BudLightJaguar
Well-known member
Tuolla näyttää valaistus olevan nyt aikalailla tasoissa mitä täällä. Tosin toisin päin, Texasissa ilta laskeutuu, täällä taas aurinko nousee. TMS:llä sitten pimeässä kisan loppuratkaisut.
Mun mielestä ovaalit on tärkeä osa jenkkiformuloita. 50:50 ovaalit:moottori-/katuradat olisi mulle ihanteelinen jakauma, mutta kaupallisesti se ei ole järkevää, kun moottori-/katuradat ovat tapahtumina parempia (ovaaleilla täyteluokkien puutetta ja päätapahtumina NASCAR-kisat). Mutta kyllä sarjassa on tietty määrä ovaaleita oltava, erottamassa sarja muista avopyöräsarjoista. Nykyinen kolmannes menettelee, mutta ei tuosta juuri saisi tippuakaan.En laittaisi vastaan jos ovaaleita tiputettaisiin pois kalenterista, en niistä liiemmin välitä, mutta Indy500 toki saa olla, näyttää että enempi CC suuntaan toi kalenteri mene IndyCarilla, onkin jollain tapaa Champ Car 2.0
Itsekin tykkäsin kun nyt päivällä tuli katsottua. Kuitenkin taktiikat, ja nopeat vaihtelut autojen säätöjen suhteen tekevät kisasta mielenkiintoisen vaikka ei aina koko ajan tapahtuisikin jotain.Negatiivista kommenttia näkee Texasin kisasta, kuinka vain viisi kuskia kärkikierroksella maaliin ja voittokin aika selkeä. Itse kyllä nautin viime yön kisasta, huippuhetkinä muun muassa Kanaanin ja Castronevesin rinnan ajo useamman kierroksen ajan ja Kanaanin ohitus nelospaikalta kärkeen.
Aivan samaa mieltä. Itsekin olen tuon 50:50 jakauman puolesta, ja ei ainakaan nyt saa tippua lisää pois.Mun mielestä ovaalit on tärkeä osa jenkkiformuloita. 50:50 ovaalit:moottori-/katuradat olisi mulle ihanteelinen jakauma, mutta kaupallisesti se ei ole järkevää, kun moottori-/katuradat ovat tapahtumina parempia (ovaaleilla täyteluokkien puutetta ja päätapahtumina NASCAR-kisat). Mutta kyllä sarjassa on tietty määrä ovaaleita oltava, erottamassa sarja muista avopyöräsarjoista. Nykyinen kolmannes menettelee, mutta ei tuosta juuri saisi tippuakaan.
Ajoi IndyCarissa jo kolmella edellisellä kaudellakin, ja muutaman kisan 2011, mutta on Simon takonnut hyvää menestystä urheiluautopuolellakin ALMS kisoja, kuten myös ELMSissä Peugeotin LMP1 kuski ja kerkesi Champ Carissakin ajaa 2007 yhden täyden kauden.Miten tuo Pagenaud kun se on noin kova tuolla, onko sillä mitään taustaa muualta vai yhtäkkiä tullut huippukuskiksi tuolla?
Koskaan ei saisi sanoa, että näin on aina tehty, mutta tässä tapauksessa sopinee. Ovaalit ovat kuitenkin yksi osa sitä monimuotoisuutta, mitä eurosarjat eivät pysty tarjoamaan.Mun mielestä ovaalit on tärkeä osa jenkkiformuloita. 50:50 ovaalit:moottori-/katuradat olisi mulle ihanteelinen jakauma, mutta kaupallisesti se ei ole järkevää, kun moottori-/katuradat ovat tapahtumina parempia (ovaaleilla täyteluokkien puutetta ja päätapahtumina NASCAR-kisat). Mutta kyllä sarjassa on tietty määrä ovaaleita oltava, erottamassa sarja muista avopyöräsarjoista. Nykyinen kolmannes menettelee, mutta ei tuosta juuri saisi tippuakaan.
Kyllähän tuosta tasapainosta on erilaisia mielipiteitä, joku ei erottele katu- ja moottoriratoja, joku erottelee, ja joku voi vielä erotella isot ja pienet ovaalit.Vaikken amerikanformuloita enää aktiivisesti seuraakaan, niin mielestäni kolmasosajako ovaaleiden, katuratojen ja moottoriratojen välillä olisi ihan passeli. Nyt homma menee: 6 ovaalia, 5 moottorirataa, 4 katurataa, mikä on ihan OK. Millekään pikkuovaaleille en välittäisi indyformuloita viedä ja kalenterissa on nytkin yksi mailin ja yksi alle mailin ovaali.
