Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Ligierille Michelinin vetäytyminen tuotti myös paljon harmaita hiuksia. Michelinin olisivat voineet sopia seuraavan kauden autoon tai JS23B:n suhteen paremmin kuin JS23:n kaudella 1984. Talli ei vielä tiennyt paljon mitä tehdä kaudella 1985. Rengaspäätöskin tulisi vasta myöhemmin. Jacques Laffiten äkkipotkut Williamsilta olivat Guy Ligierin mielestä törkeää ja siten alettiin puhua Laffiten paluusta Ligierille kaudeksi 1985. Silloin joko Andrea de Cesaris tai Francois Hesnault olisi joutunut väistymään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
ATS:n Günther Schmidt ilmoitti jälkikäteen Manfred Winkelhockin olevan erotettu tallistaan ja hän ei saisi sitä paikkaa takaisin edes itkemällä häneltä. Kiukkuinen saksalainen despootti sai kuitenkin iloita, että Gerhard Berger tulisi olemaan tallin nouseva keulakuva. Tallin vähäisten varojen takia loppukaudella aiottiin ajattaa vain yhtä autoa Nürburgringillä ja Estorilin kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tuskin Schmidt oli ehtinyt päättää omaa lehdistötilaisuuttaan kun BMW:ltä soitettiin ja ilmoitettiin Baijerin tehtaalla olleen lievästi sanottuna vihaisia kaikesta mitä Schmidt oli ehtinyt tehdä ATS:llä kausilla 1983-1984. Samalla Winkelhockin kohtelua oltiin katsottu aina paheksuvasti myös kaudella 1982. Winkelhockin kohtelun lisäksi Schmidt oli ollut aina pistänyt kaiken myös heidän moottorinsa viaksi silloin kun näin ei ollut käynyt. Samalla Winkelhockin huono kohtelu oli saanut moottorivalmistajan raivoihinsa.

Etenkin kun Winkelhock oli ollut heidän miehensä jo Länsi-Saksan pienemmistä formuloista lähtien. Kun tallin maine Schmidtin tulikiven katkuisen luonteen takia alkoi saada yhä katastrofaalisempia piirteitä niin BMW oli päättänyt, että ATS-tallia se ei enää tue kaudella 1985 vaikka sen sopimuksessa olisikin niin lukenut.

Lisäksi BMW aikoi maksaa vain puolta pienemmän korvauksen tallille sopimusrikosta koska talli oli syyllistynyt niin moneen muuhun virheeseen, että oikeudessa katsominen olisi ollut tallin lopullinen tuho. Lisäksi täysimääräiset korvaukset sopimusrikosta olisivat tulleet vain muussa tapauksessa kuten sarjasta täydellisen vetäytymisen yhteydessä ja sitä ei BMW aikonut tietenkään tehdä. Siten ATS-talli joutui välittömästi mahdollisen konkurssin alle. Vaikka rahaa olisi jostakin tullut tallille niin ilman kilpailukykyistä turbomoottoria sitä olisi ollut järjetöntä ajattaa kaudella 1985 sarjassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Ja aivan kuin tämäkään ei olisi ollut ATS:lle jo tarpeeksi paha uutinen niin Manfred Winkelhock aikoi haastaa tallin oikeuteen maksamattomien palkkaerien takia. Pienimmät maksamattomat palkkaerät olivat lähteistä riippuen vähintään 30 000 dollaria ja suurimmillaan jopa 100 000 dollaria. Näistä tosin osa oli Schmidtin lupaamia ja sittemmin täysin tyhjäksi osoittautuneita piensponsorien maksusummia. Winkelhock aikoi tulla Nürburgringille kyllä paikan päälle katsomaan kilpailua, mutta ilman toisen tallin kiinnostusta hän ei aikonut ajaa kilpailussa. ATS:llä hän ei aikonut ajaa enää metriäkään, mutta halusi palkkansa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Nürburgringin kilpailussa Ayrton Senna palasi Jan Lammersin tai Roberto Morenon paluupuheista huolimatta itse auton rattiin. Alex Hawkridge päätti antaa Sennan ajaa sillä hän koki brasilialaisen saaneen rangaistuksensa. Lisäksi hän ei nähnyt vilttiketjussa pitämistä järkevänä kahdestakaan syystä. Ensinnäkin Senna oli ollut vähän aikaa eksyksissä jo testeissä ennen kilpailua sillä viimeksi Senna oli ajanut Zandvoortissa tallin autoa ja toiseksi kauden 1984 lopun kilpailujärjestelyt ja maailmanmestaruustilanne etenkin valmistajien puolella antoivat olettaa Sennalla olevan vielä paljonkin annettavaa tallille ja jännittyneistä tunnelmista huolimatta talli tarvitsi Sennaa ja Senna tarvitsi myös tallia kaikesta huolimatta.

Ja ehkä aivan loppupelissä ketään todella hyvää kuljettajaa ei ollut näkyvissä talliin. Manfred Winkelhock toki oli vapaana ja samoin Tyrrellin entiset kuljettajat Stefan Bellof ja Martin Brundle, mutta talli halusi vain keskittyä saamaan parhaan mahdollisen tuloksen MM-sarjassa Sennan ja etenkin Stefan Johanssonin puolesta. Talli odotti ruotsalaiselta jälleen pääsyä johonkin todella hyvään suoritukseen. Jopa pisteillekin. Siinä missä Sennan ja tallin välit olivat huonoimmillaan erittäin jäiset ja parhaimmillaankin vain viileän korrektit kauden 1984 lopulla niin Johanssonin ja Tolemanin välit olivat parhaat mahdolliset ja jopa loistavat tallin mahdollisista vaikeuksistakin huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tietyllä tapaa ehkä murheellisin tilanne ja tapahtuma sattui Hollannin Huub Rothengatterille. Hänen sponsorinsa tuntuivat loppuneen kesken ja Mauro Baldi sai ensimmäistä kertaa sitten Monacon ajaa tallin autoa tuotuaan riittävästi sponsoreita talliin. Nürburgringin kilpailua ennen Spirit-talli päätti aivan viime hetkellä ottaa kilpailuun mukaan kaksi kuljettajaa. Tallilla oli ollut aina sponsorivaikeuksista huolimatta aina kaksi autoa valmiina sinällään käyttöön tarvittaessa. Se taas johtui siitä, että Spiritin piti olla alun alkaenkin kahden auton talli kaudella 1984. Sen sijaan, että se olisi ollut ja oli yhden auton talli. Nürburgringillä näytti hetken aikaa tapahtuvan ihme, että Rothengatter olisi löytänyt jostain rahaa toisen auton ajamiseen.

Valitettavasti kun rahat löytyivät niin ikävä kyllä Spirit-talli ei ollut ilmoittanut Rothengatteria kilpailuun riittävän ajoissa ja siten talli ei voinut käyttää muita kuljettajia kuin Mauro Baldia. Aikana ennen Concordea talli olisi voinut yksinkertaisesti vain marssia tuomariston puheille ja saada hyvinkin myöhään tallin autonsa kilpailuun, mutta Concorden aikakaudella kaudesta 1981 eteenpäin F1:ssä oltiin varsin tarkkoja ilmoittautumisrajoista ja siten Spirit joutui ajattamaan tuomariston suosituksestakin huolimatta vain ja ainoastaan Mauro Baldia.

Mahdollisesti juuri Nürburgringin kilpailun promootiotoimintaa ja yleistä mainosarvoa kohottamaan kilpailun tuomaristo olisi todennäköisesti sallinut 27 kuljettajaa kilpailuun vaikka sillä ei olisi ollut Tyrrell-tallin hylkäyksen takia mitään syytä siihen. Ainoa hyvä asia oli se, että Spirit-talli sai Rothengatterin rahoilla vielä yhden ylimääräisen vara-auton rakennettua Baldille kilpailua varten. Siten tallilla oli nyt käytössään 101, 101B ja 101C automalleinaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kauden 1985 uusista F1-talleista Haasin ja Zakspeedin toiminnan ollessa epäselviä uusi Minardi-talli oli tulossa lajiin varsin selkein piirtein. Sillä ei kuitenkaan ollut paljonkaan rahaa ja sen kuljettajat F2-sarjassa eli Alessandro Nannini ja Roberto Del Castello olivat edelleen epävarmoja niin rahoituksestaan kuin, että saisivatko he edes superlisenssiä. Nanninia pidettiin erittäin lupaavana nuorukaisena ja Del Castelloa myös ainakin hyvänä rahantuojana talliin. Mikäli tallin varat eivät riittäisi kahteen autoon niin alustavasti talli saattaisi ajattaa kahta autoa joko vain osalla kautta tai sitten yhtä autoa koko kauden ajan vuorotellen tai tietyin jaksoin. Ensimmäisen jakson olisi saanut todennäköisesti Nannini ja toisen jakson kaudesta 1985 Del Castello.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kaudella 1984 toukokuussa pidetty näytöskilpailu Nürburgringin radalla oli menestys vertaansa vailla. Tai siltä ainakin tuntui. Kaikkiaan 20 tunnettua moottoriurheilukuljettajaa ilmoittautui mukaan Mercedes-Benzin sponsoroimaan näytöskilpailuun.

Tässä lista heistä:

Jack Brabham

Phil Hill

John Surtees

Denny Hulme

Niki Lauda

Alan Jones

Keke Rosberg

Stirling Moss

Carlos Reutemann

John Watson

Klaus Ludwig

Manfred Schurti

Jacques Laffite

Udo Schultz

Hans Hermann

Elio de Angelis

Ayrton Senna

James Hunt

Jody Scheckter

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi tosin muistaakseni vetäytyi kilpailusta joten 19 kuljettajaa oli mukana kisassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Vanhoista Grand Prix-sarjan tai F1:n alkuaikojen kuljettajista mukana yleisössä tai GP-Strecken muissa näytösajoissa mukana olivat Karl Kling, Hermann Lang, Manfred von Brauchitsch, Rene Dreyfus, Piero Taruffi ja itse Juan Manuel Fangio.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Mercedes-Benzin Gerd Kremerille tilaisuus oli todella hieno juttu näyttää autovalmistajan mahtia. Eräs mielenkiintoinen tilanne oli myös hänen pyyntönsä Alain Prostille. Prostin piti hakea Ayrton Senna lentoasemalta ja Sennan ja Prostin välillä se oli tiettävästi ensimmäinen suuri keskustelu. Molemmat pitivät tässä vaiheessa toisiaan todella hienoina ihmisinä ja kuljettajina. Myöhemmin tilanne ei tulisi olemaan aivan samanlainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Varsin mielenkiintoisia olivat myös Mercedes-Benzin kilpa-autot erityiseen GP-Strecken näytösajoon. Mercedes-Benz käytti kilpailussa F1-kisaan lokakuulle suunnittelemaansa Mainosauton mallia. Se oli merkiltään Mercedes-Benz 190E 2.3-16 joka oli toisin sanoen 2,3 litrainen ja 16-venttiilin Cosworthin koneella varustettu menopeli.

Peruskansalaisen samanmerkkisestä autosta jo F1:n Mainosautona ja yleisenä näytöskilpailun autona se erosi niistä paljon. Se erosi siviilimallista etenkin vaihteiston, kisakäyttöön suunniteltujen renkaiden, hieman pienemmän ja matalamman koon, pakoputkijärjestelmän ja autossa käytettävän turvarunkoratkaisun osalta.

Turvarunko saattoi olla kaksi tai jopa kolme kertaa kestävämpi kuin mitä siviilimallin autossa. Mainosauto oli siviilimallia 15 millimetriä pienempi ja suunnilleen saman verran matalampi. Ainoa samanlaisuus lisävarusteiden osalta oli lähinnä sähköjärjestelmissä ja auton istuimien säätöjärjestelmässä. Suurin ero tuli kuitenkin vaihteistosta.

Kisamoottori totta kai erosi myös siviilimallin moottorista, mutta vaihteistosta löytyivät suurimmat erot. Siviilimallin vaihdelaatikko oli välityksiltään tehdasasetuksen luvuiltaan 3.07.1 ja ilman tuning-mentaliteettia ei niitä lukuja niin vain muuteltu huipputehokkaiksi kun taas Mainosauton mallissa vaihteiston välitysluvut olivat mitoitettu asetusluvuiltaan lukuun 4.08.1. Erilainen asetusluku tarkoitti Mainosauton huippunopeuden osalta 190 kilometrin tuntinopeutta kilpailutilanteessa tai nopeustestissä.

Vertailun vuoksi F1-kilpailussa lokakuussa 1984 käytetty ja tuolloin kilpailun mahdolliseksi Medical Cariksi ehdolla olleen Mercedes-Benz 190E AMG:n vaihteiston välitysluvut olivat 2.65.1 ja sellaisella vaihteistolla sai huippunopeudeksi Medical Carin osalta jopa 260 kilometriä tunnissa, mutta bensansäästön ja auton hallittavuuden parantamiseksi AMG-mallin Medical Carissa huippuvarusteena oli nopeudenrajoitin joka rajoitti huippunopeuden tarvittaessa vain 230 kilometriin tunnssa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Lopulta Zakspeedin testiryhmään oli kuulunut useita kuljettajia joista kaudella 1984 kuuluisimmat olivat Klaus Ludwig, Manfred Schute, Udo Schutz, Hans Hermann ja tietenkin Manfred Winkelhock.
Oikeasti, Hans Hermannko oli mukana lajikuvioissa vielä 56-vuotiaana? Vai joku täyskaimako?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kilpailun osalta näytösajoon suhtautui monen mielestä kaikkein vakavimmin Ayrton Senna ja ehkä vähiten vakavimmin jo lähes toistakymmentä vuotta formulauransa jälkeen sellaiseen kisaan osallistuneet kuljettajat. Kuitenkaan keskinäisessä eroissa formula-ajojen valtavat erot eivät näkyneet Mainosautoilla ajamisessa. Ayrton Sennalla oli kilpailun voittajan näytösajon kierrosaika Mainosautolla 2.13.540 Nürburgringin GP-Streckellä. John Surtees esimerkiksi oli 12 vuotta lopettamisestaan F1-tasolla silti omalla nopeimmalla kierroksellaan vain 0,15 sekuntia Sennaa hitaampi ja Phil Hill oli omalla kierroksellaan 18 vuotta lopettamisestaan F1-tasolla vain 0,97 sekuntia Sennaa hitaampi omalla kierroksellaan. Hillin aika oli näin esimerkiksi siis 2.14.510. Stirling Mosskin oli vain 2 sekuntia Sennaa hitaampi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kaikkein nopein kuljettaja yksittäisen kierrosajan perusteella näytöskilpailussa oli ollut Jody Scheckter ja leikkimielisesti hän myös tokaisikin, että ehkä hän palaa takaisin F1:siin. Kun häneltä kysyttiin, että mitä mieltä hän olisi Emerson Fittipaldin, Alan Jonesin tai Carlos Reutemannin paluusta lajiin niin hän piti niitä hyvänä asiana. Toisaalta hänen mukaansa he tarvitsisivat paljon kuntoutusta F1-auton ajamiseen ja he saattaisivat etenkin alussa olla jopa 6-7 sekuntia hitaampia kuin sen hetken huippukuljettajat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Oma lukunsa olikin sitten lopettaneiden lajisuuruuksien kuten Phil Hillin tai Stirling Mossin kisakunnon arvuutteleminen nykypäiväisessä F1-autossa. Molempien sitkeys ja kuntoharjoittelu saattaisivat moneen muuhun kuljettajaan nähden auttaa heitä vähentämään sekunteja pois alkuvaikeuksista, mutta toisin kuin 4-5 vuotta ilman F1-kisoja olleet niin heidän ajonsa F1:ssä olivat varmasti kaiken kaikkiaan ajettuja. 20 vuotta tai lähemmäksi sitä olevalla aikaerolla ilman huippuluokan harjoittelua ja testausta ei heillä ollut toivoakaan menestyksestä millään tasolla.

Tosin aivan ruudukon peräpään kuljettajat olisivat heille saattaneet silti hävitä mikäli Moss tai Hill olisi ajanut heitä vastaan huipputallin autoilla kilpaa. Sen sijaan vain muutaman vuoden kilpailutaukoa pitäneet tai lopettaneet kuljettajat pystyivät vielä helpostikin oppimaan kadonneet taitonsa siihen aikaan uudestaan ja jopa pärjäämään yli taitojensa surkeallakin autolla.

Emerson Fittipaldi olisi monien asiantuntijoiden mukaan saattanut saada Spiritin auton kauden kisoissa jopa keskikastiin mikäli hän vain olisi tullut takaisin lajiin. Toisaalta lopettaneilla kuljettajilla oli kuitenkin yksi yhteinen piirre. Useimmat heistä olivat mestareita ja vaikka eivät olisikaan niin paluun tekeminen oli aina vaikea asia ja lisäksi ongelmana oli aina motivaatio ja tavoitteet. Mitä järkeä oli enää lähteä ajamaan kun kaikki oli jo saavutettu lajissa?

Tosin liian pitkän aikaa sitten lopettaneilla tämä seikka oli ymmärrettävämpi kuin vain muutaman vuotta sitten lopettaneiden kuskien osalta joita kiusasivat jossain määrin edelleen houkutukset paluusta isoillakin summilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Näytöskilpailun huumorimiehenä toiminut Jacques Laffite löi vetoa Mercedes-Benzin pomojen kanssa ennen kilpailua. Mikäli hän voittaisi kilpailun tai ajaisi auton maaliin asti ilman mitään mainittavaa naarmua kilpailussa niin vastineeksi siitä Mersun piti luovuttaa Laffitelle kilpailussa käytetyn Mainosauton mallikappale ikiomaksi. Laffite piti autonsa ehjänä, mutta ei voittanut kisaa ja niin Mainosauto jäi sitten saamatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Lopulta näytöskilpailun voittaneen Ayrton Sennan auto luovutettiin museoon Mercedes-Benzin toimesta ja toiseksi sijoittuneen Niki Laudan autoa käytettiin myöhemmin F1-kisan nimenomaisena Mainosautona. Lauda lisäksi tulisi saamaan mahdollisesta maailmanmestaruudestaan kaudella 1984 (koski siinä vaiheessa myös kaikkia kauden 1984 F1-ajajia näytöskilpailussa) palkinnoksi kilpailussa käytetyn Mercedes-Benzin auton.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Muistaakseni täyskaima. Varsinainen herra Hermann toimi korkeintaan Zakspeedin konsulttina ja puolestapuhujana saksalaisille firmoille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Torstaina pidettiin uuden radan vaatimusten mukaiset tutustumisajot ja pilvisestä säästä jäivät mieleen huolestuneisuus loppuviikonloppua kohti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Perjantaina aamun Vapaat Harjoitukset menivät pilalle sateen takia ja sade ei lakannut ennen Virallisen Harjoituksen alkuminuutteja. Tuolloin vesisadetta luvattiin myös koko lauantaiksi, tulevaksi uudelleen vielä perjantain Virallisen Harjoituksen ajalle ja sunnuntaiksikin. Se oli todella ikävä asia talleille, mutta tulisi tuomaan monien mielestä viihdettä sunnuntain kilpailuun.
 
Ylös