Radioliikenteen rajoittaminen

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Maikkarin mukaan vain edessä olevasta liikenteestä ja varikkokäynneistä saa antaa tietoa. Jos näin tosiaan on, niin sehän karsisi aika tehokkasti kaiken koodikielen. Jos radioon huudellaan jotain mikä ei ole totta tai muuta ylimääräistä, niin silloinhan sen voi varmasti tulkita koodikieleksi.

Jännä nähdä mitä tästäkin tulee.

Edit: Varmasti myös turvallisuusasioista saa puhua, kuten turva-auto tai keltaiset liput.
Vapise pleikkari sukupolvi

http://www.youtube.com/watch?v=nlbjnZbxEcI


Kimi Räikkönen sanoi:
"Leave Me Alone I Know What I'm Doing"
Vai mite se nyt oli:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä hauskaa, että FIA:n uusi tulkinta perustuu suoraan sääntöihin:

Sporting Regulations 20.1 "Kuljettajan täytyy ajaa autoa yksin ja avustamatta". Nyt tuohon avustamiseen on laskettu mukaan varikon ohjeviestit.

Lisäksi: "FIA haluaa myös muistuttaa että datan siirto varikolta autoon on erityisesti kielletty sääntökohdassa 8.5.2 F1:n teknisissä säännöissä."

Jälkimmäinen tarkoittanee sitä, että tietoa kierrosajoista, telemetriasta ym. ei saa enää lähettää kuskien rattiin. Käytännössä näitä on tähän asti sinne lähetetty ja ne on valikoita selaamalla olleet haettavissa. Kuskit lienee käyttäneet mahdollisuutta vaihtelevasti. Jotkut ovat team radioissa muistaakseni kyllä kommentoineet omia sektoriaikojaankin.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/115804

No more "Hammer time", koska kyseessä on (oletettavasti) koodi tietyille asetuksille. Koska kuskin suoritukseen viittaavia viestejä ei saa enää lähettää, edes "you need to push" ei liene enää sallittu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sinänsä hauskaa, että FIA:n uusi tulkinta perustuu suoraan sääntöihin:

Sporting Regulations 20.1 "Kuljettajan täytyy ajaa autoa yksin ja avustamatta". Nyt tuohon avustamiseen on laskettu mukaan varikon ohjeviestit.

Lisäksi: "FIA haluaa myös muistuttaa että datan siirto varikolta autoon on erityisesti kielletty sääntökohdassa 8.5.2 F1:n teknisissä säännöissä."

Jälkimmäinen tarkoittanee sitä, että tietoa kierrosajoista, telemetriasta ym. ei saa enää lähettää kuskien rattiin. Käytännössä näitä on tähän asti sinne lähetetty ja ne on valikoita selaamalla olleet haettavissa. Kuskit lienee käyttäneet mahdollisuutta vaihtelevasti. Jotkut ovat team radioissa muistaakseni kyllä kommentoineet omia sektoriaikojaankin.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/115804

No more "Hammer time", koska kyseessä on (oletettavasti) koodi tietyille asetuksille. Koska kuskin suoritukseen viittaavia viestejä ei saa enää lähettää, edes "you need to push" ei liene enää sallittu.
Elikkä ei saa kertoa kuskille sijoituksia ja kierrosaikoja, tai eroja eteen ja taakse? Mitenkä tuo sitten menee, talli joutuu päättämään taktiikat kuskin puolesta, koska kuski ajaa informaatiopimennossa? Kuski saa silti kertoa tallille infoa renkaiden tilasta ja ohitusmahdollisuuksista?
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
No johan on markkinat. Kyllähän sitä peitellysti pystyy varmaan kertomaan lähes kaikki samat asiat kuin ennenkin. Varmaan sit jatkossa ruvetaan syytteleen toisia liian tiedon kertomisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Elikkä ei saa kertoa kuskille sijoituksia ja kierrosaikoja, tai eroja eteen ja taakse? Mitenkä tuo sitten menee, talli joutuu päättämään taktiikat kuskin puolesta, koska kuski ajaa informaatiopimennossa? Kuski saa silti kertoa tallille infoa renkaiden tilasta ja ohitusmahdollisuuksista?
Jos tämä sääntöuudistus todella menee noin tiukaksi, niin otetaan melkoinen harppaus menneisyyteen. Tietoa saa antaa, mutta vain pitboardilla. Voisin kuvitella, että nykymeininkiin tottuneet fanit taas pitävät tätä huonona sääntönä.
No johan on markkinat. Kyllähän sitä peitellysti pystyy varmaan kertomaan lähes kaikki samat asiat kuin ennenkin. Varmaan sit jatkossa ruvetaan syytteleen toisia liian tiedon kertomisesta.
Katsotaan nyt mihin tämä menee, mutta ei tuon tulkinnan tiukka valvonta minkäänlaisia peiteltyjä koodeja salli. Toisaalta, melko varmaa on, että sellaisia yritetään keksiä ja käyttää. Mitkä on sanktiot?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
No johan on markkinat. Kyllähän sitä peitellysti pystyy varmaan kertomaan lähes kaikki samat asiat kuin ennenkin. Varmaan sit jatkossa ruvetaan syytteleen toisia liian tiedon kertomisesta.
Mites sitten peittelet jos vain tietyistä asioista saa sanoa? Jos sielä alettaan jotain "multi 21" huutelemaan niin aivan varmasti jää kiinni. Muutenkin salaviestit on ollu "Fernando on nopeampi" tasoa.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
F1-Uutisia 2014

Mites sitten peittelet jos vain tietyistä asioista saa sanoa? Jos sielä alettaan jotain "multi 21" huutelemaan niin aivan varmasti jää kiinni. Muutenkin salaviestit on ollu "Fernando on nopeampi" tasoa.
Ehkä puhutaan vaan säästä. Minkälaine ilma Torniossa? Entäs Bilbaossa? Ja Kimi: On se ilmoja pidelly.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tai esim tietyssä kohtaa rataa viesti tarkoittaa jotain. Puhuminen edelläajavasta numerolla, etunimellä, sukunimellä tai tallin nimellä tarkoittaa eri asioita. Onhan noita vaihtoehtoja loputtomiin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ehkä puhutaan vaan säästä. Minkälaine ilma Torniossa? Entäs Bilbaossa? Ja Kimi: On se ilmoja pidelly.
Ilmiselvää koodikieltä. Tuskin sielä ihan idiootteja ollaan.

Jos se ei ole ihan oleellinen ja selkeä viesti kuten: "edessä olevaan autoon eroa 5 sekuntia", niin surutta voidaan tuomita koodikieleksi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ja entäs se monta kertaa pyydetään varikolle. Postimies soittaa aina kahdesti.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Koska kuskin suoritukseen viittaavia viestejä ei saa enää lähettää, edes "you need to push" ei liene enää sallittu.
Toi tuli mullakin mieleen. Eikä voi enää kehua kuskia, että: "Hyvin menee hei. Jatka samaan malliin." Nyt jos oikein sössivät homman, niin mestaruuden varmistavan maaliintulon jälkeen ei saa kuskille pistää perinteistä: "We did it!!1! Fuck yeah!! Weeee aaare theeeeee chaaaaampioooonss!" -radioviestiä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Toi tuli mullakin mieleen. Eikä voi enää kehua kuskia, että: "Hyvin menee hei. Jatka samaan malliin." Nyt jos oikein sössivät homman, niin mestaruuden varmistavan maaliintulon jälkeen ei saa kuskille pistää perinteistä: "We did it!!1! Fuck yeah!! Weeee aaare theeeeee chaaaaampioooonss!" -radioviestiä.
Tosta vaan hylky ja titteli uuteen jakoon.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jos tämä sääntöuudistus todella menee noin tiukaksi, niin otetaan melkoinen harppaus menneisyyteen. Tietoa saa antaa, mutta vain pitboardilla. Voisin kuvitella, että nykymeininkiin tottuneet fanit taas pitävät tätä huonona sääntönä.
Yleensähän ne radikaaleimmat uudistukset ovat ne arvostelluimmat sääntömuutokset. Paluu vanhan ajan meininkiin ei siltä kuulosta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ilmiselvää koodikieltä. Tuskin sielä ihan idiootteja ollaan.

Jos se ei ole ihan oleellinen ja selkeä viesti kuten: "edessä olevaan autoon eroa 5 sekuntia", niin surutta voidaan tuomita koodikieleksi.
"Pääsky on lähtenyt pesästä. Munat kuoriutuvat ajassa 5-7-8. Toistan..."
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Toi tuli mullakin mieleen. Eikä voi enää kehua kuskia, että: "Hyvin menee hei. Jatka samaan malliin." Nyt jos oikein sössivät homman, niin mestaruuden varmistavan maaliintulon jälkeen ei saa kuskille pistää perinteistä: "We did it!!1! Fuck yeah!! Weeee aaare theeeeee chaaaaampioooonss!" -radioviestiä.
Massa tulee olemaan ihan pulassa kun ei kukaan ole enää kehumassa ja ymmärtämässä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yleensähän ne radikaaleimmat uudistukset ovat ne arvostelluimmat sääntömuutokset. Paluu vanhan ajan meininkiin ei siltä kuulosta.
Mutta jos tämä valvotaan ja sanktioidaan tiukasti, niin tämä on radikaali muutos. Tässä kuitenkin palataan aikaan, jota esim. valtaosa tämän foorumin kirjoittajista ei ole nähnyt kuin vanhoilla videoilla.

En nyt muista pit radion historiaa, joten voi olla, että palataan aikaan, jota edes minä en ole nähnyt, eli 70-luvulle. Kun pit radiot tulivat, niin tietoa vastakilpailijoista alettiin välittömästi antaa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Elikkä ei saa kertoa kuskille sijoituksia ja kierrosaikoja, tai eroja eteen ja taakse? Mitenkä tuo sitten menee, talli joutuu päättämään taktiikat kuskin puolesta, koska kuski ajaa informaatiopimennossa? Kuski saa silti kertoa tallille infoa renkaiden tilasta ja ohitusmahdollisuuksista?
Tässähän oli kyse käsittääkseni ainoastaan siitä mitä radiossa saa kuljettajalle sanoa ja varikkotauluihin sillä ei siis pitäisi olla vaikutusta, joten aikaerot ja sijoitukset voisi näin ollen näyttää kuljettajalle varikkotaulun välityksellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tiimiradiota tai autoradiota alettiin todella laajamittaisesti käyttämään 30 vuotta sitten eli kaudella 1984 ja vajaat 10 vuotta siitä takaperin tehtiin ensimmäiset kokeilut niiden kanssa ja pikkuhiljaa niiden testikäyttöä alettiin lisäämään. Kisakäytössä oli ollut myös joitakin kertoja varmasti ennen vuotta 1984 ja muutoin vaihtelevasti.

Varikkotaulut ja yleensäkin ennalta sopiminen oli 1970-luvulla oikeastaan ainoa keino ilman vesisadetta/radan kuivumista tehdä organisoituja varikkopysähdyksiä. Sillä tiimiradiot olivat tuolloin kokeiluista huolimatta yleensä olemattomia kisoissa. Myös mitään ennalta sovittuja säännöllisiä renkaanvaihtoja tehtiin vain harvoin ja vielä sitäkin harvemmin välitankkauksia. Ainoastaan renkaita kuluttavilla radoilla voitiin nähdä edes hieman varikkokäyntejä 1970-luvulla ja etenkin alkupuolella vuosikymmentä.

Noilla kielloilla kyllä palattaisiin tietyllä tapaa hyvin mielenkiintoiseen aikakauteen jolloin kuljettajan omakin osuus korostui.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös