Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
McLarenille Hockenheimin kilpailu oli pienen boikottivälinäytösuhan muodostuttua tulossa tärkeäksi PR-kilpailuksi ja samalla myös eritäin tärkeäksi mestaruuskamppailun kannalta. Niki Lauda ja Alain Prost halusivat voittaa siellä hinnalla millä hyvänsä. Heillä oli kaikki hyvin ja vain hyvin vähän uhkia. Ainoastaan mahdollisesti hajoavat moottorit sarjan nopeilla radoilla muodostivat käytännössä ainoan uhan heille mestaruutta ajatellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Muista mestaruuden tavoittelijoista Nelson Piquetilla oli edessään pakkovoitto. Brands Hatchin kilpailu ei ollut mennyt suunnitelmien mukaan ja kilpailut alkoivat kauden 1984 osalta käydä vähiin. Täällä keskeytys merkitsi hänelle käytännössä mestaruuden lopullista menoa vaikka teoriassa hänellä siihen olikin mahdollisuus. Ainoa keino Piquetilla oli enää saavuttaa voittoja ja mahdollisimman hyviä pistesijoja syödäkseen McLarenin johtoa pois.

Ja tietenkin toivoa McLarenin miehille myös keskeytyksiä. Kaksi perättäistä keskeytystä yhtä peräkkäiden voittojensa kanssa ja koko alkukauden keskeytykset muodostivat kaudesta 1984 Nelson Piquetille siinä vaiheessa jopa kautta 1982 huonomman välivuoden sinällään. Hän oli kisavoittaja, mutta ei harmittavasti maailmanmestari arvioiden mukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Keke Rosbergin osalta kausi 1984 mahdollisine mestaruushaaveineen oli elokuussa 1984 lähes kokonaan mennyttä. Nelson Piquetia huonommat mahdollisuudet saavuttaa titteli olivat käytännössä korostuneet Brands Hatchin keskeytyksen myötä. Rosberg oli kuitenkin vielä Hockenheimissakin edelliskauteen verrattuna paljon luottavaisempi. Talli sen sijaan ei ollut ja ristiriidat tallin sisällä jatkuivat edelleen ja Jacques Laffite tunsi Keken tapaan olonsa entistäkin turhauttavammaksi etenkin ratojen ulkopuolella. Mikäli Rosberg olisi halunnut maailmanmestaruuden vielä jotenkin saavuttaa niin se tarkoitti pakkovoittoa nyt ja täällä Hockenheimissa. Muuten katseet pitäisi kääntää kohti ensi vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Elio de Angelis näytti Lotuksella myös nousseen ajajamarkkinoila arvostukseltaan entistäkin korkeammalle kaudella 1984 oltuaan sinä vuonna äärimmäisen tasainen ja hyviä tuloksia saavuttanut kuljettaja. Italialaisen täytyi kuitenkin mieluummin ottaa voitto Saksan osakilpailusta ja parista-kolmesta muustakin kilpailusta ollakseen todella vakuuttava ehdokas maailmanmestariksi. McLarenin ylivoiman murtaminen kun ei ollut helppoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Torstaina ATS-tallilla oli ilmoitettavaa. Günther Schmidt aikoi vähentää osallisuuttaan tallin toiminnassa ja sen johdossa. Tai ainakin yrittää. Joka tapauksessa Schmidt palkkasi tallin ns. Juoksevia asioita hoitamaan Colin Seeleyn josta piti tulla ATS:n tallipäällikkö ja Schmidtin pelkästään piti pysyä enää uuden järjestelyn myötä vain omistajapuolella. Valitettavasti Seeley ei tullut toimeen mikromanagerointia harjoittaneen saksalaisen kanssa ja pian tallipäälliköiden kiukkupussi järjestikin hänelle potkut. Jo kisalauantaina Seeley oli erotettu ATS-tallista ja Schmidt jatkoi tallinsa johtamista diktaattorin valtuuksilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Hockenheimin perjantain Vapaissa Harjoituksissa ei mitään todella erikoista näyttänyt sattuneen. Session aloittivat Teo Fabi ja Derek Warwick. Tämän jälkeen autoa toisensa perään kuljettajineen alkoi tulla ulos varikon uumenista, mutta tyypilliseen perjantain tapaan ennen klo 13.00 ajettua Virallista Harjoitusta koko Vapaa Harjoitus oli tuttuun tyyliin säätöjen ja autojen uudistusten välistä kokeilua. Sessiosta näytti tulevan tavallinen näytös huippukuljettajien, normaalin keskikastin ja huonojen tallien ja heidän kuljettajiensa välinen kokeilujakso.

