#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
No pitäskö sillä Kimillä voittaa Vettel, että saisi jatkosopparin? Saisko Vettel sitten potkut? Miksi Ferrarilla on tarve potkia Kimi pois kun Ferrari on tallipisteissä toinen eli maksimi mitä on saatavissa tällä hetkellä ja Kimi neljäntenä kuskipisteissä heti Vettelin takana. Kummallinen logiikka joillakin kun heti pitää potkia pihalle jos häviää tallikaverille. Tuolla tyylillä talleissa vaihtusi toinen kuski, joka kausi.
Ferrari varmasti haki toisen kuskin parempaa suoritustasoa vaihtamalla Felipe Kimiin, mutta ei Kimikään ole erityisen hyvä ollut, lähinnä keskinkertaisten aika-ajoensa takia. Niistä sitten on seurannut Espanjan ja Monacon tapaisia tuloksia (pari-kolme sijaa tallikaverinsa takana). Koska Williamskin on kehittynyt, ei Vettelin taakse neljänneksi nouseminenkaan taaempaa enää onnistu noin vaan. Ja koska merkkimestaruus on Ferrarille tärkeä, ei pisteitä haluta menettää yhtään (Espanjassa meni vieläpä kovimmalle kilpaijilalle). Kimilläkin kyllä kulkisi, jos ne aika-ajot menisivät nappiin.

Kanadassa onnistui (vaikka vieläkin vaikutti liukkalta) ja ilman spinniä Kimi olisi hyvin tod. näk. ollut podiumilla (voitto Williamsista -> Maurin fiilikset: :thumbup: ).
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ferrari varmasti haki toisen kuskin parempaa suoritustasoa vaihtamalla Felipe Kimiin, mutta ei Kimikään ole erityisen hyvä ollut, lähinnä keskinkertaisten aika-ajoensa takia. Niistä sitten on seurannut Espanjan ja Monacon tapaisia tuloksia (pari-kolme sijaa tallikaverinsa takana). Koska Williamskin on kehittynyt, ei Vettelin taakse neljänneksi nouseminenkaan taaempaa enää onnistu noin vaan. Ja koska merkkimestaruus on Ferrarille tärkeä, ei pisteitä haluta menettää yhtään (Espanjassa meni vieläpä kovimmalle kilpaijilalle). Kimilläkin kyllä kulkisi, jos ne aika-ajot menisivät nappiin.

Kanadassa onnistui (vaikka vieläkin vaikutti liukkalta) ja ilman spinniä Kimi olisi hyvin tod. näk. ollut podiumilla (voitto Williamsista -> Maurin fiilikset: :thumbup: ).
Niin juurikin pitää muistaa että Kimi palkattiin heikon Massan tilalle, mutta meno ollu vähintään yhtä heikkoa, vaikka se auto nyt on Ferraripomon mukaan tehty Kimille ja Kimi ite sanonu auton tuntuman hyväksi. Ei siis ihme ettei Kimin jatkoa ole signeerattu vielä ja siellä kuikuillaan muualle.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
No pitäskö sillä Kimillä voittaa Vettel, että saisi jatkosopparin? Saisko Vettel sitten potkut? Miksi Ferrarilla on tarve potkia Kimi pois kun Ferrari on tallipisteissä toinen eli maksimi mitä on saatavissa tällä hetkellä ja Kimi neljäntenä kuskipisteissä heti Vettelin takana. Kummallinen logiikka joillakin kun heti pitää potkia pihalle jos häviää tallikaverille. Tuolla tyylillä talleissa vaihtusi toinen kuski, joka kausi.
Massakin toi Ferrailla pisteitä tasaisen vaihtelevasti kuitenkin 8 vuotta putkeen voittamatta yhtäkään mestaruutta säilyttäen silti työpaikkansa. Tuskin Ferrarilla on kiire päästä Kimistäkään toista kertaa eroon.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
En nähnyt Kanadan kisaa ja olen vain muutaman klipin katsonut, joten valaiskaapa:

Miten Kimin strategia muuttui tuon spinnin ja ennen kaikkea sitä seuranneen raivokkaan sudittamisen seurauksena? Omaan silmään näytti siltä, että Kimi meni spinnistä paniikkiin koska eihän tuollaisessa renkaiden sudittamisessa ole mitään järkeä. Kyllä sen auton saa vähän vähemmälläkin kääntymään. Mutta kuinka pitkään pystyi sen jälkeen ajamaa ja millaisilla kierrosajoilla?

Ja nythän taitaa olla myös niin, että se koko moottorikarttaselitys spinnille kääntyy sekin lopulta Kimin suuntaan: http://yle.fi/urheilu/syyttava_sormi_osoittaa_ferrarin_ohjaamoon__raikkosella_vaarat_saadot/8061292

Niin tai näin, spinni tuli kyllä äärimmäisen huonoon paikkaan ja se oli imagollisesti todella paha Kimille. Isoherra Marchionne paikalla, palkintosija tarjottimella, kovat odotuksen paremmista suorituksista jne jne. Spinni on vielä ammattikuskille jotenkin muutenkin se noloin mahdollinen virhe ainakin ns. suuren yleisön silmissä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miten Kimin strategia muuttui tuon spinnin ja ennen kaikkea sitä seuranneen raivokkaan sudittamisen seurauksena?
Kimille vaihdettiin aika pian toinen satsi pehmeämpiä renkaita eli tehtiin yksi ylimääräinen stoppi.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Miten Kimin strategia muuttui tuon spinnin ja ennen kaikkea sitä seuranneen raivokkaan sudittamisen seurauksena? Omaan silmään näytti siltä, että Kimi meni spinnistä paniikkiin koska eihän tuollaisessa renkaiden sudittamisessa ole mitään järkeä. Kyllä sen auton saa vähän vähemmälläkin kääntymään. Mutta kuinka pitkään pystyi sen jälkeen ajamaa ja millaisilla kierrosajoilla?
Spinni ei aiheuttanut kierrosaikoihin mitään näkyvää pudotusta, sillä spinnin jälkeen Kimi ajoi varikolta eteen tulleen Bottaksen 2,5 sekunnin eron kiinni. Omiin aikoihin on vaikea verrata, kun juuri sai pehmeät alle ennen spinnausta. Kimi otettiin uudestaan sisään heti, kun sai Valtterin ajettua kiinni... normistrategia oli ajaa yhdellä pysähdyksellä.

Jossain spekulaatioissa on näkynyt, että tuo suditus olisi mahdollisesti johtunut siitä tehopiikistä. Voi myös olla, että Kimi vaistomaisesti yritti pitää koneet käynnissä, vaikka antistall nykyään onkin olemassa. Tai ehkä hän pyrki kääntämään mahdollisimman nopeasti takaisin radalle. Vai tekikö sittenkin donitseja onnistuneen aika-ajosuorituksen kunniaksi :D

Ja nythän taitaa olla myös niin, että se koko moottorikarttaselitys spinnille kääntyy sekin lopulta Kimin suuntaan: http://yle.fi/urheilu/syyttava_sormi_osoittaa_ferrarin_ohjaamoon__raikkosella_vaarat_saadot/8061292
Tuntuisi erioiselta, että Kimi olisi molemmilla varikkokäynneillä unohtanut väärät säädöt päälle. Toisen varikkokäynnin jälkeen ilmeisesti otti kyseisen mutkan varovaisemmin, kun voimapiikki ei aiheuttanut pyörähdystä. On Kimillä toki historiaa namiskoiden kääntelystä miten sattuu, joten tiedä häntä.

Niin tai näin, spinni tuli kyllä äärimmäisen huonoon paikkaan ja se oli imagollisesti todella paha Kimille. Isoherra Marchionne paikalla, palkintosija tarjottimella, kovat odotuksen paremmista suorituksista jne jne. Spinni on vielä ammattikuskille jotenkin muutenkin se noloin mahdollinen virhe ainakin ns. suuren yleisön silmissä.
Kimillä on kyllä äärettömän paska munkki, kun tätäkin asiaa miettii. Viikonlopun ainoa virhe ja sekin todennäköisesti ilman omaa syytä aiheutunut... kuitenkin juuri sellainen, joka näyttää mahdollisimman pahalta kuljettajan kannalta. Vettel sitten tuli drs:n avulla ja keräsi sympatiapisteet kotiin, vaikka teki melkoisia riskiohituksia, joista olisi hyvin voinut seurata keskeytys.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Voisi vielä lisätä, että mikäli tuo spinnaus johtui tallista tai autosta niin Kimille voisi nostaa hattua hyvästä palautumisesta. Toi kuitenkin auton maaliin ja keräsi mukiinmenevät pisteet. Tämä puoli jää helposti näkemättä.

Kokonaiskuvassa Kimi on myös kuitenkin ihan siedettävässä tilanteessa. Pisteissä turvallisesti neljäntenä huolimatta alkukauden epäonnesta juuri niissä kisoissa, joissa Ferrarin vauhti oli erinomaista. Ehkä juuri Vettelin tasaiset onnistumiset on laittaneet varjon Kimin suorituksille, kun taustalla vielä painaa paska viime vuosi. Kimi tarvitsisi nyt pari puhdasta voittoa tallikaverista niin eiköhän se hiljentäisi myös syyttelijät. Harmi vain, että seuraavat kolme kisaa (paitsi Saksassa ei taideta ajaa?) vaikuttaa Vettelille sopivammilta. Sitten tuleekin Hungaroring, Spa ja Monza, joissa on iskun paikka.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ja nythän taitaa olla myös niin, että se koko moottorikarttaselitys spinnille kääntyy sekin lopulta Kimin suuntaan: http://yle.fi/urheilu/syyttava_sormi_osoittaa_ferrarin_ohjaamoon__raikkosella_vaarat_saadot/8061292
Jukka Mildh ei selvästikkään tiedä mitä moottorinohjauskartta tarkoittaa.

http://www.hs.fi/urheilu/a1433735437716

Väärän kartan käyttö voisi olla kuljettajan tai kisainssi moka. Mutta kartassa oleva virhe on täysin moottorinohjauksesta vastaavien inssien moka. Kuljettajalla ei oo mitään mahdollisuutta tietää ko. bugista, ennen kuin se ilmenee.

Sama bugi ilmeni myös toisen stopin jälkeen, mutta silloin sitä osattiin odottaa.

Huomasitteko muuten, kun pyörähdyksen jälkeen näytettiin Kimin mekaanikkojen ilmeitä. Muiden kauhistellessa yksi takarivin kaveri siellä hymyili vienosti. Juudas?:D.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
Jukka Mildh ei selvästikkään tiedä mitä moottorinohjauskartta tarkoittaa.

http://www.hs.fi/urheilu/a1433735437716

Väärän kartan käyttö voisi olla kuljettajan tai kisainssi moka. Mutta kartassa oleva virhe on täysin moottorinohjauksesta vastaavien inssien moka. Kuljettajalla ei oo mitään mahdollisuutta tietää ko. bugista, ennen kuin se ilmenee.

Sama bugi ilmeni myös toisen stopin jälkeen, mutta silloin sitä osattiin odottaa.

Huomasitteko muuten, kun pyörähdyksen jälkeen näytettiin Kimin mekaanikkojen ilmeitä. Muiden kauhistellessa yksi takarivin kaveri siellä hymyili vienosti. Juudas?:D.
Jos vika olisi ollut täysin autossa, veikkaanpa Ferrari olisi jo antanut lausunnon. Moneseti kuskin maine puhdistetaan... Eihän kukaan ole vahvistanut mistä spinni johtui, väärästä kartasta vai jostain ohjelma virheestä. Ihme hiljaisuutta tällä hetkellä Ferrari-puolelta. Kyllä Mildh on oikeassa, että auton karttoja hallitsee kuski. Tallin pitäisi informoida tosin kuskia, jos ajelee väärä kartta päällä.

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/779849/Arrivabene+ei+syyttanyt+ketaan+Raikkosen+pyorahdyksesta

Ympäripyöreetä lausumista. Sinäänsä outoa, jos bugi iskee aina samassa kaarteessa eikä ikinään muilla radoillta yms. Erittäin outoa.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos vika olisi ollut täysin autossa, veikkaanpa Ferrari olisi jo antanut lausunnon. Moneseti kuskin maine puhdistetaan... Eihän kukaan ole vahvistanut mistä spinni johtui, väärästä kartasta vai jostain ohjelma virheestä. Ihme hiljaisuutta tällä hetkellä Ferrari-puolelta. Kyllä Mildh on oikeassa, että auton karttoja hallitsee kuski. Tallin pitäisi informoida tosin kuskia, jos ajelee väärä kartta päällä.

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/779849/Arrivabene+ei+syyttanyt+ketaan+Raikkosen+pyorahdyksesta

Ympäripyöreetä lausumista. Sinäänsä outoa, jos bugi iskee aina samassa kaarteessa eikä ikinään muilla radoillta yms. Erittäin outoa.
"Kyllä Mildh on oikeassa, että auton karttoja hallitsee kuski. Tallin pitäisi informoida tosin kuskia, jos ajelee väärä kartta päällä."

Lainatakseni sinun loogista päättelyketjuasi, veikkaanpa että Ferrarilta olisi tosiaan kerrottu jo, jos syy oli simppelisti siinä että Kimillä oli väärä moottorikartta. Ja jos Kimillä olisi ollut väärä moottorikartta, siitähän olisi heti informoitu Kimiä kuten sanoitkin, ja Kimi olisi vaihtanut oikean, eikä spinnannut. Jos Kimille unohdettiin informoida, siitäkin olisi jo kerrottu. Joten ainoa looginen selitys joka jää jäljelle, ja jota tukee myös se että Kimillä oli seuraavankin stopin jälkeen sama ongelma (jolloin varmasti oli jo oikeat kartat päällä triplavarmistuksilla), että Kimillä oli tilanteeseen nähden täysin oikea moottorikartta päällä (startti/varikoltalähtömoodi), mutta kartta oli jostain syystä virheellinen ja aiheutti tehopiikin kyseisestä mutkasta lähdettäessä. Tai vaikkapa niin, että oikea kartta oli päällä ja tapahtuva tehopiikki olisi pitänyt ottaa inssien ja Kimin huomioon kisaan valmistautuessa harjoituksissa, ja tähdentää kuskille että "muista sitten, kun tulet varikolta, että moottorissa on vielä starttimoodi päällä, joten tuo hidas mutka täytyy ottaa normaalia varovaisemmin mahdollisesti esiintyvän tehopiikin vuoksi." Joko tehopiikki oli siis virhe kartassa, tai sitten tarkoituksellinen/siitä ei ole päästy eroon, joten olisi ollut tähdellistä ottaa se huomioon kisaan valmistautuessa, ja näin ei siis tehty (tai siitä ei edes tiedetty).

"Sinäänsä outoa, jos bugi iskee aina samassa kaarteessa eikä ikinään muilla radoillta yms. Erittäin outoa."

Ei minusta outoa, vaan täysin loogista. Bugi vaatii tietyt olosuhteet toteutuakseen. Kanadan varikolta poistuminen eroaa kaikista muista radoista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
"Kyllä Mildh on oikeassa, että auton karttoja hallitsee kuski. Tallin pitäisi informoida tosin kuskia, jos ajelee väärä kartta päällä."

Lainatakseni sinun loogista päättelyketjuasi, veikkaanpa että Ferrarilta olisi tosiaan kerrottu jo, jos syy oli simppelisti siinä että Kimillä oli väärä moottorikartta. Ja jos Kimillä olisi ollut väärä moottorikartta, siitähän olisi heti informoitu Kimiä kuten sanoitkin, ja Kimi olisi vaihtanut oikean, eikä spinnannut. Jos Kimille unohdettiin informoida, siitäkin olisi jo kerrottu. Joten ainoa looginen selitys joka jää jäljelle, ja jota tukee myös se että Kimillä oli seuraavankin stopin jälkeen sama ongelma (jolloin varmasti oli jo oikeat kartat päällä triplavarmistuksilla), että Kimillä oli tilanteeseen nähden täysin oikea moottorikartta päällä (startti/varikoltalähtömoodi), mutta kartta oli jostain syystä virheellinen ja aiheutti tehopiikin kyseisestä mutkasta lähdettäessä. Tai vaikkapa niin, että oikea kartta oli päällä ja tapahtuva tehopiikki olisi pitänyt ottaa inssien ja Kimin huomioon kisaan valmistautuessa harjoituksissa, ja tähdentää kuskille että "muista sitten, kun tulet varikolta, että moottorissa on vielä starttimoodi päällä, joten tuo hidas mutka täytyy ottaa normaalia varovaisemmin mahdollisesti esiintyvän tehopiikin vuoksi." Joko tehopiikki oli siis virhe kartassa, tai sitten tarkoituksellinen/siitä ei ole päästy eroon, joten olisi ollut tähdellistä ottaa se huomioon kisaan valmistautuessa, ja näin ei siis tehty (tai siitä ei edes tiedetty).

"Sinäänsä outoa, jos bugi iskee aina samassa kaarteessa eikä ikinään muilla radoillta yms. Erittäin outoa."

Ei minusta outoa, vaan täysin loogista. Bugi vaatii tietyt olosuhteet toteutuakseen. Kanadan varikolta poistuminen eroaa kaikista muista radoista.
Räikkönen sanoi, ettei ikinä ole tehnyt harjoituksissa tai aika-ajoissa. Ja miksi ei muilla Ferrari-mottorisilla kuljettajilla tätä ole ollut ikinä?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Räikkönen sanoi, ettei ikinä ole tehnyt harjoituksissa tai aika-ajoissa.
Muistaakseni puhui tästä kyseisestä Kanadan viikonlopusta, ei tapahtunut aiemmin muissa sessioissa. Viime vuodelta muistan itse muutaman tapauksen kun Kimin moottori sooloili välillä omiaan, ja Kimi tästä radioon valitteli.

Ja miksi ei muilla Ferrari-mottorisilla kuljettajilla tätä ole ollut ikinä?
On saattanut olla, tai sitten ei. Syitä voimme vain arvailla.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Spinni ei aiheuttanut kierrosaikoihin mitään näkyvää pudotusta, sillä spinnin jälkeen Kimi ajoi varikolta eteen tulleen Bottaksen 2,5 sekunnin eron kiinni. Omiin aikoihin on vaikea verrata, kun juuri sai pehmeät alle ennen spinnausta. Kimi otettiin uudestaan sisään heti, kun sai Valtterin ajettua kiinni... normistrategia oli ajaa yhdellä pysähdyksellä.
Toinen varikkostoppi ja pehmeät alle oli varmaankin ainoa juttu, mitä enää oli tehtävissä. Aika selvää, ettei kummi tykkää tommoisesta sudittelusta ja loppuun saakka ajaminen olisi varmasti ollut yhtä tuskaa. Toisaalta Williamsista tuskin olisi ohi päässyt kys. renkailla, koska siinäkään ei ollut etua (molemmilla sama seos ja Kimille jopa vanhemmat yksilöt).

Ehkä rajun sudittelun selittää ajassa 0:03 ohi pyyhältävä Lotus: https://www.youtube.com/watch?v=kFnYXeTh03I Oli kai kiire alta pois?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Mielestäni Kimin olisi kannattanut tulla varikolle myöhemmin. Olisi saanut suuremman kierrosaikaedun suhteessa Bottakseen ja saavuttaessa olisi ollut renkaissa vielä jäljellä ohitukseen. Tai sitten ne kovat? 20 kierroksen etu kulumassa olisi ollut hieman parempi kuin parin kierroksen. Selvä taktinen moka Ferrarilta.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
498
..mummotauti, isyys...
Harvinainen yhdistelmä.... Hauska kommentti, liekö huumori ollut tahallista tai tahatonta.

Näyttää kesä tulleen, kun on alkanut Räikkönen saa potkut -keskustelu on alkanut.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mielestäni Kimin olisi kannattanut tulla varikolle myöhemmin. Olisi saanut suuremman kierrosaikaedun suhteessa Bottakseen ja saavuttaessa olisi ollut renkaissa vielä jäljellä ohitukseen. Tai sitten ne kovat? 20 kierroksen etu kulumassa olisi ollut hieman parempi kuin parin kierroksen. Selvä taktinen moka Ferrarilta.
Ei renkaiden kuluma ollut ongelma Räkköselle Bottaksen takaa-ajossa, superpehmeät olivat tarpeeksi kestävät. Bensankulutus oli niin suurta että ei pystynyt ajamaan kovempaa, eri taktiikka toisessa pysähdyksessä ei olisi helpottanut tilannetta. Ainoastaan turva-auto olisi antanut mahdollisuuden ohittaa Bottas.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
No pitäskö sillä Kimillä voittaa Vettel, että saisi jatkosopparin? Saisko Vettel sitten potkut? Miksi Ferrarilla on tarve potkia Kimi pois kun Ferrari on tallipisteissä toinen eli maksimi mitä on saatavissa tällä hetkellä ja Kimi neljäntenä kuskipisteissä heti Vettelin takana. Kummallinen logiikka joillakin kun heti pitää potkia pihalle jos häviää tallikaverille. Tuolla tyylillä talleissa vaihtusi toinen kuski, joka kausi.
Ei Kimin Vetteliä välttämättä voittaa pidä, mutta nyky Ferarilla vaan pitäisi pystyä olemaan ainakin neljäs kisassa. Kimiä ollaan kuitenkin pidetty yhtenä varikon parhaista, mutta kyllä Kimi autoon nähden on tällä kaudella alisuorittanut. Voihan olla, ettei Kimi olekkaan niin hyvä kuin oletetaan.

Ei nyt kukaan Kimiä pois ole potkimassa, mutta parempiakin kuskeja Ferrarille olisi tarjolla.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Ei renkaiden kuluma ollut ongelma Räkköselle Bottaksen takaa-ajossa, superpehmeät olivat tarpeeksi kestävät. Bensankulutus oli niin suurta että ei pystynyt ajamaan kovempaa, eri taktiikka toisessa pysähdyksessä ei olisi helpottanut tilannetta. Ainoastaan turva-auto olisi antanut mahdollisuuden ohittaa Bottas.
No keksitäänpä sitten jatkoselitys, eli Bottaksen peesissä sitä bensaa olisi voinut säästellä.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Toinen varikkostoppi ja pehmeät alle oli varmaankin ainoa juttu, mitä enää oli tehtävissä. Aika selvää, ettei kummi tykkää tommoisesta sudittelusta ja loppuun saakka ajaminen olisi varmasti ollut yhtä tuskaa. Toisaalta Williamsista tuskin olisi ohi päässyt kys. renkailla, koska siinäkään ei ollut etua (molemmilla sama seos ja Kimille jopa vanhemmat yksilöt).
Ei tuollainen sudittelu renkaille hyvää tee, mutta toisaalta sudittelu ei tuhoa rengasta lukkojarrutuksen tapaan yhdestä kohdasta, vaan tasaisesti joka puolelta. Tällöin ei synny ikävää "flatspottia", joka aiheuttaisi lukkojarrutuksia myös jatkossa, tärinää yms. Koska Kimin vauhti oli hyvää tuon sudittelun jälkeen, voidaan olettaa, että mitään suurempaa ongelmaa renkaissa ei ollut. Kimi valitteli edellisellä stintillä, että eturenkaat olivat menossa huonoon kuntoon, joten takarenkaat eivät myöskään olleet akilleen kantapää Kimin kohdalla. Jossain haastiksessa Ferrarilla möys sanoivat, että pysähdyksen syy oli yrittää ohittaa Bottas uudenlaisella lähestymistavalla.

Williamsin ohittaminen olisi joka tilanteessa ollut epätodennäköisempää kuin ohittaminen, mutta kyllä itselleni jäi heti stopin jälkeen sellainen fiilis, että nyt menivät loputkin mahdollisuudet ohitukseen. DRS alueella roikkuminen Bottaksen takana tai myöhäisempi varikkopysähdys vaikuttivat paremmilta vaihtoehdoilta. Ehkä tuota päätöstä vielä kaihersi se, että laitettiin tosiaan jo aika-ajoissa käytetyt renkaat alle, kun kisaa oli niin paljon jäljellä :dunno:

Tuo polttoaineenkulutus näyttäisi edelleen olevan Ferrarille pieni peikko. Viittaavatkohan osaltaan tuohon, kun sanovat, että todellista kisavauhtia ei nähty. Arrivabenekin vaikutti tyytyväiseltä vauhtiin, vaikka juuri Kanadassa vaikutti, että Williams ja Lotus olivat lähempänä kuin aikaisemmin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Koska Kimin vauhti oli hyvää tuon sudittelun jälkeen, voidaan olettaa, että mitään suurempaa ongelmaa renkaissa ei ollut.
Toisaalta ihan loogisesti ajateltuna eihän renkaissa nyt mitenkään voi olla niin paljon marginaalia suorituskyvyssä, että noin voimakas sudittaminen ei aiheuttaisi merkittävää suorituskyvyn laskua. Se, että kierrosajat aiempiin verrattuna eivät ole laskeneet dramaattisesti ei suoraan kerro sitä, kuinka paljon ne olisivat voineet olla parempia ilman sudituksen aiheuttamaa vääjäämätöntä suorituskyvyn laskua.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös