Laitetaan seuraavaksi sitten tallien ja kuljettajien mietteitä Zandvoortista:
Brabham: Nelson Piquet menetti jälleen kilpailun mahdollisen voiton öljynpaineisiin ja moottorivaurioon joka sittemmin kuitenkin muuttui moottoririkoksi. Teo Fabi oli varovaisen positiivisesti kahdeksas ennen ulosajoaan Tarzan-mutkassa. Sittemmin vaihtoi renkaat ja ajoi hyvän kilpailun olemalla viides ja taistelemalla pitkään Patrick Tambayn kanssa. Jatko tallissa kaudella 1985 on kuitenkin kysymysmerkki.
Tyrrell: Yllättäen Tyrrellin autot eivät olleet Zandvoortin radalla niin suurissa vaikeuksissa kuin mitä olisi pitänyt olla. Stefan Johansson ja Stefan Bellof järjestivät ohitusnäytöksen Jo Gartnerin, Jonathan Palmerin, Philippe Alliotin, Huub Rothengatterin ja Manfred Winkelhockin kanssa kilpailun alkuvaiheessa.
Ensimmäisen huippunäytöksen jälkeen Tyrrellin kuljettajat ajoivat keskenään kilpaa ja vaikka Bellof vaikutti olevan nopeampi kuin Johansson niin Johansson osasi paremmin jarruttaa takaosan mutkissa siinä missä nuori saksalainen ajoi välillä täysillä hiekoille välttäen vain täpärästi verkkoaidat tai metallikaiteen. Erinäisten pysähdysten jälkeen he kamppailivat Francois Hesnaultin ylivoimaisen tuntuisen turbo-Ligierin kanssa vielä toisen taistelunäytöksen, mutta jäivät sijoille 8 ja 9. Johansson oli Bellofin edellä.
Johansson aiotaan vaihtaa ilmeisesti Tolemanille ja Martin Brundle on palaamassa talliin Monzaan. Viimeistään ainakin Monzan jälkeen Brundle on jo riittävässä ajokunnossa. Tai yhtä hyvin koko kausi voi päättyä heti maanantaina pidettävässä Vetoomustuomioistuimen kokouksessa.
Williams: Molemmat kuljettajat olivat auton kykyjen yläpuolella ajettuaan niin hyvät sijat kuin 7 ja 8 Virallisessa Harjoituksessa. Toisaalta Rosbergia esteli hänen molemmilla aika-ajorenkaan sarjoillaan niin Niki Lauda kuin Philippe Alliot ja siitä Rosberg ei ollut iloinen. Laffitea vuorostaan Jonathan Palmer.
Rosberg oli enimmäkseen kilpailussa kolmantena kierrosten 9-52 ajan, mutta Nigel Mansell esti palkintohaaveet ja lopullisesti esti polttoaineen loppuminen. Laffite olisi voinut olla paremmallakin sijalla kuin kuutospaikalla ennen Hondan moottorin hajoamista. Jälleen surullinen viikonloppu.
McLaren: Tuoreet maailmanmestarit valmistajien puolella osoittivat dominointinsa täysin Zandvoortissa. Niki Laudan hieman huono Virallinen Harjoitus ja Alain Prostin hetkellinen väärinkäsitykset kilpailun aikana olivat oikeastaan ainoat virheet tallille. Prost on Laudasta enää 1,5 pisteen päässä.
RAM: Jonathan Palmer oli 22:s Virallisessa Harjoituksessa, mutta Philippe Alliot oli viimeinen. Molemmat herrat estelivät niin Jacques Laffitea, Keke Rosbergia kuin Niki Laudaakin sen aikana. Lauda oli jopa käydä Alliotin kimppuun kun ranskalainen väitti, että Lauda puhuu pötyä estelyistä.:thumbdown
Kisassa olivat alussa varsin näyttäviä Tyrrellin kanssa, mutta myöhemmin taistelivat lähinnä keskenään. Alliot johti ensimmäiset 40 kierrosta pysähdyksestään huolimatta, mutta Palmer ohitti hänet kierroksella 41. Sen jälkeen sijoitukset olivat 10:s ja 11:sta edellä mainitun järjestyksen mukaisesti.
Lotus: Elio de Angelis on vielä mukana mestaruustaistelussa, mutta vain niukasti. Nigel Mansell osoitti jälleen sisukkuutta nousta palkinnoille kahden päivän teknisistä ongelmista huolimatta Virallisissa Harjoituksissa. Aluksi de Angelis oli parivaljakosta nopeampi, mutta se oli vain Mansellin omaa taktiikkaa säästää renkaita ensin ja ottaa palkinnot myöhemmin.
Tästä huolimatta Mansellin olisi Peter Warrin pitämän pikku hovinkin mielestä pitänyt päästää italialainen tallimääräyksellä mestaruuskamppailun vuoksi edelleen. Williamsille pääseminen olisi hänelle ehdottomasti tärkeää.
ATS: Manfred Winkelhock ajoi 16:sta turbovaurion takia Virallisessa Harjoituksessa ja ilmoitti vihaisesti niin siellä kuin kilpailun jälkeen, että ei halua enää ajaa ATS-tallissa kaudella 1985. Ei välttämättä aja enää tällä kaudellakaan. Kilpailunsa alun pyörähdyksen jälkeen ohitti niin Huub Rothengatterin, Philippe Alliotin kuin Jonathan Palmerinkin keskikastin suurtaistelussa.
Oli kierroksella 19 jo 18:sta, mutta samalla vaikeuksissa Elio de Angeliksen yrittäessä ohittaa häntä kierroksella. Lopulta keskeytti muutenkin pian liukastuttuaan Laffiten öljyihin.
Renault: Melko hyvä Virallinen Harjoitus, mutta huipputallin statuksen muistaen varsin huono kilpailu. Patrick Tambay oli parhaimmillaan kolmas ja muutoin yleisesti neljäs. Varikkostoppinsa jälkeen oli 9:s, mutta pääsi aina viidenneksi asti kunnes viitosvaihde petti hänet. Oli lopulta kuudes. Derek Warwick oli säännöllisesti kuudes kierrosten 11-20 ajan, mutta sitten Jacques Laffite ohitti hänet ja hänkin liukastui Laffiten öljyihin ja keskeytti.
Arrows: Thierry Boutsen oli tallin kantava voima Zandvoortissa. Varikkostopistaan huolimatta hän oli ysipaikalla jo kierroksella 46 uudestaan alunkin jälkeen, mutta Rene Arnoux pilasi idioottimaisuudellaan hänen kilpailunsa. Siten Boutsen siis keskeytti. Marc Surer ohitti alussa kolme kuljettajaa ja oli 16:sta, mutta sen jälkeen vauhti tuntui loppuneen siihen. Surer oli vasta 15:sta keskeyttäessään.
Toleman: Ayrton Senna oli varikon keskipiste sopimustaistelunsa takia ja tilanne on hyvin ikävä. Häntä uhkaa tallista sulkeminen Monzaan tai jopa koko loppukaudeksi sopimusrikostaan johtuen. Senna ajoi muutenkin huonoimman kilpailunsa pitkään aikaan. Hän ei juuri 10:n parhaan joukkoon yltänyt ennen keskeytystään ja ajo oli kaikkiaan varsin haluttoman oloista. Hänen mahdollinen tallikaverinsa on ehkä Stefan Johansson viimeistään Monzan jälkeen ja ehkä juurikin jo Monzassa, mutta kuka korvaa hänet mikäli talli päättää heittää hänet ulos tallista väliaikaisesti tai jopa kokonaan?
Spirit: Huub Rothengatter oli Zandvoortin mediahuomion keskipiste ja keskeytyskin herätti hollantilaiset hurraamaan hänelle. Kotikisan huippuhetki oli ohittaa viisi autoa jo avauskierroksella Tarzan-kaarteessa ja ajaa pienen hetken ajan keskikastin ja takajoukon keskinäisessä ja tiiviissä kamppailussa. Väistämätön tekninen ongelma eli kaasutin vei tällä kertaa pienen tallin potentiaalisen kilpailun unohduksen suohon. Hollantilaisilla on ainakin mahtava kannustus omalle sankarilleen.
Alfa Romeo: Hyvin heikko suoranopeus ja turbojen hajoamiset aiheuttivat Virallisen Harjoituksen katastrofin. Eddie Cheeveriltä hajosi kaksi moottoria ja Riccardo Patreselta yksi moottori. Cheeverin osalta perjantaina ja Patresen osalta lauantaina. Cheever joutui Francois Hesnaultin kolaroimaksi ja toiseksi viimeiseltä ja viimeiseltä sijalta hän nousi 10:ksi kierroksella 38.
Valitettavasti kierroksella 65 ysipaikalta polttoaine loppui. Merkittiin kuitenkin lopputuloksiin. Patrese ajoi melko hyvin. Kierroksilla 38-39 hänen sijalukunsa vaihteli 6-7:n välillä Teo Fabin kanssa käydyn kamppailun johdosta, mutta sen jälkeen hän tippui alaspäin. Oli 9:s moottorin hajottua.
Osella: Piercarlo Ghinzani oli lauantain turbovian takia vasta 21:s ja Jo Gartner vasta 23:s Virallisten Harjoitusten jälkeen. Ghinzani ohitti peräti 4 kuljettajaa lähdössä, mutta putosi 17:sta sijalta nopeasti Francois Hesnaultin, Andrea de Cesariksen, Stefan Johanssonin ja Stefan Bellofin taakse ennen keskikastin joukkojen massaohitusta hänestä. Se johtui lähinnä polttoainepumpun hajoamisesta johtuneesta keskeytyksestä.
Gartner oli aluksi erittäin vahvoilla keskikastin valtavassa kamppailussa, mutta sitten turbovaurio iski autoon. Tehot katosivat ja lopulta Gartner ohitti kunnolla alun loistoajon jälkeen vain Huub Rothengatterin reilusti ajamalla. Lopulta pääsi kuitenkin maaliin asti.
Ligier: Moottorin hajoamisesta huolimatta Andrea de Cesaris näytti osaamistaan Virallisessa Harjoituksessa olemalla 14:sta. Francois Hesnault vuorostaan oli vasta 20:s johtuen muun muassa tallikaverinsa öljyläikän aiheuttamsta Monte Carlon rallityylin sivuluisusta. Huono lähtö aiheutti de Cesariksen kilpailusta painajaisen joskin ennen keskeytystä oli jo 10:s.
Hesnault vuorostaan oli kilpailun keskikastin kiistaton kuningas hänelle tuntemattomalla radalla lukuisten ohitusten jälkeen mikä oli hieno suoritus. Viimeiseltä, toiseksi viimeiseltä ja kolmanneksi viimeiseltä sijalta seiskapaikalle ajaminen oli loistavaa. Toisaalta pisteille pääseminen olisi ollut vielä tätäkin parempi asia. Ligier on vaikeuksissa jopa pienen Osellan toimesta valmistajien sarjassa.
Ferrari: Taas uudesta jousitusjärjestelmästä tai mistään muustakaan ei ollut mitään apua ja Virallisen Harjoituksen jälkeen tallin mieliala oli surkea. Michele Alboreto oli kilpailun ensimmäinen keskeyttäjä. Rene Arnoux oli ensin seitsemäs kierroksella 28, mutta Nigel Mansell ohitti hänet britin pienien vaikeuksien jälkeen helposti. Parhaimmillaan Arnoux oli kuudes ennen varikkostoppiaan, mutta sen jälkeen ei ollut kasipaikkaa paremmalla sijalla missään vaiheessa ennen keskeytystään. Todella surkea suoritus La Famiglialta. Seuraavaksi onkin sitten kotikilpailu edessä Monzassa ja siellä ei juuri tulosta parempaan ole odotettavissa.