Tietyllä tapaa ehkä murheellisin tilanne ja tapahtuma sattui Hollannin Huub Rothengatterille. Hänen sponsorinsa tuntuivat loppuneen kesken ja Mauro Baldi sai ensimmäistä kertaa sitten Monacon ajaa tallin autoa tuotuaan riittävästi sponsoreita talliin. Nürburgringin kilpailua ennen Spirit-talli päätti aivan viime hetkellä ottaa kilpailuun mukaan kaksi kuljettajaa. Tallilla oli ollut aina sponsorivaikeuksista huolimatta aina kaksi autoa valmiina sinällään käyttöön tarvittaessa. Se taas johtui siitä, että Spiritin piti olla alun alkaenkin kahden auton talli kaudella 1984. Sen sijaan, että se olisi ollut ja oli yhden auton talli. Nürburgringillä näytti hetken aikaa tapahtuvan ihme, että Rothengatter olisi löytänyt jostain rahaa toisen auton ajamiseen.
Valitettavasti kun rahat löytyivät niin ikävä kyllä Spirit-talli ei ollut ilmoittanut Rothengatteria kilpailuun riittävän ajoissa ja siten talli ei voinut käyttää muita kuljettajia kuin Mauro Baldia. Aikana ennen Concordea talli olisi voinut yksinkertaisesti vain marssia tuomariston puheille ja saada hyvinkin myöhään tallin autonsa kilpailuun, mutta Concorden aikakaudella kaudesta 1981 eteenpäin F1:ssä oltiin varsin tarkkoja ilmoittautumisrajoista ja siten Spirit joutui ajattamaan tuomariston suosituksestakin huolimatta vain ja ainoastaan Mauro Baldia.
Mahdollisesti juuri Nürburgringin kilpailun promootiotoimintaa ja yleistä mainosarvoa kohottamaan kilpailun tuomaristo olisi todennäköisesti sallinut 27 kuljettajaa kilpailuun vaikka sillä ei olisi ollut Tyrrell-tallin hylkäyksen takia mitään syytä siihen. Ainoa hyvä asia oli se, että Spirit-talli sai Rothengatterin rahoilla vielä yhden ylimääräisen vara-auton rakennettua Baldille kilpailua varten. Siten tallilla oli nyt käytössään 101, 101B ja 101C automalleinaan.