Estoril 21.10.1984
Kauden 1984 kauden päätöskilpailu Portugalissa Estorilin radalla oli melkoinen kilpailu konservatiivisuudessaan. Hyvästä rataympäristöstä ja joistakin alkuvaiheen taisteluista huolimatta kilpailu jännitykseltään jätti kuitenkin toivomisen varaa. YLE näytti kauden päätöskilpailun Matti Lammin selostamana Urheilutunnilla TV2:ssa. Koosteessa ei paljonkaan näytetty. Ensimmäiset viisi kierrosta, kierrokset 8-9, 11, 31-33 nopeasti leikattuna, kierros 40, kierros 46, kierrokset 53-55 jälleen nopeasti leikattuna ja viimeiset kierrokset 68-70 näytettiin 25 minuutin koosteessa.
Joka tapauksessa kun kauden päätöskilpailuun lähdettiin ONS:n Porsche 928 Course Carin, Volkswagen Passat Break Medical Carin ja ilmeisesti ONS:n toimittaman BMW-merkkisen Mainosauton saavuttua ruudukon taakse Derek Ongaro sytytti punaisen valon viimeisen kerran kaudella ja samalla vaihtoi sen vihreäksi. Siten 27 asvalttisoturia kiitivät ensimmäiseen mutkaan suomalaisten riemuksi Keke Rosbergin ajaessa kärkeen.
Järjestys ensimmäisessä mutkassa oli Rosberg, Nigel Mansell, Alain Prost, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Michele Alboreto, Elio de Angelis, Patrick Tambay, Stefan Johansson, Derek Warwick, Riccardo Patrese, Eddie Cheever, Niki Lauda, Thierry Boutsen, Marc Surer, Manfred Winkelhock, Philippe Streiff, Rene Arnoux, Francois Hesnault, Jacques Laffite, Piercarlo Ghinzani, Andrea de Cesaris, Gerhard Berger, Jo Gartner, Mauro Baldi, Jonathan Palmer ja Philippe Alliot. Alliot kärsi kroonisesta moottorivauriosta edelleen, mutta viimeiseksi hän ei jäänyt olemaan pitkään. Piquet spinnasi yrittäessään paremmille sijoille ja vaihtoi heti Michelinin Kovat renkaat alle. Hän aikoi ajaa maaliin asti niillä ja aloittikin melkoisen takaa-ajon viimeiseltä sijalta.
Lauda vuorostaan oli ohittanut Cheeverin ja Patresen, mutta oli 11:sta ensimmäisen kierroksen päättyessä. Kolmanteen kierrokseen mennessä Prost oli jo ohittanut Mansellin ja alkoi väijyä Rosbergia. Kierroksella 2 Alliot oli suosiolla keskeyttänyt jäätyään alle kierroksen mitalla renkaat vaihtaneen Piquetin taakse viimeiseksi. Moottori oli pettänyt. Rosberg ei ollut antautumistuulella ja samoin ei ollut myöskään Mansell. Kierroksella 4 Rosbergin moottoriin iski hetkellinen käyntihäiriö ja Prost pääsi lähemmäksi. Rosberg piti kuitenkin pintansa. Lopulta kierroksella 8 juuri aloitettuaan kierrokseen Prost ohitti Rosbergin. Kierroksella 9 oli Prost jo liian kaukana ohitusta varten. Surer keskeytti kierroksella 8 sähkövikaan. Lauda oli kierroksella 9 ysipaikalla ja heti Johanssonin takana.
Järjestys oli siis Prost, Rosberg, Mansell, Senna, Alboreto, de Angelis, Tambay, Johansson ja Lauda yhdeksän parhaan osalta. Kierroksella 9 Mansell oli ohittaa Rosbergin, mutta Rosberg pisti oven kiinni ja tulevat tallikaverit olivat melkein kolaroida toisensa ulos kilpailusta. No tänä jouluna tuskin maljoja kohotellaan tämän johdosta.
Tässä vaiheessa kilpailua kysymys oli, että mitä Lauda tekee? Tai pystyy tekemään? Hän oli jumissa Johanssonin takana ja koska Prost tuskin koskaan keskeytti tekniseen vikaan, ajovirhekin häneltä oli harvinainen ja lopulta Laudan oli pakko päästä toiseksi kilpailussa tai voittaa kaiken varmistumiseksi.
Palmerin Pirellin Lyhytjyväiset renkaat pettivät myös auton moottorivaurion ohella ja hän kävi varikolla renkaanvaihdossa Lopulta kierroksella 11 Mansell meni ohi Rosbergista vaikka tiukkaa tekikin. Järjestys oli siis Prost, Mansell, Rosberg, Senna, Alboreto, de Angelis ja Johansson aivan perässä ohitettuaan Tambayn ja Lauda.
Lauda pääsi pian ohi Tambaysta myöskin, mutta häntä ei kiinnostanut vaarantaa mestaruuttaan de Angeliksen ja Johanssonin taistelussa. Nopeuttaan aiemmalla kymppipaikallaan lisännyt Warwick spinnasi kierroksella 12 hiekoille. Samalla Warwick kävi myös varikolla. Lauda ajoi kasipaikalla.
Johanssonin ja de Angeliksen taistelu päättyi de Angeliksen renkaiden pidottomuuteen minkä seurauksena italialainen päästi lopulta myös Laudan ohi ilman isompia vastusteluja. Kierroksella 13 Palmer kävi jälleen varikolla moottorin korjauksessa. Takariveissä Streiff, Hesnault, Gartner, Ghinzani ja Baldi taistelivat jälleen näyttävästi yhdessä Piquetin kanssa. Winkelhockilla ajaminen oli paljon varovaisempaa.
Ennen pitkää kierroksella 19 Palmerin kisa päättyi hajonneeseen vaihdelaatikkoon yhdessä moottorivaurion kanssa. Palmerilta vaihteita oli kadonnut aiemminkin ennen keskeytystä. Senna pääsi samoihin aikoihin lopullisesti ohi ja eroon Rosbergista. Rosberg pystyi lähinnä Hondan turvin pitämään auton nelospaikalla. Kierroksella 20 Laffite tuli varikolle vaihtamaan renkaat. 19 sekuntia kesti pysähdys myös korjailun osalta. Samalla Streiff spinnasi hiekalla. Siten Streiff kävi varikolla kierroksella 21. Kierroksella 22 Laffite kävi jälleen varikolla.
Nyt ei vaihdettu renkaita vaan korjattiin runkoa 7 sekunnin ajan ennen jatkoa. Kierroksella 24 Boutsen keskeytti vetoakselin pettämiseen. Kierroksella 25 Laffite kävi jälleen korjauskäynnillä varikolla. 7 sekunnin pikastopilla ei Laffite voittanut paljonkaan.
Kierroksella 27 Lauda oli aiemmin ollut lähellä Johanssonia, mutta Toleman oli aina liian nopea suorilla tai muutoin peittänyt kaikki ohituspaikat Laudalta. Cheever kävi varikolla renkaanvaihdossa ja korjaamassa bensansyöttövaurion autostaan. Sen korjaukseen kesti 5 kierroksen mittainen aika eli vajaat 7 minuuttia. Se tiputti hänet viimeiseksi. Lopulta Ghinzania ohitettaessa kierroksella Lauda teki ratkaisunsa.
Elettiin kierrosta 28 ja Nürburgringin virheistä oppineena Lauda teki ohituksensa ja leikkasi Johanssonin etusiipeä. Se aiheutti Johanssonille korjauskäynnin varikolla. Se vei käytännössä hänen pistemahdollisuutensa. Lähes välittömästi Lauda ohitti myös Alboreton ja oli jo viidentenä. Kierroksella 29 Hesnault kävi varikolla vaihtamalla Michelinin Keskikovat renkaansa. Stoppi kesti 9 sekuntia ja se oli päivän nopein.
Valitettavasti Hesnaultin autoon tuli lähes heti varikkostopin jälkeen sähkövaurio ja lopuksi sähkölaitteet hajosivat aiheuttaen moottorivaurion kierroksella 31 ja keskeytyksen. Lauda oli päässyt siihen mennessä Rosbergin ohi ja kierroksella 34 lopullisesti myös Sennan ohi. Senna vaati tiimiradiossa Laudan ohittamista, mutta Alex Hawkridge ei missään tapauksessa antanut hänelle sitä lupaa. Siten Senna tyytyi päästämään Laudan ohi melko helposti.
Tässä vaiheessa Lauda oli viimein kolmantena ja Senna taisteli lähinnä Rosbergin kanssa nelospaikasta joskin Rosberg oli enemmän vitostilan miehiä ja jopa huonommatkin sijat odottivat. Kierroksella 37 Laffite kävi taas varikolla korjauksissa. Tällä kertaa hyvin pitkällä stopilla sillä moottori ylikuumeni liikaa koko ajan. Näillä kierroksilla Lauda oli huonoimmillaan 35 sekuntia Mansellin takana ja yli 45 sekuntia Prostin takana.
Mansell ajoi välillä nopeammin jopa kuin Prost, mutta ei saanut häntä kiinni. Sama ongelma oli myös Laudalla Mansellin kanssa. Yllättäen Mansell alkoi hieman hidastamaan, mutta silti Lauda ei saanut häntä paljonkaan. Mestaruus näytti menetetyltä. Kierroksella 39 Rosberg keskeytti harmittavasti nelospaikalta moottoririkkoon. Järjestys oli siis Prost, Mansell, Lauda, Senna, Alboreto, de Angelis ja Tambay. Kierroksella 48 Streiffin auto alkoi heilua aivan liian paljon. Tässä vaiheessa RTP eli Portugalin televisio alkoi sekoilla ajanottonsa kanssa.
Siten keskeytyskierros Streiffin ja Warwickin osalta olivat epäselviä kaikkiaan. Streiffin vetoakseli petti lopulta ja hän keskeytti ajanoton mukaan viimeistään kierroksella 50. Kierroksella 51 Warwick keskeytti vaihdelaatikon hajoamiseen vetoakselivaurion ohella.
Lauda oli saanut paljon kiinni Mansellia, mutta oli epätoivoinen. Hän ei ilman ehdotonta pakkoa halunnut ajaa Mansellia kiinni ja rasittaa turhaan autoaan. Hetkeä myöhemmin Mansellin viimeinen Lotus-kilpailu päättyi harmittavaan keskeytykseen. Jarrunestettä oli pienen reiän takia suihkunnut Mansellilta koko kisan ajan, mutta jarrulevystä kimmonnut mäntä suorastaan teki reiästä suihkuaukon nesteille. Lopulta jarruneste loppui hetkessä ja Mansell joutui keskeyttämään. Siten Peter Warr jälleen ivaili Mansellille ja sanoi tämän pysyvän ilman voittoa koko urallaan niin kauan kun hänellä olisi persereikä tallessa. Lause oli toisintoa Monacosta.
Lauda sai keskeytyksestä johtuen mestaruuteen tarvittavan toisen sijan keskeytyksen takia kuin taivaan lahjana. Lopulta kierroksella 60 kisaa oli 10 kierrosta jäljellä ja siitä eteenpäin Lauda ja Prost lähinnä varmistelivat sijoituksiaan. Laudalla ei ollut aikomustakaan ajaa Prostia kiinni ja Prost ei voinut enää yhtään mitään. Senna taas oli kerta kaikkiaan liian kaukana molemmista. Alboreto vuorostaan yritti Sennasta ohi, pyörähti ja yritti uudelleen. Senna ei yllättynyt uudestaan.
Loppukilpailussa Senna oli tosin ajaa ulos radalta kun toisella kierroksella ollut Gartner osui Sennan sivuponttooniin Interiorin hurjassa ulkokautta ohitustilanteessa. Gartner kuului Streiffin kanssa kisan liian villeihin ajajiin. Streiff oli tehdä samat Prostille kierroksella ohituksen tilanteessa aiemmin. Ghinzanilta hajosi moottori ja öljyä riitti. Lauda ei pelännyt. Kierroksella 65 Gartnerilta loppui mehut tankista. Bensa oli helposti loppunut hurjastelujen päätteeksi.
Puolitoista kierrosta ennen maalia Baldilta hajosi rengas ja sitä yritettiin vaihtaa hyvin isokokoisella ja vanhanaikaisella pulttipyssyllä varikolla turhaan. Lopulta hieman ennen ruutulippua Baldi lähti vielä ajamaan kunniakierroksen. Kilpailun voitti Alain Prost, mutta maailmanmestari oli kolmatta kertaa urallaan Niki Lauda toisella sijalla. Ayrton Senna oli sensaatiomaisesti kolmas. 4:s oli Michele Alboreto, 5:s Elio de Angelis, 6:s Nelson Piquet, 7:s Patrick Tambay, 8:s Riccardo Patrese, 9:s Rene Arnoux, 10:s Manfred Winkelhock, 11:sta Stefan Johansson, 12:sta Andrea de Cesaris, 13:sta Gerhard Berger, 14:sta Jacques Laffite, 15:sta Mauro Baldi, 16:sta Jo Gartner ja 17:sta viimeisellä sijalla oli Eddie Cheever.