Amen! Loistava aloituspostaus ja tervetuloa foorumille :thumbup:Positiivisesti jos koittaa ajatella, niin onhan tämä kausi tarjonnut tähän mennessä enemmän jännitystä ja mielenkiintoa kuin mitä tällainen yhden tiimin täysin överi "me ollaan kaksi sekuntia muita nopeampia per kierros"- dominointi pitäisi normaalisti tarjota. Ihan hyvin olisi koko kausi voinut olla samanlaista kuolettavan tylsää keskinkertaisen kuskin suorittamaa dominointia kuin mitä Vettelillä oli pari kautta. Tietysti jos olisi hieman paremmin osunut tähtien asennot kohdalleen niin Bottas olisi ottanut voiton jostain niistä kisoista joissa Ricciardo korjasi hedelmät.
No, nyt valitettavasti loppui sekin vähä hupi ja loppukausi sujunee tylsemmissä merkeissä. Aivan varmasti talli haluaa lanseerata totaalisen jäädytystaktiikan ainakin siihen asti kunnes Ricciardolta lähtee matemaattiset saumat mestaruuteen. Eli periaatteella "se, joka tulee ensimmäiseen mutkaan kärjessä saa ajaa rauhassa maaliin asti". Näin siis ainakin teoriassa, voin hyvin kuvitella että kaikkien näiden vääryyksien jälkeen ainakin Hamilton haistattaa paskat tällaiselle aina siihen asti kunnes ruvetaan uhkaamaan sopimusrikkomuksilla, palkanmaksun katkaisemisella jne. Monzassa pitäisi joka tapauksessa olla vielä kiinnostavat lähtökohdat kun savu nousee Hamiltonin päästä.
Rosberg on kyllä lampaankasvojensa alla täysin häikäilemätön piru, joka käyttää kaikki keinot hyödykseen moraalista välittämättä. Ei siis todellakaan pelkästään tässä kisassa, vaan se on ollut miehen "modus operandi" jo useamman vuoden ajan, nyt se vaan on paljon näkyvämpää kun taistellaan maailmanmestaruudesta eikä jostain yksittäisestä viitossijasta. Samanlaisia kokovartalopeniksiä on toki F1:n historia täynnä, mutta jotenkin se on "luontevaa" silloin kun se häiriintynyt luonne on sentään rehellistä ja suoraa (tyyliin Senna tai Schumacher), sen sijaan että teeskennellään jotain ihan muuta.
Ihan hyvä analyysi kyllä. Itsekin olen aiempina vuosina pitänyt Rosbergia sellaisena mallikelpoisena kuljettajana ja Hamiltonia enemmänkin härskinä sikailijana, mutta varsinkin tällä kaudella asetelma on toisenlainen. Ehkä Hamiltonin töppäilyt johtuvat kuitenkin lähinnä sellaisesta periksiantamattomuudesta ja siitä että hän ajaa kai enemmänkin tunteella ja vaistomaisesti ja sitten aina toisinaan kolisee. Hamilton ajaa tavallaan kilpailun tai kenties jopa kierroksen kerrallaan eikä aina ajattele pidemmän aikavälin seurauksia. Nämä tilanteet, joissa Rosberg on osallisena ovat puolestaan juuri tällaisia että liikutaan harmaalla alueella ja on olemassa mahdollisuus että teko on tarkoituksellinen. Tämän Belgian kolarin lisäksi tulee mieleen ainakin Monacon aika-ajossa tapahtunut ajovirhe sekä Kanadassa tapahtunut oikaisu, jonka avulla Hamilton jäi DRS-alueen ulkopuolelle.Positiivisesti jos koittaa ajatella, niin onhan tämä kausi tarjonnut tähän mennessä enemmän jännitystä ja mielenkiintoa kuin mitä tällainen yhden tiimin täysin överi "me ollaan kaksi sekuntia muita nopeampia per kierros"- dominointi pitäisi normaalisti tarjota. Ihan hyvin olisi koko kausi voinut olla samanlaista kuolettavan tylsää keskinkertaisen kuskin suorittamaa dominointia kuin mitä Vettelillä oli pari kautta. Tietysti jos olisi hieman paremmin osunut tähtien asennot kohdalleen niin Bottas olisi ottanut voiton jostain niistä kisoista joissa Ricciardo korjasi hedelmät.
No, nyt valitettavasti loppui sekin vähä hupi ja loppukausi sujunee tylsemmissä merkeissä. Aivan varmasti talli haluaa lanseerata totaalisen jäädytystaktiikan ainakin siihen asti kunnes Ricciardolta lähtee matemaattiset saumat mestaruuteen. Eli periaatteella "se, joka tulee ensimmäiseen mutkaan kärjessä saa ajaa rauhassa maaliin asti". Näin siis ainakin teoriassa, voin hyvin kuvitella että kaikkien näiden vääryyksien jälkeen ainakin Hamilton haistattaa paskat tällaiselle aina siihen asti kunnes ruvetaan uhkaamaan sopimusrikkomuksilla, palkanmaksun katkaisemisella jne. Monzassa pitäisi joka tapauksessa olla vielä kiinnostavat lähtökohdat kun savu nousee Hamiltonin päästä.
Rosberg on kyllä lampaankasvojensa alla täysin häikäilemätön piru, joka käyttää kaikki keinot hyödykseen moraalista välittämättä. Ei siis todellakaan pelkästään tässä kisassa, vaan se on ollut miehen "modus operandi" jo useamman vuoden ajan, nyt se vaan on paljon näkyvämpää kun taistellaan maailmanmestaruudesta eikä jostain yksittäisestä viitossijasta. Samanlaisia kokovartalopeniksiä on toki F1:n historia täynnä, mutta jotenkin se on "luontevaa" silloin kun se häiriintynyt luonne on sentään rehellistä ja suoraa (tyyliin Senna tai Schumacher), sen sijaan että teeskennellään jotain ihan muuta.
Sennan ja Schumacherin kaikki mestaruudet ovat siis arvottomia.Ongelman ytimessä ovat juuri Rosbergin puheet kisan jälkeen. Rosberg itse sanoi halunneensa "todistaa jotain". Hamilton tulkitsi lausunnon niin, että Rosberg olisi myöntänyt törmänneensä tallitoveriinsa tahallaan.
Mikäli Hamiltonin tulkinta osoittautuu lopulta paikkansapitäväksi, lataa Allen tylyä tekstiä seurauksista.
- Se poistaisi täysin Rosbergin arvovallan F1-kuljettajana ja mestaruushaastajana. Se tekisi mestaruudesta arvottoman, jos hän sen voittaisi. Sama koskisi kaikkia tulevia titteleitä
Kyllä tuo ihan Nicon syy oli. Ihmettelen, miksei hänelle jaettu penalttyä jo kisan aikana. Hamilton ei voinut tehdä mitään toisin, ajoi johdossa omaa ajoaan ja ihan tavallisella ajolinjalla kun yhtkkiä tallikaveri lysäyttää takakonttiin. Alokasmainen (ja valitettavasti ainakin puoliksi tahallinen-) virhe Rosbergilta, toivottavasti mestaruus ei ratkea tallaiseen temppuun.
Tuosta voisi hyvin kyllä tarjota 5 sijan lähtörangaistuksen seuraavaan kisaan, pilasi kuitenkin mm-kärkitaistossa olleen, kisaa johtaneen kuskin kisan näin.
Ennen siiven hajoittamista Hamiltonin takarengas ja Rosbergin eturengas osuivat. Auto oli siis enemmän rinnalla.BBC:n jälkiviisaissa tota analysoitiin ja sääntö menee niin, että tilaa pitää antaa, jos takanaolevalla on huomattava osa autosta edelläolevan rinnalla. Nicolla oli vain etusiipi Lewiksen takarenkaan kohdalla.
Sääntökohta, johon ilmeisesti viittaavat on kyllä suoralla ajelua koskeva, mutta jos sitä tosiaan sovellettaisiin, niin pykälän loppuosan mukaan Hamilton on vikapää.En minäkään rangaistuksia jakelisi, mutta toin vain esiin, että säännöt ovat Hamiltonin puolella.
Kummallista, jos BBC ei jaksanut lukea kuin pykälän alkuosan.Formula One Regulations sanoi:20.4 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason.
For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a 'significant portion'.
James Allenilta karkaa mopo käsistä:
Sennan ja Schumacherin kaikki mestaruudet ovat siis arvottomia.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014082518601986_fo.shtml
Ei tuollaista sääntöä ole olemassa F1-sarjassa. Mitä spedejä siellä BBC:llä on ollu hourailemassa?BBC:n jälkiviisaissa tota analysoitiin ja sääntö menee niin, että tilaa pitää antaa, jos takanaolevalla on huomattava osa autosta edelläolevan rinnalla. Nicolla oli vain etusiipi Lewiksen takarenkaan kohdalla. Nico itsekin ajaa sääntöjen rajamailla ja käyttää radan viimeistä asfalttimurua myöten puolustaessaan sijoitusta, joten hänen olisi pitänyt ymmärtää ajavansa sulkeutuvaan väliin. Ei kukaan sijoitusta puolustava kuljettaja ala turhaan jättämään tilaa, jos toinen ei pääse edes rinnalle ohitusyrityksessä. Nico pääsi jarrutuksessakin etusiivellään vain Hamiltonin auton puoliväliin ja oli ulkokurvissa, joten hän jäi nopeasti taakse.
Mitä jos kävisit itse lukaisemassa mitä säännöt sanoo? Sen sijaan että luottaisit houraileviin britteihin (ihan oikeasti tuntuu britit seonneen totaalisesti nyt)? Ei siellä ole juuri mitään lukemista edes tähän liittyen, noin 2 A4 verran ehkä. Löytyy F1.comin kautta (web-sivu) tai FIA:lta PDF:nä.En minäkään rangaistuksia jakelisi, mutta toin vain esiin, että säännöt ovat Hamiltonin puolella.
Jos pysyt rauhallisena ja luet edelliset viestit, niin tossa niitä sääntöjäkin käsiteltiin. En ollut tarkkoja sääntökohtia ennen tätä iltapäivää lukenut ja tosiaan tuo ylläoleva sääntö liittyikin pelkkään suoraan. Noh yllä nyt on muutenkin tullut tuohon minun aikaisempaan viestiin korjausta.Mitä jos kävisit itse lukaisemassa mitä säännöt sanoo? Sen sijaan että luottaisit houraileviin britteihin (ihan oikeasti tuntuu britit seonneen totaalisesti nyt)? Ei siellä ole juuri mitään lukemista edes tähän liittyen, noin 2 A4 verran ehkä. Löytyy F1.comin kautta (web-sivu) tai FIA:lta PDF:nä.
Toisaalta Hamilton ei harjoittanut "deliberate crowding" eikä "abnormal change of direction" normaalia ajolinjaa ajaessaan ja hänen voidaan hyvin ajatella uskoneensa olleen edellä ja siten ajatelleen pystyvänsä ajamaan normaalia ajolinjaa. Kuten yllä jo päätettyä vahinko, kömpelöä, racing incident.20.5 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.
Alkukaudesta Hamilton ajoi niin törkeästi Nicoa vastaan että ihmettelin kuinka tyynejä kommentteja kisan jälkeen annettiin. Montrealissa hieman Nico antoi takaisin ettei aina väistä. Ja eilen sitten uudemman kerran. Toivottavasti se pointti meni nyt Lewikselle perille.Hamiltonia ei oikeastaan voi syyttää kun tuo radalta pois työntäminen on "käytännössä" ollut sallittua ties kuinka pitkään (kiitos FIA), eikä tuo ollut lähelläkään pahimpia dickmoveja mitä tässä viime aikoina on tehty.
Erona noihin edellisiin vaan se, että Nico päätti tällä kertaa demonstroida, mitä tapahtuu kun radalta työnnetty kaveri ei väistäkään.
--
Mercedes tulee varmaan yrittämään kilpailun jäädytystä seuraavissa kisoissa, mutta räkäistä huutonaurua Brackleyn suuntaan mikäli oikeasti luulevat saavansa enää pidettyä pojat kurissa.
Tuo käytäntöhän on verrattavissa ovaalipuolen "slide jobiin", jossa sukelletaan sisälinjalta mutkaan toivoen että ollaan kokonaan edellä ennenkö valuu liian leveäksi. Temppu perustuu siihen, että vauhtia on apexilla enempi kuin tilan jättäminen mutkan ulostulossa vaatisi ts. jos sukellus jää vajaaksi niin huonosti käy. Ison riskin liike, ja hieno suoritus onnistuessaan, mutta ei siinä ole tapana syytää muita jos tulee romua.Hamiltonia ei oikeastaan voi syyttää kun tuo radalta pois työntäminen on "käytännössä" ollut sallittua ties kuinka pitkään (kiitos FIA), eikä tuo ollut lähelläkään pahimpia dickmoveja mitä tässä viime aikoina on tehty.
Erona noihin edellisiin vaan se, että Nico päätti tällä kertaa demonstroida, mitä tapahtuu kun radalta työnnetty kaveri ei väistäkään.