CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Detroitin perjantaina ajetuissa ensimmäisissä Virallisissa Harjoituksissa ylivoimaisesti kovinta aikaa piti hallussaan Lotuksen Nigel Mansell. Vain Niki Lauda tuntui pääsevän samaan vauhtiin hänen kanssaan. Laudan aika kuitenkin hylättiin 2,5 millimetriä liian leveän takasiivekkeen vuoksi. Varsinaisesti aikaa ei ehkä olisi hylätty ilman Ron Dennisin inttämistä tuomariston kanssa joka hylkäsi Laudan ajan ja syytti Dennisiä valehtelusta tuomaristolle ja sen toimivallan kyseenalaistamisesta. Valehtelu perustui Dennisin väittämään siitä, että lämpölaajennus olisi aihettanut takasiivekkeen leventymisen.
Laudan aika olisi oikeuttanut hänet toiseen sijaan ja se oli 1.45.238 kun taas Mansellin alustava paalupaikka-aika oli 1.45.130. Varsinaisesti toisen sijan saikin alustavasti haltuunsa ajallaan 1.45.407 Nelson Piquet ja niin kovan ajan Piquet ajoi oikeastaan varsin loppumetreillä sessiota. Alain Prost oli kolmas ajalla 1.45.717 ja neljänneksi itsensä ajoi Patrick Tambay ajalla 1.46.426 ja viidenneksi itsensä ajoi lähtöruudukossa alustavasti Rene Arnoux ajalla 1.46.805 ja kuudenneksi pääsi Andrea de Cesaris ajalla 1.46.834. Seitsemänneksi Detroitin radalla ajoi ajalla 1.47.188 Ayrton Senna. Senna ajoi aikansa Tolemanin ainoalla viidennen polven turbomoottorin prototyypillä joka oli lennätetty Detroitiin Englannista. Manfred Winkelhock oli kahdeksas ajalla 1.47.303 ja Elio de Angelis oli yhdeksäs ajalla 1.47.316 ja kymmenes oli ajalla 1.47.341 Derek Warwick ja 11:sta oli ajalla 1.47.347 Eddie Cheever.
Eroa jäi vain kuusi tuhannesosaa. 12:sta ajalla 1.47.610 oli Jacques Laffite ja 13:sta oli ajalla 1.47.719 Michele Alboreto ja 14:sta oli ajalla 1.47.866 Thierry Boutsen ja 15:sta oli ajalla 1.47.919 Keke Rosberg. Keke oli suoritukseensa kaikkea muuta kuin tyytyväinen. 16:sta oli Riccardo Patrese ajalla 1.47.974 ja Stefan Bellof ajalla 1.48.177 oli 17:sta ja 18:sta oli ajalla 1.48.966 Martin Brundle. 19:sta ajalla 1.49.141 oli Piercarlo Ghinzani ja 20:s ajalla 1.49.644 oli Johnny Cecotto neljännen polven normaalilla Tolemanin käytössä olleella turbomoottorilla.
21:s oli Francois Hesnault ajalla 1.49.697 ja 22:s oli ajalla 1.51.013 Philippe Alliot ja 23:s oli ajalla 1.51.165 Teo Fabi. 24:s oli Jonathan Palmer ajalla 1.51.493 ja Cosworthin moottorilla ajanut Huub Rothengatter oli 25:s ajalla 1.53.625. Marc Surer vaikutti saavan kolariensa ja moottorivaurionsa seurauksena ajan 6.22.502, mutta tuli mieluummin varikolle kuin ajoi nöyryyttävän kierroksensa loppuun.
Surer ja Lauda olivat siis ilman aikaa ja vaikka Lauda olisikin näennäisesti pudonnut niin Laudalla olisi ollut sääntöjen mukaan enemmän kierroksia kuin Surerilla siinä vaiheessa kilpailua mikäli yllättävä sade tai tuomaristo olisi niin päättänyt. Hylätyn ajan lisäksi kun Laudalla oli muitakin aikakierroksia tarpeen mukaan riittävää kilpailunopeutta todistamaan.
Laudan aika olisi oikeuttanut hänet toiseen sijaan ja se oli 1.45.238 kun taas Mansellin alustava paalupaikka-aika oli 1.45.130. Varsinaisesti toisen sijan saikin alustavasti haltuunsa ajallaan 1.45.407 Nelson Piquet ja niin kovan ajan Piquet ajoi oikeastaan varsin loppumetreillä sessiota. Alain Prost oli kolmas ajalla 1.45.717 ja neljänneksi itsensä ajoi Patrick Tambay ajalla 1.46.426 ja viidenneksi itsensä ajoi lähtöruudukossa alustavasti Rene Arnoux ajalla 1.46.805 ja kuudenneksi pääsi Andrea de Cesaris ajalla 1.46.834. Seitsemänneksi Detroitin radalla ajoi ajalla 1.47.188 Ayrton Senna. Senna ajoi aikansa Tolemanin ainoalla viidennen polven turbomoottorin prototyypillä joka oli lennätetty Detroitiin Englannista. Manfred Winkelhock oli kahdeksas ajalla 1.47.303 ja Elio de Angelis oli yhdeksäs ajalla 1.47.316 ja kymmenes oli ajalla 1.47.341 Derek Warwick ja 11:sta oli ajalla 1.47.347 Eddie Cheever.
Eroa jäi vain kuusi tuhannesosaa. 12:sta ajalla 1.47.610 oli Jacques Laffite ja 13:sta oli ajalla 1.47.719 Michele Alboreto ja 14:sta oli ajalla 1.47.866 Thierry Boutsen ja 15:sta oli ajalla 1.47.919 Keke Rosberg. Keke oli suoritukseensa kaikkea muuta kuin tyytyväinen. 16:sta oli Riccardo Patrese ajalla 1.47.974 ja Stefan Bellof ajalla 1.48.177 oli 17:sta ja 18:sta oli ajalla 1.48.966 Martin Brundle. 19:sta ajalla 1.49.141 oli Piercarlo Ghinzani ja 20:s ajalla 1.49.644 oli Johnny Cecotto neljännen polven normaalilla Tolemanin käytössä olleella turbomoottorilla.
21:s oli Francois Hesnault ajalla 1.49.697 ja 22:s oli ajalla 1.51.013 Philippe Alliot ja 23:s oli ajalla 1.51.165 Teo Fabi. 24:s oli Jonathan Palmer ajalla 1.51.493 ja Cosworthin moottorilla ajanut Huub Rothengatter oli 25:s ajalla 1.53.625. Marc Surer vaikutti saavan kolariensa ja moottorivaurionsa seurauksena ajan 6.22.502, mutta tuli mieluummin varikolle kuin ajoi nöyryyttävän kierroksensa loppuun.
Surer ja Lauda olivat siis ilman aikaa ja vaikka Lauda olisikin näennäisesti pudonnut niin Laudalla olisi ollut sääntöjen mukaan enemmän kierroksia kuin Surerilla siinä vaiheessa kilpailua mikäli yllättävä sade tai tuomaristo olisi niin päättänyt. Hylätyn ajan lisäksi kun Laudalla oli muitakin aikakierroksia tarpeen mukaan riittävää kilpailunopeutta todistamaan.