Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Näkeeköhän tuomaristo incar kuvaa?
Tottahan toki näkee mutta kyllä se paras tuntuma rataan on sillä kuskilla eikä sitä tuntumaa voi realistisesti välittää tv-kuvan välityksellä ja sitä kautta myös suurin vastuu on kuskilla.
Tietenkin tuomariston tulee puuttua peliin jos vaikka lunta alkaa satamaan kesken kisan taikka joku Nurburgring 2007 vastaava että yhdessä mutkassa on melkein puolet kilpailijoista :tongue:

Edit:
En tiedä onko video ollut jo täällä mutta nyrrellä -07 Liuzzi taisi jo hipaista traktoria ja sitä ennen olisi jo kolauttanut vauhdilla safty car:n persaukseen ellei sc-kuski olisi ollut hereillä.
Nurburgring 2007 - Crashes
https://www.youtube.com/watch?v=P3t56uLqlVI

Editin edit :eek:

Mickey sanoi:
Ei kai siinä, umpinaiset "F1" autot voisivat olla ihan hienoja. :D
Sattui juuri youtubea kahlatessa eteen video missä joku on tämän vuosituhannen 10 pahinta kolaria rankannut.
https://www.youtube.com/watch?v=rHxeaTLi-2Y
Videon perusteella nykyaikaiset formulat kestävät vallan mainiosti ne kaikki törmäykset joihin ne "kuuluvat"
Biancin onnettomuudessa kaikki mannerlaatoista kuun akselin vääntymään saakka olivat väärissä asennoissa, monen ikävän sattuman summa. Tuskin mitään kilpakalustoa on tarkoitettu kestämään törmäys noin 200km/h vauhdissa paikallaan olevaan muutaman 10k tonnin rautamurikkaan, keskittyisivät ennemmin poistamaan näitä sattumia kuin kopittamaan autot.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä suurin vastuu muuttuvissa olosuhteissa pitää olla kuskilla. Ei ne isot purot ja lätäköt sinne yhdessä kierroksessa muodostu, taikka sitten jos muodostuu niin tuomariston pitäisi viheltää peli poikki samantien.
Vaikea se on tuomariston edes tv-kuvien perusteella sanoa missä on vettä niin paljon ettei voi ajaa vaan kuski tiedottaa tallia ja talli sitten tarvittaessa tuomaristoa.
Molempi parempi. Tottakai tuomariston tulee ottaa kuskien kommentit huomioon, mutta kun toinen sanoo että "undriveable" ja toinen "let's race", niin vaikea siitä on vetää yksiselitteistä johtopäätöstä. Tuomariston on ajateltava turvallisuutta ja vaikkei se faneilta suosiota saakaan, niin se varmuuden vuoksi pelaaminen on joskus paikallaan. Se on totta, että aika usein on käynyt niin, että vasta ulosajot purojen takia saa tuomariston reagoimaan.
Laittais muutaman äijän kuuntelemaan reaaliajassa kaikkien tiimien radiokeskustelut ja tarvittaessa sitten tiedotusta tuomaristolle.
Kai FIA:lla nyt täytyy olla kaikki radioliikenne kuunneltuna, kun tietyt viestit juuri kiellettiin? Varmaan ollut siitä asti kun viestien salaus kiellettiin, mutta tallimääräyskielto oli vielä voimassa. FOM on tietysti kuunnellut noita myös jo hyvän aikaa, koska jostainhan ne lähetykseen poimittavat radiokeskustelut on poimittava.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Molempi parempi. Tottakai tuomariston tulee ottaa kuskien kommentit huomioon, mutta kun toinen sanoo että "undriveable" ja toinen "let's race", niin vaikea siitä on vetää yksiselitteistä johtopäätöstä. Tuomariston on ajateltava turvallisuutta ja vaikkei se faneilta suosiota saakaan, niin se varmuuden vuoksi pelaaminen on joskus paikallaan. Se on totta, että aika usein on käynyt niin, että vasta ulosajot purojen takia saa tuomariston reagoimaan.

Kai FIA:lla nyt täytyy olla kaikki radioliikenne kuunneltuna, kun tietyt viestit juuri kiellettiin? Varmaan ollut siitä asti kun viestien salaus kiellettiin, mutta tallimääräyskielto oli vielä voimassa. FOM on tietysti kuunnellut noita myös jo hyvän aikaa, koska jostainhan ne lähetykseen poimittavat radiokeskustelut on poimittava.
Tuo on kyllä totta että vähän vaikea hahmottaa tuomarienkin mikä on todellinen keli kun jotkut itkevät "parista vesipisarasta" kun taas toiset ajaisivat vaikka siinä lumisateessa :ahem:
Tietenkin siellä on turvallisuus todella tärkeätä mutta tuossa edellisen postauksen editoinneissa (en viitsinyt multi-posteja tehdä) videosta ilmenee että ne on nykyisellään todella turvallisia ja pahan näköisistäkin ulosajoista kuskit selviävät periaatteessa pään ravistelulla kunhan siellä radalla ei ole niitä sattumia liikaa.
Ulosajot ovat vain osa tätä lajia, niitä sattuu myös +35 asteen auringon paisteessakin.
Täysin turvallista tästä lajista ei saada koskaan niin kauan kuin kilpailut käydään oikeilla radoilla oikeilla autoilla.

Tätä seuraavaa ei sitten kenenkään tarvitse ainakaan tahallaan ymmärtää väärin:
20v välein, toivottavasti vaikka 40v välein (Bianchin tulevaisuus) yksi kisa-kuskin kuolema on hyväksyttävissä rajoissa omasta mielestä suhteutettuna lajin nopeuksiin ja kolareihin.
Tietenkään en millään tavalla toivo kenellekkään kuljettajalle pahoja loukkaantumisia taikka kuolemaa mutta maailmassa on todella monta urheilulajia missä kuolemia tulee vuosittain.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bottalaisen mukaan Suzukassa liputettiin ihan hyvin. Tuplakeltaiset näkyi radan varressa ja ratin näytöllä. Vihreä oli sitten tuonne mutkan jälkeen.

Totesi kuitenkin, että ulosajomutkassa oli ajolinjan ulkopuolella paljon vettä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tietenkin siellä on turvallisuus todella tärkeätä mutta tuossa edellisen postauksen editoinneissa (en viitsinyt multi-posteja tehdä) videosta ilmenee että ne on nykyisellään todella turvallisia ja pahan näköisistäkin ulosajoista kuskit selviävät periaatteessa pään ravistelulla kunhan siellä radalla ei ole niitä sattumia liikaa.
Turvallisuudesta saa väärän kuvan, jos ottaa mukaan Bianchin "erittäin epäonnisena tapauksena" ja unohtaa tapaukset joissa "onni" onki ollut myötä. Esim Kimi(+massa) tänävuonna ja Grosjean/Hamilton/Alonso toissavuonna. Kummatkin epätavallisempia tapauksia ja ois hiemankin huonommalla tuurilla voinut toisin päättyä. Eikä varmasti jää noihin kahteen, en vain muista nyt muita. En nyt vielä tuota videota katsonut (ehkä on tullut katsottuakin), mut veikkaanpa, että siinäki on vino pino tapauksia, jotka olis huonommalla munkilla voinu päättyä ihan toisinkin.

Mut jep, ainut selkeä vaara on vain edelleen kuskin pää(kypärä) paljaana. Kyllähän nuo muuten ottaa vaikka mitä törmäyksiä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
- MTV Sport

Ei kai siinä, umpinaiset "F1" autot voisivat olla ihan hienoja. :D


Toihan on jo vanha kuva, mutta ainakaan itseäni ei haittaisi tippaakaan, jos tuon näköiset autot otettaisiin harkintaan. Jokatapauksessa ihan helvetin paremman näköinen, kuin tällät hetkellä käytössä olevat.
 

JamboJamster

Active member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
29
Tuon näköinen auto ikävä kyllä tuskin toimisi. Kuljettajan pitäisi päästä F1 autosta muutamassa sekunnissa ulos esim. tulipalon sattuessa. Pahan kolarin sattuessa taas lääkäreiden pitää päästä kuskiin helposti käsiksi ja saada vedettyä kuljettaja helposti ulos autosta ilman että kuljettajaa tarvitsisi väännellä ja käännellä.
Jos tuosta katteesta pitäisi saada hyvän ja järkevän näköinen, pitäisi F1:een taas tehdä suuret sääntömuutokset jotka sallisivat suunnittelijoiden tekevän autoon radikaaleja ulkonäkömuutoksia. F1:ssähän on sopimus että noita suuria sääntömuutoksia (kuten 2009 ja 2014) ei joka kausi tehdä ja nykyinen sopimus taitaa olla johonkin ~2017 loppuun.

FIA ilmeisesti on jossain vaiheessa suunnitellut jotain lähemmäs tämän näköistä ja sitä on testattukin (kuva tosin on muokattu):

Tuo olisi helppo lisätä autoon ilman että se vaikuttaisi liikaa mihinkään, mutta onhan toi nyt aika karseen näköinen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuon näköinen auto ikävä kyllä tuskin toimisi. Kuljettajan pitäisi päästä F1 autosta muutamassa sekunnissa ulos esim. tulipalon sattuessa. Pahan kolarin sattuessa taas lääkäreiden pitää päästä kuskiin helposti käsiksi ja saada vedettyä kuljettaja helposti ulos autosta ilman että kuljettajaa tarvitsisi väännellä ja käännellä.
Jos tuosta katteesta pitäisi saada hyvän ja järkevän näköinen, pitäisi F1:een taas tehdä suuret sääntömuutokset jotka sallisivat suunnittelijoiden tekevän autoon radikaaleja ulkonäkömuutoksia. F1:ssähän on sopimus että noita suuria sääntömuutoksia (kuten 2009 ja 2014) ei joka kausi tehdä ja nykyinen sopimus taitaa olla johonkin ~2017 loppuun.

FIA ilmeisesti on jossain vaiheessa suunnitellut jotain lähemmäs tämän näköistä ja sitä on testattukin (kuva tosin on muokattu):

Tuo olisi helppo lisätä autoon ilman että se vaikuttaisi liikaa mihinkään, mutta onhan toi nyt aika karseen näköinen.
Koppisarjat on siis käsittämättömän vaarallisia? Rallihan pitäis ainaki kieltää lailla :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Biancin onnettomuudessa kaikki mannerlaatoista kuun akselin vääntymään saakka olivat väärissä asennoissa, monen ikävän sattuman summa. Tuskin mitään kilpakalustoa on tarkoitettu kestämään törmäys noin 200km/h vauhdissa paikallaan olevaan muutaman 10k tonnin rautamurikkaan, keskittyisivät ennemmin poistamaan näitä sattumia kuin kopittamaan autot.
Mutta kun törmäysnopeus ei ollut 200km/h vaan alle satanen, Bianchille ei olisi käynyt yhtään mitään jos vain auto olisi osunut siihen pyöräkoneeseen vaan vammat tulivat kypärän osumisesta siihen. Ja onni oli todellakin huono tässä tapauksessa, kypärä on vastaanottavana vain noin 10cm alueella, pyöräkoneen perässä oleva alleajoeste olisi riittänyt tässä tapauksessa pitämään vammat hyvin lievinä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Koppisarjat on siis käsittämättömän vaarallisia? Rallihan pitäis ainaki kieltää lailla :D
Focke Wulfin kuomu?n kehikko? :eek:

Jossain luki että ratin valot saisivat olla himmeämmät hämärässä ajaessa, häiritsevät näköä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7541
Ilmeisesti tuolla FIA:n tiedoitustilaisuudessa on nyt näytetty ihan virallinen taltiointi Bianchin ulosajosta?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8823
Sijainti
Helsinki
Tuon näköinen auto ikävä kyllä tuskin toimisi. Kuljettajan pitäisi päästä F1 autosta muutamassa sekunnissa ulos esim. tulipalon sattuessa. Pahan kolarin sattuessa taas lääkäreiden pitää päästä kuskiin helposti käsiksi ja saada vedettyä kuljettaja helposti ulos autosta ilman että kuljettajaa tarvitsisi väännellä ja käännellä.
Jos tuosta katteesta pitäisi saada hyvän ja järkevän näköinen, pitäisi F1:een taas tehdä suuret sääntömuutokset jotka sallisivat suunnittelijoiden tekevän autoon radikaaleja ulkonäkömuutoksia. F1:ssähän on sopimus että noita suuria sääntömuutoksia (kuten 2009 ja 2014) ei joka kausi tehdä ja nykyinen sopimus taitaa olla johonkin ~2017 loppuun.

FIA ilmeisesti on jossain vaiheessa suunnitellut jotain lähemmäs tämän näköistä ja sitä on testattukin (kuva tosin on muokattu):

Tuo olisi helppo lisätä autoon ilman että se vaikuttaisi liikaa mihinkään, mutta onhan toi nyt aika karseen näköinen.
Tätä menoahan Indycar-sarja voitaisiin nostaa avopyöräisten kuninkuusluokaksi ;)
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Umpinaiset autot eivät lisää turvallisuutta millään tavalla. Joitakin vaaroja voivat estää, mutta tuovat uusia turvallisuusuhkia lisää. Esim. Bianchin tilanteessa todennäköisesti Bianchi olisi kuollut autoon, koska häntä ei oltaisi saatu autosta tarpeeksi nopeasti ulos. Umpinaiset autot eivät ole mikään uusi keksintö. Esim. Nascar-autot ovat umpinaisia ja tietääkseni Nascar on paljon vaarallisempi sarja kuin F1.

Mitä tulee tähän Bianchin kolariin; turha sitä on jeesustella kisajärjestäjien toimilla, kun Bianchi ajoi ylikovaa keltaisilla lipuilla ottaen ilmeisen riskin toivoen pääsevän sateella korkealle. Näin siinä sitten kävi, kun otti riskin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös