Verizon Indycar Series 2015

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Tuolla näyttää valaistus olevan nyt aikalailla tasoissa mitä täällä. Tosin toisin päin, Texasissa ilta laskeutuu, täällä taas aurinko nousee. TMS:llä sitten pimeässä kisan loppuratkaisut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Negatiivista kommenttia näkee Texasin kisasta, kuinka vain viisi kuskia kärkikierroksella maaliin ja voittokin aika selkeä. Itse kyllä nautin viime yön kisasta, huippuhetkinä muun muassa Kanaanin ja Castronevesin rinnan ajo useamman kierroksen ajan ja Kanaanin ohitus nelospaikalta kärkeen.

Katsojaluvut paikanpäällä näyttivät vain valitettavan pienilta. TMS:n iso katsomo tiestysti saa yleisön näyttämään vieläkin pienemmältä, mutta kun reilun 100 000:n katsojan pääkatsomosta kun oli avattu vain noin kolmannes eikä sekään niin täynnä ollut, niin 30 000:kin voi olla yläkanttiin arvioitu. Tuosta syystähän jotkut spekuloivat Texasin kisan tulevaisuudella, mutta ratayhtiön johtajan twiitin perusteella IndyCar tulee TMS:lle ensi vuonnakin.

En laittaisi vastaan jos ovaaleita tiputettaisiin pois kalenterista, en niistä liiemmin välitä, mutta Indy500 toki saa olla, näyttää että enempi CC suuntaan toi kalenteri mene IndyCarilla, onkin jollain tapaa Champ Car 2.0
Mun mielestä ovaalit on tärkeä osa jenkkiformuloita. 50:50 ovaalit:moottori-/katuradat olisi mulle ihanteelinen jakauma, mutta kaupallisesti se ei ole järkevää, kun moottori-/katuradat ovat tapahtumina parempia (ovaaleilla täyteluokkien puutetta ja päätapahtumina NASCAR-kisat). Mutta kyllä sarjassa on tietty määrä ovaaleita oltava, erottamassa sarja muista avopyöräsarjoista. Nykyinen kolmannes menettelee, mutta ei tuosta juuri saisi tippuakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Negatiivista kommenttia näkee Texasin kisasta, kuinka vain viisi kuskia kärkikierroksella maaliin ja voittokin aika selkeä. Itse kyllä nautin viime yön kisasta, huippuhetkinä muun muassa Kanaanin ja Castronevesin rinnan ajo useamman kierroksen ajan ja Kanaanin ohitus nelospaikalta kärkeen.
Itsekin tykkäsin kun nyt päivällä tuli katsottua. Kuitenkin taktiikat, ja nopeat vaihtelut autojen säätöjen suhteen tekevät kisasta mielenkiintoisen vaikka ei aina koko ajan tapahtuisikin jotain.

Mun mielestä ovaalit on tärkeä osa jenkkiformuloita. 50:50 ovaalit:moottori-/katuradat olisi mulle ihanteelinen jakauma, mutta kaupallisesti se ei ole järkevää, kun moottori-/katuradat ovat tapahtumina parempia (ovaaleilla täyteluokkien puutetta ja päätapahtumina NASCAR-kisat). Mutta kyllä sarjassa on tietty määrä ovaaleita oltava, erottamassa sarja muista avopyöräsarjoista. Nykyinen kolmannes menettelee, mutta ei tuosta juuri saisi tippuakaan.
Aivan samaa mieltä. Itsekin olen tuon 50:50 jakauman puolesta, ja ei ainakaan nyt saa tippua lisää pois.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Miten tuo Pagenaud kun se on noin kova tuolla, onko sillä mitään taustaa muualta vai yhtäkkiä tullut huippukuskiksi tuolla?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18428
Miten tuo Pagenaud kun se on noin kova tuolla, onko sillä mitään taustaa muualta vai yhtäkkiä tullut huippukuskiksi tuolla?
Ajoi IndyCarissa jo kolmella edellisellä kaudellakin, ja muutaman kisan 2011, mutta on Simon takonnut hyvää menestystä urheiluautopuolellakin ALMS kisoja, kuten myös ELMSissä Peugeotin LMP1 kuski ja kerkesi Champ Carissakin ajaa 2007 yhden täyden kauden.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9511
Sijainti
Helsinki
Kunnon rengas rangasta vasten kisailua nähtiin Texsasissa, Dixonin varikkotaktiikka toimi ja hän otti kauden toisen voittonsa. Kanaan oli toinen ja Helio ajoi kolmanneksi. Montoya jatkaa pistekärjessä 35 pisteen erolla Poweriin.

Ensi viikolla mennään Toronton kaduille.Tuleeko siitä kolaritäyteinen?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Mun mielestä ovaalit on tärkeä osa jenkkiformuloita. 50:50 ovaalit:moottori-/katuradat olisi mulle ihanteelinen jakauma, mutta kaupallisesti se ei ole järkevää, kun moottori-/katuradat ovat tapahtumina parempia (ovaaleilla täyteluokkien puutetta ja päätapahtumina NASCAR-kisat). Mutta kyllä sarjassa on tietty määrä ovaaleita oltava, erottamassa sarja muista avopyöräsarjoista. Nykyinen kolmannes menettelee, mutta ei tuosta juuri saisi tippuakaan.
Koskaan ei saisi sanoa, että näin on aina tehty, mutta tässä tapauksessa sopinee. Ovaalit ovat kuitenkin yksi osa sitä monimuotoisuutta, mitä eurosarjat eivät pysty tarjoamaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
http://www.carlin.co.uk/news/indy-lights/4128-2/

Piquet Jr lähtee Lightseihin mukaan Torontossa Max Chiltonin tuuraajana. Jospa tuokin sarja saisi vähän nostetta edes jotenkin vakavasti otettavana feederinä (muuallekin kuin Indyyn), nyt sinänsä mielenkiintoisesta teknisestä kokoonpanosta lukuunottamatta on menty harmittavan pienellä 13 auton gridillä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Juuri Texasin viikonlopun aikana ajattelin, että kunpa Lightsiin sarjana saisi lisää puhtia ja mukaan isommillekin ovaaleille. Taitaa omistajien pelko isoista (ja kalliista) kolareista vähän olla syynä isojen ovaalien (pl. Indy skippaamiseen), olikos Poconossa viime vuonna vain 9 autoa, ei kovin hienoa? Pocono ja Fontana ovat vissiinkin täysin ilman oheisluokkia, ei auta houkuttelevan tapahtuman luomisessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikken amerikanformuloita enää aktiivisesti seuraakaan, niin mielestäni kolmasosajako ovaaleiden, katuratojen ja moottoriratojen välillä olisi ihan passeli. Nyt homma menee: 6 ovaalia, 5 moottorirataa, 4 katurataa, mikä on ihan OK. Millekään pikkuovaaleille en välittäisi indyformuloita viedä ja kalenterissa on nytkin yksi mailin ja yksi alle mailin ovaali.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikken amerikanformuloita enää aktiivisesti seuraakaan, niin mielestäni kolmasosajako ovaaleiden, katuratojen ja moottoriratojen välillä olisi ihan passeli. Nyt homma menee: 6 ovaalia, 5 moottorirataa, 4 katurataa, mikä on ihan OK. Millekään pikkuovaaleille en välittäisi indyformuloita viedä ja kalenterissa on nytkin yksi mailin ja yksi alle mailin ovaali.
Kyllähän tuosta tasapainosta on erilaisia mielipiteitä, joku ei erottele katu- ja moottoriratoja, joku erottelee, ja joku voi vielä erotella isot ja pienet ovaalit.

Tosin enemmän on kyse siitä, minne on kaupallisesti järkevintä mennä. NASCARin ollessa yleisömagneetti ovaaleilla, IndyCarin on helpompi saada jalansijaa moottori- ja katuradoilla. Voipa olla niinkin, että katuradoilla isäntäkaupunki sponsoroi tapahtumaa. Ja jos IndyCarin suunnitemat ulkomaille laajentumisesta onnistuvat, niin eipä siellä juuri sopivia ovaaleita ole. IndyCar tuskin muutenkaan on Eurooppaan tulossa, mutta DTM:ää katsoessa huomasin, että Lausitzringillä ei näyttänyt olevan SAFER-kaidetta. Ja tämä taitaa oa asian laita myös mm. Phakisan ovaalin kanssa, joten sarja tuskin sinne menee, jos huhuttu Etelä-Afrikan kisa toteutuisi.

Inhorealistinen tulevaisuudennäkymäni on 4-5 ovaalia kisojen kokonaismäärän ollessa 15-20 (ulkomaankisojen toteutuminen ?). Ovaalien osuuden putoaminen alle neljännekseen olisi harmillista, mutta voin sen sarjan edun nimissä sietää, kun mestaruuden voittaakseen ovaaleilla ei täysi heittopussikaan saisi olla. Ja jos sarjan suosio lähtisi kunnolla nousuun, niin kyllä varmasti ovaaleita sarjaan olisi jo enemmän tarjolla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse olin mailin ovaalien suuri ystävä Indycarin ja CART:in huippuvuosina 1990-luvulla.

Phoenix, Milwaukee, Loudon, Gateway ja Nazareth olivat suosikkiratojani sarjassa. Kaikissa oli tyystin oma luonteensa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän tuosta tasapainosta on erilaisia mielipiteitä, joku ei erottele katu- ja moottoriratoja, joku erottelee, ja joku voi vielä erotella isot ja pienet ovaalit.
Tuo oli toki pelkkä henkilökohtainen mielipiteeni, eikä se näin lajia nykyään seuraamattomana ole minkään arvoinen (jos nyt pelkkänä forumistina muutenkaan). "Trackmanina" tietysti erottelen luonteeltaan erilaiset radat toisistaan, koska haasteetkin ovat erilaiset.
Tosin enemmän on kyse siitä, minne on kaupallisesti järkevintä mennä. NASCARin ollessa yleisömagneetti ovaaleilla, IndyCarin on helpompi saada jalansijaa moottori- ja katuradoilla. Voipa olla niinkin, että katuradoilla isäntäkaupunki sponsoroi tapahtumaa. Ja jos IndyCarin suunnitemat ulkomaille laajentumisesta onnistuvat, niin eipä siellä juuri sopivia ovaaleita ole. IndyCar tuskin muutenkaan on Eurooppaan tulossa, mutta DTM:ää katsoessa huomasin, että Lausitzringillä ei näyttänyt olevan SAFER-kaidetta. Ja tämä taitaa oa asian laita myös mm. Phakisan ovaalin kanssa, joten sarja tuskin sinne menee, jos huhuttu Etelä-Afrikan kisa toteutuisi.
Tietenkin päätökset tehdään kaupallisuus edellä. Indycar ei pysty haastamaan NASCARia niiden omalla maaperällä, Indycarin täytyy olla jotain muuta.

Ulkomailla ovaaleita olisi vielä (alle mailin) Rockinhamissa, Briteissä ja Calderissa (yli mailin) Australiassa, mutta varsinkaan jälkimmäisen kunnosta ei ole tietoa. Jos Indycar ulkomaille menee, niin kyllähän se väkisinkin moottoriradalle tai todennäköisemmin katuradalle suuntautuu. Interlagosin hieno ulkorata olisi messevä kuuden mutkan "ovaali", mutta eihän sitä koskaan tulla kilpakäyttöön palauttamaan. Sääli.
Inhorealistinen tulevaisuudennäkymäni on 4-5 ovaalia kisojen kokonaismäärän ollessa 15-20 (ulkomaankisojen toteutuminen ?). Ovaalien osuuden putoaminen alle neljännekseen olisi harmillista, mutta voin sen sarjan edun nimissä sietää, kun mestaruuden voittaakseen ovaaleilla ei täysi heittopussikaan saisi olla. Ja jos sarjan suosio lähtisi kunnolla nousuun, niin kyllä varmasti ovaaleita sarjaan olisi jo enemmän tarjolla.
Olen aika skeptinen tuon sarjan suosion merkittävän kasvun osalta, ja ovaalien mukaantulo vaatisi sitä suosiota nimenomaan USA:sta, jossa niitä ratoja olisi. Minulle riittäisi, jos kaikki "superspeedwayt" olisivat Indycarin kalenterissa. No, ehkei Daytonaa siihen kuitenkaan koskaan saataisi.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ovaaleita olisi vielä (alle mailin) Rockinhamissa, Briteissä ja Calderissa (yli mailin) Australiassa, mutta varsinkaan jälkimmäisen kunnosta ei ole tietoa. Jos Indycar ulkomaille menee, niin kyllähän se väkisinkin moottoriradalle tai todennäköisemmin katuradalle suuntautuu. Interlagosin hieno ulkorata olisi messevä kuuden mutkan "ovaali", mutta eihän sitä koskaan tulla kilpakäyttöön palauttamaan. Sääli.
Rockingham Briteissä on 1.5 mailia, kierrosennätykseltään Lausitzin 2-mailista ovaalia jopa nopeampi.

Tuota hatarana aasinsiltana käyttäen, Montreal taitaa olla ainoa tapaus ainakin lähihistoriasta, että jenkkiformulat ajoivat samalla radalla F1:n kanssa samalla profiililla. Eräs yleinen teoria on, että F1 ei sallinut kilpailevaa sarjaa samalle radalle, minkä oletettiin olevan syynä São Paulon IndyCar-kisaan katuradalla. Mutta tämä ei välttämättä ollut syynä enää 2010-luvulla vaan kilpailu saatettiin nimenomaan haluta keskustaan. Aiemmin F1 ilmeisesti blokkasi CART:in radoillaan paitsi Montrealissa siten, että FIA vaati CART:in kilpailemaan ovaaleilla P-Amerikan ulkopuolella (Eli kalenterissa jo ollut Surfers Paradise olisi saanut vapautuksen). Tästä syystä Rion, Lausitzin, Rockinghamin ja Motegin ovaalikisat. Montrealia tuo ei kuitenkaan koskenut (eikä muita USA:n ulkopuolisia road course -kisoja Kanadassa & Meksikossa). Sittemminhän tuo sääntö on ilmeisesti poistunut ja jenkkiformuloita on nähty muuallakin kuin ovaaleilla, esim. Brandsissa ja Assenissa.

Joten siinä mielessä joidenkin fanien toive IndyCarista COTA:lla voisi toteutua. F1-sopimus kun ei sitä suoranaisesti kieltäisi, eikä kilpailuviranomaiset tms. sellaista ehtoa hyvällä katsoisi. Eri asia sitten, uusisiko FOM F1-sopimusta, jos rata olisi IndyCarin ottanut, tosin eipä IndyCar nykyisellään CART:in huippuvuosien kaltainen kilpailija ole.

Tosin kilpaiuviranomaisten reaktio olisi mielenkiintoinen, jos F1-rata alkaisi isännöimään IndyCaria eikä sen jälkeen saisi jatkosopimusta F1-kisasta. Tuo kun olisi verrattavissa siihen, jos millään ISC:n radoista ei ajettaisi IndyCar-kisaa. Ja luin kerran, kuinka ISC:n (NASCAR:in omistajasuku taustalla) on hieman pakko isännöidä IndyCaria Fontanassa (tai sitten muulla ISC:n radalla), ettei kilpailuviranomaisille tule sanottavaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Voipa olla niinkin, että katuradoilla isäntäkaupunki sponsoroi tapahtumaa.
Yhdysvalloissa tämä ei välttämättä ole kovin positiivinen juttu. Vähän samanlainen juttu kuin terveydenhuollon kanssa. Se on ihan ok, jos free cliniciä pyörittää joku isompi hyväntekijä omasta pussistaan. Ja sekin, jos homma toimii säätiöpohjalla ja lahjoitusvaroin ja silloin voi itsekin mainostaa kuinka paljon lahjoitti jouluna. Mutta sitten jos raha tulisikin suoraan verovaroista, niin...

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9511
Sijainti
Helsinki
Itse haluan säilyttää Indycarin monipuolisuuden. Indy 500:n lisäksi ovaaleista kelpuuttaisin mukaan Fontanan, Poconon, Texasin ja Nazarethin sillä niiden profiilit ovat toisistaan poikkeavia.

Ovaaleiden samakaltaisuus on hölmö stereotypia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Ovaaleissakin on eroja tosiaan. Ensinnäkin pinnoitteet vaihtelevat, on sileää ja karkeaa asfalttia, on betonipintaa. Sitten kallistuksia on lähes litteästä johonkin Daytonan 31 asteeseen. Ja mitta ja muoto luonnollisesti, on D-ovaalia ja ja Iowan 7/8 mailin rinkulaa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Itse haluan säilyttää Indycarin monipuolisuuden. Indy 500:n lisäksi ovaaleista kelpuuttaisin mukaan Fontanan, Poconon, Texasin ja Nazarethin sillä niiden profiilit ovat toisistaan poikkeavia.

Ovaaleiden samakaltaisuus on hölmö stereotypia.
Eipä Nazarethin ovaalia taida enää olla edes olemassa. Mahtaako nykyään tuollaista lyhyttä tri-ovaalia olla ylipäänsä missään? (On varmaankin, mutta en ole Amerikan sarjoja ja meininkejä pahemmin viime vuosina seuraillut.)
 
Ylös