Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan seuraavaksi sitten kuljettajien MM-sarjan pistetilanne 12/16 osakilpailun jälkeen:

1 Niki Lauda 48 pistettä

2 Alain Prost 43,5 pistettä

3 Elio de Angelis 26,5 pistettä

4 Rene Arnoux 24,5 pistettä

5 Nelson Piquet 24 pistettä

6 Derek Warwick 23 pistettä

7 Keke Rosberg 20 pistettä

8 Michele Alboreto 15 pistettä

9= Patrick Tambay 9 pistettä

9= Nigel Mansell 9 pistettä

11 Ayrton Senna 8 pistettä

12 Teo Fabi 6 pistettä

13 Jacques Laffite 4 pistettä

14= Eddie Cheever 3 pistettä

14= Riccardo Patrese 3 pistettä

14= Thierry Boutsen 3 pistettä

17= Andrea de Cesaris 2 pistettä

17= Piercarlo Ghinzani 2 pistettä

19 Marc Surer 1 piste

Tyrrellin kuljettajat Martin Brundle ja Stefan Bellof olivat edelleen hylättyjä toistaiseksi pisteidensä osalta tai oikeammin niitä ei vain ollut vielä palautettu takaisin. Brundle olisi ollut sarjassa jaetulla 11:sta tilalla Sennan kanssa ja Bellof olisi ollut 13:sta MM-taulukossa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan vielä tallien MM-kilvan tulokset 12/16 osakilpailun jälkeen:

1 McLaren 91,5 pistettä

2 Ferrari 39,5 pistettä

3 Lotus 35,5 pistettä

4 Renault 32 pistettä

5 Brabham 30 pistettä

6 Wiliams 24 pistettä

7 Toleman 8 pistettä

8 Alfa Romeo 6 pistettä

9 Arrows 4 pistettä

10= Ligier 2 pistettä

10= Osella 2 pistetä

Tyrrellin pisteet olivat myös tallikilvan osalta toistaiseksi palauttamatta hylkäyksen alustavuuden vuoksi. Muussa tapauksessa tallilla olisi ollut niitä kasassa 13 kappaletta ja se olisi ollut sijalla 7.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Hollannin Grand Prix Zandvoort

Päivämäärä: 26.8.1984

Rata: Zandvoort

Radan pituus: 4,252 kilometriä

Kilpailun pituus: 71 kierrosta tai 301,892 kilometriä 2 tunnin sisään

Sää: Aurinkoinen ja lämmin

Yleisöä: 110 000 katsojaa oli paikalla.

Hollannin Grand Prix Circuit van Zandvoortissa on aina ollut kiinnostava.

Radan syntyhistoria on sikäli mielenkiintoinen, että alkuperäisestä Zandvoortin radasta noin puolet oli rakennettu tavallisen maantien pohjalta ja noin puolet radasta oli vedetty tuoreena keskelle hiekkadyynejä. Zandvoortin radan suunnittelijan ansiokin on jäänyt kiistanalaiseksi.

John Hugenholtzia on yleisesti pidetty radan suunnittelijana, mutta todellisuudessa hän oli Kuninkaallisen Autoklubin ratajohtaja ja liittojäsen. Toki hänen tehtävänsä oli päättää radan hyväksyntä ja ennen kaikkea myös saada sodanjälkeisen Hollannin poliitikot myötämieliseksi. Formula A:n ja Formula 1:n osalta suostumus oli pian totista totta.

Varsinainen kiitos tai ainakin jollain tapaa osoitettu kunnianosoitus Zandvoortin radasta kuuluu Sammy Davisille eli vuoden 1927 Le Mansin voittajalle tai ainakin jollekin hänen suunnitteluryhmänsä hollantilaiselle jäsenelle. Herra Davis kun oli pyydetty johtamaan suunnitteluryhmää herra Hugenholtzin pyynnöstä.

Vuonna 1948 ajettiin radan vihkiäiskilpailu ja vuodesta 1952 eteenpäin ajettiin f1:n ensimmäinen kilpailu. Kuninkuusluokka on siis melkein aina kuulunut Hollantiin. Ensimmäiset voittajat olivat Formula A:n kilpailuissa 1948 ja 1949 Prinssi Bira ja Luigi Villoresi ja Fomula 1:n ulkopuoliset kilpailut voitti Louis Rosier vuosina 1950 ja 1951. F1:n ensimmäiset kaksi Grand Prixiä voitti vuosina 1952 ja 1953 Alberto Ascari.

50-luvun alun kilpailut vuosina 1954, 1956 ja 1957 jäivät rahapulan vuoksi pitämättä. Vuonna 1955 kilpailun voitti Juan Manuel Fangio. Vuonna 1958 kilpailun voitti Stirling Moss, vuonna 1959 Jo Bonnier, vuonna 1960 Jack Brabham, vuonna 1961 Wolfgang von Trips, vuonna 1962 Graham Hill, vuonna 1963, 1964 ja 1965 Jim Clark, Vuonna 1966 voitti Jack Brabham ja 1967 Jim Clark voitti.

Vuonna 1968 ja 1969 Jackie Stewart voitti ja 1970 kilpailun voitti Jochen Rindt ja vuonna 1971 voitti Jacky Ickx. Vuoden 1972 kilpailu jäi rahapulan lisäksi pitämättä myös radan riittämättömän turvallisuuden takia. Vuonna 1973 turvatoimia parannettiin 3 vuoden takaisen Piers Couragen menehtymisen varjolla.

Ikävä kyllä nekään eivät estäneet rahapulan vuoksi laiminlyötyjä pelastusmiehistön varustehankintoja ja turvallisuusvastaavien väliinpitämättömyyden myötä eräänä ne olivat tekijöinä aiheuttamassa ainakin välillisesti Roger Williamsonin kuolemaa saman vuoden kilpailussa. Vuoden 1973 Hollannin kilpailu oli televisiointihistorian merkkipaaluja.


F1:n mediakomission ensimmäinen puheenjohtaja Amaury de Merode yhdessä apulaisensa Comte de Merlonin kanssa saivat Eurovision ja Hollannin television yksityislähetysten vallan murrettua ja samalla aukaistua portit monien muiden maiden televisioyhtiöiden tarjouskilpailulle.

Sen seurauksena Hollannin kilpailu nähtiin suurimmassa osassa Eurooppaa suorana lähetyksenä mikä oli vielä tuolloin erittäin harvinaista ja samalla Hollannin kilpailu sinä vuonna oli ensimmäisiä Eurovision ulkopuolisiin maihin laajalti markkinoitu tv-kilpailu.

Toisaalta kreivin virkoja toimittavat herrat eivät todennäköisesti olisi saaneet tahtoaan läpi ilman mediakomission varapuheenjohtaja Pierre Ugeauxin ja vielä tuolloisen F1CA:n valtuuttamana toimineen ja pelkkänä rivijäsenenäkin komissiossa vaikuttaneen Bernard Ecclestonen ponnisteluja.

Ecclestonen toiminta tuossa tilanteessa oli merkittävä. Ecclestonesta oli myös kiinni kiistanalaisten siirtokorvausten allekirjoittaminenkin hyväksyttyinä. Ikävä kyllä tuon vuoden Hollannin Grand Prix oli erittäin surullinen osoitus siitä miten henki ja terveys vielä 10 vuotta sitten oli kuninkuusluokassa halpaa turvallisuuden kustannuksella.

Kilpailujohdon väliinpitämättömyyden seurauksena kuolonuhreja olisi voinut pahimmassa tapauksessa tulla ainakin kuljettajien osalta vielä yksi lisää. Denny Hulme oli nimittäin melkein ajanut sankan savun takia melkein radan keskellä seisoneeseen Safety Cariin jota kuljetti Herbert Linge.

Linge oli oikeastaan pelkällä onnella siirtänyt huonosti pysäköidyn autonsa suoraan Hulmen tieltä. Karhu oli myös erittäin vihainen Niki Laudalle kilpailun jälkeen. Yleisesti ottaen viimeiset 10 vuotta Lauda on usein saanut tahtonsa läpi ja häntä on pidetty lajin keulakuvana. Tuona synkkänä päivänä vuonna 1973 hän oli kaikkea muuta kuin sitä.

Lauda kun ilmoitti, että hänelle maksetaan kilvanajosta. Ei siitä, että hän pysäyttäisi radan varteen. Hulme haukkui Laudaa kylmäksi paskiaiseksi. Lisäksi Hulme ilmoitti, että F1 ei kaipaa Laudan kaltaisia tunteettomia maksukuljettajia sarjaan. Hulme kävi erittäin kuumana myös Ben Huismania kohtaan kilpailun turvallisuuden osalta ja syyllisti häntä Williamsonin kuolemasta.

Hulmen mielestä Williamsonin elävältä palaminen autoonsa ilman punaisen lipun keskeytystä oli kuin murha. Jackie Stewart voitti synkän kilpailun. Vuonna 1974 Hollannin kilpailu kärsi kauden 1982 kilpailun tapaan aikatauluongelmista jalkapallon MM-kisojen takia. 1970-luvun puolen välin jälkeen Hollannin Kuninkaallinen Autoklubi on oikeastaan melkein koko ajan tehnyt tappiota.

Vuonna 1974 kilpailun voitti Niki Lauda, vuonna 1975 James Hunt, vuonna 1976 Hunt voitti uudelleen, vuonna 1977 Niki Lauda voitti jälleen, vuonna 1978 voitti Mario Andretti kun Ronnie Petersonin oli soitettava toista viulua Lotus-tallissa, vuonna 1979 kilpailun voitti Alan Jones, vuonna 1980 Nelson Piquet, vuonna 1981 Alain Prost, vuonna 1982 Didier Pironi ja 1983 eli viime kaudella Rene Arnoux.

Kroonista rahapulaa Hollannin Kuninkaallinen Autoklubi kärsii edelleenkin ja Bernielle on tehnyt viime vuosina tiukkaa saada miljoonansa. Hinta on noussut rahapulan takia vain hyvin vähän. Ajoittain Hollannin Grand Prix on myös vain varakilpailu kalenterissa. Viimeksi 1982 kilpailu oli korvaavana kisana Espanjan Jaraman peruunnuttua. Bernie järjesti vielä rataisäntien suureksi harmiksi kilpailun lauantaille mikä johti yleisökatoon.

Kilpailua oli aikataulussa muutettu Jalkapallon MM-kisojen ja Wimbledonin Tennisturnauksen vuoksi. Yleisöä oli tuolloin vähän, mutta viime vuonna oikeaan paikkaan palauttaminen kalenterissa toi Zandvoortin täyteen yleisöä ja pitkästä aikaa talouskin kääntyi plussalle. Tämän kauden kilpailussakin tuotto jäi niukasti voiton puolelle.

Zandvoortin rataympäristö soveltuisi sellaisenaan paremmin loma-alueeksi kuin f1-kilpailuksi. Rata on kuitenkin haastava ja erittäin nopea. Yleisökin pitää yleensä näkemästään ja liikenneruuhkat voidaan välttää Montrealin tapaan nopeasti ja kätevästi. Amsterdamiin on myös varsin lyhyt matka. Kallistetun Tarzan-kaarteen jälkeen rata muuttuu kapeaksi ja ajolinjan etsiminen on vaikeaa.

Toisaalta kyseisessä kallistetussa kaarteessa voi ohittaa sisälinjan ja ulkolinjan kautta. Ulkokautta ohittamisella voi voittaa paljon mutta samalla menettää myös kilpailunsa. Monien mielestä Tarzanissa on paljon helpompaa ryhmittäytyä mutkaan mentäessä jonomuodostelmaan ja liukua kohti takaosuuden kaarteita yrittäen ohituspaikkaa myöhemmin. Hunzerug on nopea oikealle ja vasempaan kääntyvä mutka.

Rata höykyttää takaosuudella kuin vuoristorata ja aiheuttaa vielä nykyäänkin muita ratoja enemmän niskasärkyjä, kipeitä jäseniä, velttoa vatsaa ja pahoinvointia kilpailun jälkeen. Takaosuudella on myös paljon nopeita mutkia mikä ei ole mukava asia. Zandvoortin radalla myös tuulen nopeudella on väliä. Tuuli lennättää hiekkaa niskaan ja radalle ja silloin tarvitaan niitä jauhavia renkaita.

Tuulen yltyessä navakaksi se aiheuttaa heittoa takapäässä ja voi pahimmassa tapauksessa heittää takasiiven pois. Se tietäisi nopeissa mutkissa pikaisia hyvästejä. Maaefektin aikaan Downforce oli vielä tärkeä tekijä radalla.

Onnettomuudet saattoivat tietää audienssia Yläkerran Ukon tai Alakerran Johtaja Sarvipään kanssa. Maaefektin kieltämisen jälkeen Zandvoortin radalla ei tuulella ole enää niin suurta merkitystä kuin aiemmin, mutta rata on silti yleisen linjansa mukaisesti vaikea ajaa ja muihin ratoihin verrattuna tuulella on edelleen jonkin verran väliä.

Muita radan haastavia paikkoja ovat Hugenholtz Bochtin hiusneula, Panorama Bocht Tunnel Oostin jälkeen ja sitten pelottava Bos Uit joka erottaa pojat miehistä. Formula Fordilla kyseisen mutkaan voi ajaa täysillä, mutta F1:llä sen ajaminen samaan tapaan vaatii urotekoja. Tähän ovat kyenneet vain Herr Lauda, Ruusuvuori, Stefan Bellof ja Jo Gartner.

Tasapohjaisella autolla mahdollisuuksia ajaa mutka läpi täysillä on hieman enemmän, mutta silloinkin usein vain kilpailun loppupuolella. Muita mutkia radalla ovat Gerlachbocht, Rob Slotemakerbocht, Scheivlak, Hondenvlak, ja Pulleveld.

Zandvoortin rata on melko paljon renkaita kuluttava. Rengasvalintana radalle toimisi parhaiten Pirellin Pitkäjyväinen rengas Michelinin Kovien tai Keskikovien renkaiden ohella. Goodyearin renkaista parhaimmat voisivat olla AA, A tai B-renkaat.

Polttoainettakin rata vie, mutta välitöntä polttoaineen loppumisen vaaraa radalla ei yleensä ole ollut.

Zandvoortin rata ei ole siis missään nimessä helppo rata ajettavaksi. Turvallisuuspuolikin on kehittynyt hitaasti ja viime kauden tarkastuksista kävi ilmi, että radan turvallisuustaso oli vain korkeintaan hieman keskiarvoista parempi. Tänä vuonna turvallisuustaso laski FIA:n tarkastajien papereissa erittäin paljon erään ikävän tapahtuman seurauksena...

Rahapulasta kärsivä Autoklubi on vakuuttanut kuitenkin pitävänsä radan kunnossa myös ensi kaudelle muista hankkeista huolimatta. Uusin hanke on tiettävästi joko jalkapallokenttä, jäähalli tai huvipuisto. Tuleville vuosille Zandvoortin radan asema ei tule olemaan helppo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Ennen Zandvoortin kilpailua yhteensä 8 kuljettajaa pystyi edelleen voittamaan maailmanmestaruuden teoriassa, mutta käytännössä McLarenin kuljettajien lisäksi mestaruudesta taistelivat vakavasti enää Elio de Angelis ja Nelson Piquet, joskin pisteissä Piquetin edellä olivat muun muassa Rene Arnoux, Derek Warwick ja Keke Rosberg. 8:s kuljettaja oli Michele Alboreto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tallien puolella merkkimestaruus oli sinettiä vaille McLarenin osalta selvä. Hyvin teoreettisesti Ferrari, Lotus ja Renault olisivat voineet mestaruuden viedä, mutta siihen ei enää uskonut juuri kukaan tai ollut uskonut pitkään aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Sadanpäämiesten joukkoon nousi siis Niki Lauda ennen Zandvoortia järjestetyssä leikkimielisessä kokoontumisessa jossa olivat läsnä Stirling Moss ja Jackie Stewart Laudan itsensä lisäksi.

Lauda oli muutenkin kruunattu Itävallassa kultaisella seppeleellä ja hyvin isolla MM-voittopokaalilla kilpailun jälkeen. Muut olivat saaneet hopeisen MM-pokaalin joista Nelson Piquetin oli isompi kuin Michele Alboreton.

Ja ikään kuin juhlistaakseen harrasta ja kauan odotettua kotikilpailun voittoa ja sen tunnelmaa niin järjestäjien puolesta Itävallan kansallislaulu ainakin soitettiin kaiuttimista ennätyshitaasti.:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Niki Laudan ja Alain Prostin taistellessa maailmanmestaruudesta Zandvoortissa pääuutiseksi nousi hetkessä Ayrton Sennan tekemä loikkaus Tolemanilta Lotukselle kaudeksi 1985 kesken sopimuskauden. Tolemanilla oli Sennaan oikeudet kaudeksi 1985 ja 1986, mutta ne tuntuivat mitätöityneen hetkessä. Sennan sopimuskuvio kaudella 1984 Tolemanin kanssa piti sisällään ainakin muiden tallien kanssa käytävät neuvottelut ja tarvittaessa tapahtuvan tilapäisajon loikkaukseen ja sen yhteydessä sovittuun ns. Vuokrahintaan.

Suurin kiista tuli jo silloin vielä ja nykyäänkin jossain määrin käyty keskustelu siitä, että miten ja ennen kaikkea kuinka paljon Ayrton Senna todella rikkoi omaa sopimustaan? Sennan suurin virhe koko tilanteessa oli olla sopimuksensa mukaan neuvotteluissa aktiivisesti toisen osapuolen ja tarvittaessa olevien kolmansienkin tahojen kanssa ilman tallilleen ilmoittamista.

Se rikkoi sinällään kaikkein eniten koko sopimusta vaikka mihinkään muuhun todella loukkaavaan tekoon Ayrton ei tiettävästi syyllistynyt tuossa tilanteessa. Jos vielä muiden tallien kanssa neuvotteleminen ilman tiedottamsta Tolemanin suuntaan olisi ollut ymmärrettävissä niin Lotuksen Peter Warrin tekemä julkinen ilmoitus Sennan siirtymisestä Lotukselle ja yleinen vehkeily ja vihjailu Tolemanin suuntaan jo jonkin aikaa Sennan menosta Lotukselle kaudeksi 1985 ja 1986 ennen suurta lehdistötilaisuutta Tolemanin sijaan ei ollut ymmärrettävissä tiettävästi mitenkään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tolemanin tallille Ayrton Sennan tekemä loikkaus oli shokki ja samalla talli pohti rikkeen nojalla tehtävää työsulkua Sennalle. Sennalla ei siinä vaiheessa ollut vieläkään ketään tallikaveria eli Ayrton ajoi yksin Zandvoortissa. Ayrton oltiin sulkea jo heti kilpailusta, mutta lopulta Alex Hawkridge, Ted Toleman ja muut tallin tärkeät merkkihenkilöt pitivät vakavan keskustelun keskenään tapaus Sennasta ja tulivat rankaisemisen suuntaan. Tolemanin ja Ayrton Sennan sopimus käsitti kuljettajan syyllistyessä tallinsa vastaiseen toimintaan monta erilaistakin rangaistuspykälää.

Vakavuudessaan Sennan menettely oli jo yksi korkeimpia rikkeitä tallia kohtaan. Rankaisun pituudesta tuli kuitenkin erimielisyyttä. Aluksi Hawkridge oli valmiina rankaisemaan Sennaa välittömästi, mutta Tolemanilla ei ollut toista kuljettajaa ja MM-pisteet valmistajien sarjassa painoivat tilannetta ajattamaan Sennaa vielä ainakin Zandvoortissa.

Sen sijaan Zandvoortin jälkeen talli oli valmis antamaan Sennalle tarvittaessa hyvinkin kovan rangaistuksen joka olisi käytännössä merkinnyt sopimuksen purkua jo etukäteen. Sennan tekemästä tempusta oli sovittu ennen kautta, että mikäli Ayrton Senna olisi syyllistynyt moiseen temppuun niin tallilla oli oikeus estää Sennaa ajamasta tallin autoa 1-3 osakilpailun pituisen jakson verran rikkeen vakavuudesta miettien. Samanlaista työsulkua oltiin tekemässä myös Johnny Cecottolle mahdollisten rikkeiden varalta joskin Cecotton osalta sopimuspykälät koskivat enemmän rahanmaksueriä talliin.

Tapauksesta kauhistunut ja muutenkin pahoillaan ollut Senna käytti kaiken puhetaitonsa pitkään jatkuneessa puhelussa Hawkridgen kanssa. Lopulta Hawkridge tuli päätökseen, että Sennan pahoittelupuhelulla oli ollut paljon merkitystä hänen rangaistuksensa pituutta ajatellen. Toleman harkitsi edelleen myös taistelua Sennan sopimuksesta oikeusteitse, mutta Peter Warrin Lotus oli ostamassa Sennan sopimusta ulos ja tarvittavasta summasta käytiin yksityiskohtia vielä läpi.

Senna oli enimmäkseen puhelunsa aikana katuvainen, mutta samalla hän piti menettelyään suurilta osin oikeana. Ainoana todella pahana puolena asiassa nuori brasilialainen piti koko Lotuksen ajoitusta julkistaa hänen sopimuksensa aivan liian aikaisin ja tästä hän ärhenteli myöhemmin myös itse Warrille. Sennaa ei kuitenkaan aiottu Tolemanin osalta päästää rangaistuksetta. Ei edes pahoittelusta ja tunteenpurkauksesta huolimatta. Hollannin jälkeen Hawkridge aikoi keskustella Sennan kanssa asiasta uudelleen ja silloin selviäisi, että aikoiko Senna jäädä vilttiketjuun yhden kisan vai jopa koko loppukauden ajaksi jolloin Tolemanin olisi ollut pakko hankkia ainakin yksi kokonaan toinen kuljettaja loppukaudeksi.

