Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Detroitin kilpailun jälkitunnelmissa Jean-Marie Balestre avasi välittömästi oven lisätutkimuksille Tyrrellin vesitankkikohussa ja hänkin piti tilannetta hyvin monimutkaisena ja alustavasti Balestren linja tallia kohtaan olikin asiallinen vaikka myöhemmin Balestren sanailut tallia kohtaan olivat kaikkea muuta kuin kohteliaita ja muistuttivat noitavainoa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Olisikohan kukaan uskonut vuonna 1984, jos joku olisi sanonut että kaksi nopeaa brittilupausta, Warwick ja Brundle, eivät kumpainenkaan tule ikänä voittamaan ainuttakaan GP:tä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Tiettyjä ihmisiä lukuunottamatta veikkaisin, että ei olisi moni silloin lyönyt vetoa. Warwickin kannalta tilanne oli jo vähän sellainen, että alettiin jo epäillä menestystä. Etenkin kun mies myöhemmin vielä lähivuosina vaikeutti omaa asemaansa, koki muutamankin erilaisen onnenpotkun ja sitten menetti ne yhdessä yössä kun Ayrton Senna muutti mielensä. Martin Brundlesta puhuttaessa ainakin se olisi kuullostanut nuoren ja lahjakkaan kuljettajan vähättelyltä ja typerältä kritisoinnilta siinä vaiheessa.

Jossain määrin Brundle ja Stefan Bellof olivat kauden 1984 aikana jopa näyttävämpiä kuin Ayrton Senna kokonaiskuvaa katsoen, mutta Senna kuitenkin saavutti ne tulokset ja tosiaan taisteli kunto-ongelmiensa kanssa paljon enemmän kuin kaksi edellämainittua. Sitä taustaa vasten myöhempi Sennan nousu menestyksen parrasvaloihin oli melkoinen tarina vertaansa vailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Tyrrellin ja FISA:n välillä kiistely Detroitin tuloksista jatkui ennen Dallasia. Ken Tyrrellin mielestä edelleen hänen autoissaan käytettävät materiaalit eivät olleet mitään valtionsalaisuuksia ja vesitankkiasiassakin kuka tahansa olisi voinut vain kysyä häneltä tai hänen henkilökunnaltaan näyttöä siitä, että miten ne toimivat. Ennen Dallasia FIA:n teknisen lautakunnan huomio oli kiinnittynyt ilmanottoaukojen kohdalla moottorin osaan vesitankissa jota nimitettiin mekaanikkokielisesti iskuriksi. Iskuri nopeutti toki veden suihkuttamista moottoriin, mutta sen osan toiminta ei ollut kontrolloida auton pakokaasua tai pitää pumppupyörää koossa kuten esimerkiksi turbomoottoroiduissa autoissa.

Balestren mukaan tämä kiistanalainen osa tulisi hankaloittamaan tallin asemaa tarkastuksissa. Valitettavasti Ken Tyrrell ei aikonut poistaa mitään autoistaan ellei niistä erikseen havaittaisi laittomuuksia. Heinäkuussa 1984 alkupäivinä pidetyssä jatkoäänestyksessä Ken Tyrrell edelleen harasi välitankkausten kieltorajasta ja vielä lisäksi ihmetteli, että miksi turbomoottoristen autojen talleja kuten Ferraria, Renaultia tai Brabhamia tutkittu kaudella 1983 lähes ollenkaan? Etenkin kun heillä pakokaasujen ohjailut ja veden suihkutusjärjestelmä vaikutti huomattavasti kiistanalaisemmalta kuin moneen kertaan selitetty Tyrrellin vastaava järjestelmä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Vain päiviä ennen Dallasin kilpailua Tyrrellin tutkinta Detroitin pohjalta jatkui. Tällä kertaa tutkinnan alla olivat erityisesti autossa vesitankin ohella säilytettävä lyijypaino jota käytettiin normaalisti muissakin autoissa. Tyrrellin kohdalla kuitenkin lyijyä ja muita yhdisteitä oli kuitenkin lentänyt f1-auton ilmanottoaukoista niin auton alaosasta kuin yläosastakin. Mittauksissa yläosan eli lähellä vesitankin alkulähdettä löydettiin lisätutkimuksissa huomattavia merkkejä kulumisesta. Se ei luvannut Tyrrellille kovinkaan hyvää Detroitin tulosten säilyttämisen kannalta. Samoihin aikoihin myös muidenkin kilpailujen osalta alkoivat tutkimukset joskin Michel Boeri ACM:stä oli hyvin vastahakoinen suorittamaan tutkintaa Tyrrelliä kohtaan. Etenkin kun Tyrrell ei käyttänyt lainkaan Monacossa vesitankkia tai tehnyt siellä vesitankkaukseen liittynyttä varikkopysähdystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lopulta pitkän väittelyn jälkeen 5.7.1984 FISA ja FOCA tulivat yhteisymmärrykseen neuvottelujen jälkeen siitä, että miten Tyrrelliä voitaisiin kohdella Dallasin Grand Prixin osalta. Tallin sallittiin Detroitin osakilpailun epäselvyyksistä huolimatta tulla mukaan kilpailemaan toistaiseksi. Tosin mahdollisia sääntörikkomuksia aiottiin katsoa ja kohdella kovalla kädellä. Ken Tyrrell oli kaikesta huolimatta varsin iloinen, että hänen tallinsa pystyi edes kilpailemaan siellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Tyrrellin osalta oli muutenkin varsin kiirettä pitänyt. Danny Sullivan olisi halunnut päästä ajamaan tallin kolmatta autoa Dallasiin vaikka toisaalta taas se kilpailu osui Clevelandin IndyCar-kilpailun kanssa päällekäin. Doug Shiersonin pidettyä päänsä Sullivanin ajattamisesta hän joutui tyytymään IndyCar-kilpailuun. Toisaalta Ken Tyrrell oli edelleenkin varsin haluton antamaan testiä edelliskaudella tallissaan ajaneelle kuljettajalleen. Sullivan oli kuullut vesitankkikohusta ja sekään ei häntä hirvittävästi miellyttänyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Spiritille ja Huub Rothengatterille Dallasin kilpailu vaikutti erittäin vaikealta, mutta onneksi talli sentään oli saamassa takaisin Hartin koneet kun moottoritehtaan ongelmat asiakaskunnan ja moottorien yleisestä saatavuudesta olivat niiden suhteen helpottuneet asiakaskunnan lähdettyä kesällä 1984 muutenin hienoiseen kasvuun. Rothengatterin mieltä lämmitti myös se, että hän sai ajaa toistaiseksi tallissa niin paljon kuin halusi sillä Mauro Baldi ei ollut onnistunut löytämään sponsoreita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
BMW:llä piti edelleen kiirettä ennen Dallasia. Asiakaskuntaa riitti ja moottorien tilaustyötä oli kehitetty parempaan suuntaan. Nelson Piquetin voittoputken jatkumiseksi pidettiin toiveita korkealla ja lisäksi myös Arrows-tallille toimitettiin vihdoin ja viimein riittävästi moottoreita joka tapauksessa kahta autoa varten. Aiemmin Arrows oli kärsinyt kaudella 1984 turbomoottorien puutteesta mikä myös hidasti A6-automallin lopullista hylkäämistä ja lopullisesti sitä pidätteli tietenkin Marc Surerin asenne.

Kun A6-automallin jäänteitä Detroitista ei millään saatu enää korjattua niin autosta ei ollut jäljellä kuin kaksi ainoaa kunnolista aitoa mallia. Yhden herra Surer osti henkilökohtaisesti itselleen ja toisen näistä malleista Arrows-talli vetäytti eläkkeelle tehtaansa lähellä sijaitsevaan pieneen museoon. Eläkkeelle vetäytyvä automalli kunnostettiin myöhemmin museoajoa ja vanhojen Grand Prix-autojen näytöskilpailuihin ajettavaksi. Dallasista eteenpäin talli aikoi käyttää koko kauden lopun vaiheen ajan A7-mallia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Dallasin uuden radan eli Fair Parkin ollessa kyseessä rata oli oikeutettu kauden 1981 aikana sovitun ja sittemmin jatketun uuden Concorden mukaan edelleen oikeutettu kaudella 1984 uutena ratana kalenterissa järjestämään tunnin mittaisen ylimääräisen tutustumisharjoituksen. Se tuntui olevan tarpeen sillä helle oli järkyttävää keskellä heinäkuuta ja ajajia puistatti ajatus viettää jälleen hikinen viikonloppu betonikaiteiden reunustamalla radalla. Keke Rosberg oli jostain syystä yllättävänkin levollinen ja itseluottamus tuntui olevan huipussaan. Vaikka kotimaan lehdissä ja muutenkin mediassa tunnuttiin taas tietävän Rosbergin kaikki vaikeudet laidasta laitaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Dallasin Grand Prix Fair Park Dallas Texas State Fair Grounds Circuit (Myös Keski-Yhdysvaltain Grand Prix tai pelkkä Yhdysvaltain Grand Prix)

Päivämäärä: 8.7.1984

Kilpailun nimi: Dallas Grand Prix Fair Park

Radan pituus: 3,901 kilometriä

Kilpailun pituus: 67 kierrosta ja 261,367 kilometriä 2 tunnin sisään. (Alunperin piti olla 78 kierrosta ja 304,278 kilometriä 2 tunnin sisään ja siitä vielä vähän aiemmin 80 kierrosta ja 312,08 kilometriä 2 tunnin sisään.)

Sää: Tuskastuttavan kuuma

Yleisöä: 90 000 katsojaa (Koko viikonlopun katsojaluvuissa yli 110 000 katsojaa.)

Dallasin Grand Prix Fair Parkin uudella katuradalla ajettu kilpailu heinäkuun alussa tarjosi viihdettä reilusti sanottuna koko rahan edestä. Kilpailuun oli panostettu 3 miljoonan dollarin edestä ja sen järjestäjänä oli toiminut Carrol Shelby ja apuaan oli tarjonnut myös Long Beachin promoottori Chris Pook. 3,9 kilometriä pitkä rata oli aluksi erittäin kritisoitu liian ahtaana ja Detroitin kaltaista romurallia pelättiin paljon. Kun kuljettajat sitten tutustuivat rataan niin muutamaa toivotonta pessimistiä lukuunottamatta (Alain Prost, Rene Arnoux ja Ayrton Senna kuuluivat näihin pessimisteihin joskin Sennan osalta syyttely oli osin jälleen kivunsekaista ja myöhempinä vuosina Senna muisteli lämmöllä Dallasin rataa.) useimmat kuljettajat alkoivat pitää rataa mielenkiintoisena ja profiililtaan onnistuneena. Profiili on todellakin varsin mielenkiintoinen.

Fair Parkin rata sisältää 21 mutkaa. Ensimmäisen parin-kolmen mutkan jälkeen tullaan ylämäkeen sijoittuvaan neljänteen mutkaan. Sen jälkeen rata alkaa leventyä ja päästään ensimmäiselle nopeiden mutkien sarjalle. Lyhyen suoran jälkeen tullaan ensimmäisiin todella tiukkoihin hiusneulamutkiin. Tässä vaiheessa rataa ollaan yhdeksännen mutkan paikkeilla. Tämän jälkeen rata alkaa laskeutua alamäkeen joka johtaa Monacoa muistuttavaan uima-altaan mutkien osioon jossa Dallasin radalla ei valitettavasti ole uima-altaita. Näiden jälkeen lähestytään radan neljännettätoista mutkaa joka on profiililtaan kallistettu.

Sen jälkeen vaaranpaikat ovat alustavasti vältetty joskin suoran päässä odottava shikaani on varsin vaikea. Shikaanin jälkeen rata lähtee kohti jälleen erittäin pitkää suoraosuutta. Suoran päätteeksi tullaan jo radan viimeisiin mutkiin. Viimeiset mutkat ovat tarkkoja ja tiukkoja joskin onneksi sentään riittävän tasaisia toisin kuin alkuosuuden mutkat auton tiellä pitämiseen. Varikon sisääntulo radan 21:n mutkan kohdalla on kinkkinen ja väärällä linjalla seinä kutsuu siinä erittäin nopeasti. Jossain määrin rata saattaisi olla paljon helpompi ajaa toiseen suuntaan kuin nykyiseensä, mutta Dallasin järjestäjät tiesivät mitä tekivät.

Viimeisen mutkan jälkeen päästäänkin jälleen lähtösuoralle ja uusi kierros alkaa.

Teksasin kuumuus todellakin verotti tänä vuonna niin miehiä kuin autoja. Myös loukkaantumisia tapahtui tai muita onnettomuuksia. Martin Brundle mursi jalkansa, Huub Rothengatter poltti selkänsä palovammoille, Ayrton Senna sai lämpöhalvauksen ja vakavia niskalihaskramppeja viikonlopun aikana useaan otteseen ja Nigel Mansell legendaarisesti pyörtyi maaliviivalla kilpailun päättyessä. Niin paljon kuin Dallasin rataa olisi voinut kritisoida niin rata ei ainakaan huonoimmillaan ollut mikään Las Vegas, missään kohtaa rataa ei ollut aivan niin ahdasta kuin mitä Detroitissa on ja keskinopeus olisi ilman murentuvaa rataa ollut parhaimmillaan Long Beachin tasoa ja jopa sen yli.

Pitkillä suorilla Fair Parkin radalla on jopa enemmän ohituslinjoja kuin Long Beachissa mikä kertoo radan hienoista puolista. Huonoin puoli radasta oli sen mureneva asvaltti. Se rikkoutui ja viikonloppua pahensivat niin Can-Amin kilpailu kuin Renaultin sponsoroima urheiluautojen kilpailu. Molemmat autoluokat murensivat rataa alta entisestään ja lopulta itse kilpailuakin piti aikaistaa 3 tuntia alkuperäisestä ja kilpailun yllä vaani oikeastaan aina viime hetkeen asti perumisen uhka.

Dallasin radalla yleisössä oli nimensä mukaisesti myös lukuisia Dallas-sarjan näyttelijöitä VIP-vieraina ja itse entinen presidentti Jimmy Carterkin oli paikan päällä. Entisistä f1-kuljettajista oli paikan päällä Stirling Moss ja monia muitakin tuttuja nimiä oli paikalla. Dallasin ensimmäisestä kilpailusta tuli lopulta myös Keke Rosbergin uran kolmannen voiton tapahtumapaikka ja samalla allekirjoitettiin myös jatko kautta 1985 ajatellen. Suurimmat visionäärit ja Dallasin käsikirjoittajat ovat suunnitelleet jo f1-kisan ympärille ensi kaudella tapahtuvaa juonikuviota.

Saa nähdä, että hyppääkö sarjassa J.R f1-auton rattiin vai aikooko hän vain heilutella lippua kuten tämän vuoden kilpailun startissakin.:rolleyes:

Keke Rosbergin kohdalla nähtiin lopullisesti myös se, että hän on kenties tämän hetken paras improvisoija kaikista kuljettajista. Voitto Dallasissa auttoi joskin erittäin varauksellisesti tuomaan tärkeitä pisteitä myös MM-kilvan kannalta kuljettajien osalta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Torstaina Dallasissa kuljettajien epävirallisessa kokouksessa marinat radan kunnosta ja koko kilpailusta alkoivat jo heti tutustumisajojen jälkeen. Niki Lauda oli nopeasti yhdessä Alain Prostin kanssa puuhailemassa boikottia pystyyn ja Nigel Mansell yhdessä Elio de Angeliksen kanssa aikoi liittyä siihen mikäli kilpailu ajettaisiin iltapäivällä klo 14 paikallista aikaa ilmoitettuun aikaan.

Keke Rosberg viis veisasi boikotista ja ilmoitti pysyvänsä kaukana protestirintamasta. Williams-talli alkoi Dallasissa ja jo ennen sitäkin testeissä se oli käyttänyt varsin erikoista ratkaisua niin Jacques Laffiten kuin Keke Rosbergin autojen osalta. FW09 sellaisenaan kauden 1984 säädöillä ja kehitysosilla olisi ollut aivan liian vaikeasti hallittava ja todennäköisesti radan murentuessa se osuisi seinään. Kilpailua ennen talli aikoi ryhtyä varsin radikaaleihin toimenpiteisiin jotka sitten toivatkin hedelmää loppupelissä, mutta eivät varmasti olisi toimineet missään muualla kuin Dallasin kaltaisella katuradalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Keke Rosberg oli muutenkin investoinut varsin erikoisesti etenkin Dallasin kilpailuun, mutta tarvittaessa myös muihinkin loppukauden hellekilpailuihin hankkimalla itselleen vesijäähdytteisen kypärän. Dallasin helteessä sellainen kypärä tuli totisesti tarpeeseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Torstaina tutustumisajoissa kolareita nähtiin laidasta laitaan ja tämä söi tallien uskoa perjantain vapaisiin harjoituksiin ja Virallisiin Harjoituksiin mentäessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Perjantaina ennen Virallista Harjoitusta Vapaiden Harjoitusten jälkeen Chris Pook ja Carrol Shelby järjestivät kyselyn kuljettajille, että mitä mieltä he olivat radasta. Samana päivänä pidettiin myös kuljettajien VIP-tilaisuus missä paikalla olivat Larry Hagman ja Linda Gray. Ja totta kai itse Bernie Ecclestone ja Jean-Marie Balestre. Kuljettajien kyselyssä vastaukset ajajien joukossa olivat varsin samansuuntaisia.

Dallasin rataprofiili oli erittäin mielenkiintoinen ja erityisen vaikeita ja tiukkoja jo muutenkin tiukkoja mutkia sisältäneellä radalla olivat kaksi hiusneulamutkaa. Kaikki kuljettajat eivät olleet kuitenkaan iloisia niistä. Tulevaisuutta ajatellen kuljettajien äänestyksessä radan mahdollisesta muuttamisesta jo kaudeksi 1985 varten ei päästy sopuun.

Osa kuljettajista vaati radan shikaaneja ja hiusneuloja korvattavaksi kokonaan nopeilla mutkilla, osa taas vaati vain radan shikaaneista yhden tai molemmat korvattavaksi ja osa vaati vain pelkkiä hiusneuloja tai vain toisen niistä korvattavaksi kokonaan nopeilla mutkilla. Huub Rothengatterilla oli vuorostaan melkoinen kannanotto. Hän halusi, että radan shikaaneja ja hiusneuloja muutetaan entistäkin ahtaammaksi ja tiukemmaksi nykyisestään jotta kuljettajalla ei olisi ennen mutkaa ollut liian helppoa valita ajolinjaansa. Myös muullekin radalle tiukennuksia hän halusi lisättävän. Valitettavasti tämä mielipide ei saanut puoltavia ääniä taakseen. Lopulta radan profiili sovittiin erimielisyyksien takia pidettäväksi samana myös kauden 1985 kilpailua varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Ennen perjantaita kuljettajilla ei ollut muuta päänvaivaa oikeastaan kuin vain tuskastuttavan kuuma helle ja radan osuudelta murenemisen ohella myös turva-alueiden ja ennen kaikkea muuta ulosmenoalueiden vähyys. Mikäli auto ajaisi seinään niin sitä ei joissakin paikoissa rataa voinut mitenkään hakea pois session ollessa käynnissä ja keskeytykset saattaisivat viivästyttää viikonloppua ja pahentaa hellettä. Keke Rosbergin mukaan Dallasin mukaan hyväksyminen ilman FISA:n määrittämää yhtä suurta autokilpailua ennen varsinaista f1-kilpailua oli jälleen hyvä merkki FISA:n älyttömyyksistä.

Lisäksi Dallasin rataa vaivasi pidottomuus ja hiekan määrä oli radalla ennen Virallista Harjoitusta kuin Rallicross-radalla ja renkaiden osalta lähes kaikki tallit aikoivat käyttää jo heti kovimpia mahdollisia renkaita. Heidän pelkonsa tulisivat osoittautumaan varsin todeksi. Etenkin kun rata alkoi repeillä jo ennen Virallisen Harjoituksenkin alkamista ja monet pelkäsivät Detroitin 1982 kilpailun kaltaista farssia ennen varsinaista kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Perjantain Vapaissa Harjoituksissa Philippe Alliot rikkoi RAM-autonsa sen verran pahoin, että osallistuminen perjantain Viralliseen Harjoitukseen näytti varsin epäselvältä. Lopulta Alliotin auto saatiin kuitenkin ajoissa korjattua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa tapahtui se mitä oli odotettu ja pelätty. 5 ajetun hitaan kierroksen jälkeen rata alkoi murentua ja muuttua luonteeltaan kiduttavan kovaksi renkaille, autoille kuin miehillekin. Ilman lämpötila oli 38 astetta ja radan pinnasta mitattiin peräti 66 astetta. Rata alkoi murentua silmissä. Goodyearin Lee Gaugin mukaan radan murentumiseen painajaismaisesti olisi riittänyt jo 50 astettakin. Aika-ajorenkailla ajoista ei tullut käytännössä mitään. Kestävyys oli puolesta kierroksesta kierroksen verran korkeintaan ja siten ajajat alkoivat käyttää kisarenkaitaan Fair Parkin uudella radalla.

Valitettavasti radan mureneminen ja uskomaton kuumuus näytti tuhoavan renkaatkin. Kilpailusta sunnuntaina vaikutti tulevan farssi. Gaugin mukaan eräässä vaiheessa hän kysyi Nigel Mansellilta, että millainen on renkaiden oletettu kestävyys ja myös rengaslaatua Gaug kysyi britiltä. Mansell vastasi, että hän ajoi parhaat aikansa Goodyearin B-seoksilla ja ilman ihmeitä tai asvaltin pikaisia korjauksia ne eivät kestäisi 10 kierrosta enempää kilpailussa. Renkaat tuhoutuivat lievästi sanottuna naurettavan nopeasti. Ayrton Senna kolaroi seinään Virallisen Harjoituksen aikana, mutta oli jälleen vara-autolla ja erikoismoottorilla peräti viides. Aika Sennalla oli 1.38.256.

Sennankin mukaan erityisesti Michelinin Pehmeät ja Keskikovat renkaat eivät kestäneet kuin 10-15 kierrosta ennen tuhoutumista mikä oli aivan liian vähän ja uhkasi muodostaa kilpailusta liikojen varikkokäyntien kilpailun. Sennan viikonloppu kuitenkin loppui tai näytti loppuvan erikoisella tavalla. Brasilialainen oli ajanut kaikkiaan vain 10 kierrosta koko sessiossa. Session lopetti hänen osaltaan jatkuvat niskakrampit ja heti session jälkeen tapahtunut näyttävä pyörtyminen näennäisen nestehukan takia. Todellisuudessa Senna oli saanut auringonpistosta johtuneen lämpöhalvauksen. Sid Watkins oli varoittanut häntä jo kerran viikonlopun aikana auringonpiston vaarasta ja kerran Senna oli jo sellaisen saanut. Ayrton kuitenkin oli pitänyt varoitusta liian vähäisenä häiriönä ja uusi pistos johti lämpöhalvaukseen.

Brabhamilla sijoitettiin öljynjäähdytin uuteen paikkaan autoissa, mutta se sotki ohjaustuntuman ja pilasi niin Nelson Piquetin kuin Corrado Fabinkin Virallisen Harjoituksen. Williamsilla FW09 muokattiin rajusti Dallasin erikoisolosuhteisiin. Sen säädöt radalla perustuivat sekoitukseen viime kauden Monacon, Long Beachin ja Detroitin vastaavia, auton etujousitukset olivat säädetty FW07:n tasolle ja vuoden 1979 tasolle.

Muutkin osat autossa olivat vuosien 1980-1982 FW07:n ja FW08:n eri kehitysversioiden vastaavia. Kaudelta 1983 epäonnisen FW08C:n kehitysmallia hyödynnettiin kytkimen ja vaihteiden osalta. FW09 vuoden 1984 osalta oli siis käytössä varsin nimellisenä. Lähinnä auton runko sääntöjen täyttämiseksi oli kuluvalta kaudelta ja muutoin auto oli rakennettu pitkälti vuosien 1982-1983 monokokin ympärille.

Aivan erityisesti Kyalamissa 1983 käytetyn auton pohjalle. Vanhimmat osat ja säädöt Dallasissa olivat Keken auton osalta vuoden 1979 tasolla ja Laffiten osalta vuoden 1980 tasolla. Dallasin aikaan kausi tuntui Williamsilta menneen niin puihin, että riski vanhojenkin osien tai säätöjen osalta haluttiin ottaa. Heillä ei ollut mitään menetettävää vaikkakin aluksi erityisesti Rosberg oli protestoinut kehityksen menemisestä takaperin.:D

Tapahtumarikkaassa Virallisessa Harjoituksessa nähtiin myös Martin Brundlen raju loukkaantuminen. Brundle loukkaantui vakavasti renkaan puhjettua ja Tyrrell 012 lentäessä päin betoniseinää. Brundlen vasen nilkka ja oikea sääri murtui onnettomuudessa. Sid Watkinsin mukaan toipumiseen meni vähintään 6-8 viikkoa ja pahimmillaan jopa 14 viikkoa toipumisesta, komplikaatiosta ja lihasheikkoudesta riippuen. Ken Tyrrellin mielestä Brundlen toipumiseen menisi ääritapauksessakin vain 10 viikkoa. Joka tapauksessa Ken Tyrrellin arveltiin kutsuttavan Danny Sullivanin puikkoihin jo varsin nopeasti. Brundle pääsisi vasta loppukaudella radoille tai pahimmassa tapauksessa ei enää lainkaan kauden 1984 aikana radalle.

Brundle oli ajanut vain hitaan totuttelukierroksen ajalla 2.31.960 ja oli ensimmäisellä nopealla kierroksellaan aika-ajorenkaalla kuin onnettomuus tapahtui. Brundlen loukkaantumisen ja vetäytymisen jälkeen jokainen kuljettaja oli pääsemässä mukaan kilpailuun. Hän olisi sillä ajalla karsiutunut, mutta vetäytyminen lopetti karsinnan uhan muilta kuljettajilta. Uransa ensimmäisen paalupaikan alustavasti ja varsin monen mielestä muutenkin otti Nigel Mansell ajalla 1.37.041. Lotuksen hienon päivän täydensi Elio de Angelis ajalla 1.37.635 ja se toi hänelle toisen sijan.

Se oli Lotuksen ensimmäinen miehittämä eturivi sitten kauden 1978 Hollannin Grand Prixin. Tuolloin paalupaikalta vielä Colin Chapmanin elinaikaan oli lähtenyt Mario Andretti ja Ronnie Peterson oli lähtenyt kakkosruudusta. Silloisten tallimääräysten mukaisesti Lotukset olivat menneet jälleen varsin kiltisi jonossa ja takaisin kilpailun loppumetreillä.

Rene Arnoux oli Ferrarillaan radan paheksumisesta huolimatta kolmas ajalla 1.37.785. Arnouxin mukaan hänen autonsa ohjaus Ferrarilla Dallasin radalla oli tavallistakin surkeampi, mutta se oli ollut kyseisessä automallissa aina. Arnoux tosiaan hymyili hieman ivallisesti puhuessaan tästä asiasta ja se ei ollut ihme. Niki Lauda oli kahdesta osumisesta seinään ja siitä huolimatta neljäs ajalla 1.37.987. Derek Warwick oli alustavasti kuudes ajalla 1.38.285. Alain Prost oli seitsemäs ajalla 1.38.544 ja Keke Rosberg hämmästyttävän tyynenä ja rauhallisena kahdeksas ajalla 1.38.767. Michele Alboreto oli yhdeksäs ajalla 1.38.793 ja Patrick Tambay oli kymmenes ajalla 1.38.907. Brabhamin miehet Corrado Fabi ja Nelson Piquet olivat alustavasti sijoilla 11 ja 12 ajoilla 1.38.960 ja 1.39.439. Manfred Winkelhock oli 13:sta ajalla 1.39.860.

Eddie Cheever oli 14:sta ajalla 1.39.911 ja Johnny Cecotto oli kolaristaan ja vanhasta turbomoottorin mallistaan huolimatta 15:sta ajalla 1.40.027 ja Andrea de Cesaris oli 16:sta ajalla 1.40.095. Stefan Bellof oli 17:sta ajalla 1.40.336 ja Piercarlo Ghinzani oli 18:sta ajalla 1.41.176 ja Francois Hesnault oli 19:sta ajalla 1.41.303. 20:s oli Riccardo Patrese ajalla 1.41.328 ja Thierry Boutsen oli 21:s ajalla 1.41.840. Spiritin Huub Rothengatter oli yllätten peräti 22:s ajalla 1.43.084 ja Philippe Alliot oli 23:s ajalla 1.43.222. Alliot ajoi suoraan seinään parhaan aikansa jälkeen ja tällä kertaa auto romuttui niin pahasti, että koko kilpailuun pääseminen oli häneltä vaakalaudalla. Jacques Laffite oli sen verran pahoissa vaikeuksissa, että oli vasta 24:s ajalla 1.43.304 ja Marc Surer oli 25:s ajalla 1.44.503 ja koko session viimeinen oli RAM:n Jonathan Palmer ajalla 1.44.676.

Palmerin autossa oli ollut krooninen sähkövika koko Virallisen Harjoituksen ajan. Cheever oli nopealla kierroksellaan osunut myös seinään, mutta erikoisuus kauden 1984 osalta nähtiin myös Dallasissa. Vastoin ennakkopuheita Winkelhock ei ollut osunut seinään missään vaiheessa sessiota ja muutenkin oli Dallasissa harvinaisen tasainen kaveri ilman mitään ääretöntä yritystä. Ferrarin autoihin tuli uuden jarrujärjestelmän lisäksi perjantaina kokonaan uuteen käyttöön myös täysin sähköistetty polttoaineensyöttöjärjestelmä käyttöön. Fair Park vaati tosiaan veronsa.

Nigel Mansellin mielestä rata oli karmea ja hänen uransa paras suoritus tuntui hyvin raskaalta saavuttaa. Nelson Piquetin mielestä kuljettajat saattaisivat jopa uupua helteessä kisan aikana kuten Ayrton Sennan uupuminen oli osoittanut jo harjoituksissa. Ennemmin kuin jopa autot itse. Asvaltti oli murentunut jatkuvasti ja Niki Lauda vaati lauantaina ja sunnuntaina ajettavia oheisluokan kilpailuja ehdottomasti peruttavaksi. Järjestäjät tai Jean-Marie Balestre eivät olleet perumassa niitä. Myöskin Bernie Ecclestone oli alustavasti molempien luokkien perumista vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lauantaina Dallasin radan pinta oli sen verran heikossa kunnossa, että rengasongelmat tuntuivat pahenevan joskin B-seokset Goodyearilla kestivät hieman paremmin kuin edellisenä päivänä. Sen sijaan muilla seoksilla ja erityisesti kevyimmillä seoksilla ajaminen oli edelleen pelkkä vitsi. Virallisista Harjoituksista jäi myös pois useita kuljettajia.

Lotuksen Nigel Mansell ja Elio de Angelis jäivät välittömästi pois sessiosta ja Ayrton Senna kärsi edelleen niskakivuista ja kuumeesta perjantain lämpöhalvauksen jäljiltä. Johnny Cecotto olisi halunnut parantaa aikaansa edes vara-autolla perjantain tapaan, mutta talli kielsi ehdottomasti hänen ajonsa heikolla radalla ja vastahakoisesti Cecottokin joutui jäämään motorhomeensa.

Francois Hesnault teki jossain määrin typerästi olemalla menemättä radalle lauantaina. Radan heikko kunto oli toki ymmärrettävä selitys asialle, mutta kokemattomana kuljettajana hänen olisi kannattanut hankkia mahdollisimman paljon kokemusta radalta kuin radalta. Martin Brundle makasi teksasilaisessa sairaalassa jalat murtuneina ja Philippe Alliotin auto oli edelleen korjauksessa eikä RAM:llä ollut vara-autoa joten Alliot jäi myös ulos sessiosta.

Lauantaina lopulta vain kolme kuljettajaa paransi aikaansa ja muiden kuljettajien aika huononi selvästi murentuneella radalla. Boikottiuhka leijui koko ajan ilmassa. Televisioväki oli kuitenkin sopinut kilpailuista ympäri maailmaa ja he eivät olisi pitäneet kilpailun perumisesta. Samoin järjestäjät yhdessä Ecclestonen ja Balestren kanssa olivat eri mieltä Niki Laudan ja Alain Prostin johtamassa protestirintamassa.

Laitan seuraavaksi tähän ajat sessiomuodossa lauantailta:

Derek Warwick: 1.37.708

Keke Rosberg: 1.39.438

Nelson Piquet: 1.39.630

Rene Arnoux: 1.39.633

Manfred Winkelhock: 1.40.289

Eddie Cheever: 1.40.773

Patrick Tambay: 1.40.790

Corrado Fabi: 1.41.097

Thierry Boutsen: 1.41.318

Alain Prost: 1.41.344

Andrea de Cesaris: 1.41.464

Stefan Bellof: 1.41.680

Niki Lauda: 1.41.835

Michele Alboreto: 1.42.005

Piercarlo Ghinzani: 1.42.439

Marc Surer: 1.42.592

Huub Rothengatter: 1.43.735

Jacques Laffite: 1.46.257

Jonathan Palmer: 1.47.566

Riccardo Patrese: 1.50.277

Palmerilla oli jälleen krooninen sähkövika ja Mansell, de Angelis, Hesnault, Alliot, Brundle, Senna ja Cecotto jäivät ilman aikaa. Warwickin parannus oli sellainen, että se riitti kolmanteen ruutuun kokonaislähtöruudukossa sunnuntain kilpailuun. Boutsen oli kokonaisruudukossa 20:s ja Surer 22:s parannuksensa jälkeen. Arrowsin autoissa oli ollut teknisiä vikoja sen verran paljon perjantaina, että vetäytymishaluista huolimatta he olivat jääneet jatkamaan ajamista lauantainakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Jo lauantaina kilpailun osalta sen ajamista heikensivät ensin ajettu Renaultin järjestämä urheiluautojen kilpailu ja sittemmin ajettu 50 kierroksen mittainen Can-Amin osakilpailu. Tosin Can-Aminkin kilpailun osalta kisaa jouduttiin aluksi viivästyttämään radan pinnan heikkouden takia.
 
Ylös