Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Kaiken tämän "sääntöjä on muutettava tai vähintäänkin tiukennettava" -hysterian keskellä olen itse sitä mieltä, että kuljettajille on vain paremmin tuotava esiin tuplakeltaisten merkitys. Niitä heilutetaan, kun kyse on potentiaalisesti erittäin vaarallisesta tilanteesta. Kuskien tai ratahenkilöstön henki on niiden alueella vaarassa (normaalia huomattavasti enemmän).

Silloin oma ja muiden terveys nousee suurempaan asemaan kuin kilpailun lopputulos. Juu, tiedän, ettei kilpakuljettaja välttämättä muista ajatella näin, mutta Bianchin tapaus jo sinällään ehkä vähän muistuttaa heitä siitä, mikä on tärkeysjärjestys. Onnettomuuden unohtuessa tätä on kuitenkin jatkuvasti kuljettajakokouksissa tuotava esiin.

Se, että tuplakeltaisten alueella ajaa ulos on - teknisiä vikoja lukuunottamatta - kuskin moka. Silloin ei ole noudatettu riittävää varovaisuutta.

En juuri usko tiettyihin aikarajoitteisiin, koska ne ovat sääriippuvaisia ja autojen downforcesta riippuvaisia. Radikaali hidastamispakko taas toisi omat riskinsä.
Tämä. Nähtäväksi jää onnistuuko FIAlla älynkäyttö ilman panikointia. Painetta varmaan tulee ulkopuolelta vaikka millaisiin muutoksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä riskejä se toisi jos puoli sekuntia muutettaisiinkin kokonaiseksi sekunniksi?
Oli kyse puolesta sekunnista tai sekunnista, peräkkäin ajettaessa yhtäkkinen nopeuden pudotus on vaarallista takanatulijan kannalta. Millä varmistettaisiin se, että peräkkäin ajavat hidastavat yht'aikaa ja yhtä paljon?

-Edit- Edessäajavan sumussa lähellä takanatulija ei välttämättä edes näe niitä lippuja ollenkaan, tai ainakaan samalla hetkellä kuin edessäolija.

-Edit2- Mainitsemani ongelma on toki läsnä jo nykysäännöilläkin.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2671
Kaiken tämän "sääntöjä on muutettava tai vähintäänkin tiukennettava" -hysterian keskellä olen itse sitä mieltä, että kuljettajille on vain paremmin tuotava esiin tuplakeltaisten merkitys. Niitä heilutetaan, kun kyse on potentiaalisesti erittäin vaarallisesta tilanteesta. Kuskien tai ratahenkilöstön henki on niiden alueella vaarassa (normaalia huomattavasti enemmän).

Silloin oma ja muiden terveys nousee suurempaan asemaan kuin kilpailun lopputulos. Juu, tiedän, ettei kilpakuljettaja välttämättä muista ajatella näin, mutta Bianchin tapaus jo sinällään ehkä vähän muistuttaa heitä siitä, mikä on tärkeysjärjestys. Onnettomuuden unohtuessa tätä on kuitenkin jatkuvasti kuljettajakokouksissa tuotava esiin.

Se, että tuplakeltaisten alueella ajaa ulos on - teknisiä vikoja lukuunottamatta - kuskin moka. Silloin ei ole noudatettu riittävää varovaisuutta.

En juuri usko tiettyihin aikarajoitteisiin, koska ne ovat sääriippuvaisia ja autojen downforcesta riippuvaisia. Radikaali hidastamispakko taas toisi omat riskinsä.
Chilton ajoi ilmeisesti Bianchia nopeammin tuplakeltaisten alueella, joten onnettomuudessa ei välttämättä ollut kyse liiallisesta vauhdista.

Sutil sanoi iltahämärän vaikuttaneen ulosajoonsa. Hämärässä on vaikeaa havaita vesilammikoita, ja vesilammikkon aiheuttamaan vesiliirtoon joutuneesta kuskista tulee silmänräpäyksessä kyydittävä, joka menettää autonsa hallinnan.

Kilpailun ajankohtaa aikaistamalla olisi voitu estää iltahämärästä johtuva näkyvyyden heikentyminen ja sen myötä kasvava onnettomuusriski. Kilpailun alun siirtämistä aiempaan ajankohtaan ilmeisesti harkittiin poikkeuksellisten sääolosuhteiden takia, mutta ennalta sovitusta aikataulusta haluttiin kuitenkin pitää kiinni, koska aikataulun muuttumisesta olisi koitunut vaikeuksia televisioyhtiöille, joiden osuus kilpailun rahoittamisessa on merkittävä.
 

Spetsnaz

Member
Liittynyt
7.8.2013
Viestit
14
Kyllä kai tuo rajoitinsysteemi toimii Le Mansissa, niin miksei sitten F1:ssä?

Tämä. Ketjussa monta kertaa otettu esille, muttei juuri ole herättänyt keskustelua.

Le Mansissa "slow zone" -sääntö on lyhentänyt turva-autorupeamia huomattavasti. Nimensä mukaan se on pelkkä alue, ei koko kierrosta.

Kisassa se olisi helposti kontrolloitavissa: Näet keltaiset liput, seuraavasta valkoisesta radan leikkaavasta viivasta limitterille. Onnettomuuspaikan ohi, seuraavalla valkoisella viivalla vihreät liput, urku auki viivan jälkeen. Halpa, kustannustehokas ratkaisu, jossa renkaat eivät ehdi viiletä liikaa.

Luonnollisesti isomman mällin sattuessa (hiilikuitua ym. radalla) otetaan turva-auto radalle.

/pitäaikainen lurkkeri kuittaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3430
Sijainti
JKL
Tuon "slow zonen" saa myös tehtyä niin että takana tuleva ei saa ottaa edellä ajettavaa kiinni tuplakeltaisten vaikutus alueella. Tallit ja FIA seuraa autoja kuitenkin koko ajan joten aikaero edellä ajavaan on kokoajan tiedossa. Eli kun kuski tulee tuplakeltaisille hän hiljentää niin paljon että varmasti pysyy radalla. Oli se sit 0,2 tai 2sek/sektori. Ja jos takana on auto kolmen sekunnin päässä, sen on hiljennettävä vauhtiaan niin että eroa on lippujen vaikutusalueen jälkeen edelleen se sama kolme sekkaa. Tässä olisi se etu että jokainen voi huoletta hiljentää riittävästi ilman pelkoa tilanteen ja edun menettämisestä suhteessa takana tulevaan. Ja jos sitten menettää autonsa hallinnan tuplakeltaisilla sanktiona sellainen kilpailukielto että seuraavalla kerralla osaa hiljentää riittävästi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja jos sitten menettää autonsa hallinnan tuplakeltaisilla sanktiona sellainen kilpailukielto että seuraavalla kerralla osaa hiljentää riittävästi.
Sadekeli on hieman poikkeuksellinen tilanne. Kun auto joutuu vesiliirtoon, siinä ei sanktiot paljoa auta.

Vesiliirtoon ei tunnetusti tarvita vauhtia kovinkaan paljoa, liki jokainen siviililiikenteessäkin ajava tietää sen.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Tämä. Ketjussa monta kertaa otettu esille, muttei juuri ole herättänyt keskustelua.

Le Mansissa "slow zone" -sääntö on lyhentänyt turva-autorupeamia huomattavasti. Nimensä mukaan se on pelkkä alue, ei koko kierrosta.

Kisassa se olisi helposti kontrolloitavissa: Näet keltaiset liput, seuraavasta valkoisesta radan leikkaavasta viivasta limitterille. Onnettomuuspaikan ohi, seuraavalla valkoisella viivalla vihreät liput, urku auki viivan jälkeen. Halpa, kustannustehokas ratkaisu, jossa renkaat eivät ehdi viiletä liikaa.
Eli Le Manssissa tuo homma on ilmeisesti toiminut hyvin? 60kmh näkyy nopeusrajoitus sillä alueella olevan, eli ilmeisesti sama nappi ratissa kuin pit limiter. Oranssi väri tullut lisänä valotauluihin, joten sateellaankaan alueen alkamiskohdan näkyvyydessä ei pitäisi olla ongelmaa.
Mielestäni tuo olisi järkevin ja turvallinen ratkaisu aina kun auto on jäänyt vaaralliseen paikkaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3430
Sijainti
JKL
Sadekeli on hieman poikkeuksellinen tilanne. Kun auto joutuu vesiliirtoon, siinä ei sanktiot paljoa auta.

Vesiliirtoon ei tunnetusti tarvita vauhtia kovinkaan paljoa, liki jokainen siviililiikenteessäkin ajava tietää sen.
Toki mutta vauhdin pienentäminen laskee vesiliirron riskiä huomattavasti. Ja juuri siksi tuo ehkä toimisi kun sitä vauhtia voi laskea reilusti ilman että menettä etuaan takana tulevaan koska sen takana olevankin olisi pakko hiljentää tai ei ainakaan saisi mitään etua koska sen eron olisi oltava sama myös lippujen vaikutusalueen jälkeen. Ei tuokaan mikään autuaaksi tekevä ratkaisu ole mutta se olisi helppo toteuttaa ja selvittäisiin ehkä ilman safety caria tuonlaisissa tilanteissa... Tuon idean perusajatus olisi siis se että tuplakeltaisten alueella ei ajettaisi kilpaa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Luulen, että "slow zone" on paremmin toteutettavissa sääntöjen kuin auton tekniikan avulla. On aika hankalaa pakottaa kaikkiin maailman sarjoihin (GP2/GP3/Porsche Super cup/F3-sarjat/WSBR/FR2.0/WTCC/Adac/GT-sarjat/Seat/BTCC) systeemi, joka jarruttaa autoja tietyssä kohtaa rataa.
Edelleen kuljettaja ajaa autoa ilman apua tarkoittaa, että hän itse jarruttaa tai laittaa rajoittimen päälle keltaisten lippujen alueella.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Oli kyse puolesta sekunnista tai sekunnista, peräkkäin ajettaessa yhtäkkinen nopeuden pudotus on vaarallista takanatulijan kannalta. Millä varmistettaisiin se, että peräkkäin ajavat hidastavat yht'aikaa ja yhtä paljon?

-Edit- Edessäajavan sumussa lähellä takanatulija ei välttämättä edes näe niitä lippuja ollenkaan, tai ainakaan samalla hetkellä kuin edessäolija.

-Edit2- Mainitsemani ongelma on toki läsnä jo nykysäännöilläkin.
Mikähän siinä on, että tämäkin WebSlaven selittämä syy on täällä varmaan jo selitetty kolme kertaa ja ehkäpä jopa samalle hahmolle. Mutta ihmettely senkun jatkuu.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3430
Sijainti
JKL
Mikähän siinä on, että tämäkin WebSlaven selittämä syy on täällä varmaan jo selitetty kolme kertaa ja ehkäpä jopa samalle hahmolle. Mutta ihmettely senkun jatkuu.
Onhan tuo tietty ihan hyvä syy... Mutta huono. Koska ei voi mennä sen taakse että "mun oli pakko vetää taysillä koska en nähnyt mitään...". Sitähän tuo tarkoittaa. Radioiden käyttöä rajoitettiin mutta ei turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Ja eikö niitä liputus valoja ole ollut jo joidenkin autojen näytöissäkin. Sen tiedon tuplakeltaisista ja myös muista lipuista saa sinne autoon jos se sinne halutaan myös huonoissa olosuhteissa. Jos se ei onnistu niin sit mennään Ameriikan mallin ja ajellaan vaan hyvässä kelissä.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Montako kolaria on sattunut varikolle tultaessa? Siinäkin joutuu hidastamaan. Mutkaan joutuu hidastamaan eikä ne silti kokoajan ajele toistensa perään, miksi? Koska se hidastaminen on kaikille pakollinen, mutkissa vähän vaihtelee autosta riippuen, mutta varikolla ja "slow zonessa" on se viiva kaikilla samassa kohtaa ja näin ollen peräänajon mahdollisuus vedetty minimiin. Toki sieltä joku puusilmä silloin tällöin ilmottautuu mutta se on urheilua.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä kai tuo rajoitinsysteemi toimii Le Mansissa, niin miksei sitten F1:ssä?
Le Mansissa ei ollut mitään rajointinsysteemiä vaan nopeusrajoitus. Ainakin Ferrarissa se tarkoitti että kuski katsoo itse nopeusmittaria ja pitää huolen ettei mene yli.

Muutenkin ihan liioittelua pistää kiinteä nopeusrajoitus.

F1-autoissa on jo järjestelmä, jota käytetään SC-tilanteissa. Se mahdollistaa reilusti SC-kierrosta nopeamman vauhdin, mutta varmistaa samalla että erot säilyy. Ja se mahdollistaa, että kuski voi hidastaa onnettomuuspaikalla tarvittavan määrään häviämättä aikaa tai sijoituksia.

Ei tuon käyttöönotto edellytä mitään muuta kuin päätöksen, että lopetetaan pelleily tuplakeltaisten kanssa ja aletaan käyttää tuota samaa järjestelmää myös ilman SC:tä. Ihan paskapuhetta WebSlavelta että tuo järjestelmä aiheuttaisi jotain ongelmia. Montako kolaria se on tähän mennessä aiheuttanut? Lienee ollut käytössä viimeiset viisi vuotta vähintään.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4140
Ei tuon käyttöönotto edellytä mitään muuta kuin päätöksen, että lopetetaan pelleily tuplakeltaisten kanssa ja aletaan käyttää tuota samaa järjestelmää myös ilman SC:tä. Ihan paskapuhetta WebSlavelta että tuo järjestelmä aiheuttaisi jotain ongelmia. Montako kolaria se on tähän mennessä aiheuttanut? Lienee ollut käytössä viimeiset viisi vuotta vähintään.
Mutta entäpä seuraavanlainen skenario: Takanatuleva ei ehtisi huomioida edellä ajavan auton vesisumusta aiheutuen tuplakeltaisia. Edellä ajava auto huomioi ja nostaa jalan kaasulta. Takanatuleva ei vesisumusta johtuen tähän kerkeä reagoimaan ja käy samalla tavalla kuin Spassa 1998 Schumacherin ja Coulthardin välillä. Mielestäni potentiaali onnettomuuteen tuossakin järjestelmässä on. Tosin moottoriurheilussa on aina.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4140
Bianchin onnettomuuteen ei voi sanoa kuin että karmiva tapaus. Oli todella ahdistavaa seurattavaa tuo loppu. Täytyy vain toivoa parasta Bianchille, ja että toipuisi mahdollisimman hyvin.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Koskahan muuten samalle tallille on viimeksi sattunut lähekkäin kaksi näin fataalia onnettomuutta? Veikkaan, että 70-luvulla ja ehkäpä vaikka Tyrrellille. Bleu tai CCMK sen varmaan kohta kertoo.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mutta entäpä seuraavanlainen skenario: Takanatuleva ei ehtisi huomioida edellä ajavan auton vesisumusta aiheutuen tuplakeltaisia. Edellä ajava auto huomioi ja nostaa jalan kaasulta. Takanatuleva ei vesisumusta johtuen tähän kerkeä reagoimaan ja käy samalla tavalla kuin Spassa 1998 Schumacherin ja Coulthardin välillä. Mielestäni potentiaali onnettomuuteen tuossakin järjestelmässä on. Tosin moottoriurheilussa on aina.
Minähän poistaisin koko tupla-keltaiset, joten tämä skenaario olisi mahdoton :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1-autoissa on jo järjestelmä, jota käytetään SC-tilanteissa. Se mahdollistaa reilusti SC-kierrosta nopeamman vauhdin, mutta varmistaa samalla että erot säilyy. Ja se mahdollistaa, että kuski voi hidastaa onnettomuuspaikalla tarvittavan määrään häviämättä aikaa tai sijoituksia.
Mikä järjestelmä se tuollainen on?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös