Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten tallien ja kuljettajien mietteitä Dallasin kilpailusta. Tässä niitä tulee:

Brabham: Aiemmin auton nokkaan sijoitettu öljynjäähdytin sijoitettiin uudelleen, mutta sen seurauksena perjantaina auton ajettavuus sotkeutui kokonaan. Lauantaihin mennessä öljynjäähdytin oli sijoitettu entiselle paikalleen, mutta huono rata esti Corrado Fabia ja Nelson Piquetia parantamasta aikojaan. Piquetin kilpailun pilasi hyvin pitkälle vaurioitunut kaasutin. Lopulta se hajosi Piquetin ollessa kuudennella tilalla.

Piquetin keskeyttäessä brasilialaisen mahdollisten mestaruushaaveiden kannalta pisteettömyys oli kova paikka. Voitolla Piquet olisi voinut kiriä McLarenia paljonkin kiinni, mutta nopeille radoille tultaessa loppukauden osalta mestaruushaaveet ovat todennäköisesti turhaa unelmaa McLarenin ylivoiman takia. Tosin hekin jäivät pisteittä Dallasissa. Fabin tilapäisajoista Dallasin kilpailu oli tähän asti nähdyistä paras. Vaikka Fabi jäikin pisteittä. Fabin veljeksistä nuoremmalla on vielä 4 kilpailua jäljellä. Toivottavasti niistä tulee myös pisteitä.

Tyrrell: Huono viikonloppu muuttui murheelliseksi sillä hetkellä kun Martin Brundle loukkaantui. Talli tarvitsee melkein koko loppukauden ajaksi toisen kuljettajan kehiin. Vähintään Itävaltaan asti ja pisimmillään lähes Portugalin Estorilin viikonloppuun saakka joskin todennäköisemmin vain uudelle Nürburgringille asti. Danny Sullivanilla olisi kaikkein helpoin paikka tulla, mutta hän ajaa Indycarissa pääsääntöisesti ja korvausajot koskevat pääsääntöisen hyväksytysti vain Hockenheimia vajaan kuukauden kuluttua. Silloin hän korvaa Stefan Bellofin.

Bellofin osalta Dallasin kilpailu meni pilalle hyvän alun jälkeen jälleen lähinnä yliyrittämisen takia. Bellof ohitti kolme autoa lähdössä, mutta keskeytti jo yhdeksän kierroksen jälkeen. Kauden viimeinen reaalinen mahdollisuus jopa voittoon asti meni tässä ilman jotain todella suurta ihmettä. Samalla talli on vaikeuksissa Detroitin vesitankkikohun kanssa.

Williams: Talli lähti uhkapelilinjalle palatessaan vanhoihin säätöihin vuosien takaa ja se suurena ihmeenä tuotti myös tulosta. Keke Rosberg oli päivän nimi Dallasissa ja voitosta nautittiin. Rosbergin ajo meni suurin piirtein näin: Ensimmäisellä kierroksella hän oli seitsemäs, toisella kuudes kun Ayrton Senna ajoi ulos radalta, viides kierroksella 11, neljäs kierroksella 13 ohitettuaan Niki Laudan, kolmas kierrosta myöhemmin ohitettuaan ensimmäisen kerran Elio de Angeliksen, toinen kierroksella 18 ohitettuaan italialaisen lopullisesti ja kierroksella 35 Rosberg pääsi johtoon.

Tällä välin Alain Prost ohitti hänet kerran parin kierroksen ajaksi, mutta muutoin Rosberg piti toisen sijansa ja pääsi myös johtoonkin. Rosberg myös kiitti päätöstään ottaa teräsjarrut Dallasin vaikealle radalle. Prost ja Lauda ottivat hiilikuitujarrut ja niiden loputtua ulosajo oli selviö heille toisin kuin Rosbergille. Talli saavutti Dallasissa tärkeitä valmistajien pisteitä ja mikäli Keke edes jotenkin onnistuisi voittamaan suosikkiradallaan Brands Hatchissa niin sen jälkeen voitaisiin vielä hyvin pienesti puhua mestaruuden saavuttamisesta.

Viimeinen todella hyvä tilaisuus sille on laskettu Dallasin voiton myötä sillä Hondan turbomoottori ei ole paras mahdollinen. Jacques Laffiten osalta kisa oli aluksi vaikea, mutta lopussa kiitos seisoi kun hänkin käytti teräsjarruja Rosbergin tapaan eikä kuluttanut niitä muutenkaan kovin paljon.

McLaren: Prost ja Lauda protestoivat ennen kilpailua ja muutenkin ajoivat melko tahdittoman kilpailun. Vaikean Amerikan kisojen sarjan huipensivat tämän kisa keskeytykset hiilikuitujarrujen pettämiseen hyvistä ajoista huolimatta. Ron Dennisin onneksi McLarenit palaavat nyt nopeammille radoille loppukauden ajaksi.

RAM: Philippe Alliot pääsi kilpailuun mukaan, mutta vara-auton olemattomuuden takia hän ei voinut startata kilpailuun. Jonathan Palmer ajoi oikeastaan melkein koko ajan viimeisenä. Ainoa hyvä puoli oli se, että Palmer pysyi seinistä erossa. Hän oli 15:sta ja viimeinen keskeyttäessään. Kallis ja tulokseton viikonloppu.