Ainoa erikoisuus sessiossa näytti olevan vain alustavasti ilmoitus Tolemanin osalta siitä, että se ei ota toista kuljettajaa Ayrton Sennan tueksi Saksaan tai edes välttämättä vielä Itävaltaankaan. Eräs syy tähän oli myös Tolemanin taloustilanne. Budjetti oli heikentymässä Venezuelasta saapumatta jääneiden maksusummien takia ja esimerkiksi varaosia ei juuri ollut kunnolla kuin kahden auton varustamiseen. Siten molemmat autot ja kehitysosat päätettiin antaa yksinomaan Sennan käyttöön.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Ayrton Senna osoitti perjantain Vapaissa Harjoituksissa Tolemanin nopeuden säilymisen myös Hockenheimissa. Hän oli heti kärkikuskien jälkeen session nopein. Turbomoottorin ahtimen päivityksen lisäksi Sennan ehdottomasti tärkein nopeutta lisänyt seikka oli Ferrarin autosta käytännössä kehitetty takasiiveke Rory Byrnen kehittämän ja aiemmin käytetyn takasiivekeratkaisun sijaan. Se yksinkertaisesti soveltui hyvin Hockenheimin radalle. Brian Hart kertoi saaneensa Brands Hatchin ja Hockenheimin välisenä aikana lähes neljä kertaa enemmän moottoriyksikköjen tilauksia ja kokonaismyyntivoiton jo siinä vaiheessa näytti kasvattavan kokonaisarvon kaksinkertaisesti voiton puolelle verrattuna edelliseen kauteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Vapaissa Harjoituksissa Nigel Mansell jäi radan varteen selittämättömistä syistä ja Elio de Angelis aloitti viikonlopun vahvasti, mutta keskeyttäen moottoririkkoon. Loppuosan sessiota de Angelis ajeli vara-autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Ferrarilla asiat olivat Hockenheimiin mennessä jokseenkin sekaiset ja odottavan huonot. Marco Piccininin ja Mauro Forghierilla oli tullut riitoja jälleen keskenään ja Forghieri arvosteli Piccininin tapaan kuljettajia joskin täysin eri syistä. Siinä missä Piccininin syyttelyt lähinnä Rene Arnoux'ta kohtaan kertoivat taas paineista ranskalaista kohtaan niin Michele Alboreton syyttely oli lähinnä pientä harmittelua.

Forghierin mukaan Piccinini suorastaan hemmotteli Alboretoa tallissa ja tästäkin seikasta vääntöä Enzon Käsien kanssa riitti. Ferrari oli muun muassa päivittänyt valmiiksi vanhaan autoonsa uudet jousitukset. Ja tuonut Hockenheimiin neljä autoa joista kaksi autoa olivat uudella takajousituksella ja neljännen polven turboja uudella viidennen sukupolven turbomoottorin ahdinjärjestelmällä varustettuja.

Toiset kaksi olivat aiemmin kaudella käytettyjä kisa-autoja vanhan jousitusjärjestelmän ja tavallisen neljännen polven turbomoottorin kanssa ilman ahdinpäivitystä. Lisäksi Ferrarin Forghieri olisi halunnut kuljettajien käyttävän Hockenheimissa nopeita Ferrarin omia Kranaattimoottoreita. Tähän kuljettajat eivät suostuneet. Tosin he eivät osanneet järkevästi perustella kieltäytymistään. Ja myös arvostelivat Forghierin ratkaisuja.

Alboreto ja Arnoux olivat kaudella 1984 olleet lukuisia kertoja pulassa oman testitasonsa ja autonkehityksen osalta. He eivät osanneet Hockenheimissa ainakaan ensimmäisen Vapaan Harjoituksen osalta mitään muuta kuin kokeilla päivityksiä ja molemmat hädin tuskin edes halusivat käyttää Ferrarin päivityksiä. Ferrarilla oli eräs 1980-luvun formula ykkösten klassisia pulmia ratkaistavanaan. Tämä ongelma oli yhä läsnä vaikka aina olisi voinut käyttää tietokonelaskentaa ja laskea sen perusteella radalle tarvittavat geometriset säädöt. Kysymys oli siinä, että mitä järkeä oli jatkuvasti ja kalliisti päivittää ja rakentaa jossain määrin jo huonoksi todettua autoa koko kauden ajan?

Etenkin kun sen molemmat kuljettajat olivat testaajina suorastaan heikkoja ja patalaiskoja osaamistasoltaan ja palautteenantokyvyltään! Mauro Forghierin paineet keittivät yli ja hän sanoi sen myös ääneen. Yritettyään rauhoittua Forghieri joutui kuitenkin vielä Piccininin hampaisiin. Piccininin mielestä Ferrarin ongelmat olivat johdettavissa huonoon autonkehittelyyn ja huonoon insinööritason suunnitteluun. Forghieri taas vuorostaan epäuskoisesti puisteli päätään näille väitteille ja oli räjähtää taas kun kaikki viat olivat menossa huonosta autosta Piccininin mukaan Arnouxin viaksi.

Alboreto ei juuri opettelevana Ferrari-testaajana tai testikuljettajana muutenkaan ollut mikään sarjan paras nimi ja ennen kaikkea La Famiglian piti olla f1-talli eikä yhden miehen diktatuuri tai jonkinlainen kalifaatti. Ainakin kilpailuareenoilla. Mekaanikkojenkin mielestä Piccininin pahoja puheita oli vaikea sietää. Ferrarin Päämekaanikko purki yleisiksi sanoiksi hänen alaistensa tuntemukset Piccininistä. Tosin ei herra Toiminnanjohtajan kuullen.

Marco Piccinini oli kuulemma ollut hänen urallaan loistava Toiminnanjohtaja itsessään, mutta suorastaan onneton vitsi henkilöjohtajana tai mekaanisena johtajana sitten Audetton aikojen. 2 vuoden sisällä Ferrarilla oli ollut oikeastaan jatkuvasti enemmän tai vähemmän erilaisia kapinoita ja tämä oli muodostumassa sellaiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
McLarenille Vapaa Harjoitus oli pelkkää rakennustyötä kohti Virallista Harjoitusta perjantaina. Äärimmäisen luottavaisella tuulella olivat myös Nelson Piquet ja Corrado Fabi Brabhamilla. Vapaissa Harjoituksissa Piquet kokeili jälleen ratkaisua lähteä käyttämään hiilikuitujarruja kun taas Fabi ajoi konservatiivisempaa ohjelmaa täydellä tankilla ja täyttä terästä olevilla jarruilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Ruudukon takaosassa Tyrrell tuntui olevan vaikeuksissa Vapaissa Harjoituksissa. Stefan Johanssonin ja Mike Thackwellin erot tuntuivat valtavilta keskenään. Molemmat eivät myöskään tuntuneet oikein pääsevän sinuiksi autojensa kanssa. Johansson yritti ajaa Martin Brundlen säädöillä ja Thackwell vuorostaan Stefan Bellofin säädöillä. Kummankin ajotyylit tuntuivat olevan hetken aikaa täysin hukassa. Johansson totesi sittemmin paremmaksi ottaa käyttöönsä Michele Alboreton ja Danny Sullivanin säädöistä niiden edelliskauden yhdistelmät. Niistä ei kuitenkaan alustavasti näyttänyt olevan myöskään hyötyä. Sittemmin Johanssonin ja Thackwellin erot tuntuivat kasvavan kasvamistaan. Pääosin suurin ero oli ajotyyleissä.


Johanssonin ajotyyli oli kuin Keke Rosbergin tai Danny Sullivanin oppikirjasta otettuna muutamalla sivulla Michele Alboreton osaamistakin mukaan. Voimakas luistattaminen ja runttaava ohjaustyyli oli kuin Sullivanin tai Rosbergin ajaessa radalla. Johanssonilla oli kuitenkin näihin kuljettajiin erona kuitenkin Alboretomainen jouhean sulava ajotyyli. Sen erot näkyivät nopeissa kääntymisissä hitaissa kaarteissa ja terävissä mutkissa. Sen sijaan Thackwellillä oli kova paikka oppia tilapäisenä kuljettajana hyvää ajotyyliä sillä Williamsilla testiaikaa ei ollut tullut paljoakaan. Thackwellin ongelma tuntui olevan epätasainen ajotyyli.

Thackwell oli ollut ennenkin toki tyyliltään vaihteleva, mutta kauden 1984 ajoissa Thackwellin piirteet korostuivat. Thackwellillä oli oma uniikki tapansa ajaa f1-autoa vaikka voimakkaimmin se muistutti myös sen hetken kuskeista omasta mielestäni Alboreton ajotyyliä. Tosin Thackwellin ajotyyli Alboretoon verrattuna oli toki jouhea, mutta huonona puolena aaltoileva ja epätasainen.

Thackwellin mutkasta ulostulot olivat olleet 1984 tilapäisajoissa aina varsin levottoman tuntuisia ja Tyrrellin ajojen perusteella Hockenheimissa olisi voinut luulla, että Thackwell ei osaa ajaa levottomalla takapäällä varustettua autoa. Thackwellin ajotyyli oli siis lyhyesti sanottuna jouheva sisäänmenoiltaan ja nopea itsessään, mutta hidas ja irtoavan oloinen ulostuloissa ja vauhdinoton suhteen. Tyrrellin miehillä oli kuitenkin yksi yhteinenkin puoli. Molemmat ainakin antoivat kaikkensa radalla ja ajoivat niin kovaa autoa kun sillä vaikeuksissa olevan tallin kalustolla pääsi. Tyrrell oli tuonut kolme autoa Hockenheimiin ja toivoi, että kolareita myös vältetään. Vain toiselle nimittäin oli vara-auto käyttöön annettavissa ja se oli jo luvattu Johanssonnille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
ATS toi Colin Seeleyn ohella perjantaina toistaiseksi oman pienen yllätyksensä mukaan. Sillä oli ensimmäistä kertaa käytössä kaksi kunnollista D7-mallia ilman tarvetta tuoda enää vanhaa D6-mallia vara-autoksi. Sitä Manfred Winkelhock piti tervetulleena joskin kovin myöhässä olevana uudistuksena. BMW:llä oli myöskin vaikeaa sulattaa Günther Schmidtin puheita tallin kärsimistä moottorivioista ja kauden 1985 moottorineuvottelut olivat toistaiseksi jäässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
BMW:n toisella pienemmällä edustustallilla eli Arrowsilla budjetti alkoi autonkehityksen osalta tulla vastaan, mutta sen huipennukseksi A7-automalleja oli nyt sentään kolme kappaletta tuoda paikan päälle Hockenheimiin. Toisaalta tallilla ei ollut varaa rakentaa neljättä autoa ajoissa. Toisin sanoen vara-autosta piti tarvittaessa vetää pitkää tikkua toisin kuin vaikka viime kädessä ATS:n osalta milloin Schmdit olisi voinut hätätapauksessa tuoda jo käytöstä poistuneen D6-auton.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Virallisessa Harjoituksessa perjantaina Brabhamilla oli Nelson Piquetin kanssa melkoista miettimistä. Piquet ei osannut päättää, että ajaako hän normaalia Brabhamin kisa-autoa kisamoottorilla, kisabensoilla ja vähintään pehmeillä renkailla vai ajaisiko hän aika-ajomoottorilla ja aika-ajobensoilla yhdessä aika-ajorenkaiden kanssa varustettua autoa. Lopulta Vapaiden Harjoitusten moottorivaurion ja liiallisen polttoaineenkulutuksen takia Piquet otti riskin ja ajoi perjantaina vain kisaan varustetulla autolla.

Piquet ajoi ajan 1.48.698 Michelinin Pehmeillä renkailla ja kisasäädöillä mikä oli uskomaton osoitus tekniikan kehittymisestä. Tosin aika ei kestänyt kauan ja Derek Warwick ehti päihittää sen ajalla 1.48.576 ja Elio de Angelis ajalla 1.48.033. Elio de Angeliksen osalta väliaikamittauspiste oli menossa kohti uskomatonta 1.47.0:n aikaa, mutta italialainen ajoi kuitenkin harmittavasti liian leveäksi ja ajoi rahtusen hitaamman ajan. Ja äärettömän selvästi kohti paalupaikkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lotuksella ja Renaultilla oltiin toki osin iloisia, mutta samalla myös surullisia Virallisen Harjoituksen perusteella. Teknisen murheen myötä Patrick Tambayn aika oli vain 1.51.414. Ranskalaisen mukaan autossa oli tasapaino-ongelmia Stadionin osuudella. Nigel Mansellin päivä synkeytyi entisestään vaihdelaatikkovian vuoksi. Paras aika oli vain 1.52.958. Vaihdelaatikon vika saatiin jäljitettyä hammasrattaisiin ja siihen, että vaihteen rattaat muttereineen olivat liian suuria minkä takia vaihteen vaihtaminen ja yleinen välittäminen oli ollut hidasta ja jäykkää. Lopulta session ajaminen viallisella vaihdelaatikolla oli aiheuttanut melkein koko laatikon täydellisen hajoamisen.