Toinenkin kuljettaja oli vieläkin kysymysmerkki muutenkin. Eräitä ehdokkaita olivat muun muassa Roberto Moreno ja Raul Boesel jotka olisivat tuoneet isoa rahaa ja joista jälkimmäinen oli neuvotellut Brian Hentonin suunnitteleman Brian Henton Racingin kanssa paluuta F1:siin kaudeksi 1985. Boesel oli tuomassa rahatukkua myös RAM:lle ja Ligierillekin, mutta näissä talleissa ei oltu järin iloisia hänen ajotaidoistaan. Morenon rahat sen sijaan kiinnostivat Ligieriä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Zandvoortin kilpailun voittajaksi ennen kilpailua veikkailtiin lähinnä McLarenin miehiä Alain Prostia tai Niki Laudaa. Nelson Piquet oli vahvin muista ehdokkaista. Mestaruustaistelun kannalta Nelsonin uskottiin kykenevän voittamaan Zandvoortissa ja ehkä jopa vielä Monzassa, mutta sen jälkeen Piquetin Brabham-tallin arveltiin joutuvan liian pahoihin vaikeuksiin mestaruutta ajatellen. Toisaalta Neue Nürburgring ja Estoril olivat tavallaan mysteeri jokaiselle tallille ja kuljettajalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tyrrell Racingille ilmoitettiin juuri ennen Zandvoortia sen viikonloppuna, että FIA:n Vetoomustuomioistuin aikoo käsitellä tapauksen koko sarjan hylkäyksestä syyskuuta aiemmin. Aiemmin tapauksen piti olla käsittelyssä syyskuussa Monzan jälkeen, mutta sitä aikaistettiin pitkälti lähinnä oikeudellisten aikataulujen takia. Maailmanneuvoston istuntoa ei välttämättä pidettäisi ennen joulukuuta 1984 tai ehkä ei edes lainkaan johtuen syytteiden vakavuuden ja tilanteen todistusaineiston ollessa edelleen Tyrrelliä vastaan. Lopulta 27.8.1984 eli heti Zandvoortin jälkeisenä maanantaina sanottiin tuomion käyvän toteen. Sitä tilannetta silmällä pitäen Ken Tyrrell oli edelleen erittäinkin luottavainen tilanteestaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Zandvoortin kilpailun tuomaristo aikoi vielä yhden kilpailun ajan jatkaa muutenkin sovittua käytäntöä siitä, että Tyrrellien alle jäävät ja muutoin karsiutuvat kuljettajat saisivat startata kilpailuihin. Toisin sanoen lähtöruudukossa voitiin siis nähdä 27 autoa tai jopa 28 autoa, mutta 27 autoa vähintään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Zandvoortin kilpailun alla ATS-tallin Günther Schmidt pahoitteli Gerhard Bergerille, että hänen tallinsa ei kykene ilman erillistä sponsorimaksua ajattamaan häntä siellä. Toisaalta Berger oli Itävallan kilpailun perusteella koska tahansa muulloin tervetullut jatkamaan tallissa ajamista. Berger ehti jo testata autoa kun tieto tuli. Berger halusi vielä yhden ylimääräisen päivän jolloin rahaerän piti mennä tallipäällikön taskuun. Ikävä kyllä päivä ei riittänyt ja ajettuaan pienen määrän testiä vielä radalla käytännössä taskurahoilla nuori itävaltalainen pakkasi laukkunsa vähäksi aikaa kohti uusia haasteita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Gerhard Bergerin hylkääminen Zandvoortissa oli ATS-tallin osalta oikeastaan varsin kannattavaa liiketoimintaa. Tallin tekninen valmistaminen oli monesta seikasta johtuen hyvin huonolla tasolla ja jo yhdenkin auton huoltaminen tuotti vaikeuksia jollaisia oli nähty lähinnä Osellan alkuaikoina ja aina ei edes silloinkaan. Kahdella autolla varustettuna ATS oli lähinnä varikon turbomoottorilla liikkuva vitsi jota huonompi oli oikeastaan RAM, mutta sillä sentään oli yleensäkin pienemmällä budjettilla ajettaessa edes vähän ymmärrettävämmät syyt olla huonompi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Perjantaina Virallinen Harjoitus alkoi tutuissa merkeissä. Nelson Piquet oli alustavasti paalupaikalla ajalla 1.13.872 ja Elio de Angelis oli toinen ajalla 1.14.027 ja Alain Prost oli kolmas ajalla 1.14.946 ja Keke Rosberg yllättävänkin hyvällä ajalla 1.15.137 neljäs. Viides sija meni Derek Warwickille ajalla 1.15.184 ja kuudes Niki Laudalle ajalla 1.15.556 ja seitsemäs sija meni Rene Arnoux'lle ajalla 1.16.121. Kahdekas oli Michele Alboreto ajalla 1.16.248 ja yhdeksäs oli Nigel Mansell ajalla 1.16.533 ja kärkikymmenikön täydensi Arrowsin Thierry Boutsen ajala 1.16.595.

Teo Fabi oli 11:sta ajalla 1.16.607, Jacques Laffite oli 12:sta ajalla 1.16.659, Ayrton Senna oli 13:sta ajalla 1.16.951 ja Eddie Cheever oli 14:sta ajalla 1.16.991. Patrick Tambay oli 15:sta ajalla 1.17.013, Riccardo Patrese 16:sta ajalla 1.17.124, Marc Surer 17:sta ajalla 1.17.534 ja Manfred Winkelhock 18:sta ajalla 1.17.760. Andrea de Cesaris oli 19:sta ajalla 1.17.897 ja Francois Hesnault oli 20:s ajalla 1.18.469. Jonathan Palmer oli 21:s ajalla 1.19.849, Stefan Bellof oli 22:s ajalla 1.20.861 ja Stefan Johansson oli 23:s ajalla 1.20.959. Philippe Alliot oli 24:s ajalla 1.21.387 ja siinä vaiheessa kaksi viimeistä kuljettajaa alustavasti mukana kilpailussa olivat sijoilla 25 ja 26 Jo Gartner ja Piercarlo Ghinzani ajoilla 1.21.665 ja 1.22.472. 27:s ja alustavasti kilpailusta karsiutuva kuljettaja oli Huub Rothengatter kotiradallaan ajalla 1.24.771.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tolemanin leirissä oltiin happamilla mielin Ayrton Sennan Virallisen Harjoituksen jälkeen ja vaikka Senna yrittikin pitää hyvää ilmettä naamallaan niin kaikki ei ollut hyvin. Virallisessa Harjoituksessa tallin mielestä Ayrton oli tehnyt virheen kuluttaessaan aika-ajorenkaan sarjansa liian aikaisin ja edelleen Sennan molemmissa autoissa oli omat omalaatuiset vikansa. Senna yritti tehdä loppupäivän ajan hyvää aikaa Michelinin Pehmeillä renkailla onnistumatta siinä mitenkään ja tilanne vaikutti lauantain osalta pahalta. Senna piti Michelinin renkaita liian lämpöherkkinä Zandvoortin radalle erityisesti Virallisen Harjoituksen osalta ja siten ei ymmärtänyt tallin kohdistamia renkaan pilaantumisen syytteitä häntä kohtaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa nähtiin monta ratkaisevaa tilannetta. Nelson Piquet yritti jälleen huippuaikaa ja tuntui olevan radan nopein mies. Ikävä kyllä ns. Kranaattimoottorin, aika-ajoon tarkoitetun ahtimen ja aika-ajorenkaiden yhteispeli ei toiminut. Kaiken tämän painajaisen päätteeksi Piquetin auto ei kaasuttanut tarpeeksi alhaisilla kierrosluvuilla ja lopulta ahtimien vaurioiduttua Piquet alkoi turhautua. Hän tuhlasi lopulta aika-ajorenkaansa kilpailumoottorilla ja kilpailuun tarkoitetun ahtimen yhdistelmällä. Loppuvaiheessa Piquet vaihtoi alleen hyvin vastahakoisesti yhden sarjan Michelinin Pehmeitä ja yritti vielä huippuaikaa siihen kuitenkaan onnistumatta.

Pehmeän Renkaan ajalla Piquet olisi ollut lähtöruudukossa sijalla 10-13 mikäli se olisi ollut hänen ainoa kierroksensa. Varsinainen lauantain sessioaika tuli aika-ajorenkailla aikaan 1.13.953 ja sillä hän olisi ollut session kolmanneksi nopein. Kokonaislähtöruudukossa sunnuntaille hän lähtisi kuitenkin eturivistä kakkosruudusta perjantain ajalla 1.13.872. Alain Prost sai siis paalupaikan ajalla 1.13.567. Elio de Angelis oli ajallaan 1.13.883 lauantain toiseksi nopein mies radalla, mutta perjantain ajan 1.14.027 perusteella hänen lähtöruutunsa sunnuntain kilpailuun oli siis kolmas. Derek Warwick oli ajalla 1.14.405 neljäs ja Patrick Tambay oli viides ajalla 1.14.566 ja Niki Lauda oli vain kolme kymmenystä Tambayn aikaa perässä kuutospaikalla. Laudan aika oli 1.14.866.

Sitten tulivat kaikkensa yrittäneet ja Virallisen Harjoituksen huippukierroksilla Williamsin autoa FW09B:tä imartelevia tuloksia saavuttaneet Keke Rosberg ja Jacques Laffite sijoilla 7 ja 8 ajoilla 1.15.117 ja 1.15.231. Michele Alboreto oli yhdeksäs ajalla 1.15.264 ja kärkikymmenikön täydensi Teo Fabi ajalla 1.15.338. Thierry Boutsen oli 11:sta ajalla 1.15.735 ja Nigel Mansell oli 12:sta ajalla 1.15.811 ja Ayrton Senna oli 13:sta ajalla 1.15.960. Sennan Virallisen Harjoituksen sijoitus oli huonoin vähään aikaan ja monenlaista juttua liikkui tästä suorituksesta ilmassa. Brasilian lehdistössä sanottiin tallin vaikeuttaneen Sennan kulkua radalla etenkin maan sensaatiolehdistön mukaan ja käytännöllisesti katsoen kiusanneen hänen keskittymistään kilpailuun Tolemanin sopimuskohulla.

Todellisuudessa toisin kuin perjantaina niin lauantaina Senna oli jälleen itsepäisesti, mutta ei kuitenkaan vähään aikaan muilla tavoin tarpeettomasti tuhonnut itse aika-ajorenkaan sarjansa liian kovan yrittämisen takia jonka tuloksena Senna joutui ajamaan parhaan aikansa lopulta Michelinin Pehmeällä renkaalla. Ja sekään ei ollut helppo saavuttaa. Tosin ei Piquet myöskään mennyt ylivoimaisesti kovempaa kuin Senna samoilla Michelinin Pehmeillä renkailla ajettaessa viimeisiä vetoja session loppupuolella.

Andrea de Cesaris oli 14:sta ajalla 1.16.070 ja Rene Arnoux oli perjantain ajallaan 1.16.121 15:sta. Lauantain aika Ferrarin ranskalaiskuljettajalla oli lähes sama eli 1.16.200 tasan. Manfred Winkelhock oli 16:sta ajalla 1.16.450 ja lauantaina session 19:sta oli Eddie Cheever ajallaan 1.17.855, mutta kokonaisruudukon 17:sta sijan ratkaisi Cheeverin ajama perjantain sessioaika 1.16.991. Lauantaina session 18:sta nopein mies ja sattuvasti muutenkin kokonaisruudukossa oli Riccardo Patrese ajalla 1.17.402, mutta hänen varsinainen perjantain aika kokonasruudukkoa ajatellen oli 1.17.124. Alfa Romeon miesten välillä ajateltiin tapahtuvan lähtökolari sillä miesten välirikko oli syventynyt ja vaikeuttanut yleistä tallin ilmapiiriäkin paljon.

Tosin Patrese oli saanut paljon syytteitä edellisen osakilpailun bensan loppumisesta niskoilleen, mutta Patresen sen hetken ajotyylin tietäen edes sellainenkin yrittäminen oli harvinaista. Marc Surer oli lauantain sessiossa 17:sta ajallaan 1.17.368, mutta kokonaisruudukossa hänelle tuli 19:sta lähtöruutu perjantain sessioajan 1.17.534 perusteella.

Francois Hesnault oli 20:s ajalla 1.17.905 ja 21:s oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.19.454 ja Jonathan Palmer oli 22:s ajalla 1.19.598. Jo Gartner oli 23:s ajalla 1.20.017, Stefan Bellof oli 24:s ajalla 1.20.092, Stefan Johansson oli 25:s ajalla 1.20.236 ja Philippe Alliot oli siinä vaiheessa viimeinen kilpailuun pääsevä kuljettaja ajalla 1.20.270 sijalla 26. Huub Rothengatter oli 27:s ja alustavasti karsiutumassa ajalla 1.21.063, mutta tähän tilanteeseen oli tulossa muutos.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Zandvoortin kilpailun tuomaristo ei pitkään odotellut päätöksenteossa vaan teki varsin välittömästi ratkaisunsa. Huub Rothengatter oli hollantilaisena ajamassa omaa kotikilpailuaan ja kun kyseessä oli vielä Spiritin talli niin tekniset ongelmat ja muut huomiot sivuutettuna Rothengatter hyväksyttiin nopeasti 27:nä kuljettajana mukaan kilpailuun. Rothengatterilla oli Spiritillä kotikilpailussaan isänmaallisen hieno oranssi väritys autossa.:cool:

Ainoana hyvin lievänä huonona päätöksenä asiassa olisi voinut olla se pieni seikka, että Rothengatter oli 110 % rajan ulkopuolella marginaalisesti. Toisaalta tuomariston asenteen kotikilpailun ja medianäkyvyyden kannalta tietäen tiedossa oli hyvin selvä tuleminen mukaan kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Zandvoortin tuomaristolle Rothengatterin osalta oli myös sinällään helppo tehdä jo senkin perusteella, että Jo Gartner ja mutkan kautta myös Mike Thackwell olisivat päässeet kukin 27:nä kuljettajana mukaan kilpailuun Brands Hatchiin ja Hockenheimiin. Jälkimmäisen tapauksessa Marco Piccinini jatkoi Kusettajan arvonimen alla kieroja temppujaan ja siten Thackwellin pieni unelma päästä mukaan f1-kisaan jäi siihen. Tosin Tyrrellin tilanteen tietäen kisasta olisi tullut todennäköisesti erittäin vaikea.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Yleisradion puolella Zandvoortin kilpailu oli lopulta kaiken kaikkiaan radiolähetys. Television puolella oli aiemmin mahdollisuus niin TV1:n kuin TV2:n lähetykseen selostajana Juha Jokinen, mutta lopulta kilpailu kuultiin radion puolelta selostajana Raimo Häyrinen. Höyryllä asiaa riitti tuttuun tapaan myös Zandvoortistakin vaikka mistä osasta vaikka jonkin verran Höyry kertoili myös radalla sattuneesta onnettomuudesta josta pian kerron lisää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tyrrellin osalta oli tehtävä suunnitelmia jatkosta mikäli talli voittaisi oikeustaistelunsa kuten se odottikin vaikka joitakin tuloksia talli oli valmis myös menettämään tarvittaessa. Martin Brundlen toipuminen oli Dallasin onnettomuuden jälkeen sujunut kaikkiaan aikataulun mukaisesti ja hän oli jo melkein ajokunnossa Zandvoortinkin aikoihin. Siten Ken Tyrrell oli jo alustavasti valmis kiittämään Stefan Johanssonia hyvin tehdystä tilapäistyöstä tallin hyväksi ja ottamaan Martin Brundlen takaisin talliin normaaliin ajamiseen keskittyväksi kuljettajaksi.
 
Ylös