Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Englannin Grand Prix Brands Hatch

Päivämäärä: 22.7.1984

Rata: Brands Hatch

Radan pituus: 4,207 kilometriä

Kilpailun pituus: 71 kierrosta tai 298,697 kilometriä vajaan puolentoista tunnin sisään (Alun perin 75 kierrosta tai 315,525 kilometriä 2 tunnin sisään ja vielä sitäkin aiemmin 77 kierrosta tai 323,939 kilometriä 2 tunnin sisään. Kilpailua kuitenkin lyhennettiin jo ennen sen läpivientiä ja kilpailupäivänä keskeytettiin muutamaan otteeseen. Kierroksen 11 joukkokolarin jälkeen tuomaristo perseili ja jostain syystä poisti neljä kierrosta ja hoiti kilpailun läpiviennin punaisen lipun heilautuksen takia yhteisajalla eli kierrosmäärät 11-60 laskettiin yhteen jolloin tulokseksi tuli 71 kierrosta.)

Sää: Kaunis ja välillä erittäin kuuma, mutta myös hieman pilvinen ja hautovaa ukkoshellettä oli lähialueet täynnä vesisateineen.

Yleisöä: 125 000 katsojaa

Englannin Grand Prixilla on pisimmät perinteet f1-kilpailujen maailmassa. Koko MM-sarja sai alkunsa 13.5.1950 Silverstonen radalla. Siitä lähtien se on kuulunut joka vuosi sarjaan. Joinakin vuosina on ajettu myös Aintreen radalla joka enemmän on tunnettu radan ympäristöstä pidetyistä hevoskilpailuistaan. Vuosina 1955-1960 Silverstone ja Aintree vuorottelivat ja vuosina 1961 ja 1962 Aintree isännöi yksinään. Vuodesta 1960 eteenpäin Brands Hatchiin oli rakennettu moottorirata ja kokonaan uusi rata alkoi kerätä huomiota osakseen.

Vuonna 1963 Silverstone piti kilpailun ja sen jälkeen vuodesta 1964 lähtien F1:siin hyväksytyn Brands Hatchin radan myötä järjestäjät ovat vuorotelleet tähän saakka. Brands Hatchissa Kentissä ajetaan parillisina vuosina ja Silverstonessa parittomina vuosina. Vuonna 1984 oli jälleen Kentin ylpeyden Brands Hatchin vuoro pitää Grand Prix-kilpailu. Koko radan nimi juontuu gaelin kielen sanasta brondehach ja se tarkoittaa rinnettä joka johtaa metsään.

Koko alueen historia on yli 700 vuotta vanha ja vaikkaa metsää onkin poistettu tieltä niin yhä edelleen radalla on ympäristössään vehreää, kumpuilevaa metsää. Vanhaan aikaan ennen F1-ajoja Brands Hatchin rata oli tunnettu moottoripyörärata ja myöhemmin radalla on ajettu myös brittien Rallicross-sarjan kilpailuja. Ympäristön, ajajalta luonnetta kysyvänä ja yleisölle tarjoamien katselumahdollisuuksien vuoksi rataa on pidetty Kyalamin ja Österreichringin ohella parhaimpana ratana koko sarjassa.

Brands Hatch ei ole aivan yhtä suoran loilotusta Silverstonen tapaan, mutta rata vaatii teknisyyttä enemmän ja kuluttaa myös renkaita. Brandsin g-voimat ovat vuosi vuodelta nousseet ja lisäksi radan pomppuisuus on huolettanut ajajia vuodesta 1978 lähtien yhä enemmän. Brabhamin suoralta olevasta pääkatsomosta näkee melkein koko radan alueen lukuunottamatta muutamia takasuoran alueita ja Druidsin hevosenkenkäkaarteen jälkeen tulevaa tiheää metsäosuutta Graham Hill Bendissä.

Siitä matka jatkuu Cooperin suoralta kohti Surteesin mutkaa. Rata kätkee myös muutamia alamäkeen ja ylämäkeen kaartuvia sokeita mutkia ja Hawthorn Bendin, Westfield Bendin ja Stirling Bendin mutkissa sokeita mutkia ei hädin tuskin huomaa ja niissä on oltava tarkkana. Muita paikkoja radalla ovat Barry Sheenen mutka ja Derek Minterin suora. Lisäksi myös Dingle Dell kuuluu radalle Pilgrims Dropin tapaan.

Onneksi maaseudun alavat mutkat tarjoamat paremman kiintopisteen Clearwaysin siltaan ja siitä avautuvaan viimeiseen mutkaan eli Jim Clark Bendiin. Sen jälkeen pääsee jälleen pääsuoralle ja uusi kierros alkaa. Radan paras ohituspaikka on Paddock Hillin kaarre joka on haastava paikka. Se on varsin loiva mutka jota voi hyödyntää vaikka ulkokautta ohitusyritykseen, mutta yksikin virhe tai väärään paikkaan kolahdus aiheuttaa menon suoraan kohti seinää mahdollisesti tuhoisin seurauksin.

Paddock Hillin jälkeen lähinnä Druidsin mutka on radan harvoista järkevistä ohituspaikoista kenties viimeinen realistinen mahdollisuus sitä yrittää. Muissa mutkissa ohittaminen on vähintäänkin erittäin haastaavaa erityisesti mekaanisesti pidottomalla autolla ajettaessa.

Kauden 1984 Englannin Grand Prix tarjosi kolarien muodossa draamaa kerrakseen ja valitettavasti Suomessakin Imatran ajoista pidetyn Johnny Cecotton f1-ura ja mahdollisesti koko moottoriurheilu-ura päättyi valtavaan kolariin Dingle Dellistä josta mies selvisi amputaatiovaarasta huolimatta hengissä, mutta jalat vahingoittuivat Sid Watkinsinkin mukaan erittäin pahasti.

Muita kolareita olivat ainakin ensimmäisen kierroksen kolarisuma ja koko kilpailun keskeyttämisen aiheuttanut ja muutenkin koko tuomariston sekoittanut kierroksen 11 joukkokolari. Suomessakin kilpailun suoraksi aiottu tv-lähetys peruttiin viime hetkellä ja siirrettiin koripallon ja Los Angelesin olympiakeskustelun päälle suoraksi radioon. Kilpailussa sen tähdeksi nousi ainakin Ayrton Senna ja Elio de Angelis piti myös hyvää taistelua yllä.

Vastoin Höyry Häyrisen mouhoamista Marc Sureria kohtaan ehkä pahiten radalla toisia estellyt kuljettaja ns. Toisen kilpailun tiimoilta oli Andrea de Cesaris joka lähes naurettavalla tavalla esteli Ferrari-kuljettajia ja de Cesaris, Rene Arnoux ja Michele Alboreto riitelivät ja paddockin puolella olivat jo toistensa kurkuissa kiinni kilpailun jälkeen.

Alboreton kuumaverisyyden ja de Cesarisin yhtä räjähtävän luonteen tietäen varikolla koitui tilanteesta johtuneiden paineiden takia lopulta isojen miesten käsikähmä jota erottamaan tarvittiin niin Ferrarin kuin Ligierinkin mekaanikkoja. Rene Arnoux sentään tajusi pitää aivan loppupelissä turpansa kiinni. Kummatkin italialaiset sen sijaan lupasivat lyhyen kahakan jälkeen toisilleen pyyhkiä vastapuolillaan lattiaa ensi kilpailussa mikäli tilanne toistuu...:frank:.