Lotus: Mansell saavutti jo jonkin aikaa odotetun ja kaivatun paalupaikkansa. Monacon tapaan hän myös johti kilpailua. Lopulta vain väärä rengasvalinta pilasi hänen voittonsa. Toki myös Rosbergin mestarillinen ohitus hänestä vaikutti asiaan. Mansell ei ollut missään vaiheessa kilpailua seitsemättä sijaa huonompi ja yleiskuva Dallasista ja ennen kaikkea rohkea yritys työntää auto maaliin voitti britille paljon uusia kannattajia autourheilumaailmassa. Tempun jälkeen Mansell tarvitsi Sid Watkinsin apua lääkintäkeskuksessa.

Ainoa huono puoli oli tallikaverin ja jossain määrin myös Rosbergin törkeä estely vaikealla radalla missä linjoja ei voinut juuri valita ja de Angelikselle kilpailu oli vaikeampi sytytysvaurioisen moottorin puhdittomuuden takia. Siitä huolimatta 8:s pistesija 9:n kilpailuun on huippusuoritus häneltä. Voi tällä menolla nousta mestaruustaisteluun, mutta voitto ja mielellään pari-kolme sellaista tarvitaan todellisesta mestaruuden voittamisesta puhuttaessa.

ATS: Keskinäiseen syyttelyyn huipentui mahdollisesti hyvinkin paljon pisteitä tarjonnut viikonloppu. Ohjausvaurioinen ATS D7 ei ole mukava ajettava ja sen näki selvästi Dallasissa. Loppukauden osalta tilanne näyttää Manfred Winkelhockin osalta synkältä.

Renault: Potentiaalisesti hyvinkin hieno kilpailu päättyi molemilta seinään osumisella. Derek Warwick johti hetken aikaa kilpailua, mutta ulosajo pilasi potentiaalisesti loistavan kilpailun. Patrick Tambay oli parhaimmillaan vain kuudes ja kisa päättyi seinän kanssa kolisteluun. Dijon-Prenoisin jälkeen talli ei ole saanut ainuttakaan pistettä ja tilanne on erittäin paha.

Jean Sage sai viikonlopun aikana kukistettua tallin nuorempien mekaanikkojen johtaman bensakapinan jonka tarkoituksena olisi ollut vetäyttää talli Brands Hatchista ja syrjäyttää muutenkin tekaistujen syyteiden varjolla Jean Sage tallin johdosta yhdessä Gerard Larroussen kanssa. Bensakapinasta on odotettavissa puhdistuksia Pariisissa eli päitä putoaa niin kapinan osallisilta kuin jopa mahdollisesti ehkä itse järjestelmän puolustajilta. Sen verran armoton on tarvittaessa Renault Sportin johtokunta.

Arrows: A7-automallina kärsii vakavasta ohjauksen jäykkyydestä ja sitä on vaikeaa säätää. Lisäksi mekaanisesti auto on huono. Thierry Boutsen oli tosin kilpailussa lähdön jälkeen jo 16:sta ja myöhemmin parhaimmillaan 9:s. Moottorin hajoaminen yhdessä ulosajon yhteydessä vei häneltä mahdolliset pisteet. Marc Surer oli parhaimmillaan myös 9:s, mutta huonoimmillaan 13:sta kilpailun aikana alun jälkeen. Ulosajo vei menestyksen rippeet häneltäkin.

Toleman: Senna jatkoi taas paremmista kehitysosista ja henkilöriidoista huolimatta itsensä vakuuttamista ensi kautta ajatellen tallipäälliköiden silmissä. Hän oli kuudes Virallisissa Harjoituksessa. Kolaristakin huolimatta. Tallikaveri Johnny Cecotto sai ajella vanhoilla kehitysosilla ja vielä vara-autolla kolarin jälkeen. Cecotto oli 15:sta Virallisissa Harjoituksessa. Senna kuitenkin oli aivan liian itsevarma asenteeltaan kilpailussa ja pilasi kilpailunsa heti turhalla alkukierrosten ohitusyrityksellä ja ulosajolla.

Sitten tuli toinen ulosajo ja 10 sekunnin päämäärätön pyöriminen radalla ennen oikeaa suuntaa. Siinä vaiheessa Senna oli viimeisenä joskin vain pienen hetken. Lopulta oli vaikeuksissa Cecotton kanssa ja keskeytti 14:sta sijalta eli viimeiseltä. Cecotto oli ehkä Dallasissa parempi kuin Senna pitkin hampain sanottuna, mutta hänenkin olisi pitänyt varikkokäynnin jälkeisen huippuohitusten jälkeen ylemmässä keskikastissa osata rauhoittaa menoa eikä yrittää liikaa. Toki Sennan ja monen muun kuljettajan kuten Huub Rothengatterin näyttävä ohitus radan ahtaimmassa shikaanissa antaa vähän miehelle anteeksi.

Loistavan alun jälkeen vauhti kuitenkin tippui ja Cecotto oli vasta 16:sta keskeyttäessään.

Spirit: Rothengatter pysyi seinistä erossa Dallasissa ja meno oli hidasta, mutta vakaata. Lopulta bensavuoto pilasi hänen kilpailunsa. Selkä paloi pahasti, mutta Sid Watkins osasi sen hoitaa kuntoon.

Alfa Romeo: Melkoinen katastrofi. Eddie Cheever luisteli seinään 11:sta tilalta kierroksella 8 ja Riccardo Patrese ajoi ulos kierroksella 12. Patrese oli 17:sta keskeyttäessään. Sen pituinen se.

Osella: Mahtava viikonloppu pieneltä tallilta! Piercarlo Ghinzani ajoi Osellan resursseihin nähden parhaimman mahdollisen sijoituksen Dallasissa ja on maksukuskin asemasta huolimatta kehittynyt valtavasti kuljettajana alkuaikoihin nähden. Pistesija sen viimeistään todistaa. Kaverilla riitti myös sisua ottaa pidempi varikkokäynti ja vesihuuhtelu kuin, että hän olisi ajanut ilman virkistystä kisan loppuun asti ja pyörtynyt kuten Mansell.

Ligier: Detroitin romurallista ei Andrea de Cesaris oppinut nähtävästi paljonkaan. Joskin Virallisen Harjoituksen ajoi suorastaan uskomattoman varovasti. Oli 16:sta kun Francois Hesnault oli 19:sta. Hesnault vaikutti aloittavan kilpailunsa hyvin, mutta Ghinzani pilasi sen kolaroimalla hänet pois radalta. Italialainen keskeytti ulosajoon taisteltuaan lähinnä sijoista 10-12 koko päivän ajan.

Ferrari: Aluksi kaikki näytti menevän päin katastrofia, mutta lopussa kiitos seisoi. Rene Arnoux'n metallinen orhi nimeltä 126C4 jäi lähtöruutuun ja hän joutui starttaamaan viimeisenä. Arnoux pääsi 10:llä kierroksella jo kymppipaikalle ja varmisti sen kierroksella 15. Myöhemmin kierrokseen 39 mennessä oli jo viides. Huippuluokan ohitusnäytöksen järjestänyt ranskalainen oli lopulta toinen ja erittäin ansaitusti. Michele Alboreton kisa oli vaikeampi. Alboreto ajoi seiskapaikalla kierrokset 2-4 kunnes osui seinään ja se vaurioitti ripustuksen. Ohjausvaurioisella Ferrarilla Alboreto yritti tehdä sen mitä vain tehtävissä oli. Hän kävi myös varikolla hieman puolenvälin jälkeen, mutta se ei auttanut. Siitä huolimatta hän oli kuudentena kierroksella 49, mutta kolaroi itsensä silti ulos kilpailusta kierroksella 54. Ruusuja ja oratuomen marjoja kasvoi siis Dallasin kilpailun osalta La Famiglian viinitarhassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Keke Rosberg Williams 67 2.01.22.617
2. Rene Arnoux Ferrari 67 + 22,464
3. Elio de Angelis Lotus 66 + 1 kierros
4. Jacques Laffite Williams 65 + 2 kierrosta
5. Piercarlo Ghinzani Osella 65 + 2 kierrosta
6. Nigel Mansell Lotus 64 + 3 kierrosta/vaihdelaatikko+ polttoaine lähes loppu maalissa
7. Corrado Fabi Brabham 64 + 3 kierrosta
8. Manfred Winkelhock ATS 64 + 3 kierrosta

Keskeyttäneet

Niki Lauda McLaren kierros 60 ulosajo jarrujen kuluttua loppuun

Alain Prost McLaren kierros 56 ulosajo jarrujen kuluttua loppuun ja alkava rengasrikko

Thierry Boutsen Arrows kierros 55 ulosajo ja moottorivaurio

Michele Alboreto Ferrari kierros 54 ulosajo ja vääntynyt ripustus kokonaan ulosajon myötä

Marc Surer Arrows kierros 54 ulosajo

Ayrton Senna Toleman kierros 47 kytkin ja repeytynyt vetoakseli

Jonathan Palmer RAM kierros 46 sähkölaitteet

Nelson Piquet Brabham kierros 45 juuttunut kaasutin ja siitä aiheutunut ulosajo

Patrick Tambay Renault kierros 25 ulosajo ja vääntynyt ripustus ja irronnut pyörä

Johnny Cecotto Toleman kierros 25 ulosajo

Andrea de Cesaris Ligier kierros 15 ulosajo

Huub Rothengatter Spirit kierros 15 polttoainevuoto ohjaamossa

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 12 ulosajo

Derek Warwick Renault kierros 10 ulosajo

Stefan Bellof Tyrrell kierros 9 ulosajo

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 8 ulosajo

Francois Hesnault Ligier kierros 1 kolari Ghinzanin kanssa/ulosajo

Ei osallistunut kilpailuun:

Philippe Alliot RAM Ei voinut osallistua ilman autoa

Martin Brundle Tyrrell Perjantaina tapahtunut loukkaantuminen ulosajosta johtuen
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten vielä kuljettajien MM-pistetilanne 9/16 ajetun osakilpailun jälkeen:

1 Alain Prost 34,5 pistettä

2 Niki Lauda 24 pistettä

3 Elio de Angelis 23,5 pistettä

4 Rene Arnoux 22,5 pistettä

5 Keke Rosberg 20 pistettä

6 Nelson Piquet 18 pistettä

7 Derek Warwick 13 pistettä

8 Michele Alboreto 9 pistettä

9 Martin Brundle 8 pistettä

10 Patrick Tambay 7 pistetä

11 Nigel Mansell 6 pistettä

12 Stefan Bellof 5 pistettä

13= Ayrton Senna 4 pistettä

13= Jacques Laffite 4 pistettä

15= Eddie Cheever 3 pistettä

15= Riccardo Patrese 3 pistettä

15= Teo Fabi 3 pistettä

18= Andrea de Cesaris 2 pistettä

18= Piercarlo Ghinzani 2 pistettä

20 Thierry Boutsen 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraavaksi tulevat vielä valmistajien MM-kilvan pisteet 9/16 ajetun osakilpailun jälkeen:

1 McLaren 58,5 pistettä

2 Ferrari 31,5 pistettä

3 Lotus 29,5 pistettä

4 Williams 24 pistettä

5 Brabham 21 pistettä

6 Renault 20 pistettä

7 Tyrrell 13 pistettä

8 Alfa Romeo 6 pistettä

9 Toleman 4 pistettä

10= Ligier 2 pistettä

10= Osella 2 pistettä

12 Arrows 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ennen Brands Hatchin kilpailua Teo Fabi olisi halunnut yllättäen purkaa sopimuksensa Dick Forsythen kanssa IndyCar-tallin kanssa. Herra Forsythe oli kuitenkin aluksi erittäin vastahakoinen tätä pyyntöä noudattamaan. Forsythe vetosi jopa Teon omiin aiempiin lausuntoihin siitä, että italialainen olisi noudattanut osa-aikaista sopimustaan vuoden loppuun asti ja vastineeksi Forsythe olisi antanut hänelle vapaat kädet ajaa f1:ssä kaudesta 1985 eteenpäin. Corrado Fabi oli varsin odottavalla kannalla vaikkakin Bernie Eccelstonekin halusi saada selvyyden asiaan pian. Etenkin kun hänen piti päättää italialaisten testivuorot sopiville paikoilleen. Corradolle olisi odotettavissa testiä valtavat määrät mikäli sopimus Teon osalta IndyCariin olisi pitänyt. Seuraavan kerran Teo Fabi olisi nähty vasta Zandvoortissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Samanlaista kiistelyä ja odottamista oli myös Danny Sullivanin, Ken Tyrrellin ja Doug Shiersonin kesken siitä, että miten monta kilpailua Sullivan saa ajaa f1:siä kaudella 1984. Toisaalta Sullivanin voitettua uransa ensimmäisen voiton IndyCarissa ja oltua vähän aiemmin Meadowlandsin kilpailussa toinen hänen asenteensa alkoi muuttua jonkin verran selvemmin IndyCarissa jatkamiseksi kuin yllättävällä loikalla f1:siin kesken kauden. Shierson piti ehdottomasti kiinni siitä, että Sullivan ei ajaisi kuin vain Hockenheimissa tai korkeintaan myös Brands Hatchissa.

Toisin sanoen Shierson ei ollut juurikaan halukas häntä päästämään enempiin kilpailuihin. Erityisen paljon Shierson vetosi sopimukseen jolla Sullivan oli määrätty ajamaan vain Stefan Bellofin korvaajana, mutta ei Martin Brundlen korvaajana. Ken Tyrrell taas piti tätä varsin yhdentekevänä. Etenkin nyt kun Brundle makasi sairaalassa. Tyrrell taas pyysi Sullivania ajamaan ainakin Brands Hatchiin ja Hockenheimiin. Mahdollisesti myös Österreichringille ja Monzaan. Sullivan oli odottavalla kannalla ja jossain määrin hän odotti jälleen vaikeuksia tallin kanssa.

Erityisen kielteinen ilmiö oli myös Tyrrelliin liitetty vesitankkikohu jonka herra Shierson oli nähnyt hyvin kielteiseksi Sullivanin ajajankuvaa varten. Sullivanilla oli muutenkin muuttunut f1 etäisemmäksi kuin IndyCar. Hän oli toki päättänyt talvitestit Riossa ylivoimaisesti sekuntikaupalla nopeammin kuin uraansa aloittelevat Martin Brundle tai Stefan Bellof, mutta 012 ei ollut enää parhaimmassa iskussa ja muutenkin talli ei ollut joutunut nuorukaisten käsissä mihinkään katastrofiin mitä Sullivan oli pelännyt ennen kautta ja myös sanonut sen kovaan ääneen herra Tyrrelille. Asenteet olivat Sullivanilla muuttuneet nuorista miehistä jo Monacon alla, mutta viimeistään Brundlen suorittaman Detroitin ajon jälkeen. Jatkoa siitä oli seuraamassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ennen Brands Hatchin kilpailua f1:ssä tapahtui historiallisia asioita. Aiemmin talvikaudella 1980-1981 ja uudelleen vuonna 1981-1982 jälleen talvikaudella italialainen Giancarlo Minardi ilmoitti nimeään kantavan tallin eli Minardin tulevan mukaan kuninkuusluokkaan. Aiemmat kaksi kertaa olivat varsin selvästi kaatuneet raha-asioihin. Ensimmäisellä kerralla Minardilla olisi vähän paremmalla tuurilla aloittanut uransa varsin viime hetkellä mukaan f1:siin muutenkin tuolloin rahan avulla noussut Michele Alboreto joka oli lähtenyt Minardin F2-tallista Tyrrellin F1-talliin. Ja noussut sittemmin varsin suureksi, mutta myös jonkin verran huono-onniseksi nimeksi sarjassa.

Herra Minardi kehui estoitta Alboreton ajajanlahjoja, mutta oli myös huolissaan Alboreton henkisestä hyvinvoinnista henkilöriitojen ja organisaation yleisen painostuksen takia. Toisella kerralla Alboreton menetettyään herra Minardilla ei juuri ollut kovinkaan loistavia nimiä odotettavissa f1:siin ja tuolloinkin hanke kaatui varsin nopeasti. Tällä kertaa Minardi ilmoitti heinäkuussa 1984 tulevansa lajiin vuonna 1985. Kuultuaan ilmoituksesta Alboreto oli tarvittaessa valmis auttamaan entistä talliaan alemmissa luokissa kaikin mahdollisin keinoin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Brands Hatchiin palaamisen olisi pitänyt tarkoittaa paluuta normaaliin ja rauhalliseen f1-arkeen kesän kunniaksi. Ikävä kyllä niin ei käynyt. Kuin hautovan ukkospilven tapaan Jean-Marie Balestre jyrähti ensimmäisen suuren syytöslausuntonsa FISA:n päämajassa ja Yvon Leonin toimesta käynnistetyt tutkimukset Detroitin ja Dallasin Grand Prixin osalta osoittivat, että Nigel Mansell oli syyllistynyt varsin koviin temppuihin.

Myöhemmin syytteet Dallasin osalta hylättiin, mutta Detroitin lähtökolarin aiheuttamisesta ja yleisestä törkeästä estelystä johtuen (FISA:n tuomarit taisivat sekoittaa ne estelyt joko Dallasiin tai Montrealiin, mutta eihän sen väliä kunhan syyllinen vain löytyy.:eek::thumbdown.) Mansellille langetettiin 6000 dollarin sakko ja vaikka tuomaristo oli ehdottamastaan kuljettajan radikaalista käytöksestä johtuen langettamassa jopa lyhytaikaista ehdotonta kilpailukieltoa Mansellille niin lopulta Mansellille määrättiin sakon ohella puolen vuoden ehdonalainen kilpailukielto F1:siin.

Riittävän kovan syytteen tai tapahtumien uusiutuessa Mansellin kilpailukielto olisi astunut voimaan välittömästi. Kilpailukiellon syyteaika olisi päättynyt tammikuussa 1985 nimellisesti ja konkreettisesti heti kun kilpailukausi 1984 olisi päättynyt.

Mansell oli kuin puulla päähän lyöty kuullessaan tilanteesta ja ei edes Peter Warr ollut uskoa korviaan tapahtuneesta. Ja ei myöskään moni muukaan moottoriurheiluihminen. Koko mahdollinenkin kilpailukielto tuntui naurettavan kovalta rangaistukselta vain yhden kolarin aiheuttamisesta ja korkeintaan parissa kilpailussa sattuneesta estelystä joka kuului normaaliin kilpa-ajokäytäntöön.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ennen Tyrrellin suurta oikeustaistelua FISA:n edessä Pariisissa tallin suurimmat kritisoijat Arrows ja Toleman tallipäälliköjensä Jackie Oliverin ja Alex Hawkridgen kera halusivat mennä todistamaan kilpailijansa ahdinkoa sinne. Nämä kaksi ns. Herrasmiestä olivat olleet Ken Tyrrellin ja hänen tallinsa kimpussa enemmän tai vähemmän kolme viimeistä vuotta, mutta riitelyt olivat kärjistyneet San Marinon Grand Prixin 1982 johdosta paljon kovemmiksi kuin sitä ennen. Jackie Oliverin mielestä talli oli ollut huijari kauden alusta lähtien kun taas Alex Hawkridgen mielestä talli oli huijannut lähinnä vain suurimpien menestyskisojen kuten Monacon ja Detroitin kilpailujen kohdalla.

Hawkridgen mielestä Tyrrell oli osoittanut dramaattista nopeuden nousua myös Dijon-Prenoisissa, mutta sen osalta hän ei sittemmin jatkanut kritisointiaan. Hawkridge muutti myöhemmin mielipiteensä tallista vain Monacon osalta ja erityisen tärkeä seikka olisi pitänyt ottaa tutkimuksessa paremmin huomioon jo siitäkin syystä, että Stefan Bellofilla ei ollut Monacossa edes lainkaan koko vesitankkia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lopulta tapahtui hieman ennen Tyrrellin oikeusistuntoa Pariisissa melkoisen erikoinen temppu kautta 1984 ajatellen. Kentes kyllästyttyään Doug Shiersonin kanssa kiistelemseen Ken Tyrrell päätti toteuttaa radikaalin ratkaisun. Danny Sullivan ei päässyt taaskaan ajamaan Tyrrelin autoa korvaavana kuljettajana vaan Sullivanin paikalla Tyrrellin ratissa Stefan Bellofin tilapäisenä tallikaverina nähtiin ruotsalainen Stefan Johansson.

Johansson oli erittäin onnellinen saamastaan tilaisuudesta, mutta se osui erittäin pahaan paikkaan. Brands Hatchissa kun ei ollut Tyrrellin menestyksestä juuri toivoakaan. Johansson oli ollut kaudella 1984 muutenkin paljon kilpailuissa paikan päällä ja katsellut ajopaikkoja. Lähin tilapäinen ajopaikka ennen Brands Hatchia oli ollut Monacossa ATS:llä Manfred Winkelhockin tilalla, mutta saksalaisen toivuttua hän ei ollut lähtenyt tavoittelemaan sitä paikkaa. Sullivan oli asiasta kuultuaan varsin vihainen ja hän syytti Ken Tyrrelliä ajotaitojensa ja asemansa vähättelystä tallissa taas kerran kuten edelliselläkin kaudella.

Toki Hockenheimiin hänellä vielä oli mahdollisuus tulla ja mahdollisesti sen jälkeen, mutta mitä kannatti pysyä tallissa joka vain empi hänen ajattamistaan ja otti aina sopivasti hänen paikalleen toisia kuljettajia? Montrealin aikaan tapahtunut Stefan Bellofin tulo takaisin ajamaan oli vielä sovitettavissa, mutta jatkuva empiminen Amerikan kiertueella hänen ajattamisensa suhteen ja lisäksi myös testien peruuttaminen hänen osaltaan alkoivat kertoa karusta todellisuudesta. Sullivan tuntui jääneen f1:stä ulkopuolelle ja IndyCarista näytti tulevan hänen totinen työpaikka kilpa-ajajana. Erityisen paljon vaakakupissa painoi sekin, että kolmannet autot lajiin oli taas sallittu keskikaudella 1984 ja samalla myös ylimääräiset kuljettajat olisivat saaneet sääntöjen määräämiä pisteitä. Sullivanin ja Tyrrellin työsuhde näytti olevan päättymässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Heinäkuun 18:sta päivänä vuonna 1984 Ken Tyrrell kutsuttiin Pariisissa pidettyyn FIA:n tuomariston pitämään ylimääräiseen kokoukseen. Kokouksessa alettiin alkukohteliaisuuksien jälkeen puida talliin kohdistettuja syytteitä mahdollisesta vesitankkauskohusta. Kohu oli tullut ilmi Detroitin osakilpailun tarkastusten yhteydessä missä oli todettu tallin vesitankkinäytteestä liikaa lyijyä.

Sen jälkeen koko Tyrrellin kautta 1984 oli tutkittu yhdeksän ensimmäisen osakilpailun osalta ja tuomaristo oli tullut päätökseen, että Detroitin osakilpailusta otettun vesitankkinäytteen perusteella Tyrrellin Martin Brundlen 012-auto oli näytteen perusteella sisältänyt 27,5 % aromaattisia lisäaineita. Toisin sanottuna polttoainetta veden ja lyijyn seassa.

Autoa tuomariston mukaan oli siis tankattu kilpailun aikana varikolla Detroitissa ja mahdollisesti myös muissakin kilpailuissa kauden 1984 aikana. Detroitissa vesitankissa mukana olleen polttoaineen näytemäärä oli suuruusluokaltaan muihin osakilpailuihin nähden kiistaton. Siltä istumalta FIA määritti Tyrrellin sääntökirjaston artiklan 152 perusteella ja yleisen tapahtuman toistuvuuden eli välitankkauksen seurauksena kokonaan diskatuksi sarjasta. Syytteet astuivat voimaan välittömästi ja Jean-Marie Balestren julistaman lausunnon perusteella Tyrrell ei saisi edes Vetoomustuomioistuimenkaan mahdollisellakaan vapauttavalla päätöksellä syytteitä nurin.

Toisin sanoen Tyrrell-talli aiottiin diskata välittömästi sarjasta ja se ei saisi osallistua enää lainkaan kaudelle 1984 tai siinä ajettaviin kilpailuihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ken Tyrrell oli silmittömästi raivoissaan tilanteesta ja vaati tuomaristolta välitöntä lisäselvitystä asiaan ja ärhentelyn seurauksesta hämmästyneet tuomarit alkoivat selventää julistamansa yleistuomion muita perusteita kokonaan sarjasta sulkemiselle. Ensimmäinen pääsyyte koski yleisen artiklan 152:n ohella myös sääntökirjassa olleen kuudennen pykälän neljännentoista momentin rikkomista.

Lakimiestermein merkinnät olivat siis 152.6.14 ja siinä määriteltiin, että mitään lisäaineita ei saanut lisätä autoon kilpailun aikana eli välitankkaus oli kilpailuissa kielletty. Ken Tyrrellin kiistettyä tämän Jackie Oliver huuteli aitiosta herra Tyrrelliä valehtelijaksi ja sanoi Tyrrellin käyttäneen sitä ainakin Brasiliassa. Tunteet kuumenivat ja tuomaristo joutui varoittamaan herra Oliveria salista poistamisen mahdollisuudella mikäli päällepuhuminen toistuisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraava syyte hylkäykselle lajissa oli artiklan 152:n, pykälän 14:sta ensimmäisen momentin ja toisen jakeen perusteella tapahtunut rikkomus. Lakimiestermein syyte oli kirjattu numeroin 152.14.1.2 sääntökirjaan. Tämä syyte koski sitä, että välitankkauksessa käytetty polttoaine oli sääntöjen vastainen ja sisälsi jäämiä f1-autojen aika-ajopolttoaineessa lisäaineena käytettävästä Nitrometaanista. Tällä yritettiin nostaa oktaanilukemaa ja polttoaineen puristavuutta parhaan maksimisuorituksen saamiseksi. Ken Tyrrell yritti vastustella lausumista vedoten siihen, että hänen autonsa ei tarvitse turboa ja on jo häpäissyt turbotalleja kauden 1984 sarjassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kolmas syyte koko sarjasta hylkäykselle koski artiklan 152:n kuudennen pykälän yhdeksättä momenttia. Lakimiestermein syyte oli kirjoitettu sääntökirjaan numeroin 152.6.9 ja sieltä se myös löytyi. Tällä kertaa käsitettävyys polttoaineelle ei ollut varsinkaan suurta. Tällä kertaa syyte koski Martin Brundlen auton mekaanista sääntöjenmukaisuutta.

Tyrrell 012-autosta ei ollut tuomariston mukaan löytynyt ainakaan Detroitista, mutta ei mahdollisesti myöskään Braslian, Ranskan tai Dallasin osakilpailujen teknisten tarkastajien todistajalausuntojen mukaan polttoaineputkistoissa käytettävää asianmukaista turvaventtiiliä.

Turvaventtiilin olemattomuus merkitsi vapaamman virtaukseen tankkiin, mutta onnettomuustilanteessa polttoaine suihkuaisi valtoimenaan ja tuomariston mukaan kuljettajan turvallisuus olisi voinut olla hengenvaarassa. Ken Tyrrell kiisti syytteet autojensa turvattomuudesta huolimatta neljän kisajärjestäjän todistajalausunnoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraava neljäs syyte ja perustelu Tyrrell-tallin diskaukselle koko sarjasta oli 152:n artiklan kuudennen pykälän ja yhdennentoista momentin perusteella esitetty päätöslauselma. Lakimiestermein tämä syyte oli kirjattu sääntökirjaan numeroin 152.6.11 ja sieltä se myös löytyi. Syyte koski jälleen enemmänkin autojen mekaanista turvallisuutta kuin laittomuutta polttoaineen kanssa. Tyrrellin 012-auton polttoaineputkistot olivat yleisestikin ottaen tuomittu turvattomiksi ja sopimattomaksi kauden 1984 MM-sarjaan ja mahdollisesti jo kauden 1983 MM-sarjaan. Kauden 1983 osalta syytteet olivat kuitenkin vanhentuneet ja niitä ei siis voinut käyttää siten lyömäaseena Tyrrell-tallia vastaan. Kauden 1984 osalta tilanne oli toinen.

Pistokokeita oli suoritettu niin FIA:n yleisen teknisen tarkastajan, FISA:n määrittämien Pariisin teknisten tarkastajien ja viimeisimpänä ja yleisesti ottaen kilpailujen paikallisten teknisten tarkastajien toimesta heti hylkäyksen julkitulon jälkeen. Useimpien kilpailujen kohdalla syytteet olisivat olleet vapauttavia, mutta Montrealin, Detroitin ja Dallasin kilpailujen tekniset tarkastajat olisivat hylänneet autot mikäli tarkempia tarkastuksia olisi autoille tehty. Puutteita oli Montrealin ja Dallasin kilpailujen autoilla, mutta raskauttavin oli edelleen Martin Brundlen Detroitin kilpailun teknisen tarkastajan todistuslausunto Ken Tyrrellin puolustusta vastaan.

Detroitin teknisen tarkastajan ja FIA:n lajin yleisen teknisen tarkastajan syytteet todistajanlausuntoineen olivat yhtenevät. Lain kirjaimen mukaan 012-auton polttoaineputkiston olisi pitänyt laillisuudesta piittaamatta kestää riittävän kovia polttoaineenpaineita ja lämpötiloja. Pistokokeissa tehdyissä rasitustesteissä polttoaineputkistot murtuivat käytetyillä polttoaineputkilla ja jälleen kerran Brundle olisi voinut Detroitissa ja muissakin osakilpailuissa keskeyttää tai aiheuttaa vakavan onnettomuuden itselleen tai muille kuljettajille ajaessaan turvattomalla ja jälkikatsastattomalla autolla.

Ken Tyrrellin mielestä ainakin kilpailun jälkikatsatus suoritettiin asianmukaisesti ja tässä vaiheessa Ken Tyrrell syytti tarkastajia ensimmäistä kertaa naurettavasta ajojahdista hänen talliaan kohtaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tyrrellin osalta oikeusistunnon käsittelyssä 18.7.1984 kuultiin vielä yksi syyte Ken Tyrrellin Tyrrell-tallia kohtaan. Viimeinen suurempi perusteltu syyte koko kauden hylkäämisen osalta oli artiklan 152:n neljännen pykälän toisen momentin rikkominen. Lakimiestermein syyte oli numeroitu luvuin 152.4.2 ja se löytyi sääntökirjasta sen määräämällä tavalla. Syyte koski epäselvää ja selvittämätöntä auton painopistettä. Kauden 1984 f1-autoissa ei periaatteessa saanut käyttää mitään muita ylimääräisiä painoja kuin mitä tarvittiin yleisesti ottaen pitämään auto painorajan paremmalla puolella.

Tyrrellin 012-autossa oli syytteen mukaan liian matala ja alipainoinen monokokkiin liitetty runkokotelo jota voitiin käyttää sääntöjenkin mukaan autossa mikäli sen vain pystyi asianmukaisesti poistamaan autosta tarkastusta varten. Lisäksi kotelo oli pystyttävä avaamaan FIA:n määrittämien sinettien kohdalta ja se oli tarkastusten jälkeen pystyttävä uudelleen sinetöimään. Tämän jälkeen poistettu kotelo lyijytankkeineen tai muun materiaalin sisältämänä tankkina oli pystyttävä avaamaan asianmukaisesti työssä käytettävillä työkaluilla.

Kotelo oli ollut puuttellinen ja jossain määrin tarkastajat eivät olleet kyenneet tekemään myöskään aukaisutöitä ja toisissa kilpailuissa taas aukaisutyöt oli pystytty tekemään sulkemistöiden lisäksi hyvin, mutta silloin oli löydetty lisäaineita tai muita autoon kuulumattomia osia. Erityisesti Martin Brundlen auto Detroitissa oli tuomariston teknisten tarkastajien mukaan selvästi laiton vaikkakin muiden kilpailujen tuomaristojen teknisten tarkastajien mukaan ainoa varsinainen ongelma autojen painoissa oli enemmänkin vaihtelevan painoinen runkokotelo ja siten autojen painopiste ei ollut tasapainoinen. Tai vain aivan sääntöjen rajamailla tasapainoiltaan.

Valitettavasti tuomaristo ei tämän syytteen perusteella voinut konkreettisesti muuta kuin syyttää Tyrrell-tallia laittomien painojen käytöstä kauden 1984 f1-autossaan ja mikäli syytteet olisivat ulottuneet kauden 1983 samaan automalliin niin myös niissä kisoissa missä niitä käytettiin olisi tullut rangaistuksia. Viimeinen merkittävä syyte oli Ken Tyrrellin mielestä naurettavampi kuin muut syytteet siihen asti yhteensä ja hänen mielestään lisenssit olisi voitu ottaa pois niin tuomareilta kuin tarkastajiltakin.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lopulta 18.7.1984 pidetyn istunnon päätteeksi lyhyeksi lausumaksi jäi se, että loppupuheenvuorossa todettiin Tyrrell-tallin käyttäneen vesitankkauksiensa aikana polttoainetta parantamaan autojensa suorituskykyä. Polttoainetta pumppautui suihkutetun veden mukana moottoriin ylimääräisenä tehoaineena normaalista auton polttoaineesta yhdentyneenä ja samaan aikaan lyijypainon ja vesitankin välissä ollut eräänlainen lyijyä sisältänyt ns. Kangaspussi alkoi imeyttää lyijypallon kaltaista sisältöä käyttöveden mukana ja siten kemiallisen prosessin myötä pussi tyhjeni ja auton paino lisääntyi ennen kilpailun loppua kohti FISA:n määrittämää autojen virallista painorajaa kohti ja kilpailujen lopulla painoraja oli saavutettu.

Tallin autoa pidettiin siis alipainoisena ja painon lisäys verukkein oli ollut kiellettyä jo San Marinon Grand Prixista 1982 lähtien. Pienin eroin syytettynä pidetty menetelmä oli kuin kausien 1981-1982 aikana usein pidetty vesitankkitemppu sillä erolla, että menetelmä suoritettiin paljon vähemmillä ja kevyemmillä keinoilla kuin edellämainittu asia.

Tämän myötä Tyrrell-talli oli lähtökohtaisesti lopullisesti diskattu Formula 1:n MM-sarjasta kaudella 1984 ja se oli tuomittu menettämään kaikki pisteensä, maksamaan alustavasti huomattavat vahingonkorvausvaatimukset sponsoreille oikeudenkäyntikuluineen ja talli tulisi menettämään myös TV-rahansa kaudelta 1984. Ken Tyrrell oli järkyttynyt ja päätös hylkäyksestä koko kauden ajalta järkytti myös autourheilumaailmaa. Historian varrelta löytyi toki uhkauksia aiemminkin ja diskaukset eivät sinällään olleet mikään uusi juttu, mutta koko kauden ajalta oli.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ken Tyrrell aikoi aluksi valittaa tuomariston päätöksestä sääntöjenmukaisesti Vetoomustuomioistuimeen ja vielä sitä kautta Moottoriurheilun Maailman Neuvostolle tilanteestaan. Huomattuaan kuitenkin pykälien olevan häntä vastaan ja ylimpienkin oikeuksien olevan mielestään lähinnä Balestren kynnysmattoja hän valitti välittömästi saamastaan kohtelustaan Englannin Kuninkaalliselle Autoklubille eli RAC:lle ja aikoi hakea oikeutta kisailla Englannin Grand Prixissa kaudella 1984 millä hinnalla tahansa.

Samalla pikavauhtia hän valitti myös Korkeimpaan Oikeuteen ja haki Oikeudenmääräystä ajattaa tallinsa autoja myöskin Englannin Grand Prixissa mikäli hän ei onnistuisi ajamaan muissa kilpailuissa kaudella. Lopulta hän valitti vielä erikseen Vetoomustuomioistuimeen joka toivottavasti toistaiseksi olisi lykännyt langettavan tuomion täytäntöönpanoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vetoomustuomioistuimen ja RAC:n päätös antaa Tyrrell-tallille luvan ajaa Englannin Grand Prixissa sopi sinällään hyvin Jean-Marie Balestrelle. Pitihän se näytösajo kotiyleisön edessä vielä sallia, mutta Balestre närkästyi kuultuaan FIA:n asettamien syytteiden oltua liian epäselvät etenkin koko sarjasta sulkemiseen ja Vetoomustuomioistuin mahdollisesti Maailman Moottoriurheiluneuvoston tapaan aikoi vielä erikseen käsitellä Tyrrellin vesitankkikohun kaudella 1984 erillisessä istunnossa. Balestre vaati lisäistuntoa kieltonsa perustelemisesksi ja tästä eteenpäin koko heinä-elokuun ajan F1:ssä käytännössä vähän väliä pidettiin sarja pienempiä kokoavia istuntoja missä käsiteltin vesitankkikohua.

Samalla vain hieman ennen perjantaita 20.7 varmistui, että Tyrrell saa poikkeuksellisesti ajaa Brands Hatchissa ja lopulta myöhemmin ennen erikseen määrättyä Vetoomustuomioistuimen kokoontumista muissakin osakilpailuissa. Pisimmillään istunnon pitäminen voisi venyä vuoden loppuun asti, mutta tuomio aiottiin käsitellä tarvittaessa jo hyvinkin aikaisin. Ei kuitenkaan missään tapauksessa ennen Saksan osakilpailua elokuun alussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Myöhemmin pidetyissä erillisissä lisäistunnoissa Jackie Oliver toisti todistajalausuntonsa 18.7.1984 pidetystä oikeudenistunnosta. Sen mukaan hän piti edelleen heinäkuussa 1984 kiinni siitä, että Tyrrell-talli oli 25.3.1984 ajetussa Brasilian Grand Prixissa käyttänyt välitankkausta. Tuomarit alkoivat pyörittää Brasilian television kuvaamaa kilpailunauhaa ja sen mukaan tankkaus tapahtui. Toisaalta logiikka ontui jo siinä, että tuomaristo oli kisan jälkeisessä tarkastuksessa edelleen tehnyt oikeat toimenpiteet ja vesitankilla ei ollut yhteyttä polttoainetankkiin. Muutkin oikeudenistunnon syytteet olivat Brasilian kilpailun tuomariston mielestä olleet puutteelliset istunnossa.
 
Ylös