Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
755
Monza 9.9.1984

Kun Course Carina toiminut Lancia Trevi VX ja Medical Carina toiminut Lancia Delta Integrale olivat asettuneet lähtöruudukon perälle niin paljon oli ehtinyt tapahtua sitä ennen.
Oliko 1984 todella käytössä Lancia Delta Integrale? Käsittääkseni ensimmäinen 8-venttiilinen Integrale tuli vasta mallivuodelle 1987 ja edes edeltäjämalli HF 4WD ei ollut tuolloin tuotannossa. Olisiko lähtöruudukon perällä Medical Carina ollut kuitenkin Lancia Delta HF Tubo?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saattaahan se niinkin olla. Jotenkin nuo vain aina menevät minulla sekaisin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa oli sen alussa märkää ja vielä pitkään sen jälkeen. Rata oli lopulta kuiva vain vähän aikaa verraten moneen muuhun vastaavaan sessioon aikaisemmin kaudella. Perjantaina riitti niin teknistä murhetta kuin muutakin. ATS:n pilttuussa Manfred Winkelhock kävi vierailulla ja poistui sieltä tiettävästi rahat taskussa. Tai oikeammin maksusitoumuksella joka velvoitti antamaan hänelle hänen palkkaeränsä.

Kun ajoittain ikävänkin suullinen kahakka oli ohi niin Gerhard Berger pääsi ajamaan muutoin melko rauhassa perjantaina. Nelson Piquet ajoi melko vakuuttavasti kärkiajan 1.18.871 ja Alain Prost oli toinen ajalla 1.19.175 ja Patrick Tambay oli kolmas ajalla 1.19.499. Tambayn osalta onnea oli rajussa kolarissakin. Porsche 928:n Course Carin radalle tuonut kolari aiheutti autolle kuitenkin sellaiset vahingot, että ajamisesta lauantaina ei ollut enää juurikaan takeita.

Keke Rosbergin ajossakin oli onnea. Hän ylitti nopealla kierroksellaan juuri maaliviivan kun autosta hajosi moottori. Rosbergin aika oli 1.20.652. Michele Alboreto oli viides ajalla 1.20.910 ja Rene Arnoux oli kuudes ajalla 1.21.180. Derek Warwick oli seitsemäs ajalla 1.21.571 ja Nigel Mansell oli kahdeksas ajalla 1.21.710. Yhdeksäs oli Riccardo Patrese ajalla 1.21.937 ja kymmenes oli Teo Fabi joka täydensi kärkikymmenikön. Fabin aika oli 1.22.206.

11:sta oli Thierry Boutsen ajalla 1.22.248 ja Ayrton Senna oli 12:sta ajalla 1.22.439. Eddie Cheever oli 13:sta ajalla 1.22.525, Jacques Laffite oli 14:sta ajalla 1.22.613 ja Niki Lauda oli 15:sta ajalla 1.22.643. Marc Surer oli 16:sta ajalla 1.22.708 ja Andrea de Cesaris oli 17:sta ajalla 1.23.034 ja Berger oli 18:sta ajalla 1.23.116 ja Francois Hesnault oli 19:sta ajalla 1.23.322.

Piercarlo Ghinzani oli 20:s ajalla 1.24.699 ja Jonathan Palmer oli 21:s ajalla 1.21.050. Jo Gartner oli 21:s ajalla 1.21.156 ja Elio de Angelis oli 22:s ajalla 1.21.161. Mauro Baldi oli mukana pitkästä aikaa ja oli heti 24:ksi nopein. Hänen aikansa oli 1.28.137. Baldin autoa oli vielä kauden päätteeksi marginaalisesti päivitetty 101B-malliin.

Kaksi viimeistä mukaan kilpailuun ja yleensäkin olevaa kuljettajaa olivat Philippe Alliot ja edellisen kisan sensaatio Stefan Johansson. 1.30.259 ja 1.41.178 olivat heidän aikansa. Teknisistä asioista puheen ollen Fabin aika oli melko huono sikälikin, että häneltä jouduttiin vaihtamaan moottori ennen session loppua. Laffitella vuorostaan oli moottorivaurio ja turbon paineistuksessa ongelmia. Jännitystä riitti muillakin.

RAM:n Palmer lähetettiin ajamaan oma nopea kierroksensa ja ylioptimistisuus kostautui vesisateen muodossa. Kuin ihmeen kaupalla Palmer sai pidettyä autonsa radalla ja oli siitä huolimatta 21:s. Alliot vuorostaan oli toiseksi viimeinen turboviastaan johtuen. Lotuksen perjantai oli synkkä ja musta kuin Eifel-vuoristoa kastelleet sadepilvet. Vielä torstaina tutustumisajoja ja yleensäkin alkuviikolla radalla ajetuissa testeissä hallinneet Lotuksen miehet olivat olleet ylivoimaisen nopeita. Nyt tekninen epäluotettavuus oli syönyt de Angeliksen ajohalut taas kokonaan. Peräti kaksi kertaa perjantaina häneltä hajosi turbomoottori. Lisäksi varamoottori piti ottaa Mansellilta ja sekin oli vaurioitunut aiemman kisan käytön takia. Bergerkään ei voinut kehua itseään aivan virheettömästä ajosta.

Hän kolaroi oman kisa-autonsa hajalle ja ajoi radalta ulos perjantaina kaksi kertaa näyttävästi vara-autolla. Senna vuorostaan oli Tolemanin osalta teknisissä vaikeuksissa ja tuntui miettivän sanomisiaan tarkkaan. Senna joutui ajamaan aikansa pienemmällä ahtimella kun suurempi ahdin oli hajonnut ensimmäisestä moottorista ja toisessa oli ollut krooninen sähköongelma aina kun tehokkaampaa ahdinta oli yritetty reitittää bensankulutusta vastaavaksi teholukujen ohella. Johanssonilla vuorostaan oli ollut hyvin krooninen sytytysvika minkä selvitykseen kului suurin osa päivää. Lisäksi auton polttoaineputkistot olivat vaurioituneet. Poislukien oikeastaan ruotsalaislehdistöä ja muutaman muun vähemmän formuloita seuraavan maan lehdistöä Johanssonin ongelmat kuitenkin ymmärrettiin.

Alfa Romeo vuorostaan esitteli ensimmäistä kertaa lopullisen mallinsa viidennen polven turbomoottorista. Niitä ei ollut kuin yksi kappale joten kuljettajat joutuivat vetämään asiasta pitkää tikkua. Patrese sai käyttövuoron perjantaiksi ja Cheever lauantaiksi. Ikävä kyllä Patresen lähtiessä vain radalle varikolta auton uusi turbomoottori hajosi siihen paikkaan ja tallin oli tyydyttävä jatkamaan edelleen kuitenkin melko hyvällä neljännen polven turbomoottoreilla.

Aika-ajon moottoreiden arveltiin olleen samanlaisella hajoamisen tuulella joten ylimääräisten vikojen välttämiseksi molemmat kuljettajat joutuivat ajamaan kisasäädöissä olevilla moottoreilla parhaat aikansa. Osellalle oli vuorostaan tullut kauden viimeinen ja lopullinen päivityspaketti. McLarenin auton tapaan takapää oli kokonaan uudistettu ja Osella oli täynnä myös ylimääräisiä siipipintoja monen muun auton tapaan. Kuljettajista Gartner ajoi teknisistä murheista huolimatta edelleen näyttävästi.

Parhaalla kierroksella hänellä ei ollut lainkaan toimivaa nelosvaihdetta. JS23B oli Ligierillä jälleen valmis, mutta talli ei halunnut taaskaan hyödyntää sitä. Tallia vaivasi väliinpitämättömyyden ja jonkinlainen keskittymiskyvyn puute. Siitä huolimatta JS23:lla ajaneet de Cesaris ja Hesnault tekivät parhaansa autolla. Ferrarilla vuorostaan ajettiin vihdoin ja viimein säännöllisessä käytössä ensi vuotta silmällä pitäen viidennen polven turbomoottorilla säännöllisesti.

Sen hulppeasta bensankulutuksesta huolimatta ajat paranivat selvästi. Samalla auto käytti ensimmäistä kertaa jo kauden puolivälissä suunniteltua takajousitusjärjestelmää ja muutamaa muutakin asiaa sen jälkeen kun Mauro Forghieri oli pitänyt miehen luonteelle jopa harvinaisen kovasanaisenkin palopuheen kuljettajille.

Lauantaista oli tulossa mielenkiintoinen päivä. Muutamat kuljettajat saivat kiittää onneaan siitä, että kilpailussa mukana eivät olleet Winkelhock, Huub Rothengatter tai Zakspeedin kuljettajia. Puhumattakaan sitten Tyrrelln kuljettajista. Kaikki 26 autoa olivat siis pääsemässä mukaan kilpailuun poislukien mahdollista 110 % säännön noudattamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantaina Vapaan Harjoituksen puolivälistä lähtien alkoi taas sataa vettä. Ja hyvin pian oli selvää, että sitä tuli jopa rajummin kuin edellisenä päivänä. Aikojen arveltiin hidastuvan Virallisessa Harjoituksessa perjantaihin verrattuna vähintäänkin 20 sekuntia. Niin paljon vettä oli radalla. Patrick Tambay liukasteli itsensä ulos vara-autollakin ja päätti suosiolla olla ajamatta lainkaan Virallisessa Harjoituksessa. Samalla myös Jacques Laffite päätti jättää ajamatta järkyttävän sadekelin vuoksi. Keke Rosberg mietti myös pitkään ja hartaasti, että jäisikö hänkin varikolle lauantaiksi? Lopulta hän kuitenkin päätti ajaa lähinnä mahdollisen sunnuntain sateen vuoksi vaikka hän ei sitä halunnutkaan tehdä niissä oloissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa vettä tuli varsin paljon ja kuten todettua niin Jacques Laffite ja Patrick Tambay jäivät sessiosta ilman aikaa. Niki Laudan piti olla sateella ajaneista 24:stä kuljettajasta nopein. Hänen aikansa oli 1.40.392 ja hän ei ollut nopein. Hän oli silti kuitenkin toinen. Nopein oli Elio de Angelis ajalla 1.39.762. Kolmanneksi nopein oli Alain Prost ajalla 1.40.693 ja Nigel Mansell oli neljänneksi nopein ajalla 1.40.705 ja Eddie Cheever oli viidenneksi nopein 1.41.285.

Riccardo Patrese oli kuudenneksi nopein ajalla 1.41.724 ja Michele Alboreto oli seitsemänneksi nopein ajalla 1.41.878. Andrea de Cesaris oli kahdeksanneksi ajalla 1.42.362 ja yhdeksänneksi nopein oli Rene Arnoux ajalla 1.42.457 ja kärkikymmenikön täydensi Piercarlo Ghinzani ajalla 1.42.746 ja 11:sta session osalta oli Keke Rosberg ajalla 1.43.619.

Ayrton Senna oli 12:sta ajalla 1.43.747 ja Stefan Johansson oli 13:sta ajalla 1.43.881 ja Nelson Piquet oli 14:sta ajalla 1.43.988. Derek Warwick oli 15:sta ajalla 1.44.289 ja Francois Hesnault oli 16:sta ajalla 1.44.420 ja 17:sta oli ajalla 1.44.642 Thierry Boutsen. Gerhard Berger oli 18:sta ajalla 1.44.899 ja Teo Fabi oli 19:sta ajalla 1.45.045. Marc Surer oli 20:s ajalla 1.45.319 ja Mauro Baldi oli 21:s ajalla 1.45.814. Jo Gartner oli 22:s ajalla 1.48.214. Viimeiset kaksi aikaa saaneet kuljettajat olivat ajoilla 1.51.449 ja 1.53.587 Jonathan Palmer ja Philippe Alliot. He olivat 23:s ja 24:s.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan ajat lauantailta sateen vuoksi sessiomuodossa. Lisäksi Michelinin sadekelin renkaista tulee parhaan ajan ajaneen kuljettajan rengasvalinta:

Elio de Angelis: 1.39.762

Niki Lauda: 1.40.392 Kevyen Sateen seos

Alain Prost: 1.40.693 Kevyen Sateen seos

Nigel Mansell: 1.40.705

Eddie Cheever: 1.41.285

Riccardo Patrese: 1.41.724

Michele Alboreto: 1.41.878

Andrea de Cesaris: 1.42.362 Raskaan Sateen seos

Rene Arnoux: 1.42.457

Piercarlo Ghinzani: 1.42.746

Keke Rosberg: 1.43.619

Ayrton Senna: 1.43.747 Raskaan Sateen seos

Stefan Johansson: 1.43.881 Raskaan Sateen seos

Nelson Piquet: 1.43.988 Kevyen Sateen seos

Derek Warwick: 1.44.289 Raskaan Sateen seos

Francois Hesnault: 1.44.420 Kevyen Sateen seos

Thierry Boutsen: 1.44.642

Gerhard Berger: 1.44.899

Teo Fabi: 1.45.045 Raskaan Sateen seos

Marc Surer: 1.45.319

Mauro Baldi: 1.45.814

Jo Gartner: 1.48.214

Jonathan Palmer: 1.51.449

Philippe Alliot: 1.53.587

Jacques Laffite: Ei aikaa

Patrick Tambay: Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioista ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:18.871 1:43.988
2 Teo Fabi Brabham-BMW 1:22.206 1:45.075
5 Jacques Laffite Williams-Honda 1:22.613 Ei aikaa
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1:20.652 1:43.619
7 Alain Prost McLaren-TAG 1:19.175 1:40.693
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:22.643 1:40.392
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:30.259 1:53.587
10 Jonathan Palmer RAM-Hart 1.25.050 1.51.449
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:26.161 1:39.762
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:21.710 1:40.705
15 Patrick Tambay Renault 1.19.499 Ei aikaa
16 Derek Warwick Renault 1:21.571 1:44.289
17 Marc Surer Arrows-BMW 1.22.708 1.45.319
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.22.248 1.44.642
19 Ayrton Senna Toleman-Hart 1.22.439 1.43.747
20 Stefan Johansson Toleman-Hart 1.41.178 1.43.881
21 Mauro Baldi Spirit-Hart 1.28.137 1.45.814
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.21.937 1.41.724
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.22.525 1.41.285
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.24.699 1.42.746
25 Francois Hesnault Ligier-Renault 1.23.322 1.44.420
26 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.23.034 1.42.362
27 Michele Alboreto Ferrari 1.20.910 1.41.878
28 Rene Arnoux Ferrari 1.21.180 1.42.457
30 Jo Gartner Osella-Alfa Romeo 1.26.156 1.48.214
31 Gerhard Berger ATS-BMW 1.23.116 1.44.899
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lähtöruudukko

