Jälleen on erotettava, puhutaanko kuljettajien vain ratahenkilöstön turvallisuudesta. Formulakuljettajien vihollinen on traktori, mutta ratavirkailijoiden vihollinen on mikä tahansa ajopeli. Tämä on laajempi ongelma, koska se koskettaa kaikkia kilpa-autosarjoja maailmassa (MotoGP, DTM, Le Mans jne). Periaatteessa ralliautoilukin on vaarallista, koska auto voi syöksyä katsojien/virkailijoiden päälle. Kyse on siis riskirajan asettamisesta toiminnalle.
Suzukassa ratavirkailijat ja traktorit vierailivat radalla tämän tästä, ilman että kukaan sai sydämentykytyksiä. Eikä nytkään kuvien pitäisi aiheuttaa sydämentykytyksiä, koska riskit eivät ole muuttuneet.
Kuinka suuret ovat riskit? Mihin raja pitäisi vetää?
Jos kuivalla kelillä mekaanisen vian johdosta auto voi teoriassa lähteä minne suuntaan hyvänsä, joudutaan aina auton jäädessä radan varteen liputtamaan punaisia (tai hiljentämään vauhti ~60km/h).
Toisaalta voidaan arvioida, että todennäköisyys tekniseen vikaan joka aiheuttaa lujavauhtisen ulosajon on alun alkaen pieni ja että sen tapahtuminen täsmälleen samassa paikassa, jossa edellinen auto on pysähtynyt, on tapahtumana äärettömän epätodennäköinen. Sadekeli muuttaa todennäköisyyttä luonnollisesti.
Mielenkiintoista seurata, kuinka tiukalle FIA määrittää riskirajat ja huomioidaanko sama Amerikan ja Aasian sarjoissa, joihin FIAlla ei ole valtaa.
P.S. Katettu formula 1 ei olisi enää formula, vaan koppiauto. Tällöin avoautojen kuninkuusluokan perisi Indy-sarja. Mieluummin näen WEC-sarjan koppiautojen kuninkuusluokkana.