Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Umpinaiset autot eivät lisää turvallisuutta millään tavalla. Joitakin vaaroja voivat estää, mutta tuovat uusia turvallisuusuhkia lisää. Esim. Bianchin tilanteessa todennäköisesti Bianchi olisi kuollut autoon, koska häntä ei oltaisi saatu autosta tarpeeksi nopeasti ulos. Umpinaiset autot eivät ole mikään uusi keksintö. Esim. Nascar-autot ovat umpinaisia ja tietääkseni Nascar on paljon vaarallisempi sarja kuin F1.
hm.. no aloitetaanko siitä, että missä turva-alueet? Entäpä vauhdit? Ihmekkään, että on vaarallisempaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Olishan se nosturi leikannut sen kopin huisin helvettiin Julesin kolarissa.
Luultavasti näin. Bianchin kolarissahan hajosi kokonaan se kaari mikä suojaa kuljettajaa kun auto menee katolleen. Tämä kolari saattaa johtaa tuon suojankin vahventamiseen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18214
Luultavasti näin. Bianchin kolarissahan hajosi kokonaan se kaari mikä suojaa kuljettajaa kun auto menee katolleen. Tämä kolari saattaa johtaa tuon suojankin vahventamiseen.
No, tuon suojan tehtävä ei ole ottaa traktoreita vastaan, vaan kestää auton paino kun se kippaa "katolleen". Joten sinällään on yhdentekevää miten se kesti tämän törmäyksen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Luultavasti näin. Bianchin kolarissahan hajosi kokonaan se kaari mikä suojaa kuljettajaa kun auto menee katolleen. Tämä kolari saattaa johtaa tuon suojankin vahventamiseen.
Turvakaaren vahventaminen on ihan turhaa, ei sen ole tarkoitus ottaa vastaan auton törmäämistä kiinteään esteeseen. Ja jos se sen kestäisi kuljettajasta tulisi kuitenkin vainaa hidastuvuuksien takia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Voihan auto liukua katolleen tai kaidetta vasten ja törmätä kanttariin tai johonkin muuhun kiinteään, tavalla, että turvakaari menee poikki. Olisi parempi, että kaari kestäisi ja auto vain saisi pompun esteestä.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Esim. Bianchin tilanteessa todennäköisesti Bianchi olisi kuollut autoon, koska häntä ei oltaisi saatu autosta tarpeeksi nopeasti ulos.
Eikö virallinen tieto ole, ettei mitään kiirettä ollut kun Bianchi oli tajuissaan ja hengitti itse? Miten se siitä olisi yhtäkkiä kuollut, jos minuutti pari kauemmin olisi mennyt?

Esim. Nascar-autot ovat umpinaisia ja tietääkseni Nascar on paljon vaarallisempi sarja kuin F1.
Täh? No mitä sinä sitten asiasta tiedät?

NASCAR-sarjan turvallisuutta on parannettu pääasiassa autoja parantamalla sen sijaan että olisi täysin pilattu vanhat radat. Ei F1-kisaa voitaisi pitää yhdelläkään NASCAR radalla, ero autojen turvallisuudessa on niin iso. Ei FIA sallisi F1-kisoja yhdelläkään NASCAR-radalla. No, Montrealissa on ajettu NASCARiakin, mutta F1 oli siellä ensin ja NASCAR tuli perässä.

Mitä tulee tähän Bianchin kolariin; turha sitä on jeesustella kisajärjestäjien toimilla, kun Bianchi ajoi ylikovaa keltaisilla lipuilla ottaen ilmeisen riskin toivoen pääsevän sateella korkealle. Näin siinä sitten kävi, kun otti riskin.
Ei kai tässä enää Rooman vallan aikaa eletä... Ei se nyt ihan sama ole, onko kisajärjestelyt sitä tasoa, että järjestät tapattaa kilpailijoita ihan vaan kun eivät viitsi painaa SC-nappia.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Voihan auto liukua katolleen tai kaidetta vasten ja törmätä kanttariin tai johonkin muuhun kiinteään, tavalla, että turvakaari menee poikki. Olisi parempi, että kaari kestäisi ja auto vain saisi pompun esteestä.
Se turvakaari kestää jo nykyisellään melkein mitä vaan, suora törmäys satasta kiinteään esteeseen ei ole sellainen eikä tarvitse ollakaan koska kukaan ei jää kyseisenlaisesta törmäyksestä henkiin vaikka turvakaari kestäisikin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5276
Eikö virallinen tieto ole, ettei mitään kiirettä ollut kun Bianchi oli tajuissaan ja hengitti itse? Miten se siitä olisi yhtäkkiä kuollut, jos minuutti pari kauemmin olisi mennyt?
Missä vaiheessa sä luulet niiden aivovammojen syntyneen? Joskus matkalla sairaalaan, lanssi ajoi kiveen ja pikkuisen pomputti? Totta kai jokaisella minuutilla on väliä. Kuskin tajuissaan olo on aika mitätön asia, koska aivot menevät sitä mukaa huonompaan kuntoon, mitä pidempään (sairaala)hoidon aloittamista venytetään. Bianchi oli tajuissaan välittömästi onnettomuuden jälkeen mutta menetti tajuntansa ilmeisesti hyvin nopeasti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
- MTV Sport

Ei kai siinä, umpinaiset "F1" autot voisivat olla ihan hienoja. :D
Varmasti, mutta jätetään suosiolla etuliite F1 kerralla pois. Ja kun alkuun päästään, niin pitäisiköhän esim. suht. vaarallinen MotoGP järjestää myös uusiksi esim. tyylillä kolme pyörää ja rajoitin?
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Mutta kun törmäysnopeus ei ollut 200km/h vaan alle satanen, Bianchille ei olisi käynyt yhtään mitään jos vain auto olisi osunut siihen pyöräkoneeseen vaan vammat tulivat kypärän osumisesta siihen. Ja onni oli todellakin huono tässä tapauksessa, kypärä on vastaanottavana vain noin 10cm alueella, pyöräkoneen perässä oleva alleajoeste olisi riittänyt tässä tapauksessa pitämään vammat hyvin lievinä.
Kyllähän siinä olis aika ihmeellinen suojus olis pitänyt kypärän ympärillä olla että "ei olisi käynyt yhtään mitään" skenaario olisi mahdollista.
Ja mistä tuo alle 100km/h on käynyt ilmi?
Ongelma ei ole mielestäni tässä tapauksessa se että mitä kypärä kestää ja mitä ei vaan miksi auto lähti lapasesta, miksi kisan aikana on kuormaaja semmoisessa kohdassa rataa että siihen voi livetä jne. jne.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Voihan auto liukua katolleen tai kaidetta vasten ja törmätä kanttariin tai johonkin muuhun kiinteään, tavalla, että turvakaari menee poikki. Olisi parempi, että kaari kestäisi ja auto vain saisi pompun esteestä.
Käsittääkseni auton turvakaari on edellisen kerran mennyt poikki kauden 1999 Euroopan Grand Prix'ssa Pedro Dinizin Sauberista. Tuon jälkeen sitä vahvistettiin. Tämä oli siis ensimmäinen katkeaminen 15 vuoteen ja sekin tapahtui vauhdeissa ja osumassa, johon tuota ei todellakaan ole suunniteltu. Ei kai turvakaari näytellyt sen suurempaa osaa vamman syntymisessä tässä tapauksessa? Tietysti täydelliset selvitykset ja selonteot ovat vasta työn alla FIA:lla, raportin valmistuessa tiedämme paljon enemmän.

Kummallinen tuomarointisysteemi tässä joutuu väkisinkin tarkkailun alle. Paikalla on asiantuntijoista koostettu monihenkinen paneeli, mutta silti joku tähän paneeliin kuulumaton henkilö päättää joistain asioista yksin? Tuossa prosessissa on ihan selvä kehittämisen paikka, sekä alun että lopun turva-autopäätökset osoittavat että nykymalli ei toimi lainkaan.

Tuo kanttarikimmoke oli esillä Pekingin ePrix'ssa, jossa Nick Heidfeldin auto otti vaarallisen pompun ja näytti lentävän pää edellä betoniseinään. Kaikeksi onneksi turvakaari esti suoran pääosuman. Ilman kanttikiven hyppyrivaikutusta olisi kyse ollut pelkästä "pehmeästä" rengasvalliin päätymisestä. Samanlainen pomppu nähtiin Belgian GP3-kilpailussa. Eiköhän nuo ensi kaudeksi kielletä, elleivät ole jo. Mitään hyötyä noista ei ole, potentiaalisia vaaratilanteita sitäkin enemmän.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Jälleen on erotettava, puhutaanko kuljettajien vain ratahenkilöstön turvallisuudesta. Formulakuljettajien vihollinen on traktori, mutta ratavirkailijoiden vihollinen on mikä tahansa ajopeli. Tämä on laajempi ongelma, koska se koskettaa kaikkia kilpa-autosarjoja maailmassa (MotoGP, DTM, Le Mans jne). Periaatteessa ralliautoilukin on vaarallista, koska auto voi syöksyä katsojien/virkailijoiden päälle. Kyse on siis riskirajan asettamisesta toiminnalle.

Suzukassa ratavirkailijat ja traktorit vierailivat radalla tämän tästä, ilman että kukaan sai sydämentykytyksiä. Eikä nytkään kuvien pitäisi aiheuttaa sydämentykytyksiä, koska riskit eivät ole muuttuneet.




Kuinka suuret ovat riskit? Mihin raja pitäisi vetää?
Jos kuivalla kelillä mekaanisen vian johdosta auto voi teoriassa lähteä minne suuntaan hyvänsä, joudutaan aina auton jäädessä radan varteen liputtamaan punaisia (tai hiljentämään vauhti ~60km/h).
Toisaalta voidaan arvioida, että todennäköisyys tekniseen vikaan joka aiheuttaa lujavauhtisen ulosajon on alun alkaen pieni ja että sen tapahtuminen täsmälleen samassa paikassa, jossa edellinen auto on pysähtynyt, on tapahtumana äärettömän epätodennäköinen. Sadekeli muuttaa todennäköisyyttä luonnollisesti.

Mielenkiintoista seurata, kuinka tiukalle FIA määrittää riskirajat ja huomioidaanko sama Amerikan ja Aasian sarjoissa, joihin FIAlla ei ole valtaa.

P.S. Katettu formula 1 ei olisi enää formula, vaan koppiauto. Tällöin avoautojen kuninkuusluokan perisi Indy-sarja. Mieluummin näen WEC-sarjan koppiautojen kuninkuusluokkana.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kummallinen tuomarointisysteemi tässä joutuu väkisinkin tarkkailun alle. Paikalla on asiantuntijoista koostettu monihenkinen paneeli, mutta silti joku tähän paneeliin kuulumaton henkilö päättää joistain asioista yksin? Tuossa prosessissa on ihan selvä kehittämisen paikka, sekä alun että lopun turva-autopäätökset osoittavat että nykymalli ei toimi lainkaan.
Mihin viittaat? Toki ratavirkailijat joutuvat nopeasti reagoimaan näkemänsä tilanteeseen heti, eikä vasta kilpailun tuomaristolta tulevan ohjeistuksen jälkeen. Charlie Whiting - Race Director - on tietysti ylin auktoriteetti ja kaikista asiantuntijoin koko tuomaristoporukasta, mutta tuleeko SC-päätös häneltä vain vaihtuvalta tuomaristolta ei ole minun tiedossani.

"Ei toimi lainkaan" on aivan liian jyrkästi sanottu, jos F1:ssä joskus harvoin sattuu vakavampi onnettomuus. Voihan sen viedä turvallisuuden maksimoinniksikin, mutta siitä nyt vannoutuneet fanit tuskin tykkäsivät. Jos nyt ensin odotellaan mitä Bianchin onnettomuudesta opitaan? Kisan alun turva-autolla taas ehkä ehkäistiin onnettomuus?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9226
Turva-autopäätökset tulevat käsittääkseni Whitingilta ja kyllä tuo on sellainen asia, että mielestäni se pitää olla yhden ihmisen päätettävissä, koska useammalla henkilöllä päätös kestää aina pidempään.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ja mistä tuo alle 100km/h on käynyt ilmi?
Itse ainaki jokunen aika sit viestittelin, että vaikka tärsky on kova, nii vauhti ei ainakaan 200kmh ole, jos tutkii tarkemmin. Perustan arvioni videon "sekuntikelloon" ja arvioon auton kuljetusta matkasta. Bianchin tapauksessa, mitä siitä lyhyeltä pätkältä nyt sai irti, näytti auto kulkevan ehkä max 30 metriä sekunnissa (tottahan tuossa joutui hieman "interpoloimaan", vai mikä se nyt oikea termi olisi, kun joutuu sekunnin tarkkuudella pelaamaan).

Vois kyl katsoa uudelleen ja tarkasti. Aiempi arvioni oli iha mutuilua, vaikka kohtuu tarkan todellisen nopeudenkin voisi laskea framejen perusteella sekä jonku kiintopisteen avulla. Joku lehtihän oli laskenut, että 150kmh olisi osumavauhti ollut ja ~50G hidastus. Mitä lie ollut päähän, mikäli(kun) kypärä osu kaivuriin. Räikkösellähän oli kans kovat "geet" siinä mälläyksessä, mut ei se pää ottanu sitä kovinta iskua. Räikkönen ajo luultavasti kovemminkin seinään(teräsaitaan) kuin Bianchi kaivuriin (vai mikä nyt olikaan)

edit: murostahan löytykin sopiva kuva laskelmineen (eihän tuo kyllä 15 metriä tuossa kulje...ehkä 10m, jos sitäkään eli vauhti joko ~30m/s tai alle):


Kun taas f1technicalissa ois päädytty tuohon about mun laskelmiin eli ~80kmh. http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=20259&start=705

edit: lisäksi hieman lisätietoa:
Whiting added: "You can see Jules doing something similar. He hits the same bit of water, but there is a slight difference - he does not spin like Adrian did.

"He corrects and goes off at a slightly different trajectory."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/116269
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Toki mahdollista, mutta kun kotimainen iltapaska uutisoi Saksalaisen iltapaskan jutusta, niin tietty varaus kannattaa jättää.
No kotimaiset iltapaskathan eivät muuta osaa kuin jakaa muiden uutislähteiden juttuja, mutta vaikka Bild onkin lehtenä skeidaa niin minusta niillä on yllättävän usein ensimmäisen käden tietoa urheilu-uutisissa. Siinä kun skippaa lehdestä tissikuvat rumista saksalaisista naisista, Schlager-starojen uutiset, poliittisen populismin, paloittelumurha&pedofilia- kimaran jne. niin sieltä löytyy urheiluosio johon on satsattu paljon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös