Olihan kiva 28 kierroksen kisa.
Ferrrarin kisa vauhti oli jo melko positiivista. Ero Mersuun ei ollut enää niin iso
kuin ennen. Lewiksen renkaat kun loppuivat (kahteen kertaan) ja Nikolla oli pensan riittävyys
ongelmaa niin siitä päätellen mersut pisti kyllä menemään ihan täysiä.
Olen aikaisemissa kisoissa miettinyt kummassa Ferkku on enemmän pielessä aeron vai
mekaanisen pidon osalta ja tämä kisa näytti että mekaaniseen pitoon on kyllä saatu
kehitystä aikaiseksi. Vaikka itse kyllä olen ollut hieman epäileväinen tuon keulan
vetotanko jousituksen suhteen.
Lähtö oli Ferraareilta loistava jossa myös näkyi tuo hyvä mekaaninen pito. Kimin nousu
likaiselta puolelta oli todella loistava. Toki Alonsokin lähti hyvin ja osoitti
pelimiehen liikkeitä kun ei kiilannut Kimiä. Siinä kun olis ollut joku Perezin
tapainen kuski niin olis ollut karmee kasa autoja lähtö suoran päässä.
Kisa vauhti oli hyvää myös RB:n verrattuna vaikka "Reecardo" hieman vauhtia jarrutteli
ja jättytyi suosiolla Kimin taakse säästelemään polttoainetta ja renkaita ja otti eron
pois kun rengas stoppi lähestyi.
Vettelin keskeytyksen saattelemana Kimillä oli varma 3:s paikka taskussa. Monacossa
kun suht saman vauhtisilla on ohitus melko mahdoton tapaus.
Kunnes tuli tuo varikko hässäkkä.
Toisen stopin jälkeen kävin jääkaapilla ja menin ulos "jäähylle" istuskelemaan ja miettimään
mitä hittoa se Ferkku taas teki.
Luulin ens että antoivat Alonson renkaat koska hän tulee aina ens varikolle.
No Ferraarin (kisainssin) töpäksihän se paljastui kun eivät olleet sanoneet Kimille että
ohitus lupa on myönetty letkan väliin jääville kuskeille ja ne tulee sieltä kohta kovaa ohi.
Ohoijaa en muuta sano.
Siis Kimin ei kannata kisa paikalle enää edes lähteä jos Spagnolo on hänellä edelleen
kisainssinä. Se poika näyttää onnistuvan joka kisassa löytämään tavan millä saa
kisa viikonlopun pilattua. Siis olishan tuo Monacon podium paikka ollut Ferraarille
hyvää osoitusta että ollaan oikeaan suuntaan menossa uusien kehitys osien kanssa.
Joten on todella ihme jos tuo jantteri vielä jatkaa tuossa hommassa.
Silloin kun Spagnolo nimitetiin niin hieman asiaa jo silloin hämmästelin kun ens
hommataan tiimiin parhaat osaajat ja sitten "säästetään" kisainssistä.
Spagnolon hommat on ainakin näin maalikon silmin näyttänyt siltä että hän ei tee koskaan
mitään päätöstä ellei kysy ensin Stellalta. No Stella on huippu ammattilainen kisainssinä
ja häneltä todella kannattaa kysellä mutta ei tuo oikeen kisassa onnistu kun pitäis
olla aika nopeeta toimintaa. Sekä molempien kisa inssien pitäis pääasiassa hoitaa
omaa autoaan kun ollaan kisassa.
Hieman jos leikitellään niin vois sanoa että Kimillä on vain 3/4 kisainssiä josta
Spagnolon osuus on 1/2 ja Stellaa 1/4 ja silti Stella hoitaa vielä 100%:sti Alonson auton.
Lisäks vois hämmästellä Lewiksen käytöstä kun hän valitti että
miksi häntä ei päästetty aikasemmin varikolle ?
No teemi tais tietää Lewiksen rengas kuluma ongelman jota on muissakin kisoissa näkynyt.
Lewis taitaa säätää autoa enemmän aika-ajoon ja Niko pelaa peliä kisan puolelle niin
että renkaat kestää.
Lopussa oli vielä hyvä junior Magnusseenin plokkaus Kimiltä, toki se tais tulla tuon
sisä kanttarin pompun saattelemana kun Mag alkoi ensin Kimiä blokkaamaan eikä jättänyt tilaa.
Lopputulos oli "söpöä", molemmat kun nojaili siellä muurin vieressä.
No kannattais pojan ehkä hieman miettiä mitä itse ensin tekee.
Jos Juniorin mielestä Kimi on liian vanha niin sitten vois samalla heittää että
juniori taitaa olla liian nuori tai kokematon.
Magnusehan oli muuten lähdössä kimin takana, jota hieman jännitin kuinka siinä käy.
Lopuksi täytyy sanoa että olis ollut kiva nähdä millaiset olis olleet Lewiksen
jutut jos Vettel olis ollut kokoajan hänen perässä. RB:llä olis kuitenkin ehkä ollut
hieman parempi vauhti kuin Ferkulla ja kenties Vettel olis päässyt paremmin
painostamaan Hamilttonia jolloin hänen renkaat olis loppuneet vielä aikaisemmin.
ps.
johan tuli jorinat