Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Tuohon ei tulla menemään, siinä olisi käytänössä laji sama lopettaa siihen paikkaan, jos muuta ratkaisua ei löydy.
Jollei laiteta turva-autoa radalle silloin kun tarvitaan traktoria auton siirtämiseksi ulosajopaikalta pois silloin on tehtävä niin, että määrätään maksiminopeus jolla saa ohittaa onnettomuuspaikan kun siellä on traktori tai mikä tahansa muu ajoneuvo siirtämässä autoa pois ja se maksiminopeus olisi oltava selvästi hitaampi kuin nopeus jolla ulosajopaikan kohdalla normaalisti ajetaan.

Sadekelillä turva-auto pitäisi automaattisesti ottaa radalle jos tarvitaan traktoria tai mitä tahansa muuta ajoneuvoa auto siirtämiseen, koska muuten Bianchin onnettomuus toistuu ennenpitkää ja sitä ei kukaan halua.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1034
Jollei laiteta turva-autoa radalle silloin kun tarvitaan traktoria auton siirtämiseksi ulosajopaikalta pois silloin on tehtävä niin, että määrätään maksiminopeus jolla saa ohittaa onnettomuuspaikan kun siellä on traktori tai mikä tahansa muu ajoneuvo siirtämässä autoa pois ja se maksiminopeus olisi oltava selvästi hitaampi kuin nopeus jolla ulosajopaikan kohdalla normaalisti ajetaan.
Miten tuo eroaa siitä, että siellä on ihmisiä siirtämässä autoa pois? Samalla tavalla he ovat hengenvaarassa, kun ovat siellä aitojen välissä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Kuvassa (aito?) linja näytti menneen "kevyesti" leveäksi.. hiekka lentää aika näyttävästi.. olisiko yrittänyt ensin kääntää autoa tai jarrutus jäänyt jostain syystä myöhäisemmäksi vai mitä?

Sutilihan ei tullut tuonne reunavalliin niin suurella nopeudella??? Autot lähtivät kuitenkin radalta samasta kohdasta?
Tuohon mutkaan ei jarruteta edes sateella ja tilanteet olivat ulostulon lopulla jossa ollaan jo pitkään oltu kasu pohjassa. Tilanteissa on se ero, että Sutil pyörähti, tai ainakin liukui välillä perä edellä. Bianchi ei silminnäkijöiden mukaan spinnannut, vaan ylikorjasi kun perä lähti irti. Näin ollen auto lähtikin suoraan kohti kuormainta.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Miten tuo eroaa siitä, että siellä on ihmisiä siirtämässä autoa pois? Samalla tavalla he ovat hengenvaarassa, kun ovat siellä aitojen välissä.





uskoisin että hiljaisemmalla vauhdilla ratahenkilökunta olisi ainakin aika hyvin turvassa kun vauhdit olisivat sen verran hiljaisia ettei vehkeet lähde käsistä. Turva-auton tuominen radalle jokaisessa pienemmässäkin ulosajossa pitkittäisi kisoja todella paljon, ainakin tuo 2h sääntö pitäisi ottaa silloin pois. Paras olisi että keltaisilla lipuilla meno about samanmoista mitä se on nyttenkin mutta tuplakeltaisilla kuskin pitäisi mahdollisimman nopeasti turvallisessa paikassa kytkeä varikkorajoitin päälle. En liputtaisi todellakaan minkään automaattisen rajoittimen puolesta, silloin niitä onnettomuuksia juuri tapahtuukin kun auto alkaa käyttäytymään oudolla tavalla.



Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 

Red Evil

Well-known member
Liittynyt
21.12.2012
Viestit
210
Tuohon mutkaan ei jarruteta edes sateella ja tilanteet olivat ulostulon lopulla jossa ollaan jo pitkään oltu kasu pohjassa. Tilanteissa on se ero, että Sutil pyörähti, tai ainakin liukui välillä perä edellä. Bianchi ei silminnäkijöiden mukaan spinnannut, vaan ylikorjasi kun perä lähti irti. Näin ollen auto lähtikin suoraan kohti kuormainta.
Höpöhöpö..:rolleyes: Ei tuolla kelillä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215

Seison korjattuna. Ei voi sanoa, että pitkään ehtii olla kaasu pohjassa. Videossa Buttonilla se kaasu kuitenkin on 100% tuossa ulosajopaikassa joka kierroksella.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eikö se lippu edellen ole voimassa siitä kohdasta eteen päin, josta sitä liputetaan?
Juuri näin. Mitä tuota videota katsoin niin ihan oikein se liputus meni. Ensin liputettiin keltaista mutta heti kun traktori oli peruuttanut siihen lippupisteen kohdalle, liputtaja vaihtoi vihreään lippuun.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Miten tuo eroaa siitä, että siellä on ihmisiä siirtämässä autoa pois? Samalla tavalla he ovat hengenvaarassa, kun ovat siellä aitojen välissä.
Mun mielestä ihmiset voivat omalla käytöksellään vaikuttaa omaan turvallisuuteensa, toisin kuin tuhansien kilojen painoiset työkoneet. Suurin osa viime vuosien ratavirkailijoiden kuolemista on johtunut ihmisten omista hölmöilyistä. Tyyliin mennään seisomaan siihen pieneen rakoon aitojen välissä ja sitten saadaan renkaasta naamaan. En tiedä, miten se yksi tyyppi onnistui Kanadassa jäämään "traktorin" alle, oliko kääntänyt selkänsä vai mitä tapahtui. Yleensä turvavälillä ja pitämällä silmät auki ollaan jo aika hyvässä turvassa. Eikö vasta pari vuotta sitten katseltu niitä hidastuskuvia, kun ryhmä aasialaisia ratatyöntekijöitä lähti ylittämään rataa jonossa ja sitten vielä yksi heitti rimpulat keskelle rataa?

Schumikin oli tajuissaan hetken aikaa kaatumisensa jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Että minua ärsyttää kun tällaisissa tilanteissa asioista mitään ymmärtämättömät ihmiset alkavat aina pätemään ja esittämään teorioitaan, kuten nyt esim. Ilta-Sanomien sivulla on näitä asiantuntijoita jotka eivät tunne yhtään liputussääntöjä tai yleensäkään sitä miten nuo kilpailut toimii. Silti kyllä esitetään ohjeita ja neuvoja miten lippumiesten ja ratahenkilöstön olisi tilanteessa pitänyt toimia ja kuinka on liputettu väärin. Ja ennen kaikkea ärsyttää vielä toimittajat jotka kirjoittavat tällaisia kohujuttuja vaikka ymmärtävät yhtä vähän kuin nuo keskusteluun kirjoittavat besserwisserit.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
https://www.youtube.com/watch?v=P3t56uLqlVI

Tämmöinen kisa tuli mieleen tuossa eilen illalla... Katsokaapa kohdasta 1:06 eteenpäin ja etenkin kohdasta 2:20 eteenpäin. Ja kun vielä Paniskin sanoi että noista traktoreista on ollut puhetta, niin ei kyllä itselleni jää muuta sanottavaa kuin että voi voi FIA...

Lisäksi huomioitavaa on se, että nämä hiekkaturva-alueet mitä viime vuosina on ahkerasti poistettu, näyttää pitävän ainakin tuossa Nürren ekassa mutkassa aika hyvin sateellakin. Asfalttihan ei märällä enää pidä niin hyvin. No, tämä on taas ihan toinen keskustelu sitten.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
https://www.youtube.com/watch?v=P3t56uLqlVI

Tämmöinen kisa tuli mieleen tuossa eilen illalla... Katsokaapa kohdasta 1:06 eteenpäin ja etenkin kohdasta 2:20 eteenpäin. Ja kun vielä Paniskin sanoi että noista traktoreista on ollut puhetta, niin ei kyllä itselleni jää muuta sanottavaa kuin että voi voi FIA...

Lisäksi huomioitavaa on se, että nämä hiekkaturva-alueet mitä viime vuosina on ahkerasti poistettu, näyttää pitävän ainakin tuossa Nürren ekassa mutkassa aika hyvin sateellakin. Asfalttihan ei märällä enää pidä niin hyvin. No, tämä on taas ihan toinen keskustelu sitten.
Kyllä se on niin että turva-auto joutuu jopa väistämään Liuzzia ekassa mutkassa, selvä Liuzzin törkeä virhe, mennään ihan liikaa rajojen yli.
Muutenkin ko. tapaus on todella hämmentävä, tuoleeko tuo kurottaja jopa radan yli jossain vaiheessa vai portista vähänmatkaa radalta eteenpäi?
Mielestäni tässä oli Liuzzin törkeä tilannenopeus suhteessa keliin vaaratilanteen aiheuttajana, varsinkin vielä safety car joutuu väistämään Liuzzin hajonnutta STR:ää.
Silti potentiaalinen vaaratilanne.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kyllä se on niin että turva-auto joutuu jopa väistämään Liuzzia ekassa mutkassa, selvä Liuzzin törkeä virhe, mennään ihan liikaa rajojen yli.
Muutenkin ko. tapaus on todella hämmentävä, tuoleeko tuo kurottaja jopa radan yli jossain vaiheessa vai portista vähänmatkaa radalta eteenpäi?
Mielestäni tässä oli Liuzzin törkeä tilannenopeus suhteessa keliin vaaratilanteen aiheuttajana, varsinkin vielä safety car joutuu väistämään Liuzzin hajonnutta STR:ää.
Silti potentiaalinen vaaratilanne.
Juu Liuzzin törkeä virhe kyllä, mutta pointtini oli siis että tuossakin periaatteessa oli vähän aineksia tuommoiseen "Bianchi-tilanteeseen".

Edit: traktori näyttäisi tulevan kakkosmutkan kohdilla olevasta aukosta. Samalta puolelta rataa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös