#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Toinen auto pysyy käsissä (Vettel), toinen ei (Kimi). Inssien syyttäminen turhaa. Kuski painaa kaasua tai ei paina. Vastuuhenkilö istuu ratin ja penkin välissä. Sun kummempaa monimutkaisuutta asiassa ei ole, ellei sitä väkisin sieltä etsi.
Väittäisin että itse vedät jo liian yksinkertaista linjaa. Ethän pysty varmuudella edes tietämään onko Kimin ja Vettelin autot identtiset, moottorikarttojensa tai monen muunkaan asian osalta. Inssit tekevät yhteistyötä kuskien kanssa, mutta heillä ei ole mielestäsi vastuuta mistään ja vain kuskeja voi syyttää kaikesta? Kuski on näkyvin osa koko tiimiä, mutta F1 ei ole ihan yksilöurheilua kuitenkaan, paitsi ehkä Iltasanomista uutisensa lukevalle kansalle...

Toisinpäin ajateltuna vielä: Kuinka todennäköisenä pidät Kimin tasoisen kaverin spinnaamista kolmessa kisassa peräkkäin pelkästään omasta syystään? Omasta mielestäni todennäköisyys sille, että Räikkönen muuttui yht'äkkiä sunnuntai-spinnailijaksi ihan vaan omaa lahouttaan, on häviävän pieni..

Realismia on se, että todennäköisyydet tapahtuville asioille kääntyvät tulosten mukaan. Näin päätellen voidaan odottaa, että samat ongelmat tulevat jatkumaan myös jatkossa. Kimin ajot todistavat tätä teoriaa nyt jopa hälyyttävän hyvin.
Nyt en ihan edes ymmärrä mitä yrität sanoa?
Samat ongelmat tulevat jatkumaan minkä teorian perusteella?
F1 on juu tulosurheilua (mikäpä urheilu ei olisi), mutta realismia on myös se että näillä asioilla on monia puolia joita ilman tätäkään keskustelua ei käytäisi. Näkisin itse että jos muutamaan kisaan peräkkäin on sattunut samalle kuskille ongelmia, niin on jopa todennäköisempää että seuraavassa kisassa niitä ei enää ole. Esim. jokaiselle sattuu yleensä se parista muutamaan keskeytystä per kausi. Harvoin kenellekään tulee kovinkaan pitkiä keskeytysputkia (ellei puhuta McLaren-Honda tyyppisestä epäluotettavuudesta kaluston suhteen).

Myönnän sen että valinta tuossa kohtaa oli hankala, mutta toisaalta muut kärkipään kuskit pitivät päänsä kylmänä. Ja Kimillä oli tosiaan kuluneemmat renkaat. Kaikki tämä on totta, mutta onhan se kumma että kisasta toiseen löytyy aina jokin ns. "muu syy", että joku on mennyt pieleen. Kuten aikaisempien kisojen aikana jo totesin, huonoa tuuria ei periaatteessa ole olemassa ja huonon tuurin varjolla tapahtumien selittely on tullut tiensä päähän jo pari kisaa sitten. Jos siis huonoa tuuria tässä hakee syyksi mm. sateelle tai sille, että tuo varikkotaktiikka meni aivan pieleen.
Samaa mieltä. Siltikin tuo Silverstonen aikaisempi varikkokäynti olisi voinut pikku mäihällä tuoda paremman sijoituksen. Turha tätä toki jossitella, ja Kimin olisi todellakin pitänyt pystyä vastaamaan muiden vauhtiin slickseillä pidempään.

Jännää, että tähän tykätään puuttua jatkuvasti, vaikkei ollut koko keskustelun pääaihe. Liekkö sitten helpoiten kaadettava mielipide? Mutta joo, ei taida tällä hetkellä olla sopivaa korvaajaa Räikköselle kesken kauden. Ehkä tuossa tapahtui pieni keuliminen ja ylilyönti, mutta jollain helvetin ilveellä se kaveri pitäisi saada takaisin tälle planeetalle.
Otin tämän esille siksi kun heitit noita kimilaseja joillekin päähän, vaikka itse olet aivan selkeästi ollut välillä liikkeellä täysin antikimilaseilla.

PS. Täälläkin jo usea hahmo asian todennut, totean sen itsekin vielä kerran. Yleensä se yksinkertaisin selitys tapahtumille on se todennäköisin.
Tämä on varmasti totta, mutta tällaisella yleispätevällä toteamuksella ei kyllä saa mitään tukea omille näkemyksilleen, jos ei niitä pysty muuten aukottomasti perustelemaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hintsa puhuu kyllä myös ihan puhtaasti fysiologista asioista, joihin lukeutuu myös reaktiokyvyn vääjäämätön heikkeneminen iän myötä, joka puolestaan vaikuttaa pienten marginaalien huippu-urheilussa suorituksiin. Jos sinusta millisekunnit ovat mitättömän pieniä eroja kuskien reaktiokyvyssä niin katsopa nyt vaikka tämä tuore video: https://vid.me/1n0N
Videon ajossa ei nyt ole mitään ihmeellistä. Samalle se näyttää kaikilla kun slickseillä ajetaan märällä radalla. Sateella tollaiset tilanteet ei vaadi erikoisempaa reaktiokykyä, kun niitä osaa kokoajan odottaa. Silloinkun tilanteet ovat yllättäviä puhutaan enemmän mitä reaktiokyky on.

Kyllä ne ovat nuoria ja kokemattomia kuskeja ennemminkin jotka pyörähtelevät vaikka reaktiokyvyn pitäisi olla parempi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Videon ajossa ei nyt ole mitään ihmeellistä. Samalle se näyttää kaikilla kun slickseillä ajetaan märällä radalla. Sateella tollaiset tilanteet ei vaadi erikoisempaa reaktiokykyä, kun niitä osaa kokoajan odottaa. Silloinkun tilanteet ovat yllättäviä puhutaan enemmän mitä reaktiokyky on.
I rest my case. :rolleyes:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
I rest my case. :rolleyes:
Jokseenkin näin juu...

Nyt kun luin noita Stellan ja Smedleyn(?) juttuja Kimistä niin tuli mieleeni semmoinen, että olisiko nykyisillä testausrajoituksilla osuutta noihin Kimin ongelmiin? Jos siis oletetaan, että osasyy on tuossa Ferrarin moottoripäivityksen vaikutuksessa Kimin kaasukarttaan (ja kyllä mä laitan hiukan painoarvoa sille 8ms reaktioiden hidastumisellekin :D ).

Aiemminkin olen sanonut siitä, että Kimin maine "heti nopea millä tahansa laitteella" tarkoittaa sitä, että jos Kimi ja joku toinen kuski lyödään heille tuntemattoman laitteen puikkoihin, niin todennäköisesti Kimi saa sen lähelle omaa maksimisuoritustaan nopeammin. Eli löytää sillä intuitiolla ja perstuntumalla sen auton sen hetkisten rajojen lähellä olevan suoritustason nopeasti. Se toinen kuski voi sitten opettelemalla löytää siitä autosta enemmän irti kuin Kimi, etenkin jos on ajotyyleihin sopivampia ominaisuuksia.

Eli jos noita uusia moottoripäivityksiä ja niiden yhtespeliä Kimin moottorikarttoihin ei saada tarpeeksi tarkasti simulaattorissa ulos, ei auta edes siellä ajelu, koska samoja yllättäviä peränirtoamisia ei tule.

Hauskaa pekuleerausta, mutta kun pidän edelleen epäuskottavana sitä, että Kimi yhtäkkiä Kanadasta lähtien ei enää osaakaan käyttää sitä kaasupoljinta oikein. Tai siis samoin kuin aiemmin, joka ilmeisesti ei enää ole oikea tapa (tai oikea kartta vielä tarkemmin).
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6336
Mitähän aittoniemi ja palomäki keksii sen jälkeen kun Kimi lopettaa. Tän tai ens kauden jälkeen. Ehkä he alkavat oikeasti seurata kisoja. Tylsää vain tehdä juttuja, kun 90 prosenttia heidän juttujen aiheesta on eläkkeellä :D
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
2012 Japanissa Kimin reaktiot olivat vielä erityinen hehkuttamisen aihe ja Skyllä jaksettiin ihastella ja katsella hidastuksia. Varmaan nyt parissa vuodessa on taphtunut tuolla alueella ihan kamalaa huonontumista koska lapsi, pari vuotta lisää ikää, motivaatio, whatever. :wall:

https://www.youtube.com/watch?v=sDnnfizWCm4

#allwithkimi7
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eiköhän kyse ole vaan siitä, että pää ei ole nyt täysillä tässä mukana. Ajatukset on muualla ja täydellinen keskittyminen puuttuu. Lisättynä paineilla, kyllä...icemanilläkin on paineita. Tämä on muuten se kaikista yksinkertaisin vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eiköhän kyse ole vaan siitä, että pää ei ole nyt täysillä tässä mukana. Ajatukset on muualla ja täydellinen keskittyminen puuttuu. Lisättynä paineilla, kyllä...icemanilläkin on paineita. Tämä on muuten se kaikista yksinkertaisin vaihtoehto.
Juuri näin. Ei tähän ole olemassa yhtä syytä vaan kyse on monen asian yhteisvaikutuksesta. Joillain tekijällä voi olla vähän isompi vaikutus kuin toisella, mutta kokonaisuus ratkaisee. Itsekin luulen, että juurisyy on siinä, ettei Kimi ole enää 100% mukana, ei edes omalla mittapuullaan, joka on hänen parhaimpinakin vuosina tarkoittanut selkeästi pienempää työmäärää ja panostusta mm. tallin kanssa työskentelyssä. Kyse ei edes välttämättä ole mistään sellaisesta, että Kimi tietoisesti ei enää jaksaisi tehdä kaikkeansa vaan sellaisesta alitajuisesta fokuksen siirtymisestä. Kimille F1 ei ole koskaan ollut mikään elämän tarkoitus ja nyt kun ikää on tullut, lapsi perheessä jne jne. on itse asiassa hyvin luonnollista, että F1 on entistäkin pienemmässä merkityksessä miehen arvomaailmassa.

Edit. Ja itse asiassa luulen, että tämä saattaa olla se merkittävin syy siihen, että Ferrari mahdollisesti jättää Kimin tämän kauden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Juuri näin. Ei tähän ole olemassa yhtä syytä vaan kyse on monen asian yhteisvaikutuksesta. Joillain tekijällä voi olla vähän isompi vaikutus kuin toisella, mutta kokonaisuus ratkaisee. Itsekin luulen, että juurisyy on siinä, ettei Kimi ole enää 100% mukana, ei edes omalla mittapuullaan, joka on hänen parhaimpinakin vuosina tarkoittanut selkeästi pienempää työmäärää ja panostusta mm. tallin kanssa työskentelyssä. Kyse ei edes välttämättä ole mistään sellaisesta, että Kimi tietoisesti ei enää jaksaisi tehdä kaikkeansa vaan sellaisesta alitajuisesta fokuksen siirtymisestä. Kimille F1 ei ole koskaan ollut mikään elämän tarkoitus ja nyt kun ikää on tullut, lapsi perheessä jne jne. on itse asiassa hyvin luonnollista, että F1 on entistäkin pienemmässä merkityksessä miehen arvomaailmassa.

Edit. Ja itse asiassa luulen, että tämä saattaa olla se merkittävin syy siihen, että Ferrari mahdollisesti jättää Kimin tämän kauden jälkeen.
Ja samassa kerron, että tämä keittiöpsykologia saattaa mennä täysin pieleen Kimi-dissauksen innostamana jos syy onkin se, että Kimi yrittää liiaksi eikä saa rentoa suoritusta aikaiseksi. Yrittää myös liiaksi hioa auton ajettavuutta eikä saa alati muuttuvia tekijöitä hanskaan. Ja teami yrittää liiaksi eikä tue silloin odotuksissaan Kimin rentoa suoritusta. Eli jopa suuremmalla todennäköisyydella kyse on epäonnen ja kireähkön yrittämisen kierteestä.

Tätä tukisi se tosiasia, että Kimi jo viime vuonna keskittyi tulevan auton kehittämiseen ja Alonson vankkurista onkin harpattu aimo annos eteenpäin. Siihen nähden tilanne on todella hyvä. Henkilökohtaiset onnistumiset vain ovat jääneet vähiin ja niiden tuoma varmuus on sekin sitä myötä poissa ja suoritus on piirun jo väkinäisellä puolella. Samaten nähtävissä on se vanha Kimin strategia, että hän hakee ensin kisavauhdin kohdalleen mikä on kuitenkin aina hieman kompromissi aika-ajosäätöjen kanssa mm rengaskulutuksessa. Nyt kuitenkin aika-ajoissa epäonnistumiset on sitten kulminoituneet eikä kisanopeutta ole saatu ruuhkissa hyödynnettyä jossa myös ohitusnopeuden puute on korostunut.
 
Viimeksi muokattu:

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Täytyy sanoa, että on oikea tapa keskittyä kisavauhtiin, mikäli yllä oleva pitää paikkansa. Näin toimii Valentino Rossikin ja nousee lähtöruuduista 7-10 podiumille tai kisan voittoon. Hyvillä starteilla mahdollisuudet aina podiumille jos kisavauhti on kohdillaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Täytyy sanoa, että on oikea tapa keskittyä kisavauhtiin, mikäli yllä oleva pitää paikkansa. Näin toimii Valentino Rossikin ja nousee lähtöruuduista 7-10 podiumille tai kisan voittoon. Hyvillä starteilla mahdollisuudet aina podiumille jos kisavauhti on kohdillaan.
MotoGP:ssä on paljon helpompaa ohittaa, koska radat on edelleen suunniteltu kilpa-autoille mutta moottoripyörä on vain murto-osan auton koosta. Sitä paitsi Rossin heikkoutena tällä kaudella on ollut juuri tuo aika-ajo, mikä oli osa syytä hänen tallikaverinsa neljän voiton putkeen. Viime kilpailussa Rossi lähti paalulta ja ajoi voittoon, mutta taaempaa lähtiessä hän ei onnistunut saamaan Lorenzoa kiinni.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
MotoGP:ssä on paljon helpompaa ohittaa, koska radat on edelleen suunniteltu kilpa-autoille mutta moottoripyörä on vain murto-osan auton koosta. Sitä paitsi Rossin heikkoutena tällä kaudella on ollut juuri tuo aika-ajo, mikä oli osa syytä hänen tallikaverinsa neljän voiton putkeen. Viime kilpailussa Rossi lähti paalulta ja ajoi voittoon, mutta taaempaa lähtiessä hän ei onnistunut saamaan Lorenzoa kiinni.
F1:ssähän ei juuri ohitella. :frank::thumbdown
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Eiköhän kyse ole vaan siitä, että pää ei ole nyt täysillä tässä mukana. Ajatukset on muualla ja täydellinen keskittyminen puuttuu. Lisättynä paineilla, kyllä...icemanilläkin on paineita. Tämä on muuten se kaikista yksinkertaisin vaihtoehto.
Ihan luonnollinen tapahtuma tämä on mitä Kimi käy läpi, ikää tulee ja homma ei vaan luista enää entiseen malliin. Turha tässä on hakea jotain dr. Phil analyysejä. Schumille kävi samoin, tuli vanhoilla päivillä ottamaan tallikaverilta pataan. Harvat nykyään huipulla lopettavat.
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Kuinkahan moni näistä "Kimin pitäisi muuttaa ajotyyliä" kavereista on itse ikinä harrastanut yhtään minkäänlaista urheilua tosissaan saatikka moottoriurheilua? Siinä vaiheessa kun mutkat ajetaan läpi 200km/h tuntivauhdilla ja eroa mitataan sekunnin sadas/tuhannesosissa, on aika vaikea yrittää muuttaa sitä omaa ajotyyliä jolla on tottunut ajamaan lähes koko uransa... todennäköisesti Kimi häviäisi vaan entistä enemmän jos yrittäisi nyt väkisin muuttaa ajotyyliään johonkin Foorumistin mieleiseen parempaan :rolleyes:
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kuinkahan moni näistä "Kimin pitäisi muuttaa ajotyyliä" kavereista on itse ikinä harrastanut yhtään minkäänlaista urheilua tosissaan saatikka moottoriurheilua? Siinä vaiheessa kun mutkat ajetaan läpi 200km/h tuntivauhdilla ja eroa mitataan sekunnin sadas/tuhannesosissa, on aika vaikea yrittää muuttaa sitä omaa ajotyyliä jolla on tottunut ajamaan lähes koko uransa... todennäköisesti Kimi häviäisi vaan entistä enemmän jos yrittäisi nyt väkisin muuttaa ajotyyliään johonkin Foorumistin mieleiseen parempaan :rolleyes:
No onhan ihan tuolla F1-sarjassakin esimerkkeinä nämä Hamiltonit ja Alonsot yms, jotka pystyvät vuodesta toiseen ajamaan huipputuloksia, vaikka säännöt, tallit ja renkaat ympärillä vaihtuu. Pystyvät siis sopeuttamaan sitä omaa ajamistaan, kun tilanne niin vaatii. Toisessa ääripäässä sitten Kimi, joka saattaa olla aivan yössä, jos auto tai renkaat yms ei istu hanskaan juuri oikealla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Mun mielestä Ferrarin ois paras tehdä sopimus ens kaudesta Räikkösen kans ja julkistaa se myös ilman aiheetonta viivytystä. Näin saataisiin työrauha loppukaudeksi. Voihan se olla, että Ferrari on jo jonkinlaista sopimusta tarjonnutkin mutta Räikköstä ei ole miellyttänyt. Tuskin nyt ihan millä tahansa ehdoilla ajelis...
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mun mielestä Ferrarin ois paras tehdä sopimus ens kaudesta Räikkösen kans ja julkistaa se myös ilman aiheetonta viivytystä. Näin saataisiin työrauha loppukaudeksi. Voihan se olla, että Ferrari on jo jonkinlaista sopimusta tarjonnutkin mutta Räikköstä ei ole miellyttänyt. Tuskin nyt ihan millä tahansa ehdoilla ajelis...
:D Joo se taitaakin olla kuitenkin niin päin että Kimi tarvitsee näyttöjä Ferrarilta että auto kulkee ensi vuonnakin, ei suinkaan että Ferrari kaipaisi Kimiltä näyttöjä. Ehkä sopimusta ei ole kirjotettu vielä koska Kimillä on kynä hukassa, muuten varmaa ois jo sopimus tehty aikoja sitte. Melko sokee ylifani täytyy olla että kehittelee foliohattuisena Kimin olevan se joka tässä lyö nyrkkiä pöytään neuvottelupöydässä :D
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kimi yrittää liiaksi eikä saa rentoa suoritusta aikaiseksi. Yrittää myös liiaksi hioa auton ajettavuutta eikä saa alati muuttuvia tekijöitä hanskaan. Ja teami yrittää liiaksi eikä tue silloin odotuksissaan Kimin rentoa suoritusta. Eli jopa suuremmalla todennäköisyydella kyse on epäonnen ja kireähkön yrittämisen kierteestä.
Voi ihan hyvin olla että jostakin tämmöisestä keittiöpsykologiasta on kyse. Kimi ei taatusti tunnusta paineita. Jos joskus F1-uran jälkeen (toivon vilpittömästi että 2016 jälkeen) joku toimittaja yrittää henkilöhistoriikkia hänestä kirjoittaa, niin ei edelleenkään tunnusta olleensa paineessa missään kohtaa elämäänsä. Negatiivinen julkisuus tällä hetkellä on ihan omiaan kuitenkin syömään ketä tahansa.

Toivottavasti kuitenkin myöntää itselleen omat virheensä, sillä niitä on tullut radalla paljon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös