Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Hieman ennen Portugalin kilpailuviikonlopun alkua Fabin perheessä elettiin ikävää aikaa sillä Teon ja Corradon oma isä menehtyi äkillisesti ja sillä olisi seurauksensa perheyrityksessäkin. Ymmärrettävästi ajajilla oli toki uransa elettävänä, mutta ketään muuta ei tuntunut olevan valmiina astumaan perheyritykseen ja Teon oma poikakin oli vasta vuoden ikää lähestyvä pieni vauva. Siten molemmilla ajajilla oli edessään päätösten aika.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Heti kuultuaan asiasta ja saatuaan vain luvan lähteä Teo Fabi päätti kauden 1984 f1:n osalta ennenaikaisesti ja lähti Brabhamilta. Vaikka talli tuki Teoa läpi tapahtuneen niin jossain määrin erityisesti Bernie Ecclestonen kriitikoiden mukaan tämä yllättävä äkkilähtö ja muutenkin jo jonkin aikaa ollut ahdistuneisuus tallissa olivat aiheuttamassa Teolle lähtöpassit. Italian lehdistökin erityisesti keltaisen lehdistön osalta arveli Teon lopettavan uransa jo nyt ja keskittyvän perheyritykseen. Toisaalta taas Teon uran loppuminen jo tässä vaiheessa jättäisi paljon avoimia kysymyksiä ja harmittelun aiheet alkoivat etenkin Monzan ajon perusteella olevan yleisempiä kuin muut huonommat ilmiöt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Normaalisti Teo Fabin äkkilähtötilanteet tai sairaspoissaolot kaudella 1984 olisi hoidettu Brabhamilla kutsumalla tallin testikuljettaja Corrado Fabi kakkoskuljettajan paikalle. Ikävä kyllä mitään erikoista syytä kutsua Corradoa ei ollut missään vaiheessa tullut sitten Dallasin kilpailun jälkeen kaudella eikä Corradon ajattamiseen Monzassa kolmannessa autossa ollut suostuttu. Isänsä kuoleman aikoihin Corrado oli ollut valmistautumassa Laguna Secan kilpailuun ja oli ajamassa samalla radalla ajettuja IndyCarin viimeisiä kauden suurtestejä ennen tietoa tapahtuneesta.

Kun Corradon kilpailukautta 1984 miettii niin Forsythen IndyCar-tarjouksen jälkeen kaikki vaikutti hyvältä kautta 1985 varten. F1:ssä Corradon osalta tilanne näytti jonkin verran synkemmältä. Toki Brabhamin testejä oltiin tarvittaessa valmiita jatkamaan, mutta juuri muita talleja ei ollut häntä kyselemässä. Tai siltä ainakin näytti. Tosin Tolemanilla oli kiinnostusta häneen kuten myös Teoon Ayrton Sennan lähtiessä sieltä pois kauden 1984 jälkeen. IndyCarin puolella Corrado oli ollut Mid-Ohion, Sanairin ja Phoenixin kilpailussa.

Mid-Ohiossa Corrado oli keskeyttänyt, Sanairissa ollut 10:s ja Michiganin kilpailusta hän oli ollut poissa erikoisesti. Phoenixissa hän oli sitten yllättänyt kaikki ja suoriutunut kuudenneksi kunnolla ajamalla. Siten häntä odotti Forsythen sopimus kaudeksi 1985. Laguna Secan kilpailusta Corrado siis joutui vetäytymään ymmärrettävistä syistä ja hänen ajaminen Las Vegasissa kauden päätöskilpailussa ei ollut myöskään varmaa. Osasyynä oli juurikin Corradon oma väsyminen kilpa-autoiluun ja isän kuolema aiheutti hänelle myös paljon tuskaa.

Toisaalta taas toisin kuin veli Teoon niin Italian lehdistö ja erityisesti keltainen lehdistö piti häntä silti veljeään lahjakkaampana kuljettajana ja ennen kaikkea luotti häneen paljon enemmän. Etenkin kun Corrado oli oikeastaan juuri ryhtynyt lunastamaan lahjojaan ja Dallasin kilpailussa F1:n puolella oli ainakin nähty Corradonkin ajotaitoja. Kun Corrado Fabikin oli poissa pelistä niin Brabham oli menossa aluksi Estorilin kilpailuun vain Nelson Piquetin voimin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lopulta kun Bernie Ecclestone oli käynyt läpi kirjavaa kuljettajalistaa Estoriliin niin listalla oli ollut muun muassa Marc Sureria, Jan Lammersia ja Pierluigi Martinia. Eräinä listan viimeisistä nimistä sen jälkeen kun Bernie oli yrittänyt turhaan puhua Jackie Oliveria luovuttamaan Surer yhden kisan ajaksi Brabhamille esiintyi Manfred Winkelhock. Ajatellessaan häntä Bernien puhelin soi ja soittaja oli tietenkin BMW:n Paul Rosche. Roschen mukaan Winkelhock oli ollut jo jonkun aikaa vapaana lähdettyään ATS-tallista käytännössä ovet paukkuen. Rosche joutui taivuttelemaan Bernietä, mutta toisaalta lajin pienellä suurella miehellä ei oikein ollut muitakaan vaihtoehtoja.

PR-syistä yhden auton ajattaminen olisi ollut kovin noloa ja muutoin taas ketään toista kuljettajaa ei ollut vapaana. Erityisen suuren vaikutukseen teki Ecclestoneen se, että Winkelhock oli ollut BMW:n edustajia käytännössä jo pienimmistä formulaluokista lähtien eli toisin sanoen heti karting-vuosiensa jälkeen. Silloin kun Winkelhock ei varsinaisesti ollut heidän ajajansa niin siitä huolimatta BMW oli häntä aina tukenut. BMW oli joutunut harmittavasti sietämään myös ATS:n huonoa käytöstä häntä kohtaan.

Kun puhelu tuli Winkelhockille itse Bernieltä niin välittömästi Lempeänä Härkänä tunnettu saksalainen lähti välittömästi Frankfurtista kohti Estorilia. Niin myöhään torstai-iltana puhelu tuli hänelle kotiin, että sen myötä Winkelhock ei ehtinyt tehdä riittävää lentojärjestelyä ja hänen oli pakko jäädä koko perjantaiksi Länsi-Saksaan ennen pikalentoa Portugaliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun Manfred Winkelhockin paluusta kuultiin Brabhamille Länsi-Saksan lehdistössä ja muutenkin F1-piireissä niin sen valtasi kaikkiaan hyvä olo Winkelhockin puolesta ja vaikka kyse oli ainakin alustavasti vain yhdestä kauden päätöskilpailusta niin sillä saattoi olla koko Winkelhockin uraa saneleva päätös. Huonolla tuloksella hänen koko uransa saattaisi olla ohi, mutta jollakin erittäin upealla suorituksella saattoi olla jopa huipputallin tallipaikka kiinni koska 32-vuotiaana Winkelhockilla ei ollut enää paljonkaan mitään muita vaihtoehtoja. Keskikastin tallipaikat toki olisivat voineet odottaa häntä, mutta nekin olivat jo varattuja. Siten Winkelhockilla oli edessään melkoinen näytönpaikka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun ATS kuuli entisen kuljettajansa pikapaluusta lajiin se yksinkertaisesti ei juuri pitänyt asiasta. Tai siltä ainakin tuntui. Jotenkin hajoamassa oleva talli kuitenkin vaihtoi Gerhard Bergerin ajamaan Winkelhockin entisessä autossa eli kilpailunumero vaihtui sitten 31:stä 14:sta. Bergerin osalta kauden 1985 osalta kaikki näytti kovin epävarmalta. Entinen Bergerin auto vaikutti joutuvan velkaisen tallin osalta pakkomyyntiin niiden kattamiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Torstaina Estorilissa ajettiin Tutustumisajot ja rata tuntui olevan ainakin kuivassa kelissä varsin mukava ajettava uudeksi radaksi. Tosin F2-ratana Estorilia oli käytetty paljonkin. Tosin radan rakennustyöt olivat vieläkin viimeistelyn alla ja rata-alueen viemäröinti oli edelleen puutteellinen ja sateen sattuessa katastrofia pelättiin vaikkakin kuljettajat vähättelivät sateen uhkaa ja arvelivat pystyvänsä ajamaan koko viikonlopun läpi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Portugalin Grand Prix Estoril

Rata: Autodromo do Estoril Portugalissa

Radan pituus: 4,350 kilometriä

Kilpailun pituus: 70 kierrosta tai 304,5 kilometriä 2 tunnin sisään

Sää: Aurinkoinen ja kirkas (Viikonloppuna myös karmeaa rankkasadetta perjantaina ja lauantaista lähtien alun pilvistyvästä ja sateen uhkamasta säästä tuli aurinkoista säätä ja sitä riitti loppuun asti.)

Yleisöä: 45 000 katsojaa

Estorilin rata on tavallaan uusi ja ei niin uusi tuttavuus formulaväelle. Portugalissa on ajettu muutaman kertaa aiemminkin formula 1:n osalta Boavistan ja Monsanton radoilla vuosina 1958-1960. Kyse on siis virallisten kilpailuiden vuosista. Vuonna 1951 ajettiin ensimmäinen Portugalin Grand Prix Boavistan radalla Portossa. 17.6.1951 avattiin Portugalin Grand Prix Porton kaduilla ajetulla radalla. Tuolloin luokkana oli kuitenkin urheiluautot. Boavistan ensimmäisen Grand Prixin voitti Casimiro de Oliveira. Kausien 1952 ja 1953 samat urheiluautojen kilpailut joita pidettiin Grand Prix-ajoina voittivat Eugenio Castellotti ja Mane Nogueira Pinto eli de Oliveira ja Pinto keräsivät myös paikallistenkin mielenkiintoa.

Kaudella 1954 siirryttiin ajamaan Monsanto Parkin puistoradalle Lissaboniin. Siellä ajetun Portugalin Grand Prixin voitti Jose Froilan Gonzalez eli Pepe. Kaudella 1955 pikavauhtia palattiin Boavistaan ja siellä voitti Jean Behra. Kauden 1956 kilpailu Portugalissa peruttiin ja kauden 1957 kilpailu ajettiin uuden vuorottelusopimuksen mukaan Monsantossa. Juan Manuel Fangio voitti kilpailun. Vuoden 1957 jälkeen Portugalin Grand Prixin järjestäjät kielsivät urheiluautot kokonaan radoilta ja hyväksyi enää vain formula 1-autoja klpailuihin.