Piquet Prost
Brabham BT53B McLaren MP4/2
1.18.871 (207,316 km/h) 1.19.175

Tambay Rosberg
Renault RE50 Williams FW09B
1.19.499 1.20.652

Alboreto Arnoux
Ferrari 126C4 Ferrari 126C4
1.20.910 1.21.180

Warwick Mansell
Renault RE50 Lotus 95T
1.21.571 1.21.710

Patrese Fabi
Alfa Romeo 184T Brabham BT53B
1.21.937 1.22.206

Boutsen Senna
Arrows A7 Toleman TG184
1.22.248 1.22.439

Cheever Laffite
Alfa Romeo 184T Williams FW09B
1.22.525 1.22.613

Lauda Surer
McLaren MP4/2 Arrows A7
1.22.643 1.22.708

de Cesaris Berger
Ligier JS23 ATS D7
1.23.034 1.23.116

Hesnault Ghinzani
Ligier JS23 Osella FA1F
1.23.322 1.24.699

Palmer Gartner
RAM 02 Osella FA1F
1.25.050 1.26.156

de Angelis Baldi
Lotus 95T Spirit 101B
1.26.161 1.28.137

Alliot Johansson
RAM 02 Toleman TG184
1.30.259 1.41.178
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sunnuntain Warm-Upissa Alain Prost kolaroi pahan näköisessä ulosajossa radan huoltoauton kanssa, mutta selvisi osumasta onneksi ilman vahinkoja mikä tuntui erityisesti Niki Laudasta onnenkantamoiselta. Sellaiseen olisi Laudan sanojen mukaan voinut kuolla. Tosin onneksi huoltoauto ei ollut mikään raskas tai vaikkapa Yhdysvaltain kisoissa käytettävä radan huollon kuorma-auto. Silloin olisi tullut pahempaa jälkeä. Prost joutui kuitenkin ottamaan käyttöönsä Laudalle säädetyn vara-auton ja kun siinäkin oli vielä teknisiä vikoja niin McLarenin varikkomiehistöllä tuli todella pitkään aikaan ensimmäistä kertaaa suurikin kiire saada autoja korjattua kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sunnuntaina ilma Nürburgringillä oli pilvisen kylmä ja viileä, mutta silti selkenemään päin. Niin ainakin toivottiin. Ikävä kyllä sää oli edelleen arvaamaton ja vesisadetta ennustettiin tulevan viimeistään ennen kilpailun loppua. Sadeajosta ei Jacques Laffite ollut ollenkaan mielissään ja Rosberg ei myöskään olisi siitä pitänyt. Ja todellinen arvausleikki oli koittamassa kokonaan uuden radan aiheuttaman rengastilanteen osalta. Rosbergin mukaan lähes tuntuman pohjalta piti yrittää aavistaa oikeat seokset. Rosbergin omien arvioiden mukaan kovimmalle kuritukselle joutui oikea eturengas ja vasen takarengas.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
YLE:n F1-lähetysten puolella jatkui jälleen pienet sekoilut ennen Nürburgringin kilpailua. Kilpailun koostelähetys olisi voinut olla lähetettävissä jo alkuillasta TV2:n puolella selostajana Matti Lammi, mutta lopulta kilpailu näytettiin klo 23.15 illalla koosteena ja päivän viimeisenä ohjelmana. Kooste päättyi suurin piirtein puolilta öin. Sitä selosti TV1:ssä Juha Jokinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nürburgringin radalle rengastaktiset kuviot olivat kuin lottoarvontaa. Ilman vesisadetta ei ollut toivoakaan homman selkeydestä. Kukaan rengastoimittaja ei osannut sanoa mitään varmaa sillä rengasteknisiä tietoja ei juuri ollut käytettävissä, koko viikonloppuna vain perjantaina oli ollut rajallinen määrä aikaa kuivalle kelille lämmittelyn lisäksi ja siten koko tilanne oli mysteeri niin Lee Gaugille, Pierre Dupasquierille ja Mario Mezzanottellekin. Yksi kuljettaja tuntui valitsevan sitä ja toinen tämän seoksen. Käynnissä olivat uuden radan tuntemattomuuden takia Keke Rosbergin sanojen mukaiset karjamarkkinat.:cool:

Tässä kuitenkin rengastusta kilpailuun:

Brabham: Kuljettajista Nelson Piquet lähti kilpailuun Kovilla renkailla eikä aikonut käydä varikolla. Teo Fabi vuorostaan lähti seuraavanlaisella sekarengastuksella kilpailuun: Keskikova, Kova, Keskikova ja Kova. Fabi toivoi sitä, että hänen ei olisi tarvinnut käydä varikolla.

Williams: Kuljettajista Keke Rosberg otti B-seokset kilpailuun ja Jacques Laffite lähti kilpailuun sekarengastuksella. Rosberg toivoi olevansa tekemättä varikkopysähdystä renkaiden takia, mutta ei voinut radan uuden luonteen takia olla siitä täysin varma. Williamsin tietokonemittauksissa ja perjantain ajojen perusteella B-seosten piti yksittäisenä tekijänä kestää vähintäänkin kisan puoleenväliin tai jopa maaliin asti ilman vaihtoa. Mikä tahansa oli siis mahdollista.

Kisan puoliväli olisi tarkoittanut 33-34 kierroksen jälkeistä pysähdystä milloin tahansa. Samalla Rosberg muistutti myös Patrick Tambayn Monzan tempusta jossa varikkomiehet olivat menneet esille ja sitten vain vetäytyneet kisan puolivälissä hämäykseksi. Laffiten sekarengastuskuvio meni seuraavalla tavalla: B, C, C ja D. Laffite toivoi pääsevänsä maaliin ilman pysähdystä, mutta mikäli hän sen tekisi niin kierroksella 50-60 pysähdys olisi ollut tarkoitus suorittaa.

McLaren: Molemmat kuljettajat ottivat Michelinin Kovat renkaat kilpailuun ja aikoivat olla ilman varikkostoppeja.

RAM: Molemmat kuljettajat ottivat Pirellin Ristijyväiset renkaat kilpailuun. Heidän laskelmiensa mukaan renkaat riittäisivät maaliin saakka, mutta mahdollisesti he olisivat pysähtyneet milloin tahansa kilpailun puolenvälin jälkeen.

Lotus: Kuljettajista Elio de Angelis otti A-seokset kilpailuun ja Nigel Mansell otti AA-seokset kilpailuun. Lotuksen renkaat olivat mittauksissa kuluneet jonkin verran keskivertoa vähemmän uudella radalla kuin oli odotettu, mutta riskejä ei aiottu ottaa liikaa. Mahdollisesti ennen kilpailun loppua olisi ehkä Lotuksen rengaskulutuksen takia ollut odotettavissa pysähdys, mutta todennäköisesti myös maaliin asti olisi voitu ajaa niillä renkailla.

ATS ja Gerhard Berger: Berger lähti kilpailuun sekarengastuksella. Rengaskuvio oli renkaiden osalta seuraava: Pitkäjyväinen, Ristijyväinen, Ristijyväinen ja Lyhytjyäinen. Berger toivoi voivansa olla ilman pysähdyksiä kilpailussa.

Renault: Kuljettajista Patrick Tambay otti kilpailuun Michelinin Pehmeät renkaat joiden sanottiin kestävän vähintäänkin jopa kaksi kolmannesta kilpailumitasta sillä mitään todella suurta kulumaa perjantain arvioiden perusteella ei ollut ja Tambay ei ollut tyytyväinen muihin Michelinin rengaslaatuihin. Mahdollisesti hän kävisi varikolla tai hyvällä onnella olisi pystynyt ajamaan maaliin asti ilman pysähdystäkin. Derek Warwick vuorostaan otti sekarengastuksen mukaan kilpailuun ja rengaskuvio meni seuraavasti: Kova, Keskikova, Kova ja Keskikova. Warwick toivoi ajavansa maaliin asti ilman pysähdystä.

Arrows: Kuljettajista molemmat lähtivät vastoin ennakko-odotuksia yllättävän pehmeillä renkailla kilpailuun. Thierry Boutsen otti D-seokset ja Marc Surer C-seokset mukaan kilpailuun Boutsen aikoi pysähtyä niillä ainoana kuljettajana muutenkin takuulla kilpailussa. Hän aikoi pysähtyä kierroksella 34. Surer taas vuorostaan ei välttämättä pysähtyisi lainkaan ja mikäli olisi pysähtynyt niin ei ainakaan ennen kierrosta 50 arvioidusti. Boutsenin vetoa ottaa erittäin pehmeät renkaat mukaan kisaan pidettiin todella kovana ja uhkarohkeana vetona.

Toleman, Ayrton Senna ja Stefan Johansson: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Michelinin Keskikovilla renkailla. He toivoivat olevansa ilman ylimääräisiä varikkokäyntejä kilpailussa.

Spirit ja Mauro Baldi: Baldi otti mukaan kilpailuun Pirellin Pitkäjyväiset renkaat ja aikoi ajaa niillä maaliin asti niitä vaihtamatta. Toki kaikki oli aina mahdollista.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun sekarengastuksella. Riccardo Patrese voitti ainakin sekarengastuksen erikoisuuden: Hänen kuvionsa oli kuin aapisesta: A, B, C ja D.:cool: Hän toivoi tämän erikoisen kuvion auttavan häntä kilpailussa ja samalla hän arveli saavuttavansa pisteitä mikäli hänen ei ehkä tarvitsisi tehdä varikkokäyntiä. Tosin kuvio oli niin riskialtis, että aivan yhtä hyvin hän olisi voinut hävitä kaiken jo yhden tai kahden renkaan aiheuttamaan pidon menetykseen. Eddie Cheever vuorostaan otti omaksi sekarengastuksen kuviokseen paljon järkevämmältä aluksi tuntuneen taktiikan: B, A, C ja A. Cheever oletti, että hänen ei tarvitsisi käydä tällä rengaskuviolla varikolla ja mikäli olisi pitänyt niin aikaisintaan kierroksen 55 jälkeen hänen renkaansa olisivat saattaneet olla liian kuluneet kunnon kilvanajoon.