Lopulta koko laatikkojärjestelmä muidenkin vaurioituneiden autonosien kuten voimansiirron ja kytkimen kanssa piti purkaa, kunnostaa, avata ja sulkea vian korjaamiseksi. Ja tietenkin korvata vielä uusilla osilla. Melkein koko viikonloppu kului pääauton remonttiin joten Mansell ajeli sen aikaa enimmäkseen vara-autolla. Lopulta vika saatiin korjattua optimistisesta uskosta huolimatta vasta sunnuntaiaamuna juuri ennen Warm-Upin alkamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Niki Lauda oli Perjantain Virallisessa Harjoituksessa positiivisesti neljäs ajalla 1.48.912 ja Ayrton Senna hämmästytti jälleen f1:n seuraajia nopeudellaan olemalla viides ajalla 1.49.395.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Keke Rosbergin perjantai oli totisesti erittäin synkkä. Suurimman osan sessiota autoa olivat vaivanneet kaikki mahdollisenkin tuntuiset tekniset viat ja session loppuminuuttien lähestyessä Virallisen Harjoituksen osalta isoimmat viat oli saatu korjattua. Keke olisi ollut asiantuntijoiden mukaan ilman muuta kuuden joukossa ilman teknisiä vikoja. Patrick Headin ja Frank Williamsin ilmeet olivat masentuneita ja totisia. Williamsilla oli ollut vaikea päivä takanaan ja Keken aika oli 2.12.229. Sillä ajalla Rosberg olisi karsiutunut ja hän oli listan viimeinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Viimeisille minuuteille perjantain Virallisessa Harjoituksessa kaikki odottivat huippuaikaa, mutta ei vain sitä ihmettä tapahtunut. Syyllinen siihen oli Patrick Tambayn RE50-auton moottori joka räjähti levittäen öljyä Stadionin osuudelle ennen sukellusta varikon uumeniin. Tämä pilasi ainakin myös Keke Rosbergin ajan yrittämisen loppumetreillä.

Murheellisen Virallisen Harjoituksen huipennukseksi Tambay oli muutenkin joutunut käyttämään Derek Warwickin autoa sillä Warwick oli jo aikansa ajanut, mutta hän ei ollut antanut autoaan käyttöön ennen kuin hänen omakin vara-auto oli ensin hajonnut ranskalaisen alla. Lisäksi Tambayn oma auto oli korjauksessa ja talli pelkäsi vakavaa mekaanikkojen ylityöllistymistä lauantain osalta. Talli joutui jopa harkitsemaan, että mitkä autot edes aiotaan korjata ajoissa. Kolme autoa täysine korjauksineen ei ollut helppo tehtävä millekään tallille siihen aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Perjantai-iltana Rosbergin Kekeä ärsytti huonon ajamisen lisäksi myös eräs muukin seikka. Vaikka tavallaan hän arvostikin elettä niin se olisi voinut enemmän kuulua hänen Fittipaldin päiviensä aikoihin kuin huipputallina tunnetun Williamsin aikaan. Frank Williams nimittäin perjantai-iltana pyysi vetoomusta niin kilpailun tuomaristolta kuin muiltakin talleilta Rosbergin kilpailun mukaanpääsyn varmistamiseksi.

Williams kun aikoi vedota siihen, että jos lauantaina sataisi niin Rosberg voisi silti startata 27:een lähtöruutuun kilpailuun. Tiettävästi tuomaristo oli alustavasti kieltänyt mukaanpääsyn mistä Rosberg ei ollut iloinen, mutta muut tallit allekirjoittivat vetoomuksen ja jo lauantaiaamuna tilanne olisi ollut Rosbergin osalta helpotus vaikka siltä ei vielä näyttänytkään.

Tuomaristo oli aikomassa pitää käsittelyistunnon ja todennäköisesti Rosberg olisi nähty ajamassa sillä Vapaidenkin Harjoitusten aika olisi riittänyt Rosbergille kilpailuun. Lisäksi kuka tahansa muu Tyrrellin autojen taakse jäävä kuljettaja saisi periaatteessa startata kilpailuun, mutta ongelma tulikin juurikin muiden tallien ajajista kuin Tyrrellin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lauantaina tosiaankin vettä satoi Vapaiden Harjoitusten aikaan klo 10:stä eteenpäin. Juuri kukaan ei halunnut lähteä radalle ja ne jotka lähtivät ajoivat lähinnä pelkästään sadekelin renkailla. Michelinin Kevyen Sateen renkaista ei Vapaissa Harjoituksissa juuri ollut hyötyä. Lopulta klo 11.30 eli Vapan Harjoituksen päättyessä toteutui Länsi-Saksan television säämiehen lupaus siitä, että lauantaina voidaan päästä ajamaan selkeässä ja kuivuvassa säässä Virallinen Harjoitus.

Kuuma aurinko nostatti höyryä ja sumupilviä nousi saderenkaista myös Rosbergin ajamana kun hän testasi autoaan Hockenheimissa. Mitä pidemmälle Vapaa Harjoitus oli edennyt niin sitä useampi kuljettaja kuitenkin ajoi sessiossa mikä oli hyvä juttu sille itselleen.
 
Ylös