Tuo oli toki pelkkä henkilökohtainen mielipiteeni, eikä se näin lajia nykyään seuraamattomana ole minkään arvoinen (jos nyt pelkkänä forumistina muutenkaan). "Trackmanina" tietysti erottelen luonteeltaan erilaiset radat toisistaan, koska haasteetkin ovat erilaiset.Kyllähän tuosta tasapainosta on erilaisia mielipiteitä, joku ei erottele katu- ja moottoriratoja, joku erottelee, ja joku voi vielä erotella isot ja pienet ovaalit.
Tietenkin päätökset tehdään kaupallisuus edellä. Indycar ei pysty haastamaan NASCARia niiden omalla maaperällä, Indycarin täytyy olla jotain muuta.Tosin enemmän on kyse siitä, minne on kaupallisesti järkevintä mennä. NASCARin ollessa yleisömagneetti ovaaleilla, IndyCarin on helpompi saada jalansijaa moottori- ja katuradoilla. Voipa olla niinkin, että katuradoilla isäntäkaupunki sponsoroi tapahtumaa. Ja jos IndyCarin suunnitemat ulkomaille laajentumisesta onnistuvat, niin eipä siellä juuri sopivia ovaaleita ole. IndyCar tuskin muutenkaan on Eurooppaan tulossa, mutta DTM:ää katsoessa huomasin, että Lausitzringillä ei näyttänyt olevan SAFER-kaidetta. Ja tämä taitaa oa asian laita myös mm. Phakisan ovaalin kanssa, joten sarja tuskin sinne menee, jos huhuttu Etelä-Afrikan kisa toteutuisi.
Olen aika skeptinen tuon sarjan suosion merkittävän kasvun osalta, ja ovaalien mukaantulo vaatisi sitä suosiota nimenomaan USA:sta, jossa niitä ratoja olisi. Minulle riittäisi, jos kaikki "superspeedwayt" olisivat Indycarin kalenterissa. No, ehkei Daytonaa siihen kuitenkaan koskaan saataisi.Inhorealistinen tulevaisuudennäkymäni on 4-5 ovaalia kisojen kokonaismäärän ollessa 15-20 (ulkomaankisojen toteutuminen ?). Ovaalien osuuden putoaminen alle neljännekseen olisi harmillista, mutta voin sen sarjan edun nimissä sietää, kun mestaruuden voittaakseen ovaaleilla ei täysi heittopussikaan saisi olla. Ja jos sarjan suosio lähtisi kunnolla nousuun, niin kyllä varmasti ovaaleita sarjaan olisi jo enemmän tarjolla.
Rockingham Briteissä on 1.5 mailia, kierrosennätykseltään Lausitzin 2-mailista ovaalia jopa nopeampi.Ovaaleita olisi vielä (alle mailin) Rockinhamissa, Briteissä ja Calderissa (yli mailin) Australiassa, mutta varsinkaan jälkimmäisen kunnosta ei ole tietoa. Jos Indycar ulkomaille menee, niin kyllähän se väkisinkin moottoriradalle tai todennäköisemmin katuradalle suuntautuu. Interlagosin hieno ulkorata olisi messevä kuuden mutkan "ovaali", mutta eihän sitä koskaan tulla kilpakäyttöön palauttamaan. Sääli.
Yhdysvalloissa tämä ei välttämättä ole kovin positiivinen juttu. Vähän samanlainen juttu kuin terveydenhuollon kanssa. Se on ihan ok, jos free cliniciä pyörittää joku isompi hyväntekijä omasta pussistaan. Ja sekin, jos homma toimii säätiöpohjalla ja lahjoitusvaroin ja silloin voi itsekin mainostaa kuinka paljon lahjoitti jouluna. Mutta sitten jos raha tulisikin suoraan verovaroista, niin...Voipa olla niinkin, että katuradoilla isäntäkaupunki sponsoroi tapahtumaa.
Eipä Nazarethin ovaalia taida enää olla edes olemassa. Mahtaako nykyään tuollaista lyhyttä tri-ovaalia olla ylipäänsä missään? (On varmaankin, mutta en ole Amerikan sarjoja ja meininkejä pahemmin viime vuosina seuraillut.)Itse haluan säilyttää Indycarin monipuolisuuden. Indy 500:n lisäksi ovaaleista kelpuuttaisin mukaan Fontanan, Poconon, Texasin ja Nazarethin sillä niiden profiilit ovat toisistaan poikkeavia.
Ovaaleiden samakaltaisuus on hölmö stereotypia.