1958 ajettiin ensimmäinen virallinen Grand Prix Portugalissa Boavistan radalla Circuito de Boavistalla. Esplanada do Rio de Janeiron satama-altaasta lähdettiin, jatkettiin Avenida da Boavistaan ja mutkiteltiin naapurustojen ja taloalueiden välistä kohti ainoaa järkevää suoraa ja maalia. Boavistan rata ei ollut koskaan kovin suosittu. Se oli hengenvaarallisen epätasainen, kuljettajat ylittivät ajaessaan radalla raitiovaunukiskoja, täynnä mukulakiviä olevia kuoppaisia katuja ja mukulakivet irrotessaan aiheuttivat tuhoisaa jälkeä, sillä oli vaikea ohittaa ja ainoat turvajärjestelyt olivat heinäpaalien lisäksi satama-allas ja talojen seinät.:( Lisäksi vaarana oli ulosajoalueelta eksyä yleisille liikkenneteille minkä Mike Hawthorn sai karvaasti kokea ja olisi tuomarien mielestä menettänyt palkintosijansa ja ennen pitkää mestaruutensa ilman Stirling Mossin herrasmiesmäisyyttä.

Portugalin Grand Prixin voitti mestaruuden sittemmin teollaan luovuttanut Stirling Moss, Mike Hawthornista tuli Mossin teon myötä ennen pitkää sillä kaudella maailmanmestari Boavistan toisella sijalla ja Stuart-Lewis Evans oli hienosti kolmas. Jean Behra oli neljäs ja Wolfgang von Trips oli viides ja viimeinen pistemies tuolloin sääntöjen mukaan. Harry Schell oli kuudes, mutta ei saanut silloin pistettä sääntöjen mukaisesti. 1959 ajettiin Portugalin Grand Prix Monsanto Parkin radalla. Circuito de Monsanto Monsanto Parkin alueella oli Circuito de Boavistaan verrattuna tietyllä tapaa parempi ja tietyllä tavalla huonompi. Paremmat puolet olivat vähissä. Korkeuseroja ja ennen kaikkea ohituspaikkoja riitti, mutta huonoa oli vielä entistäkin huonompi turvallisuus (Boavistassa sentään lääkintäapu oli riittävän lähellä kun taas Monsantossa lähin lääkintäapu oli käytännössä läheisen metsäpuiston alueella. Se taas ei ollut kovin hyvätasoista ja siten ainoa hyvä apu olisi ollut Lissabonissa.), yleinen syrjäisyys ja ennen kaikkea uskomattoman vaikea rata pinnaltaan.

Yhdessä kohtaa piti toki ylittää raitiovaunukiskot, mutta pahinta oli radan pinnan olemus. Radalla esiintyi oikeastaan kaikkea mahdollista pintaa mudasta, kalkkikiviseoksesta mukulakiveen ja lopulta teräspintaan saakka normaalin pelkän hiekan, soran tai asvaltin sijaan. Se kulutti autoja ja teki kilpailusta turvattoman. Lopullinen niitti oli järjestäjien hyvää tarkoittama ajatus pitää kilpailu laskevan auringon kilpailuna jossa tuli sen päättyessä hämärää ja jopa pimeää.

Ajatus oli välttää Portugalin elokuun uskomaton kuumuus. Stirling Moss voitti vaikean kilpailun, Masten Gregory oli toinen ja Dan Gurney kolmas. Maurice Trintignant oli neljäs ja viides oli Harry Schell. Kuudes ilman pisteitä oli Roy Salvadori. Jack Brabham oli menehtyä kilpailussa ulosajonsa sijaan Masten Gregoryn ohi kiitävään autoon, mutta onnekas väistö vältti kuoleman kolarin jalankulkijana toimineen Brabhamin osalta. Brabham oli keskeyttänyt hetkeä aiemmin sähkötintolppaan osuttuaan. Ja sitä ennen kahdesti osuttuaan kevyesti ohitusaikeissa paikalliseen sankariin Mario de Araujo Cabraliin.

Vuonna 1960 Boavistassa ajettiin muutenkin viimeisen kerran. Jack Brabham voitti, Bruce McLaren oli toinen, Jim Clark oli kolmas, Wolfgang von Trips oli neljäs, Tony Brooks oli viides ja Innes Ireland oli kuudes. Kaikki kuusi saivat siten pisteitä. Stirling Moss hylättiin väärään suuntaan ajamisesta kisan aikana. Vuosina 1964-1966 ajettiin Portugalin Grand Prix vielä kerran urheiluautoilla ja kaksi kertaa F3-sarjan kilpailuna Cascaisin hiekkaisella katuradalla. Urheiluautojen kisan vuonna 1964 voitti Chris Kerrison, F3-sarjan kilpailut voittivat vuosina 1965-1966 Rodney Banting ja Jürg Dubler.

Vuonna 1972 rakenettu Autodromo do Estoril oli Portugalin ensimmäinen kunnollinen moottorirata. Se rakennettiin Alcabidechen kylää reunustavalle kiviselle pöytävuoren juuren tuntumaan ylängölle. Ennen rataa alueella oli lähinnä kuuluisia hiekkarantoja ja Estorilin Kasino. Se oli jo heti alkuun saada F1-oikeudet, mutta lopulta saikin F2-oikeudet ja Jacques Laffite voitti 1975 ajetun F2-kilpailun, 1976 vuorostaan voitti Rene Arnoux ja 1977 Didier Pironi F2:ssa. Estorilin rata oli suosittu sillä siellä pidettiin myös kansallisia autokilpailuja.

Valitettavasti Portugalin valtio ei juurikaan alun jälkeen avustanut rataa mitenkään ja vuosien 1975-1978 aikana rata alkoi kunnoltaan rapistua ja ennen pitkää korjaustyöt oli pakko tehdä. Erityisesti mikäli F1-kisa haluttiin ajaa siellä. Kesäkuussa 1984 varsin yllättäen jo aiemmin F2-lisenssin uudelleen hankkinut Estoril korvasi Fuengirolan radan Espanjassa, mutta Sirkuksen saapuessa korjaustyöt olivat vieläkin kesken joskin paljon valmiimmat kuin pelättiin. Tämän kauden kilpailuviikonloppuna pahinta oli perjantai jolloin rata yksinkertaisesti tuntui enemmän moottoriveneilyyn tai rallicrossiin sopivalta.

Ajoittain radalla oli mutaa ja viemäreiden pettäessä jopa sitä itseään.:eek: Rata kuitenkin on varsin mielenkiintoinen ajettavaksi. Pitkän alkupuolen ja loppupuolen suoran lisäksi radalla on paljon korkeuseroja, upeita maisemia ja kaksi yllättävän nopeaa hiusneulamutkaa. Rengaskulumaltaan rata oli jälleen myös arvoitus, mutta kovanpuoleiselta se vaikutti. Samalla sivutuuli Estorilissa oli etenkin ensimmäisen kilpailun osalta vaikuttavaa myös jatkoa ajatellen. Kilpailussa Keke Rosberg ja Michele Alboreto pääsivät Ayrton Sennan tapaan vaikuttamaan sen kulkuun. Myös Nigel Mansellilla oli osansa kisassa. Sennan suhtautuminen Portugalin rataan ja suoritukset sillä ovat jo nyt jotain todella... Mykistävän uskomatonta.

Radalla ajetaan siis ensin Curva Umiin, siitä Curva Doisiin, Curva Tresiin, Curva VIP:n myötä Curva Cincoon, Parabolica Interioriin, Orelhaan, Curva Oitoon, Curva Noveen, radan hitaimpaan kohtaan Essesiin ja viimeiseen mutkaan eli varsinaiseen pitkään Parabolicaan. Radalla nopeat ajat ovat kuivalla ja varovasti myös märällä kelillä erittäin mahdollisia sillä suorat ovat yllättävän tasaisia ja monet mutkat loivia. Radalla vaikuttaisi olevan kolme huomiota vaativaa paikkaa:

Ensimmäinen huomionpaikka tai pikemminkin huomionpaikat niistä ovat Curva Tres ja Curva VIP. Curva Um ja Curva Dois ajetaan yllättävänkin kovaa. Jopa yli 230 kilometriä tunnissa voi olla näissä mutkissa nopeudet ilman ulosajon pelkoa. Curva Tres ja Curva VIP kuluttavat paljon jarruja mutkien luonnollisen terävyyden ja epätasaisuuden takia. Kiihtyvyydellä ei mutkien läheisyyden takia ole lähes mitään merkitystä. Siten hitaallakin autolla voi sektoriajoilla voittaa näissä mutkissa paljonkin. Toinen huomionpaikka tuleekin heti pitkän takasuoran ja sitä edeltävän hyvin loivan Curva Cincon jälkeen Parabolica Interiorissa.

Nopeasta vauhdista jarruttaminen tämän hitaan mutkan takia kuluttaa autoa jarruineen paljonkin ja maaefektikaudella rata olisi varmasti ollut vielä nykyistäkin vaikeampi ajettava. Myös radan vasenta ulkoreunaa mutkassa korostavat sokeat kulmat luonnonmäkien takana ovat vaarallisia, mutta hyödynnettävissä juurikin jarrutuspaikkoina.

Radan loppuosan ylämäen mutkien jälkeen ja vaikean Essesin jälkeen päästään varsinaiseen Parabolican. Monzan ja Dijon-Prenoisin esikuvan tapaan Estorilin Parabolica on vetoinen ajettava, mutta korkeavälitteisellä autolla ja matalavälitteisellä autolla ratkaisu löytyy nopeasta kiihdyttämisestä ja oikean vaihdesäätöjen löytämisestä. Luonnollisesti pitoakin on oltava tai muussa tapauksessa ulosajo kutsuu. Parabolica Portuguesa onkin viimeinen huomionpaikka tällä radalla. Mikäli mutkan ajaa huonosti niin se kostautuu hitaana alkuvauhtina ja mikäli sen ajaa hyvin niin vauhtia voi olla pitkän suoran päätteeksi jopa yli 330 kilometriä tunnissa!:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Portugalin perjantain lähestyessä useimmat kuljettajat olivat sinällään erittäin tyytyväisiä. Ensimmäistä kertaa 24 vuoteen ajettin Portugalin radalla f1-osakilpailu ja samalla rata ainakin vaikutti vähemmän arveluttavalta kaikkiaan kuin kuin esimerkiksi Fuengirolan rata jonka rakennustyöt olivat lokakuussa 1984 edelleen kautta 1985 varten erittäin pahasti kesken. Kauden päätöskilpailuksikin Estoril tuntui sopivan yllätyksellisyytensä takia erinomaisesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Perjantaina Estoriliin iski voimakkaat syksyn ukkosten tuomat sateet ja se aiheutti uudelle radalle painajaisen. Vettä tuli niin paljon, että jo yllättävänkin nopeasti radan viemäröinti petti ja tavallisen veden lisäksi radalle tulvi viemärijätteitä, virtsaa ja jopa ulosteitakin. Kun rataa yritettiin muutenkin vielä parannella Tutustumisajojen jäljiltä luvattomilla maansiirtotöillä ilman FIA:n edustajien lupaa ratavirkailijoiden toimesta niin seurauksena oli melkein koko kilpailun peruminen.

Rata oli joissakin kohdissa mudan peitossa ja kaaoksen huipensi joidenkin kuljettajien lähtö radalle ajamaan painajaismaisen likaiselle ja asvaltiltaan murenevalle radalle. Keke Rosbergin mukaan olisi ollut sama ajaa vaikka rallicrossia.:D Formuloille Estorilin rata oli vähän aikaa täysin ajokelvottomassa kunnossa. Vähintään ainakin näytti siltä, että perjantaina ei ajettaisi lainkaan. Jean-Marie Balestre oli raivoissaan ja Derek Ongaro oli hylätä koko kilpailun ajamisen. Lopulta viikonlopulle saatiin Bernie Ecclestonen ja Sid Watkinsin ponnistusten myötä jotakin aikaan.

Ohjelmaa jouduttiin tosin rankasti muokkaamaan uudelleen. Vapaita Harjoituksia lyhennettiin vain tunnin mittaisiksi ja Virallinen Harjoitus määrättiin alkamaan välittömästi heti näiden jälkeen. Syynä sille oli rankkasade ja ennen kaikkea myös lauantain varalle tehtävästä suunnitelmasta. Mikäli lauantaina rankkasade ilman muita ongelmia toistuisi niin ajajat olivat valmiita hylkäämään päivän jotta radalle voitaisiin tehdä vielä korjaustöitä yhdessä pettäneen viemäröinnin kanssa. Sunnuntain kilpailu aiottiin kuitenkin kaikkiaan ajaa, mutta toiveet sateen pysymisestä kaukana Estorilista olivat kaikilla mielessä korkealla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lopulta Viralliset Harjoituksetkaan eivät perjantaina alkaneet välittömästi Vapaiden Harjoitusten jälkeen vaan lopulta ne alkoivat viivytettynä koska Balestre ja Ecclestone aivan välttämättä halusivat läksyttää portugalilaisia kisajärjestäjiä näiden järjestelyiden yleisestä hitaudesta. Lisäksi sade näytti pahenevan. Onneksi Virallisen Harjoituksen alkuun mennessä sateen kovempi määrä alkoi vähentyä ja myöhemmin ennen Virallisen Harjoituksen loppua rata oli enää vain muutoin kostea ilman pahempia mudan tai märän soran peittämää kerrosta asvaltin päällä. Mudassa formulan ajaminen oli toisaalta erittäin vaarallista, mutta toisaalta keskinopeus pysyi normaalisti alhaisina suorilla ja mutkissa hyvin hitailla. Pitoa ei tosin ollut ja hyvin usein mutaan ajamisesta seurasi ulosajo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Perjantaina Manfred Winkelhock ei ollut lainkaan kilpailupaikalla Estorilissa koska odotti erittäin myöhään nimettynä kuljettajana edelleen lentoa Länsi-Saksasta kohti Portugalia. Lennon järjestyttyä Winkelhock menetti perjantaipäivän, mutta yleisen kaaoksen, sateen ja monien muidenkin vaikeuksien takia Winkelhockilla ei ollut mitään hätää ehtiä muutoin lauantaiksi Estoriliin. Siten 26 muuta kuljettajaa oli paikan päällä. Tai oikeammin näistä 25 oli tuttuja kuljettajia ja 26:s eli uusi kuljettaja oli Philippe Streiff Renaultilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ligierin JS23B-automalli ei edelleenkään kelvannut Ligierin Andrea de Cesarikselle Estoriliin ja kokeiltuaan sitä vain kerran paikan päällä koko viikonloppuna Tutustumisajojen lisäksi automalli yksinkertaisesti lennätettiin pois paikalta. Hänen tallikaverinsa Francois Hesnault oli poislennättämistä vastaan mutta hänen mielipidettään ei juuri kuunneltu ja lehdissä yleisesti puhuttiin hänen poislähdöstään kaudeksi 1985 johonkin toiseen talliin tai jopa koko lajista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Perjantai Estorilissa oli tavallaan Williamsille hyvä, mutta myös huonokin. Vauhtia tuntui olevan jossain määrin radan yllätyksellisyydestä johtuen hieman enemmän kuin tavallisesti Tutustumisajojen perusteella. Toisaalta ongelmana oli tekninen hauraus. Keke Rosbergilta oli hajonnut kaksi kertaa moottori, Jacques Laffitelta kerran moottori ja perjantaina nopealla kierroksella Virallisessa Harjoituksessa erittäin vaikealla radalla Laffite vielä ajoi ulos juurikin Rosbergin öljyistä ja romutti autonsa. Williamsin tilanne vaikutti lohduttomalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nelson Piquetillä oli Virallinen Harjoitus täynnä vaikeuksia perjantaina lähinnä turbovaurion takia. Siltikin hän oli nopeimpien kuljettajien joukossa mitä pidettiin jälleen huippusuorituksena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
ATS:n Gerhard Berger vuorostaan oli pienien teknisten vikojen piinasta huolimatta erittäin kovassa vedossa. Valitettavasti mutaisella radalla perjantaina hänen kohtalokseen tuli ajaa rajusti ulos ja pahalta näyttävästä tilanteesta seurasi vielä ylimääräinen punainen lippu jo muutenkin useasti keskeytetyn Virallisen Harjoituksen päälle. Ihme kyllä Berger ei juuri loukkaantunut kolarissa. Mikäli olisi niin ATS olisi joutunut vetäytymään kilpailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Perjantaina Virallisen Harjoituksen osalta tilanteita tosiaan riitti ja ajallisesti ajat olivat hitaita joskin Virallisen Harjoituksen osalta sen loppupuolella rata oli enää onneksi vain kostea enneminkin kuin vain tulvivan märkä ja mutaa täynnä ollut radantekele. Tässä kuitenkin tuloksia listamuodossa. Tuttuun tapaan myös Michelinin saderenkaista tulee oma seosmääritelmänsä aikojen perusteella.

Tässä kuitenkin aikoja:

Alain Prost: 1.28.276 Kevyen Sateen seos

Elio de Angelis: 1.28.428

Niki Lauda: 1.28.837 Kevyen Sateen seos

Stefan Johansson: 1.28.891 Kevyen Sateen seos

Patrick Tambay: 1.29.409 Kevyen Sateen seos

Ayrton Senna: 1.30.077 Kevyen Sateen seos

Nelson Piquet: 1.30.889 Raskaan Sateen seos (Myös moottorivaurio hidasti Piquetin vauhtia.)

Michele Alboreto: 1.31.192

Piercarlo Ghinzani: 1.31.336

Keke Rosberg: 1.32.269

Thierry Boutsen: 1.32.530

Nigel Mansell: 1.32.986

Andrea de Cesaris: 1.33.398 Raskaan Sateen seos

Jo Gartner: 1.33.540

Marc Surer: 1.34.003

Francois Hesnault: 1.34.233 Raskaan Sateen seos

Eddie Cheever: 1.34.809

Philippe Alliot: 1.34.839

Derek Warwick: 1.35.913 Raskaan Sateen seos

Mauro Baldi: 1.36.483

Rene Arnoux: 1.36.634

Riccardo Patrese: 1.37.154

Philippe Streiff: 1.37.280 Raskaan Sateen seos

Jacques Laffite: 1.39.696

Jonathan Palmer: 1.40.344

Gerhard Berger: 1.44.966

Manfred Winkelhock ei ollut paikan päällä Estorilissa perjantaina ja ellei hän lauantaihin mennessä ajaisi mitään aikaa niin hän karsiutuisi sen hetken sääntöjen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantaina pelättyä kaatosadetta ei tullut. Ainoastaan jonkin verran pienempiä sateita tuli Lauantain Vapaisiin Harjoituksiin. Tosin nekin loppuivat pian ja kaikki Michelininkin viimeiseen kilpailuun toistaiseksi valmistautuvat kuljettajat ottivat Kevyen Sateen seokset pois ja vaihtoivat ne kuivan kelin Pehmeisiin renkaisiin koekierroksia varten. Arrowsin miehet olivat vaikeuksissa liiallisen rengaskulutuksen kanssa. Keke Rosbergin päivästä oli kuitenkin tulla katastrofi. Vaihde yksinkertaisesti pomppasi nopealla kierroksella pois päältä ja se aiheutti moottorin ylikuumentumisen ja räjähdyksen. Rosberg ehti hädin tuskin tehdä torjuntaliikettä ennen räjähdystä.

Moottorin räjähdyksen ja vaihdelaatikon vauriot olivat liian suuret järkevään ajamiseen ja kun vielä vara-autokin oli lähes valmistelematon niin Rosbergin päivä tuntui koko viikonlopun ohella menevän pilalle. Sadetta saattoi olla Viralliseen Harjoitukseenkin luvassa, mutta sen varan ei kannattanut laskea mitään. Tai sunnuntainkaan sateelle. Toisaalta mikäli sellaista tulisi niin jopa koko kisa uhattiin perua edelleen sillä perjantain katastrofi oli edelleen tuoreena kaikkien mielessä.

Tosin järjestäjät lupasivat tehdä kaikkensa radan lopulliseen valmiiksi saattamiseen kautta 1985 varten. Siten Derek Ongaro hyväksyi radan, mutta oli valmiina sateen sattuessa liputtamaan kilpailun välittömästi poikki mikäli tarvetta olisi sillä paikallinen tuomaristo ei oikein tuntunut ymmärtävän liputustilanteita oikein. Vapaan Harjoituksen näyttävin tunteiden kuohunta saatiin Elio de Angeliksen ja Philippe Streiffin välillä. Streiff ja de Angelis osuivat toisiinsa minkä seurauksena de Angelis meni rähjäämään Renaultin kolmannelle kuljettajalle mikä oli yleensä herrasmiehenä tunnetun kuljettajan oman kuvan vastaista. Toisaalta de Angeliksen luonteen muistaen ei ollut ensimmäinen kerta kun italialainen oli tämänsuuntaisia temppuja järjestänyt. Toisaalta Streiffin oli syytä tietää paikkansa, mutta ei sillä tavalla eikä etenkään jatkuvan räyhäämisen tavalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Manfred Winkelhock saapui lauantaina lopultakin Estoriliin, mutta kokonaan uusi rata ja etenkin kokonaan uusi auto ja kerrankin huippuluokan tallin kalustolla ajaminen tuntui oudolta, mutta ennen kaikkea Winkelhock oli erittäin helpottunut päästyään ajamaan kerrankin yleisesti rauhalliseen ympäristöön ja myös antoisa ilmapiiri tallissa huolimatta tavallisten kuljettajien eli Fabin veljesten poissaolosta huolimatta auttoi paljon Winkelhockia. Väistämätöntä oli tietenkin Nelson Piquetin murskavoitto hänestä kaikilla rintamilla, mutta ennen kaikkea Winkelhockille oli tärkeää vain saada näyttää kykyjään muillekin talleille ja nauttia ainutlaatuisesta tilaisuudesta.

BMW:n tilanne Brabhamin kanssa vaikutti olevan sopusuhtainen. Tosin pieni ongelma oli edelleen Bernie Ecclestonella. Kauden ensimmäiset suurtestit talvikaudella 1984-1985 aiottiin ajaa heti Estorilin kilpailun jälkeisellä maanantaina samalla radalla. Lopulta Bernie aikoikin ajattaa Manfredia myös maanantaina kauden ensimmäisissä suurtesteissä 22.10 samalla radalla.

Ehtona tosin jatketulle ajamiselle tallissa oli tosin vakuuttava suoritus sunnuntain kilpailusta. Samalla syy oli käytännöllinen. Fabin veljesten isän hautajaisista Teo tai Corrado eivät vaikuttaneet pystyvän tulemaan suurtesteihin ajoissa tai mitenkään ainakaan maanantaille heti kilpailun jälkeen. Estorilin radan edustajille suurtestin saaminen radalle oli suuri ilouutinen kaikkien ja melkein uskomattomien vaikeuksien jälkeen. Tosin sateella radalla oli yksinkertaisesti kielletty ajaminen myös testeissäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantaina Virallisen Harjoituksen lähestyessä Rosbergin Keke alkoi olla jollakin tapaa erittäin epätoivoinen. Vara-auton kokoaminen kesti edelleen ja kun se olisi koottu niin sitten se pitäisi vielä säätää ja kokonaan uudella radalla sen säätäminen olisi täyttä arpapeliä. Kisa-autoa vuorostaan korjailtiin edelleen kun Virallinen Harjoitus alkoi.

Rosberg näytti karsiutuvan helpostikin kilpailusta etenkin kun Manfred Winkelhock oli jo päässyt Estoriliin ajamaan. Lopulta Virallisessa Harjoituksessa tiettyyn rajaan asti yllätyksellinen ruudukko muuttui melko tavalliseksi kuivalla kelillä. Nelson Piquet sai kauden yhdeksännen paalupaikan lopulta varsin helposti selviydyttyään perjantain moottorivauriostaan yllättävänkin helposti. Ajalla 1.21.703 irtosi paalupaikka. Heti hänen perässään oli Alain Prost toisena ajalla 1.21.774, mutta kolmospaikka oli Tolemanin Ayrton Sennan uskomaton saavutus. Jo märälläkin hän oli pitänyt nopeaa vauhtia yllä erityisesti Kevyen Sateen renkailla, mutta kuivalla kelillä Tolemanin auto toimi uskomattoman hyvin.

Se oli tallin kaikkien aikojen paras lähtöruutu siihen asti. Se oli kuitenkin katkeransuloinen hetki sillä Senna oli siirtymässä pois tallista seuraavaksi kaudeksi. Sennan aika oli 1.21.936. Neljänneksi ajoi lopulta Rosbergin Keijo Suomesta. Keken päivä näytti menevän todella huonoksi. Lopulta 5 minuuttia ennen Virallisen Harjoituksen alkua kisa-autoa ei pystynyt korjaamaan ajoissa vaikka melkein kaikki olikin korjattu vian laajuudesta huolimatta. Vara-auto sen sijaan oli saatu koottua juuri ja juuri valmiiksi.

Siitäkin Rosberg oli kiivaasti elehtinyt pilttuussa varikon puolella sillä jostakin syystä Williamsin varikkomiehistöllä tuntui olevan masentuneen oloista ja väsynyttä työskentelyä koko viikonlopun ajan. Joka tapauksessa 4 minuuttia ennen loppua Rosberg oli jo vara-autossa ja ampaisi kuin ohjus liikkeelle aika-ajorenkailla. Toista mahdollisuutta ei välttämättä tulisi. Pari minuuttia ennen aika-ajon loppua Rosberg oli jo aloittanut aikakierroksen, mutta tilanne näytti toivottomalta sillä radalla oli edelleen joitakin epätoivoisia kuljettajia yrittämässä aikaparannuksia ja muutama muu kuljettaja ajoi viimeisiä hidastuskierroksia.

Kun aikaa oli reilusti alle minuutti jäljellä niin Rosberg pääsi sijalta 27 ja karsintarajalta vihdoin ja viimein neljänneksi. Jos jotakin olisi mennyt pieleen tai aika olisi ollut vielä rahtusen verran hitaampi niin Rosberg olisi joutunut liikaa arvailemaan kellon kanssa siitä, että saisiko hän ajaa vielä yhden yrityksen vai ei. Suoritus oli uskomaton jopa Rosbergin itsensä mielestä sillä hänellä ei ollut aavistustakaan koko vara-auton toimivuudesta. Tallikaverina viimeistä kilpailua Keken kanssa ajanut Jacques Laffite oli edelleen hyvin vaatimaton Virallisen Harjoituksen ajajana. 15:sta sija ei paljon häntä lämmittänyt. Joka tapauksessa Rosbergin mukaan hänen piti vain yrittää parhaansa tiukassa tilanteessa ja sen hän myös teki. Rosbergin aika oli 1.22.049.

Heti takana tulivat sijoilla viisi ja kuusi Elio de Angelis ja viimeistä Lotus-kilpailuaan ajanut Nigel Mansell. Ajat de Angeliksella ja Manselilla olivat 1.22.291 ja 1.22.319. Patrick Tambay oli seitsemäs ajalla 1.22.583 ja Michele Alboreto oli kahdeksas ajalla 1.22.686. Yhdeksäs sija meni Derek Warwickille ajalla 1.22.801 ja kymppipaikka meni lopulta jopa nelospaikkaa tavoittaneelle Ruotsin Stefan Johanssonille. Yllättävä turbovaurio iski autoon ja siihen nähden aika tippui 1.22:n sijaan lähes sekunnilla 1.22.942:een. Kymppipaikka oli kuitenkin menettelevä sillä auto tuntui erittäin toimivalta. Prostin mestaruustaistelua tuntui helpottavana Niki Laudan pienet perjantain sytytyksen ja tasauspyörästön vauriot joita ei ollut esiintynyt sitten Monacon ja lauantain moottorivaurio.

Lauda oli näiden vuoksi vasta 11:sta ajalla 1.23.183. Riccardo Patrese oli 12:sta ajalla 1.24.048 ja debyyttiään ajanut de Angeliksen tuore vihamies Philippe Streiff oli 13:sta kolmannella Renaultilla mikä ainakin osoitti sitä, että kolmansiakin autoja kannattaa ajattaa toisinaan. Uuden radan haasteet eivät pelottaneet Streiffia ja hänen aikansa 1.24.089 sen myös todisti vaikka sadeajo ei ollutkaan kovin hyvä. Eddie Cheever oli 14:sta ajalla 1.24.235 ja Laffite oli kuten todettua 15:sta ajalla 1.24.437. Arrowsin miehet Marc Surer ja Thierry Boutsen olivat edelleen jatkuvissa rengasvaikeuksissa. Aika-ajorenkaat eivät heillä kestäneet kuin kierroksen ja niillä ei saanut mitään aikaan. Siten Surer ja Boutsen ajoivat parhaat aikansa D-seoksilla.

D-seokset olivat kuitenkin yllättävänkin pidottomat Estorilin radalla, mutta vaihtoehtoja ei ollut. C-seokset tai sitä kovemmat seokset olisivat maksaneet aikaa vieläkin enemmän ja saaneet tallin kuljettajat näyttämään lähes pelleiltä radalla. Siihen eivät ajajat olleet valmiina ja siten yrittivät vain parhaansa. Surer ajoi ajan 1.24.688 ja oli sillä 16:sta ja Boutsen oli 18:sta ajalla 1.25.115. Heidän väliinsä mahtui 17:sta paikalle Rene Arnoux ajalla 1.24.848.

Ranskalaisen aika Ferrarilla oli suorastaan tyrmäävän huono Alboretonkin melko vaisuun aikaankin verrattuna. Winkelhockin suhteellisen kelvolliseen aikaan mikä olisi riittänyt kymmenen parhaan joukkoon tuli kertaheitolla loppupelissä, mutta lopulta huippuaika hidastui silmissä. Sitä luultiin hidastukseksi muun virheen takia, mutta sitä se ei ollut. Winkelhockin auton välijäähdytin oli hajonnut ja moottori vaurioitunut. Siten Winkelhockin sijoitus oli sinällään välttävän kelvollinen ensimmäisen paremman tallin autolla ajetuksi, mutta huipputallin kalustolla murheellinen 19:sta sija ei silti antanut paljon uskoa Brabhamin Bernie Ecclestonelle tai muullekaan lajin huippuluokan seuraajalle tai asiantuntijalle.

Puhumattakaan sitten kriitikoista jos kerran varsinaiset asiantuntijat olisivatkin häneen uskoneet. Winkelhockin aika oli 1.25.289 mikä toki kokonaan uudella radalla ja lähes ilman ajoa Vapaiden Harjoitustenkin jälkeen oli menettelevän hyvä juttu. Andrea de Cesaris oli 20:s ajalla 1.26.082 ja Francois Hesnault oli 21:s ajalla 1.26.701. Piercarlo Ghinzani oli 22:s ajalla 1.26.840 ja Gerhard Berger oli vara-autolla 23:s ajalla 1.28.106. Bergerin kisa-autoa ei perjantain valtavan kolarin jälkeen saatu mitenkään kuntoon lauantaiksi ja sunnuntain kilpailuun se vaikutti jäävän myös aivan viime hetkille yleisen varaosapuutteen takia. Jo Gartner oli 24:s ajalla 1.28.229.

Viimeiset kaksi kuljettajaa mukaan kilpailuun ainakin siinä vaiheessa olivat sijoilla 25 ja 26 Mauro Baldi ja Jonathan Palmer ajoilla 1.29.001 ja 1.29.397. Kilpailusta vaikutti karsiutuvan sijalla 27 kroonisesta moottoriviasta lähes koko Virallisen Harjoituksen ajan kärsinyt Philippe Alliot ajalla 1.30.406.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös