Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KESÄKAUSI 2014

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Yritettiin kerran Jjusbanin kanssa korjata Alpun sukupuoli. Oli niin pahasti rikki että piti purkaa ekaks kokonaan. Ja kasatessa, tietenkin, jäi yli osia joista ei tiedetty että mihinkä. Laitettiin kuitenkin vaan johonkin kiinni. Siinäpähän lepattelee.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Mun oletukseni on, että olkoon kyseessä mies tai nainen niin todennäköisimmin se on kännissä.

Jos joku lämpimänä kesäpäivänä kulkee kadulla kikkelisillään tahi römpsäsillään niin antaisin kyllä kulkea ihan rauhassa, ei siitä pitäis kellekään vahinkoa olla enkä näe siinä mitään tuomittavaa.
Tai sitten se on Alppu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pimppi on niin tehokas vallankäyttöväline että siinä jää kikki kakkoseksi.
Niin jos olet kehittänyt pimppiriippuvuuden eikä toisin päin. Mutta kyllähän kikkeliä halvemmalla saa jos mieli tekee.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
:peukku:

Vaikka se oli Kokoomukselle 'ylitsepääsemätöntä' että valtio lähtisi mukaan telakkapisnikseen, niin järki lopulta voitti.

Ja Turku \o/
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oli kyllä hyvä uutinen.

Vähissä olleet viime vuosina.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
EU-komissaarien hurjat matkakulut julki
Matkakulujen lisäksi EUObserver vaati komissiolta tarkkaa yksilöityä selvitystä komissaarien edustus- ja muista kuluista, jotka komissio on maksanut. Komission pääsihteeri Carherine Dayn mukaan tietoja ei voitu kuitenkaan luovuttaa, koska niiden hankkiminen olisi ollut liian työlästä. Day ilmaisi lisäksi huolensa komissaarien yksityisyyden suojelemisesta.
Onneksi yksityisyyttä suojellaan:)
 

Örfil

Guest
Oli kyllä hyvä uutinen.

Vähissä olleet viime vuosina.
It-alalla ei hurraata huudella edelleenkään.

Mutta onhan tuo pisara mereen. Ja olisiko siksi valtio mukana, koska kansallisesti tärkeä teollisuudenhaara eli halutaan säilyttää osaaminen ja tuo telakka myös kotimaassa "strategisista syistä"? Tämä oli silkka arvaus.

En tiedä millainen riski tuo on valtiolle siksi aikaa kun on mukana. Valtio lähti nyt yrittäjäksi ja sillä on siten yrittäjän riski. Tappiollista rakentamista ei valtiokaan saa kannattavaksi, jos niin kävisi.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

2 laivaa TUIlle ja kahdesta optio. 10000 miestyövuotta hommia napsahti.
Nuo kaksi ensimmäistä TUI-laivaa olivat aluksi tulossa käsittääkseni Rauman STX-telakalle valmistettavaksi. Mutta sitten vissiin rahan mahti puhui, ja Turku sai koplattua itselleen TUI-ristelijöiden kaupan ja Rauman telakka suljettiin STX:n osalta. Niin se on sellaista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nuo kaksi ensimmäistä TUI-laivaa olivat aluksi tulossa käsittääkseni Rauman STX-telakalle valmistettavaksi. Mutta sitten vissiin rahan mahti puhui, ja Turku sai koplattua itselleen TUI-ristelijöiden kaupan ja Rauman telakka suljettiin STX:n osalta. Niin se on sellaista.
Vai olisiko vain niin, että STX omistajana määräsi ja keskitti tilausten kustessa toiminnan Turkuun.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Nuo kaksi ensimmäistä TUI-laivaa olivat aluksi tulossa käsittääkseni Rauman STX-telakalle valmistettavaksi. Mutta sitten vissiin rahan mahti puhui, ja Turku sai koplattua itselleen TUI-ristelijöiden kaupan ja Rauman telakka suljettiin STX:n osalta. Niin se on sellaista.
Ne tais olla Scandlinesin autolauttatilaukset jotka tuli ensin Raumalle, mut lopulta STX menetti ne kokonaan, kun ei valtiokaan lähtenyt rahoittamaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ne tais olla Scandlinesin autolauttatilaukset jotka tuli ensin Raumalle, mut lopulta STX menetti ne kokonaan, kun ei valtiokaan lähtenyt rahoittamaan.
Todennäköisesti näin.

Eihän Raumalla käsittääkseni ole koskaan tehty todella suuria risteilyaluksia. Lähinnä maksimissaan niitä ~200m ruotsin ja tallinnanlaivoja.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Eihän Raumalla käsittääkseni ole koskaan tehty todella suuria risteilyaluksia. Lähinnä maksimissaan niitä ~200m ruotsin ja tallinnanlaivoja.
Autolauttojahan ne lähinnä on tehneet. Ja jotain erikoisaluksia. Scandlinesin kahden lautan rakentaminen olisi työllistänyt ainoastaan 1000 henkilötyövuotta, kun näitten TUIn risteilijöiden tilaus työllistää 12000 henkilötyövuotta. Eli ihan erikokoisista purkeista kyse. Nythän suunnittelevat, että Rauman telakalla alettais rakentaa samantyylisiä erikoisaluksia (kuten maantielauttoja) kuin Uudenkaupungin telakalla.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Telakoitten työntekijämääriä rupesin etsimään:
Helsingin telakalla noin 400
Turun korjaustelakalla Naantalissa 100+alihankkijoita 250-300
Rauman telakalla oli 600
Technipillä Porissa 780
Turun telakasta ei kovin ajantasaista löytynyt, mut 2011 ollut 900, 2009 ollut 1700, Wärtsilän aikoihin 3500

Sitten on esimerkiks Raumalla potkurilaitteita tekevällä Rolls-Roycella lähes 500 työntekijää, Piikkiön hyttitehtaalla 150+alihankkijoita 100, veneteollisuus työllistänyt Suomessa 2009 noin 5000.
 
Ylös