Osella: Kuljettajista Piercarlo Ghinzani lähti kilpailuun Pirellin Lyhytjyväisillä renkailla vaikka niiden kestävyys olikin eräänlainen valtava kysymysmerkki. Ne saattaisivat kestää paljonkin tai sitten erittäin vähän. Mario Mezzanotten mukaan pehmeimmilläkin Pirellin renkailla olisi kestänyt ainakin vähintään kisan puoliväliin asti ja kenties paljonkin enemmän, mutta Lee Gaugin vasta-arvion mukaan todennäköisesti vain 20-30 kierrosta ennen renkaanvaihtoa sillä Pirellin kestävyys etenkin pehmeiden renkaiden osalta ei ollut ennenkään mikään hirveän hyvä. Ghinzani toivoi pääsevänsä maaliin ilman renkaiden vaihtoa. Jo Gartner valitsi vuorostaan seuraavanlaisen rengaskuvion sekarengastuksessaan: Ristijyväinen, Pitkäjyväinen, Ristijyväinen ja Pitkäjyväinen. Gartner toivoi pääsevänsä maaliin asti ilman renkaanvaihtoa.

Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun sekarengastuksella. Andrea de Cesariksen rengaskuvio oli seuraava: Keskikova, Kova, Pehmeä ja Kova. Hän toivoi pääsevänsä maaliin sen avulla ilman renkaanvaihtoa. Francois Hesnaultin rengaskuvio oli seuraava: Pehmeä, Kova, Keskikova ja Kova.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun sekarengastuksella. Michele Alboreton rengaskuvio oli seuraava: B, A, D ja A. Alboreto toivoi voivansa olla ilman pysähdyksiä kilpailussa. Rene Arnoux vuorostaan lähti kilpailuun seuraavalla rengaskuviolla: C, A, B ja C. Arnoux toivoi voivansa olla ilman pysähdyksiä kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nürburgring 7.10.1984

Jarren alkaessa soida TV1:n myöhäisillassa ja Jokisen Juhan aloitellessa omaa selostustaan alkoivat 26 autoa ryhmittäytyä pikkuhiljaa kohti lähtöpaikkojaan. Kun vielä ONS:n Porsche 928 Course Car ja Mercedes-Benz 190E AMG Medical Car ja Mercedes-Benz 2.3-16 V Mainosauto olivat asettuneet lähtöruudukon perälle ja valo vaihtunut vihreäksi niin Eifelringin radalla kylmässä poutasäässä ajettavaksi aiottu kilpailu pääsi alkamaan. Tunnelmaa laimensi se, että katsomoissa ei ollut kuin korkeintaan 60 000 katsojaa jos sitäkään paikan päällä. Katsomot oli mitoitettu jopa yli 150 000 katsojalle.

Ensimmäiseen mutkaan tultaessa vain hetkeä ennen kolaria järjestys oli seuraava: Alain Prost, Nelson Piquet, Patrick Tambay, Derek Warwick, Michele Alboreto, Rene Arnoux, Riccardo Patrese, Eddie Cheever, Ayrton Senna, Keke Rosberg, Niki Lauda, Marc Surer, Francois Hesnault, Andrea de Cesaris, Jacques Laffite, Elio de Angelis, Jo Gartner, Teo Fabi, Thierry Boutsen, Jonathan Palmer, Philippe Alliot, Gerhard Berger, Piercarlo Ghinzani, Nigel Mansell, Mauro Baldi ja Stefan Johansson.

Silmäniskun mittaisen ajan kuluttua Tambay oli jo Piquetin edellä, mutta toista vastaavaa myöhemmin syntyi joukkokolari joka pisti tuomaristoon liikettä ja olisi ahtaammalla alueella antanut varmasti aihetta punaiseen lippuun. Ensimmäisen mutkan kolaritilanteessa Rosbergin autossa oli ollut pieni sytytysvika ja hidastelun seurauksena Cheever ja Senna olivat joutua kolaroiduksi kilpailusta. Senna tosin osui kovassa vauhdissa Rosbergiin. Berger vuorostaan teki väistöliikkeen ja osui Sureriin ja kaiken huipennukseksi Fabi ja Ghinzani kolaroivat toistensa kanssa. Lisäksi ensimmäisessä mutkassa ulos ajoivat ilman vahinkoja de Cesaris ja Laffite ja Mansell joutui käytännössä pysäyttämään autonsa ensimmäiseen mutkaan ajolinjojen ollessa täysin tukossa. Mansell putosi toiseksi viimeiseksi koko tilanteen seurauksena.

Lopulta keskeytyksen kokivat Rosberg, Senna, Surer, Ghinzani ja Berger. Fabinkin tilanne näytti pahalta, mutta työntölähdön seurauksena Fabi saatiin liikkeelle. Tuomaristo tutki työntölähtöä, mutta tuomitsi sen vaarallisen paikan työnnöksi joka oli sääntöjen mukaan sallittua. Kun tämä kolaritapaus oli jokseenkin selvitetty niin sillä välin järjestys oli Prost, Tambay, Piquet, Warwick, Alboreto, Arnoux, Patrese, Cheever, Lauda, Senna ja de Angelis ensimmäisen 11:sta kuljettajan osalta. Lisäksi Johansson oli jo 14:sta ja Gartner 16:sta muista kuljettajista puhuttaessa. Pian kärkikolmikko alkoi erottua selvästi omaksi joukokseen ja Warwick alkoi ajaa yksinään hieman karkuun Ferrarin autoista.

Jo ensimmäisen ja toisen kierroksen aikana Lauda oli ohittanut Cheeverin ja Patresen vain muutaman mutkan eron jälkeen. Tuossa vaiheessa Laudan nopeus olisi riittänyt vielä neljän seuraavan auton ohittamiseen. Sen sijaan Prost tuntui jo silloin olevan tavoittamattomissa. Samoin myös Tambay joka ajoi sekuntia nopeampia kierroksia kuin Lauda. Toisaalta Tambayn supernopeus ei riitänyt Prostin vauhtiin. Viidennellä kierroksella Lauda oli jo Ferrarien kannassa kiinni. Hän ohitti Arnouxin, mutta ei kunnolla päässyt Alboreton ohi.

Prost kasvatti etumatkaansa jatkuvasti ja Lauda ja Alboreto tuskailivat pian jo Warwickin takana. Patrese ja Cheever vuorostaan ottivat toisistaan mittaa Alfa Romeon jäsentenvälisessä kamppailussa ja jopa osumiltakaan ei vältytty sillä molemmat olivat kovapäisiä kilpailijoita jotka eivät halunneet hävitä toisilleen. Kierroksella 13 Boutsenin uhkapeli kostautui renkaiden kuluttua liikaa ja hän joutui käymään varikolla renkaanvaihdossa. D-seokset vaihdettiin heti koko kisan varmasti kestäviin AA-seoksiin joilla päästiin maaliin asti ja Jackie Oliverin mukaan vaikka toisen kisamitankin verran.:D

Kierroksella 17 nähtiin harmittavasti kilpailun ensimmäinen muu keskeytys Johanssonin muodossa. Ruotsalaisen auto jäi radan varteen ylikuumenemisen seurauksena. Varsinaisesti keskeytyksen aiheutti hajonnut jäähdytysvesipumppu. Mitään muuta vikaa ei ollut moottorissa eikä missään muussa auton osassa. Niin pienestä kaikki oli taas kerran kiinni.:( Kierroksella 22 sattui Laudan kannalta ehkä kilpailun ratkaisevin hetki.

Baldin Spirit-tallin 101B-automalli oli jäämässä hyvinkin helposti kierroksella, mutta yllättäen Baldia ohittanut kolmen auton letka järjestyksessä Warwick-Alboreto-Lauda eivät kyenneet kunnolla ohittamaan häntä. Lopulta Baldilla ei ollut mitään tilaa mihin mennä, Lauda tunki väkisin ainoaan ajolinjaan ja Alboreto katsoi Laudan pelin läpi. Laudan veto ei pitänyt ja hän oli menettää koko kisan pyöriessään täydet 360 astetta ympäri. Toisaalta taas lopullisen itsepäinen puskeminen olisi aiheuttanut todennäköisesti uuden joukkokolarin.

Onneksi Lauda piti kuitenkin moottorin käynnissä ja pyörähdettyään uudelleen jatkoi taas menoaan radalla. Hän ei menettänyt sijoitustaan, mutta Alboreto ja Warwick olivat hänestä jo 12 sekunnin päässä. Marco Piccinini yritti saada Arnoux'n kisarytmiin ryhtiä, mutta tiimiradioon karjuminen ei auttanut. Arnoux jatkoi omalla tahdillaan eteenpäin saamatta Laudaa kiinni. Kierroksella 25 de Angeliksen kilpailu päättyi seiskapaikalta turbon hajoamiseen. Laffitella oli samanlaisia ongelmia ja hän keskeyttikin kierroksella 27 turbon pettämiseen. Kierroksella 34 Tambay meni varikolle renkaanvaihtoon, mutta ei menettänyt sijoitustaan. Kierroksella 35 Palmer keskeytti turbon menemiseen ja kierroksella 37 keskeyttivät Alliot turbon pettämiseen ja Cheever polttoaineenjärjestelmän pettämiseen.

Kilpailusta oli jännittävän alun jälkeen tullut käytännössä jonoajelua. Ainoastaan Mansellin huippuohittelut Hesnaultin ohella kisan takajoukoissa ja Piquetin dramaattinen Tambayn kiinniotto tuntuivat edes jotenkin pitävän kilpailun kiinnostusta yllä. Tosin pian selvisi myös, että miksi Tambay alkoi jäädä niin paljon Piquetille kierrosajoissa. Tambayn autossa oli polttoaineensyöttöongelma ja sytytysvaurio. Pian Tambayn vauhti alkoi pudota jo liian paljon. Kierroksella 45 Lauda oli viidentenä enää 6 sekunnin päässä Warwickista ja Alboretosta. Tambay putosi edelleen ja oli valmis keskeyttämään milloin hyvänsä. Kierroksella 47 Tambay keskeytti polttoaineenjärjestelmän hajoamiseen.

Kierroksella 51 Mansell oli ohitusnäytöksensä jälkeen jo kuudentena ja oli hyvää vauhtia aloittamassa uutta showta radalla ohitusten suhteen. Euroopan Grand Prixin pieneen perinteeseen taitaa kuulua Tulivaunujen esiintyminen. Viime vuonna Danny Sullivan ajoi Tulivaunuilla Brands Hatchissa ja tänä vuonna oli Mansellin vuoro. Hänen autostaan särkyi öljyputki joka tosin erikoisesti valutti isommat öljyt auton pohjan alle ja sytytti ne liekkiin. Sullivanin keskeytyksessä auto oli renkaita myötenkin tulessa. Joka tapauksessa Mansellin hieno kisa päättyi radan viimeisessä mutkassa toki Päivän Keskeytykseksi äänestettyyn tapahtumaan.

Lopulta Alboreto pääsi Warwickin ohi ja aikoi yrittää Piquetista ohi pääsyä ennen kilpailun loppua. Lauda pääsi lopullisesti Warwickista ohi vasta kierroksella 55. Warwickinkin hidastelu johtui lähinnä erikoisesta syystä. Moottorista oli ensin irronnut venttiili ja sittemmin irronnut venttiili tukki jäähdytysjärjestelmän sulkuportin turbolta. Kierroksella 57 Fabi keskeytti masentavasti kymppipaikalta vaihdelaatikon hajoamiseen. Warwickin autosta hajosi vielä pakoputkikin ja sitten kun jäähdytysjärjestelmä ei toiminut niin tekninen painajainen päättyisi hyvin pian. Kierroksella 60 Gartner keskeytti polttoaineensyöttövikaan ja koko järjestelmän vaurioitumiseen.

Kierroksella 61 Warwick keskeytti lopullisesti moottorin ylikuumennuttua liikaa. Moottoririkon täydellisyydeltä välttyäkseen Warwick sammutti auton. Ja oli jälleen varsin harmissaan. Moottori oli vaurioitunut lopullisesti jo kierrosta ennen keskeytystä. Joka tapauksessa Laudalla oli nyt kaksi vaihtoehtoa nelospaikalla. Hän voisi iskeä kovan vaihteen laatikkoon ja ajaa kaikki edessään ajavat kuljettajat. Äärimmäisen pienellä todennäköisyydellä Lauda saattaisi jopa voittaa kilpailun, mutta todennäköisesti riskiajo olisi tuonut toisen sijan. Toinen vaihtoehto oli säästöajo. Lopulta kierroksen show-ajon jälkeen Lauda valitsi säästöajon. Hän jäisi nelospaikalle, mutta riskit mahdolliseen renkaiden liikakulumiseen tai tekniseen vikaan olivat liian suuret. Nelospaikka tiesi myös sitä, että hänen ei sentään tarvitsisi voittaa Prostia Estorilissa saadakseen maailmanmestaruuden.

Kierroksella 64 Boutsen keskeytti sytytyksen ja auton sähkölaitteiden petettyä. Viimeisen kolmen kierroksen ajan jokainen auto yritti saada vain polttoaineensa riittämään maaliin asti. Hesnaultin ohitusnäytös oli päättynyt myös jonkin aikaa aiemmin siihen, että ranskalaisen autosta olivat hajonneet jarrut ja hän käytännössä ajoi ilman jarruja radalla. Mikä myös näkyi muutamana hiekalle tai ruohoalueelle ajautumisena. Lopulta Alain Prost voitti melkein 24 sekunnin erolla Michele Alboretoon. Alboreto ja Nelson Piquet olivat taistelleet aivan viimeiseen mutkaan asti, mutta lopulta molempien autosta loppui polttoaine. Yksikin kierros lisää niin he eivät olisi selvinneet maaliin.

Piquet heilutteli autoaan puolin ja toisin saadakseen viimeiset bensapisarat moottorille. Kun bensa sitten loppui niin Piquet teki asian jota ei olisi mieluusti pitänyt tehdä. Hän painoi turbonapin täysille ja käänsi säätövivun yläasentoon. Suomalaisen nuorison ja pikkupoikien suosiman Ritari Ässän ihmeauto KITT:n tyyliin BT53B-malli sykäisi itsensä vielä täysillä turbon ahtopaineilla eteenpäin, mutta ei päässyt Alboreton ohi. Kenties Ritari Ässän Turbo Boost olisi auttanut hätään.:D

Alboreto oli siis toinen ja Piquet kolmas, Niki Lauda oli neljäs, Rene Arnoux viides, Riccardo Patrese kuudes, Andrea de Cesaris seitsemäs, Mauro Baldi kahdeksas, Thierry Boutsen yhdeksäs, Francois Hesnault kymmenes myös polttoaineen loppumisen jälkeen ja Derek Warwick oli 11:sta keskeytyksestään huolimatta kuten Boutsenkin omalla sijallaan. Joissakin lopputuloksissa 12:sta oli myös Jo Gartner keskeytyksestään huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Niki Laudan osalta voitiin sanoa melko varman kakkospaikan tai jopa kilpailun voiton menneen Mauro Baldin kanssa tapahtuneeseen ulosajoon. Toisaalta taas vuorostaan Baldi oli maalissa yhtä hymyä kun hän pääsi heti kahdeksanneksi Spiritin autolla. Vähän parempi onni ja muutama kierros vielä lisää niin Baldi olisi tuonut tallille yhden pisteen kilpailusta. Lisäksi Baldin ajosuoritus oli pistetty merkille isoin kirjaimin ja hänen arvostuksensa tuntui olevan kovassa nousussa.

Toisaalta ilman Thierry Boutsenin sytytysmurheita tai Francois Hesnaultin jarruvikaa ei Baldi olisi välttämättä ollut lähelläkään pistettä kilpailussa. Samoin jonkin verran auttoi myös alun lähtökolari. Keke Rosberg vuorostaan oli erittäin nyreä ja keskusteli Ayrton Sennan kanssa kilpailun jälkeen lähtökolarista. Senna väitti Marc Surerin ajaneen hänen päälleen vaikka Surer ei ollut tilanteessa osallisena sillä Surer oli toisella puolella rataa. Kun Rosberg ja Surer puivat tilannetta niin Surer ihmetteli, että löikö nuorukainen kolarissa päänsä? Hän oli epäuskoinen siitä väitteestä.

Rosbergin osalta kilpailusta olisi voinut pitkästä aikaa tullakin jotain sillä lähtöruutu oli hyvä. Tosin autossa todettiin teknisen tarkastuksen jälkeen olleen sytytysvaurion alku muodostumassa olleen virtapiikin takia. Myöhemmin järjestelmä korjattiin kilpailun jälkeen vaihtamalla joitakin sen osia toisen valmistajan toimittamiin osiin. Hesnaultin osalta polttoaine loppui myös viimeisen mutkan jälkeen ja hän pysäytti samaan paikkaan missä Michele Alboreton ja Nelson Piquetin autot olivat.

Hesnault jäi niin sanotusti puuhailemaan omiaan kun taas Piquet ja Alboreto jäivät naureskelemaan ja heittämään hyvää kommenttia kilpailustaan. Heidän mielestään 220 litran polttoainesäännöllä alkoi tehdä tiukkaa selvitä maaliin koska turbomoottorien tehot olivat vain entisestään kasvamassa. Lisäksi kaikilla kuljettajilla poislukien McLarenin miehiä oli ollut 3 viimeisen kierroksen aikana jatkuvasti tiukkaa selvitä maaliin asti bensan loppumisuhan takia.

Kilpailu Nürburgringillä ja sen uudella radalla oli ollut alun jälkeen katsojan mielenkiinto säilymässä kiinni enää Laudan, Elio de Angeliksen, Nigel Mansellin ja Hesnaultin järjestämistä ohitusten näytöksistä tai kovaa ajamisesta kiinni. Kilpailu siellä oli ollut näitä tapahtumia lukuunottamatta eräs kauden tylsimpiä. Etenkin kun vesisadetta ei ajoittaisesta pilvisyydestä huolimatta koskaan tullut muun viikonlopun tapaan. Lisäksi renkaat kestivät sekarengastuksellakin liikaa ja sekään ei ollut tuonut jännitystä. Ohituksia tuntui tulleen enemmän jopa teknisten vikojen avustamana kuin ilman niitä mitä pidettiin huonona asiana. Uutta rataa syytettiin lehdistössä epäonnistuneeksi, liian ahtaaksi ja kliiniseksi.

Ainoa hyvä juttu kaikilla rintamilla mitattuna oli sen turvallisuus, mutta ajajien ja tallien mielestä liika turvallisuus oli tehnyt siitä tylsän radan ajaa kilpaa. Joka tapauksessa Nürburgringin kilpailu ei kuitenkaan ratkaissut maailmanmestaruutta ja tarjosi jännityksen säilymisen loppuun asti Estoriliin. Eroa oli enää 4,5 pistettä Niki Laudan eduksi. Erikoisena tilanteena nähtiin myös Michele Alboreton ja Nelson Piquetin saavuttama yhteinen kilpailun nopein kierros. Molemmat miehet ajoivat ajan 1.23.146.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten Nürburgringin kilpailun tallien ja kuljettajien mietteitä. Tässä niitä tulee:

Brabham: Kahdeksannen kerran kaudella 1984 Nelson Piquet starttasi paalupaikalta ja Teo Fabi starttasi kymppiruudusta kisaan lähinnä moottorin oikuttelun takia. Toisaalta molemmille kuljettajille tehtiin selväksi ennen kilpailua, että he joutuvat ajamaan säästöliekillä koko kilpailun ajan. Polttoaine ei muuten olisi riittänyt maaliin asti. Piquet pysyi melko lailla loppuun asti palkintosijoilla kunnes hänet ohitti aivan viimeisessä mutkassa Michele Alboreto ja sitten molemmilta kavereilta loppui vielä polttoaine maalissa. Säästöajosta huolimattakin.

Piquetin ero oli Alboretoon vaivainen sekunti ja 11 tuhannesosaa. Joka tapauksessa Piquet on silti neljäntenä MM-kilvassa. Fabi oli käytännössä kierroksen verran jäljessä alun lähtökolarin välttämisen jälkeen ja noussut viimeiseltä sijalta kymppipaikalle asti vain keskeyttääkseen.

Williams: Keke Rosberg oli Virallisten Harjoitusten neljäs vaikka auto hajosi juuri maaliviivan ylittämisen jälkeen. Jacques Laffite oli vähemmän yllättäen teknisissä vaikeuksissa kiinni. Rosbergin lupaava kisa päättyi lähtökolariin. Laffite ajoi nurmikolle ja oli ensimmäisen kierroksen jälkeen vasta 19:sta. Sitten Laffiten autoon tulikin moottorivaurio ja hän oli parhaimmillaan 12:sta keskeyttäessään. Taas tulokseton ja murheellinen viikonloppu.

McLaren: Alain Prost voitti kilpailun ja hallitsi muutenkin viikonloppua todella hyvin joskin Warm-Upin kolari huoltoauton kanssa olisi voinut päättyä erittäin traagisin seurauksin. Prostin ainoa vaaranpaikka oli vain ensimmäinen mutka ja siitä ajettiin selvääkin selvempään voittoon joka oli jo kuudes tällä kaudella. Niki Laudan osalta viikonloppu oli tapahtumarikas kaikin puolin, mutta ilman perjantain teknisiä murheita McLarenin ylivoima olisi saanut todellisen mittansa Nürburgringillä. Mestaruustaisto huipentuu Estoriliin.

RAM: Vaikeuksissa jatketaan vaikka kilpailu vaikuttikin hyvältä. Etenkin sen alussa. Jonathan Palmer oli osin lähdön joukkokolarin ja muutoin hyvän startin ansiosta jo 15:sta ja taisteli Stefan Johanssonin ja Jo Gartnerin kanssa alun näytösajossa. Pian Palmerin vauhti alkoi väistämättä tippua ja pian hän ajelikin tallikaverinsa Philippe Alliotin kanssa viimeisillä sijoilla. Turbovauriot kasvoivat kilpailun edetessä sietämättömiksi ja välillä heillä oli takanaan vain Spiritin Mauro Baldi takarivin tutusta taistossa. Tosin vain hetken aikaa sillä Baldin suoritus Nürburgringillä lievästi sanoen häpäisi koko RAM:n. Alliotin kisa oli käytännössä koko ajan viimeisenä olemista aivan alkua lukuunottamatta.

Lotus: Tallin ennakko-odotukset murskaantuivat Elio de Angeliksen huonoon Viralliseen Harjoitukseen. Lisäksi Nigel Mansell tunnutaan ehkä korvaavan kauden viimeisen kisan ajaksi taas Johnny Dumfriesilla. Tosin puheet ennenkään eivät ole toteutuneet siinä asiassa. Kilpailussa huono-onnisuuden osat kääntyivät toisin päin kun de Angelis hyödynsi lähtökolarin ja oli 11:sta hyvissä ajoin.

Lopulta keskeytys pilasi hänen kilpailunsa seiskapaikalta. Mansell oli huonoimmillaan toiseksi viimeinen lähtökolarin takia ja vain tuuri esti häntäkin osumasta päin Rosbergia tai Sennaa. Kierroksilla 48-52 Mansell oli kuudentena, mutta kaikki päättyi moottoririkkoon. Lotus on nyt 11 pistettä Ferrarin takana valmistajien sarjassa. Mahdollisesti Lotus saattaa ajattaa Dumfriesia ehkä kolmannessa autossa juurikin sarjapisteiden saamiseksi Estorilissa.

ATS: Melkoinen viikonloppu. Suurimmat taistelut käytiin Manfred Winkelhockin ja Günther Schmidtin kanssa kulisseissa. Gerhard Berger piti yksinään tallin pystyssä, mutta keskeytti alun joukkokolarissa. Ilman BMW:n moottoreita tallia ei välttämättä nähdä kaudella 1985.

Renault: Jälleen tekniset murheet veivät ainakin hyvän pistepotentiaalin pois tallillta. Patrick Tambay ajoi 40 ensimmäisen kierroksen ajan kärkikamppailussa, mutta bensansyöttömurheet tekivät hänen kilpailustaan todella vaikean vaikka Ranskan median mukaan Tambay teki kilpailustaan vaikean myös varikkokäynnin takia.

Derek Warwick oli viidentenä oikeastaan lähes koko ajan kilpailussa, mutta irronnut venttilli tuhosi hänen kilpailunsa myös vaurioituneen pakoputken ohella. Talli on nyt viidentenä valmistajien sarjassa. Estorilissa talli saattaa ajattaa testikuljettajasopimuksensa kauden 1985 osalta purkanutta tallin tämän kauden testikuljettajaa Philippe Streiffia tallin kolmannessa autossa kiitokseksi ja korvaukseksi monesta kielletystä kerrasta johtuen kausien 1982-1984 aikana.

Arrows: Melko hyvä Virallinen Harjoitus päättyi kilpailussa Marc Surerin osalta joukkokolariin ja Thierry Boutsenin osalta käytännössä väärän rengastaktiikkaan. Boutsen oli parhaimmillaan 12:sta ja aivan de Angeliksen perässä kiinni. Häneltä hajosi varikkokäynnin jälkeisessä kiihdytyksessä kytkin. Taisteli kilpailun aikana Francois Hesnaultin ja Andrea de Cesariksen kanssa ja oli parhaimmillaan seitsemäs. Lopulta sytytysvaurio iski ja pian oli pakko keskeyttää.

Toleman: Kilpailun alussa talli oli paras, mutta sittemmin vaatimaton. Tekniset murheet pilasivat viikonlopun yhdessä sateen kanssa jo Virallisissa Harjoituksissa. Ayrton Senna kolaroi lähdössä ja keskeytti. Stefan Johansson hyödynsi lähtökolarin ja oli jopa 14:sta kisan alussa. Kahden kierroksen jälkeen ruotsalaisen yritys kuitenkin mystisesti loppui kesken. Hän ohitti enää vain yhden auton koko kilpailussa ja oli 13:sta ennen keskeytystään. Viallinen jäähdytysvesipumppu aiheutti ylikuumenemisen. Monzan ihme ei toistunut Nürburgringillä. Asenne kuitenkin huippuajoon on Johanssonilla silti paras mahdollinen.

Spirit: Mauro Baldi on muuttanut ajajankuvansa kaudella 1984 täydellisesti. Ensimmäistä kertaa sitten Monacon jälkeen hän ajoi tallin autolla ja oli melko hyvässä vauhdissa jo Virallisessa Harjoituksessa. Aivan alun tyypillistä viimeiseksi jäämistä lukuunottamatta Baldi aloitti hurjan ohitusnäytöksen mikä sai tallipäällikköt ihmettelemään lehtimiesten ohella koko miestä. Eihän hänen pitänyt olla sellainen.

Hänen piti olla vain nöyristelevä Juovahyeena tai Sakaali haaskojen perässä.:eek: Baldi huipensi ohitusnäytöksensä kilpailussa ohittamalla Ligierin Francois Hesnaultin ja on aiheuttanut melkoisen paljon kirjoitettavaa lajia seuraavassa lehdistössä ja takarivin porukasta kiinnostuneiden katsojien osalta. Kasipaikka oli paras mahdollinen palkinto ja vielä parempi olisi ollut vain hieman pidempi kilpailu ja piste. Loistava suoritus!:thumbup:

Alfa Romeo: Viidennen polven ainoasta valmiista turbomoottorista ei ollut tallille mitään iloa. Riccardo Patresen piti ajaa perjantaina ja Eddie Cheeverin lauantain. Patrese hajotti sen jo perjantaina ja loppuviikonlopun ajan talli ajatti autoja neljännen polven turbomoottoreilla. Ennen kilpailua Patrese päätti ajaa kisan läpi säästöajolla kun taas Cheever päätti yrittää ajaa taas kisahengen mukaisesti täysillä.

Lopulta Alfa Romeot kisailivat rinnakkain sijoilla 8-9 aina Cheeverin keskeytykseen asti. Patrese pelkäsi hetken ajan Andrea de Cesariksen, Thierry Boutsenin, Francois Hesnaultin ja Mauro Baldin supernousua, mutta ne pelot olivat onneksi täysin turhia. Patresen säästöajo toi tallille yhden lisäpisteen valmistajien sarjan puolella.

Osella: Mahdollisesti erittäinkin paljon potentiaalia sisältänyt kilpailu jäi jokseenkin puolitiehen. Piercarlo Ghinzani keskeytti lähtökolarissa, mutta Jo Gartner nousi 17:sta asti ja sitten 16:sta saakka. Ensimmäiset kilpailun kolme kierrosta näytti tuovan Gartnerile taas huippuluokan ohitusnäytöksen, mutta sitten alkoi vauhti taas uupumaan. Turbovaurioisella autolla Gartner näytti ainakin tuovan hurjuuttaan esille ja vain Stefan Bellof yltää tämän kaverin tasoon näyttävyydessä.

Lopulta ruohopenkalle ajoista seurauksena oli tippuminen taistelemaan lähinnä RAM:n ja Mauro Baldin kanssa. Kun Baldi pääsi Gartnerista ohi niin nuorukaisen ajotyyli muuttui ilmeisesti tunnekuohun seurauksena suorastaan hengenvaaralliseksi estelyksi. Lopulta turbovaurio hillitsi Gartneria ja ainakin isommilta tuhoilta vältyttiin. Lopulta oli väistämättä 12:sta ja viimeinen mies radalla keskeyttäessään bensapumpun hajoamisen yhteydessä vaurioituneen moottorin sammuessa. Tunteet näkyivät miehestä ja Enzo Osellan ns. Isällisen puhuttelun jälkeen miehellä oli vaikeaa...:(.

Ligier: JS23B ei edelleenkään käynyt Andrea de Cesarikselle ja Francois Hesnault protestoi päätöksestä tallin johtoa. Siitä ei ole pidetty. JS23 oli Nürburgringin radalla erittäin nopea, mutta jokseenkin kilpailukyvytön. Keskikastin ohitusnäytösten jälkeenkin de Cesaris oli lopulta vain seitsemäs ja Hesnault 10:s. Hesnaultin autosta särkyivät jarrut ja loppui polttoaine. Hän oli joutunut päästämään Mauro Baldin ohitseen ja sekin vähentää hänen arvopisteitään Guy Ligierin silmissä kautta 1985 ajatellen. Guy Ligier on puolijulkisesti tuonut esille kannattavansa Jacques Laffiten paluuta talliin kaudeksi 1985.

Ferrari: 126C4-automalli alkaa olla parhaat päivänsä jo kokenut, mutta siitä huolimatta Michele Alboreto ja Rene Arnoux osasivat sillä hommansa. Etenkin kun kauden viimeinen päivityspaketti on otettu käyttöön koko mitassaan ja kuljettajat vihdoin ja viimein suostuivat käyttämään kaikkia osia eikä vain omien mieltymyksiensä mukaan osia sieltä ja osia täältä. Ainakin Mauro Forghierin verenpaine on ollut tasaantumaan päin kuukausien sietämättömyyksien jälkeen. Alboreto oli oikeastaan Derek Warwickin muodostaman tulpan takia ulkona paremmilta sijoilta koko kisan ajan.

Lopulta oli toinen aivan viime hetkellä vaikka häneltä loppuikin polttoaine maalissa. Arnoux vuorostaan ajoi jälleen melko tylsän oloisen kilpailun ja samalla sai taas kritiikkiä talliltaan. Arnoux ja Marco Piccinini ovat ajautuneet toistensa kanssa törmäyskurssille ja Piero Lardi on ranskalaisen vihamies numero yksi ainakin henkisellä puolella näinä päivinä. Etenkin sen jälkeen mitä tapahtui kuluneena kesänä ja alkusyksynä Maranellossa...
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 67 1.35.13.284
2. Michele Alboreto Ferrari 67 + 23,911/polttoaine loppui maalissa
3. Nelson Piquet Brabham 67 + 24,922/polttoaine loppui maalissa
4. Niki Lauda McLaren 67 + 43,086
5. Rene Arnoux Ferrari 67 + 1.01.430
6. Riccardo Patrese Alfa Romeo 66 + 1 kierros
7. Andrea de Cesaris Ligier 65 + 2 kierrosta
8. Mauro Baldi Spirit 65 + 2 kierrosta
9. Thierry Boutsen Arrows 64 + 3 kierrosta/sytytys ja sähkölaitteet
10. Francois Hesnault Ligier 64 + 3 kierrosta/jarrut ja polttoaine loppui maalissa
11. Derek Warwick Renault 61 + 6 kierrosta/venttiili, pakoputki ja moottorin ylikuumentuminen

Keskeyttäneet

Jo Gartner Osella kierros 60 polttoaineensyöttö/moottorivaurio/polttoainepumpun repeäminen

Teo Fabi Brabham kierros 57 vaihdelaatikko

Nigel Mansell Lotus kierros 51 moottori

Patrick Tambay Renault kierros 47 polttoaineensyöttö

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 37 polttoaineenpaineet/polttoaineensyöttö

Philippe Alliot RAM kierros 37 turbo

Jonathan Palmer RAM kierros 35 turbo

Jacques Laffite Williams kierros 27 moottori

Elio de Angelis Lotus kierros 25 moottori

Stefan Johansson Toleman kierros 17 moottorin ylikuumentuminen rikkoutuneen jäähdytysvesipumpun takia

Keke Rosberg Williams kierros 0 Lähtökolari Sennan kanssa

Ayrton Senna Toleman kierros 0 Lähtökolari Cheeverin ja Rosbergin kanssa

Marc Surer Arrows kierros 0 Lähtökolari Bergerin kanssa

Gerhard Berger ATS kierros 0 Lähtökolari Surerin kanssa

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 0 Lähtökolari Fabin kanssa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi sitten kuljettajien MM-Sarjan tilanne 15/16 osakilpailun jälkeen:

1 Niki Lauda 66 pistettä

2 Alain Prost 61,5 pistettä

3 Elio de Angelis 29,5 pistettä

4 Nelson Piquet 28 pistettä

5 Michele Alboreto 27 pistettä

6 Rene Arnoux 26,5 pistettä

7 Derek Warwick 23 pistettä

8 Keke Rosberg 20 pistettä

9 Nigel Mansell 13 pistettä

10 Patrick Tambay 10 pistettä

11= Ayrton Senna 8 pistettä

11= Teo Fabi 8 pistettä

11= Riccardo Patrese 8 pistettä

14 Jacques Laffite 4 pistettä

15= Eddie Cheever 3 pistettä

15= Thierry Boutsen 3 pistettä

15= Stefan Johansson 3 pistettä

18= Andrea de Cesaris 2 pistettä

18= Piercarlo Ghinzani 2 pistettä

20 Marc Surer 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan vielä tallien MM-Sarjan tilanne 15/16 osakilpailun jälkeen:

1 McLaren 127,5 pistettä

2 Ferrari 53,5 pistettä

3 Lotus 42,5 pistettä

4 Brabham 36 pistettä

5 Renault 33 pistettä

6 Williams 24 pistettä

7= Toleman 11 pistettä

7= Alfa Romeo 11 pistettä

9 Arrows 4 pistettä

10= Ligier 2 pistettä

10= Osella 2 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Erikoisesti ja varsin myöhään loppupelissä FIA päätti päivittää MM-Sarjan pistetilanteen kaudella 1984. Nürburgringin kilpailun jälkeisenä tiistaina 9.10.1984 julkaistiin koko kauden 13 kilpailun osalta päivitetyt tulokset ja pistetilanteet joissa Tyrrellin mahdolliset pisteet ja kaikki muut sijoitukset hylättiin kokonaan ja lopullisesti. Siten useille kuljettajille ja talleille tuli etenkin alkukauden osalta paljonkin lisäpisteitä.

Joidenkin tallien mielestä pistetilanne koko kauden osalta olisi pitänyt päivittää jo Dallasin aikoihin ja ainakin aivan viimeistään heti Vetoomustuomioistuimen lopullisen päätöksen jälkeen ennen Monzan kilpailua. Silloin tallit kuljettajineen olisivat saaneet omat pisteensä välittömästi ja olisivat voineet taktikoida enemmän sijoituksia.

Toki pistetilanteiden päivitys oli välttämätön lisä ennen kauden päätöstä sillä kauden jälkeen se olisi ollut hieman turhaa kabinettipeliä, mutta sen olisi voinut loppupelissä tehdä ehkä jo aiemmin. Joka tapauksessa tallit kuljettajineen olivat kaikkiaan tyytyväisiä myös näin. Joskin Zandvoortin kohdalla joillakin kuljettajilla oli vielä teoreettista mestaruuskamppailua jäljellä. Se oli kuitenkin jossittelua. Kun oli kerran odotettu liian pitkään niin seuraukset olivat nähtävissä.

Joka tapauksessa tässä kuitenkin ensimmäiset päivitetyt lopputulokset kaudelta Brasilian Grand Prixin osalta:

Päivitetyt Rio de Janeiron Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 61 1.42.34.492
2. Keke Rosberg Williams 61 + 40,514
3. Elio de Angelis Lotus 61 + 59,128
4. Eddie Cheever Alfa Romeo 60 + 1 kierros
5. Patrick Tambay Renault 59 + 2 kierrosta ja polttoaine loppu
6. Thierry Boutsen Arrows 59 + 2 kierrosta
7. Marc Surer Arrows 59 + 2 kierrosta
8. Jonathan Palmer RAM 58 + 3 kierrosta ja turbovaurio maalissa

Keskeyttäneet

Derek Warwick Renault kierros 51 tukivarsi petti

Andrea de Cesaris Ligier kierros 42 vaihdelaatikko

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 41 vaihdelaatikko

Niki Lauda McLaren kierros 38 sähköjärjestelmän akku

Nigel Mansell Lotus kierros 35 ulosajo

Nelson Piquet Brabham kierros 32 turbo ja moottorin vaurio

Teo Fabi Brabham kierros 32 turbo

Rene Arnoux Ferrari kierros 30 akku

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 28 vaihdelaatikko

Francois Hesnault Ligier kierros 25 moottori ylikuumeni

Philippe Alliot RAM kierros 24 akku

Johnny Cecotto Toleman kierros 18 moottori

Jacques Laffite Williams kierros 15 sähköt

Michele Alboreto Ferrari kierros 14 oikea etujarru petti

Mauro Baldi Spirit 12 virranjakaja

Stefan Bellof Tyrrell 11 moottori

Ayrton Senna Toleman 8 turbo

Manfred Winkelhock ATS Suljettu kilpailusta

Martin Brundle Tyrrell (5:s sija kierroksen verran voittajalle hävinneenä ja 60 kilpailukierrosta.) Hylätty lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Bellof Tyrrell (keskeytys kierroksella 11 moottorin takia.) Hylätty lopputuloksista jälkikäteen
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Kyalamin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 75 1.29.23.430
2. Alain Prost McLaren 75 + 1.05,950
3. Derek Warwick Renault 74 + 1 kierros
4. Eddie Cheever Alfa Romeo 73 + 2 kierrosta
5. Andrea de Cesaris Ligier 73 + 2 kierrosta
6. Ayrton Senna Toleman 72 + 3 kierrosta
7. Elio de Angelis Lotus 71 + 4 kierrosta
8. Mauro Baldi Spirit 71 + 4 kierrosta
9. Marc Surer Arrows 71 + 4 kierrosta
10. Francois Hesnault Ligier 71 + 4 kierrosta
11. Michele Alboreto Ferrari 70 + 5 kierrosta ja keskeytys polttoaineensyötön höyrystymiseen
12. Thierry Boutsen Arrows 70 + 5 kierrosta

Keskeyttäneet

Patrick Tambay Renault kierros 66 polttoainejärjestelmä petti/polttoaine melkein loppui

Jacques Laffite Williams kierros 61 irronnut pyörä

Manfred Winkelhock ATS kierros 53-75 sytytysjärjestelmän ja moottorin hajoaminen (lisäksi alle 90 % voittajan kierroksista ajamatta.)

Nigel Mansell Lotus kierros 51 turbomoottorin ahtimen nestesyöttöjärjestelmän tukkiutuminen

Keke Rosberg Williams kierros 51 vetoakseli

Rene Arnoux Ferrari kierros 40 polttoainejärjestelmän höyrystyminen

Nelson Piquet Brabham kierros 29 turbo petti

Johnny Cecotto Toleman kierros 26 jousitus/rengasrikon aiheuttama eturipustuksen pettäminen

Philippe Alliot RAM kierros 24 moottori

Jonathan Palmer RAM kierros 22 vaihdelaatikko

Teo Fabi Brabham kierros 18 moottori

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 4 jäähdytin ja sen nestevuoto

Ei startannut

Piercarlo Ghinzani Osella onnettomuus lämmittelyajossa lauantaina

Hylätty tuloksista jälkikäteen

Martin Brundle Tyrrell (11:sta 71 kierroksen jälkeen 4 kierrosta voittajalle hävinneenä.)

Stefan Bellof Tyrrell (Keskeytti kierroksella 60 jarrujen pettämiseen.)
 
Ylös