä enemmän jos talli olisi ollut muu kuin Ferrari. Kausi kuitenkin käynnistyi hyvin kun Alboreto johti Riossa ennen keskeytystään ja olisi voinut voittaa kilpailun, Kyalamissa Arnoux oli vauhdissa kunnes keskeytti ja ylipäänsä vaikean viikonlopun jälkeen Zolderissa tapahtui sittemmin etenkin kilpailijoiden tuurivoitoksi kutsuttu, mutta oikeasti hyvin selkeän voiton saavuttaneen Alboreton ja Ferrarin huippuhetki kaudella. Valitettavasti Kyalamin kaltaiset kisat oikeastaan kartoittivat Ferrarin tien kohti kaaosta.
Mitä pidemmälle Zolderin voitosta kausi eteni niin sitä huonommaksi ja etenkin vaikeammaksi kävi Ferrarin tie huipulla. Imolassa Arnoux ajoi palkinnoille, mutta tifosot lähtivät pois katsomoista ja tallin johtohenkilöt olivat yllättävänkin vaivautuneita, Marco Piccinini ja Mauro Forghieri taistelivat tallin muusta johtajuudesta Enzon Käsinä, uudistukset eivät toimineet ja koko pakka tuntui romahtavan kuin korttitalo. Ainakin menestyksen osalta. Il Piccolo Commendatore eli Enzon poika Piero riitaantui ennen pitkää lopullisesti ranskalaisen tähtikuljettajan kanssa ja Rene Arnoux oli enemmän tai vähemmän tyytymätön tallin toimintaan kauden lopussa.
Arnoux tosiaan kohautti formulaväkeä tallinsa merkkihenkilöiden naisissa ja vieraissakin käymällä, järjestämällä melkoisia bileitä epämääräisten kaveripiirin jäsenten kanssa, riiteli oman kullanmurunsa kanssa ja ajautui enemmän tai vähemmän avoimeen välirikkoon Pieron kanssa oltuaan liiankin hurmaava hänen kovin nuorelle tyttärelleen.
Toisaalta talli yritti kaikkensa kohun peittelemiseksi ja useimmiten siinä myös onnistui. Il Commendatoren sana painoi paljon ja usein sanansaattajana toimi Franco Lini mikäli jotain ongelmia mediapuolella tuli Ferrarilla.
Suorituskyky tällä ranskalaisella yllättäen luigimaiseksi gigoloksi muuttuneella miehellä tippui radalla valitettavasti kauden edetessä. Monacossa hän tönäisi Stefan Bellofia hengenvaaralisen näköisesti päin kaidetta, oli tapella tallikaverinsa kanssa Andrea de Cesarista vastaan Brands Hatchissa myös nyrkit heiluen estelykohun takia ja Zandvoortissa pilasi Thierry Boutsenin hyvän kisan kolaroimalla hänen kanssaan. Automallina toiminut 126C4 tuomittiin ennen pitkää liian vanhaksi, mutta Ferrari ei silti tuonut uutta autoa radalle kesken kauden eikä koko kaudella ylipäänsä muutenkaan.
126C4 ei automallina toiminut oikeastaan koskaan kovin hyvin ilman riittävän isoa takasiivekettä. Iso takasiiveke vuorostaan aiheutti moottorille ylimääräistä rasitusta ja painoa ja ennen pitkää iso takasiiveke kulutti edelleen reilusti myös Goodyearin renkaita. Ferrarilla tuntui olevan joka kisaan jopa tarpeettoman jatkuva tarve päivittää autoa silloinkin kun kuljettajat eivät itse sitä halunneet ja se taas kiristi Forghierin välejä suhteessa molempiin kuljettajiin.
Murheellisimpia tuntuivat olevan alkukauden jousituspäivitykset, keskikauden ylisuuret jarrupalat ja kaiken huippuna jatkuva sekoilu tallin ajotietokoneen muokkauksessa käyttämään täydellistä sähköllä toimivaa polttoaineensyöttöjärjestelmää. Sähköinen polttoaineensyöttöjärjestelmä maksoi maltaita kuten myös Monacossa ollut Morellin täysin toimimaton sähköinen tehojärjestelmä auton ajovakauden säilyttämiseksi, se poistettiin keskellä kautta ja ennen pitkää se kuitenkin palasi autoon aiheuttaen liiallisen polttoaineen kulumisen sensori- ja laskujärjestelmän tahdistinvian vuoksi.
Lopulta kaikista valtavista uudistuksista McLarenin lyömiseksi tuli turhia ja Hockenheimin jälkeen kuskien kärsivällisyys oli lopussa ja talli piti päättymättömän tuntuisia kriisipalavereita loppukaudella hyvin usein. Aivan kauden lopulla vauhtia sentään löytyi tasoon nähden edes välttävästi ja Monzan Tifosojen buuauksesta huolimatta Alboreto sentään toi Ferrarin palkinnoille siellä. Maranellon Vanhuksenkin mukaan Ferrari oli masennuksen välittömässä vaarassa ja se kuvastui kaikkialla. Lopulta oli vaikeaa nähdä, että oliko monista uudistuksista yhtään mitään hyötyä vai ei.
Joka tapauksessa Alboreto näytti etenkin tallin ensimmäisellä puoliskolla hyvin usein, että miksi Ferrari halusi hänet talliinsa ja sen hän maksoi ennen kaikkea todella hyvällä ajoasenteellaan. Arnoux taas vuorostaan tuntui välillä ajavan joissakin kisoissa todella hyvin, yksinkertaisesti saalistavan jäännöspisteitä toisissa tai käyttämällä käytännössä pelkkää onnea pistejahdissaan jäämällä tallikaverinsa taakse kauden ensimmäisellä puoliskolla ja oikeastaan häviten lähes kokonaan tv-kuvistakin kauden toisella puoliskolla. Kauden ensimmäisen puoliskon kaltainen pistepotti kauden jälkipuoliskolla olisi ajanut edes tallikilvan asiaa, mutta ei.
Zandvoortin jälkeen tulokset olivat häneltä masentavan heikkoja ja kauden pudotus oli oikeastaan alkanut hänen osaltaan Montrealin ajon jälkeen. Siellä Arnoux oli käytännössä onnenkantamoisella mukana pisteillä. Mitään todella konkreettista ja etenkin tallikaveriin nähden murskaavaa Dallasin huippuajoa lukuun ottamatta kaudella 1984 ei Rene Arnoux pystynyt tarjoamaan ja murheellisinta oli se, että Arnoux ei elänyt kausien 1979-1983 maineelleen eli hän ei oikein edes ollut se Yhden Kierroksen Ihmemieskään. Ja vaikka olisi pystynytkin niin aina Arnoux keskeytti, kolaroi jonkun toisen kanssa hyvältä sijalta tai ajoi ulos radalta välillä naurettavissakin olosuhteissa. Alboreton suorituskyky vuorostaan heikkeni myöskin kauden jälkipuoliskolla, mutta pysyi loppupeliin nähden uskottavana huipputallin kuljettajana myös silläkin vaikeuksista huolimatta.
Lisäksi Alboreto ja Arnoux eivät osanneet testata tai kehittää autoaan eteenpäin joskin Alboreto sentään kehittyi kauden aikana edes jotenkin. Alkukaudesta Alboreto oli suorastaan toivoton siinä, mutta Arnoux ei ainakaan voinut silti ylpeillä sillä asialla. Nämä seikat jättivät insinööreille toivomisen varaa ja muun muassa Scaramelli sanoi usein Piccininin tehneen selvän virheen heittämällä Patrick Tambayn pois tallista kauden 1983 päätteeksi. Tambayn ajajan ja erityisesti teknisen palautteen annon kyvyillä Ferrarilla olisi voitu kaudella 1984 pärjätä paljon paremmin kuin pärjättiin. Kauden lopulla tapahtui parikin merkittävää asiaa.
Silloin ja vasta silloin päättyi Didier Pironin taival tallin kanssa kun ranskalainen ei toipunut Hockenheimin 1982 vammoistaan ja lisäksi pitkän kaksintaistelun jälkeen kulisseissa Mauro Forghieri siirrettiin syrjään Enzon Kätenä toimimisesta ja siten Marco Piccinini saa entisestäänkin valtaa tallissa lisää. Il Commendatore on ollut pettynyt Forghieriin ja häntä ei eroteta tallista, mutta hänen on osoitettava paremmin kykynsä. Mikäli hän vuoden sisään onnistuu saamaan Ferrarista jotain todella hyvää autonsuunnitteluun liittyvällä pienellä virka-asemallaan niin hän tulee saamaan mahtavan ylennyksen ja ehkä jopa tallipäällikön paikan sillä Enzo Ferrarin terveys on alkanut rakoilla.
Vähintään Forghierille on luvattu jopa varatoimitusjohtajan paikkaa ja parhaimmillaan jopa toimitusjohtajan paikkaa. Piccininin asema taas voi muuttua jopa Ferrarin osakkuudesta vastaavan FIAT:in johtokuntaan mahdollisen tulevaisuuden kanssa. Samoin muutoksia on odottanut itse Piero Lardikin ja Luca di Montezemolo joka pyörii juurikin FIAT:in puolella. Muussa tapauksessa hänen tiensä ei pääty tallissa, mutta hänet alennetaan todella alas ja siirretään käytännössä lopullisesti syrjään päättävästä asemasta vähäisempiin teknisiin tehtäviin ehkäpä Fioranoon tai vain Maranellon Modenan pientoimistoon josta Forghieri kauan sitten oppinsa saavutti. Valitettavasti Piccininin hovin miehittäessä Ferrarilla ei paljonkaan ole järkeviä miehiä enää todella vahvoissa taustajoukoissa ja Harvey Postlethwaiten työ voi vaikeutua entisestään. Ferrari on ensi kaudella palaamassa mestariksi, mutta yhtä todennäköisesti aloittamassa vajoamista kohti kurjuutta ilman todellista ihmettä. Ferrari saavutti valmistajien sarjan kakkostilalla 2,2 miljoonaa dollaria TV-rahaa.