Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Zolderin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Michele Alboreto Ferrari 70 1.36.32.048
2. Derek Warwick Renault 70 + 42,386
3. Rene Arnoux Ferrari 70 + 1.09.803
4. Keke Rosberg Williams 69 + 1 kierros polttoaine loppu
5. Elio de Angelis Lotus 69 + 1 kierros
6. Ayrton Senna Toleman 68 + 2 kierrosta
7. Patrick Tambay Renault 68 + 2 kierrosta
8. Marc Surer Arrows 68 + 2 kierrosta
9. Nelson Piquet Brabham 66 + 4 kierrosta moottori hajosi
10. Jonathan Palmer 64 + 6 kierrosta

Keskeyttäneet

Mauro Baldi Spirit kierros 53 jousitus petti/iskunvaimennin hajoitti sen

Teo Fabi Brabham kierros 42 ulosajo

Andrea de Cesaris Ligier kierros 42 ulosajo

Manfred Winkelhock ATS kierros 40 pakoputki poltti auton pohjan ja koneen minkä seurauksena auto leikkasi kiinni.

Niki Lauda McLaren kierros 35 vesipumppu/jäähdytin ja moottori vaurioitui

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 28 turbo

Jacques Laffite Williams kierros 15 ulosajo teknisestä viasta johtuen

Francois Hesnault Ligier kierros 15 vuotava jäähdytin

Thierry Boutsen Arrows kierros 15 moottori/sytyttimen johto paloi käyttökelvottomaksi

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 14 vaihdelaatikko/vetoakseli ja tasauspyörästö hajosivat.

Nigel Mansell Lotus kierros 14 vaihteet ja kytkin

Alain Prost McLaren kierros 5 sähkövika moottorissa

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 2 moottorin sytytys

Johnny Cecotto Toleman kierros 1 kytkin

Hylätty lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Bellof Tyrrell (6:s 69 kierroksen jälkeen yhden kierroksen verran voittajalle hävinneenä.)

Martin Brundle Tyrrell (Keskeytti kierroksella 51 pyörän irtoamiseen.)

Karsiutui

Philippe Alliot RAM
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Imolan Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 60 1.36.53.679
2. Rene Arnoux Ferrari 60 + 13,416
3. Elio de Angelis Lotus 59 + 1 kierros polttoaine loppu
4. Derek Warwick Renault 59 + 1 kierros
5. Thierry Boutsen Arrows 59 + 1 kierros
6. Andrea de Cesaris Ligier 58 + 2 kierrosta polttoaine loppu
7. Eddie Cheever Alfa Romeo 58 + 2 kierrosta polttoaine loppu
8. Mauro Baldi Spirit 58 + 2 kierrosta
9. Jonathan Palmer RAM 57 + 3 kierrosta

Keskeyttäneet

Philippe Alliot RAM kierros 53 turbo

Johnny Cecotto Toleman kierros 52 polttoainejärjestelmä ja ei hyväksytty maaliin alle 90 % voittajan kierrosmääristä ajaneena

Nelson Piquet Brabham kierros 48 moottori

Teo Fabi Brabham kierros 48 moottori

Jo Gartner Osella kierros 46 moottori

Marc Surer Arrows kierros 40 moottori

Manfred Winkelhock ATS kierros 31 moottori

Michele Alboreto Ferrari kierros 24 pakoputki

Niki Lauda McLaren kierros 15 moottori

Jacques Laffite Williams kierros 11 moottori

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 6 moottori

Nigel Mansell Lotus kierros 2 jarrut

Keke Rosberg Williams kierros 2 sähkövika moottorissa

Patrick Tambay Renault kierros 1 kolari Cheeverin kanssa

Francois Hesnault Ligier kierros 1 kolari Laffiten kanssa

Hylätty lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Bellof Tyrrell (5:s maalissa 59 kierroksen jälkeen yhden kierroksen verran voittajalle hävinneenä.)

Martin Brundle Tyrrell (11:sta maalissa 54 kierroksen jälkeen kuusi kierrosta voittajalle hävinneenä moottorin ja polttoainejärjestelmän petettyä.)

Karsiutui

Ayrton Senna Toleman

Piercarlo Ghinzani Osella
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Dijon-Prenoisin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 79 1.31.11.951
2. Patrick Tambay Renault 79 + 7,154
3. Nigel Mansell Lotus 79 + 23,969
4. Rene Arnoux Ferrari 79 + 43,706
5. Elio de Angelis Lotus 79 + 1.06.125
6. Keke Rosberg Williams 78 + 1 kierros
7. Alain Prost McLaren 78 + 1 kierros
8. Jacques Laffite Williams 78 + 1 kierros
9. Teo Fabi Brabham 78 + 1 kierros
10. Andrea de Cesaris Ligier 77 + 2 kierrosta
11. Thierry Boutsen Arrows 77 + 2 kierrosta moottori hajosi heti maaliviivan jälkeen
12. Piercarlo Ghinzani Osella 74 + 5 kierrosta
13. Jonathan Palmer RAM 72 + 7 kierrosta

Keskeyttäneet

Mauro Baldi Spirit kierros 61 moottori

Derek Warwick Renault kierros 51 kolari Surerin kanssa

Marc Surer Arrows kierros 51 kolari Warwickin kanssa

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 51 moottori vaurioitui ja takasiiven irtoamisesta ulosajo

Ayrton Senna Toleman kierros 35 turbo

Michele Alboreto Ferrari kierros 33 moottori

Johnny Cecotto Toleman kierros 22 turbo

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 15 turbo

Nelson Piquet Brabham kierros 11 turbo

Manfred Winkelhock ATS kierros 5 vaihteet, kytkin ja moottori

Philippe Alliot RAM kierros 4 sähkölaitteet

Hylättiin tuloksista jälkikäteen

Martin Brundle Tyrrell (12:sta maalissa 76 kierroksen jälkeen 3 kierrosta voittajalle hävinneenä.)

Stefan Bellof Tyrrell (Keskeytti 11:sta kierroksella nopeusmittarin hajoamiseen ja sammuttaen erehtyen autonsa moottorin.)

Vetäytyi kilpailusta

Francois Hesnault Ligier
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Monacon Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 31 1.01.07.740
2. Ayrton Senna Toleman 31 + 7,446
3. Rene Arnoux Ferrari 31 + 29,077
4. Keke Rosberg Williams 31 + 35,246
5. Elio de Angelis Lotus 31 + 44,439
6. Michele Alboreto Ferrari 30 + 1 kierros
7. Piercarlo Ghinzani Osella 30 + 1 kierros
8. Jacques Laffite Williams 30 + 1 kierros

Keskeyttäneet

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 24 moottori ja ohjausvaurion aiheuttama ulosajo yhdessä vesitukkeutuneen sytytyksen kanssa.

Niki Lauda McLaren kierros 23 ulosajo

Manfred Winkelhock ATS kierros 22 ulosajo

Nigel Mansell Lotus kierros 15 ulosajo yhdessä takasiiven irtoamisen ja ripustuksen pettämisen kanssa.

Nelson Piquet Brabham kierros 14 ulosajo ja sähkövika vesitukkeutuneen moottorin kanssa.

Francois Hesnault Ligier kierros 12 vesitukkeutunut moottori sähkövian ja kolarivaurioiden kanssa.

Corrado Fabi Brabham kierros 9 vesitukkeutunut moottori yhdessä sähkövian ja ulosajon kanssa.

Johnny Cecotto Toleman kierros 1 ulosajo

Derek Warwick Renault kierros 0 kolari Tambayn ja de Cesariksen kanssa

Patrick Tambay Renault kierros 0 kolari Warwickin ja de Cesariksen kanssa

Andrea de Cesaris Ligier kierros 0 kolari Hesnaultin, Warwickin ja Tambayn kanssa

Hylättiin lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Bellof Tyrrell (3:s maalissa 31 kierroksen jälkeen 21,141 sekuntia voittajaa jäljessä.)

Karsiutuneet

Marc Surer Arrows

Martin Brundle Tyrrell (Hylättiin jälkikäteen lopputuloksista.)

Eddie Cheever Alfa Romeo

Thierry Boutsen Arrows

Jonathan Palmer RAM

Mauro Baldi Spirit

Philippe Alliot RAM
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Montrealin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Nelson Piquet Brabham 70 1.46.23.748
2. Niki Lauda McLaren 70 +2,612
3. Alain Prost McLaren 70 + 1.28,032
4. Elio de Angelis Lotus 69 + 1 kierros
5. Rene Arnoux Ferrari 68 + 2 kierrosta/polttoaine loppui kunniakierroksella
6. Nigel Mansell Lotus 68 + 2 kierrosta
7. Ayrton Senna Toleman 68 + 1 kierros
8. Manfred Winkelhock ATS 68 + 1 kierros
9. Johnny Cecotto Toleman 68 + 1 kierros
10. Philippe Alliot RAM 65 + 5 kierrosta
11. Eddie Cheever Alfa Romeo 63 + 7 kierrosta/polttoaine loppui

Keskeyttäneet

Marc Surer Arrows kierros 59 moottori

Derek Warwick Renault kierros 57 auton pohja

Huub Rothengatter Spirit kierros 56 Ei ajanut 90 % voittajan kierrosmääristä

Andrea de Cesaris Ligier kierros 40 jarrut

Corrado Fabi Brabham kierros 39 turbon paineet

Thierry Boutsen Arrows kierros 38 moottori

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 37 ulosajo

Keke Rosberg Williams kierros 32 polttoainejärjestelmän sensori

Jacques Laffite Williams kierros 31 turbon paineet

Mike Thackwell RAM kierros 29 turbo ja pakoputki

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 11 vaihteet

Michele Alboreto Ferrari kierros 10 moottori ja polttoaineen alhaiset paineet

Francois Hesnault Ligier kierros 7 turbo

Hylättiin lopputuloksista jälkikäteen

Martin Brundle Tyrrell (10:s 68 kierroksen jälkeen kaksi kierrosta voittajaa jäljessä.)

Stefan Bellof Tyrrell (Keskeytti kierroksella 52 vetoakselin hajoamiseen.)

Vetäytyi kilpailusta

Patrick Tambay Renault
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Detroitin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Nelson Piquet Brabham 63 1.55.41.842
2. Elio de Angelis Lotus 63 + 32,638
3. Teo Fabi Brabham 63 + 1.26.528
4. Alain Prost McLaren 63 + 1.55.258
5. Jacques Laffite Williams 62 + 1 kierros

Keskeyttäneet

Michele Alboreto Ferrari kierros 49 moottori/välijäähdytin

Keke Rosberg Williams kierros 47 turbo/pakoputki/öljyputki

Derek Warwick Renault kierros 41 vaihdelaatikko

Niki Lauda McLaren kierros 34 sähkölaitteet/sytytysvaurio sytytystulppavaihdon takia

Stefan Bellof Tyrrell kierros 33 ulosajo/vääntynyt ripustus

Patrick Tambay Renault kierros 33 vaihdelaatikko

Philippe Alliot RAM kierros 33 jarrut/ulosajo

Thierry Boutsen Arrows kierros 28 moottori

Nigel Mansell Lotus kierros 28 vaihdelaatikko

Andrea de Cesaris Ligier kierros 24 ylikuumeneminen

Johnny Cecotto Toleman kierros 23 kytkin

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 22 moottori/välijäähdytin

Ayrton Senna Toleman kierros 22 rengas irti/ulosajo

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 20 ulosajo

Francois Hesnault Ligier kierros 4 kolari Piercarlo Ghinzanin kanssa

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 4 kolari Francois Hesnaultin kanssa

Rene Arnoux Ferrari kierros 2 ripustus/ulosajo

Jonathan Palmer RAM kierros 2 rengasrikosta johtunut ulosajo

Manfred Winkelhock ATS kierros 1 moottori

Marc Surer Arrows kierros 1 ensimmäisessä lähdössä kolari. Ei osallistunut toiseen lähtöön ilman autoa ja vetäytyi kilpailusta

Hylättiin lopputuloksista jälkikäteen

Martin Brundle Tyrrell (2:n 0,837 sekuntia voittajan takana maalissa.)

Stefan Bellof Tyrrell (Keskeytti kierroksella 33 ripustuksen vääntymiseen ulosajon seurauksena.)

Karsiutuneet

Huub Rothengatter Spirit

Kuudetta sijaa ei myönnetty lopputuloksista jälkikäteenkään kenellekään koska viimeisin keskeyttäjä eli Michele Alboreto oli ajanut liian vähän kierroksia sen saamiseen. Edes Marco Piccininin vetoomukset erillisestä pisteestä eivät auttaneet. Eikä loppupelissä ollut kovinkan tärkeää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Dallasin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Keke Rosberg Williams 67 2.01.22.617
2. Rene Arnoux Ferrari 67 + 22,464
3. Elio de Angelis Lotus 66 + 1 kierros
4. Jacques Laffite Williams 65 + 2 kierrosta
5. Piercarlo Ghinzani Osella 65 + 2 kierrosta
6. Nigel Mansell Lotus 64 + 3 kierrosta/vaihdelaatikko+ polttoaine lähes loppu maalissa
7. Corrado Fabi Brabham 64 + 3 kierrosta
8. Manfred Winkelhock ATS 64 + 3 kierrosta

Keskeyttäneet

Niki Lauda McLaren kierros 60 ulosajo jarrujen kuluttua loppuun

Alain Prost McLaren kierros 56 ulosajo jarrujen kuluttua loppuun ja alkava rengasrikko

Thierry Boutsen Arrows kierros 55 ulosajo ja moottorivaurio

Michele Alboreto Ferrari kierros 54 ulosajo ja vääntynyt ripustus kokonaan ulosajon myötä

Marc Surer Arrows kierros 54 ulosajo

Ayrton Senna Toleman kierros 47 kytkin ja repeytynyt vetoakseli

Jonathan Palmer RAM kierros 46 sähkölaitteet

Nelson Piquet Brabham kierros 45 juuttunut kaasutin ja siitä aiheutunut ulosajo

Patrick Tambay Renault kierros 25 ulosajo ja vääntynyt ripustus ja irronnut pyörä

Johnny Cecotto Toleman kierros 25 ulosajo

Andrea de Cesaris Ligier kierros 15 ulosajo

Huub Rothengatter Spirit kierros 15 polttoainevuoto ohjaamossa

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 12 ulosajo

Derek Warwick Renault kierros 10 ulosajo

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 8 ulosajo

Francois Hesnault Ligier kierros 1 kolari Ghinzanin kanssa/ulosajo

Hylättiin tuloksista jälkikäteen

Stefan Bellof Tyrrell (Ulosajo kilpailun 9:llä kierroksella.)

Ei osallistunut kilpailuun:

Philippe Alliot RAM Ei voinut osallistua ilman autoa

Martin Brundle Tyrrell Perjantaina tapahtunut loukkaantuminen ulosajosta johtuen (Hylättiin tuloksista jälkikäteen.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Brands Hatchin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 71 1.29.28.532
2. Derek Warwick Renault 71 + 42,123
3. Ayrton Senna Toleman 71 + 1.03.328
4. Elio de Angelis Lotus 70 + 1 kierros/moottori hajoamassa
5. Michele Alboreto Ferrari 70 + 1 kierros
6. Rene Arnoux Ferrari 70 + 1 kierros
7. Nelson Piquet Brabham 70 + 1 kierros
8. Patrick Tambay Renault 69 + 2 kierrosta/turbo hajosi
9. Piercarlo Ghinzani Osella 68 + 3 kierrosta
10. Andrea de Cesaris Ligier 68 + 3 kierrosta
11. Marc Surer Arrows 67 + 4 kierrosta
12. Riccardo Patrese Alfa Romeo 66 + 5 kierrosta

Keskeyttäneet

Huub Rothengatter Spirit kierros 62 Ei saanut 90 % voittajan kierrosmääristä

Francois Hesnault Ligier kierros 43 sähkölaitteet

Alain Prost McLaren kierros 38 vaihdelaatikon hammasrattaan mutterit

Nigel Mansell Lotus kierros 24 vaihdelaatikko

Thierry Boutsen Arrows kierros 24 sähkölaitteet

Jacques Laffite Williams kierros 15 vesipumppu

Jonathan Palmer RAM kierros 11 ulosajo

Teo Fabi Brabham kierros 9 sähkölaitteet

Manfred Winkelhock ATS kierros 8 ulosajo

Keke Rosberg Williams kierros 5 moottorin välijäähdyttimen letku

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 1 kolarivauriot lähtökolarista

Philippe Alliot RAM kierros 0 kolari Cheeverin, Johanssonin ja Gartnerin kanssa

Jo Gartner Osella kierros 0 kolari Cheeverin, Johanssonin ja Alliotin kanssa

Hylättiin lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Bellof Tyrrell (11:sta 68 kierroksen jälkeen kolme kierrosta voittajalle hävinneenä maalissa.)

Stefan Johansson Tyrrell (Keskeytti 1:n kierroksen jälkeen lähtökolarin kolarivaurioiden seurauksena.)

Ei osallistunut kilpailuun:

Johnny Cecotto Toleman Loukkaantui perjantain Vapaissa Harjoituksissa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Hockenheimin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 44 1.24.43.210
2. Niki Lauda McLaren 44 + 3,149
3. Derek Warwick Renault 44 + 36,423
4. Nigel Mansell Lotus 44 + 51,663
5. Patrick Tambay Renault 44 + 1,11,949
6. Rene Arnoux Ferrari 43 + 1 kierros
7. Andrea de Cesaris Ligier 43 + 1 kierros
8. Francois Hesnault Ligier 43 + 1 kierros/polttoaine loppui
9. Huub Rothengatter Spirit 40 + 4 kierrosta/vaihdekeppi murtui

Keskeyttäneet

Manfred Winkelhock ATS kierros 31 vaihdelaatikko/turbon paineet

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 29 moottori

Teo Fabi Brabham kierros 28 turbon paineet

Nelson Piquet Brabham kierros 23 vaihdelaatikon hammasrattaan mutterit

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 16 polttoainejärjestelmä säätömittarin toimimattomuuden kanssa

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 14 sähkölaitteet

Jo Gartner Osella kierros 13 moottori

Michele Alboreto Ferrari kierros 13 moottori

Jonathan Palmer RAM kierros 11 turbo

Keke Rosberg Williams kierros 10 polttoaineensyötön tunnistin rikki jolloin kaasu sulkeutui kokonaan

Jacques Laffite Williams kierros 10 pakoputki tukkeutui rikkoontuneesta männästä

Thierry Boutsen Arrows kierros 8 moottori

Elio de Angelis Lotus kierros 8 moottori

Philippe Alliot RAM kierros 7 ylikuumeneminen

Ayrton Senna Toleman kierros 5 takasiiveke irti/ulosajo

Marc Surer Arrows kierros 1 moottori

Hylättiin lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Johansson Tyrrell (9:s maalissa 42 kierroksen jälkeen 2 kierrosta voittajalle hävinneenä.)

Karsiutuneet:

Mike Thackwell Tyrrell (Lisäksi hylättiin lopputuloksista jälkikäteen eli Marco Piccininille vihoittelusta ei Ken Tyrrelillä olisi ollut loppupelissä mitään hyötyä. Toki Thackwellin olisi varmasti ollut silti kaikesta huolimatta jälkikäteenkin voinut olla mukava kilpailla.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Österreichringin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 51 1.24.12.851
2. Nelson Piquet Brabham 51 + 23,525
3. Michele Alboreto Ferrari 51 + 48,998
4. Teo Fabi Brabham 51 + 56,312
5. Thierry Boutsen Arrows 50 + 1 kierros
6. Marc Surer Arrows 50 + 1 kierros
7. Rene Arnoux Ferrari 50 + 1 kierros
8. Francois Hesnault Ligier 49 + 2 kierrosta
9. Jonathan Palmer RAM 49 + 2 kierrosta
10. Riccardo Patrese Alfa Romeo 48 + 3 kierrosta/polttoaine loppui
11. Philippe Alliot RAM 48 + 3 kierrosta
12. Gerhard Berger ATS 48 + 3 kierrosta/vaihdelaatikko

Keskeyttäneet

Patrick Tambay Renault kierros 42 moottori

Ayrton Senna Toleman kierros 35 öljynpaineet

Nigel Mansell Lotus kierros 32 moottori

Alain Prost McLaren kierros 28 ulosajo de Angeliksen öljyjen takia

Elio de Angelis Lotus kierros 28 moottori

Huub Rothengatter Spirit kierros 23 Ei ajanut 90 % voittajan kierrosmääristä

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 18 moottori

Derek Warwick Renault kierros 17 moottorin jäähdytysjärjestelmän sulkuportti hajosi tuoden jäähdytysvedet turboon ja liika viilennys vaurioitti moottorin

Andrea de Cesaris Ligier kierros 15 polttoaineensyöttö ja sytytysvaurio

Keke Rosberg Williams kierros 15 ohjaus

Jacques Laffite Williams kierros 12 moottori

Jo Gartner Osella kierros 6 moottori

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 4 vaihdelaatikko

Ei osallistunut kilpailuun:

Manfred Winkelhock ATS vaihdelaatikko

Karsiutuneet:

Stefan Johansson Tyrrell (Hylättiin jälkikäteen lopputuloksista.)

Stefan Bellof Tyrrell (Hylättiin jälkikäteen lopputuloksista.)

Molemmat Tyrrellin autot olivat myös alustavasti suljettuja kilpailusta sääntörikkomusten vuoksi joista Stefan Bellofin tuomio oli ehdoton. Molemmat suljettiin vielä jälkikäteen erillisesti sarjasta joten kilpailun ajamisesta ei olisi ollut mitään hyötyä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Päivitetyt Zandvoortin Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Alain Prost McLaren 71 1.37.21.468
2. Niki Lauda McLaren 71 + 10,283
3. Nigel Mansell Lotus 71 + 1.19.544
4. Elio de Angelis Lotus 70 + 1 kierros
5. Teo Fabi Brabham 70 + 1 kierros
6. Patrick Tambay Renault 70 + 1 kierros
7. Francois Hesnault Ligier 69 + 2 kierrosta
8. Keke Rosberg Williams 68 + 3 kierrosta/polttoaine loppui
9. Jonathan Palmer RAM 67 + 4 kierrosta
10. Philippe Alliot RAM 67 + 4 kierrosta
11. Rene Arnoux Ferrari 66 + 5 kierrosta/sähkölaitteet
12. Jo Gartner Osella 66 + 5 kierrosta/turbovaurio
13. Eddie Cheever Alfa Romeo + 6 kierrosta/polttoaine loppui

Keskeyttäneet

Thierry Boutsen Arrows kierros 59 kolari Arnouxin kanssa ja vääntynyt oikea etupyörä ripustuksineen

Huub Rothengatter Spirit kierros 53 kaasutin

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 51 moottori

Andrea de Cesaris Ligier kierros 31 moottori

Jacques Laffite Williams kierros 23 moottori

Derek Warwick Renault kierros 22 ulosajo Laffiten öljyvuodon takia

Manfred Winkelhock ATS kierros 22 ulosajo Laffiten öljyvuodon takia

Ayrton Senna Toleman kierros 19 moottori

Marc Surer Arrows kierros 17 pyöränlaakeri

Nelson Piquet Brabham kierros 10 öljynpaineet

Piercarlo Ghinzani Osella kierros 8 polttoainepumppu repeytyi rikki

Michele Alboreto Ferrari kierros 7 moottori

Hylättiin lopputuloksista jälkikäteen

Stefan Johansson Tyrrell (8:s maalissa 69:n kierroksen jälkeen 2 kierrosta voittajalle hävinneenä.)

Stefan Bellof Tyrrell (9:s maalissa 69:n kierroksen jälkeen 2 kierrosta voittajalle hävinneenä.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten Tyrrellin lopullisen ja kokonaisen hylkäyksen jälkeen päivitetyt kuljettajien MM-Sarjan pistetilanne 15/16 osakilpailun jälkeen ennen Estorilin osakilpailua Portugalissa:

1 Niki Lauda 66 pistettä

2 Alain Prost 62,5 pistettä

3 Elio de Angelis 32 pistettä

4 Nelson Piquet 28 pistettä

5 Michele Alboreto 27,5 pistettä

6 Rene Arnoux 27 pistettä

7 Derek Warwick 23 pistettä

8 Keke Rosberg 20 pistettä

9 Nigel Mansell 13 pistettä

10 Patrick Tambay 10 pistettä

11= Ayrton Senna 9 pistettä

11= Teo Fabi 9 pistettä

13 Riccardo Patrese 8 pistettä

14= Jacques Laffite 5 pistettä

14= Thierry Boutsen 5 pistettä

16= Eddie Cheever 3 pistettä

16= Andrea de Cesaris 3 pistettä

18 Piercarlo Ghinzani 2 pistettä

19 Marc Surer 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten tallien MM-Sarjan päivitetty pistetilanne Tyrrellin lopullisen hylkäyksen jälkeen 15/16 osakilpailun jälkeen ennen Portugalin Estorilissa ajettavaa päätöskilpailua:

1 McLaren 128,5 pistettä

2 Ferrari 54,5 pistettä

3 Lotus 45 pistettä

4 Brabham 37 pistettä

5 Renault 34 pistettä

6 Williams 25 pistettä

7 Toleman 12 pistettä

8 Alfa Romeo 11 pistettä

9 Arrows 6 pistettä

10 Ligier 3 pistettä

11 Osella 2 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Pitää jossakin vaiheessa ennen lokakuun loppupuolta laittaa sitä juttusarjaa Francois Hesnaultin ja Danny Sullivanin osalta. Mahdollisesti myös Andrea de Cesariksesta ja jostakin muustakin kiinnostavasta kauden 1984 ilmiöstä. Tämän myötä arvelin pitää jälleen taukoa näiden toikkien kirjoittelusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Portugalin Estoriliin lähdettäessä ja kauden 1984 mestaruustaistelun huipentuessa Niki Laudan ja Alain Prostin väliseen taisteluun siitä Lauda ja Prost olivat hyvin tasaisia keskenään. Laudalla oli 66 pistettä ja Prostilla 62,5 pistettä. Seuraavin ehdoin Lauda olisi voinut voittaa mestaruuden:

Olemalla ensimmäinen tai toinen, kolmas tai neljäs Prostin ollessa toinen tai alemmalla sijalla, viides tai kuudes Prostin ollessa kolmas tai alemmalla sijalla tai Prostin ollessa neljäs tai alempi pisteisiin ja sijoituksiin katsomatta.

Prost olisi sen sijaan voinut voittaa mestaruuden seuraavin ehdoin:

Voitolla Laudan ollessa kolmas tai alemmalla sijalla, toisella sijalla Laudan ollessa viides tai sitä alemmalla sijalla ja kolmannella sijalla Laudan jäädessä pisteiden ulkopuolelle seitsemänneksi tai sitä huonommalle sijalle.

Tämä tarkoitti sitä, että Prostin oli käytännössä pakko päästä palkinnoille ja vielä mieluummin voittaa Portugalin kilpailu saadakseen mestaruuden. Laudalla oli hieman enemmän pelivaraa kuin Prostilla, mutta Laudakaan ei voinut riskeerata mitään tarpeettomasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
McLaren-talli halusi Ron Dennisin johdolla varmistaa kauden päätöksessä molempien kuljettajiensa tasapuolisen kohtelun ja vaikka hintakäytäntö sinällään olikin varsin kallista niin Estoriliin molemmat kuljettajat saivat oman vara-autonsa käyttöön. Aiemmin vara-auton ja sen säätöjen kanssa molemmat kuljettajat olivat vuorotelleet kauden 1984 aikana. Nyt Estorilissa molempien mestaruuskandidaattien vara-autot olivat pelkästään heidän mittapuidensa mukaiset.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1984 monet kerrat jo oikeastaan kaudesta 1982 lähtien ajovuoroaan Renaultilla vaatinut Philippe Streiff sai tahtonsa läpi. Tosin debyytin hintana oli lähteminen Renaultin testikuljettajan paikalta kuten edellisellä kaudella oli Jonathan Palmerinkin lähdettävä Williamsin testikuljettajan paikalta. Streiff oli erittäin innoissaan päästessään viimein ajamaan kuninkuusluokassa. Ainoa ongelma oli vain se, että hän olisi halunnut saada debyyttinsä jo paljon aikaisemmin ja etenkin silloin kun Renault oli vielä paljon paremmassa menestysputkessa. Estoriliin oli siis ajamaan ilmoitettu kolme Renaultia ja vihreällä 33:lla Streiff oli valmis kilpailemaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Johnny Dumfriesille koitti vuorostaan murheen päivät kun hän ei päässyt Peter Warrin pitkän harkinnan jälkeen ajamaan debyyttiään Estorilissa Lotuksen kolmannessa autossa. Warr oli muutenkin aikeissa poistaa Dumfriesin Lotuksen testijoukkueesta kautta 1985 ajatellen. Dumfries yritti käyttää kontaktejaan Marlboron puoleen, mutta sielläkin oltiin epäileväisiä hänen kyvyistään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Francois Hesnault vuorostaan oli ennen Estorilia erittäin epävarma kauden 1985 jatkosopimuksestaan Ligierillä. Guy Ligieriä ei kuitenkaan hän onnistunut tavoittamaan sopimusasioissa ja muutenkin tallia kohteli epävarmuuden ja ristiriitojen painot harteilla. Hesnault olisi halunnut tietää hänen sopimuksensa jatkosta tai purkautumisesta mahdollisimman pian sillä useimmat tallit olivat valinneet jo omat kuljettajansa ensi kaudelle. Lisäksi Hesnault näki asemansa uhatuksi juurikin Jacques Laffiten Williamsilta poislähdön myötä.

Lopulta Ligierin muut päälliköt Guyn sijaan antoivat viestiä, että Hesnaultin ajopaikka oli käytännössä kiinni Estorilin kilpailusta ja ennen kaikkea vasta kauden jälkeisen ensimmäisen suurtestin tuloksista kiinni. Mahdollisesti sopimus myös purettaisiin tai hänelle tarjottaisiin tallista muuta työtä. Hesnault ei siis muuta voinut odottaa kuin tehdä parhaansa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 1984 osuutta vetäessään yhteen eräs kauden suurin ongelma oli Keke Rosbergin mukaan yhä ratkaisematta. Krooninen aliohjauksen ongelma tuntui olevan yhä läsnä kun Portugalin uudelle radalle valmistauduttiin ajamaan. Sama ongelma oli ollut jo Rio de Janeirossa kauden alussa.
 
Ylös