Dallas 8.7.1984
Klo 11 ja vähän sitä ennen ollutta lähtöä kilpailun tunnelmat Fair Parkin radalla olivat helteisen kuumat. Ilman lämpötila oli 40 astetta ja radan lämpötila oli 67 astetta. Kisaa oli lyhennetty 80 kierroksesta 78 kierrokseen jo automaattisesti. Rata oli murentumaan päin, mutta kilpailua ei oltu peruttu. Katsojia oli tullut kisan aikaistamisesta huolimatta peräti 90 000 paikan päälle. Se oli enemmän kuin Detroitissa tai Las Vegasissa siihen asti nähdyissä kilpailuissa.
Rene Arnoux jäi 25 auton lähtöruudukolla ajetun kilpailun lämmittelykierroksella Larry Hagmanin heilautettua vihreää lippua ruutuunsa ja oli joutua lähtemään kilpailuun varikkosuoralta. Lopulta Arnoux sai autonsa liikkeelle, mutta jäi koko joukon viimeiseksi lähtöä varten. Philippe Alliot ei osallistunut lainkaan kilpailuun. Hetken kuluttua Pace Carina toiminut Renault Fuego Turbo USA kaasutti omalle paikalleen ruudukon taakse ja J.R antoi vuoronsa Derek Ongarolle.
Ongaron painettua katkaisimen päälle lähtövalojärjestelmän virta käynnistyi. Puhuttuaan J.R:n kanssa Ongaro painoi punaista valoa ja lopulta vihreää valoa. Nigel Mansell kaasutti kärkeen Elio de Angeliksen seuratessa häntä Derek Warwickin tapaan ensimmäiseen mutkaan. Ayrton Senna suorastaan syöksyi neljänneksi ja Arnoux ohitti kolme autoa ensimmäisessä mutkassa. Niki Lauda tuli viidentenä ja kuudentena tuli Alain Prost, seitsemäntenä Keke Rosberg, kahdeksantena Michele Alboreto ja yhdeksäntenä Patrick Tambay.
Arnoux ohitti kaikkiaan kuusi autoa ensimmäisellä kierroksella ja oli 18:sta. Francois Hesnault oli taas kerran joutunut Piercarlo Ghinzanin osuman uhriksi ja muutenkin keskeyttänyt ulosajon takia. Radan murentuminen vaati veronsa. Johnny Cecotto pyörähti ja joutui hakemaan varikolta renkaat ensimmäisenä sillä ne menivät piloille laakerimurujen takia.
Toisella kierroksella Senna yritti lähes tyhmänrohkeata ohitusta peittelevästä Warwickista ja sen seurauksena Senna osui hieman seinään, pyörähti radan ulkopuolelle ja jäi ajamaan viimeisille sijoille pilaantuneilla renkailla. Senna kävi varikolla, mutta 13 sekunnin pysähdys tiputti hänet viimeiseksi tilapäisesti. Rosberg ohitti Prostin ja oli jo viidentenä. Mansell alkoi kasvattaa johtoaan kun de Angeliksen moottoriin näytti tulleen vaurio. Warwick saavutti hänet nopeasti ja ohitti hänet neljännellä kierroksella.
Lauda ohitti de Angeliksen lähes samalla ovenavauksella ja italialaisen Lotus-kuljettajan kisa näytti päättyvän nopeasti. Kisan takajoukoissa Arnoux jatkoi uskomatonta nousuaan. Warwick sai Mansellia jatkuvasti kiinni. Kierroksella 8 Eddie Cheever luisteli ulos radalta ja keskeytti. Stefan Bellof syöksyi ulos radalta osuttuaan seinään kierroksella 9 ja keskeytti siihen paikkaan. Bellof oli 13:sta keskeyttäessään.
Kierroksella 10 ennen kilpailun seuraavaa ratkaisuhetkeä tilanne 11 parhaan osalta oli seuraava: Mansell, Warwick, Lauda, Prost, de Angelis, Rosberg, Alboreto, Tambay, uskomatonta vauhtia Arrowsillaan pitänyt Thierry Boutsen, Andrea de Cesaris ja Arnoux. Arnoux ohitti hetkessä molemmat miehet edestään, mutta sitä ennen Warwickin kilpailu päättyi ulosajoon. Warwick oli yrittänyt ohittaa Mansellia, mutta Mansell piti linjansa ja Warwickin kisa oli siinä. Warwick ehti johtaa Dallasin kisaa vain hetkisen ennen ulosajoa.
Rosberg oli ohittanut Prostin, mutta ei päässyt Laudan ohi. Lauda yritti ohittaa Mansellia, mutta de Angelis ohittikin hänet. Riccardo Patrese keskeytti seuraavana ulosajoon kierroksella 12. Senna taas vuorostaan tuskaili kilpailuaan keskikastissa ja nuoren brasilialaisen kunto tuntui loppuvan kesken.
Ajamisesta ainakin oli kadonnut alun innokkuus kokonaan. Cecotto taas näytti aloittavan Montrealin kaltaisen ajon keskikastin paremmalla puolella. Kierroksella 14 viiden kärki Mansell, de Angelis, Lauda, Rosberg ja Prost olivat toisistaan hyvin vähän erillään. Prostin ero Manselliin oli vain neljä sekuntia ja muilla sitäkin vähemmän. Mansell kenties muisti de Angeliksen Montrealin estelyt ja alkoi estellä tätä ajoittain jopa hieman idioottimaisella tavalla. Toisaalta potut on aina maksettava pottuina.
Italialainen kävi kuumana tiimiradiossa, mutta ihme kyllä mitään de Angeliksen päästämiskomentoa ei Mansellille Peter Warrin toimesta langetettu.
Rosberg pääsi Laudan ohi vain hetkeä myöhemmin ja ajoi kuin Ritari Ässä murenevalla radalla entistäkin lähempänä Lotuksen autoja. Myös Professori Prost seurasi suomalaisen esimerkkiä ja pääsi ohi Laudasta. Kierroksella 15 nähtiin päivän ensimmäinen mekaaninen keskeytys. Oikeammin jo heti kisan alussa polttoainevuodosta kärsinyt Huub Rothengatter sai tarpeekseen. Tulikuuman polttoainen poltti hänen selkänsä ja aiheutetti hänelle palovammoja. Ligierin romurallimiehenä de Cesaris jatkoi tuhoamisralliaan myös Dallasissa. Hän keskeytti ulosajon myötä samalla kierroksella kuin Rothengatter.
Kierroksella 18 Rosberg pääsi Lotus-kaksikon kaksintaistelun takia de Angeliksen ohi ja siitä alkoi Rosbergin ja Mansellin välinen katkera taistelu. Mansell peitti ajoittain liiankin rohkeasti Rosbergin ajolinjoja ja Keke kävi asiasta kuumana.
Kierroksella 19 järjestys oli seuraava: Mansell, Rosberg, Prost, Lauda, de Angelis, Tambay, kaasutinvaurion kanssa kamppaillut Piquet, Arnoux, Jacques Laffite, Piercarlo Ghinzani, Marc Surer ja Corrado Fabi. Fabi ohitti Surerin, Ghinzanin ja Laffiten alle kierroksen sisään, mutta italialaisen renkaat pettivät ja hän joutui menemään varikolle.
Tambay vaikutti pääsevän ohi vauhtiaan pudottaneesta Laudasta joka oli jo menettänyt sijan de Angelikselle. Ikävä kyllä Tambay osui seinään ja hänen ajonsa päättyi kierroksella 25. Kierroksella 26 ulosajoon päättyi sitten Cecotton kilpailu. Näyttävän alun jälkeen Cecotto oli jäänyt kisaltaan polkemaan paikalleen ja oli 16:sta. Kierroksella 30 Ghinzani tuli varikolle vaihtamaan renkaita.
Osellalle niin aikaisin varikolle tuleminen oli yllätys, mutta Ghinzania tilanne ei haitannut. Renkaat vaihdettiin, siivekettä korjattiin ja varikkokäynnin pitkän keston vuoksi Ghinzani jopa pyysi mekaanikkoja suihkuttamaan vettä hänen päälleen sillä kuumuus vaati veronsa. Kierroksella 35 Mansellin renkaat olivat aivan loppu liiallisen vauhdin vuoksi ja tehtyään virheen ja hipaistuaan seinää Rosberg pääsi viimein ohi. Mansell joutui käymään varikolla renkaanvaihdossa. Mansell oli pudonnut jo neljänneksi mennessään varikolle. Prost taisteli Laudan ja de Angeliksen kanssa ja saavutti Rosbergia nopeasti. Kierroksella 45 Piquetin kaasutin hajosi lopullisesti ja ns. Oma virhe oli teknisen vian aiheuttama ulosajo. Kisa jäi siihen.
Rosbergin renkaat alkoivat kulua liiankin nopeasti ja tallinsa kehoituksesta huolimatta Rosberg ei tullut vaihtamaan renkaitaan varikolle. Kierrosajat hidastuivat entisestään ja kilpailu aiottiin liputtaa pian poikki ellei kierrosajat parantuisi. Kierroksella 46 kroonisesta sähköviasta ja melkein koko päivän viimeisenä ollut ja kärsinyt Jonathan Palmer keskeytti siihen vikaan kilpailunsa. Kierroksella 47 Senna keskeytti kytkinvaurion ja vetoakselin murtumisen takia varikolle.
Kierrokseen 49 mennessä Prost ohitti Rosbergin ja pääsi kärkipaikalle, mutta Arnoux oli varastanut Mansellin tapaan koko näkyvän shown. Arnoux oli jo kolmantena ja Mansell seitsemäntenä. Alboreton kisa päättyi ulosajoon kierroksella 54 ja samoin päättyi myös Surerin kilpailu. Myös Boutsenin auton moottori vaurioitui ulosajon seurauksena kierroksella 55 ja peräti kolme kuljettajaa keskeytti kierrokseen. 10 autoa oli enää jäljellä kilpailussa.
Järjestys oli siis Prost, Rosberg, Arnoux, de Angelis, Lauda, Mansell, Laffite, Fabi, Ghinzani ja Manfred Winkelhock. Hetkeä myöhemmin tapahtui Rosbergin odottama asia. Prostin hiilikuitujarrut loppuivat vähemmän yllättäen Dallasin radalla ja aiheutti näennäisen omasta virheestä johtuneen ulosajon kierroksella 56. Prostin autosta todettiin myöhemmin myös alkavan rengasrikon vaara. Rosberg palasi takaisin johtoon.
Lauda ei jostain käsittämättömästä syystä tajunnut hidastaa omaa vauhtiaan ja kärsi Prostin tapaan hiilikuitujarrujen tuhoutumisen ja siitä johtuneen ulosajon kierroksella 60. Rosbergin auto ei ollut enää terve viimeisillä kierroksilla. Renkaat olivat hädin tuskin enää missään ajettavassa kunnossa, moottori oli koko ajan ylikuumentua ja Arnoux saavutti järkyttävän paljonkin Rosbergia viimeisillä kierroksilla. Rosberg piti kuitenkin päänsä kylmänä.
Ghinzani ohitti viimeisillä kierroksilla Fabin ja näytti ajavan kuin viimeistä päivää muiden hidastellessa. Yllättäen Mansellin auton vaihteet olivat alkaneet kadota ja polttoainekin oli loppua kesken. Järjestäjien päätöksen myötä kilpailun aika loppui kesken ja ruutulippu heilahti hieman yli 2 tunnin jälkeen kierroksella 67.
Keke Rosberg oli voittanut kolmannen kerran urallaan ja Suomessakin tilanne noteerattiin, mutta maailmalla kaikki pitivät Rosbergin voittoa miehen parhaana. Jopa parempana kuin vuotta aiempaa Monacon voittoa. Mitään mainitsemisenkaan arvoista virhettä ei Rosberg ollut tehnyt koko kilpailun aikana. Ei yhtäkään virhettä. Toiseksi tuli Rene Arnoux aivan yhtä uskomattoman kilpailun ajaneena kuin Rosberg.
Elio de Angelis selvisi sytytysvaurioisella autolla maaliin asti kolmantena ja Jacques Laffite tuli Fabin kanssa käytyä lopputaistelua lukuunottamatta muutoin maaliin hyvin huomaamattomasti 4:ä. Nigel Mansell näytti tulevan maaliin 4:ä kun autosta hajosi viimeinenkin vaihde ja bensa olisi muutenkin loppunut hyvin nopeasti. Mansell nousi autosta ja yritti urheasti työntää viimeiset 100 metriä autoa maaliin.
Mansell kuitenkin pyörtyi Dallasin helteessä 90 000 katsojan ja lukuisten tv-katsojien silmien edessä ja tarvitsi lääkärin apua. Jacques Laffite otti 4:n tilan ja Piercarlo Ghinzani saavutti 5:n sijan ja Osellalla juhlittiin sitä kuin maailmanmestaruutta. Mansell sai kaikesta kohusta huolimatta 6:n sijan sillä Corrado Fabi oli liian kaukana tuomareiden mielestä pisteen saamiseen. Fabi oli 7:s ja Manfred Winkelhock oli 8:s ja viimeinen mies maalissa.