Brandsin rata kuluttaa jonkin verran tavallista enemmän polttoainetta ja tallit olivat kaudella 1984 joutuneet miettimään laskelmansa tarkkaan, mutta huomattavasti enemmän tallit joutuivat miettimään renkaiden kestävyyttä kilpailuun. AA, A ja B-renkailla pärjäsivät Goodyearin tallit tällä radalla ja siitäkin huolimatta niin vain Michelin tuli ja vei voiton.

Tämän kauden kilpailussa Niki Lauda onnistui saamaan ensimmäistä kertaa kolme voittoa Brandsin radalla ja Kekelle taas tuli uskomaton epäonni. Siitä huolimatta Lauda on korottanut jo kaudella 1982 itsensä Jim Clarkin, Jackie Stewartin ja Emerson Fittipaldin edelle voittotilastossa. Kaudella 1984 hänestä tuli kautta aikain eniten pisteitä kerännyt kuljettaja sarjassa voitettuaan kilpailussa.

Brands Hatchin kovat keskituntinopeudet eivät ajajia haittaa vaikka ne ovat jopa yli 200 kilometriä tunnissa. Radan historiaan ei ole kirjattu kaikesta huolimatta kuin kolme kuolonkolaria ja niistä kuuluisin oli Jo Siffertin vuoden 1971 kolari sarjan ulkopuolisessa kilpailussa. Jo Siffert oli kuljettajana äärimmäisen arvostettu mies viimeistään kauden 1968 Englannin Grand Prixin voittamisen jälkeen juurikin Brands Hatchin radalla. Ja tietysti Englannissa ylipäänsä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Perjantain Vapaissa Harjoituksissa tapahtui Johnny Cecotton uran kannalta pahin asia. Ennen viikonloppua Cecotto oli jälleen alkanut saavuttaa pienin askelin tallikaverinsa Ayrton Sennan muokkaamaa valtavaa eroa suoritustasoissa kiinni. Testeissä hän ei ollut ollut ennen viikonloppua enää kuin puolen sekunnin päässä hänestä.

Toisaalta kun Cecotto sitten aina oli päässyt hänen edelleen niin jostain Senna oli aina repinyt tarvitsemansa huippuajan. Alex Hawkridgen kanssa Cecotto oli ennen viikonloppua käynyt vakavia neuvotteluita ja hänelle oli luvattu, että hän saa käyttää samoja kehitysosia kuin mitä Ayrton oli käyttänyt muun muassa Monacossa ja Kanadassa.

Cecotto oli käytännössä ensimmäinen vakavasti aikaa tavoitteleva kuljettaja Vapaissa Harjoituksissa. Toisella kierroksellaan ja ensimmäisellä varsinaisella aikakierroksella hän teki sen mitä hänen ei olisi pitänyt tehdä. Yrittää ajaa edelleen lämpimillä renkailla, mutta liian kylmillä jarruilla täysillä. Michelinin Keskikovilla renkailla ajanut Cecotto halusi ajaa mahdollisimman kovan kärkiajan tai ainakin edes sen lähelle.

Valitettavasti jarrut vinkuivat valittavasti tyhjää ja reaktioaikaa ei ollut jäljellä kuin sekunnin murto-osia Dingle Dellissä. Auto osui erittäin rajusti päin seinää ja sen lähellä olleita verkkoaitoja. Auto romuttui tyystin ja Cecotto jäi loukkuun auton sisään kovissa tuskissa. Punainen lippu heilahti kun sessiosta oli kulunut 7 minuuttia. Jalkoihin ja sääriin oli tullut useaan kohtaan pahoja murtumia ja jalkojen pelättiin jopa murskautuneen.

Vammassa olleiden verenvuotojen tyrehdyttäminen sujui nopeasti, mutta tulehdusvaaran, lihasten rikkoutumisen ja ympäri jalkaa lentäneiden pienten luunkappaleiden vuoksi jalkojen pelättiin saavan infektion ja jopa amputaatiota harkittiin myöhemmin sairaalassa. Toisaalta jalat saatiin kuitenkin katkenneiden luiden osalta sovitettua paikalleen tilanteeseen nähden nopeasti, mutta Cecotton ajot olivat Sid Watkinsinkin mukaan kaudella 1984 ehdottomasti ajettu.

Cecotton sopimus Tolemanin kanssa kattoi optiona myös kauden 1985 rahantulosta riippuen, mutta jo hieman vahingoittuneen ilmapiirin takia optiota ei ainakaan siinä vaiheessa ollut Cecottolla halua lunastaa. Cecotton kausi 1984 oli tämän kolarin myötä päättynyt. Vietettyään aikaa brittiläisessä sairaalassa hänet lennätettiin Augsburgiin Länsi-Saksaan kuntoutuskeskukseen missä hänen piti päästä huippukuntoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Cecotton osalta ajot olivat ajettu, mutta ei häntä kuskipiireissä juurikaan ollut unohdettu. Useita kuljettajia kävi hänen luonaan toipilasjakson aikana. Eniten sairaalaolon aikana Cecotton vieraina läheisten ystävien ja perheenjäsenten ohella kävivät IndyCaria ajanut Roberto Guerrero ja Elio de Angelis jonka kanssa Cecotto vietti paljon myös vapaa-aikaansa silloin kuin se oli mahdollista. Sen sijaan monet takarivin miehet tai vähemmän yllättäen Tolemanin puolelleensa saavuttanut Ayrton Senna eivät koskaan käyneet Cecotton luona sairaalassa.

Sennan kanssa Cecottolla välit olivat olleet aluksi parhaimmat mahdolliset, mutta myöhemmin välit olivat jännittyneet ja jopa viilentyneet huomattavasti alkuajoista. Ja jo ennen Monacon toista sijaa minkä Senna oli saavuttanut. Pahoja kiistoja ei Cecottolla tai Sennalla juuri ehtinyt keskenään olla, mutta Senna ei ollut pitänyt Cecotton valituksista eikä ykköskuskin aseman korostamisesta niillä tuloksilla mitä Cecotto oli siihen mennessä saavuttanut. Samalla Cecotto oli ainakin Amerikan jaksosta eteenpäin ollut tallinsa kanssa pienellä sotajalalla ja ei talli ainakaan rauhaa ruokkinut antaessaan Sennalle parempia kehitysosia autoon ja jopa turbomoottorin uuden sukupolven prototyypin käyttöön ennen Cecottoa.

Cecotto taas ei ollut pitänyt Sennan ajoittaisesta ajoasenteesta nuorukaisen kohdalla. Tai siitä, että vastoin sopimuksia ja tallipäällikön sanoja tasavertaisuudesta Monacon jälkeen talli oli alkanut enemmän tai vähemmän tiettävästi suosia Sennaa. Samalla Cecotto oli myös asemansa tietäviä ja ongelmistaan puhuvia kavereita jotka eivät muutenkaan tulisi miellyttämään Ayrtonia tämän uran aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tyrrellin diskausuhan takia ja Cecotton loukkaantumisen takia 28:sta autosta jäivät jäljelle enää 27 autoa viikonlopulle. Kilpailun tuomaristolla oli paljon puhetta siitä että aiottaisiinko joku kuljettaja karsia pois kilpailusta? Mikäli kuljettajia olisi ollut enemmän kuin 28 niin sitten karsiminen olisi ollut selvä ilmiö. 28:lla kuljettajalla taas Tyrrellin diskauksen jälkeen olisi ollut enää 26 jäljellä.

Sekin olisi ollut ongelma ja nyt oli jäljellä enää 27 kuljettajaa. Loppukauden kilpailuihin niiden määrän perusteella oli tulossa tiettyjä muutoksia, mutta pääsääntöisesti 27 autoa lähtöruudukossa tulisi tarkoittamaan yhtä karsiutujaa lauantaina sunnuntain loppukilpailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Brands Hatchissa Nelson Piquet oli ollut vaikeuksissa auton epätasapainon takia ensimmäisellä Vapaiden Harjoitusten osiolla ja Viralliseen Harjoitukseen tultaessa Piquet ennusti vaikeuksien jatkuvan entisellään. Keke Rosbergin mielestä uusi FW09B ei ollut juurikaan sen parempi kuin tavallinen FW09. Talli oli päättänyt, että kaudella 1984 Williams ei enää rakenna kokonaan uutta autoa kautta varten vaan lisää koko loppukauden ajan pelkästään uusia osia ja suurin päivitys oli turbon päivittäminen uuteen sukupolveen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa alustavan paalupaikan kilpailuun nappasi Alain Prost ajalla 1.11.494 ja toiseen ruutuun ajoi Niki Lauda ajalla 1.11.598 ja kolmanteen ruutuun ajoi Elio de Angelis ajalla 1.11.734. Varsinainen Virallisen Harjoituksen ihmemies siinä vaiheessa toki jälleen uuden turbomoottorin prototyyppiä testannut ja parhaan aikansa edelleen varsin kelvollisella neljännen polven turbomoottorilla ja Michelinin aika-ajorenkaalla kuin ihmeen kaupalla oli neljäs alustavasti ajalla 1.11.890 brasilialainen Ayrton Senna da Silva.

Peter Warr ja Gerard Ducarouge suorastaan ihmettelivät Sennan uskomatonta nopeutta. Erityisesti vielä enemmänkin myös sitä, että Senna oli ajanut ennen parastakin aikaansa jo viidenneksi muutenkin oikeuttaneen ajan 1.13.100 Michelinin Pehmeillä kisarenkailla.

Ducarouge kävikin Brian Hartin ja Alex Hawkridgen puheilla kysymässä, että miten helvetissä te saatte noin hyviä aikoja? Hawkridge totesi vain, että ei tiedä vastausta asiaan. Hart totesi myös melko samanlaisesti asiaan. Ducarouge totesi kuivasti asiaan että tallilla on hiton hyvä moottori ja vielä sitäkin helvetin parempi kuljettaja. Tämäkin oli varsin suora vihjaus Ayrtonin tulevaisuuden tallipaikkaan vaikka sitä ei vielä silloin tiedetty.

Derek Warwick oli alustavasti viides ajalla 1.12.278 Nigel Mansell oli kuitenkin alustavasti ja varsinaisesti kuudes ajalla 1.13.184 ja seitsemäs oli Ferrarin Michele Alboreto ajalla 1.13.645 ja kahdeksas varsinaisesti oli ajalla 1.13.713 Manfred Winkelhock ja Keke Rosberg oli yhdeksäs ajalla 1.13.740. Patrick Tambay oli kymmenes ajalla 1.14.106 ja 11:sta siinä vaiheessa oli Rene Arnoux ajalla 1.14.281. 12:sta sija meni tasa-ajalla niin Nelson Piquetille kuin Jacques Laffitellekin ajalla 1.14.568, mutta Laffiten kierrosten parempi keskiarvo ratkaisi sijan Laffitelle ja siten Piquet oli 13:sta. Piquet valitteli auton hyvin huonoa tasapainoa ja säätöjen pielessä olemista. BT53B vaikutti kuitenkin eliminoineen BT53:n aiemman tyyppivian eli kroonisen yliohjautuvuuden.

Riccardo Patrese oli 14:sta ajalla 1.14.871 ja 15:sta oli Eddie Cheever ajalla 1.15.113 ja 16:sta oli Thierry Boutsen ajalla 1.15.355. Andrea de Cesaris oli 17:sta ajalla 1.16.116 ja edelliskilpailun takarivin sankari Piercarlo Ghinzani oli 18:sta alustavasti ajalla 1.16.466. 19:sta oli Marc Surer ajalla 1.17.040 ja 20:s oli Francois Hesnault ajalla 1.17.384 ja 21:s oli ajalla 1.17.665 ajanut Huub Rothengatter mitä suoritusta ainakin vielä toistaiseksi arvostettiin korkealle Spirit-tallissa.

Teo Fabi oli veljensä paikalla Brands Hatchissa ja siten 22:s ajalla 1.17.731 ja 23:s oli Stefan Bellof ajalla 1.17.891 ja Jonathan Palmer oli 24:s ajalla 1.18.244. Jo Gartner oli pitkästä aikaa mukana kilpailuissa ja aikoi olla mukana kauden loppuun astikin osa-aikaisena kuljettajana. Sijoitus perjantaina hänellä oli 25:s ajalla 1.18.347 ja myöskin paluun vajaan vuoden tauon jälkeen lajiin tehnyt ja Danny Sullivanin sijasta Brands Hatchin radalle yllättäen pestattu Ruotsin Stefan Johansson oli 26:s ajalla 1.18.460.

Ruotsin median parjailusta huolimatta Johansson ei juurikaan omasta mielestään pitkän tauon jälkeen olisi pystynyt parempaan. Tyrrellin osalta synkät pilvet roikkuivat yhä ilmassa ja tallin tulevaisuus oli edelleen oikeustaistosta kiinni. 27:s ja siinä vaiheessa mahdollisesti ainoa karsiutuva kuljettaja oli RAM:n Philippe Alliot ajalla 1.24.043.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Brabhamin ns. Kranaattimoottori näytti Brandsissa kuitenkin äärimmäistä suorituskykyä jo pelkän harjoitusajon perusteella ennen lauantain ratkaisevaa Virallista Harjoitusta. Harjoituksissa Nelson Piquet vaihdatti epätasapainoisen auton säädöt yhdistelmään johon oli liitetty Monzan, Hockenheimin, Brandsin ja Detroitin radan asetuksia. Yhdistelmä kadotti uutta autoa riivanneet tasapaino-ongelmat. Samalla Kranaattimoottorin testeissä osoittautui todeksi Grand Prix-autoilun teknisten rajojen murtuminen jo Brands Hatchin kaltaisella nopealla, mutta mutkaisella radalla.

Kranaatimoottorin ahtopainelukeman keskiarvo yhden kierroksen osalta oli 3,2 baria ja se tarkoitti 850 hevosvoimaa mikä oli Brandsin kaltaisella radalla valtava voimavara. Ilman mutkia ja muutenkin Piquetin ajaessa vain keskimääräisellä paineella suurimman osan aikaa Vapaissa Harjoituksissa pelättiin, että millaisia voimia autosta pääsisi irti Virallisissa Harjoituksissa?

5 barilla ylitettiin Kranaattimoottorilla kaudella 1984 jo 1000 hevosvoiman raja helpostikin itsessään, mutta niillä ahtopaineilla joko moottori tuhoutui tai bensa loppui alta aikayksikön joten äärimmäisiä huipputehoja ei aina voinut käyttää edes Virallisissa Harjoituksissakaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Kilpailun pituus: 71 kierrosta tai 298,697 kilometriä vajaan puolentoista tunnin sisään (Alun perin 75 kierrosta tai 315,525 kilometriä 2 tunnin sisään ja vielä sitäkin aiemmin 77 kierrosta tai 323,939 kilometriä 2 tunnin sisään. Kilpailua kuitenkin lyhennettiin jo ennen sen läpivientiä ja kilpailupäivänä keskeytettiin muutamaan otteeseen. Kierroksen 11 joukkokolarin jälkeen tuomaristo perseili ja jostain syystä poisti neljä kierrosta ja hoiti kilpailun läpiviennin punaisen lipun heilautuksen takia yhteisajalla eli kierrosmäärät 11-60 laskettiin yhteen jolloin tulokseksi tuli 71 kierrosta.)
Miten tuossa tuomaristo teki väärin? Vai lyhenikö kisa liikaa. Normaali käytäntö sen aikaisilla säännöillä taisi olla, että kilpailu lyhenee kolme kierrosta, jos se keskeytetään ja aloitetaan uudelleen (jos 2+ kierrosta oli ajettu)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lauantaina Virallisessa Harjoituksessa Nelson Piquet saavutti paalupaikan ajalla 1.10.869 ja toiseksi pääsi Alain Prost ajalla 1.11.076 ja Niki Lauda kolmanneksi ajalla 1.11.344. Neljänneksi tiensä selvitti Elio de Angelis ajalla 1.11.573 ja viidenneksi Keke Rosberg 1.11.603. Derek Warwick oli tasan kymmenystä hitaampana kuudes ajalla 1.11.703. Rosbergin mukaan FW09B ei olisi ollenkaan kuulunut sille sijalle mille hän sen lauantaina ajoi.

Niin huono auto edelleen oli ja voittotaistelu olisi erittäin vaikeaa sellaisella autolla, mutta ei kuitenkaan mahdotonta toiveikkaiden suomalaisten lehtimiesten mukaan. Ayrton Senna oli session 13:sta nopein ajalla 1.13.991, mutta varsinaiseen kilpailun lähtöruudukkoon sunnuntaina hän starttasi seiskapaikalta ajalla 1.11.890.

Kasiruutuun pääsi lauantain seiskaruudun mies Nigel Mansell ajalla 1.12.435 ja ysiruutuun lauantain kasiruudun mies Michele Alboreto ajalla 1.13.122 ja kärkikymmenikön kilpailuun täydensi lauantain ysiruudun kuljettaja Patrick Tambay ajalla 1.13.138. Lauantaina kymppipaikalle ajanut ja kokonaisruudukon 11:sta mies oli Manfred Winkelhock ajalla 1.13.374 ja lauantaina 11:sta ja muutoin ruudukon 12:sta oli Thierry Boutsen ajalla 1.13.528 ja ruudukon 12:sta lauantaina ja muutoin 13:sta oli Rene Arnoux ajalla 1.13.934. Teo Fabi oli 14:sta ajalla 1.14.040 ja Marc Surer oli 15:sta ajalla 1.14.336. Kokonaisruudukon 16:sta oli lauantain viimeinen kuljettaja eli Jacques Laffite perjantain ajalla 1.14.568. Laffiten aika lauantaina olisi ollut 1.26.939 ja se olisi riittänyt sijaan 27.

Lauantain 16:sta oli kokonaisruudukon 17:sta sijan saavuttanut Riccardo Patrese ajalla 1.14.568. Patresen perjantain aika 1.14.871 oli kuitenkin huonompi kuin Laffitella joten siihen päättyi nouseminen kohti parempia sijoituksia. Eddie Cheever oli lauantain 17:sta, mutta sunnuntain kilpailun 18:sta lähtöruutu tuli hänelle ajalla 1.14.609. Andrea de Cesariksen aika oli 1.15.112 ja se riitti lauantaina sijaan 18:sta ja muutoin sijaan 19:sta. Francois Hesnault oli lauantain 19:sta, mutta muutoin sijalla 20 ajalla 1.15.837. Piercarlo Ghinzani oli 21:s perjantain ajalla 1.16.466 kokonaislähtöruudukon kannalta ja lauantain sessioajalla 1.16.829 hän olisi ollut 22:s.

Huub Rothengatter oli kokonaisruudukon 22:s ajalla 1.16.759 lauantaina joka olisi riittänyt Ghinzanin edelle sijalle 21, mutta huonompi perjantain aika 1.17.665 esti sen. Jonathan Palmer oli 23:s ajalla 1.17.265, Philippe Alliot oli 24:s ajalla 1.17.517, Stefan Johansson oli 25:s ja niukasti tallikaveriaan Stefan Bellofia edellä ajalla 1.17.777 lauantaina. Bellofin lauantain aika oli 1.17.912 ja perjantain aika oli 1.17.893. Se oli niukasti huonompi kuin Johanssonilla. Viimeinen ja edelleen alustavasti karsiutuva kuljettaja oli Jo Gartner sijalla 27 kokonaiskilpailun kannalta ajalla 1.18.121. Lauantain sessioaika olisi riittänyt Laffiten edelle sijalle 26 ja hän olisi ollut 21:s kokonaiskilpailun kannalta ajalla 1.16.0 tasan, mutta aika diskattiin 3 millimetriä liian leveän takasiivekkeen vuoksi teknisessä tarkastuksessa ja siten hän oli siis 27:s ja karsiutumassa kokonaan toistaiseksi kilpailusta.

Myös Tyrrellin epäselvä tilanne oli aiheuttamassa Osellan osalta etenkin mahdollista protestia jos Gartnerilta olisi estetty ajaminen. Toisaalta Gartnerin aika oli äärimmäisen niukasti myös 110 % säännön ulkopuolella ja siten hänet olisi pitänyt karsia ulos kilpailusta. Gartner oli kuitenkin ajanut riittävän hyvin muissa sessioissa ja myös ennen parhaan aikansa diskaustakin joten pudottaminen kilpailusta olisi siten ollut tavallaan varsin kohtuutonta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tuomaristo aikanaan lyhensi kilpailua liikaa. Samalla muutenkin keskeytyksen aikana tapahtuneet epäselvyydet aiheuttivat sen, että myöhemmin yhdistelmäajoilla käytyjä kilpailuja alettiin yhä enemmän vastustamaan formuloissa. Ja kun se muutenkin sattui keskellä kilpailua ilman mitään aiempia kisan lyhentämiseen itsessään oikeuttavia tekijöitä (joskin tuomaristo harkitsi keskeyttävänsä kilpailun jo ensimmäisen kierroksen joukkokolarin takia ja aloittavansa kilpailun uudestaan tarvittaessa yhdellä kierroksella vähemmän.) niin siellä oli vähän levottomuutta ilmassa.

Joka tapauksessa lauantai-iltaan mennessä tuomaristo oli harkittuaan tehnyt päätöksensä. Tyrrellin mahdollisen diskauksen kannalta oli muutenkin suunniteltu Brandsin viikonloppuna käytettäväksi sääntöä jonka avulla voitiin velvoittaa kaksi Tyrrellin alle ja karsintarajan alle (ei kuitenkaan yli 110 % aikarajan ilman tuomariston poikkeusta.) jäänyttä kuljettajaa osallistumaan kilpailuun tarvittaessa.

Eli todennäköisesti myös Johnny Cecotto olisi päässyt kilpailuun tai sitten ehkä yksi auto olisi kuitenkin pudotettu pois. Joka tapauksessa Cecotton ollessa sairaalassa säännölle ei ollut muuta käyttöä ja näin 27 kuljettajaa pääsi mukaan kilpailuun.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioista ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:14.568 1:10.869
2 Teo Fabi Brabham-BMW 1:17.731 1:14.040
3 Stefan Johansson Tyrrell-Cosworth 1:18.460 1:17.777
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:17.893 1:17.912
5 Jacques Laffite Williams-Honda 1:14.568 1:26.939
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1:13.740 1:11.603
7 Alain Prost McLaren-TAG 1:11.494 1:11.076
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:11.598 1:11.344
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:24.043 1:17.517
10 Jonathan Palmer RAM-Hart 1.18.244 1:17.265
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:11.734 1:11.573
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:13.184 1:12.435
14 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1.13.713 1.13.374
15 Patrick Tambay Renault 1.14.106 1.13.138
16 Derek Warwick Renault 1:12.278 1:11.703
17 Marc Surer Arrows-BMW 1.17.040 1.14.336
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.15.355 1.13.528
19 Ayrton Senna Toleman-Hart 1.11.890 1.13.991
20 Johnny Cecotto Toleman-Hart Ei Aikaa Ei aikaa
21 Huub Rothengatter Spirit-Hart 1.17.665 1.16.759
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.14.871 1.14.568
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.15.113 1.14.609
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.16.466 1.16.829
25 Francois Hesnault Ligier-Renault 1.17.384 1.15.837
26 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.16.116 1.15.112
27 Michele Alboreto Ferrari 1.13.645 1.13.122
28 Rene Arnoux Ferrari 1.14.281 1.13.934
30 Jo Gartner Osella-Alfa Romeo 1.18.347 1.18.121
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Lähtöruudukko

Piquet Prost
Brabham BT53B McLaren MP4/2
1.10.869 (213,707 km/h) 1.11.076

Lauda de Angelis
McLaren MP4/2 Lotus 95T
1.11.344 1.11.573

Rosberg Warwick
Williams FW09B Renault RE50
1.11.603 1.11.703

Senna Mansell
Toleman TG184 Lotus 95T
1.11.890 1.12.435

Alboreto Tambay
Ferrari 126C4 Renault RE50
1.13.122 1.13.138

Winkelhock Boutsen
ATS D7 Arrows A7
1.13.374 1.13.528

Arnoux Fabi
Ferrari 126C4 Brabham BT53B
1.13.934 1.14.040

Surer Laffite
Arrows A7 Williams FW09B
1.14.336 1.14.568

Patrese Cheever
Alfa Romeo 184T Alfa Romeo 184T
1.14.568 1.14.609

de Cesaris Hesnault
Ligier JS23 Ligier JS23
1.15.112 1.15.837

Ghinzani Rothengatter
Osella FA1F Spirit 101C
1.16.466 1.16.759

Palmer Alliot
RAM 02 RAM 02
1.17.265 1.17.517

Johansson Bellof
Tyrrell 012 Tyrrell 012
1.17.777 1.17.912

Gartner
Osella FA1F
1.18.121

Ei osallistunut kilpailuun:

Johnny Cecotto

Toleman TG184
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Yleisradio empi Brands Hatchin tv-lähetyksensä osalta aina sunnuntaihin saakka jolloin kilpailu ilman hirveän suuria ennakkovaroituksia siirtyi suoraksi lähetykseksi radion puolelle. TV1:n katsojat saivat katsella muita ohjelmia jälleen kerran. Toisaalta radion puolella olisi pitänyt olla koripallo-ottelu ja lisäksi vielä Los Angelesin Kesäolympialaisiin valmistautuvan Suomen olympiajoukkueen tunnelmia kun yllättäen alkoi kuulua radion aalloilta turbomoottorien ääntä ja Raimo Häyrisen selostusta.

Muistaakseni ensimmäisen keskeytyksen jälkeen keskusteluihin ei palattu kenties poislukien kilpailun hieman yli puoleksi tunniksi tapahtunutta katkaisua lukuunottamatta ja ei mahdollisesti sittenkään.

Viimeistään ainakin 11:sta kierrokselta aina kilpailun päättymiseen asti kuului formuloiden kisailua Brandsista. Ensimmäisen lähdön osalta on vielä voinut olla jotain ongelmia, mutta ainakin jälkipuoliskona ajettu 60 kierroksen kilpailu kuultiin alusta loppuun ja ainakin suurilta osin myös ensimmäiset 11 kierrosta. Tosin sen verran yllättäen lähetys tuli radiosta, että perinteisen urheilun ystävät eivät ainakaan olleet asiasta kovin iloisia. Muutenkin YLE:ltä alettiin taas vaatia petrausta tason noston suhteen noina aikoina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Laitetaan seuraavaksi varikkostrategioita eri tallien ja kuljettajien välille kauden 1984 Englannin Grand Prixin osalta:

Brabham: Kuljettajista Nelson Piquet otti Michelinin Pehmeät renkaat ja Teo Fabi otti Kovat renkaat. Piquet oli arvioinut tulevansa varikolle aikaisintaan kierroksella 24, mutta toisin tulisi käymään. Fabi ei aikonut käydä lainkaan varikolla.

Tyrrell: Stefan Bellof ja Stefan Johansson eivät aikoneet vaihtaa renkaita. Heillä molemmilla oli AA-seokset, mutta he aikoivat käydä vesitankkauksella. Johansson olisi käynyt kierroksella 57 ja Bellof jo kierroksella 30.

Williams: Molemmat kuljettajat ottivat alleen AA-seokset eli he eivät aikoneet käydä varikolla kilpailussa.

McLaren: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja he eivät aikoneet käydä varikolla.

RAM: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja he eivät aikoneet käydä varikolla.

Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun AA-seokset ja he eivät aikoneet käydä varikolla kilpailussa.

ATS: Manfred Winkelhock otti kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja ei aikonut käydä varikolla kilpailussa.

Renault: Kuljettajista Patrick Tambay otti käyttöönsä Michelinin Keskikovat renkaat ja Derek Warwick Michelinin Kovat renkaat. Tambay arveli käyvänsä aikaisintaan varikolla kierroksella 48, mutta joutui käymään Piquetin tapaan lopulta aiemmin varikolla. Warwick ei aikonut käydä varikolla lainkaan.

Arrows: Kuljettajista Thierry Boutsen otti käyttöönsä A-seokset ja aikoi käydä varikolla aikaisintaan kierroksella 57 ja Marc Surer otti kohtalokkaasti alleen B-seokset. Itsessään B-seoksilla ajaminen ei olisi ollut niin vaarallista, mutta Arrowsin auton aliohjautuvuus ja liian jäykät jousitusasetukset söivät Surerin renkaat alta aikayksikön. Surer kuitenkin luotti, että pysähdystä ei tarvitsisi tehdä ennen kierrosta 38.

Toleman ja Ayrton Senna: Senna otti alleen Michelinin Kovat renkaat ja ei aikonut pysähtyä kilpailussa.

Spirit: Huub Rothengatter otti alleen Pirellin Ristijyväiset renkaat lähinnä paremman vauhdin toivossa. Ristijyväisten renkaiden piti kestää Brandsin radalla ainakin 50-60 kierrosta ennen renkaiden liiallista kuoriutumista ja säästöajolla niillä olisi päässyt maaliin Mario Mezzanotten mukaan ilman varikkokäyntiä. Toisin tulisi kuitenkin käymään.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat ottivat alleen AA-seokset ja he eivät aikoneet käydä varikolla kilpailussa.

Osella: Piercarlo Ghinzani ja Jo Gartner ottivat alleen Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja he eivät aikoneet käydä varikolla kilpailussa.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun Michelinin Kovat renkaat ja he eivät aikoneet pysähtyä kilpailussa.

Ferrari: Molemmat kuljettajat ottivat kilpailuun AA-seokset ja eivät aikoneet pysähtyä kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Brands Hatch 22.7.1984

Tuttuun Brands Hatchin tapaan kilpailupäivänä oli paljon monia muita kilpa-autoiluluokkia ennen varsinaista f1-kilpailua. Kun Course Carina toiminut Ford Sierra ja Medical Carina toiminut Jaguar XJ120 olivat paikallaan ja valon vaihduttua vihreäksi alkoi myös siihen asti yllättävänkin rauhallisen Raimo Häyrisenkin selostusääni nousta kattoon asti. Nelson Piquet tuli Paddock Hillissä kärjessä, Alain Prost toisena, Elio de Angelis kolmantena, Niki Lauda neljäntenä, viidentenä Derek Warwick, Nigel Mansell ja Keke Rosberg sijoilla 6-7 silmänsulkemisen pituisen ajan verran ennen Rosbergin siirtymistä selvästi edelle.

Riccardo Patrese sai jostain syystä päähänsä yrittää epätoivoista ohitusta Jacques Laffitesta, mutta se ei tietenkään onnistunut. Patrese laukaisi James Huntin sanojen mukaisesti ketjureaktion. Patresen äkkijarrutus aiheutti Eddie Cheeverille ja Stefan Johanssonille saman äkkijarrutuksen, mutta tietenkään RAM:n Philippe Alliot ei kyennyt samanlaiseen jarrutukseen vaan osui suoraan Johanssonin Tyrrelliin, lentäen siitä päin Cheeverin auton perää ja lopulta suoraan seinään. Kolarisankareista hurjin oli ehkä Jo Gartnerin ajo lähes jarruttamatta päin Patresea tönäisten tätä ja yritettyään kaikkensa isomman kolarin välttämiseksi hän valitsi ulkolinjan ja osui seinään.

Huolimatta rajusta osumasta Gartnerin ainoa piruuntumisen aihe olisi pilalle menneen kilpailun lisäksi ollut pilalle mennyt ajopuku ja suun vaahtoutuminen palomiesten sammuttaessa vielä häntäkin tilanteen jälkeen. Vaikka hän ei ollut edes tulessa.:eek: Kun kolaripaikalle tultiin niin Course Carin kuljettaja osui pieniin rataromuihin, mutta Silverstone-Sid Medical Carissa osasi hillitysti ajaa mutkan läpi ilman pahempia osumia renkaisiin. Kisasta ulkona olivat heti Gartner ja Alliot ja turhien varikkokäyntien jälkeen myös Johansson ja Cheever. Patresen sijoitus oli 22:s ja viimeinen.

Kaikesta huolimatta Patrese aikoi jatkaa kisaa. Kilpailua ei keskeytetty rataromuista huolimatta ja Course Carille ja Medical Carille ei sallittu toista kierrosta sillä se olisi tarkoittanut käytännössä punaista lippua sääntöjen sijaan tarkoittamasta jonon eteen menosta huolimatta. Kärkipäässä Piquet ei tuntunut hevosvoimistaan huolimatta pääsevän sekuntia kauemmas Prostista, de Angelis sinnitteli edelleen Laudan edellä ja Warwick tuli jo parin kierroksen jälkeen hyvin etäällä heistä. Rosbergin päivä päättyi pian viidennen ja kuudennen sijan paikkeilta kierroksella 5. Tai oikeammin ei vielä ihan silloin sillä moottoria yritettiin korjata.

Varsinaisesti Keken autossa oli hyvin vähän mitään rikki, mutta sen vähänkin korjaaminen kesti Rosbergin mielestä aivan liian kauan. Moottorista oli rikki ainoastaan välijäähdyttimen letku ja moottorissa itsessään lähinnä hankaumavaurioita. Ayrton Sennasta näytti pikavauhtia tulevan kilpailun yllätysnimi kuudennella tilalla. Kierroksella 8 Manfred Winkelhock keskeytti harmittoman oloiseen ulosajoon. Samalla myös Teo Fabi tuli varikolle ja kierrosta myöhemmin keskeytti sähkövian takia.

Kierrokella 12 Piquet tajusi renkaidensa pettävän milloin tahansa ja hän oli joutunut päästämään jo Prostin ja Laudan edelleen. Yhtäkkiä ilman suurempia varoituksia kärjelle punainen lippu heilui. Jonathan Palmer oli Clearwaysin mutkassa osunut sen verran pahasti seinään, että auton arveltiin olevan vaaraksi toisille kuljettajille. Lisäksi takarivin miehistä Huub Rothengatterille heilui musta lippu ilman numeroa viimeiseksi varoitukseksi ohittelusta punaisen lipun aikana. Tuomaristo ei kuitenkaan langettanut rangaistusta hollantilaiselle teon tapahduttua juuri heilautushetkellä videotarkistuksen jälkeen.

Palmerin kolarista seurasi puolen tunnin mittainen tauko ja kilpailussa oli mukana enää 19 autoa kun lähdettiin uusintastarttiin. Kilpailun tuomaristo päätti erikoisesti ajaa kilpailun 60 kierroksen mittaisena johon lisättiin 11 edellistä kierrosta. Neljä kierrosta katosi kilpailusta tuomariston aivoitusten takia. Lisäksi kilpailu päätettiin ajaa yhteisajoilla. Kun tämäkin tapahtuma oli selvennetty niin McLarenin Ron Dennis ja Peter Warr aikoivat mahdollisesti protestoida Brabhamia vastaan kilpailun päätteeksi. Piquet oli vaihtanut kerran renkaat, mutta punaisen lipun aikana hän oli vaihtanut Keskikovat renkaat Koviin renkaisiin ja vaihdon ajankohta oli epäilyttävä. Alain Prostin ja Elio de Angelisin mukaan vaihto oli epäreilu ja sääntöjenvastainen.

Tuomaristo kuitenkin luvan Piquetille vaihtaa renkaat Koviin renkaisiin jo vaihdettujen Keskikovien renkaiden sijaan. Kilpailun päättyessä Piquetin voittoon olisi odotettavissa ollut protesti. Joidenkin maiden tv-toimittajat arvelivat järjestäjien haluavan kilpailun päättyvän jonkun muun kuin McLarenin voittoon jotta mestaruuskamppailu säilyisi tasaisena. Jostakin syystä BBC:n tv-pomo Daviesille ei nähtävästi oltu kerrottu, että Rosberg, Fabi ja Winkelhock eivät enää edes sääntöjen puitteissa olisi voineet ottaa osaa uusintalähtöön.

Valitettavasti kilpailun tv-ruudussa esiintyi herrojen nimet vieläkin kun kisan uusintalähtö alettiin suorittaa. Todellisuudessa Rothengatter oli 20:s ja viimeinen mukaan lähtevä kuljettaja. Uusi lähtö sujui ilman dramatiikkaa ja Prost meni selvääkin selvemmin Piquetin edelle joten puheet brasilialaisen ylivoimasta ja Piquetin pussiin toimimisesta voitiin heittää roskakoriin. Kierroksella 14 Rothengatter ja Francois Hesnault kolaroivat ja Laffite ajoi varikolle vesipumpun hajoamisen takia ja keskeytti kierroksen korjailun jälkeen kierroksella 15. Rothengatterin varikkopysähdys pelkän etusiivenvaihdon ja sen yhteydessä suoritetun renkaanvaihdon kanssa kesti järkyttävän kauan. Peräti 5 kierrosta kului ennen kuin hollantilainen oli uudestaan radalla.

Mansellin kilpailu yhdessä Thierry Boutsenin kanssa päättyi keskeytykseen kierroksella 24. Mansellin autosta hajosi viimeinenkin vaihde ja Boutsenin kilpailun katkaisi sähkövika. Kierroksella 26 Marc Surer tuli varikolle vaihtamaan B-seoksensa AA-seoksiin. Kierroksella 28 Lauda ohitti Piquetin Druidsin mutkassa ja alkoi heti ajaa Prostia kiinni. Yleisö hurrasi sillä se halusi nähdä Prostin ja Laudan välisen suoran kaksinkamppailun jota ilman oltiin siihen asti käytännössä oltu koko kausi. Muut kaksinkamppailut lähinnä olivat Patrick Tambayn ja de Angelisin välinen taistelu viitospaikasta ja jo silloin Marco Piccininin mielestä liian pitkään estelleen Andrea de Cesariksen, Michele Alboreton ja Rene Arnouxin välinen taistelu kasipaikasta.

Kierroksella 30 Stefan Bellof tuli varikolle vesitankkaukseen. Kierroksella 33 Tambay meni renkaanvaihtoon varikolle ja Keskikovat Michelinin renkaat vaihtuivat nopeasti Koviin renkaisiin. Kierroksella 38 tai sille tultaessa kierroksella 37 Lauda oli enää yhteisajoissa mitaten 2,7 sekuntia Prostin takana ja saavuttamassa nopeasti ranskalaista. Kaksintaistelua odotettiin innolla. Ikävä kyllä kun Lauda sitten sai Prostin kiinni niin ranskalaisen auto alkoi hidastua aivan liikaa vain kaksintaistelua varten tai muutenkaan. Prostin auton vaihdelaatikko näytti hajoavan, mutta kuten Rosbergilla niin lopulta Prostin auton vaihdelaatikossa vaihteet olivat kunnossa, mutta laatikon hammasrattaan pidikkeen mutterit eivät olleet.

Yksi irronnut mutteri hajotti koko laatikon vaikka vaihteet itsessään toimivat. Keskeytys oli silti selviö vaikka korjaus olisikin itsessään ollut itsestään selvää niin pidikkeen muttereihin käsiksi pääsyyn olisi kulunut liikaa aikaa. Keskeytys tapahtui kierroksella 38 kun Prostin autosta avattiin käytännössä kaikki osat näkyville syyn selvittämiseksi. Piquet näytti ensin jäävän Laudalle, mutta lopulta sai häntä kiinni.

Syy oli siinä, että Lauda oli jäänyt jumiin de Cesaris-Alboreto-Arnoux-akselin väliseen taisteluun eikä päässyt heistä ohi. Kierroksella 43 Hesnault keskeytti sähkövikaan. Kun Lauda oli päässyt kolmikosta ohi niin ero Piquetiin oli enää puolitoista sekuntia. Sen pienempi ei ero enää ollut kilpailupäivänä. Syy siihen oli pian tulossa.

Sitä ennen Alboreto ja Arnoux oikeastaan pakottivat itsensä de Cesariksesta ohi ja varsinainen kilpailun päähuomio oli Sennan ja de Angeliksen välisessä taistelussa. Kierroksella 66 Senna oli jo aivan Piquetin kannassa ja jotain todella hämmästyttävää oli tapahtumassa. Sitä ennen Senna oli tehnyt de Angelikseen pientä eroa ja noussut neljänneksi. Patrese vuorostaan kärsi hyvin pahan vaihdelaatikkovaurion ja bensa vähissä jatkoi silti ajamista.

Kierroksella 67 Piquetin autoon tuli turbovaurio ja niin Warwick, Senna, de Angelis ja aivan loppumetreillä myös Alboreto ja Arnoux menivät hänen ohitseen. Viimeisessä mutkassa kierroksella 69 hyytyi myös Tambayn turbo näyttävien savupilvien ja pienten liekkien muodossa. Tambayn autosta olisi tosin bensa voinut loppua milloin tahansa joten vahinko ei ollut suuren suuri. Lotuksen de Angelis vuorostaan kärsi pahasta moottorivauriosta ja auto oli hajoamipisteessä. Lopulta 71 kierroksen täytyttyä ruutulippu heilahti ja pelasti ainakin vielä kaksi kuljettajaa keskeytykseltä.

Kilpailun voitti siis Niki Lauda, toiseksi tuli Derek Warwick, uransa ensimmäistä kertaa palkinnoille ja kolmospaikalle kuivalla kelillä Ayrton Senna, neljänneksi tuli Elio de Angelis, viidenneksi Michele Alboreto, kuudenneksi Rene Arnoux, 7:ksi Nelson Piquet, 8:ksi Patrick Tambay, 9:ksi Piercarlo Ghinzani, 10:ksi Andrea de Cesaris, 11:sta Stefan Bellof, 12:sta Marc Surer ja 13:sta viimeisenä maaliin tuli Riccardo Patrese. Huub Rothengatter olisi ollut 14:sta, mutta ei saanut sijoitusta alle 90 % voittajan kierroksista ajaneena.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Tolemanin Ayrton Senna tuntui Brands Hatchin kilpailussa nousseen kuin ennalta koko kilpailun yllätysnimeksi ja ennen kaikkea huomattavasti enemmän kuuluisaksi persoonaksi kuin ennen sitä. Ennen Brands Hatchia 1984 Sennan kolmatta toista tilaa Monacossa oli pidetty lähinnä sateen auttamana asiana ja ennen Brandsia oli niitä jotka uskoivat Ayrtonin lahjakkuuteen ja myös niitä jotka eivät uskoneet Ayrtonin olevan kuivassa kelissä lähelläkään palkintosijoja. Edelleenkin jossain määrin Ayrtonin veikkailtiin olevan onnessa roikkuva tallinsa kanssa, mutta se asia muuttui jo ratkaisevasti kohti kuljettajan omaa lahjakkuuden kunnioittamista. Paljon toki Ayrton oli myös tehnyt töitä sen eteen.

Hän oli aloittanut muun muassa täysin uuden tyyppisen kuntoharjoittelun vahvistamaan ajoittain hyvin huonoja käsi ja niskalihaksia ja ennen kaikkea alkanut testaamaan autoaan enemmän kuin siihen asti. Senna sai lopullisesti kaiken huomion tallissaan myös Johnny Cecotton loukkaantumisen myötä. Senna oli kuitenkin vielä ennen Brands Hatchin kilpailua varsin varovainen suoritustasonsa arvioinnissa. Myöhempiin vuosiin verrattuna jopa vaatimattoman varovainen.

Hän arveli kilpailun normaalissa päiväjärjestyksessä pääsevän vain pistesijoille enemmän kuin palkinnoille. Toisaalta mitä pitemmälle kilpailu Brandsissa eteni niin Tolemanin auton suoranopeus yksinkertaisesti mahdollisti toimivan auton ja auto oli mutkissakin paljon tavallista vahvempi ja pieni heikkous niissä ei paljon Sennan menoa haitannut.

Tällä tavalla pääpiirteittäin Ayrton Sennan uran ja ainakin Tolemanin osalta melkein satavarmuudella kaikkein hienoin muu palkintosija kuin saman kauden Monacon kilpailu meni Brands Hatchissa:

Avauskierros: Senna sai yllättävän huonon lähdön, oli ajaa keskijoukossa suoraan Nigel Mansellin, Michele Alboreton ja Keke Rosbergin autoihin. Hetken aikaa Senna näytti putoavan linjan loppuessa kesken jopa keskikastin huonommalle puolelle. Lopulta ysipaikalta Senna ohitti Alboreton ja Mansellin.

Kierros 5: Senna oli seitsemäntenä kunnes Rosberg keskeytti ja Senna sijoitus oli silloin kuudes. Senna oli kierroksella 12 edelleen kuudentena ja nyt vahvasti sillä sijalla kunnes Jonathan Palmerin RAM-tallin auto osui seinään ja kilpailu liputettiin poikki. Kierroksen 11 perusteella otettiin lähtöjärjestys vaikka Tolemanin Alex Hawkridge ja Ted Toleman olisivat halunneet järjestyksen jo kierroksen 12 mukaisesti. Joka tapauksessa kierroksen 11 uusintalähdössä Sennalla oli edessä ainoastaan Elio de Angelis, Derek Warwick, Niki Lauda, Alain Prost ja Nelson Piquet.

Kierros 11 uusintalähdössä: Harvoin kahta kertaa siihen asti muutenkaan huonoja lähtöjä ottanut Senna otti taas huonon lähdön, oli osua de Angeliksen kanssa yhteen Paddock Hillissä, putosi kolme sijaa muiden autojen tukkiessa yksinkertaisesti hänen linjansa, pysytteli hetken aikaa edelleen ysipaikalla, ohitti Druidsissa Mansellin ja lopullisesti oli kahdekas kierroksella 12.

Kierros 12: Senna ohitti Graham Hillin mutkassa Alboreton ja nousi seitsemänneksi. Sen jälkeen yritti ajaa Patrick Tambayta kiinni Alex Hawkridgen mukaan ajoittain liiankin raskaalla kaasujalalla.

Kierros 33: Senna ohitti Tambayn kun ranskalainen siirtyi varikolle ja silloin Senna oli kuudentena.

Kierros 38: Alain Prost keskeytti ja heti Prostin mentyä varikolle Senna oli jo viidentenä.

Kierrokset 39-66: Senna ajoi ennen pitkää Elio de Angeliksen kiinni ja aloitti tämän kanssa hurjan kaksintaistelun. Lopulta Senna pääsi kuin pääsikin de Angeliksesta ohi. Tällä välillä Senna tiedusteli tiimiradiossa takana tulleiden autojen sijaintia Hawkridgeltä. Hawkridgen mukaan sektoriaikojen perusteella nopein mies radalla Sennan uhkaajista olisi periaatteessa ollut Michele Alboreto, mutta hän oli haaskannut renkaitaan ja aikaa aivan liikaa Andrea de Cesariksen takana ollakseen enää todella vaarallinen uhka Sennalle.

Kierros 67: Senna oli jo neljäntenä ja vaikutti rauhoittuvan siihen sijaan. Sen sijaan Nelson Piquet kärsi autollaan turbovaurion ja ohitettuaan Piquetin Senna oli jo kolmantena.

Kierros 68: Senna pyysi tiimiradiossa lupaa yrittää ajaa aina voittoon asti. Aluksi Hawkridge lähinnä nauroi tähtikuljettajansa puheille, mutta tajuttuaan Sennan kovan voitontahdon hän ilmoitti, että tänään ei voiteta tätä kilpailua. Tämä on jo voitto. Kuultuaan ne sanat ja ajettuaan hetken aikaa vielä kuin paholainen kintereillään Senna hidasti hieman, mutta vaatien edelleen yritystä ajaa Warwickin ohi mikäli tältäkin hajoaisi auto alla. Erot voittoon asti ajamiseen olivat jo liian kaukaiset.

Kierros 71: Niki Lauda voitti, Derek Warwick oli toinen ja Ayrton Senna kolmas.

Senna oli ajanut itsensä vielä entistäkin paremmin moottoriurheiluyleisön sydämiin ja samalla myös epäilijöiden piiri alkoi vähentyä pikavauhdilla. Tai siltä ainakin näytti. Sennan ero Laudaan oli hieman yli minuutin verran ja Warwickiin vähän yli 20 sekuntia. Toisaalta kaikilla kolmella kuljettajalla olivat alkaneet Michelinin Kovatkin renkaat kulumaan loppuun, mutta täydelläkin kilpailumitalla ne todennäköisesti olisivat kestäneet vaihtamatta. Hartin moottori kulutti tasaisesti polttoainetta ja Sennan ainoa todellinen vaaratekijä oli kuljettajan virheen ohella vain moottorin liialliset lämpöjen nousut ennen kilpailun loppua. Sennan kolmas sija oli tallin kuuluisaksi tulemisen 2-vuotispäivänä tai vähän sen jälkeen varsin kova saavutus ja nyt oltiin ajettu kaksikin palkintosijaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Niki Laudan uran kolmas voitto Brands Hatchin radalla maistui hyvältä ja hänellä ei ollut minkäänlaisia huolia koko kilpailun aikana. Ainoan kerran milloin häntä oli edes huolestuttanut joku asia kilpailun aikana oli ollut kierroksella ohiteltavien lisäksi Alain Prostin keskeytys jolloin häntä oli käsketty hidastamaan autoa. Lauda myöhemmin pelkäsikin, että jotain pientä hajoaisi hänenkin autostaan ja hän joutuisi keskeyttämään. Niin ei kuitenkaan käynyt ja voitollaan Lauda vahvisti McLarenin ylivoimaa ja ennen kaikkea käytännössä tuhosi Prostin saaman piste-edun sarjassa voittamalla Englannin Grand Prixin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Derek Warwick oli myös äärimmäisen tyytyväinen saatuaan palkintopaikan Brands Hatchissa. Voitto puuttui edelleen, mutta se ei silloin häntä haitannut. Brandsin aikaan Warwickin edellinen sijoitus edes maaliin oli tullut Imolasta. Siellä hän oli ollut neljäs ja siitä eteenpäin hän oli keskeyttänyt jokaisen kilpailun. Warwickin ainoa huono puoli oli ollut se, että hän ei vain saavuttanut McLareneita tai edes Nelson Piquetiä millään tavalla. Jopa tallikaveri Patrick Tambaykin tuntui ajoittain ajavan häntä kovempaa radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Elio de Angelis oli vuorostaan iloinen siitä, että auto kesti maaliin asti ja hän sai edelleen jatkaa uskomattoman tuntuista pisteputkeaan ja yleistä luotettavuuttaan radalla. Mestaruushaaveista italialainen ei edelleen suostunut luopumaan, mutta voitto tai useampi sellainen tarvittiin pikaisesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15036
Michele Alboreton kilpailu tuntui keskinkertaisen tasapaksulta ajolta ja se huipentui vielä näkyvään riitaan ja lähes nyrkkitappeluun maanmies Andrea de Cesariksen kanssa ratatavoista. Alboreto oli kuitenkin siitä tyytyväinen, että hän pääsi edes maaliin ja se oli kaudella 1984 vasta kolmas kerta. Yksi niistä oli ollut voittoon päättynyt Zolderin kilpailu Belgiassa. Pisteiden ulkopuolelle jääminen olisi ollut todennäköinen tosiasia ilman muutamaa kärkikuljettajan keskeytystä, Nelson Piquetin ja Patrick Tambayn moottorivikoja ja pakko-ohitusta de Cesariksesta. Sama tosiasia vaivasi myös Alboreton tallikaveria Rene Arnouxia ja ranskalainen sai kaiken päätteeksi kuulla vielä valitusta hänen suosiossaan aiemmin paistatelleelta Marco Piccininiltä.

Piccinini moitti häntä liian varovaisesta ajosta tallikaveriaan vastaan ja myös ranskalaisen osumisesta päin de Cesariksesta. Arnoux edelleen de Cesariksen estelytapauksesta piruuntuneena ilmoitti vain, että kumman puolella olet Marco? Kumman puolella? Siihen ei Piccinini nolostuneen oloisena kehdannut sanoa mitään ja ehkä ihan hyvä niin.:eek: Onnen panttivankeina ei ollut Mauro Forghierinkaan mielestä hyvä olla ja Ferrarin suorituskyvyn oli kerta kaikkiaan parannuttava.
 
Ylös