Laitetaan seuraavaksi sitten tallien ja kuljettajien mietteitä kilpailusta:
Brabham: Talli saavutti sensaatiomaisesti kauden ensimmäiset pisteensä voittamalla Montrealissa. Pisteet kotiin toi etuoikeutetusti jalkansa polttanut Nelson Piquet. Piquet jäi Prostille vain lähdössä ja johti aloituskierroksen puolivälistä loppuun saakka täysin suvereenisti. Corrado Fabille kilpailu oli enemmän taistelua täynnä. Hän oli kierroksella 37 12:sta ja taisteli suurimman osan päivästä Cecoton, Patresen, Boutsenin ja Brundlen kanssa vain keskeyttääkseen turbon hajoamiseen. Detroitiin palaakin sitten jo velimies Teo.
Tyrrell: Brundle näytti jälleen nopeuttaan olemalla niukasti Stefan Bellofia nopeampi. Brundle on vakuuttanut olevansa toipunut Monacon tilanteesta, mutta Sid Watkinsin mukaan Brundlen kävelytasapaino ei edelleenkään ollut lääkärintarkastuksessa täysin kunnossa ennen kilpailua. Hän sai kuitenkin silti ajaa. Montrealin radalla Brundle sai hyvän lähdön, mutta ohitti reilut 10 metriä leveällä radalla vain yhden auton ja oli 22:s startin jälkeen koska kaikki osuivat samalle linjalle kuin hän.
Hän pystyi painostamaan Patresen virheeseen ja ohittamaan kertaalleen jopa Cecotton joskin Cecotto pääsi reilusti ajamalla hänestä ohi myöhemmin. Vesitankkauksen jälkeen Brundlen jälkikisa oli lähinnä selviytymistä maaliin. Bellof vuorostaan ohitti viisi autoa lähdössä ja oli 17:sta startin jälkeen. Kierrokseen 34 mennessä hän oli ohittanut Fabin, Patresen ja Winkelhockin ja oli jo 10:enä. Keskeytti harmittavasti vetoakselin pettämiseen yrittäessään päästä ohi Ayrton Sennasta vesitankkauksen jälken.
Williams: FW09 on todella heikko auto tällä radalla. Keke Rosberg ajoi ohjausvikaisella ja moottorivaurion vaivaamalla autolla itseään kisassa kuudenneksi. Kierrokset 19-32 olivat hänen osaltaan kisan parhaimmat. Sen jälkeen kun toivoa alkoi horisontissa taas hieman näkyä niin auto petti jälleen. Jacques Laffitelle Montreal oli samalla tapaa painajainen ja lähdön jälkeen hän keskeytti sijalta 13. Masentava viikonloppu.
McLaren: Kaikkiaan hyvä viikonloppu vaikka voittoa ei tullutkaan. Päivitykset toimivat hyvin vaikkakin Alain Prostin voiton esti todennäköisesti moottorin kiertohäiriö. Tosin Nelson Piquet ansaitsi pisteettömänä miehenä kaikin mokomin voittonsa. Niki Laudallakin vauhtia riitti ja tallikaverin vapaaehtoisella päästöllä saattoi olla merkitystä mestaruuden kannalta. Lauda sai nimittäin kaksi tärkeää lisäpistettä ja tavoitti tallikaveriaan.
RAM: RAM 02 sai vihdoin ja viimein moottorinkatteet päälleen. Aiemmin tallin autot ajoivat ilman niitä.
Jonathan Palmerin ajaessa Le Mansissa häntä tuurannut Mike Thackwell ei ainakaan ollut mikään heikko kuljettaja. Hän oli heti tallikaveriaan Alliotia nopeampi huolimatta ohjausvauriostaan Virallisessa Harjoituksessa. Thackwell ohitti Alliotin ja Rothengatterin lähdössä, mutta ei sen jälkeen pystynyt etenemään. Keskeytys tapahtui toiseksi viimeiseltä eli 21:ltä sijalta. Pakoputki hajotti hänen moottorinsa. Alliot vuorostaan oli tavallaan kisan heikoin kuski. Hävisi tallikaverilleen lähes kaikessa ja pääsi vain Rothengatterin ohi kilpailussa. Pääsi kuitenkin ensimmäistä kertaa urallaan maaliin.
Lotus: Mansell kärsi kolme moottoririkkoa viikonloppuna ja muutenkin oli vaikeuksissa. Tosin kilpailu Lotuksella sujui tavallista paremmin. Mansell tippui kymmenenneksi huonon lähdön myötä mutta oli pisteellä jo kierroksella 42 ohitettuaan de Angeliksen. Tallissa riittää edelleen riitelyä sillä Mansell ei pitänyt blokkailusta ja suhde tallipäällikköön on ennätyshuono. Parhaimmillaan Mansell oli neljäs, mutta autosta hajosi kokonaan kakkosvaihde ja viitosvaihde ja loput vaihteet vaurioituivat. Sen myötä Mansell oli onnellinen pisteestäkin.
Mansellin kiistakumppani de Angelis vuorostaan ajoi myös hyvän kilpailun joskin sen melko pitkälti pilasi Mansellin jatkuva blokkailu ja sittemmin muutenkin hyvissä ajoin aloitettu säästöajelu. Tosin de Angelis kuitenkin hyötyi tästä tempusta sillä hän oli neljäs. Riitelyt Mansellin kanssa olivat kärjistyä kisan jälkeen nyrkkitappeluun.
ATS: Varikon vitsi tallina. Stefan Fober häipyi tallista, Günther Schmidtistä tuli tallipäällikö-asemansa lisäksi myös pääinsinööri ja sähläily huipentui seuraavaan surkuhupaiseen tosiseikkaan. Manfred Winkelhock joutui ajamaan suurimman osan viikonloppua Monacon säädöillä ja myöhemminkin ATS:n siivekkeet olivat varikon korkeimmat asetuksiltaan. Vaikka kaikkein pahimmista asetuksista Schmidt luopui niin ei kaikista.
Winkelhockilta hajosi kuudennen kierroksen jälkeen kytkin ja vain korkeimmat vaihteet kestivät kidutusta. Sen seurauksena oli ihme kyllä tallin ensimmäinen sijoitus kaudella 1984 kasipaikalle. Winkelhock ei ollut kuitenkaan iloinen varikon despootti Schmidtin käytöksestä ja sanoi sen hänelle myös.
Renault ja Derek Warwick: Warwick ajoi melko hyvän lähdön jälkeen sijoilla 4-6 ensimmäisten 14 kierroksen ajan. Myöhemmin taisteli lähinnä Rene Arnoux'n kanssa kunnes auton pohja hajosi. Detroitissa saattaa ajaa niin Andrettin suvun miehet kuin vaikka Jacques Villeneuvekin yhdessä Philippe Streiffin kanssa. Kaikki riippuu Patrick Tambayn toipumisesta.
Arrows: Boutsenille kisa Kanadassa oli taistelua täynnä. Hän taisteli Cecotton, Patresen ja Brundlen kanssa kilpailussa. Myöhemmin Boutsen kuitenkin tipahti kolmanneksitoista saakka kunnes keskeytti. Surer oli aluksi iloinen Cosworthia käyttävällä A6:lla. Ikävä kyllä ohitettuaan kuusi autoa lähdössä ja oltuaan ensimmäisellä kierroksella sijalla 20 Surer ei juuri pärjännyt kisassa ja ajeli joukon loppupäässä. Surer oli 12:sta ja toiseksi viimeinen 13:sta jäljellä olevasta kuljettajasta keskeyttäessään.
Toleman: Ayrton Senna sai uransa parhaan lähtöruudun eli ysipaikan. Johnny Cecotto oli 20:s ja hyvin tyytymätön kaikkeen alustavasti. Senna jatkoi vakuuttavan rauhallisia hyviä otteitaan myös kuivalla kelillä ja oli jo kuudentena kierrosten 15-17 ajan. Sitten Arnoux ohitti hänet ja Senna jäi ajamaan seiskapaikalle. Hänen autostaan alkoivat hajota vaihteet yksi kerrallaan ja lisäksi jarrut vaurioituivat kisan lopulla. Senna kärsi myös niskakivuista ja oli ajaa loppumetreillä ulos radalta kunnon pettämisen takia. Selvisi kuitenkin maaliin saakka. Cecotto ajoi pitkälti edelliskauden Tyrrell-kuljettaja Danny Sullivanin tapaisen kilpailun.
Cecotto otti huonon lähdön, alkoi taistella Boutsenin, Patresen ja Brundlen kanssa, kärsi ensimmäisellä osiolla ulosajon, käänsi 360 astetta ympäri, jatkoi matkaansa ja aloitti toisella puoliskolla kilpailua hurjan loppukirin. Cecotto oli parhaimmillaan ohitusnäytöstensä myötä kisan keskikastin kuningas ja Sennan ollessa vaikeuksissa hän myös ohitti tämän hetkessä.
Valitettavasti jälleen maalissa Senna oli hänen edellä mikä ei ole hyvää mainosta hänelle. Sullivanin ollessa ratissa Senna olisi myös pysynyt takana. Toisin kuin Cecotton. Kisan parhaasta näytösajosta tallikaverinsa ohella Cecotton ysipaikka oli tavallaan hyvin laiha suoritus. Toivottavasti Cecotto pystyy Montrealin kaltaisiin suorituksiin jatkossakin. Ainakin mies alkaa päästä maaliin kisoissa.
Spirt ja Huub Rothengatter: Mauro Baldin sponsorirahojen loputtua ja italialaisen ollessa Le Mansissa toistaiseksi Huub Rothengatter Hollannista ajaa tallissa. Rothengatterin kilpailu meni pilalle rengasrikon, öljyvuodon ja moottorivaurion seurauksena. Moottorivaurion korjaus oli paha ja pitkäkestoinen. 14 kierroksen kuluttua moottori saatiin kuitenkin kuntoon ja loppukisan tuloksena Rothengatter ei saanut sijoitusta. Oli parhaimmillaan 24:s kisassa ohitettuan RAM:n miehet Thackwellin ja Alliotin. Muuten ajeltiin viimeisenä.
Alfa Romeo: Eddie Cheeverin suosikkiratana tunnettu kisapaikka Amerikan ratojen ohella tuotti hänelle 11:sta lähtöruudun. Kisa sujui huippuhyvin. Cheever ohitti Sennan, de Cesariksen, Mansellin, de Angeliksen ja Arnoux'n matkalla kohti pisteitä. Oli parhaimmillaan neljäs kunnes bensa loppui. Patrese oli lähinnä pettymys. Esteli keskikastissa jokaista kuskia kisapäivänä ja vielä osui Brundlen kanssa yhteen. Lopulta sopivasti kilpailu päättyi ulosajoon tämän yrittäessä ohi juurikin Brundlesta. Ja sijoitus olisi silloin ollut 13:sta.
Osella: Hyvä Virallinen Harjoitus piristi edelleen Monacon loistossa paistattelevaa tallia. Ghinzani oli 19:sta siinä. Lähdössä tippui sijalle 23 ja oli 20:s keskeyttäessään. Viime vuoteen verrattuna Osellalla on mahdollisuus saada jopa pisteitä tällä kaudella.
Ligier: Kerrankin hyvä Virallinen Harjoitus toi Andrea de Cesariksella lähtöruuduksi kymppipaikan ja Francois Hesnaultille sijan 13. Kuljettajista de Cesaris oli parhaimillaan seitsemäs, mutta jäi hetken kuluttua kasipaikalle Sennan ohitettua hänet. Sittemmin myös Mansell ja Rosberg ohittivat hänet. Kymppipaikalta de Cesaris meni varikolle ja pian jarrut alkoivat pettää. Keskeytys tapahtui 15:sta sijalta. Hesnault vuorostaan menetti pari sijaa ja oli saamassa 15:sta tilalta kilpailun vasta alkuun keskeyttäessään. Edelleen melko huono kausi Ligierin osalta toistaiseksi.
Ferrari: Hieno viikonloppu aina kilpailuun asti osoittautui jälleen surulliseksi antikliimaksiksi. Michele Alboreto näytti pääsevän jopa Alain Prostin ohi ennen keskeytystään. Moottorivika ei oikeastaan ollut syy keskeytykseen vaan liian alhaiseksi laskeva polttoaineen paineistus jolloin liian laiha seos leikkasi koneen kiinni. Rene Arnoux ei uhkapelillään voittanut mitään. Hän oli parhaimmillaan kolmas kunnes renkaat piti vaihtaa. Taisteli sijoista 6-7 Sennan kanssa välillä häviten ja välillä voittaen. Sittemmin pääsi niin hänestä, de Angeliksesta, Mansellista kuin Warwickistakin ohi vain menettääksen kisan pakoputken hajoamiseen.
Moottori vaurioitui ja sen myötä Arnoux tippui seitsemänneksi ja pian olivat perässä niin Winkelhock kuin Cecottokin yhdessä Sennan kanssa. Lopulta onni hymyili ranskalaiselle. Eddie Cheeverin autosta loppui polttoaine ja kaikki paitsi de Angelis joutuivat ongelmiin tai keskeyttivät ja siten Arnoux pääsi edes viidenneksi.